Рішення
від 31.10.2023 по справі 420/15374/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/15374/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 жовтня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд в складі:

головуючої судді Бойко О.Я.,

розглянувши у порядку спрощеного провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Державної установи «Дар`ївська виправна колонія (№10)» про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, вирішив адміністративний позов задовольнити частково.

І. Суть спору:

Позивач, ОСОБА_1 звернувся до Одеського окружного адміністративного суду із адміністративним позовом, в якому просив визнати протиправною бездіяльність відповідача, Державної установи «Дар`ївська виправна колонія (№10)», щодо ненарахування та невиплати в період проходження служби грошової допомоги на оздоровлення за 2022 рік та додаткової винагороди у розмірі 30 000 (тридцять тисяч) грн. щомісячно, яка передбачена постановою Кабінету Міністрів України № 168 від 28.02.2022 року «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» за період з 06.03.2022 року по 16.05.2022 року.

При цьому, позивач просив зобов`язати Державну установу «Дар`ївська виправна колонія (№10)» нарахувати та виплатити йому грошову допомогу на оздоровлення за 2022 рік та додаткову винагороду в розмірі 30 000 (тридцять тисяч) грн. щомісячно, яка передбачена постановою Кабінету Міністрів України № 168 від 28.02.2022 року «питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» за період з 06.03.2022 року по 16.05.2022 року із одночасною компенсацією сум податку з доходів фізичних осіб, відповідно до пункту 2 «Порядку виплати щомісячної грошової компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового начальницького складу», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15.01.2004 року № 44.

ІІ. Аргументи сторін

(а) Позиція Позивача

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив наступне.

Позивач ОСОБА_1 з 01.12.2010 року по 16.05.2022 року проходив військову службу у Державній установі «Дар`ївська виправна колонія (№10)».

16.05.2022 року позивача відповідно до наказу від 11.05.2022 року №43/ОС було звільнено з військової служби за власним бажанням.

Проте, позивачу в період проходження служби не було виплачено грошову допомогу на оздоровлення за 2022 рік та додаткову грошову винагороду в розмірі 30 000 грн., передбачену постановою Кабінету Міністрів України №168 від 28.02.2022 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» за період з 06.03.2022 року по 16.05.2022 року.

Оскільки позивач ОСОБА_1 проходив службу в межах адміністративно територіальної одиниці, на території якої надавалась допомога в рамках Програми «єПідтримка», то він мав підстави для отримання додаткової щомісячної винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України № 168 від 28.02.2022.

При цьому, позивач ОСОБА_1 зазначив, що в зазначений період часу, а саме з 06.03.2022 року по 16.05.2022 року він отримував щомісячне грошове забезпечення в повному обсязі.

Також, трудова книжка є підтвердженням єдиного місця роботи позивача, а саме в ДУ «Дар`ївська виправна колонія (№10)».

Отже, позивач ОСОБА_1 виконував свої посадові обов`язки в період часу з 06.03.2022 року по 16.05.2022 року.

Аналогічну правову позицію наведено П`ятим апеляційним адміністративним судом у постанові від 06 червня 2023 року у справі № 420/4446/23.

Крім того, позивач зазначив, що відповідно до Порядку № 925/5, наказу Міністерства юстиції України від 13.09.2021 № 3226/5 «Про затвердження Змін до Порядку виплати грошового забезпечення та компенсаційних виплат особам рядового і начальницького складу Державної кримінально виконавчої служби України», із змінами, для отримання одноразової допомоги на оздоровлення не передбачено жодної вимоги про написання рапорту особою рядового і начальницького складу.

Аналогічну правову позицію наведено П`ятим апеляційним адміністративним судом у постанові від 06 червня 2023 року у справі № 420/4446/23.

Разом з цим, позивач звернув увагу, що відповідно до п. 2, п. 3-5 постанови Кабінету Міністрів України від 15.01.2004 року № 44 «Про затвердження Порядку виплати щомісячної грошової компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового і начальницького складу» та п. 168.5 ст. 168 Податкового кодексу України, одночасно з виплатою індексації грошового забезпечення належна до виплати компенсація сум податку на доходи фізичних осіб.

Аналогічна правова позиція наведена Верховним Судом у постанові від 28.09.2022 року у справі № 400/1119/21.

Позивач вважає таку бездіяльність зі сторони відповідача протиправною та просить зобов`язати останнього нарахувати та виплатити йому грошову допомогу на оздоровлення за 2022 рік та додаткову винагороду в розмірі 30 000 (тридцять тисяч) грн. щомісячно, яка передбачена постановою Кабінету Міністрів України № 168 від 28.02.2022 року «питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» за період з 06.03.2022 року по 16.05.2022 року із одночасною компенсацією сум податку з доходів фізичних осіб, відповідно до пункту 2 «Порядку виплати щомісячної грошової компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового начальницького складу», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15.01.2004 року № 44.

(б) Позиція Відповідача.

Відповідач, Державна установа «Дар`ївська виправна колонія (№10)» не погодився з вимогами адміністративного позову, вважає їх необґрунтованими і недоведеними, у зв`язку з чим просить відмовити в їх задоволенні в повному обсязі.

Із відзиву на адміністративний позов вбачається, що Державна установа «Дар`ївська виправна колонія (№10)» розташована на території села Дар`ївка Херсонського району Херсонської області, яка до 11.11.2022 року входила до переліку громад, що перебували у тимчасовій окупації відповідно до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309 (у редакції наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 27.01.2023).

З метою соціального захисту персоналу на період тимчасової окупації, а також недопущення взаємодії з представниками незаконних органів влади окупаційного режиму, наказом Міністерства юстиції України від 13.05.2022 № 1951/5 «Про оголошення простою установ виконання покарань, слідчих ізоляторів та медичних реабілітаційних центрів, які тимчасово знаходяться на непідконтрольній Україні території» в Державній установі «Дар`ївська виправна колонія (№10)» оголошено простій до закінчення воєнного стану та дозволено працівникам установи до закінчення простою бути відсутніми на робочих місцях та не виконувати дистанційну роботу поза межами адміністративних будівель установи.

Відповідно до наказу Міністерства юстиції України від 31.05.2022 року № 1060/7 Державна установа «Кропивницький слідчий ізолятор» здійснювала повноваження розпорядника бюджетних коштів Державної установи «Дар`ївська виправна колонія (№10)» в частині проведення розрахунково касових операцій з оплати праці за травень 2022 року.

На даний час Держана установа «Дар`ївська виправна колонія (№ 10)» знаходиться на території села Дар`ївка Херсонського району Херсонської області та входить до переліку громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій.

Після відновлення доступу до адміністративних будівель установи встановлено факт викрадення основних матеріальних цінностей та відсутність первинної документації установи, у зв`язку з чим було відкрито кримінальне провадження ЄРДР № 120222300000006029 за ч. 1 ст. 438 КК України.

Відповідач зазначив, що відповідно до витягу з наказу Державної установи «Дар`ївська виправна колонія (№10)» № 5/ОС мд від 17.01.2022 «про надання матеріальної допомоги», згідно Порядку № 925/5 та на підставі рапорту Михайлюка А.П. від 04.01.2022 було встановлено надати підполковнику внутрішньої служби Миайлюку А.П., заступнику начальника установи із соціально виховної та психологічної роботи установи, матеріальну допомогу на оздоровлення у розмірі 100% місячного грошового забезпечення.

Відповідно до Порядку № 925/5 та з урахуванням індивідуальних відомостей про застраховану особу за формою ОК-5, відповідач робить висновок, що в січні 2022 року позивачу ОСОБА_1 були нараховані та виплачені основні та додаткові види грошового забезпечення, в тому числі і матеріальна допомога на оздоровлення за 2022 рік.

Також, відповідач зазначив, що виплата додаткової щомісячної винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України № 168 від 28.02.2022, здійснюється на підставі наказів командирів (начальників).

При цьому, позивачем не надано доказів виконання ним посадових обов`язків у період окупації території Херсонської області та м.Херсон з 06.03.2022 до 16.05.2022.

Твердження позивача, що у вказаний період він був присутнім на своєму робочому місці та виконував свої посадові обов`язки, спираючись лише на те, що він отримував щомісячне грошове забезпечення у повному обсязі, є хибними.

Оскільки відсутній наказ про виплату (призначення) позивачу ОСОБА_1 додаткової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168, відсутні правові підстави для нарахування та виплати позивачу такої додаткової винагороди.

Враховуючи всі обставини та відсутність будь якої доказової інформації у відповідача не має правових підстав для прийняття наказу про виплату (призначення) додаткової винагороди, як того вимагає позивач.

З огляду на це, Державна установа «Дар`ївська виправна колонія (№10)», просить відмовити в задоволенні адміністративного позову в повному обсязі.

ІІІ. Процедура та рух справи

17.07.2023 ухвалою Одеський окружний адміністративний суд, прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

23.10.2023 позивач ОСОБА_1 звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з письмовим клопотанням/заявою про закриття провадження у справі в частині позовних вимог, передбачених п. 3 та п. 4, які викладені в адміністративному позові, а саме:

- визнати протиправною бездіяльність відповідача, Державної установи «Дар`ївська виправна колонія (№10)», щодо ненарахування та невиплати в період проходження служби грошової допомоги на оздоровлення за 2022 рік;

- зобов`язати Державну установу «Дар`ївська виправна колонія (№10)» нарахувати та виплатити йому грошову допомогу на оздоровлення за 2022 рік, із одночасною компенсацією сум податку з доходів фізичних осіб, відповідно до пункту 2 «Порядку виплати щомісячної грошової компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового начальницького складу», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15.01.2004 року № 44.

ІV. Обставини справи встановлені судом та докази на їх підтвердження

Судом встановлено, що позивач ОСОБА_1 з 01.12.2010 року по 16.05.2022 року проходив військову службу у Державній установі «Дар`ївська виправна колонія (№10)».

Відповідно до наказу від 11.05.2022 року №43/ОС позивача було звільнено з військової служби за власним бажанням з 16.05.2022 року.

З огляду на витяг із реєстру застрахованих осіб про виплачене грошове забезпечення за 2022 рік за формою ОК-5, позивач ОСОБА_1 в період часу з 06.03.2022 року по 16.05.2022 року отримував щомісячне грошове забезпечення в повному обсязі.

Згідно з витягом з наказу Державної установи «Дар`ївська виправна колонія (№10)» № 5/ОС мд від 17.01.2022 «про надання матеріальної допомоги» вбачається, що з урахуванням Порядку № 925/5 та на підставі рапорту ОСОБА_1 від 04.01.2022 було встановлено надати підполковнику внутрішньої служби Миайлюку А.П., заступнику начальника установи із соціально виховної та психологічної роботи установи, матеріальну допомогу на оздоровлення у розмірі 100% місячного грошового забезпечення.

Відповідно до трудової книжки НОМЕР_1 , єдиним місцем роботи позивача ОСОБА_1 в період часу з 06.03.2022 року по 16.05.2022 року є Державна установа «Дар`ївська виправна колонія (№10)».

Тобто, позивач ОСОБА_1 в період часу з 06.03.2022 року по 16.05.2022 року виконував свої посадові обов`язки.

Проте, позивачу в період проходження служби не було виплачено додаткову грошову винагороду в розмірі 30 000 грн., передбачену постановою Кабінету Міністрів України №168 від 28.02.2022 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» за період з 06.03.2022 року по 16.05.2022 року.

Позивач вважає таку бездіяльність зі сторони відповідача протиправною та просить зобов`язати останнього нарахувати та виплатити йому додаткову винагороду в розмірі 30 000 (тридцять тисяч) грн. щомісячно, яка передбачена постановою Кабінету Міністрів України № 168 від 28.02.2022 року «питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» за період з 06.03.2022 року по 16.05.2022 року із одночасною компенсацією сум податку з доходів фізичних осіб, відповідно до пункту 2 «Порядку виплати щомісячної грошової компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового начальницького складу», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15.01.2004 року № 44.

Вирішуючи питання щодо правомірності вимог позивача, суд виходить з наступного.

V. Джерела права та висновки суду.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Так, правові основи організації та діяльності Державної кримінально-виконавчої служби України, її завдання та повноваження визначені Законом України «Про Державну кримінально-виконавчу службу України».

Відповідно до частини четвертої статті 21 Закону України «Про Державну кримінально-виконавчу службу України» особи рядового і начальницького складу та працівники кримінально-виконавчої служби, а також члени їхніх сімей знаходяться під захистом держави, їх безпека, честь і гідність охороняються законом.

Згідно з частиною другою статті 23 Закону України «Про Державну кримінально-виконавчу службу України» умови грошового і матеріального забезпечення осіб рядового і начальницького складу та оплата праці працівників кримінально-виконавчої служби визначаються законодавством і мають забезпечувати належні матеріальні умови для комплектування Державної кримінально виконавчої служби України висококваліфікованим персоналом, диференційовано враховувати характер і умови служби чи роботи, стимулювати досягнення високих результатів у службовій та професійній діяльності і компенсувати персоналу фізичні та інтелектуальні затрати.

Частиною п`ятою статті 23 Закону України «Про Державну кримінально-виконавчу службу України» встановлено, що на осіб рядового і начальницького складу кримінально-виконавчої служби поширюється соціальний захист поліцейських, визначений Законом України «Про Національну поліцію», а також порядок і умови проходження служби, передбачені для поліцейських. Умови і розміри грошового забезпечення осіб рядового і начальницького складу та оплати праці працівників кримінально-виконавчої служби визначаються Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пунктів 2 і 3 постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» встановлено, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

Виплату грошового забезпечення військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу здійснювати в порядку, що затверджується Міністерством оборони, Міністерством внутрішніх справ, Міністерством фінансів, Міністерством інфраструктури, Міністерством юстиції, Службою безпеки, Управлінням державної охорони, розвідувальними органами, Адміністрацією Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації (далі державні органи).

Згідно з пунктом 3 Порядку виплати грошового забезпечення та компенсаційних виплат особам рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби України, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 28.03.2018 № 925/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28.03.2018 за № 377/31829 (надалі Порядок № 925/5), грошове забезпечення осіб рядового і начальницького складу включає: щомісячні основні види грошового забезпечення; щомісячні додаткові види грошового забезпечення; одноразові додаткові види грошового забезпечення.

До щомісячних основних видів грошового забезпечення належать: посадовий оклад; оклад за спеціальним званням; надбавка за вислугу років.

До щомісячних додаткових видів грошового забезпечення належать: підвищення посадового окладу; надбавки; доплати; премія.

До одноразових додаткових видів грошового забезпечення належать: допомога для оздоровлення; матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань.

Згідно зі статтею 1 Указу Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ, із 05 год. 30 хв. 24 лютого 2022 року строком на 30 діб в Україні введено воєнний стан.

28.02.2022 Кабінетом Міністрів України було прийнято постанову № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» (надалі постанова № 168 від 28.02.2022).

Пунктом 1 цієї постанови, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, установлено, що на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту, військовим прокурорам Офісу Генерального прокурора, особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, співробітникам Служби судової охорони, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським, а також особам рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, які несуть службу в органах і установах зазначеної Служби, що розташовані в межах адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога в рамках Програми єПідтримка, виплачується додаткова винагорода в розмірі 30 000 гривень щомісячно, а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100 000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.

Згідно з пунктом 5 постанови № 168 від 28.02.2022 ця постанова набирає чинності з дня її опублікування та застосовується з 24 лютого 2022 року.

Відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 22.03.2022 № 350 «Про внесення зміни до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 № 168» внесено зміни до пункту 1 постанови № 168 від 28.02.2022, доповнивши абзац перший після слів «та поліцейським» словами», а також особам рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, які несуть службу в органах і установах зазначеної Служби, що розташовані в межах адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога в рамках Програми «єПідтримка»,».

Згідно з пунктом 2 вищевказаної постанови вона набирає чинності з дня опублікування та застосовується з 24 лютого 2022 року.

Виплата такої додаткової винагороди здійснюється на підставі наказів командирів(начальників).

Державна установа «Дар`ївська виправна колонія (№ 10)», в якій працював позивач ОСОБА_1 , розташована на території села Дар`ївка, Херсонського району, Херсонської області, яка до 11.11.2022 входила до переліку громад, що перебували у тимчасовій окупації відповідно до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309 (у редакції наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 27.01.2023).

Згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України №204-р від 06.03.2022 «Про затвердження переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога застрахованим особам в рамках Програми «Підтримка» Херсонська область (без визначення окремих територіальних громад та населених пунктів) включена до Переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких платникам єдиного внеску на загальнообов?язкове державне соціальне страхування, які перебувають на обліку на відповідній території, може надаватися допомога в рамках Програми «єПідтримка».

Таким чином, у період з 06.03.2022 по 16.05.2022 позивач ОСОБА_1 мав підстави для отримання додаткової щомісячної винагороди, встановленої постановою №168 від 28.02.2022, оскільки проходив службу в межах адміністративно-територіальної одиниці, на території якої надавалась допомога в рамках Програми «єПідтримка».

Як вказано вище, в п. 1 постанови №168 від 2802.2022, в редакції від 24.03.2022 встановлено додаткову щомісячну винагороду особам рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби у розмірі 30 000 грн.

Лише 01.07.2022 постановою Кабінету Міністрів України № 754 внесено зміни до п.1 постанови № 168, зокрема, в абз. 1 після слова «щомісячно» доповнено словами «(крім осіб рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, яким така винагорода виплачується пропорційно часу проходження служби в розрахунку на місяць)».

Постанова Кабінету Міністрів України від 01.07.2022 № 754, відповідно до п. 2 набирає чинності з дня її опублікування та застосовується 01.06.2022.

Відтак, суд зазначає, що позивач ОСОБА_1 повинен був отримувати щомісячну додаткову виплату в розмірі 30 000 грн. з 06.03.2022 по 16.05.2022, без вирахування його пропорційно часу проходження служби в розрахунку на місяць, а у чітко визначеному розмірі - щомісячно по 30 000 грн.

Судом встановлено та не заперечується відповідачем, позивач ОСОБА_1 в зазначений період часу жодного разу не отримав цієї доплати.

За таких обставин, суд приходить до висновку, що відповідач, Державна установа «Дар`ївська виправна колонія (№10)» неправомірно не нарахувала та не виплатила позивачу ОСОБА_1 додаткову винагороду в розмірі 30 000 (тридцять тисяч) грн. щомісячно, яка передбачена постановою Кабінету Міністрів України № 168 від 28.02.2022 року «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» за період з 06.03.2022 року по 16.05.2022 року, а тому допустила протиправну бездіяльність в цій частині, а не дії як просив позивач в прохальній частині позову.

Що стосується позовних вимог в частині виплати грошової компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, суд зазначає наступне.

Умови та механізм щомісячної грошової компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового і начальницького складу (в тому числі відрядженими до органів виконавчої влади та інших цивільних установ), співробітниками Служби судової охорони у зв`язку з виконанням ними своїх обов`язків під час проходження служби, затверджені порядком виплати щомісячної грошової компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового і начальницького складу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15.01.2004 № 44 (далі - Порядок № 44).

Відповідно до пункту 2 Порядку №44 грошова компенсація виплачується громадянам України, які відповідно до законодавства мають статус, зокрема військовослужбовця, а також особам, з числа військовослужбовців звільнених із служби, для відшкодування утриманих сум податку з їх грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, право на які вони набули у зв`язку з виконанням обов`язків під час проходження служби.

Пунктами 4 та 5 Порядку №44 визначено, що виплата грошової компенсації військовослужбовцям, поліцейським та особам рядового і начальницького складу здійснюється одночасно з виплатою їм грошового забезпечення.

Грошова компенсація виплачується за місцем одержання грошового забезпечення у розмірі суми податку з доходів фізичних осіб, утриманого з грошового забезпечення.

Територіальні органи Державного казначейства та установи банків провадять за платіжними документами видачу податковим агентам готівки для здійснення одночасно виплати грошового забезпечення та грошової компенсації із сплатою (перерахуванням) в установленому порядку податку з доходів фізичних осіб, утриманого з грошового забезпечення.

Отже, виплата щомісячної грошової компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат здійснюється при виплаті грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат.

Відповідно до пункту 168.5 статті 168 Податкового кодексу України суми податку на доходи фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими, особами рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, державної пожежної охорони, органів і підрозділів цивільного захисту, податкової міліції, а також визначених Законом України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» членами сім`ї, батьками, утриманцями загиблого (померлого) військовослужбовця, у зв`язку з виконанням обов`язків під час проходження служби, спрямовуються виключно на виплату рівноцінної та повної компенсації втрат доходів цієї категорії громадян.

Виплата грошової компенсації здійснюється установами (організаціями, підприємствами), що утримують військовослужбовців, поліцейських та осіб рядового і начальницького складу, за рахунок відповідних коштів, які є джерелом доходів цих осіб, шляхом рівноцінного та повного відшкодування втрат частини грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних у зв`язку з виконанням ними своїх обов`язків під час проходження служби (далі - грошове забезпечення), що пов`язані з утриманням податку з доходів фізичних осіб у порядку та розмірах, визначених Законом України «Про податок з доходів фізичних осіб».

Виплата грошової компенсації військовослужбовцям, поліцейським та особам рядового і начальницького складу здійснюється одночасно з виплатою їм грошового забезпечення.

Грошова компенсація виплачується за місцем одержання грошового забезпечення у розмірі суми податку з доходів фізичних осіб, утриманого з грошового забезпечення.

Отже, Порядком №44 передбачено виплату грошової компенсації лише при виплаті грошового забезпечення, з якого утримуються відповідні податки.

У постанові Верховного Суду від 17.03.2020 справа №815/5826/16 зазначено: «Щодо позовних вимог щодо виплати позивачу в повному обсязі грошової компенсації суми податку з доходів фізичних осіб, яка буде утримана з компенсації за неотримане речове майно, суд погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, що оскільки з позивачем не проведено повного розрахунку за матеріальним забезпеченням, позовні вимоги в цій частині є передчасними».

Поряд із цим суд звертає увагу, що на відповідача, як податкового агента, Законом покладено кореспондуючий обов`язок утримати відповідні суми податків та зборів із одночасною компенсацією такої суми позивачу.

Таким чином, у суду відсутні підстави зобов`язувати відповідача здійснити на користь позивача бажану ним компенсацію, оскільки відповідний обов`язок виникає одночасно з виплатою нарахованої відповідачем додаткової винагороди в розмірі 30 000 грн., отже відповідні позовні вимоги є передчасними, а тому задоволенню не підлягають.

Що стосується позовних вимог в частині визнання протиправною бездіяльності відповідача, Державної установи «Дар`ївська виправна колонія (№10)», щодо ненарахування та невиплати позивачу в період проходження служби грошової допомоги на оздоровлення за 2022 рік та зобов`язання Державної установи «Дар`ївська виправна колонія (№10)» нарахувати та виплатити позивачу грошову допомогу на оздоровлення за 2022 рік, із одночасною компенсацією сум податку з доходів фізичних осіб, відповідно до пункту 2 «Порядку виплати щомісячної грошової компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового начальницького складу», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15.01.2004 року № 44, то суд зазначає наступне.

Як вже зазначалось вище, відповідно до витягу з наказу Державної установи «Дар`ївська виправна колонія (№10)» № 5/ОС мд від 17.01.2022 «про надання матеріальної допомоги», згідно Порядку № 925/5 та на підставі рапорту ОСОБА_1 від 04.01.2022 було встановлено надати підполковнику внутрішньої служби Миайлюку А.П., заступнику начальника установи із соціально виховної та психологічної роботи установи, матеріальну допомогу на оздоровлення у розмірі 100% місячного грошового забезпечення.

Відповідно до Порядку № 925/5 та з урахуванням індивідуальних відомостей про застраховану особу за формою ОК-5, відповідач робить висновок, що в січні 2022 року позивачу ОСОБА_1 були нараховані та виплачені основні та додаткові види грошового забезпечення, в тому числі і матеріальна допомога на оздоровлення за 2022 рік.

В той же час, позивач ОСОБА_2 надав суду клопотання/заяву про закриття провадження у справі в частині заявлених ним позовних вимог, а саме:

- визнання протиправною бездіяльності відповідача, Державної установи «Дар`ївська виправна колонія (№10)», щодо ненарахування та невиплати в період проходження служби грошової допомоги на оздоровлення за 2022 рік;

- зобов`язання Державної установи «Дар`ївська виправна колонія (№10)» нарахувати та виплатити йому грошову допомогу на оздоровлення за 2022 рік, із одночасною компенсацією сум податку з доходів фізичних осіб, відповідно до пункту 2 «Порядку виплати щомісячної грошової компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового начальницького складу», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15.01.2004 року № 44, у зв`язку з нововиявленими обставинами у справі.

Оскільки діючим законодавством про адміністративне судочинство України не передбачено такої підстави для закриття провадження у справі, як нововиявлені обставини у справі, то суд вважає необхідним в цій частині позовних вимог відмовити, у зв`язку з відсутністю між сторонами по справі спору в цій частині.

Згідно з ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили.

Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Відповідно до положень ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи, що відповідачем не доведена правомірність не нарахування та невиплати позивачу додаткової винагороди у розмірі 30 000 (тридцять тисяч) грн. щомісячно, яка передбачена постановою Кабінету Міністрів України № 168 від 28.02.2022 року «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» за період з 06.03.2022 року по 16.05.2022 року, та як наслідок не допустив бездіяльності в цій частині, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог в цій частині у повному обсязі.

Доводи відповідача спростовані приведеними вище обставинами та нормативно-правовим обґрунтуванням.

Таким чином, позовні вимоги є частково доведеними, тому підлягають частковому задоволенню.

VI. Судові витрати

Враховуючи, що позивач звільнений від сплати судового збору, питання щодо розподілу судових витрат суд не здійснює.

У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.

Керуючись, ст.ст. 2, 139, 244-246 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов задовольнити частково.

2. Визнати протиправною бездіяльність Державної установи «Дар`ївська виправна колонія (№10)» щодо ненарахування та не виплати ОСОБА_1 , додаткової винагороди у розмірі 30 000 (тридцять тисяч) грн. щомісячно, яка передбачена постановою Кабінету Міністрів України № 168 від 28.02.2022 року «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» за період з 06.03.2022 року по 16.05.2022 року.

3. Зобов`язати Державну установу «Дар`ївська виправна колонія (№10)» нарахувати та виплатити позивачу ОСОБА_1 додаткову винагороду в розмірі 30 000 (тридцять тисяч) грн. щомісячно, яка передбачена постановою Кабінету Міністрів України № 168 від 28.02.2022 року «питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» за період з 06.03.2022 року по 16.05.2022 року.

4. В іншій частині позовних вимог відмовити.

Відповідно до статті 255 КАС України рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно з частиною першою статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на постанову суду подається протягом тридцяти днів. Оскільки справа розглянута в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складання повного тексту рішення.

Апеляційна скарга подається учасниками справи до П`ятого апеляційного адміністративного суду.

Позивач ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 : АДРЕСА_1 поштова адреса; АДРЕСА_2 місце реєстрації (перебування), код РНОКПП: НОМЕР_2 .

Відповідач Державна установа «Дар`ївська виправна колонія (№10)», адреса: 75032, Херсонська область, Білозерський район, с.Дар`ївка, вул.Соборна, 193, код ЄДРПОУ: 08564676.

СуддяО.Я. Бойко

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.10.2023
Оприлюднено03.11.2023
Номер документу114593084
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо

Судовий реєстр по справі —420/15374/23

Ухвала від 09.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мартинюк Н.М.

Постанова від 28.02.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н.В.

Ухвала від 08.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н.В.

Ухвала від 08.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н.В.

Ухвала від 29.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н.В.

Ухвала від 29.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н.В.

Рішення від 31.10.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бойко О.Я.

Ухвала від 17.07.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бойко О.Я.

Ухвала від 03.07.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бойко О.Я.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні