Рішення
від 31.10.2023 по справі 346/3631/21
КОЛОМИЙСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 346/3631/21

Провадження № 2/346/82/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 жовтня 2023 р.м. Коломия Коломийський міськрайонний суд Івано - Франківської області

у складі: головуючого судді Беркещук Б.Б.

з участю: секретаря Романчук Л.І.

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у відкритому судовому засіданні в залі Коломийського міськрайонного суду Івано-Франківської області цивільну справу за позовом Департаменту соціальної політики Коломийської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів у вигляді житлової субсидії, -

ВСТАНОВИВ:

Представник департаменту соціальної політики Коломийської міської ради звернувся до Коломийського міськрайонного суду Івано-Франківської області з позовом до відповідача ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів у вигляді житлової субсидії.

Позовні вимоги мотивовані тим, що 27.07.2018 року відповідач ОСОБА_1 звернулась до Департаменту соціальної політики Коломийської міської ради через Управління надання адміністративних послуг Коломийської міської ради з заявою про призначення житлової субсидії для домогосподарства за адресою: АДРЕСА_1 . До заяви були додані Декларація про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії від 27.07.2018 року, довідка про склад сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб №000005334 від 27.07.2018 року (склад сім`ї ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 ). Відповідно до поданої заяви, за адресою вказаного домогосподарства була надана субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг з розрахунку на одну особу з 01 липня 2018 року по 30 вересня 2018 року включно в сумі 310 грн. 74 коп. щомісячно. На наступні періоди субсидія була призначена автоматично, без звернення в тому числі: з 01 березня по 31 березня 2020 року в сумі 1287 грн. 96 коп.; з 01 квітня по 30 квітня 2020 року в сумі 811 грн. 41 коп.; з 01 травня по 31 травня 2020 року в сумі 428 грн. 68 коп.; з 01 червня по 30 червня 2020 року в сумі 426 грн. 10 коп.; з 01 липня по 31 липня 2020 року в сумі 480 грн. 81 коп.; 01 серпня по 31 серпня 2020 року в сумі 504 грн. 83 коп.; з 01 вересня по 30 вересня 2020 року в сумі 520 грн. 58 коп. Подаючи заяву ОСОБА_1 була повідомлена, під підпис, про свій обов`язок в разі зміни обставин, які можуть вплинути на отримання житлової субсидії (зміна у складі осіб які зареєстровані (фактично проживають), зміна товарів або оплата послуг на суму, що перевищує 50 тис. грн.) повідомити про обставини структурний підрозділ соціального захисту населення протягом одного місяця. В результаті верифікації, проведеної Міністерством фінансів України, виявлено, що 10 лютого 2020 року відповідач ОСОБА_1 знята з реєстрації вказаного домогосподарства, у зв`язку з вибуттям до нового місця проживання. Даний факт підтверджується Довідкою про зняття з реєстрації місця проживання особи виданої управлінням «Центр надання адміністративних послуг» Коломийської міської ради 06.04.2021 року. Зазначив, що 06.04.2021 року відповідачу направлено повідомлення про припинення житлової субсидії з вимогою повернути надміру виплачену суму житлової субсидії, перерахувавши 4460 грн. 37. коп. у відповідності до п. 2 Порядку повернення коштів, надміру виплачених за призначеними субсидіями, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства фінансів України від 29 грудня 1997 року №39/283/90/5 на рахунок, вказаний в повідомленні у строк до 01.05.2021 р. Так, відповідно до трекінгу поштових відправлень, повідомлення про припинення надання житлової субсидії вручено особисто отримувачу 14.04.2021 р. Департаментом вичерпано всі заходи досудового врегулювання даного спору. Позивач просить стягнути з відповідача ОСОБА_1 суму надміру перерахованої (виплаченої) субсидії в розмірі 4460 грн. 37 коп. на користь держави в особі департаменту соціальної політики Коломийської міської ради, які зарахувати на рахунок Департаменту соціальної політики Коломийської міської ради та судові витрати, пов`язані з розглядом даної справи покласти на відповідача.

Представник департаменту соціальної політики Коломийської міської ради в судове засідання не з`явився, подав клопотання, в якому просить розгляд провести без участі представника управління соціальної політики, позов підтримує у повному обсязі.

Відповідач ОСОБА_1 та її представник ОСОБА_2 в судове засідання не з`явились, причини неявки суду не повідомили, про дату, час та місце розгляду справи, повідомлялись у встановленому законом порядку.

В попередніх судових засіданнях, відповідач пояснила суду, що позовні вимоги не визнає , вважає їх безпідставними, необґрунтованими та такими, що не підлягають до задоволення в повному обсязі, оскільки позивачем не доведено факту недобросовісного набуття відповідачем коштів, а також не встановлено наявність рахункової помилки зі сторони позивача, натомість позивач автоматично продовжував нарахування субсидії за спірні періоди, що спростовує факт недобросовісного набуття відповідачем субсидії. Крім того, пояснила суду, що такі кошти не отримувала та намагалась повідомити працівників департаменту, але це не виявилось можливим, оскільки за вказаними телефонними номерами не могла додзвонитись, а повідомити особисто не могла, оскільки був період карантину. Поданий відзив підтримала та просила у позові відмовити.

Відповідно до ч.2 ст. 247 Цивільного процесуального кодексу України (надалі - ЦПК України ) у разі неявки в судове засідання всіх учасників справи чи в разі якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Проаналізувавши викладені в позовній заяві пояснення позивача, відповідача, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів, судом встановлено наступне.

27.07.2018 року відповідач ОСОБА_1 звернулася до позивача Департаменту соціальної політики Коломийської міської ради із заявою про призначення житлової субсидії для домогосподарства за адресою: АДРЕСА_1 (а.с.5) До заяви відповідачем були додані Декларація про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії від 27.07.2018 року (а.с.6), довідка про склад сім`ї або зареєстрованих у житловом приміщенні/будинку осіб від 27 липня 2018 р. за №000005334 (склад сім`ї ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 ) (а.с.7)

Відповідно до поданої заяви, за адресою вказаного домогосподарства відповідачу надана субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг з розрахунку на одну особу з 01 липня 2018 року по 30 вересня 2018 року включно в сумі 310 грн. 74 коп. щомісячно, що стверджується розрахунком субсидії на ЖКП до особової справи №310431 (а.с.8).

На спірні періоди субсидія була призначена автоматично, без звернення, що стверджується відповідними розрахунками субсидії на ЖКП до особової справи №310431 (а.с.9-16).

Механізм та умови надання населенню житлових субсидій визначаються Положенням про порядок призначення житлових субсидій, затвердженим Постановою КМ України від 21.10.1995 р. № 848 «Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива».

Підпунктом 4 п. 14 Положення (в редакції станом на час правовідносин у даному випадку) визначено, що житлова субсидія не призначається, якщо будь-хто із складу домогосподарства або член сім`ї особи із складу домогосподарства протягом 12 місяців перед місяцем звернення за призначенням житлової субсидії, призначенням житлової субсидії без звернення здійснив на суму, яка на дату проведення операції перевищує 50 тис. гривень купівлю земельної ділянки, квартири (будинку) (крім житла, отриманого або придбаного за рахунок державного чи місцевого бюджету), іншого нерухомого майна, транспортного засобу (механізму), цінних паперів та інших фінансових інструментів, віртуальних активів (у значенні, наведеному у Законі України «Про запобігання та протидію легалізації (відмивання) доходів, отриманих злочинним шляхом, фінансування розповсюдження зброї масового знищення»), будівельних матеріалів, інших товарів довгострокового вжитку або оплатив (одноразово) будь-які роботи або послуги (крім медичних, освітніх та житлово-комунальних послуг згідно із соціальною нормою житла (в тому числі понаднормової площі житла у випадку, зазначеному в пункті 10 цього Положення) та соціальними нормативами житлово-комунального обслуговування).

Відповідно до п. 90 Положення (в редакції станом на час звернення відповідача із заявою про призначення субсидії) громадянин, якому призначено житлову субсидію, зобов`язаний протягом 30 календарних днів проінформувати структурний підрозділ з питань соціального захисту населення про виникнення обставин, зокрема щодо настання умов, зазначених у підпунктах 2, 4, 8-10 пункту 14 цього Положення.

Відповідно до п.1 Наказу Міністерства праці та соціальної політики України від 29.12.1997 року №39/283/90/5 «Про затвердження Порядку повернення коштів, надміру виплачених за призначеними субсидіями» зі змінами від 26.08.2014 року, повернення бюджетних асигнувань, надміру перерахованих за призначеними субсидіями, проводиться у випадках: - виявлення подання громадянами свідомо документів із неправильними відомостями про доходи та майновий стан усіх зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб, приховання заробітку чи іншого доходу, подання фальшивих документів.

П. 49 Положення встановлено, що громадянин несе відповідальність за подані відомості про доходи, майно, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на призначення житлової субсидії та на визначення її розміру.

Згідно до п. 119 Положення за рішенням структурного підрозділу з питань соціального захисту населення надання раніше призначеної житлової субсидії припиняється, у тому числі за поданням управителів, об`єднань, виконавців комунальних послуг у разі, коли, зокрема громадянин не повідомив структурному підрозділу з питань соціального захисту населення про обставини, зазначені у пункті 90 цього Положення, протягом 30 календарних днів з дня їх виникнення.

У відповідності до п. 125 Положення у випадках, зазначених в абзацах четвертому, п`ятому п. 119 цього Положення, на вимогу структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, який призначив житлову субсидію, сума надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії повертається громадянином. У разі призначення житлової субсидії громадянину на наступний період структурний підрозділ з питань соціального захисту населення може утримувати суму надміру виплаченої житлової субсидії під час виплати щомісячних сум субсидій шляхом їх зменшення не більш як 20 відсотків.

При проведенні перевірки, департаментом соціальної політики Коломийської міської ради встановлено, що 10 лютого 2020 року відповідач ОСОБА_1 , знята з реєстрації за адресою АДРЕСА_1 у зв`язку з вибуттям до нового місця проживання в м. Коломия, що підтверджено Довідкою про зняття з реєстрації місця проживання особи, виданої управлінням «Центр надання адміністративних послуг» Коломийської міської ради 06 квітня 2021 року (а.с.18)

Згідно розрахунку субсидії на ЖКП до особової справи №310431 відповідачу ОСОБА_1 за період з 01.03.2020 року по 30.09.2020 року нараховано субсидію у розмірі 4460,37 грн. (а.с.17) що стверджується копіями платіжних доручень та описом списків нарахування субсидій у грошовій готівковій формі (а.с.96-109)

Як вбачається із повідомлення про припинення надання житлової субсидії від 06.04.2021 р. з метою досудового врегулювання спору позивачем скеровувалось відповідачу повідомлення щодо повернення суми надміру виплаченої субсидії на оплату житлово-комунальних послуг за період з 01.03.2020р. по 28.02.2021 р. включно (а.с.19), однак на момент звернення позивача з даним позовом до суду, надміру виплачені грошові кошти відповідачем не повернуто.

Відповідно до ст. 1166 ЦК України, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Положеннями статей 1212,1215 ЦК України передбачено, що особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Не підлягає поверненню безпідставно набуті, зокрема, заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.

Згідно ч. 1, 2 ст. 89 ЦПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Проаналізувавши встановлені обставини, суд встановлює недобросовісність відповідача як набувача субсидії, яка вчасно не повідомила про зміни, а саме про зняття її з реєстрації 10 лютого 2020 року.

Таким чином належними та допустимими доказами підтверджується, що відповідач діяла недобросовісно, оскільки не виконала обов`язки, покладені на неї Положенням Про порядок призначення житлових субсидій, затвердженим постановою КМУ № 848 від 21 жовтня 1995 року зі змінами, а саме не проінформувала структурний підрозділ з питань соціального захисту населення про зміни у складі сім`ї члена домогосподарства та не подала нової заяви та декларації, що призвело до надміру виплачених коштів.

Таким чином, на підставі вищенаведеного, враховуючи, що відповідач належними та допустимими доказами не спростував тверджень позивача щодо заявлених позовних вимог, суд вважає, що відповідач повинен повернути надміру виплачені кошти за призначеними субсидіями для відшкодування витрат на оплату житлово - комунальних послуг у сумі 4 460 грн. 37 коп.

Враховуючи вищенаведене суд дійшов висновку про те, що вимога позивача є обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню.

На підставі викладеного, керуючись положеннями Глави 10, ч. 1 ст. 1166 ЦКУ, п. 2 Порядку повернення коштів, надміру виплачених за призначеними субсидіями, п. 22, 24, 91, 127 Положення Про порядок призначення житлових субсидій , затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 р. № 848, ст.ст. 4, 12,13, 19, 27, 64, 81, 133, 141, 175, 177, 258, 259, 263-265,268, 352, 354 ЦПК України, суд,-

ВИРІШИВ:

Позов задоволити.

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 , яка зареєстрована та проживає за адресою: АДРЕСА_2 , суму надміру перерахованої (виплаченої) субсидії в розмірі 4460 (чотири тисячі чотириста шістдесят) грн. 37 коп. на користь держави в особі департаменту соціальної політики Коломийської міської ради, яких зарахувати на рахунок Департаменту соціальної політики Коломийської міської ради, реквізити: р/р НОМЕР_2 , МФО 820172, код ЄДРПОУ 03193399.

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 , судовий збір в розмірі 2270 грн. на рахунок Департаменту соціальної політики Коломийської міської ради, р/р НОМЕР_2 , МФО 820172, код ЄДРПОУ 03193399.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Суддя Беркещук Б. Б.

СудКоломийський міськрайонний суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення31.10.2023
Оприлюднено02.11.2023
Номер документу114574258
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів)

Судовий реєстр по справі —346/3631/21

Постанова від 15.01.2024

Цивільне

Івано-Франківський апеляційний суд

Томин О. О.

Постанова від 15.01.2024

Цивільне

Івано-Франківський апеляційний суд

Томин О. О.

Ухвала від 22.12.2023

Цивільне

Івано-Франківський апеляційний суд

Томин О. О.

Ухвала від 04.12.2023

Цивільне

Івано-Франківський апеляційний суд

Томин О. О.

Рішення від 31.10.2023

Цивільне

Коломийський міськрайонний суд Івано-Франківської області

Беркещук Б. Б.

Ухвала від 08.08.2023

Цивільне

Коломийський міськрайонний суд Івано-Франківської області

Беркещук Б. Б.

Ухвала від 03.04.2023

Цивільне

Коломийський міськрайонний суд Івано-Франківської області

Беркещук Б. Б.

Ухвала від 22.02.2023

Цивільне

Коломийський міськрайонний суд Івано-Франківської області

Беркещук Б. Б.

Ухвала від 02.03.2022

Цивільне

Коломийський міськрайонний суд Івано-Франківської області

Беркещук Б. Б.

Ухвала від 05.08.2021

Цивільне

Коломийський міськрайонний суд Івано-Франківської області

Беркещук Б. Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні