ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 квітня 2024 рокуЛьвівСправа № 140/12488/23 пров. № А/857/22947/23
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Носа С. П.,
суддів Гуляка В. В., Шевчук С. М.;
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2023 року у справі № 140/12488/23 (головуючий суддя Плахтій Н.Б., м. Луцьк) за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Термінал» до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-
ВСТАНОВИВ:
02 червня 2023 року Волинським окружним адміністративним судом зареєстровано позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «Термінал» до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення форми «В1» від 09.03.2023 №0028680701 про завищення бюджетного відшкодування за листопад 2022 року на суму 167926 грн та про визначення грошового зобов`язання з ПДВ до сплати в сумі 184 780,60 грн, в тому числі штраф 16 792,60 грн.
В обґрунтування вимог позовної заяви вказано, що за наслідками документальної позапланової виїзної перевірки щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні ТОВ «Термінал» за листопад 2022 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету у декларації з податку на додану вартість за листопад 2022 року, ГУ ДПС у Волинській області було складено акт від 17.02.2023 №2381/07-01/32687895, яким встановлено порушення підпунктів 14.1.36, 14.1.156 пункту 14.1 статті 14, пункту 187.1 статті 187, пункту 188.1 статті 188, абзацу «г» пункту 198.5 статті 198, абзацу першого пункту 201.1, абзацу першого пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, внаслідок чого встановлено завищення суми бюджетного відшкодування за листопад 2022 року на загальну суму 167926 грн. На підставі вказаного акту перевірки ГУ ДПС у Волинській області винесене податкове повідомлення-рішенням форми «В1» від 09.03.2023 №0028680701, яким визначено завищення бюджетного відшкодування ТОВ «Термінал» за листопад 2022 року на суму 167926 грн та визначено грошове зобов`язання з ПДВ до сплати в сумі 184 780,60 грн, в тому числі штраф 16 792,60 грн. ТОВ «Термінал» не погоджується з винесеним податковим повідомленням-рішенням та висновками акту перевірки, вважає їх незаконними та такими, що не підтверджують реальних обставин справи. Позивач зазначає, що комунальні послуги ТОВ «Термінал» надавались спеціалізованими постачальниками такими як: ТОВ «Волиньелектрозбут» - послуги з надання активної електроенергії; ПАТ «Волиньобленерго» - послуги з перетікань реактивної електроенергії, розподіл електроенергії; КП «Луцькводоканал» - послуги з водопостачання та водовідведення; Ковельське управління водопровідно-каналізаційного господарства «Ковельводоканал» - послуги з водопостачання та водовідведення та іншими. Також у відповідності до умов угоди про співпрацю №18-1/05/2014-СП від 19.08.2014, укладеної між ТОВ «Грінпарк» (Сторона-1) та ТОВ «Термінал» (Сторона-2) передбачено, що Сторона-1 передає в тимчасове користування на платній основі, а Сторона-2 приймає частину адміністративної будівлі загальною площею 299,4 кв.м. за адресою: 45632, Волинська область, Луцький район, село Зміїнець, вулиця Ліскова, будинок 11. У відповідності до пункту 3 вказаної угоди ТОВ «Термінал» зобов`язується від свого імені укладати договори про надання послуг електро, газо, водопостачання та водовідведення, вивезення сміття, телефонного зв`язку та інтернету тощо та нести всі витрати по експлуатації і технічному обслуговуванню об`єкту. Окрім того, для здійснення власної господарської діяльності ТОВ «Термінал» використовує майновий комплекс, що належить йому на праві власності та знаходиться за адресою Волинська область, місто Ковель, вулиця Володимирська, будинок 150. Вищевказані приміщення та земельна ділянка площею 7,9853 га, яка належить на праві власності ТОВ «Термінал» згідно акту на право власності серії ЯМ №419916 від 03.03.2012, на якій вони розташовані, відображені у податковому обліку як об`єкти, через які проводиться діяльність ТОВ «Термінал». В подальшому, згідно договору №01/03/2017-КМ від 17.03.2017 ТОВ «Термінал» (установник управління) передало в управління ТОВ «Вантажний митний комплекс Термінал» (управитель) частину вищевказаного майнового комплексу, що розташований за адресою місто Ковель, вулиця Володимирська, будинок 150. З вищевказаних операцій вбачається, що майновий комплекс, розташований за адресою: місто Ковель, вулиця Володимирська, будинок 150 переданий ТОВ «Термінал» в іпотеку з метою забезпечення кредитних зобов`язань перед ТОВ «Вантажний митний комплекс Термінал», яке в свою чергу є управителем такого майна згідно договору управління. Позивач вважає, що отримані ним комунальні послуги від спеціалізованих постачальників, які спожиті були ним у зв`язку із використанням у своїй діяльності власних та орендованих основних засобів, напряму пов`язані з його господарською діяльністю, а тому у податкового органу були відсутні підстави застосовувати до ТОВ «Термінал» вимоги підпункту «г» пункту 198.5 статті 198.5 ПК України. На підтвердження факту здійснення господарської діяльності ТОВ «Термінал» також вказує про нарахування та сплати податків підприємством, зокрема земельного податку та податку на нерухоме майно. Звертає увагу, що якщо комунальні послуги та енергоносії включаються орендодавцем до складу орендної плати або відшкодовуються (компенсуються) орендарем окремо, вони вважаються використаними в господарській діяльності орендодавця, і норми пункту 198.5 статті 198 ПК України не застосовуються, що підтверджується позицією контролюючого органу, яка викладена у листі ДФС України від 04.08.2016 №26595/7/99-99-15-03-02-17.
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2023 року позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Волинській області від 09.03.2023 №0028680701. Стягнуто на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Термінал» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області судові витрати в сумі 2771,72 грн.
Не погодившись з прийнятим рішенням, відповідачем - Головним управлінням ДПС у Волинській області, подано апеляційну скаргу, в якій висловлено прохання скасувати оскаржуване рішення та прийняти постанову, якою в задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги вказано, що ГУ ДПС у Волинській області проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ «Термінал» щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за листопад 2022 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету у декларації з податку на додану вартість за листопад 2022 року, від 20.12.2022 №9273610145. В ході перевірки встановлено, що договір про відшкодування витрат на оплату комунальних послуг, які надаються спеціалізованими підприємствами-постачальниками, за адресою: місто Ковель, вулиця Володимирська, будинок 150, ТОВ «Термінал» в періоді листопад 2021 року - листопад 2022 року не укладався, суми податкових зобов`язань не нараховувались, хоча податковий кредит формувався у значних обсягах. Оскільки до перевірки не було надано жодних документів, що свідчать про отримання доходу та прибутку від використання комплексу будівель за вказаною адресою, перевіркою встановлено використання комунальних послуг в негосподарській діяльності та заниження податкових зобов`язань з податку на додану вартість. Крім того, зазначає, що в ході перевірки товариство погодилось з аргументами органу ДПС про необхідність компенсування комунальних послуг та виписало податкову накладну №2 від 16.01.2023 (зареєстровано 09.02.2023) в адресу неплатника з номенклатурою «компенсація затрат по електропостачанню за адресою: місто Ковель, вулиця Володимирська, будинок 150 за 1 квартал 2022 року на суму 104158,26 грн, крім того ПДВ - 20831,65 грн. У поясненні від 09.02.2023 №03/23 на запит контролюючого органу щодо неповного формування податкових зобов`язань на комунальні послуги ТОВ «Термінал» зазначено, що різниця між придбаними та реалізованими послугами використана для власних потреб, однак документальне підтвердження такого використання для власних потреб до пояснення не додано. Враховуючи зазначене, ГУ ДПС у Волинській області було встановлено використання комунальних послуг у негосподарській діяльності та занижено податкові зобов`язання з податку на додану вартість всього в сумі 15009 грн, в тому числі за листопад 2022 року в сумі 15009 грн.
Враховуючи, що рішення суду першої інстанції ухвалено у справі незначної складності, суд апеляційної інстанції в порядку ст.311 КАС України розглядає справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, оскільки справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів. В силу вимог ч.4 ст.229 КАС України якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги (частина перша статті 308 КАС України).
Заслухавши суддю-доповідача, проаналізувавши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про те, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а оскаржуване рішення залишити без змін з таких підстав.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Встановлено, що ТОВ «Термінал» зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 16.09.2021 та здійснює наступні види діяльності: 49.41 вантажний автомобільний транспорт (основний); 29.20 виробництво кузовів для автотранспортних засобів, причепів і напівпричепів; 45.20 технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів; 52.10 складське господарство; 52.21 допоміжне обслуговування наземного транспорту; 52.29 інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; 68.20 надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна (а.с.9).
На підставі наказу від 19.01.2023 №122-п ГУ ДПС у Волинській області провело документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ «Термінал» щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за листопад 2022 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету.
За наслідками перевірки складено акт перевірки від 17.02.2023 №2381/07-01/32687895 (а.с.56-64) (далі акт перевірки), яким встановлено порушення підпунктів 14.1.36, 14.1.156 пункту 14.1 статті 14, пункту 187.1 статті 187, пункту 188.1 статті 188, абзацу «г» пункту 198.5 статті 198, абзацу першого пункту 201.1, абзацу першого пункту 201.10 статті 201 ПК України, внаслідок чого встановлено завищення суми бюджетного відшкодування за листопад 2022 на 167 926 грн.
На підставі вказаного акта перевірки ГУ ДПС у Волинській області прийнято податкове повідомлення-рішення від 09.03.2023 №0028680701, яким встановлено завищення бюджетного відшкодування на суму 167 926 грн та визначено грошове зобов`язання з ПДВ до сплати в сумі 184 780,60 грн, в тому числі штраф 16 792,60 грн (а.с.82-83).
Згідно із ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Судом апеляційної інстанції здійснено перевірку висновків суду першої інстанції щодо відповідності дій відповідача вимогам ч. 2 ст. 2 КАС України, внаслідок чого суд апеляційної інстанції погоджується з такими та вважає за необхідне зазначити наступне.
Згідно пункту 200.1 статті 200 ПК України сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.
Пунктом 200.2 статті 200 ПК України визначено, що при позитивному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету у строки, встановлені цим розділом.
Відповідно до пункту 200.4 статті 200 ПК України, при від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума: а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету. Не підлягає бюджетному відшкодуванню сума від`ємного значення, до розрахунку якої включено суми податку, сплачені отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам товарів/послуг, які використані або будуть використані в операціях з першого постачання житла (об`єктів житлової нерухомості), неподільного житлового об`єкта незавершеного будівництва/майбутнього об`єкта житлової нерухомості. Суми такого від`ємного значення зараховуються до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду до її повного погашення податковими зобов`язаннями; в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.
Згідно статті 200 ПК України платники податку мають право на бюджетне відшкодування відповідно за їх заявою про повернення суми бюджетного відшкодування після узгодження контролюючим органом заявленої суми бюджетного відшкодування за результатами камеральної перевірки, а у визначених випадках - за результатами документальної перевірки.
Пунктом 44.1 статті 44 ПК України визначено, що для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Отже, формування і підтвердження даних декларацій відбувається на підставі документів, визначених в абзаці першому пункту 44.1 статті 44 ПК України, а тому питання законності декларування відповідних показників зводиться до підтвердження їх первинними документами.
Статтею 1, частинами першою, другою статті 9 Закону України від 16.07.1999 №996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» установлено, що первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення. Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. Первинні документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади і прізвища (крім первинних документів, вимоги до яких встановлюються Національним банком України) осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції. Залежно від характеру господарської операції та технології обробки облікової інформації до первинних документів можуть включатися додаткові реквізити (печатка, номер документа, підстава для здійснення операції тощо). Неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.
Встановлено, що згідно пункту 3.1 акта перевірки, в ході проведення перевірки встановлено заниження задекларованих показників податкових декларацій в рядку 4.1 всього в сумі 15009 грн, в т.ч. за листопад 2022 року в сумі 15009 грн.
З матеріалів справи видно, що ТОВ «Термінал» отримувало наступні комунальні послуги, на підставі яких формувало податковий кредит за листопад 2021 - листопад 2022 року: витрати активної електроенергії, придбаної від ТОВ «Волиньелектрозбут»; розподіл електроенергії, послуги з перетікань реактивної електроенергії від ПАТ «Волиньобленерго»; послуги водопостачання, водовідведення від КП «Луцькводоканал»; послуги водопостачання, водовідведення від Ковельського управління водопровідно-каналізаційного господарства «Ковельводоканал»; вивезення твердих побутових відходів від ремонтного житлово-комунального підприємства №1; вивіз сміття від ремонтного житлово-комунального підприємства №2; телекомунікаційні послуги від ПАТ «Датагруп»; послуги проводового електрозв`язку від Волинської філії АТ «Укртелеком».
Згідно акту перевірки, за листопад 2021 року - листопад 2022 року ТОВ «Термінал» сформовано податкового кредиту від підприємств, що надавали комунальні послуги, на загальну суму 280 168 грн, при цьому податкові зобов`язання на відшкодування витрат на оплату комунальних послуг нараховано лише в розмірі 112 242 грн.
У поясненні від 09.02.2023 №03/23 на запит контролюючого органу щодо неповного формування податкових зобов`язань на комунальні послуги ТОВ «Термінал» зазначено, що різниця між придбаними та реалізованими послугами використана для власних потреб, однак документальне підтвердження такого використання для власних потреб до пояснення не додано.
Аналізуючи звітність ТОВ «Термінал» за 2022 рік, зокрема дані декларації з податку на прибуток та звіту про фінансові результати встановлено, що при задекларованих доходах в сумі 795 тис. грн та витратах в сумі 2940,1 тис. грн (зокрема, витратах, пов`язаних з отриманням комунальних послуг), товариством отримано збиток в сумі 2145,1 тис. грн.
В акті перевірки встановлено завищення на 152917 грн. від`ємного значення з ПДВ внаслідок порушень вказаних вище.
Згідно пункту 3.2 акта перевірки перевіркою показників відображених у рядку 16 декларації «Від`ємне значення, що включається до складу податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду» за період виникнення показників рядка 21 декларації з ПДВ за попередні періоди (в яких цей показник наявний безперервно, починаючи з першого звітного періоду його виникнення неохопленого документальною перевіркою) за листопад 2022 в сумі 232111 грн встановлено, що на формування цього показника мали вплив показники рядка 16.1, де переноситься значення рядка 21 декларації за попередній звітний (податковий) період.
Перевіркою показника в рядку 16 «Від`ємне значення, що включається до складу податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду» встановлено його завищення за рахунок заниження податкових зобов`язань на загальну суму 152917 грн.
З приводу наведеного, апеляційний суд зазначає наступне.
Згідно підпункту 14.1.156 пункту 14.1 статті 14 ПК України податкове зобов`язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк), та/або сума коштів, сформована за рахунок податкових пільг, що були використані платником податків не за цільовим призначенням чи з порушенням порядку їх надання, встановленим цим Кодексом та/або Митним кодексом України;
Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», незалежно від дати накладення електронного підпису.
Відповідно до пункту 188.1 статті 188 ПК України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку, який нараховується відповідно до підпунктів 213.1.9 і 213.1.14 пункту 213.1 статті 213 цього Кодексу, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).
При цьому база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг не може бути нижче ціни придбання таких товарів/послуг, база оподаткування операцій з постачання самостійно виготовлених товарів/послуг не може бути нижче звичайних цін, а база оподаткування операцій з постачання необоротних активів не може бути нижче балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи із звичайної ціни), за винятком: товарів (послуг), ціни на які підлягають державному регулюванню; газу, який постачається для потреб населення; електричної енергії, ціна на яку склалася на ринку електричної енергії.
До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв`язку з компенсацією вартості товарів/послуг. До складу договірної (контрактної) вартості не включаються суми неустойки (штрафів та/або пені), три проценти річних від простроченої суми та інфляційні витрати, відшкодування шкоди, у тому числі відшкодування упущеної вигоди за рішеннями міжнародних комерційних та інвестиційних арбітражів або іноземних судів, що отримані платником податку внаслідок невиконання або неналежного виконання договірних зобов`язань.
До бази оподаткування включаються вартість товарів/послуг, які постачаються (за виключенням суми компенсації на покриття різниці між фактичними витратами та регульованими цінами (тарифами) у вигляді виробничої дотації з бюджету та/або суми відшкодування орендодавцю - бюджетній установі витрат на утримання наданого в оренду нерухомого майна, на комунальні послуги та на енергоносії), та вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо отримувачем товарів/послуг, поставлених таким платником податку.
Пунктом 198.1 статті 198 ПК України передбачено, що до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій, зокрема з придбання або виготовлення товарів та послуг (підпункт «а»).
Відповідно до пункту 198.5 статті 198 ПК України платник податку зобов`язаний нарахувати податкові зобов`язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 цього Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних в терміни, встановлені цим Кодексом для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами, придбаними/виготовленими з податком на додану вартість (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися: г) в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку (крім випадків, передбачених пунктом 189.9 статті 189 цього Кодексу).
Згідно пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01.07.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Таким чином, ПК України встановлено, що виписана постачальником (продавцем) податкова накладна, зареєстрована у встановленому порядку в ЄРПН, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для податкового кредиту.
Згідно матеріалів справи, ТОВ «Термінал» заключено наступні договори про відшкодування витрат на оплату комунальних послуг: №01/01/2021-КВП від 02.01.2021 з ПП «Експресстор», предметом якого є відшкодування витрат на оплату комунальних послуг з енергозабезпечення, водопостачання, водовідведення, вивіз сміття та інтернет, які поніс позивач, за спожиті ПП «Експресстор» комунальні послуги, які надаються спеціалізованими підприємствами-постачальниками, за адресою: Луцький район, село Зміїнець, вулиця Ліскова, 11 (об`єкт оренди є частина загальною площею 148,3 кв м. адміністративного будинку за вказаною адресою); №04/05/2022-КВКП з ТОВ «Уніс Трейд», предметом якого є відшкодування витрат на оплату комунальних послуг з енергозабезпечення, водопостачання, водовідведення, вивіз сміття та інтернет, які поніс позивач, за спожиті ТОВ «Уніс Трейд» комунальні послуги які надаються спеціалізованими підприємствами-постачальниками за адресою: Луцький район, село Зміїнець, вулиця Ліскова, 11 (об`єкт оренди є комплекс, який складається з адміністративного будинку площею 813,4 кв.м, за винятком відокремлених приміщень першого поверху загальною площею 148,3 кв.м., ремонтної майстерні площею 490,1 кв.м., допоміжні будівлі, споруди), який достроково розірвали на підставі угоди про розірвання від 25.07.2022.
Згідно договору оренди нерухомого майна від 04.10.2021 №14/102021-ОНМ ТОВ «ГРІНПАРК» (Орендодавець) передало в оренду ТОВ «Термінал» об`єкт незавершеного будівництва складу Д-3 (56% готовності) за адресою: 45632, Волинська область, Луцький район, село Зміїнець, вулиця Ліскова, 11 (а.с.10-12). Вказаний об`єкт оренди був переданий в оренду згідно акту прийому-передачі від 04.10.2021 (а.с.14).
Згідно пункту 3.2. договору №14/102021-ОНМ від 04.10.2021, об`єкт оренди обладнано інженерними мережами та комунальними мережами.
Пунктом 5.1. вказаного договору передбачено, що за користування нерухомим майном, вказаним в пункті 3.1. договору, орендар сплачує орендодавцю щомісячну плату у розмірі 1000 грн. Розмір плати за тимчасове користування нерухомим майном, вказаним в пункті 3.1 договору за рік становить 12000 грн. Плата за користування майном сплачується орендарем за рік в безготівковій формі на розрахунковий рахунок орендодавця не пізніше 15-го лютого року, наступного за розрахунковим.
Надання послуг з оренди вказаного об`єкта підтверджується актами від 02.01.2023 №101 та від 31.01.2023 №103, а також платіжною інструкцією від 13.02.2023 №40 на суму 13 000 грн (а.с.15-17).
Відповідно до умов угоди про співпрацю №18-1/05/2014-СП від 19.08.2014, укладеного між ТОВ «Грінпарк» (Сторона-1) та ТОВ «Термінал» (Сторона-2) передбачено, що Сторона-1 передає в тимчасове користування на платній основі, а Сторона-2 приймає частину адміністративної будівлі загальною площею 299,4 кв.м. за адресою: 45632, Волинська область, Луцький район, село Зміїнець, вулиця Ліскова, будинок 11, а саме: приміщення першого поверху №№ 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 (а.с.18). Сторона-2 при цьому зобов`язується утримувати дане нерухоме майно (абз. 2 п. 1 Угоди № 18-1/05/2014-СП від 19.08.2014 року).
Відповідно до пункту 3 угоди № 18-1/05/2014-СП від 19.08.2014 року ТОВ «Термінал» зобов`язується від свого імені укладати договори про надання послуг електро, газо, водопостачання та водовідведення, вивезення сміття, телефонного зв`язку та інтернету тощо та нести всі витрати по експлуатації і технічному обслуговуванню об`єкту.
За користування нерухомим майном Сторона-2 сплачує Стороні-1 щомісячну плату у розмірі 1000 грн. в місяць. Розмір плати за тимчасове користування нерухомим майном, вказаним в п.1 угоди, за рік становить 12000 грн. Плата за користування майном сплачується Стороною-2 за рік в безготівковій формі на розрахунковий рахунок Сторони-1 не пізніше 15-го лютого року, наступного за розрахунковим (пункт 4 Угоди №18-1/05/2014-СП від 19.08.2014 в редакції змін, що внесені додатковою угодою від 26.10.2021).
Передача в тимчасове користування частини адміністративної будівлі загальною площею 299,4 кв.м. відбулась на підставі акта від 19.08.2014 (а.с.20).
Тимчасове користування вказаним об`єктом підтверджується актами №100 від 02.01.2023, №102 від 31.01.2023, № 104 від 28.02.2023, №105 від 28.02.2023 (а.с.2-4), а також платіжними інструкціями №41 від 13.02.2023, №44 від 16.02.2023, №64 від 02.03.2023, № 63 від 02.03.2023 (а.с.25-28).
Крім того, для здійснення власної господарської діяльності ТОВ «Термінал» використовує майновий комплекс, що належить йому на праві власності та знаходиться за адресою: Волинська область, місто Ковель, вулиця Володимирська, будинок 150.
Вищевказані приміщення та земельна ділянка площею 7,9853 га, яка належить на праві власності ТОВ «Термінал» згідно акту на право власності серії ЯМ № 419916 від 03.03.2012 (а.с.29), на якій вони розташовані, відображені у податковому обліку як об`єкти, через які провадить діяльність ТОВ «Термінал», про що зазначено у пункті 2.7 акту перевірки.
Позивач для забезпечення своїх зобов`язань по кредитному договору №3110/99-12-1 від 01.11.2012 передав майновий комплекс, що розташований за адресою: місто Ковель, вулиця Володимирська, будинок 150 в іпотеку за іпотечним договором від 01.11.2012 (а.с.30-35).
31.01.2017 ТОВ «Фінансова компанія «Некстджен Фінанс» (первісний кредитор, який набув право вимоги за договором про відступлення права вимоги №28/11-01 від 27.01.2017 з ПАТ «Західінкомбанк»), і ТОВ «Вантажний митний комплекс Термінал» (Новий кредитор) укладено договір про відступлення права вимоги по кредитному договору №3110/99-12-1 від 01.11.2012, а також Договір про відступлення права вимоги за іпотечним договором від 01.11.2012 (а.с.36-40).
Згідно з Договором управління майном №01/03/2017-КМ від 17.03.2017 ТОВ «Термінал» (установник управління) передало в управління ТОВ «Вантажний митний комплекс Термінал» (управитель) частину вищевказаного майнового комплексу, що розташований за адресою місто Ковель, вулиця Володимирська, будинок 150 (а.с.41-42).
Передача майна в управління не тягне за собою переходу права власності на таке майно до управителя.
Управитель має право від свого імені здійснювати щодо майна, яке йому передано в управління, будь-які юридичні та фактичні дії з урахуванням обмежень, встановлених цим Договором, в інтересах Установника управління (пункт 1.5 Договору управління).
Відповідно до пункту 3.2.1 договору установник управління має право на продукцію та прибутки від майна, яке є в управлінні.
З вказаних операцій вбачається, що майновий комплекс, розташований за адресою: місто Ковель, вулиця Володимирська, будинок 150, переданий ТОВ «Термінал» в іпотеку з метою забезпечення кредитних зобов`язань перед ТОВ «Вантажний митний комплекс Термінал», яке в свою чергу є управителем такого майна згідно договору управління.
Управитель перерахував на користь установника управління дохід від управління майном за 2022 рік в сумі 240 268,61 грн, що підтверджується актом від 01.05.2023 №10, звітом про управління майном від 01.05.2023 та платіжними інструкціями від 31.05.2023 (а.с.44-49).
Щодо доводів апеляційної скарги про те, що договір про відшкодування витрат на оплату комунальних послуг, які надавалися спеціалізованими підприємствами-постачальниками за адресою: місто Ковель, вулиця Володимирська, будинок 150, ТОВ «Термінал» у періоді за листопад 2021 року - листопад 2022 не укладався, то такі не заслуговують на увагу, адже в матеріалах справи наявна копія договору від 02.01.2022 №01-1/01/2022-КВКП про відшкодування витрат на оплату комунальних послуг (а.с.50).
Предметом даного договору є відшкодування витрат на оплату комунальних послуг з електрозбереження ТОВ «Вантажний митний комплекс Термінал», які поніс позивач за спожиті вказаним товариством комунальні послуги, які надаються спеціалізованими підприємствами-постачальниками за адресою: місто Ковель, вулиця Володимирська, будинок 150.
Так, відповідно до пункту 1.2. договору від 02.01.2022 №01-1/01/2022-КВКП про відшкодування витрат на оплату комунальних послуг, ТОВ «Вантажний митний комплекс Термінал» відшкодовує витрати, здійснені ТОВ «Термінал» на оплату комунальних послуг на підставі поданих ним рахунків та актів прийняття-здачі робіт (надання послуг), які надаються позивачем вказаному товариству щомісячно до 27 числа поточного місяця.
На виконання вказаного договору ТОВ «Вантажний митний комплекс Термінал» відшкодувало ТОВ «Термінал» витрати на оплату спожитих комунальних послуг за 1 квартал 2022 року на суму 124 989,91 грн, що підтверджується актом від 16.01.2023 №5 (а.с.51), а також платіжними інструкціями від 09.02.2023 №5 на суму 40 989,91 грн та від 09.02.2023 №541 на суму 84 000 грн (а.с.52-53).
Нарахування податкових зобов`язань з ПДВ в сумі 20 831,65 грн по компенсації витрат на комунальні послуги по вищевказаному об`єкту та за вказаний період підтверджується податковою накладною від 16.01.2023 №2 (а.с.54), яка згідно із квитанцією від 09.02.2023 була зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.55).
Щодо твердження апелянта про те, що на запит контролюючого органу щодо неповного формування податкових зобов`язань на комунальні послуги ТОВ «Термінал» зазначено, що різниця між придбаними та реалізованими послугами використана для власних потреб, однак документальне підтвердження такого використання для власних потреб до пояснення не додано, слід зазначити, що вказане суперечить змісту пункту 2.13 акту перевірки, в якому зазначено, що під час перевірки ГУ ДПС у Волинській області вручено директору ТОВ «Термінал» запит №1 від 06.02.2023 про надання до перевірки документів та письмових пояснень та запитувані документи були надані до перевірки.
За змістом акту перевірки до перевірки надано: загальні оборотно-сальдові відомості за листопад 2021 року - листопад 2022 року, оборотно-сальдові відомості рахунків 10, 13, 20, 28, 361, 262, 631, 685 за листопад 2021 року - листопад 2022 року, платіжні доручення, банківські виписки за листопад 2021 року - листопад 2022 року, договори, картки по контрагентам, отримані та видані накладні, акти виконання робіт (надання послуг), товарно-транспортні накладні, експортні вантажно-митні декларації, рахунки-фактури, інвойси та інші первинні документи за листопад 2021 року - листопад 2022 року.
Як вірно вказано судом першої інстанції, в охопленому перевіркою звітному періоді позивач не оформляв взаємовідносин з ризиковими контрагентами, відображення яких в бухгалтерському і податковому обліку вплинуло на визначення в декларації від`ємного значення з ПДВ, у тому числі заявленого до бюджетного відшкодування (сторінка 5 акта перевірки). Акт перевірки також не містить висновків про нереальність господарських операцій, що стали підставою для формування податкового кредиту.
В пункті 3.3 акту перевірки вказано, що перевіркою достовірності та правильності визначення суми від`ємного значення, яка зараховується у зменшення суми податкового боргу з ПДВ (показник рядку 20.1 декларації), не встановлено порушень податкового законодавства.
Перевіркою достовірності і правильності визначення суми від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду (показник рядка 21 декларації), також не встановлено її завищення/заниження.
Таким чином, апеляційний суд дійшов висновку про не підтвердження висновків акта перевірки про використання комунальних послуг у негосподарській діяльності та, як наслідок, заниження податкових зобов`язань з податку на додану вартість в сумі 15 009 грн та завищення податкового кредиту, відображеного у рядку 16 декларації за рахунок заниження податкових зобов`язань на загальну суму 152 917 грн., а тому вірним є висновок суду першої інстанції про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 09.03.2023 №0028680701.
Відповідно до статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись статтями 241, 250, 308, 311, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області залишити без задоволення, а рішення Волинського окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2023 року у справі № 140/12488/23 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених п.2 ч.5 ст.328 КАС України, протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий суддя С. П. Нос судді В. В. Гуляк С. М. Шевчук
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.04.2024 |
Оприлюднено | 08.04.2024 |
Номер документу | 118147728 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них бюджетного відшкодування з податку на додану вартість |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Нос Степан Петрович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Плахтій Наталія Борисівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Плахтій Наталія Борисівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні