Постанова
від 20.03.2024 по справі 560/14762/23
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 560/14762/23

Головуючий у 1-й інстанції: Драновський Я.В.

Суддя-доповідач: Матохнюк Д.Б.

20 березня 2024 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Матохнюка Д.Б.

суддів: Гонтарука В. М. Білої Л.М.

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Хмельницької обласної прокуратури на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2023 року у справі за адміністративним позовом Керівника Летичівської окружної прокуратури в інтересах держави до Меджибізької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області, третя особа - Департамент інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької обласної державної адміністрації, про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В :

у серпні 2023 року Керівник Летичівської окружної прокуратури в інтересах держави звернувся в суд з адміністративним позовом до Меджибізької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області, третя особа - Департамент інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької обласної державної адміністрації, в якому просив:

-визнати протиправною бездіяльність Меджибізької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області в частині невиконання вимог чинного законодавства України щодо виготовлення облікової документації на об`єкт культурної спадщини - Комплекс споруд церкви Святого Іоанна Богослова (Церква, дзвіниця) (1818 р.), розташований у с. Требухівці Меджибізької селищної об`єднаної територіальної громади Хмельницького району Хмельницької області та подання пропозицій Департаменту інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької обласної державної адміністрації про занесення такого до Державного реєстру нерухомих пам`яток України;

- зобов`язати Меджибізьку селищну раду Хмельницької області виконати вимоги чинного законодавства України щодо виготовлення облікової документації на об`єкт культурної спадщини - Комплекс споруд церкви Святого Іоанна Богослова (Церква, дзвіниця) (1818 р.), розташований у с. Требухівці Меджибізької селищної об`єднаної територіальної громади Хмельницького району Хмельницької області та подати пропозиції Департаменту інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької обласної державної адміністрації про занесення такого до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

31 жовтня 2023 року Хмельницький окружний адміністративний суд прийняв рішення про задоволення адміністративного позову частково.

Визнано протиправною бездіяльність Меджибізької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області щодо подання пропозицій Департаменту інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької обласної державної адміністрації про занесення об`єкта культурної спадщини - Комплекс споруд церкви Святого Іоанна Богослова (Церква, дзвіниця), 1818 р., розташований у с. Требухівці Меджибізької селищної об`єднаної територіальної громади Хмельницького району Хмельницької області, до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

Зобов`язати Меджибізьку селищну раду Хмельницького району Хмельницької області виконати вимоги чинного законодавства України щодо подання пропозицій Департаменту інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької обласної державної адміністрації про занесення об`єкта культурної спадщини - Комплекс споруд церкви Святого Іоанна Богослова (Церква, дзвіниця), 1818 р., розташований у с. Требухівці Меджибізької селищної об`єднаної територіальної громади Хмельницького району Хмельницької області, до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з судовим рішенням в частині відмови у задоволенні позовних вимог про зобов`язання виконати вимоги чинного законодавства щодо виготовлення облікової документації на відповідний об`єкт культурної спадщини, Хмельницька обласна прокуратура подала апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення в цій частині та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

В обґрунтування апеляційної скарги апелянт послався на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, що, на його думку, призвело до неправильного вирішення спору.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно задовольнити, виходячи з наступного.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Хмельницька обласна прокуратура оскаржує рішення суду першої інстанції в частині відмови у задоволенні позовних вимог про зобов`язання Меджибізьку селищну раду Хмельницької області виконати вимоги чинного законодавства України щодо виготовлення облікової документації на об`єкт культурної спадщини - Комплекс споруд церкви Святого Іоанна Богослова (Церква, дзвіниця) (1818 р.), розташований у с. Требухівці Меджибізької селищної об`єднаної територіальної громади Хмельницького району Хмельницької області та подати пропозиції Департаменту інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької обласної державної адміністрації про занесення такого до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

Так, судом першої інстанції зроблено висновок про те, що виконавчий комітет Меджибізької сільської ради не є спеціально уповноваженим органом культурної спадщини, на якого покладено обов`язок забезпечення складання облікової документації, оскільки ні Законами України "Про місцеве самоврядування в Україні" та "Про охорону культурної спадщини", ні Порядком №158 не передбачено повноважень виконавчого комітету Меджибізької сільської ради щодо забезпечення складання облікової документації на об`єкт культурної спадщини. Натомість, з огляду на вимоги пункту 10 розділу ІІ Порядку №158 обов`язок щодо забезпечення складання облікової документації покладено на уповноважений орган, тобто орган виконавчої влади обласної державної адміністрації.

Колегія суддів не погоджується з висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Так, правові, організаційні, соціальні та економічні відносини у сфері охорони культурної спадщини регулює Закон України «Про охорону культурної спадщини» від 08.06.2000 №1805-III (Закон №1805-III).

Згідно із ст. 3 Закону №1805-III державне управління у сфері охорони культурної спадщини покладається на Кабінет Міністрів України, спеціально уповноважені органи охорони культурної спадщини. До спеціально уповноважених органів охорони культурної спадщини (органи охорони культурної спадщини) належать зокрема :виконавчий орган сільської, селищної, міської ради.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виконавчі органи рад - органи, які створюються радами для здійснення виконавчих функцій, повноважень місцевого самоврядування у межах, визначених цим та іншими законами.

Стаття 5 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначає, що до системи місцевого самоврядування входять виконавчі органи рад.

Виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи (ч. 1 ст. 11 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Підпунктом 10 п.«б» ст.32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад делеговано повноваження у сфері освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту.

При цьому, ч. 2 ст. 6 Закону №1805-ІІІ передбачено, що до повноважень виконавчого органу сільської, селищної, міської ради відповідно до їх компетенції у сфері охорони культурної спадщини належить: 1) забезпечення виконання цього Закону, інших нормативно-правових актів про охорону культурної спадщини на відповідній території; 2) подання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, внесення змін до нього та про занесення відповідної території до Списку історичних населених місць України; 5) забезпечення захисту об`єктів культурної спадщини від загрози знищення, руйнування або пошкодження; 6) організація розроблення відповідних програм охорони культурної спадщини.

Порядком обліку об`єктів культурної спадщини, затвердженим наказом Міністерства культури України від 11 березня 2013 року № 158 (Порядок №158), врегульовано систему обліку об`єктів культурної спадщини незалежно від їх видів та типів.

Згідно п. 4 розділу І Порядку № 158 ініціаторами розгляду питань занесення об`єкта культурної спадщини до Реєстру, внесення змін до відомостей Реєстру, передбачених абзацами другим - п`ятим пункту 1 розділу V цього Порядку, та внесення змін до Реєстру (Ініціатор) є:

-уповноважений орган - за категорією пам`ятки національного значення;

- уповноважений орган, Українське товариство охорони пам`яток історії та культури, інші громадські організації, до статутних завдань яких належать питання охорони культурної спадщини - за категорією пам`ятки місцевого значення.

Відповідно до п. 1 Розділу III Порядку №158 облікова документація складається на об`єкт культурної спадщини та містить дані щодо його цінності, характерних властивостей, що становлять його історико-культурну цінність, етапів розвитку, просторових, функціональних характеристик, стану збереження, а також дані проведених досліджень (облікова документація).

Пунктом 3 Розділу III Порядку 158 передбачено, що облікова документація складається з: облікової картки за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку; історичної довідки; матеріалів фотофіксації сучасного стану об`єкта: фото загального вигляду, фото об`єкта в контексті (навколишньому середовищі), фото найбільш цінних (характерних) елементів об`єкта, фото рухомих об`єктів (деталей), фото інтер`єрів, фото загроз (дії негативних чинників); акту стану збереження за формою, наведеною у додатку 2 до цього Порядку.

Пунктом 5 Порядку визначення категорій пам`яток, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 22 травня 2019 року №452 «Про затвердження Порядку визначення категорій пам`яток» визначено, що попередню оцінку відповідності об`єкта культурної спадщини ознакам, визначеним у пунктах 3 і 4 цього Порядку, проводить розробник облікової документації, що складається відповідно до Порядку обліку об`єктів культурної спадщини, який затверджується Мінкультури.

Форму облікової картки та паспорта об`єкта культурної спадщини затверджено наказом Міністерства культури і мистецтв України та Державного комітету України з будівництва та архітектури від 13.05.2004 № 295/104, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 03.06.2004 за № 693/9292.

Пунктом 4.4. Порядку передбачено, що документи на об`єкт культурної спадщини складаються у чотирьох примірниках, один з яких зберігається в Мінкультури України, другий - в органі виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органах охорони культурної спадщини обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, третій - у районних державних адміністраціях або у виконавчому органі сільської, селищної, міської ради, четвертий - у розробника документів.

Враховуючи викладене вище, занесення об`єкта культурної спадщини національного значення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України передує певна робота спеціально уповноважених органів охорони культурно" спадщини, до яких належить і виконавчий комітет Меджибізької селищної ради, та до повноважень якого віднесено виготовлення облікової документації на об`єкти культурної спадщини, що знаходяться на територі Меджибізького ОТГ та подання пропозицій Департаменту культури, національностей та релігій Хмельницької обласної державної адміністрації про занесення таких до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

Невиконання Меджибізькою селищною радою виконавчого комітету обов`язку щодо виготовлення облікової документації на об`єкт культурної спадщини Комплекс споруд церкви Святого Іоанна Богослова (Церква, дзвіниця) та подання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня - Департаменту культури, національностей та релігій Хмельницької обласної державної адміністрації про занесення такого до Державного реєстру нерухомих пам`яток України свідчить про бездіяльність відповідача, яку слід визнати протиправною та задовольнити позов в цій частині позовних вимог.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 25.01.2023 року у справі №260/2609/21, від 09.11.2022 року у справі №260/437/21, які на підставі ч. 5 ст. 242 КАС України повинні бути враховані судом під час розгляду справи.

За таких обставин, колегія суддів вважає, що висновки суду першої інстанції не відповідають встановленим обставинам по справі, доводи апеляційної скарги спростовують висновки рішення суду, допущені судом першої інстанції порушення норм матеріального права призвели до неправильного вирішення справи, а тому оскаржуване рішення підлягає скасуванню з прийняттям нового рішення.

Згідно із п. 2 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.

Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Одночасно слід зазначити, що в контексті положень п.6 ч.6 ст.12 КАС України дана справа відноситься до категорій справ незначної складності, а тому відповідно до п.2 ч.5 ст.328 цього Кодексу судове рішення за результатами її розгляду судом апеляційної інстанції в касаційному порядку оскарженню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В:

апеляційну скаргу Хмельницької обласної прокуратури задовольнити.

Рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2023 року скасувати в частині відмови у задоволенні позовних вимог про зобов`язання Меджибізьку селищну раду Хмельницької області виконати вимоги чинного законодавства України щодо виготовлення облікової документації на об`єкт культурної спадщини - Комплекс споруд церкви Святого Іоанна Богослова (Церква, дзвіниця) (1818 р.), розташований у с. Требухівці Меджибізької селищної об`єднаної територіальної громади Хмельницького району Хмельницької області та подати пропозиції Департаменту інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької обласної державної адміністрації про занесення такого до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

Прийняти в цій частині нову постанову.

Зобов`язати Меджибізьку селищну раду Хмельницької області виконати вимоги чинного законодавства України щодо виготовлення облікової документації на об`єкт культурної спадщини - Комплекс споруд церкви Святого Іоанна Богослова (Церква, дзвіниця) (1818 р.), розташований у с. Требухівці Меджибізької селищної об`єднаної територіальної громади Хмельницького району Хмельницької області та подати пропозиції Департаменту інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької обласної державної адміністрації про занесення такого до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

В решті рішення залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з моменту прийняття та оскарженню не підлягає, крім випадків передбачених пп. "а"-"г" п.2 ч.5 ст. 328 КАС України.

Головуючий Матохнюк Д.Б. Судді Гонтарук В. М. Біла Л.М.

Дата ухвалення рішення20.03.2024
Оприлюднено22.03.2024
Номер документу117798526
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/14762/23

Постанова від 20.03.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 15.02.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 23.01.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 21.12.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 12.12.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Рішення від 31.10.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Драновський Я.В.

Ухвала від 17.08.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Драновський Я.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні