Рішення
від 31.10.2023 по справі 560/14762/23
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/14762/23

РІШЕННЯ

іменем України

31 жовтня 2023 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Драновського Я.В. розглянувши адміністративну справу за позовом Керівника Летичівської окружної прокуратури в інтересах держави , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Департамент інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької обласної державної адміністрації до Меджибізької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Керівник Летичівської окружної прокуратури в інтересах держави, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Департамент інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької обласної державної адміністрації звернувся в суд з позовом до Меджибізької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що у ході здійснення представницьких повноважень прокурором виявлено факт протиправної бездіяльності Меджибізької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області, що полягає у невиготовленні облікової документації на об`єкт культурної спадщини - Комплекс споруд церкви Святого Іоанна Богослова (Церква, дзвіниця), 1818 р., розташований у с. Требухівці Меджибізької селищної об`єднаної територіальної громади Хмельницького району Хмельницької області

Зазначає, що неможливість внесення цього комплексу споруд до Державного реєстру нерухомих пам`яток України через відсутність облікової документації призводить до його руйнування в цілому та використання не як об`єкта культурної спадщини.

Судом відкрито провадження у даній адміністративній справі, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Відповідач у встановлений ухвалою суду строк відзив на позовну заяву не надав, зважаючи на що суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Від третьої особи до суду будь - які пояснення не надходили.

Справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження.

Дослідивши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд виходить з такого.

Судом встановлено, що наказом Управління культури, національностей та релігій Хмельницької обласної державної адміністрації від 28.02.2013 №65н Комплекс споруд церкви Святого Іоанна Богослова занесено до переліку щойно виявлених об`єктів культурної спадщини Хмельницької області за видом "архітектура" та "містобудування".

Відповідно до відомостей Державного реєстру нерухомих пам`яток України, вбачається, що Комплекс споруд церкви Святого Іоанна Богослова (Церква, дзвіниця), 1818 р., розташований у с. Требухівці, на території Меджибізької селищної територіальної громади, як об`єкт культурної спадщини, до такого не внесений.

Летичівською окружною прокуратурою на адресу Департаменту інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької обласної державної адміністрації направлено лист №53-1693 вих-23 від 03.05.2023 щодо порушення вимог законодавства про охорону культурної спадщини під час використання Комплексу споруд церкви Святого Іоанна Богослова (Церква, дзвіниця), 1818 р., в частині невнесення вказаного об`єкта до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

Крім того, Летичівською окружною прокуратурою неодноразово повідомлено Меджибізьку селищну раду, якій підзвітний та підконтрольний виконавчий комітет листами №53-145 вих-23 від 09.01.2023, №53-2073 вих-23 від 30.05.2023 про наявність на території Меджибізької територіальної громади об`єкта культурної спадщини, який згідно наказу управління культури, національностей та релігій Хмельницької обласної державної адміністрації від 28.02.2013 №65н, занесений до переліку щойно виявлених об`єктів культурної спадщини Хмельницької області за видом "архітектура" та "містобудування" - Комплексу споруд церкви Святого Іоанна Богослова (Церква, дзвіниця), 1818 р., розташованого в с. Требухівці, який не внесений до Державного реєстру нерухомих пам`яток України та, як наслідок, не має статусу пам`ятки культурної спадщини, що може призвести до його руйнування, втрати статусу об`єкта культурної спадщини.

Водночас, Меджибізька селищна рада листами від 12.01.2023 №02-20/50, від 06.06.2023 №02-20/871 повідомила прокуратуру, що облікова документація на Комплекс споруд церкви Святого Іоанна Богослова (Церква, дзвіниця), 1818 р., не виготовлялась, пропозиції вищестоящому органу охорони культурної спадщини щодо занесення вказаного об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України виконавчим органом селищної ради, селищною радою не подавались, бюджетні кошти на вказані цілі не виділялись.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд звертає увагу на таке.

Правові, організаційні, соціальні та економічні відносини у сфері охорони культурної спадщини з метою її збереження, використання об`єктів культурної спадщини у суспільному житті, захисту традиційного характеру середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь регулює Закон України "Про охорону культурної спадщини" від 08 червня 2000 року №1805-III (далі - Закон № 1805-III).

Відповідно до частини першої статті 3 Закону №1805-III державне управління у сфері охорони культурної спадщини покладається на Кабінет Міністрів України, спеціально уповноважені органи охорони культурної спадщини.

До спеціально уповноважених органів охорони культурної спадщини (органи охорони культурної спадщини) належать: центральні органи виконавчої влади, що забезпечують формування та реалізують державну політику у сфері охорони культурної спадщини; орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим; обласні, районні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації; виконавчий орган сільської, селищної, міської ради.

До повноважень районних державних адміністрацій, виконавчого органу сільської, селищної, міської ради відповідно до їх компетенції у сфері охорони культурної спадщини, згідно з пунктом 2 частини другої статті 6 Закону № 1805-III, належить: подання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, внесення змін до нього та про занесення відповідної території до Списку історичних населених місць України.

Разом із тим, відповідно до приписів частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: затвердження програм соціально-економічного та культурного розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць, цільових програм з інших питань місцевого самоврядування (пункт 22); прийняття рішень про організацію територій і об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та інших територій, що підлягають особливій охороні; внесення пропозицій до відповідних державних органів щодо оголошення природних та інших об`єктів, що мають екологічну, історичну, культурну або наукову цінність, пам`ятками природи, історії або культури, які охороняються законом (пункт 37).

Згідно з положеннями статті 27 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить, зокрема, підготовка програм соціально-економічного та культурного розвитку сіл, селищ, міст, цільових програм з інших питань самоврядування, подання їх на затвердження ради, організація їх виконання; подання раді звітів про хід і результати виконання цих програм.

Враховуючи вищезазначене, виконавчий орган сільської ради уповноважений подавати пропозиції органу охорони культурної спадщини вищого рівня про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

Частиною першою статті 13 Закону №1805-III передбачено, що об`єкти культурної спадщини незалежно від форм власності відповідно до їхньої археологічної, естетичної, етнологічної, історичної, мистецької, наукової чи художньої цінності підлягають реєстрації шляхом занесення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України за категоріями національного та місцевого значення пам`ятки. Порядок визначення категорій пам`яток встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Згідно з частиною другою статті 14 Закону №1805-III об`єкт культурної спадщини до вирішення питання про його реєстрацію як пам`ятки вноситься до Переліку об`єктів культурної спадщини і набуває правового статусу щойно виявленого об`єкта культурної спадщини, про що відповідний орган охорони культурної спадщини в письмовій формі повідомляє власника цього об`єкта або уповноважений ним орган (особу). Перелік щойно виявлених об`єктів культурної спадщини ведеться органами охорони культурної спадщини та публікується такими органами на своїх офіційних веб-сайтах. Включення об`єкта до такого переліку здійснюється одночасно з набуттям ним статусу щойно виявленого об`єкта культурної спадщини.

Переліки об`єктів культурної спадщини затверджуються рішеннями відповідних органів охорони культурної спадщини.

Порядок обліку об`єктів культурної спадщини визначає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони культурної спадщини.

Відповідно до відомостей Державного реєстру нерухомих пам`яток України, вбачається, що Комплекс споруд церкви Святого Іоанна Богослова (Церква, дзвіниця), 1818 р., розташований у с. Требухівці, на території Меджибізької селищної територіальної громади, як об`єкт культурної спадщини, до такого не внесений.

Враховуючи вищезазначене та з огляду на положення частини другої статті 6 Закону №1805-III, обов`язок щодо подання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня про занесення об`єкту культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України закріплено за виконавчим комітетом Меджибіської селищної ради.

Таким чином, позовні вимоги про визнання протиправною бездіяльності відповідача та зобов`язання виконати вимоги чинного законодавства України щодо подання пропозицій Департаменту інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької ОДА про занесення об`єкта культурної спадщини - Комплекс споруд церкви Святого Іоанна Богослова (Церква, дзвіниця), 1818 р., розташований у с. Требухівці, на території Меджибізької селищної територіальної громади, до Державного реєстру нерухомих пам`яток України є обґрунтованими.

Разом із тим, відповідно до пункту 1 розділу IV Порядку обліку об`єктів культурної спадщини, затвердженого наказом Міністерства культури України від 11.03.2013 року №158 (далі - Порядок №158), для розгляду питання занесення об`єкта культурної спадщини до Реєстру ініціатором подаються Мінкультури такі документи: подання за формою, наведеною у додатку 3 до цього Порядку, засвідчене підписом керівника установи, організації, що виступає Ініціатором; облікова документація.

Тобто, розгляду питання внесення об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України передує взяття на облік об`єкта культурної спадщини та оформлення облікової документації.

Відповідно до положень пунктів 1, 4 розділу ІІ Порядку №158 взяття на облік об`єкта культурної спадщини забезпечують уповноважені органи, повноваження яких поширюється на територію розміщення такого об`єкта, шляхом занесення його до Переліку об`єктів культурної спадщини. Рішення про занесення об`єкта культурної спадщини до Переліку приймається у формі розпорядження голови місцевої державної адміністрації або акта Ради міністрів Автономної Республіки Крим, яке в день прийняття оприлюднюється на веб-сайті уповноваженого органу та має містити таку інформацію про об`єкт: найменування; власник або уповноважений ним орган (у разі наявності); місцезнаходження; дата утворення; вид; автентичність (збережено, збережено частково); цінність об`єкта з археологічного, естетичного, етнологічного, історичного, архітектурного, мистецького, наукового чи художнього погляду.

Пунктами 10, 11 розділу ІІ Порядку №158 визначено, що уповноважений орган зобов`язаний забезпечити складання облікової документації на щойно виявлений об`єкт культурної спадщини у строк, що не перевищує трьох років з дати занесення об`єкта культурної спадщини до Переліку. Мінкультури координує стан складання уповноваженими органами облікової документації та, у разі необхідності, приймає рішення про зобов`язання уповноваженого органу забезпечити складання облікової документації.

Суд звертає увагу, що уповноважений орган, згідно із положеннями пункту 2 розділу І Порядку № 158, це орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим, обласна, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації.

Відповідно до пункту 1 розділу III Порядку №158 облікова документація складається на об`єкт культурної спадщини та містить дані щодо його цінності, характерних властивостей, що становлять його історико-культурну цінність, етапів розвитку, просторових, функціональних характеристик, стану збереження, а також дані проведених досліджень.

Розробником облікової документації є наукові установи, в тому числі заклади культури, одним із основних видів діяльності яких є проведення наукових досліджень у сфері охорони культурної спадщини, та які мають у своєму складі чи залучають для проведення досліджень особу, що має науковий ступінь доктора філософії (кандидата наук або доктора наук) за спеціальністю «музеєзнавство, пам`яткознавство» або таких наук: мистецтвознавство, культурологія, архітектура - для об`єктів монументального мистецтва; архітектури - для об`єктів архітектури, містобудування, садово-паркового мистецтва, а також ландшафтних; історії - для археологічних, історичних об`єктів та об`єктів науки і техніки (пункт 2 розділу ІІІ Порядку №158).

Пунктом 3 Розділу III порядку №158 передбачено, що облікова документація складається з: облікової картки за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку; історичної довідки; матеріалів фотофіксації сучасного стану об`єкта: фото загального вигляду, фото об`єкта в контексті (навколишньому середовищі), фото найбільш цінних (характерних) елементів об`єкта, фото рухомих об`єктів (деталей), фото інтер`єрів, фото загроз (дії негативних чинників); акту стану збереження за формою, наведеною у додатку 2 до цього Порядку.

З аналізу наведених норм у їх сукупності суд зазначає, що Порядком №158 визначено вичерпний перелік уповноважених органів, які, зокрема, зобов`язані забезпечувати складання облікової документації на об`єкти культурної спадщини. Такими уповноваженими органами є орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим, обласна, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації.

Таким чином, виконавчий комітет Меджибізької сільської ради не є спеціально уповноваженим органом культурної спадщини, на якого покладено обов`язок забезпечення складання облікової документації. Тому суд відхиляє доводи позивача, що до його, як спеціально уповноваженого органу охорони культурної спадщини, належить виготовлення облікової документації на об`єкти культурної спадщини, що знаходяться на території Меджибізької сільської ради.

Суд зазначає, що ні Законами України "Про місцеве самоврядування в Україні" та "Про охорону культурної спадщини", ні Порядком №158 не передбачено повноважень виконавчого комітету Меджибізької сільської ради щодо забезпечення складання облікової документації на об`єкт культурної спадщини.

Натомість, з огляду на вимоги пункту 10 розділу ІІ Порядку №158 обов`язок щодо забезпечення складання облікової документації покладено на уповноважений орган, тобто орган виконавчої влади обласної державної адміністрації.

Таким чином, суд доходить висновку про те, що позовні вимоги про визнання протиправною бездіяльності відповідача та зобов`язання виконати вимоги чинного законодавства щодо виготовлення облікової документації на відповідний об`єкт культурної спадщини, є безпідставними.

За нормами частин першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Наведене свідчить про наявність правових підстав для часткового задоволення позовних вимог.

Судові витрати, сплачені позивачем при поданні позовної заяви, відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, з відповідача стягненню не підлягають.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Меджибізької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області щодо подання пропозицій Департаменту інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької обласної державної адміністрації про занесення об`єкта культурної спадщини - Комплекс споруд церкви Святого Іоанна Богослова (Церква, дзвіниця), 1818 р., розташований у с. Требухівці Меджибізької селищної об`єднаної територіальної громади Хмельницького району Хмельницької області, до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

Зобов`язати Меджибізьку селищну раду Хмельницького району Хмельницької області виконати вимоги чинного законодавства України щодо подання пропозицій Департаменту інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької обласної державної адміністрації про занесення об`єкта культурної спадщини - Комплекс споруд церкви Святого Іоанна Богослова (Церква, дзвіниця), 1818 р., розташований у с. Требухівці Меджибізької селищної об`єднаної територіальної громади Хмельницького району Хмельницької області, до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:Керівник Летичівської окружної прокуратури в інтересах держави (вул.Чорновола, буд. 3, смт. Летичів, Хмельницька область, 31500 , код ЄДРПОУ - 02911102) Відповідач:Меджибізька селищна рада Хмельницького району Хмельницької області (вул. Святотроїцька, 5, смт. Меджибіж, Хмельницький район, Хмельницька область, 31530 , код ЄДРПОУ - 04404556) Третя особа:Департамент інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької обласної державної адміністрації (Майдан Незалежності, Будинок Рад, м. Хмельницький, 29005 , код ЄДРПОУ - 33902378)

Головуючий суддя Я.В. Драновський

Дата ухвалення рішення31.10.2023
Оприлюднено02.11.2023
Номер документу114558028
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —560/14762/23

Постанова від 20.03.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 15.02.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 23.01.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 21.12.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 12.12.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Рішення від 31.10.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Драновський Я.В.

Ухвала від 17.08.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Драновський Я.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні