Рішення
від 31.10.2023 по справі 140/12488/23
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 жовтня 2023 року ЛуцькСправа № 140/12488/23

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Плахтій Н.Б.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Термінал» до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Термінал» (далі ТОВ «Термінал», позивач) звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі ГУ ДПС у Волинській області, відповідач) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення форми «В1» від 09.03.2023 №0028680701 про завищення бюджетного відшкодування за листопад 2022 року на суму 167926,00 грн та про визначення грошового зобов`язання з ПДВ до сплати в сумі 184 780,60 грн, в тому числі штраф 16 792,60 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що за наслідками документальної позапланової виїзної перевірки щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні ТОВ «Термінал» за листопад 2022 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету у декларації з податку на додану вартість за листопад 2022 року, ГУ ДПС у Волинській області було складено акт від 17.02.2023 №2381/07-01/32687895, яким встановлено порушення підпунктів 14.1.36, 14.1.156 пункту 14.1 статті 14, пункту 187.1 статті 187, пункту 188.1 статті 188, абзацу «г» пункту 198.5 статті 198, абзацу першого пункту 201.1, абзацу першого пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України), внаслідок чого встановлено завищення суми бюджетного відшкодування за листопад 2022 року на загальну суму 167926,00 грн.

На підставі вказаного акту перевірки ГУ ДПС у Волинській області винесене податкове повідомлення-рішенням форми «В1» від 09.03.2023 №0028680701, яким визначено завищення бюджетного відшкодування ТОВ «Термінал» за листопад 2022 року на суму 167 926 грн та визначено грошове зобов`язання з ПДВ до сплати в сумі 184 780,60 грн, в тому числі штраф 16 792,60 грн.

ТОВ «Термінал» не погоджується з винесеним податковим повідомленням-рішенням та висновками акту перевірки, вважає їх незаконними та такими, що не підтверджують реальних обставин справи.

Зазначає, що комунальні послуги ТОВ «Термінал» надавались спеціалізованими постачальниками такими як: ТОВ «Волиньелектрозбут» послуги з надання активної електроенергії; ПАТ «Волиньобленерго» послуги з перетікань реактивної електроенергії, розподіл електроенергії, КП «Луцькводоканал» послуги з водопостачання та водовідведення Ковельське управління водопровідно-каналізаційного господарства «Ковельводоканал» послуги з водопостачання та водовідведення, - Ремонтно житлово-комунальне підприємство №1 вивезення твердих побутових відходів, Ремонтно житлово-комунальне підприємство №2 вивіз сміття - ПАТ «ДАТАГРУП» телекомунікаційні послуги, - Волинська філія АТ «Укртелеком» послуги проводового електрозв`язку.

Також у відповідності до умов Угоди про співпрацю №18-1/05/2014-СП від 19.08.2014, укладеної між ТОВ «Грінпарк» (Сторона-1) та ТОВ «Термінал» (Сторона-2) передбачено, що Сторона-1 передає в тимчасове користування на платній основі, а Сторона-2 приймає частину адміністративної будівлі загальною площею 299,4 кв.м. за адресою: 45632, Волинська область, Луцький район, село Зміїнець, вулиця Ліскова, будинок 11.

У відповідності до пункту 3 вказаної угоди ТОВ «Термінал» зобов`язується від свого імені укладати договори про надання послуг електро, газо, водопостачання та водовідведення, вивезення сміття, телефонного зв`язку та Інтернету тощо та нести всі витрати по експлуатації і технічному обслуговуванню об`єкту.

Окрім того, для здійснення власної господарської діяльності ТОВ «Термінал» використовує майновий комплекс, що належить йому на праві власності та знаходиться за адресою Волинська область, місто Ковель, вулиця Володимирська, будинок 150.

Вищевказані приміщення та земельна ділянка площею 7,9853 га, яка належить на праві власності ТОВ «Термінал» згідно акту на право власності серії ЯМ №419916 від 03.03.2012, на якій вони розташовані, відображені у податковому обліку як об`єкти, через які проводиться діяльність ТОВ «Термінал».

Підтвердженням використання вищевказаного комплексу приміщень в господарській діяльності ТОВ «Термінал» є наступне: ТОВ «Термінал» для забезпечення своїх зобов`язань по Кредитному договору №3110/99-12-1 від 01.11.2012 передало вищевказаний майновий комплекс, що розташований за адресою місто Ковель, вулиця Володимирська, будинок 150 в іпотеку за Іпотечним договором від 01.11.2012.

31.01.2017 між ТОВ «ФІНАНСОВА КОМПАНІЯ «НЕКСТДЖЕН ФІНАНС» (Первісний кредитор, який набув право вимоги за Договором про відступлення права вимоги №28/11-01 від 27.01.2017 з ПАТ «Західінкомбанк»), і ТОВ «ВАНТАЖНИЙ МИТНИЙ КОМПЛЕКС ТЕРМІНАЛ» (Новий кредитор) укладено договір про відступлення права вимоги по Кредитному договору №3110/99-12-1 від 01.11.2012, а також Договір про відступлення права вимоги за Іпотечним договором від 01.11.2012.

В подальшому, згідно Договору №01/03/2017-КМ від 17.03.2017 ТОВ «Термінал» (Установник управління) передало в управління ТОВ «ВАНТАЖНИЙ МИТНИЙ КОМПЛЕКС ТЕРМІНАЛ» (Управитель) частину вищевказаного майнового комплексу, що розташований за адресою місто Ковель, вулиця Володимирська, будинок 150.

З вищевказаних операцій вбачається, що майновий комплекс, розташований за адресою: місто Ковель, вулиця Володимирська, будинок 150 переданий ТОВ «Термінал» в іпотеку з метою забезпечення кредитних зобов`язань перед ТОВ «ВАНТАЖНИЙ МИТНИЙ КОМПЛЕКС ТЕРМІНАЛ», яке в свою чергу є Управителем такого майна згідно Договору управління.

Позивач вважає, що отримані ним комунальні послуги від спеціалізованих постачальників, які спожиті були ним у зв`язку із використанням у своїй діяльності власних та орендованих основних засобів, напряму пов`язані з його господарською діяльністю, а тому у податкового органу були відсутні підстави застосовувати до ТОВ «Термінал» вимоги підпункту «г» пункту 198.5 статті 198.5 ПК України.

На підтвердження факту здійснення господарської діяльності ТОВ «Термінал» також вказує про нарахування та сплати податків підприємством, зокрема земельного податку та податку на нерухоме майно.

Звертає увагу, що якщо комунальні послуги та енергоносії включаються орендодавцем до складу орендної плати або відшкодовуються (компенсуються) орендарем окремо, вони вважаються використаними в господарській діяльності орендодавця, і норми пункту 198.5 статті 198 ПК України не застосовуються, що підтверджується позицією контролюючого органу, яка викладена у листі ДФС України від 04.08.2016 №26595/7/99-99-15-03-02-17.

З огляду на вказане просить позов задовольнити.

Ухвалою суду від 07.06.2023 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за вказаним позовом та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (а.с.90).

Представник відповідача у відзиві на позовну заяву (а.с.94-97) позовних вимог не визнав та зазначив, що ГУ ДПС у Волинській області на підставі підпункту 19.1-1.6 пункту 19.1-1 статті 19-1, підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75, підпункту 78.1.8 пункту 78 1 статті 78 ПК України проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ «Термінал» щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за листопад 2022 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету у декларації з податку на додану вартість за листопад 2022 року, від 20.12.2022 №9273610145.

В ході перевірки встановлено, що договір про відшкодування витрат на оплату комунальних послуг, які надаються спеціалізованими підприємствами-постачальниками, за адресою: місто Ковель, вулиця Володимирська, будинок 150, ТОВ «Термінал» в періоді листопад 2021 року листопад 2022 року не укладався, суми податкових зобов`язань не нараховувались, хоча податковий кредит формувався у значних обсягах.

Оскільки до перевірки не було надано жодних документів, що свідчать про отримання доходу та прибутку від використання комплексу будівель за вказаною адресою, перевіркою встановлено використання комунальних послуг в негосподарській діяльності та заниження податкових зобов`язань з податку на додану вартість.

Крім того, зазначає, що в ході перевірки товариство погодилось з аргументами органу ДПС про необхідність компенсування комунальних послуг та виписало податкову накладну №2 від 16.01.2023 (зареєстровано 09.02.2023) в адресу неплатника з номенклатурою «компенсація затрат по електропостачанню за адресою: місто Ковель, вулиця Володимирська, будинок 150 за 1 квартал 2022 року на суму 104158,26 грн, крім того ПДВ -20831,65 грн.

У поясненні від 09.02.2023 №03/23 на запит контролюючого органу щодо неповного формування податкових зобов`язань на комунальні послуги ТОВ «Термінал» зазначено, що різниця між придбаними та реалізованими послугами використана для власних потреб, однак документальне підтвердження такого використання для власних потреб до пояснення не додано.

Враховуючи зазначене, ГУ ДПС у Волинській області в порушення підпунктів 14.1.36, 14.1.156 пункту 14.1 статті 14, пункту 187.1 статті 187, пункту 188.1 статті 188, абзацу «г» пункту 198.5 статті 198, абзацу першого пункту 201.1, абзацу першого пункту 201.10 статті 201 ПК України було встановлено використання комунальних послуг у негосподарській діяльності та занижено податкові зобов`язання з податку на додану вартість всього в сумі 15009,00 грн, в тому числі за листопад 2022 року в сумі 15009,00 грн.

З наведених підстав просить у задоволенні позову відмовити повністю.

Інших заяв по суті справи не надходило.

Враховуючи вимоги статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) судом розглянуто дану справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Дослідивши письмові докази, суд приходить до висновку, що позов підлягає до задоволення з огляду на наступне.

Судом встановлено, що ТОВ «Термінал» зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 16.09.2021 та здійснює наступні види діяльності: 49.41 вантажний автомобільний транспорт (основний); 29.20 виробництво кузовів для автотранспортних засобів, причепів і напівпричепів; 45.20 технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів; 52.10 складське господарство; 52.21 допоміжне обслуговування наземного транспорту; 52.29 інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; 68.20 надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна (а.с.9).

На підставі наказу від 19.01.2023 №122-п ГУ ДПС у Волинській області провело документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ «Термінал» щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за листопад 2022 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету.

За наслідками перевірки складено акт перевірки від 17.02.2023 №2381/07-01/32687895 (а.с.56-64), яким встановлено порушення підпунктів 14.1.36, 14.1.156 пункту 14.1 статті 14, пункту 187.1 статті 187, пункту 188.1 статті 188, абзацу «г» пункту 198.5 статті 198, абзацу першого пункту 201.1, абзацу першого пункту 201.10 статті 201 ПК України, внаслідок чого встановлено завищення суми бюджетного відшкодування за листопад 2022 на 167 926,00 грн.

На підставі вказаного акта перевірки ГУ ДПС у Волинській області прийнято податкове повідомлення-рішення від 09.03.2023 №0028680701, яким встановлено завищення бюджетного відшкодування на суму 167 926,00 грн та визначено грошове зобов`язання з ПДВ до сплати в сумі 184 780,60 грн, в тому числі штраф 16 792,60 грн (а.с.82-83).

Не погоджуючись із прийнятим податковим повідомленням-рішенням, товариство звернулося із даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд приходить до таких висновків.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, врегульовано ПК України.

Порядок визначення суми податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або відшкодуванню з Державного бюджету України (бюджетному відшкодуванню), та строки проведення розрахунків регламентує стаття 200 ПК України.

Відповідно до пункту 200.1 статті 200 ПК України сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.

Згідно з пунктом 200.2 цієї статті при позитивному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету у строки, встановлені цим розділом.

Як визначено пунктом 200.4 статті 200 ПК України, при від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума: а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу - б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету. Не підлягає бюджетному відшкодуванню сума від`ємного значення, до розрахунку якої включено суми податку, сплачені отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам товарів/послуг, які використані або будуть використані в операціях з першого постачання житла (об`єктів житлової нерухомості), неподільного житлового об`єкта незавершеного будівництва/майбутнього об`єкта житлової нерухомості. Суми такого від`ємного значення зараховуються до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду до її повного погашення податковими зобов`язаннями; в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

За змістом статті 200 ПК України платники податку мають право на бюджетне відшкодування відповідно за їх заявою про повернення суми бюджетного відшкодування після узгодження контролюючим органом заявленої суми бюджетного відшкодування за результатами камеральної перевірки, а у визначених випадках - за результатами документальної перевірки.

З урахуванням наведеного саме на контролюючий орган покладається обов`язок перевірки правильності декларування показників податкової декларації платника ПДВ. Поряд з тим встановлення завищення (заниження) окремих показників податкової декларації, а так само відмова у бюджетному відшкодуванні ПДВ має відбуватися у встановленому порядку та спосіб; висновки податкового органу мають відповідати положенням чинного законодавства.

У свою чергу положеннями пункту 44.1 статті 44 ПК України визначено, що для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Тобто, формування і підтвердження даних декларацій відбувається на підставі документів, визначених в абзаці першому пункту 44.1 статті 44 ПК України, а тому питання законності декларування відповідних показників зводиться до підтвердження їх первинними документами.

Статтею 1, частинами першою, другою статті 9 Закону України від 16.07.1999 №996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» установлено, що первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення. Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. Первинні документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади і прізвища (крім первинних документів, вимоги до яких встановлюються Національним банком України) осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції. Залежно від характеру господарської операції та технології обробки облікової інформації до первинних документів можуть включатися додаткові реквізити (печатка, номер документа, підстава для здійснення операції тощо). Неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.

Судом встановлено, що ТОВ «Термінал» було подано до контролюючого органу декларацію з податку на додану вартість за листопад 2022 року, в якій заявлено до відшкодування на розрахунковий рахунок платника податку суму в розмірі 235522,00 грн (рядок 20.2.1 декларації) (а.с.65-66).

В ході проведення перевірки достовірності і правильності визначення суми від`ємного значення, яка підлягає бюджетному відшкодуванню за листопад 2022 в сумі 235 522,00 грн, податковим органом встановлено завищення суми бюджетного відшкодування за листопад 2022 на загальну суму 167 926,00 грн.

Як повідомив позивач у поданій позовній заяві, решта суми бюджетного відшкодування в розмірі 67596,00 грн, що була сформована по операціях з постачання піску, щебню, торфових брикетів та інших будматеріалів була підтверджена перевіркою та відшкодована товариству.

Так, як зазначено у пункті 3.1 акта перевірки, в ході проведення перевірки встановлено заниження задекларованих показників податкових декларацій в рядку 4.1 всього в сумі 15009,00 грн, в т.ч. за листопад 2022 року в сумі 15009,00 грн.

Судом встановлено, що ТОВ «Термінал» отримувало наступні комунальні послуги, на підставі яких формувало податковий кредит за листопад 2021 - листопад 2022 року:

- витрати активної електроенергії, придбаної від ТОВ «Волиньелектрозбут»;

- розподіл електроенергії, послуги з перетікань реактивної електроенергії від ПАТ «Волиньобленерго»;

- послуги водопостачання, водовідведення від КП «Луцькводоканал»;

- послуги водопостачання, водовідведення від Ковельського управління водопровідно-каналізаційного господарства «Ковельводоканал»;

- вивезення твердих побутових відходів від ремонтного житлово-комунального підприємства №1;

- вивіз сміття від ремонтного житлово-комунального підприємства №2;

- телекомунікаційні послуги від ПАТ «ДАТАГРУП»;

- послуги проводового електрозв`язку від Волинської філії АТ «Укртелеком».

Як стверджує відповідач у акті перевірки, за листопад 2021 року - листопад 2022 року ТОВ «Термінал» сформовано податкового кредиту від підприємств, що надавали комунальні послуги, на загальну суму 280 168,00 грн, при цьому податкові зобов`язання на відшкодування витрат на оплату комунальних послуг нараховано лише в розмірі 112 242,00 грн.

У поясненні від 09.02.2023 №03/23 на запит контролюючого органу щодо неповного формування податкових зобов`язань на комунальні послуги ТОВ «Термінал» зазначено, що різниця між придбаними та реалізованими послугами використана для власних потреб, однак документальне підтвердження такого використання для власних потреб до пояснення не додано.

Аналізуючи звітність ТОВ «Термінал» за 2022 рік, зокрема дані декларації з податку на прибуток та звіту про фінансові результати встановлено, що при задекларованих доходах в сумі 795 тис. грн та витратах в сумі 2940,1 тис. грн (зокрема, витратах, пов`язаних з отриманням комунальних послуг), товариством отримано збиток в сумі 2145,1 тис. грн.

Здійснюючи перевірку визначення від`ємного значення з ПДВ, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету, в акті перевірки встановлено його завищення на 152 917,00 грн внаслідок допущених порушень, описаних вище.

За змістом пункту 3.2 акта перевірки перевіркою показників відображених у рядку 16 декларації «Від`ємне значення, що включається до складу податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду» за період виникнення показників рядка 21 декларації з ПДВ за попередні періоди (в яких цей показник наявний безперервно, починаючи з першого звітного періоду його виникнення неохопленого документальною перевіркою) за листопад 2022 в сумі 232111,00 грн встановлено, що на формування цього показника мало вплив показники рядка 16.1, де переноситься значення рядка 21 декларації за попередній звітний (податковий) період.

Перевіркою показника в рядку 16 «Від`ємне значення, що включається до складу податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду» встановлено його завищення за рахунок заниження податкових зобов`язань на загальну суму 152917,00 грн, в тому числі: за листопад 2021 року на 23133,00 грн, за грудень 2021 року на 23 733,00 грн, за січень 2022 року на 20 876,00 грн, за травень 2022 рок на суму 39 263,00 грн, за червень 2022 року на 13 178,00 грн, за липень 2022 року на 1 839,00грн, за серпень 2022 року на суму 8 544,00 грн, за вересень 2022 року на 6 227,00 грн, за жовтень 2022 року на 16 124,00 грн.

При перевірці цих висновків контролюючого органу, на підставі яких прийняте спірне податкове повідомлення-рішення, суд передусім зазначає, що правила формування податкового кредиту сформульовані у статтях 187, 198, 201 ПК України (про порушення яких і стверджує відповідач).

За визначенням, наведеним у підпункті 14.1.36 пункту 14.1 статті 14 ПК України, господарська діяльність - діяльність особи, що пов`язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.

Відповідно до пункту 14.1.156 пункту 14.1 статті 14 ПК України податкове зобов`язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк), та/або сума коштів, сформована за рахунок податкових пільг, що були використані платником податків не за цільовим призначенням чи з порушенням порядку їх надання, встановленим цим Кодексом та/або Митним кодексом України;

Згідно із пунктом 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», незалежно від дати накладення електронного підпису.

Нормами пункту 188.1 статті 188 ПК України визначено, що база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку, який нараховується відповідно до підпунктів 213.1.9 і 213.1.14 пункту 213.1 статті 213 цього Кодексу, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).

При цьому база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг не може бути нижче ціни придбання таких товарів/послуг, база оподаткування операцій з постачання самостійно виготовлених товарів/послуг не може бути нижче звичайних цін, а база оподаткування операцій з постачання необоротних активів не може бути нижче балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи із звичайної ціни), за винятком: товарів (послуг), ціни на які підлягають державному регулюванню; газу, який постачається для потреб населення; електричної енергії, ціна на яку склалася на ринку електричної енергії.

До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв`язку з компенсацією вартості товарів/послуг. До складу договірної (контрактної) вартості не включаються суми неустойки (штрафів та/або пені), три проценти річних від простроченої суми та інфляційні витрати, відшкодування шкоди, у тому числі відшкодування упущеної вигоди за рішеннями міжнародних комерційних та інвестиційних арбітражів або іноземних судів, що отримані платником податку внаслідок невиконання або неналежного виконання договірних зобов`язань.

До бази оподаткування включаються вартість товарів/послуг, які постачаються (за виключенням суми компенсації на покриття різниці між фактичними витратами та регульованими цінами (тарифами) у вигляді виробничої дотації з бюджету та/або суми відшкодування орендодавцю - бюджетній установі витрат на утримання наданого в оренду нерухомого майна, на комунальні послуги та на енергоносії), та вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо отримувачем товарів/послуг, поставлених таким платником податку.

У випадках, передбачених статтею 189 цього Кодексу, база оподаткування визначається з урахуванням положень статті 189 цього Кодексу.

Відповідно до пункту 198.1 статті 198 ПК України до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій, зокрема з придбання або виготовлення товарів та послуг (підпункт «а»).

Згідно з пунктом 198.5 статті 198 ПК України платник податку зобов`язаний нарахувати податкові зобов`язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 цього Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних в терміни, встановлені цим Кодексом для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами, придбаними/виготовленими з податком на додану вартість (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися: г) в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку (крім випадків, передбачених пунктом 189.9 статті 189 цього Кодексу).

За приписами пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01.07.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Отже, ПК України встановлено, що виписана постачальником (продавцем) податкова накладна, зареєстрована у встановленому порядку в ЄРПН, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для податкового кредиту.

Не є спірною та обставина, що ТОВ «Термінал» заключено наступні договори про відшкодування витрат на оплату комунальних послуг:

- №01/01/2021-КВП від 02.01.2021 з ПП «Експресстор», предметом якого є відшкодування витрат на оплату комунальних послуг з енергозабезпечення, водопостачання, водовідведення, вивіз сміття та інтернет, які поніс позивач, за спожиті ПП «Експресстор» комунальні послуги, які надаються спеціалізованими підприємствами-постачальниками, за адресою: Луцький район, село Зміїнець, вулиця Ліскова, 11 (об`єкт оренди є частина загальною площею 148,3 кв м. адміністративного будинку за вказаною адресою);

- №04/05/2022-КВКП з ТОВ «Уніс Трейд», предметом якого є відшкодування витрат на оплату комунальних послуг з енергозабезпечення, водопостачання, водовідведення, вивіз сміття та інтернет, які поніс позивач, за спожиті ТОВ «Уніс Трейд» комунальні послуги які надаються спеціалізованими підприємствами- постачальниками. за адресою: Луцький район, село Зміїнець, вулиця Ліскова, 11 (об`єкт оренди є комплекс, який складається з адміністративного будинку площею 813,4 кв.м, за винятком відокремлених приміщень першого поверху загальною площею 148,3 кв.м., ремонтної майстерні площею 490,1 кв.м., допоміжні будівлі, споруди), який достроково розірвали на підставі угоди про розірвання від 25.07.2022.

Відповідно до умов Договору оренди нерухомого майна від 04.10.2021 №14/102021-ОНМ ТОВ «ГРІНПАРК» (Орендодавець) передало в оренду ТОВ «Термінал» об`єкт незавершеного будівництва складу Д-3 (56% готовності) за адресою: 45632, Волинська область, Луцький район, село Зміїнець, вулиця Ліскова, 11 (а.с.10-12).

Об`єкт оренди за вищевказаним договором був переданий в оренду згідно акту прийому-передачі від 04.10.2021 (а.с.14).

Як вбачається із пункту 3.2. договору №14/102021-ОНМ від 04.10.2021, об`єкт оренди обладнано інженерними мережами та комунальними мережами.

Відповідно до пункту 5.1. вказаного договору за користування нерухомим майном, вказаним в пункті 3.1. договору, орендар сплачує орендодавцю щомісячну плату у розмірі 1000 грн. Розмір плати за тимчасове користування нерухомим майном, вказаним в пункті 3.1 Договору, за рік становить 12 000,00 грн. Плата за користування майном сплачується Орендарем за рік в безготівковій формі на розрахунковий рахунок орендодавця не пізніше 15-го лютого року, наступного за розрахунковим.

Підпунктом 6.1.6. договору №14/102021-ОНМ від 04.10.2021 передбачено, що Орендар зобов`язується нести всі витрати по експлуатації і технічному обслуговуванню об`єкта оренди.

Надання послуг з оренди вищевказаного об`єкта підтверджується актами від 02.01.2023 №101 та від 31.01.2023 №103, а також платіжною інструкцією від 13.02.2023 №40 на суму 13 000 грн (а.с.15-17).

У відповідності до умов Угоди про співпрацю №18-1/05/2014-СП від 19.08.2014, укладеного між ТОВ «Грінпарк» (Сторона-1) та ТОВ «Термінал» (Сторона-2) передбачено, що Сторона-1 передає в тимчасове користування на платній основі, а Сторона-2 приймає частину адміністративної будівлі загальною площею 299,4 кв.м. за адресою: 45632, Волинська область, Луцький район, село Зміїнець, вулиця Ліскова, будинок 11, а саме: приміщення першого поверху №№ 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 (а.с.18).

Сторона-2 при цьому зобов`язується утримувати дане нерухоме майно (абз. 2 п. 1 Угоди № 18-1/05/2014-СП від 19.08.2014 року).

Згідно із пунктом 3 Угоди № 18-1/05/2014-СП від 19.08.2014 року ТОВ «Термінал» зобов`язується від свого імені укладати договори про надання послуг електро, газо, водопостачання та водовідведення, вивезення сміття, телефонного зв`язку та Інтернету тощо та нести всі витрати по експлуатації і технічному обслуговуванню об`єкту.

За користування нерухомим майном Сторона-2 сплачує Стороні-1 щомісячну плату у розмірі 1 000 грн. в місяць. Розмір плати за тимчасове користування нерухомим майном, вказаним в п. 1 Угоди, за рік становить 12 000,00 грн. Плата за користування майном сплачується Стороною-2 за рік в безготівковій формі на розрахунковий рахунок Сторони-1 не пізніше 15-го лютого року, наступного за розрахунковим (пункт 4 Угоди №18-1/05/2014-СП від 19.08.2014 в редакції змін, що внесені Додатковою угодою від 26.10.2021).

Передача в тимчасове користування частини адміністративної будівлі загальною площею 299,4 кв.м. відбулась на підставі акта від 19.08.2014 (а.с.20).

Тимчасове користування вищевказаного об`єкта підтверджується актами №100 від 02.01.2023, №102 від 31.01.2023, № 104 від 28.02.2023, №105 від 28.02.2023 (а.с.2-4), а також платіжними інструкціями №41 від 13.02.2023, №44 від 16.02.2023, №64 від 02.03.2023, № 63 від 02.03.2023 (а.с.25-28).

Також для здійснення власної господарської діяльності ТОВ «Термінал» використовує майновий комплекс, що належить йому на праві власності та знаходиться за адресою: Волинська область, місто Ковель, вулиця Володимирська, будинок 150.

Вищевказані приміщення та земельна ділянка площею 7,9853 га, яка належить на праві власності ТОВ «Термінал» згідно акту на право власності серії ЯМ № 419916 від 03.03.2012 (а.с.29), на якій вони розташовані, відображені у податковому обліку як об`єкти, через які провадить діяльність ТОВ «Термінал», про що зазначено у пункті 2.7 акту перевірки.

Як вбачається із матеріалів справи, ТОВ «Термінал» для забезпечення своїх зобов`язань по кредитному договору №3110/99-12-1 від 01.11.2012 передало вищевказаний майновий комплекс, що розташований за адресою місто Ковель, вулиця Володимирська, будинок 150 в іпотеку за Іпотечним договором від 01.11.2012 (а.с.30-35).

31.01.2017 ТОВ «ФІНАНСОВА КОМПАНІЯ «НЕКСТДЖЕН ФІНАНС» (Первісний кредитор, який набув право вимоги за Договором про відступлення права вимоги №28/11-01 від 27.01.2017 з ПАТ «Західінкомбанк»), і ТОВ «ВАНТАЖНИЙ МИТНИЙ КОМПЛЕКС ТЕРМІНАЛ» (Новий кредитор) укладено договір про відступлення права вимоги по Кредитному договору №3110/99-12-1 від 01.11.2012, а також Договір про відступлення права вимоги за Іпотечним договором від 01.11.2012 (а.с.36-40).

Згідно з Договором управління майном №01/03/2017-КМ від 17.03.2017 ТОВ «Термінал» (Установник управління) передало в управління ТОВ «ВАНТАЖНИЙ МИТНИЙ КОМПЛЕКС ТЕРМІНАЛ» (Управитель) частину вищевказаного майнового комплексу, що розташований за адресою місто Ковель, вулиця Володимирська, будинок 150 (а.с.41-42).

Згідно пункту 1.2 вказаного договору передача майна в управління не тягне за собою переходу права власності на таке майно до Управителя.

Управитель має право від свого імені здійснювати щодо майна, яке йому передано в управління, будь-які юридичні та фактичні дії з урахуванням обмежень, встановлених цим Договором, в інтересах Установника управління (пункт 1.5 Договору управління).

Відповідно до пункту 3.2.1 договору установник управління має право на продукцію та прибутки від майна, яке є в управлінні.

З вищевказаних операцій вбачається, що майновий комплекс, розташований за адресою місто Ковель, вулиця Володимирська, будинок 150, переданий ТОВ «Термінал» в іпотеку з метою забезпечення кредитних зобов`язань перед ТОВ «ВАНТАЖНИЙ МИТНИЙ КОМПЛЕКС ТЕРМІНАЛ», яке в свою чергу є Управителем такого майна згідно Договору управління.

На виконання підпункту 3.2.1 Договору управління та Додаткової угоди від 04.01.2022 до такого договору управління Управитель перерахував на користь Установника управління дохід від управління майном за 2022 рік в сумі 240 268,61 грн, що підтверджується актом від 01.05.2023 №10, звітом про управління майном від 01.05.2023 та платіжними інструкціями від 31.05.2023 (а.с.44-49).

Суд відхиляє доводи відповідача про те, що договір про відшкодування витрат на оплату комунальних послуг, які надавалися спеціалізованими підприємствами-постачальниками за адресою: місто Ковель, вулиця Володимирська, будинок 150, ТОВ «Термінал» у періоді за листопад 2021 року - листопад 2022 не укладалися, оскільки в матеріалах справи наявна копія договору від 02.01.2022 №01-1/01/2022-КВКП про відшкодування витрат на оплату комунальних послуг (а.с.50).

Предметом вказаного договору є відшкодування витрат на оплату комунальних послуг з електрозбереження (надалі комунальні послуги) ТОВ «ВАНТАЖНИЙ МИТНИЙ КОМПЛЕКС ТЕРМІНАЛ», які поніс позивач за спожиті вказаним товариством комунальні послуги, які надаються спеціалізованими підприємствами-постачальниками за адресою: місто Ковель, вулиця Володимирська, будинок 150.

Згідно із пунктом 1.2. договору від 02.01.2022 №01-1/01/2022-КВКП про відшкодування витрат на оплату комунальних послуг, ТОВ «ВАНТАЖНИЙ МИТНИЙ КОМПЛЕКС ТЕРМІНАЛ» відшкодовує витрати, здійснені ТОВ «Термінал» на оплату комунальних послуг на підставі поданих ним рахунків та актів прийняття-здачі робіт (надання послуг), які надаються позивачем вказаному товариству щомісячно до 27 числа поточного місяця.

На виконання вказаного договору ТОВ «ВАНТАЖНИЙ МИТНИЙ КОМПЛЕКС ТЕРМІНАЛ» відшкодувало ТОВ «ТЕРМІНАЛ» витрати на оплату спожитих комунальних послуг за 1 квартал 2022 року на суму 124 989,91 грн, в тому числі 20 831,65 грн, що підтверджується актом від 16.01.2023 №5 (а.с.51), а також платіжними інструкціями від 09.02.2023 №5 на суму 40 989,91 грн та від 09.02.2023 №541 на суму 84 000 грн (а.с.52-53).

Нарахування податкових зобов`язань з ПДВ в сумі 20 831,65 грн по компенсації витрат на комунальні послуги по вищевказаному об`єкту та за вказаний період підтверджується податковою накладною від 16.01.2023 №2 (а.с.54), яка згідно із квитанцією від 09.02.2023 була зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.55).

Представник відповідача стверджує, що на запит контролюючого органу щодо неповного формування податкових зобов`язань на комунальні послуги ТОВ «Термінал» зазначено, що різниця між придбаними та реалізованими послугами використана для власних потреб, однак документальне підтвердження такого використання для власних потреб до пояснення не додано.

Однак такі доводи суперечать змісту пункту 2.13 акту перевірки, в якому зазначено, що під час перевірки ГУ ДПС у Волинській області вручено директору ТОВ «Термінал» запит №1 від 06.02.2023 про надання до перевірки документів та письмових пояснень та запитувані документи були надані до перевірки.

Так, за змістом акту перевірки до перевірки надано: загальні оборотно-сальдові відомості за листопад 2021 року листопад 2022 року, оборотно-сальдові відомості рахунків 10, 13, 20, 28, 361, 262, 631, 685 за листопад 2021 року листопад 2022 року, платіжні доручення, банківські виписки за листопад 2021 року листопад 2022 року, договори, картки по контрагентам, отримані та видані накладні, акти виконання робіт (надання послуг), товарно-транспортні накладні, експортні вантажно-митні декларації, рахунки-фактури, інвойси та інші первинні документи за листопад 2021 року листопад 2022 року.

Окрім того, в охопленому перевіркою звітному періоді позивач не оформляв взаємовідносин з ризиковими контрагентами, відображення яких в бухгалтерському і податковому обліку вплинуло на визначення в декларації від`ємного значення з ПДВ, у тому числі заявленого до бюджетного відшкодування (сторінка 5 акта перевірки). Акт перевірки також не містить висновків про нереальність господарських операцій, що стали підставою для формування податкового кредиту.

Як вбачається із пункту 3.3 акту перевірки, перевіркою достовірності та правильності визначення суми від`ємного значення, яка зараховується у зменшення суми податкового боргу з ПДВ (показник рядку 20.1 декларації), не встановлено порушень податкового законодавства.

Перевіркою достовірності і правильності визначення суми від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду (показник рядка 21 декларації), також не встановлено її завищення, заниження.

Підсумовуючи наведене, суд дійшов висновку про не підтвердження висновків акта перевірки про використання комунальних послуг у негосподарській діяльності та, як наслідок, заниження податкових зобов`язань з податку на додану вартість в сумі 15 009,00 грн та завищення податкового кредиту, відображеного у рядку 16 декларації за рахунок заниження податкових зобов`язань на загальну суму 152 917,00 грн.

Суд зазначає, що висновки про не підтвердження контролюючим органом окремих показників податкової звітності з від`ємним значенням податкового кредиту, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету, ґрунтуються на суб`єктивній оцінці відповідачем досліджених документів, наданих платником, а також даних бухгалтерського обліку.

Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного.

З огляду на припис наведеної норми процесуального права, при розгляді судом спору щодо правомірності рішень контролюючого органу, яким платнику податків донараховані податкові зобов`язання чи відмовлено у наданні податкових вигод, презюмується добросовісність платника податків, якщо зазначеним органом не доведено інше.

Відповідач як суб`єкт владних повноважень не довів суду належними та допустимими доказами правомірність оскаржуваного податкового повідомлення-рішення, а тому, беручи до уваги наявні у матеріалах справи докази у їх сукупності, суд дійшов висновку, що податкове повідомлення-рішення від 09.03.2023 №0028680701 слід визнати протиправним та скасувати.

Згідно з частиною першоюстатті 139 КАС Українипри задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача слід стягнути судовий збір у розмірі 2771,72 грн, сплачений згідно із платіжною інструкцією від 01.06.2023 №176 (а.с.8).

Керуючисьстаттями 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Волинській області від 09.03.2023 №0028680701.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Термінал» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області судові витрати в сумі 2771 (дві тисячі сімсот сімдесят одна) гривня 72 копійки.

Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 255 КАС України, та може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю «Термінал» (45632, Волинська область, Луцький район, село Зміїнець, вулиця Ліскова, будинок 11, код ЄДРПОУ 32687895);

Відповідач: Головне управління ДПС у Волинській області (43024, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, будинок 4, код ЄДРПОУ ВП 44106679).

Головуючий-суддя Н.Б.Плахтій

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.10.2023
Оприлюднено06.11.2023
Номер документу114624115
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —140/12488/23

Ухвала від 07.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Постанова від 04.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 15.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 15.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Рішення від 31.10.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Плахтій Наталія Борисівна

Ухвала від 07.06.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Плахтій Наталія Борисівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні