Постанова
від 24.10.2023 по справі 420/8440/23
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 жовтня 2023 р.м. ОдесаСправа № 420/8440/23

Категорія: 111010000Головуючий в 1 інстанції: Радчук А.А.

Час та місце ухвалення: 12:30, м. Одеса

Дата складання повного тексту: 30.06.2022 р.

Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого Бітова А.І.

суддів Лук`янчук О.В.

Ступакової І.Г.

при секретарі Чоран А.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 27 червня 2023 року у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "OTTO ТРЕЙДИНГ" до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И Л А :

У квітні 2023 року товариство з обмеженою відповідальністю (далі ТОВ) "OTTO ТРЕЙДИНГ" звернулося до суду з позовом до Головного управління (далі ГУ) ДПС в Одеській області, Державної податкової служби (далі ДПС) України про:

-визнання протиправним та скасування рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН) від 11 квітня 2023 року №43492 про відповідність ТОВ критеріям ризиковості платника податку, на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платника податку;

-зобов`язання ГУ ДПС в Одеській області виключити ТОВ "OTTO ТРЕЙДИНГ" з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податків;

-визнання протиправним та скасування рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС в Одеській області від 11 квітня 2023 року №8606204/43845086 про відмову в реєстрації в ЄРПН розрахунку коригування №1 від 20 грудня 2022 року, поданої TOB "OTTO ТРЕЙДИНГ";

-визнання протиправним та скасування рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС в Одеській області від 11 квітня 2023 року №8606207/43845086 про відмову в реєстрації в ЄРПН розрахунку коригування №2 від 21 грудня 2022 року, поданої TOB "OTTO ТРЕЙДИНГ";

-визнання протиправним та скасування рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС в Одеській області від 11 квітня 2023 року №8606205/43845086 про відмову в реєстрації в ЄРПН розрахунку коригування №3 від 21 грудня 2022 року, поданої TOB "OTTO ТРЕЙДИНГ";

-визнання протиправним та скасування рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС в Одеській області від 11 квітня 2023 року №8606206/43845086 про відмову в реєстрації в ЄРПН розрахунку коригування №4 від 26 грудня 2022 року, поданої TOB "OTTO ТРЕЙДИНГ";

-визнання протиправним та скасування рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС в Одеській області від 11 квітня 2023 року №8606208/43845086 про відмову в реєстрації в ЄРПН розрахунку коригування №5 від 27 грудня 2022 року, поданої TOB "OTTO ТРЕЙДИНГ";

-зобов`язання ДПС України зареєструвати розрахунки коригування ТОВ "OTTO ТРЕЙДИНГ" №1 від 20 грудня 2022 року, №2 від 21 грудня 2022 року, №3 від 21 грудня 2022 року, №4 від 26 грудня 2022 року, №5 від 27 грудня 2022 року в ЄРПН;

-стягнення на користь позивача суми сплаченого судового збору у розмірі 16 104 грн. та витрати на правничу допомогу.

Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач вказував, що передумовою виникнення цього спору стало прийняття ГУ ДПС в Одеській області рішення про відповідність TOB "OTTO ТРЕЙДИНГ" критеріям ризиковості платника податку №43492 від 11 квітня 2023 року, підстава п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Вказане рішення прийнято на підставі попереднього рішення від 10 січня 2023 року №660, яким позивача було визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податків.

Як зазначав позивач, висновок контролюючого органу про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку ґрунтується на тому, що серед контрагентів позивача є суб`єкти господарювання, які здійснюють сумнівні господарські операції, тобто негативна податкова інформація про ризикову діяльність стосується не господарської діяльності позивача, а його контрагентів.

Натомість позивач стверджував, що ТОВ "ОТТО ТРЕЙДИНГ" є підприємством, яке зареєстровано у відповідності з чинним законодавством, володіє матеріально-технічною базою, належить до реального сектору економіки, та є добросовісним платником податків.

Позивач наголошував про те, що господарські операції з вищевказаними контрагентами відповідали умовам укладеного договору, мали реальний характер та підтверджуються належно оформленою первинною документацією.

У своїх доводах позивач посилався на те, що згідно ст. 61 Конституції України юридична відповідальність має індивідуальний характер і навіть у випадку наявності порушень з боку ТОВ "ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ", ТОВ "ВП ЗТА", ТОВ "ПКРЕМГРУП", ТОВ "БЕРЛЕНТАР" негативні наслідки не повинні стосуватись ТОВ "ОТТО ТРЕЙДИНГ"; контролюючим органом без перешкод було здійснено реєстрацію податкових накладних без посилань на наявність будь-якої податкової інформації, що свідчить про здійснення ризикових операцій з наведеними контрагентами, що відповідно до положень ст. 201 ПК України є підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження; господарські відносини між ТОВ "ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ", ТОВ "ВП ЗТА", ТОВ "ПКРЕМГРУП", ТОВ "БЕРЛЕНТАР" існували у період, коли відповідні контрагенти не мали статусу ризикових, в противному випадку податковим органом не було б зареєстровано податкові накладні за відповідні періоди та по відповідним операціям.

Позивач також вказував, що рішення від 11 квітня 2023 року №43492 не містить обґрунтувань підстав та причин віднесення саме позивача до ризикових платників податків відповідно до п.8 Критеріїв ризиковості платників податків. Крім того, оскаржуване рішення не містить встановлених обставин, які б свідчили про невиконання позивачем чи його контрагентами договірних зобов`язань за господарськими операціями або встановлення обставин, які б свідчили про неправдивість чи ризиковість господарських операцій між позивачем та його контрагентами, за якими позивачем подано на реєстрацію до ЄРПН відповідні податкові накладні. У свою чергу, на спростування зазначених тверджень позивачем було подано податковому органу складені у встановленому законодавством порядку первинні, бухгалтерські та інші документи.

Також позивач зазначав, що рішення про відповідність ТОВ "ОТТО ТРЕЙДИНГ" критеріям ризиковості платника податку є підставою для автоматичного зупинення реєстрації податкових накладних в ЄРПН, що створює перешкоди в здійсненні господарських операцій.

Наявність запису в базах даних ДПС України про ТОВ "ОТТО ТРЕЙДИНГ", як ризикове підприємство порушує права та охоронювані законом інтереси платника, оскільки не дозволяє виконувати покладений на останнього обов`язок щодо реєстрації податкових накладних, що, у свою чергу, фактично позбавляє можливості позивача належним чином проводити свою господарську діяльність.

Також позивач вказував, що ТОВ "ОТТО ТРЕЙДИНГ" були складені розрахунки коригування кількісних і вартісних показників №1 від 20 грудня 2022 року, №2 від 21 грудня 2022 року, №3 від 21 грудня 2022 року, №4 від 26 грудня 2022 року, №5 від 27 грудня 2022 року до раніше зареєстрованих на користь ТОВ ВКФ "СПЕЦПРОМКОМПЛЕКТ" податкових накладних.

За результатами направлення їх на реєстрацію в ЄРПН підприємством отримані квитанція №1 про зупинення реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників. Підставою для відмови в реєстрації розрахунків коригування зазначено п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Після зупинення реєстрації розрахунків коригування ТОВ "ОТТО ТРЕЙДИНГ" засобами електронного зв`язку було направлено до ГУ ДПС в Одеській області повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо поданих розрахунків. У поясненнях зазначалось, що ТОВ "ОТТО ТРЕЙДИНГ" помилково виписало податкові накладні №286 від 20 грудня 2022 року, №287 від 21 грудня 2022 року, №288 від 21 грудня 2022 року, №291 від 26 грудня 2022 року, №292 від 27 грудня 2022 року на ТОВ ВКФ "СПЕЦПРОМКОМПЛЕКТ".

Позивач стверджував, що ним було надано вичерпні пояснення відносно розрахунків коригування кількісних та вартісних показників до вищевказаних податкових накладних разом з документами, що підтверджували такі пояснення, а отже вчинено всі залежні від нього заходи, необхідні для реєстрації. Однак, комісією регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної, що діють у складі ГУ ДПС в Одеській області, прийняті рішення №8606204/43845086, №8606207/43845086, №8606205/43845086, №8606206/43845086, №8606208/43845086 від 11 квітня 2023 року про відмову у реєстрації розрахунків коригування №1 від 20 грудня 2022 року, №2 від 21 грудня 2022 року, №3 від 21 грудня 2022 року, №4 від 26 грудня 2022 року, №5 від 27 грудня 2022 року в ЄРПН.

Відповідач позов не визнав, вказуючи, що при прийнятті оскаржуваних рішень вони діяли в межах та у спосіб, передбачений чинним законодавством України, а тому вважають позовні вимоги безпідставними, необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Справу розглянуто за правилами загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 27 червня 2023 року адміністративний позов ТОВ "OTTO ТРЕЙДИНГ" до ГУ ДПС в Одеській області, ДПС України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задоволено.

Визнано протиправним та скасовано рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 11 квітня 2023 року №43492 про відповідність ТОВ "OTTO ТРЕЙДИНГ" критеріям ризиковості платника податку, на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Зобов`язано ГУ ДПС в Одеській області виключити ТОВ "ОTTO ТРЕЙДИНГ" з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.

Визнано протиправними та скасовано рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄЄПН ГУ ДПС в Одеській області №8606204/43845086, №8606207/43845086, №8606205/43845086, №8606206/43845086, №8606208/43845086 від 11 квітня 2023 року про відмову у реєстрації розрахунків коригування №1 від 20 грудня 2022 року, №2 від 21 грудня 2022 року, №3 від 21 грудня 2022 року, №4 від 26 грудня 2022 року, №5 від 27 грудня 2022 року в ЄРПН.

Зобов`язано ДПС України зареєструвати в ЄРПН розрахунки коригування ТОВ "OTTO ТРЕЙДИНГ" №1 від 20 грудня 2022 року, №2 від 21 грудня 2022 року, №3 від 21 грудня 2022 року, №4 від 26 грудня 2022 року, №5 від 27 грудня 2022 року датою їх подання на реєстрацію.

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС в Одеській області на користь ТОВ "OTTO ТРЕЙДИНГ" судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 16 104 грн.

В апеляційній скарзі ГУ ДПС в Одеській області ставиться питання про скасування судового рішення в зв`язку з тим, що воно постановлено з неправильним застосуванням норм матеріального та з порушенням норм процесуального права, з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, а також що у зв`язку з тим, що висновки суду не відповідають обставинам справи..

Доводи апеляційної скарги:

-ГУ ДПС в Одеській області вважає, що посилання на не визначення податковим органом у квитанції №1 документів, які слід надати на розгляд комісії суперечить визначеним вимогам чинного законодавства щодо встановленого переліку обов`язкової інформації у квитанції №1;

-на момент винесення оскаржуваного рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в ЄРПН, позивач не виконав вимоги ПК України та Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 (далі Порядок №520 у редакції від 08 березня 2023 року, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) щодо підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, і саме з цих підстав контролюючий орган відмовив у реєстрації податкової накладної;

-суд першої інстанції залишив поза увагою те, що лише з метою забезпечення заходів, направлених на упередження формування та розповсюдження сум ризикового ПДВ, недопущення функціонування транзитно-конвертаційних груп, уникнення виконання податкового обов`язку підприємствами реального сектору економіки, враховуючи вимоги Постанови №1165 та вищезазначену податкову інформацію, рішенням Комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН TOB "OTTO ТРЕЙДИНГ" включено до Переліку ризикових платників податків (відповідно п.8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, визначених Постановою №1165), яке направлено через електронний кабінет платника;

-позовна вимога щодо виключення платника податків із переліку ризикових, на думку ГУ ДПС в Одеській області, є неправомірна, так як суд в даному випадку перебирає функцію органу ДПС щодо зібрання, опрацювання та контролю за своєчасністю та достовірністю сплатою коштів до бюджету. Фактично у разі ухвалення вказаних рішень суд підміняє собою контролюючий орган ДПС, приймає позицію платника податків при наявній у ДПС податковій інформації про протилежне;

-позовна вимога щодо зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні є передчасною, в той час, як належним способом захисту порушеного права є зобов`язання контролюючого органу повторно розглянути питання щодо реєстрації податкових накладних.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги ГУ ДПС в Одеській області, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступного.

Обставини встановлені судом першої інстанції, підтверджені судом апеляційної інстанції та неоспорені учасниками апеляційного провадження:

Позивач ТОВ "OTTO ТРЕЙДИНГ", код ЄДРПОУ 43845086, зареєстрований у якості юридичної особи 30 вересня 2020 року, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесений запис (а.с.89, том 1).

Основним видом економічної діяльності підприємства за КВЕД є: 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням (а.с.103, том 1).

01 листопада 2020 року ТОВ "OTTO ТРЕЙДИНГ", код ЄДРПОУ 43845086, зареєстроване платником податку на додану вартість, що підтверджує Витяг з реєстру платників ПДВ №2114024500130 (а.с.105, том 1).

Згідно звітної відомості про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору, у 4 кварталі 2022 року ТОВ "OTTO ТРЕЙДИНГ" звітувало про трьох штатних працівників (а.с.106, том 1).

ТОВ "OTTO ТРЕЙДИНГ" для провадження господарської діяльності орендує складське приміщення, що знаходиться за адресою: Одеська обл., м. Одеса, 6-й км Овідіопольскої дороги, згідно Договору суборенди №1/01/03 від 01 березня 2023 року (а.с.132-134, том 1), про що подано Повідомлення за формою 20-ОПП для підтвердження наявних приміщень, яке прийняте контролюючим органом (а.с.135, том 1).

ТОВ "OTTO ТРЕЙДИНГ" для провадження господарської діяльності орендує офісне приміщення, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , згідно Договору суборенди №01/11/2020 від 01 лютого 2023 року, про що подано Повідомлення за формою 20-ОПП для підтвердження наявних приміщень, яке прийняте контролюючим органом (а.с.137-142, том 1).

Наведеними відомостями позивач доводить, що володіє матеріально-технічною базою для здійснення господарської діяльності.

Рішенням комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 10 січня 2023 року №660, ТОВ "OTTO ТРЕЙДИНГ" визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку. Підстава: п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Податкова інформація: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій. За даними ЄРПН за січень-грудень 2022 року (на 10 січня 2023 року) наявні господарські операцій із продажу товарів в адресу СГ, по яких наявні діючі рішення про відповідність критеріям ризиковості (ТОВ "Гранделектрострой" (39792400) на суму ПДВ 533,6 тис.грн.), ТОВ "ВП ЗТА" (32680355) на суму ПДВ 1 086 тис.грн., та операції із придбання товарів від СГ, по яких наявні діючі рішення про відповідність критеріям ризиковості (ТОВ "ПКРЕМГРУП" (42674636) на суму ПДВ 121,9 тис.грн., ТОВ "БЕРЛЕНТАР" (44430026) на суму ПДВ 114,9 тис.грн.). 10 січня 2023 року подано на реєстрацію податкові накладні із реалізації рукавичок, перчаток трикотажних, плівки ПВХ в значних обсягах в адресу ТОВ ВКФ "Спецпромкомплект" (31191000), що ставить під сумнів можливість використання реалізованих товарів в господарській діяльності покупця (а.с.143, том 1).

06 квітня 2023 року ТОВ "OTTO ТРЕЙДИНГ" подано до ГУ ДПС в Одеській області пояснення щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості, у яких надано інформацію щодо роботи підприємства, а також інформацію з копіями первинних документів по взаємовідносинам з контрагентами ТОВ "ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ" (код ЄДРПОУ 39792400), ТОВ "ВП ЗТА" (код ЄДРПОУ 32680355), ТОВ "ПКРЕМГРУП" (код ЄДРПОУ 42674636), ТОВ "БЕРЛЕНТАР" (код ЄДРПОУ 44430026), ТОВ ВКФ "Спецпромкомплект" (код ЄДРПОУ 31191000). Згідно пояснень, позивач повідомляв, що до моменту прийняття відповідного Рішення про ризиковість платника від 10 січня 2023 року №660 контролюючим органом без перешкод було здійснено реєстрацію податкових накладних без посилань на наявність будь-якої податкової інформації, що свідчить про здійснення ризикових операцій з наведеними контрагентами. Стосовно підстави для прийняття рішення про ризиковість щодо того, що 10 січня 2023 року подано на реєстрацію податкові накладні із реалізації рукавичок, перчаток трикотажних, плівки ПВХ в значних обсягах в адресу ТОВ ВКФ "Спецпромкомплект" (31191000), що ставить під сумнів можливість використання реалізованих товарів в господарській діяльності покупця, надані пояснення про те, що TOB "OTTO ТРЕЙДІНГ" помилково виписало наступні податкові накладні: №290 від 23 грудня 2022 року, №293 від 28 грудня 2022 року, №289 від 22 грудня 2022 року, №285 від 19 грудня 2022 року, під час реєстрації вони були заблоковані. Ці податкові накладні TOB "OTTO ТРЕЙДІНГ" не буде розблоковувати, та не включало до Декларації з ПДВ за грудень 2022 року (а.с.144-157, том 1).

На підставі цих пояснень та копій, поданих згідно додатку, первинних документів, позивач просив виключити TOB "OTTO ТРЕЙДІНГ" з переліку ризикових платників податку.

11 квітня 2023 року, з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 06 квітня 2023 року №06-04/1, комісією ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН прийнято рішення №43492 про відповідність TOB "OTTO ТРЕЙДІНГ" критеріям ризиковості платника податку (а.с.51-52, том 1). У зв`язку з ненаданням копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості. Підстава: п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Код податкової інформації: 12 постачання товарів (послуг) платникам податку, щодо яких прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку; 13 придбання товарів (послуг) у платників податку, щодо яких прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

Контрагенти придбання: ТОВ "ПКРЕМГРУП" (код ЄДРПОУ 42674636), ТОВ "БЕРЛЕНТАР" (код ЄДРПОУ 44430026);

Контрагенти постачання: TOB "ТСК ГРУПП Україна" (40196219), ТОВ "ВП "ЗТА" (32680355), ТОВ "ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ" (39792400), ТОВ "ЦЕНТР ОПТИМАЛЬНИХ БУДІВЕЛЬНИХ РІШЕНЬ" (43004443).

Не погоджуючись із рішенням від 06 квітня 2023 року №06-04/1 про відповідність TOB "OTTO ТРЕЙДІНГ" критеріям ризиковості платника податку, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Згідно п.201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою.

ТОВ "OTTO ТРЕЙДИНГ", як постачальником, складено на користь покупця ТОВ ВКФ "Спецпромкомплект" (31191000) податкові накладні:

№286 від 20 грудня 2022 року на загальну суму 488 276 грн. з ПДВ. (а.с.55, том 1);

№287 від 21 грудня 2022 року на загальну суму 523 518 грн. з ПДВ. (а.с.65, том 1);

№288 від 21 грудня 2022 року на загальну суму 559 410 грн. з ПДВ. (а.с.75, том 1);

№291 від 26 грудня 2022 року на загальну суму 569 892 грн. з ПДВ. (а.с.85, том 1);

№292 від 27 грудня 2022 року на загальну суму 604 566 грн. з ПДВ. (а.с.95, том 1).

Вказані податкові накладні були прийняті та зареєстровані в ЄРПН, що підтверджується Квитанціями про реєстрацію.

Проте, у подальшому ТОВ "OTTO ТРЕЙДИНГ" складені розрахунки коригування кількісних на вартісних показників до зареєстрованих податкових накладних, а саме:

№1 від 20 грудня 2022 року до податкової накладної №286 від 20 грудня 2022 року на загальну суму 488 276 грн. з ПДВ. (а.с.53, том 1);

№2 від 21 грудня 2022 року до податкової накладної №287 від 21 грудня 2022 року на загальну суму 523 518 грн. з ПДВ. (а.с.66, том 1);

№3 від 21 грудня 2022 року до податкової накладної №288 від 21 грудня 2022 року на загальну суму 559 410 грн. з ПДВ. (а.с.73, том 1);

№4 від 26 грудня 2022 року до податкової накладної №291 від 26 грудня 2022 року на загальну суму 569 892 грн. з ПДВ. (а.с.83, том 1);

№5 від 27 грудня 2022 року до податкової накладної №292 від 27 грудня 2022 року на загальну суму 604 566 грн. з ПДВ. (а.с.93, том 1).

Указані розрахунки коригування ТОВ "OTTO ТРЕЙДИНГ" направило для реєстрації в ЄРПН.

Сторонами не заперечується, що позивачем отримані Квитанції з єдиного вікна приймання звітності ДПС України, згідно яких РК прийняті, проте їх реєстрація зупинена (а.с.210-219, том 2).

Підстави зупинення: "Відповідно до п.201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація ПН/РК від 20 грудня 2022 року №1 в ЄРПН зупинена. РК складена платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. РК подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "0"=.1286%, "Р"=2338407.6".

З метою подальшої реєстрації РК, ТОВ "OTTO ТРЕЙДИНГ" через електронний кабінет направлені до контролюючого органу Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, з додатками та поясненнями (а.с.166-168, том 2), а саме:

Повідомлення №07/04-1 від 07 квітня 2023 року до розрахунку коригування №1 від 20 грудня 2022 року про подання пояснень та копій документів з додатками в кількості 5 шт. (пояснення, розрахунок коригування, квитанція про зупинення, податкова накладна, квитанція про реєстрацію ПН);

Повідомлення №07/04-2 від 07 квітня 2023 року до розрахунку коригування №2 від 21 грудня 2022 року про подання пояснень та копій документів з додатками в кількості 5 шт. (пояснення, розрахунок коригування, квитанція про зупинення, податкова накладна, квитанція про реєстрацію ПН);

Повідомлення №07/04-3 від 07 квітня 2023 року до розрахунку коригування №3 від 21 грудня 2022 року про подання пояснень та копій документів з додатками в кількості 5 шт. (пояснення, розрахунок коригування, квитанція про зупинення, податкова накладна, квитанція про реєстрацію ПН);

Повідомлення №07/04-4 від 07 квітня 2023 року до розрахунку коригування №4 від 26 грудня 2022 року про подання пояснень та копій документів з додатками в кількості 5 шт. (пояснення, розрахунок коригування, квитанція про зупинення, податкова накладна, квитанція про реєстрацію ПН);

Повідомлення №07/04-5 від 07 квітня 2023 року до розрахунку коригування №5 від 27 грудня 2022 року про подання пояснень та копій документів з додатками в кількості 5 шт. (пояснення, розрахунок коригування, квитанція про зупинення, податкова накладна, квитанція про реєстрацію ПН).

До кожного Повідомлення позивачем прикріплені письмові пояснення щодо підтвердження інформації, указаної в розрахунках коригування.

Надані пояснення щодо виписування розрахунків коригування №1 від 20 грудня 2022 року, №2 від 21 грудня 2022 року, №3 від 21 грудня 2022 року, №4 від 26 грудня 2022 року, №5 від 27 грудня 2022 року, зокрема повідомлено, що ТОВ "ОТТО ТРЕЙДИНГ" помилково виписало податкові накладні №286 від 20 грудня 2022 року, №287 від 21 грудня 2022 року, №288 від 21 грудня 2022 року, №291 від 26 грудня 2022 року, №292 від 27 грудня 2022 року на ТОВ ВКФ "СПЕЦПРОМКОМПЛЕКТ", TOB "OTTO ТРЕЙДИНГ" виявило, що сталася помилка, та жодних підстав для виписки податкових накладних не було (так як не було ні оплат, ні відвантажень), тому виписало розрахунки коригування кількісних і вартісних показників.

Вказані повідомлення про подання пояснень та копій документів прийняті, що підтверджується квитанціями №2 та не заперечується відповідачем.

За результатами розгляду повідомлень про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, Комісією ГУ ДПС в Одеській області прийняті рішення №8606204/43845086, №8606207/43845086, №8606205/43845086, №8606206/43845086, №8606208/43845086 від 11 квітня 2023 року про відмову у реєстрації розрахунків коригування №1 від 20 грудня 2022 року, №2 від 21 грудня 2022 року, №3 від 21 грудня 2022 року, №4 від 26 грудня 2022 року, №5 від 27 грудня 2022 року в ЄРПН (а.с.61-102 том 1, 169-173 том 2).

Підставою відмови зазначено: надання платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства. У графі "Додаткова інформація (зазначити конкретні документи)" вказано: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.

Вважаючи прийняті рішення протиправними, позивач оскаржує їх у судовому порядку, подавши цей позов.

Вирішуючи справу, суд першої інстанції виходив з того, що недотримання податковим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкових накладних щодо оформлення квитанції прямо вказує на те, що рішення, яке прийняте на наступному етапі, тобто рішення Комісії про відмову у реєстрації ПН/РК, теж не є законним.

При цьому, свобода розсуду фіскального органу, у разі встановлення судом протиправності відмови у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, звужується до єдиного юридично допустимого рішення, в даному випадку рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

Враховуючи вищевикладене, суд першої інстанції дійшов висновку про наявність правових підстав для зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН розрахунки коригування ТОВ "OTTO ТРЕЙДИНГ" датою їх подання на реєстрацію.

При цьому, суд першої інстанції констатував, що оскільки контролюючим органом не доведено наявності підстав для віднесення підприємства позивача до ризикових платників податків відповідно до п.8 Критеріїв ризиковості, а тому ГУ ДПС в Одеській області зобов`язаний виключити ТОВ "OTTO ТРЕЙДИНГ" з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.

Колегія суддів вважає ці висновки суду першої інстанції правильними і такими, що відповідають вимогам ст.ст. 2, 6-14, 73, 74, 77, 78 КАС України, п.п.201.1, 201.10 ст. 201 ПК України, п.п.3, 4, 5, 7, 8, 9 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою КМУ від 11 грудня 2019 року №1165.

Колегія суддів не приймає до уваги доводи апелянта, виходячи з наступного.

Відповідно ч.3 ст. 2 КАС України, у справах, щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно пп.20.1.45 п.20.1 ст. 20 ПК України контролюючі органи мають право здійснювати щоденну обробку даних та інформації електронного кабінету, необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.

Пунктом 61.1 ст. 61 ПК України визначено, що податковий контроль система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Згідно пп.62.1.2 п.62.1 ст. 62 ПК України передбачено, що податковий контроль здійснюється шляхом, серед іншого, інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів.

Відповідно п.71.1 ст. 71 ПК України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.

Згідно п.п.74.1, 74.3 ст. 74 ПК України, податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, є державною власністю.

Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючими органами.

Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.

Додатками №1 та №3 до Порядку №1165 визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість та Критерії ризиковості здійснення операцій відповідно.

Додатком 1 до Порядку №1165 встановлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, зокрема, п.8 у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення.

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Додатком №4 до Порядку №1165 затверджено бланк рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

Бланк рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку містить обов`язкове для заповнення поле "податкова інформація (заповнюється у разі відповідності п.8 Критеріїв ризиковості платника податку)".

Разом з тим, оскаржувані рішення не містять обґрунтованих підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до п.8 Критеріїв ризиковості платників податку, що свідчить про незаконність оскаржуваного рішення.

Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постанові у справі №640/11321/20 від 05 січня 2021 року.

Крім того, колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що в оскаржуваних рішеннях контролюючим органом у розділі "Податкова інформація", який заповнюється у разі відповідності п.8 Критеріїв ризиковості платника податків, процитовано зміст п.8 Критеріїв ризиковості платника податків.

Пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість визначено у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Загальними вимогами, які висуваються до акту індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 18 лютого 2020 року у справі №360/1776/19.

Разом з тим, колегія суддів зазначає, що оскаржувані рішення відповідача не відповідають вимогам ст. 2 КАС України щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості.

Відповідачем не надано жодних доказів провадження позивачем господарської діяльності, яка б містила ознаки недодержання вимог чинного законодавства України.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Колегія суддів зазначає, що в даному випадку рішення контролюючого органу №43492 від 11 квітня 2023 не містять ні юридичних, ні фактичних мотивів кваліфікації позивача як ризикового платника податків.

При цьому, з матеріалів справи вбачається, що ТОВ "ОТТО ТРЕЙДИНГ" надано до контролюючого органу 06 квітня 2023 року повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку, з яких можливо встановити зміст і обсяг господарських операцій.

Будь-яких належних та допустимих доказів на підтвердження того, що надані ТОВ "ОТТО ТРЕЙДИНГ" документи містять неповні, недостовірні та (або) суперечливі, відповідачем, суб`єктом владних повноважень, не надано.

Колегія суддів вважає помилковим наведене податковим органом у рішенні від 11 квітня 2023 року №43492 про відповідність ТОВ "OTTO ТРЕЙДИНГ" критеріям ризиковості обґрунтування його прийняття "подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості".

Як встановлено колегією суддів, 06 квітня 2023 року ТОВ "OTTO ТРЕЙДИНГ" подано до ГУ ДПС в Одеській області пояснення щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості, у яких надано інформацію щодо роботи підприємства, а також інформацію з копіями первинних документів по взаємовідносинам з контрагентами ТОВ "ГРАНДЕЛЕКТРОСТРОЙ" (код ЄДРПОУ 39792400), ТОВ "ВП ЗТА" (код ЄДРПОУ 32680355), ТОВ "ПКРЕМГРУП" (код ЄДРПОУ 42674636), ТОВ "БЕРЛЕНТАР" (код ЄДРПОУ 44430026), ТОВ ВКФ "Спецпромкомплект" (код ЄДРПОУ 31191000). Згідно пояснень, позивач повідомляв, що до моменту прийняття відповідного рішення про ризиковість платника від 10 січня 2023 року №660 контролюючим органом без перешкод було здійснено реєстрацію податкових накладних без посилань на наявність будь-якої податкової інформації, що свідчить про здійснення ризикових операцій з наведеними контрагентами. Стосовно підстави для прийняття рішення про ризиковість щодо того, що 10 січня 2023 року подано на реєстрацію податкові накладні із реалізації рукавичок, перчаток трикотажних, плівки ПВХ в значних обсягах в адресу ТОВ ВКФ "Спецпромкомплект" (31191000), що ставить під сумнів можливість використання реалізованих товарів в господарській діяльності покупця, надані пояснення про те, що TOB "OTTO ТРЕЙДІНГ" помилково виписало наступні податкові накладні: №290 від 23 грудня 2022 року, №293 від 28 рудня 2022 року, №289 від 22 грудня 2022 року, №285 від 19 грудня 2022 року, під час реєстрації вони були заблоковані. Ці податкові накладні TOB "OTTO ТРЕЙДІНГ" не буде розблоковувати, та не включало до Декларації з ПДВ за грудень 2022 року (а.с.144-157, том 1).

Окрім того, позивачем було надано детальні пояснення відносно господарських відносин з кожним з вищевказаних контрагентів.

При цьому, слід зазначити, що Верховний Суд неодноразово, зокрема, у постановах від 12 листопада 2019 року у справі № 816/2183/18, від 18 лютого 2020 року у справі №360/1776/19, від 27 квітня 2020 року у справі №360/1050/19, від 18 червня 2020 року у справі №824/245/19-а та ряді інших наголошував на тому, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Відповідачем не вказано підстав врахування/неврахування поданих позивачем документів та пояснень, не зазначено яких документів та на підтвердження яких обставин не надано.

Колегія суддів наголошує, що формулювання "подані документи не відображають у повному обсязі" передбачає, що контролюючий орган має уявлення про те, які конкретно документи повинні бути наданий "для відображення у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства".

Однак, податковим органом у спірному рішення не вказано на жодний документ, який це підтверджував би, але позивачем не наданий. Відповідачем не надано оцінку тим документам та поясненням, які надавались позивачем, не вказано підстав їх неврахування/відхилення.

Відповідач не вказав, які саме документи, достатні для прийняття комісією рішення про виключення позивача з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, той мав надати на розгляд комісії, але не надав.

З огляду на викладене, колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції про те, що податковим органом, не надано жодних доказів на підтвердження того, що позивачем було порушено податкове законодавство, а також не зазначено інших обставин, які могли б свідчити про порушення позивачем законодавства України.

На підставі викладеного, рішення від 11 квітня 2023 року №43492 про відповідність ТОВ "OTTO ТРЕЙДИНГ" критеріям ризиковості платника податку, на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, прийняте комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС в Одеській області, є протиправним, а тому підлягає скасуванню.

Щодо доводів апеляційної скарги про те, що суд перебирає на себе функції органу ДПС щодо виключення позивача з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, колегія суддів зазначає наступне.

Положеннями п.6 Порядку №1165 зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначено, що у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Колегія суддів зауважує, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.

Таким чином, колегія суддів вважає, що належним способом захисту прав позивача, який забезпечить їх ефективне поновлення, є зобов`язання ГУ ДПС в Одеській області виключити позивача з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, що прямо передбачено положеннями п.6 Порядку №1165.

Що стосується позовних вимог в частині оскарження рішень комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС в Одеській області №8606204/43845086, №8606207/43845086, №8606205/43845086, №8606206/43845086, №8606208/43845086 від 11 квітня 2023 року про відмову у реєстрації розрахунків коригування №1 від 20 грудня 2022 року, №2 від 21 грудня 2022 року, №3 від 21 грудня 2022 року, №4 від 26 грудня 2022 року, №5 від 27 грудня 2022 року в ЄРПН, колегія суддів вказує наступне.

Згідно п.п.7-8 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.

Пунктом 10 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Пунктом 11 Порядку №1165 визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Як вбачається з матеріалів справи, реєстрація поданих ТОВ "ОТТО ТРЕЙДИНГ" розрахунків коригування в ЄРПН зупинена, з підстав того, що РК складені і подані платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.

У квитанціях про зупинення контролюючий орган запропонував надати платнику податку пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію РК в ЄРПН.

З метою подальшої реєстрації (після зупинення) розрахунків коригування ТОВ "OTTO ТРЕЙДИНГ" направлені до контролюючого органу Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, з додатками та поясненнями (а.с.166-168, том 2), а саме:

Повідомлення №07/04-1 від 07 квітня 2023 року до розрахунку коригування №1 від 20 грудня 2022 року про подання пояснень та копій документів з додатками в кількості 5 шт. (пояснення, розрахунок коригування, квитанція про зупинення, податкова накладна, квитанція про реєстрацію ПН);

Повідомлення №07/04-2 від 07 квітня 2023 року до розрахунку коригування №2 від 21 грудня 2022 року про подання пояснень та копій документів з додатками в кількості 5 шт. (пояснення, розрахунок коригування, квитанція про зупинення, податкова накладна, квитанція про реєстрацію ПН);

Повідомлення №07/04-3 від 07 квітня 2023 року до розрахунку коригування №3 від 21 грудня 2022 року про подання пояснень та копій документів з додатками в кількості 5 шт. (пояснення, розрахунок коригування, квитанція про зупинення, податкова накладна, квитанція про реєстрацію ПН);

Повідомлення №07/04-4 від 07 квітня 2023 року до розрахунку коригування №4 від 26 грудня 2022 року про подання пояснень та копій документів з додатками в кількості 5 шт. (пояснення, розрахунок коригування, квитанція про зупинення, податкова накладна, квитанція про реєстрацію ПН);

Повідомлення №07/04-5 від 07 квітня 2023 року до розрахунку коригування №5 від 27 грудня 2022 року про подання пояснень та копій документів з додатками в кількості 5 шт. (пояснення, розрахунок коригування, квитанція про зупинення, податкова накладна, квитанція про реєстрацію ПН).

До кожного повідомлення позивачем прикріплені письмові пояснення щодо підтвердження інформації, указаної в розрахунках коригування.

Згідно наданих пояснень, ТОВ "ОТТО ТРЕЙДИНГ" помилково виписало податкові накладні №286 від 20 грудня 2022 року, №287 від 21 грудня 2022 року, №288 від 21 грудня 2022 року, №291 від 26 грудня 2022 року, №292 від 27 грудня 2022 року на ТОВ ВКФ "СПЕЦПРОМКОМПЛЕКТ", тому після виявлення помилки складені та подані на реєстрацію розрахунки коригування №1 від 20 грудня 2022 року, №2 від 21 грудня 2022 року, №3 від 21 грудня 2022 року, № 4 від 26 грудня 2022 року, №5 від 27 грудня 2022 року.

Відповідач у відзиві підтвердив, що, на виконання Порядку №1165, ТОВ "ОТТО ТРЕЙДИНГ" було подано до контролюючого органу Повідомлення про надання пояснень та копій документів разом з додатками.

Проте, надані платником податків пояснення та документи контролюючий орган не взяв до уваги та оскаржуваними рішеннями відмовив у реєстрації розрахунків коригування.

Вирішуючи цей спір, колегія суддів вважає вірним висновки суду першої інстанції про те, що можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом переліку цих документів.

Так, у квитанціях про зупинення реєстрації ПН/РК платнику податків запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі розрахунків коригування.

Однак, у цих квитанціях контролюючий орган не конкретизував, які саме документи необхідно надати платнику податків, та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, щоб реєстрація ПН/РК стала можливою.

Вказані обставини є свідченням невідповідності рішень контролюючого органу про зупинення реєстрації ПН/РК вимозі правової визначеності.

У свою чергу, недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкової накладної призвело до необізнаності платника податків щодо надання необхідного обсягу документів.

У випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації ПН/РК платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції прийняття рішення про відмову у реєстрації ПН/РК.

Зупинення реєстрації ПН/РК не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України, а також прийняття негативного для платника податків рішення без зазначення конкретних мотивів дає підстави для висновку про необхідність відновлення порушеного права позивача.

Аналогічні висновки висловлені у Постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 03 червня 2021 року по справі №2040/7098/18.

Відповідно п.2 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі комісія регіонального рівня).

Згідно з п.4 Порядку №520, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №520 визначений перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, який (перелік) може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Вжите у цій нормі словосполучення "може включати" передбачає, що у кожному окремому випадку перелік таких документів є індивідуальним.

Саме тому форма рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, передбачена у додатку до Порядку №520 чітко встановлює, що "документи, які не надано" необхідно підкреслити. А отже контролюючий орган повинен визначити конкретно ті документи, яких не надано платником податків.

Відповідно п.6 Порядку №520, письмові пояснення та копії документів, зазначених у п.5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Пункт 9 Порядку №520, викладений в редакції Наказу Міністерства фінансів №19 від 12 січня 2023 року, що набрав чинності 08 березня 2023 року, передбачає наступний порядок розгляду контролюючим органом поданих платником податків письмових пояснень та копій документів до зупинених ПН/РК, а саме:

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до п.4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до п.4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому ст. 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому ст. 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.

Відповідно до п.10 Порядку №520, у редакції Наказу Міністерства фінансів №19 від 12 січня 2023 року, Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Зі змісту оскаржуваних рішень вбачається, що підставою їх прийняття комісією зазначено: надання платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства. У графі "Додаткова інформація (зазначити конкретні документи)" вказано: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.

З наведеного слідує, що відповідачем прийнято рішення про відмову в реєстрації поданих ТОВ "ОТТО ТРЕЙДИНГ" розрахунків коригування №1 від 20 грудня 2022 року, №2 від 21 грудня 2022 року, №3 від 21 грудня 2022 року, №4 від 26 грудня 2022 року, №5 від 27 грудня 2022 року з підстав надання копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Водночас, відповідач жодним чином не конкретизував, які з поданих ТОВ "ОТТО ТРЕЙДИНГ" разом з Повідомленнями №07/04-1, №07/04-2, №07/04-3, №07/04-4, №07/04-5 від 07 квітня 2023 року про подання пояснень та копій документів, складені/оформлені із порушенням законодавства, та у чому полягають ці порушення.

Відповідач зазначив загальну фразу: "первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні".

Проте, разом з Повідомленнями №07/04-1, №07/04-2, №07/04-3, №07/04-4, №07/04-5 від 07 квітня 2023 року ТОВ "ОТТО ТРЕЙДИНГ" були подані лише пояснення, самі розрахунки коригування №1 від 20 грудня 2022 року, №2 від 21 грудня 2022 року, №3 від 21 грудня 2022 року, №4 від 26 грудня 2022 року, №5 від 27 грудня 2022 року, квитанції про зупинення їх реєстрації, податкові накладні до яких вони складні та квитанції про реєстрацію цих податкових накладних.

Таким чином, доводи відповідача щодо надання платником податку копій первинних документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, не відповідають дійсним обставинам справи.

При цьому, спірні рішення не обґрунтовані фактом ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.

З матеріалів справи не вбачається, що відповідачем було направлено ТОВ "ОТТО ТРЕЙДИНГ" повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, за формою згідно з додатком 2 до Порядку №520, з пропозицією щодо надання додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування.

Таким чином неможливо встановити, що саме порушив позивач, а саме: товариством надано копії документів, що складені з порушенням законодавства, чи документи є недостатніми, або документи надано у недостатній кількості та складені з порушенням законодавства.

На вирішення питання щодо правомірності оскаржуваних рішень про відмову у реєстрації розрахунків коригування впливає й той факти, що недотримання податковим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації щодо оформлення квитанції прямо вказує на те, що рішення, яке прийняте на наступному етапі, тобто рішення Комісії про відмову у реєстрації ПН/РК, теж не є законним.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постановах від 22 липня 2019 року у справі №815/2985/18, від 10 квітня 2020 року у справі №819/330/18.

Отже, контролюючий орган не довів обґрунтованості відмови позивачу у реєстрації поданих розрахунків коригування.

З огляду на вказане вище, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС в Одеській області №8606204/43845086, №8606207/43845086, №8606205/43845086, №8606206/43845086, №8606208/43845086 від 11 квітня 2023 року про відмову у реєстрації розрахунків коригування №1 від 20 грудня 2022 року, №2 від 21 грудня 2022 року, №3 від 21 грудня 2022 року, №4 від 26 грудня 2022 року, №5 від 27 грудня 2022 року в ЄРПН належить визнати протиправними та скасувати.

Щодо посилань апелянта про відсутність підстав для реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування у ЄРПН, колегія суддів зазначає наступне.

Пунктом 49.13 ст. 49 ПК України встановлено, у разі якщо в установленому законодавством порядку буде встановлено факт неправомірної відмови контролюючим органом (посадовою особою) у прийнятті податкової декларації, остання вважається прийнятою у день її фактичного отримання контролюючим органом.

Враховуючи положення п.п.19, 20 Порядку ведення ЄРПН, затвердженого Постановою №1246, та з огляду протиправність оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунку коригування, колегія суддів погоджується із обраним судом першої інстанції способом відновлення порушених прав позивача, шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН розрахунки коригування ТОВ "OTTO ТРЕЙДИНГ" №1 від 20 грудня 2022 року, №2 від 21 грудня 2022 року, №3 від 21 грудня 2022 року, №4 від 26 грудня 2022 року, №5 від 27 грудня 2022 року датою їх подання на реєстрацію.

З а таких обставин, колегія суддів вважає вірним висновок суду першої інстанції про задоволення позовних вимог ТОВ "ОТТО ТРЕЙДИНГ".

Враховуючи все вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують, відповідно, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

Колегія суддів не змінює розподіл судових витрат відповідно ст. 139 КАС України.

Керуючись ст.ст. 308, 310, п.1 ч.1 ст. 315, ст.ст. 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, колегія суддів,

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 27 червня 2023 року залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 31 жовтня 2023 року.

Головуючий: Бітов А.І.

Суддя: Лук`янчук О.В.

Суддя: Ступакова І.Г.

Дата ухвалення рішення24.10.2023
Оприлюднено03.11.2023
Номер документу114597420
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/8440/23

Ухвала від 01.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Постанова від 24.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Постанова від 24.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 14.08.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 14.08.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Рішення від 30.06.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Радчук А.А.

Рішення від 27.06.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Радчук А.А.

Ухвала від 26.05.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Радчук А.А.

Ухвала від 27.04.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Радчук А.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні