Рішення
від 01.11.2023 по справі 560/15241/23
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/15241/23

РІШЕННЯ

іменем України

01 листопада 2023 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Драновського Я.В. розглянувши адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "ЄВРОБЕТОН ПОДІЛЛЯ" до відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся в суд з позовом, в якому просить визнати протиправною та такою, що підлягає скасуванню, постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №348983 від 21.06.2023.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що транспортний засіб, яким здійснювалось перевезення вантажу, та який належить на праві власності позивачу, було передано в користування товариству з обмеженою відповідальністю "ЄВРОБЕТОН ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ".

Оскільки транспортний засіб позивача перебував у фактичному користуванні товариства з обмеженою відповідальністю "ЄВРОБЕТОН ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ на підставі договорів оренди транспортних засобів, позивач у спірних відносинах не мав статусу автомобільного перевізника в розумінні положень Закону України "Про автомобільний транспорт" та не може нести відповідальність, передбачену Законом України "Про автомобільний транспорт".

Ухвалою суду відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, у якому просить у задоволенні позову відмовити. Зазначає, що під час перевірки транспортного засобу договір оренди не надавався.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.

24.05.2023 посадовими особами відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті було проведено перевірку транспортного засобу: марка DAF, номерний знак НОМЕР_1 , серія і номер свідоцтва про реєстрацію НОМЕР_2 ; напівпричіп марка BODEX, номерний знак НОМЕР_3 , серія і номер свідоцтва про реєстрацію НОМЕР_4 (водій ОСОБА_1 ).

Під час перевірки виявлено порушення: водій здійснював внутрішні перевезення (щебінь) за відсутності товарно-транспортної накладної або іншого документа, чим порушено вимоги ст.48 Закону України "Про автомобільний транспорт".

Зазначене зафіксовано актом проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №027456 від 24.05.2023.

В акті також вказано, зокрема, що транспортний засіб належить товариству з обмеженою відповідальністю "ЄВРОБЕТОН ПОДІЛЛЯ".

Начальником відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області було винесено постанову №348983 від 21.06.2023 про застосування адміністративно - господарського штрафу у сумі 17000 грн, за порушення вимог ст.48 ЗУ "Про автомобільний транспорт", відповідальність за яке передбачена абз. 3 ч. 1 ст. 60 ЗУ "Про автомобільний транспорт".

Також встановлено, що 03 жовтня 2022 року між товариством з обмеженою відповідальністю "ЄВРОБЕТОН ПОДІЛЛЯ" (орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю "ЄВРОБЕТОН ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ" (орендар) було укладено договір оренди транспортного засобу №0310-22.

Відповідно до пп. 1.2 розділу І договору оренди орендодавець зобов`язується передати за плату орендареві у строкове користування, а орендар зобов`язується прийняти у строкове користування транспортний засіб, опис якого міститься у п. 1.2 цього договору, і зобов`язується сплачувати орендодавцеві орендну плату в порядку та на умовах, визначених цим Договором.

Як вбачається з п. 1.2 розділу І договору оренди, його предметом є напівпричіп, марка ВОDЕХ, модель КІS 3WA, реєстраційний номер НОМЕР_3 , колір сірий, 2006 року випуску, свідоцтво про реєстрацію: серія НОМЕР_4 від 21 квітня 2017 року.

Термін оренди становить 1 рік. Актом приймання-передачі транспортного засобу від 03.10.2023 підтверджується передача вищевказаного об`єкту оренди орендареві.

Крім того, 02 січня 2023 року між ТОВ "ЄВРОБЕТОН ПЛЮС" та ТОВ "ЄВРОБЕТОН ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ" було укладено договір оренди транспортних засобів №0201/5-23.

Відповідно до пп. 1.2 розділу І договору оренди орендодавець зобов`язується передати за плату орендареві у строкове користування, а орендар зобов`язується прийняти у строкове користування транспортні засоби, опис яких міститься у п. 1.2 цього договору, і зобов`язується сплачувати орендодавцеві орендну плату в порядку та на умовах, визначених цим договором.

Як вбачається з п. 1.2 розділу І договору оренди його предметом є, зокрема, спеціалізований вантажний сідловий тягач-Е, марка DAF, модель FTXF 105.460, реєстраційний номер НОМЕР_1 , номер кузова НОМЕР_5 , колір білий, 2009 року випуску.

Термін оренди становить 3 роки. Актом приймання-передачі транспортного засобу від 02.01.2023 підтверджується передача вищевказаного об`єкту оренди орендареві.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначає Закон України «Про автомобільний транспорт» №2344-III (далі - Закон №2344-III).

Статтею 6 Закону №2344-III передбачено, що державний контроль автомобільних перевізників здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок.

Пунктом 15 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 №1567 (далі - Порядок №1567) встановлено, що під час проведення рейдової перевірки перевіряється, зокрема, наявність визначених статтями 39, 48 Закону №2344-ІІІ документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом.

Згідно пункту 21 Порядку №1567 у разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом посадовими особами, що провели перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.

Як встановлено судом, актом проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №027456 від 24.05.2023 зафіксовано порушення - під час перевезення вантажу перевізник не забезпечив водія товарно-транспортною накладною або іншим документом на вантаж, який передбачений законодавством.

Згідно ст. 48 Закону №2344-III автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів для водія є посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

Відповідно до ст. 60 Закону від 05.04.2001 №2344-III за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи, зокрема за перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону - у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Отже, склад порушення, за вчинення якого позивача притягнуто до відповідальності, полягав у здійсненні перевезення вантажу за відсутності товарно-транспортної накладної.

Згідно ст.1 Закону №2344-III товарно-транспортна накладна - єдиний для всіх учасників транспортного процесу (крім фізичних осіб, які здійснюють перевезення вантажу за рахунок власних коштів та для власних потреб) документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, який складається у паперовій та/або електронній формі та містить обов`язкові реквізити, передбачені цим Законом та правилами перевезень вантажів автомобільним транспортом.

Згідно ч. 3 ст. 48 Закону від 05.04.2001 №2344-III (у редакції Закону №1534-IX від 03.06.2021, який набрав чинності 01.10.2021), при оформленні товарно-транспортної накладної вантажовідправник зазначає такі обов`язкові реквізити:

1) дата і місце складання;

2) вантажовідправник (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті);

3) автомобільний перевізник (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті), прізвище, ім`я, по батькові водія та номер його посвідчення;

4) вантажоодержувач (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті);

5) транспортний засіб (марка, модель, тип, реєстраційний номер автомобіля, причепа/напівпричепа), його параметри із зазначенням довжини, ширини, висоти, загальної ваги, у тому числі з вантажем, та маси брутто;

6) пункти завантаження і розвантаження.

Так, згідно п. 11.3 Правил №363, товарно-транспортну накладну на перевезення вантажів автомобільним транспортом виписує Замовник (вантажовідправник) у трьох примірниках.

Після прийняття вантажу згідно з товарно-транспортною накладною водій (експедитор) підписує всі її примірники (п. 11.4 Правил №363).

При цьому, слід зазначити, що Законом №2344-ІІІ передбачена відповідальність у вигляді адміністративно-господарського штрафу саме до автомобільних перевізників за порушення законодавства про автомобільний транспорт.

В розумінні вимог ст.1 Закону № 2344-III автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.

У позові позивач вказує на протиправність оскаржуваної постанови з огляду на те, що її складено відповідачем відносно неналежної особи.

Суд встановив, що транспортний засіб, який перевірявся, позивач передав у користування товариству з обмеженою відповідальністю "ЄВРОБЕТОН ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ" на підставі договорів оренди транспортних засобів від 02.01.2023 та від 03.10.2022.

При цьому, в матеріалах справи наявна товарно - транспортна накладна №542 від 24.05.2023, згідно якої автомобільним перевізником є товариство з обмеженою відповідальністю "ЄВРОБЕТОН ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ".

Таким чином, позивач у спірних правовідносинах не є автомобільним перевізником у розумінні положень Закону №2344-III і не може нести відповідальність, передбачену законом України «Про автомобільний транспорт».

Отже, оскаржувана постанова №348983 від 21.06.2023 про застосування до товариства з обмеженою відповідальністю "ЄВРОБЕТОН ПОДІЛЛЯ" адміністративно - господарського штрафу є протиправною та підлягає скасуванню.

Таким чином, позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 1ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.

Відповідачем у справі є відділ державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті (територіальний орган Укртрансбезпеки), який згідно норм КАС України володіє статусом суб`єкта владних повноважень, однак не є юридичною особою, що виключає можливість стягнення із відповідача сплаченого позивачем судового збору.

Отже, сплачений позивачем при зверненні до суду судовий збір в розмірі 2684,00 грн. належить стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

адміністративний позов задовольнити.

Визнати противною та скасувати постанову відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті про застосування адміністративно-господарського штрафу №348983 від 21.06.2023.

Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю "ЄВРОБЕТОН ПОДІЛЛЯ" судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:Товариство з обмеженою відповідальністю "ЄВРОБЕТОН ПОДІЛЛЯ" (вул.Пілотська, буд. 18, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 40242432) Відповідач:Відділ державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті (вул. Соборна, 75, м. Хмельницький, Хмельницька обл., Хмельницький р-н, 29013 , код ЄДРПОУ - 39816845)

Головуючий суддя Я.В. Драновський

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.11.2023
Оприлюднено03.11.2023
Номер документу114595844
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів

Судовий реєстр по справі —560/15241/23

Постанова від 21.05.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Ухвала від 07.12.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Рішення від 01.11.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Драновський Я.В.

Ухвала від 24.08.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Драновський Я.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні