РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
31 жовтня 2023 року м. Рівне№460/16880/23
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді О.Р. Греська, розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи адміністративну справу за позовом
Приватного підприємства "Палтранс"
доГоловного управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,В С Т А Н О В И В:
До Рівненського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Приватного підприємства "Палтранс" (далі по текстуПП "Палтранс", позивач)до Головного управління ДПС у Рівненській області(далі по текстувідповідач)про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 04.07.2023 №569017000705 та№568917000703.
Позивач в обґрунтування позовних вимог зазначає, що на підставі акту перевірки від № 5158/Ж5/17-00-07- 03/34580863 від 02.06.2023 Головним управлінням ДПС у Рівненській області прийнято податкові повідомлення-рішення:
від 04.07.2023 №568917000703, форми «В4» яким ПП "Палтранс" зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість у розмірі 178485грн;
від 04.07.2023№ 569017000705, форми «ПН» яким ПП "Палтранс" визначено суму штрафу у розмірі 20400грн;
У зв`язку з неправомірним застосуванням Головного управління ДПС у Рівненській області рекомендованого коефіцієнту 0,7 л дизельного палива на 100 т.км. а не максимально допустимого 1,3 л/100 т-км як це передбачено п. 1.3 Наказу Міністерства транспорту України № 43 від 10.02.1998 «Про затвердження норм витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті», а також в результаті допущення Головним управлінням ДПС у Рівненській області помилки при проведенні розрахунків, був незаконно складений Акт №5158/Ж5/17-00-07-03/34580863 від 02.06.2023, податкове повідомлення-рішення від 04.07.2023 №569017000705 та податкове повідомлення- рішення №568917000703 від 04.07.2023 на підставі яких було встановлено використання дизельного палива в негосподарській діяльності у кількості 57 047 л. на суму ПДВ 178 485, а також застосовано штраф в розмірі 20400 грн.
Наведене вище вказує, що оскаржувані податкові повідомлення-рішення є протиправними та такими, що підлягають скасуванню.
Просить суд задовольнити позов.
Ухвалою суду від 17.07.2023 позовну заяву залишено без руху.
Ухвалою суду від 15.08.2023 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного провадження без повідомлення (виклику) сторін, встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву.
18.10.2023 Головним управлінням ДПС у Рівненській області подано відзив на позовну заяву, в якому відповідач заперечив проти задоволення позовних вимог. В обґрунтування заперечень зазначив, що в ході перевірки здійснено розрахунок лінійної норми витрати палива на пробіг автопоїзда та фактичних витрат з застосуванням норми на транспортну роботу та норми витрати палива на одну тонну спорядженої маси напівпричепа, відповідно до норм наказу № 43, дозволено в межах 0,55-0,7 л, перевіркою використано максимально дозволений 0,7 л.
Розрахунок лінійної норми витрати палива на пробіг автопоїзда за даними перевірки наведено в таблиці 3.1.2 (стор.3.1.2. акту перевірки)
В ході перевірки здійснено розрахунок витрат дизельного палива сідельними тягачами у складі автопоїздів ПП "Палтранс", що здійснювали магістральні перевезення вантажів в напрямку Україна -Польща/Чехія, Польща/Чехія - Україна, із застосуванням норми на транспортну роботу та норми витрати палива на одну тонну спорядженої маси напівпричепа, відповідно до норм наказу № 43, дозволеної в межах 0,55...0,7 л, використано максимальний 0,7 л. При розрахунку в використані дані шляхових листів, технічні характеристики транспортних засобів, показники спідометрів при виїзді та при поверненні, загальний кілометраж по рейсу, вагу вантажу та тоннокілометри, заправки автомобілів тощо.
Розрахунок кількості палива використаного в господарській діяльності за даними підприємства, розрахунок кількості палива використаного в господарській діяльності за даними перевірки, здійснені відповідно до пп. 4.4 наказу Міністерства транспорту України №43 та встановлені відхилення з даними ПП «ПАЛТРАНС» за січень 2022, лютий 2022, вересень 2022, січень - березень 2023 року, наведено у Додатку 2 (додатки 2.1-2.6) до акта перевірки.
На підставі розрахунків, наведених у Додатку 2 (додатки 2.1-2.6) до акта перевірки, перевіркою встановлено використання дизельного палива в негосподарській діяльності у кількості 57 047 л. на суму ПДВ 178 485 у зв`язку з завищення норм витрат ДП по автомобілях.
При розрахунку заниження податкового зобов`язання з податку на додану вартість ПП "Палтранс" для визначення бази оподаткування, застосовано ціну дизельного палива відповідно до даних ЄРПН у періоді придбання пального.
Таким чином, в порушення вимог п. 189.1.ст.189 п.198.5.ст.198, п.201.10 ст.201, п.200.4 ст.200 Податкового кодексу України ПП "Палтранс" занижено податкові зобов`язання з податку на додану вартість на суму ПДВ 178 485 грн.
Крім того, платником податків допущено порушення вимог абзацу першого п. 201.1 та абзацу першого п. 201.10 ст.201 Кодексу внаслідок не складання та не реєстрації за цими операціями податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних.
Отже, перевіркою встановлено, що в порушення п. 201.1, п. 201.10. ст. 210 Податкового кодексу України від, ПП "Палтранс" не складено та не зареєстровано податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних на загальну суму ПДВ 178484 грн в т.ч. за ставкою 20% - 46116грн за звітні періоди січень та лютий 2022 року та за ставкою 7% - 132 369грн за вересень 2022 р, січень - березень 2023 року.
Враховуючи вище наведене, податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Рівненській області від 04.07.2023 у справі №569017000705, №568917000703 прийняті правомірно та у відповідності до чинного законодавства.
Вважає позовні вимоги безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню.
Просить суд відмовити у задоволенні позову.
За приписами частини 5статті 262 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Враховуючи відсутність клопотань сторін щодо розгляду справи у судовому засіданні, справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та повідомлення сторін.
Перевіривши матеріали справи, вирішивши питання, чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, суд встановив наступне.
Приватне підприємство "Палтранс" зареєстровано Управлінням забезпечення надання адміністративних послуг Рівненської міської ради 19.09.2006 за № 16081020000003914 в якості юридичної особи. Основним видом діяльності підприємства є перевезення вантажів власним автомобільним транспортом. Позивач перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Рівненській області (м. Рівне) та є платником податку на додану вартість.
На підставі направлень №1135/Ж3/17-00-07-03 від 22.05.2023 та №1136/ЖЗ/17-00- 07-03 від 22.05.2023, виданих Головним управлінням ДПС у Рівненській області, головному державному інспектору відділу планових перевірок управління податкового аудиту Головного управління ДПС у Рівненській області Чорноволик К.П. та начальнику відділу перевірок з питань відшкодування ПДВ управління податкового аудиту Головного управління ДПС у Рівненській області Кордонець М.М. та наказу від 17.05.2023 №755-п, на підставі п.п. 19-1. 1.6 п. 19-1.1 ст. 19-1, п.п. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, п.п. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75, п.п. 78.1.8 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України, проведено документальну позапланову виїзну перевірку Приватне підприємство "Палтранс" щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за березень 2023 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету, яке визначене з урахуванням від`ємного значення з податку на додану вартість, задекларованого у попередніх звітних періодах, з урахуванням уточнюючого розрахунку за березень від 27.04.2023 №9093674554.
До перевірки надано накази, по яких встановлені норми, розроблені на основі засад викладених «Нормами витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті», затвердженими наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 10.02.1998 №43 та «Змінами до норм витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті», затвердженими наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 05.08.2008 № 973 (зі змінами та доповненнями) про затвердження норм витрат дизельного пального відповідно до марки автомобілів, згідно яких ПП "Палтранс" здійснювало списання пального.
За результатами проведеної перевірки, відповідачем складено акт від 02.06.2023 № 5158/Ж5/17-00-07-03/34580863, відповідно до висновків якого встановлено порушення:
п.189.1.ст.189 п.198.5.ст.198, п.201.10 ст.201, п.200.4 ст.200 Податкового кодексу України від 02.12.2010 ПП "Палтранс" занижено податкові зобов`язання з податку на додану вартість на загальну суму 178 485грн, а саме за січень 2022 року на суму 14948,6грн, лютий 2022 року - 31167грн, вересень 2022 року - 29990грн, січень 2023 року - 54433грн, лютий 2023 року - 21714грн, березень 2023 року - 26231грн, що призвело до завищення залишку від`ємного значення (р. 21) на суму 178485грн за березень 2023 р.;
п. 201.1, п. 201.10. ст. 210 Податкового кодексу України, не складено та не зареєстровано податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних на загальну суму ПДВ 178 485грн, в тому числі за: за січень 2022 року на суму 14948,6грн, лютий 2022 року - 31167грн, вересень 2022 року - 29990грн, січень 2023 року - 54433грн, лютий 2023 року - 21714 грн, березень 2023 року - 26231грн.
За результатами перевірки прийнято податкові повідомлення рішення від 04.07.2023:
форми «В4» №568917000703, яким зменшено розмір від`ємного значення податку на додану вартість на суму 178485,00 грн.
форми «ПН» №569017000705, яким застосовано штраф за не реєстрацію податкових накладних у сумі 20400,00 грн.
Не погоджуючись із податковими повідомленнями-рішеннями від 27.04.07.2023 №569017000705 та№568917000703 позивач звернувся до суду з цим позовом.
Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Податковий кодекс України(далі - ПК України) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Підпунктом20.1.4 пункту 20.1 статті 20 ПК України, контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
Відповідно до пункту 75.1 статті 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом.
Згідно з підпунктом 75.1.2 пункту 75.1 цієї статті документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, а також отриманих в установленому законодавством порядку органом державної податкової служби документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків. Документальна планова перевірка проводиться відповідно до плану-графіка перевірок. Документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи органу державної податкової служби і проводиться за наявності хоча б однієї з обставин, визначених цим Кодексом.
Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка. Документальною невиїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться в приміщенні контролюючого органу.
Порядок проведення документальних позапланових перевірок регламентований статтею 78 ПК України.
На підставі наказу від 17.05.2023 №755-п відповідно до п.п. 19-1. 1.6 п. 19-1.1 ст. 19-1, п.п. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, п.п. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75, п.п. 78.1.8 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України, проведено документальну позапланову виїзну перевірку Приватне підприємство "Палтранс".
Вказане свідчить про дотримання підстав для проведення документальної позапланової виїзної перевірки товариства щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за січень 2022 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету, яке визначене з урахуванням від`ємного значення з податку на додану вартість, задекларованого у попередніх звітних періодах.
Щодо суті виявлених порушень, то суд зазначає таке.
Відповідно до ч. 1 ст.179 Господарського кодексу України господарські зобов`язання, а саме майново-господарські зобов`язання, виникають між суб`єктами господарювання або між суб`єктами господарювання і негосподарюючими суб`єктами юридичними особами на підставі господарських договорів, і є господарсько-договірними зобов`язаннями.
Пунктом 14.1.36. ст. 14 Податкового кодексу України встановлено, що господарська діяльність - це діяльність особи, що пов`язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.
Відповідно до п.п.14.1.18 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України, бюджетне відшкодування - відшкодування від`ємного значення податку на додану вартість на підставі підтвердження правомірності сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість за результатами перевірки платника.
Відповідно до підпункту14.1.181пункту14.1 статті 1 розділу І Податкового кодексу України, податковий кредит - сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V Кодексу.
Згідно з п.198.1 ст.198 Податкового кодексу України, до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій, зокрема з: придбання або виготовлення товарів та послуг; отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України.
Відповідно до п.198.2 ст.198 Податкового кодексу України, датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг. Датою збільшення податкового кредиту орендаря (лізингоотримувача) для операцій фінансової оренди (лізингу) є дата фактичного отримання об`єкта фінансового лізингу таким орендарем.
Згідно з п.198.3 ст.198 Податкового кодексу України, податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті.
Право на нарахування податкового кредиту виникає незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.
Тобто, необхідною умовою для віднесення сплачених у ціні товарів (послуг) сум податку на додану вартість є факт придбання товарів та послуг із метою їх використання в господарській діяльності.
Платник податків не має права відносити до податкового кредиту суми податку, сплачені (нараховані) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними (або підтверджені податковими накладними, оформленими з порушенням вимог статті 201 цього Кодексу) чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу (пункт 198.6 статті 198 розділу V Кодексу).
Порядок визначення суми податку, що підлягає відшкодуванню (перерахуванню) з Державного бюджету України (бюджетному відшкодуванню), та строки проведення розрахунків визначено статтею 200 Податкового кодексу України.
Пунктом200.1статті201 Податкового кодексу України визначено, що сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.
Порядок віднесення сум до податкового кредиту визначено статтею 198 Податкового кодексу України.
Відповідно до п.200.4 ст.200 Податкового кодексу України, при від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума:
а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту200-1.3 статті 200-1цьогоКодексуна момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу
б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту200-1.3 статті 200-1цьогоКодексуна момент отримання контролюючим органом податкової декларації, на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету;
в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.
За змістом пункту 200.7 зазначеної статті, платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації.
Відповідно до пункту 200.14 статті 200 Податкового кодексу України, якщо за результатами камеральної або документальної перевірки, контролюючий орган виявляє невідповідність суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації, то такий орган:
б) у разі перевищення заявленої платником податку суми бюджетного відшкодування над сумою, визначеною контролюючим органом за результатами перевірок, надсилає платнику податку податкове повідомлення, в якому зазначаються сума такого перевищення та підстави для її вирахування;
в) у разі з`ясування за результатами проведення перевірок факту, за яким платник податку не має права на отримання бюджетного відшкодування, надсилає платнику податку податкове повідомлення, в якому зазначаються підстави відмови в наданні бюджетного відшкодування.
Зокрема, перевіркою встановлено розбіжність між даними податкового обліку платника в частині придбання та використання дизельного палива та не встановлено використання у господарській діяльності платника списаного дизельного пального в кількості 57047 л на суму ПДВ 178 485грн.
Такі висновки відповідача ґрунтуються на тому, що платником при розрахунку витрат палива застосовано коефіцієнт 1,3 л дизельного палива на 100 т км, проте виконання ПП "Палтранс" міжнародних перевезень, пов`язане з використанням автобанів, що дає змогу зменшити обсяг використання пального та має становити від 0,55 до 0,7 л дизельного палива на 100 т км. В ході перевірки проаналізовані дані технічні характеристики транспортних засобів, актів виконаних робіт, шляхових листів щодо показників спідометра при виїзді та при поверненні з рейсу транспортними засобами, загальний кілометраж по рейсу, вагу вантажу та тоннокілометри, дані про заправки автомобілів, дані актів на списання товарів за перевіряємий період. Інформація про залишки дизпалива при виїзді та поверненні з рейсу відповідно до представлених до перевірки документів відсутня.
Відповідач в акті перевірки та відзиві на позовну заяву вказує, що перелік шляхових листів та дані на підставі яких здійснювалося списання пального платником (№ шляхового листа, дата шляхового листа, дата виїзду, дата повернення, дані по транспортному засобу та напівпричепу, ПІБ водія, дані показників спідометра при виїзді в рейс та повернення з рейсу, загальний кілометраж рейсу, маршрут та їх відстані, а також дані щодо маси вантажу, який перевозився, тонно-кілометри, дані щодо залишків пального на початок та кінець рейсу, інформація щодо кількості заправленого дизельного палива на митній території України та за її межами, кількість списаного пального), що в них зазначена, відповідно до яких здійснено списання пального у періоді, що підлягає перевірці наведені у Додатку 2 акта перевірки.
В ході перевірки здійснено розрахунок лінійної норми витрати палива на пробіг автопоїзда та фактичних витрат з застосуванням норми на транспортну роботу та норми витрати палива на одну тонну спорядженої маси напівпричепа, відповідно до норм наказу № 43, дозволено в межах 0,55...0,7 л, перевіркою використано максимально дозволений 0,7л.
Суд критично оцінює такі твердження органу ДПС України та зазначає наступне.
Всі поїздки транспортних засобів Renault Magnum 460 державний номер НОМЕР_1 з причепом ( НОМЕР_2 ), Renault Magnum 480.18Т державний номер НОМЕР_3 з причепом ( НОМЕР_4 ), Renault Magnum 480 державний номер НОМЕР_5 з причепом ( НОМЕР_6 ), Renault Magnum 480.19Т державний номер НОМЕР_7 з причепом ( НОМЕР_8 ), Renault Magnum 460 державний номер НОМЕР_9 з причепом ( НОМЕР_10 ), Renault Magnum 440 державний номер НОМЕР_11 з причепом( НОМЕР_12 ), Renault Magnum 460.18 державний номер НОМЕР_13 з причепом ( НОМЕР_14 ), Renault Magnum 480 державний номер НОМЕР_15 з причепом ( НОМЕР_16 ),Renault Magnum 460.18 державний номер НОМЕР_17 з причепом ( НОМЕР_18 ), Renault Magnum 500 DXI державний номер НОМЕР_19 з причепом ( НОМЕР_20 ), Renault Magnum 460 державний номер НОМЕР_21 з причепом ( НОМЕР_22 ), Renault Magnum 460 державний номер НОМЕР_23 з причепом ( НОМЕР_24 ), Renault Magnum 460 державний номер НОМЕР_25 з причепом ( НОМЕР_26 ), Renault Magnum 460.18 державний номер НОМЕР_27 з причепом ( НОМЕР_28 ), Renault Magnum 460.18 державний номер НОМЕР_29 з причепом ( НОМЕР_30 ), Renault Magnum державний номер НОМЕР_31 з причепом ( НОМЕР_32 ), Renault Magnum 460 державний номер НОМЕР_33 з причепом ( НОМЕР_34 ), Renault Magnum державний номер НОМЕР_35 з причепом ( НОМЕР_36 ), Renault Magnum державний номер НОМЕР_37 з причепом ( НОМЕР_38 ), Renault Magnum 460 державний номер НОМЕР_39 з причепом ( НОМЕР_40 ), Renault Magnum 480 державний номер НОМЕР_41 з причепом ( НОМЕР_42 ), Renault Magnum 500 державний номер НОМЕР_43 з причепом ( НОМЕР_44 ), Renault Magnum 500 державний номер НОМЕР_45 з причепом ( НОМЕР_46 ), MAN TGX 18.480 державний номер НОМЕР_47 з причепом ( НОМЕР_48 ), MAN TGX 18.480 державний номер НОМЕР_49 з причепом ( НОМЕР_50 ), MAN TGX 18.480 державний номер НОМЕР_51 з причепом ( НОМЕР_52 ), Renault T460 державний номер НОМЕР_53 з причепом ( НОМЕР_54 ), MAN TGX 18.480 державний номер НОМЕР_55 з причепом ( НОМЕР_56 ), MAN TGX 18.480 державний номер НОМЕР_57 з причепом ( НОМЕР_58 ) здійснювались у міжнародних перевезеннях до Польші та Чехії.
Крім того, відповідачем не врахований факт проведення ремонту доріг та мостів у рамках Державної цільової економічної програми розвитку автомобільних доріг загального користування державного значення. До того ж, пробіг вантажного транспорту з причепом суттєво відрізняється від пробігу легкового автомобіля, який може здійснювати рух через міста, а вантажний транспорт їде дорогами, де дозволено проїзд вантажного транспорту та існує можливість проїзду з причепом, враховуючи вагу транспорту та технічний стан доріг, тощо.
Судом встановлено, що ПП "Палтранс" за січень 2022, лютий 2022, вересень 2022, січень березень 2023 року списано дизельного палива на господарські потреби у кількості 57047 л на загальну суму 2121559,49 грн. на власні вантажівки
При цьому, суд зазначає, що для визначення витрат ПММ для легкових та вантажних автомобілів регулюютьНорми витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті,затверджені наказом Мінтрансу від 10.02.1998 № 43.
Підприємством застосовуються базові лінійні норми (Нs), розраховані в залежності від моделі (модифікації) автомобіля, а також системи нормативів і коригуючих коефіцієнтів, які дозволяють враховувати виконану транспортну роботу, кліматичні, дорожні та інші умови експлуатації (Норми № 43).
Нормативні витрати палива (Qн) визначаються для кожного конкретного автомобіля в залежності від його типу (легковий, автобус, вантажний, бортовий, спеціальний і т. п.) з урахуванням базових лінійних норм за спеціальними формулами, наведеними в розд. 4 Норм № 43.
Тимчасові, тимчасові індивідуальні та постійні базові норми витрат палива для колісних транспортних засобів та обладнання, що встановлюється на колісних транспортних засобах, включаючи транспортні засоби загального призначення, спеціалізованого призначення та спеціального призначення, які, зокрема, беруть участь у транспортному процесі на дорогах загального користування (у тому числі легкові та вантажні автомобілі, фургони, автобуси, автомобілі з причепами, самоскиди тощо, спеціальне обладнання, що встановлюється на шасі колісних транспортних засобів та іншу техніку, зазначену в додатку Б), разом із системою коригуючих коефіцієнтів та норм додаткового споживання, що враховують вплив на витрату палива різноманітних експлуатаційних умов, розробляються провідним інститутом Міністерства інфраструктури України у сфері автомобільного транспорту - Державним підприємством «Державний автотранспортний науково-дослідний і проектний інститут» (далі - ДП «Державтотранс НДІ проект»).
Підприємство у разі необхідності коригує нормативні витрати палива (як вказано в п. 3 Норм № 43) у встановлених межах, в залежності від умов експлуатації автомобіля. Для цього застосовує поправочні (що підвищують і знижують) коефіцієнти. Зокрема, витрати палива підвищуються при роботі в холодну пору в залежності від фактичної температури повітря, в разі, якщо робота автотранспорту вимагає частих зупинок і т. д. (дані умови передбачені Нормами №43).
Якщо базова лінійна норма для конкретної моделі автомобіля не визначена (Норми № 43 не актуалізовані, а на ринку щорічно з`являються нові моделі авто), то підприємством розробляє і затверджує тимчасові лінійні норми витрат палива. Якщо моделі і модифікації автомобілів не мають істотних конструктивних відмінностей (в моделі двигуна і конструкції трансмісії) від базової моделі, тимчасова лінійна норма визначається в тому ж розмірі, що і для базової моделі, а при наявності деяких відмінностей - за формулою, наведеною в пп. 2.1.2 Норм № 43.
Судом встановлено, що позивачем було розроблено розрахунок витрат на дизельне пальне враховуючи специфіку автотранспортних засобів, які наявні в його використанні.
Норми використання палива затверджені в наказах підприємства «Про затвердження норм списання паливно-мастильних матеріалів» №04/01-04 від 04.01.2022 та №01-ОД від 02.01.2023.
Накази прийнято на підставі до положень наказу Міністерства транспорту України «Про затвердження норм витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті» від 10.02.1998 №43, наказу Міністерства інфраструктури України «Про затвердження змін до норм витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті» від 24 січня 2012 року № 36 та відповідних висновків Державного підприємства «Державний автотранспортний науково-дослідний і проектний інститут».
Крім того, товариством враховано характер робіт, тобто здійснення перевезень поза межами доріг загального користування, у важких шляхових умовах, потреба зупинок, у тому числі технологічних зупинок, пов`язаних із завантаженням і розвантаженням, що складає суттєву частину маршруту, а також здійснення перевезень на дорогах загального користування за межами міста та на дорогах, що проходять через населені пункти та позначені знаком 5.47 Правил дорожнього руху, на яких дозволено рух зі швидкостями до 90 км/год., на іншій частині маршруту, та при визначенні норми використання палива застосовано коефіцієнт коригування норм витрат палива.
При списанні дизельного палива в господарській діяльності ПП "Палтранс", було проведено перерахунок лінійної норми витрати палива на пробіг автопоїзда та фактичних витрат з застосуванням норми на транспортну роботу та норми витрат палива на одну тону спорядженої маси напівпричепа, з використанням максимально допустимого коефіцієнту 1,3л л дизельного палива на 100 т-км наведених у Додатках 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 2.6 до акту перевірки № 5158/Ж5/17-00-07- 03/34580863 від 02.06.2023.
В результаті проведеного позивачем перерахунку згідно Додатків 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 2.6 до Акту перевірки № 5158/Ж5/17-00-07-03/34580863 від 02.06.2023, було встановлено, що при застосуванні максимально допустимого коефіцієнту 1,3л дизельного палива на 100 км кількість списаного палива склала 431 145,05 л. (чотириста тридцять одну тисячу сто сорок п`ять літрів).
Фактичне списання палива ПП «ПАЛТРАНС» згідно Додатків 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 2.6 до акту перевірки № 5158/Ж5/17-00-07-03/34580863 від 02.06.2023 та згідно наказів № 04/01-04 від 04.01.2022 та № 01-ОД від 02.01.2023 склало 382 964,52 ( триста вісімдесят дві тисячі дев`ятсот шістдесят чотири літри), що є менше на 48 180,53 (сорок вісім тисяч сто вісімдесят літрів) від гранично допустимої норми на транспортну роботу та норми витрат палива на одну тону спорядженої маси напівпричепа.
Таким чином, проведені позивачем розрахунки здійснені виходячи із обсягів використання пального на підставі даних, зафіксованих у первинних документах бухгалтерського обліку (ТТН, подорожній лист) та не перевищують норм списання, що зафіксовані в наказі про встановлення норм списання.
Крім того, дані Наказу Міністерства транспорту України №43 від 10.02.1998 «Про затвердження норм витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті», призначені для планування потреби підприємств, організацій та установ в паливно-мастильних матеріалах і контролю за їх витратами, ведення звітності, запровадження режиму економії і раціонального використання нафтопродуктів, а також можуть застосовуватись для розроблення питомих норм витрат палива. Нормування витрат палива - це встановлення допустимої міри його споживання в певних умовах експлуатації автомобілів, для чого застосовуються базові лінійні норми, встановлені по моделях (модифікаціях) автомобілів, та система нормативів і коригуючих коефіцієнтів, які дозволяють враховувати виконану транспортну роботу, кліматичні, дорожні, та інші умови експлуатації. Нормування витрат моторних олив та мастил здійснюється пропорційно до витрат палива згідно з встановленими нормативами.
Отже, безпосереднім призначенням даних Наказу №43 є планування витрат палива з метою їх раціонального використання. Разом з тим, норми списання палива на підприємстві можуть бути врегульовані внутрішніми наказами, а також підтверджені відповідними розрахунками, з урахуванням технічних характеристик автомобілів, експлуатаційних норм і інших факторів.
Крім того, пунктом 1.9 Наказу № 43 прямо передбачено, що підприємство на підставі аналізу причин відхилень фактичних витрат палива, що можуть змінюватися у часі або за певних умов, від встановлених ним нормативних витрат може змінювати встановлені нормативні витрати відповідно до зміни умов експлуатації або, у разі потреби, вживати заходів щодо усунення причин збільшення фактичної витрати палива понад встановлену підприємством нормативну витрату палива.
Наказ №43 взагалі не містить імперативних норм, порушення яких може трактуватися, як порушення вимог податкового законодавства.
Отже, не може бути обов`язковим для визначення бази при обчисленні об`єкта оподаткування, зокрема, з урахуванням того, що серед встановлених чинним податковим законодавством обмежень щодо формування складу витрат та податкового кредиту відсутнє застереження стосовно не можливості включення до їх складу фактичних витрат на паливо, які перевищують вказані нормативи у Нормах витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті.
Відповідно до Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 № 363, зі змінами та доповненнями, товарно-транспортна документація - комплект юридичних документів, на підставі яких здійснюють облік, приймання, передавання, перевезення, здавання вантажу та взаємні розрахунки між учасниками транспортного процесу. Товарно-транспортна накладна - єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, та є одним із документів, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, що може бути складений у паперовій та/або електронній формі та має містити обов`язкові реквізити, передбачені цими Правилами.
Статтею 1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 року № 996-ХІV визначено, що первинний документ - це документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.
Положеннями статті 9 Закону № 996-XIV визначено, що підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис, аналог власноручного підпису або підпис, прирівняний до власноручного підпису відповідно до Закону України «Про електронний цифровий підпис», або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Отже, будь-які документи (у тому числі договори, видаткові накладні, податкові накладні, акти приймання-передачі виконаних робіт (наданих послуг) тощо) мають силу первинних документів лише в разі фактичного здійснення господарської операції. Якщо ж фактичного здійснення господарської операції не було, відповідні документи не можуть вважатися первинними документами для цілей ведення податкового обліку навіть за наявності всіх формальних реквізитів таких документів, що передбачені чинним законодавством.
Судом встановлено, що позивачем для перевірки та до матеріалів справи надані докази використання пального для ведення господарської діяльності.
Також, позивачем до матеріалів справи долучено накази підприємства «Про затвердження норм списання паливно-мастильних матеріалів» №04/01-04 від 04.01.2022 та №01-ОД від 02.01.2023.
Суд зауважує, що відповідачем ні нормативно, ні документально не обґрунтовано здійснений розрахунок витрат палива.
В свою чергу позивач надав докази фактичного використання дизельного палива у кількості 57047 л на вантажні автомобілі у господарських операціях, що підтверджується первинними документами, на підставі яких і проводилося списання палива на підприємстві.
Всі надані документи відповідають вимогам первинних документів та підтверджують використання пального на загальну суму 2121559,49 грн.
Тобто, судом встановлено та матеріалами справи підтверджено фактичне використання позивачем у господарській діяльності дизельного пального в кількості 57047 л на суму 128077,02 грн, ПДВ 2121559,49 грн.
Особливістю адміністративного судочинства, порівняно з іншими видами судочинства, є обов`язок суб`єкта владних повноважень доказувати правомірність своїх рішень, дій чи бездіяльності (частина друга статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України).
Враховуючи наведене, податкове повідомлення-рішенням прийнято без дотримання критеріїв, закріпленими у статті 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури: з порушенням визначеного законами України способу, без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, без дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія), та без дотримання принципу верховенства права.
З огляду на вищенаведені правові норми та докази, які містяться в матеріалах справи, суд вважає, що висновок Головного управління ДПС у Рівненській області, частині завищення сум бюджетного відшкодування по декларації з ПДВ на суму ПДВ 178485 грн, та відсутності реєстрації податкових накладних на обсяги реалізації товарів є помилковим.
Відтак, у суду є правові підстави для скасування податкових повідомлень-рішень від 04.07.2023 №569017000705 та№568917000703.
Згідно з частинами 1, 2статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.
Відповідно до положень статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
За наведеного вище суд вважає, що заявлені позовні вимоги знайшли своє підтвердження матеріалами справи, є обґрунтованими, а надані сторонами письмові докази є належними та достатніми для постановляння судового рішення про задоволення позову.
Згідно з положеннями частини першої статті 139 КАС України при задоволені позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрат, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Позов Приватного підприємства "Палтранс" до Головного управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Рівненській області від 04.07.2023 №568917000703, форми «В4», яким Приватному підприємству "Палтранс" зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість у розмірі 178 485грн.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Рівненській області від 04.07.2023№ 569017000705, форми «ПН», яким Приватному підприємству "Палтранс" визначено суму штрафу у розмірі 20400грн.
Стягнути на користь Приватного підприємства "Палтранс" за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Рівненській області судовий збір у розмірі 2983,29 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Учасники справи:
Позивач - Приватне підприємство "Палтранс" (провулок Робітничий, 1,м.Рівне,33009. ЄДРПОУ/РНОКПП 34580863)
Відповідач - Головне управління ДПС у Рівненській області (вул. Відінська, буд. 12,м. Рівне,Рівненська обл.,33023. ЄДРПОУ/РНОКПП 44070166)
Повний текст рішення складений 31.10.2023.
Суддя Олег ГРЕСЬКО
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.10.2023 |
Оприлюднено | 03.11.2023 |
Номер документу | 114594091 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шинкар Тетяна Ігорівна
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
О.Р. Гресько
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні