Постанова
від 02.11.2023 по справі 440/4679/23
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 листопада 2023 р. Справа № 440/4679/23Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Кононенко З.О.,

Суддів: Калиновського В.А. , Мінаєвої О.М. ,

розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Державної служби України з безпеки на транспорті на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 27.06.2023, головуючий суддя І інстанції: Г.В. Костенко, вул. Пушкарівська, 9/26, м. Полтава, 36039, повний текст складено 27.06.23 по справі № 440/4679/23

за позовом Фермерського господарства "Дорош А.В."

до Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з питань безпеки на транспорті , Державної служби України з безпеки на транспорті

про визнання протиправною та скасування постанови,

ВСТАНОВИВ:

Фермерське господарство "Дорош А. В." звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державної служби України з питань безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з питань безпеки на транспорті від 04.04.2023 про стягнення адміністративно-господарського штрафу №191239.

В обґрунтування позову зазначено, що відповідачем не було дотримано приписів Порядку №1567 щодо дотримання процедури розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт, що позбавило позивача законного права бути присутнім під час розгляду справи, подати відповідні докази, висловити заперечення. Крім того, зазначено, що на момент проведення перевірок вантажний автомобіль не знаходився у користуванні та експлуатації позивача, тому у розумінні статті 1 Закону України "Про автомобільний транспорт" позивач не вважався автомобільним перевізником. Вважає, що у відповідача не було правових підстав на притягнення до відповідальності позивача згідно спірної постанови.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 27.06.2023 року адміністративний позов Фермерського господарства "Дорош А. В." до Державної служби України з питань безпеки на транспорті, Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з питань безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови визнання протиправною та скасування постанови задоволено.

Визнано протиправною та скасовано постанову Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті про застосування адміністративно - господарського штрафу №191239 від 04 квітня 2023 року.

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті на користь Фермерського господарства " ОСОБА_1 " судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2684,00 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні).

Відповідач, Державна служба України з безпеки на транспорті, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подала апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказане рішення та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги представник апелянта посилається на порушення судом першої інстанції при прийнятті рішення норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного, на його думку, вирішення спору судом першої інстанції.

Так, представник Державної служби України з безпеки на транспорті в апеляційній скарзі зазначає, положениями спеціального закону покладено на перевізника обов`язок з забезпечення, а на водія - пред`явлення для перевірки відповідних документів. Статтею 60 Закону №2344-111 передбачено засади відповідальності автомобільних перевізників за порушення законодавства про автомобільний транспорт та застосування адміністративно-господарських штрафів до таких осіб.

Порушення зазначених норм, на момент проведення рейдової перевірки знайшло своє відображення в акті №353752 від 09.03.2023. За змістом Акту проведення перевірки №353752 від 09.03.2023 посадовою особою виявлено порушення ФГ «Дорощ А.В.», вимог стазті 48 Закону №2344-111. а саме «перевізник не забезпечив виконання вимог цього Закону та інших законодавчих і нормативно- правових актів України у сфері перевезення вантажів, а саме відсутній протокол перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, чим порушено вимоги л. 3.3 наказу МТЗУ №385 від 24.06.2010». відповідальність за яке передбачена абзацом 3 частини 1 стазті 60 Закону №2344-111 - перевезення вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтею 48 цього Закону. Водій транспортного засобу зі змістом вказаного акту та виявлених порушень ознайомлений, що засвідчив власним підписом.

Нормами пункту 3.3 Інструкції №385 та статті 48, 49 Закону №2344-111 передбачено імперативний обов 'язок водія транспортного засобу мати при собі та пред`являти для перевірки уповноваженим на те особам обов`язковий для здійснення перевезень вантажів транспортним засобом, що обладнаний тахографом, документ - протокол перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу. При цьому, жодних винятків щодо можливості здійснювати перевезення за відсутності даного документу чи не пред`являти його для перевірки контролюючим органам чинним законодавством не передбачено. В свою чергу, табличка перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу є способом маркування тахографу та не заміняє собою протокол перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, оскільки не є документом в розумінні чинного законодавства, а лише містить дублювання частини відомостей, що наведені відповідному протоколі.

Представник апелянта наголошує, що підставою для накладення штрафу стала відсутність саме на момент проведення перевірка обов`язкових для здійснення перевезень вантажів документів, визначених відповідно до статті 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» (протокол перевірки та адаптації тахографу до транспортного засобу).

Позивач скориставшись своїм правом надав до Другого апеляційного адміністративного суду відзив на апеляційну скаргу Державної служби України з безпеки на транспорті, в якому зазначає, вантажний тягач «MAN TGX 26.440» 2013 року випуску, номерний знак НОМЕР_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_2 обладнаний цифровим тахографом «Continental Automotive GmbH», марка 1381. 1051009002, заводський номер НОМЕР_3 . Вказаний тахограф 6 вересня 2021 року пройшов перевірку та адаптацію у ФОП ОСОБА_2 , про що складений відповідний протокол №UA123-002474P, при цьому повірка проводиться один раз на три роки.

Вказаний протокол повноважною особою ФГ «Дорош А.В.» було передано водію ОСОБА_3 , який керував вищевказаним транспортним засобом у день складання протоколу.

Отже, станом на час проведення рейдової перевірки ФГ «Дорош А.В.», як перевізником, відповідно до п 3.6. Інструкції №385 забезпечено належну експлуатацію тахографу у тягачі «MAN TGX 26.440» номерний знак НОМЕР_1 , своєчасно проведено його періодичну перевірку та адаптацію і забезпечено водія вказаного транспортного засобу відповідним протоколом перевірки.

Крім того, згідно з пунктом 2.8. Інструкції № 385 за умови позитивних результатів перевірки та адаптації тахографа ПСТ відповідно до вимог ЄУТР маркує транспортний засіб та опломбовує тахограф і його складові чітким відбитком тавра згідно з вимогами додатка 2.

Позивач зазначає, що під час здійснення рейдової перевірки 09.03.2023 службові особи Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Державної служби України з безпеки на транспорті встановили факт обладнання транспортного засобу марки «MAN TGX 26.440» номерний знак НОМЕР_1 цифровим тахографом, однак ними не було перевірено наявність на ньому таблички з даними, зазначеними у протоколі перевірки та адаптації тахографа.

Вказане свідчить, що під час проведення рейдової перевірки службові особи Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Державної служби України з безпеки на транспорті неповно з`ясували факт повірки та адаптації тахографа до транспортного засобу марки «MAN TGX 26.440» номерний знак НОМЕР_1 , а отже перевірку В цій частині проведено формально.

На переконання позивача, за наявності відповідного акту повірки тахографа у перевізника на момент проведення перевірки, застосування адміністративно-господарської санкції, яка вище деяких санкцій кримінальних правопорушень, не лише не відповідає меті державного контролю за здійсненням автомобільних перевезень, суперечить статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», а і у світлі практики Європейського суду з прав людини - є свавільним, таким, що не відповідає інтересам демократичного суспільства та не забезпечує «справедливий баланс» між загальним інтересом суспільства та вимогами захисту основоположних прав конкретної особи.

На підставі положень п. 3 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) справа розглянута в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши доводи апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що 09.03.2023 працівниками Відділу державного нагляду (контролю) Державної служби України з безпеки на транспорт складений акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №353752, в якому зазначено, що 09.03.2023 під час рейдової перевірки на а/д Н-11 83 км+500м було проведено перевірку транспортного засобу вантажний тягач "MAN TGX 26.440" номерний знак НОМЕР_1 , що належить ФГ " ОСОБА_1 ", під керуванням водія ОСОБА_3 , було виявлено порушення передбачене вимогами статті 34 Закону України "Про автомобільний транспорт", автомобільний перевізник не забезпечив виконання вимог цього Закону та інших законодавчих та нормативно-правових актів Україні у сфері перевезення вантажів, а саме: відсутність протоколу перевірки та адаптації цифрового тахографу в транспортному засобів.

04.04.2023 Відділом державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті прийнято постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №191239, відповідно до якої враховуючи те, що ФГ " ОСОБА_1 " допущено перевезення вантажу за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених ст. 34 Закону України "Про автомобільний транспорт", відповідальність за яке передбачена абз. 3 частини першої статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" накладений на ФГ " ОСОБА_1 " адміністративно-господарський штраф у розмірі 17000,00 грн.

Не погоджуючись із вказаною постановою позивач звернувся до суду із цим позовом.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що на момент проведення відповідачем перевірки тахограф був встановлений на транспортному засобі, належним чином пройшов процедуру перевірки та адаптації, отже у відповідача були відсутні підстави для застосування до позивача штрафу.

Колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції про задоволення позову з наступних підстав.

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із ст. 3 Закону України "Про автомобільний транспорт", цей закон регулює відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень.

Постановою Кабінету Міністрів України № 103 від 11.02.2015 р. затверджено Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) (далі - Положення № 103).

Відповідно до п. 1 Положення № 103, Державна служба України з безпеки на транспорті є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті та у сфері безпеки на морському та річковому транспорті (крім сфери безпеки мореплавства суден флоту рибного господарства).

Згідно із пп. 1 п. 4 Положення № 103, основними завданнями Укртрансбезпеки є, зокрема, реалізація державної політики з питань безпеки на автомобільному транспорті загального користування міському електричному, залізничному транспорті та у сфері безпеки на морському та річковому транспорті.

Відповідно до п. 8 Положення № 103 Укртрансбезпека, здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи та Держспецтрансслужбу.

Підпунктами 2, 54, 58, 62 пункту 5 Положення № 103 встановлено, що Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань: здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законодавства на автомобільному, міському електричному, залізничному, морському та річковому транспорті; проводить перевірки за додержанням суб`єктами господарювання, фізичними особами та юридичними особами вимог законодавства про транспорт; здійснює контроль наявності, видачу дозвільних документів на здійснення перевезень та контроль відповідності виду перевезення, що фактично здійснюється; здійснює інші повноваження, визначені законом.

Процедура здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту, вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом визначена Порядком здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, який затверджений Постановою Кабінету Міністрів України № 1567 від 08.11.2006 р. (в подальшому Порядок - № 1567).

Згідно із пп. 2-4 Порядку № 1567, державному контролю підлягають усі транспортні засоби, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.

Органами державного контролю на автомобільному транспорті є Укртрансбезпека, її територіальні органи.

Державний контроль на автомобільному транспорті здійснюється посадовими особами органу державного контролю, в тому числі шляхом проведення рейдових перевірок.

Відповідно до пункту 14 Порядку № 1567, рейдова перевірка транспортних засобів проводиться в будь-який час на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів, місцях навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, місцях здійснення габаритно-вагового контролю, під час виїзду з підприємств та місць стоянки, на інших об`єктах, що використовуються суб`єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту.

Пунктом 15 Порядку № 1567 встановлений вичерпний перелік підстав під час проведення рейдової перевірки, серед яких зазначено наявність, визначених статтями 39, 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом; додержання водієм режиму праці та відпочинку; виконання водієм інших вимог Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, інших нормативно-правових актів.

Оформлення результатів перевірки та застосування адміністративно-господарських штрафів, передбачені пунктами 20-30 цього Порядку.

Виявлені під час перевірки порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму. У разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовими особами, що провели перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.

Про результати перевірки транспортного засобу (відсутність порушення або зазначення номера складеного акта) посадова особа робить запис у дорожньому листі (за наявності такого) із зазначенням дати, часу, місця перевірки, свого прізвища, місця роботи і посади, номера службового посвідчення та ставить свій підпис, а у разі проведення перевірки виконання Європейської угоди ставить відповідний відбиток печатки на реєстраційному листку режиму праці та відпочинку водіїв (у разі наявності).

У разі відмови уповноваженої особи суб`єкта господарювання або водія від підписання акта перевірки суб`єкта господарювання або акта перевірки транспортного засобу посадові особи, що провели перевірку, роблять про це запис (п. 20-22 Порядку № 1567).

Відповідно до п. 25 Порядку № 1567, справа про порушення розглядається в органі державного контролю за місцезнаходженням суб`єкта господарювання або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи суб`єкта господарювання) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення.

Пунктами 26, 27 Порядку № 1567 встановлено, що справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи суб`єкта господарювання. Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа суб`єкта господарювання повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням. У разі неявки уповноваженої особи суб`єкта господарювання справа про порушення розглядається без її участі.

За наявності підстав керівник органу державного контролю або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно із додатком 5.

Відповідно до ст. 6 Закону України «Про автомобільний транспорт», державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.

Згідно із ст. 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.

Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

Аналіз вищевказаної норми законодавства вказує, що законодавцем при визначенні документів для здійснення внутрішніх перевезень вантажів не встановлено їх вичерпний перелік, проте, зазначено на необхідність наявності інших документів, передбачених законодавством.

Порядок установлення, технічного обслуговування та використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільних транспортних засобах (крім таксі), які використовуються для надання послуг з перевезення пасажирів та вантажів встановлено Інструкцією з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженої Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України № 385 від 24.06.2010 р. (далі - Інструкція № 385).

Відповідно до п. 1.4 Інструкції № 385 контрольний пристрій (тахограф) - обладнання, яке є засобом вимірювальної техніки, призначене для встановлення на транспортних засобах для показу та реєстрації в автоматичному чи напівавтоматичному режимі інформації про рух таких транспортних засобів та про певні періоди роботи їхніх водіїв; тахокарта - бланк, призначений для внесення й зберігання зареєстрованих даних, який вводять в аналоговий контрольний пристрій (тахограф) та на якому маркувальні пристрої останнього здійснюють безперервну реєстрацію інформації, що підлягає фіксуванню відповідно до положень ЄУТР.

Згідно із п. 3.3 Інструкції № 385 водій транспортного засобу, обладнаного тахографом: забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа; своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання; використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа - особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом; має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом; у разі несправності або пошкодження аналогового тахографа своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці тахокарти, де нанесена сітка з відповідними графічними позначками, інформує про це відповідну посадову особу перевізника, з яким водій перебуває у трудових відносинах (для найманих водіїв); у разі несправності або пошкодження цифрового тахографа або картки до нього своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці аркуша, призначеного для роздруківки даних, що використовують у даному тахографі, та забезпечує належне зберігання таких записів.

Відповідно до п. 2.5 Інструкції № 385, повірку тахографів здійснюють повірочні лабораторії, які уповноважені на проведення повірки тахографів відповідно до Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність».

Пунктом 2.6 Інструкції № 385 визначено, що ПСТ виконують перевірку та адаптацію тахографів до транспортних засобів відповідно до вимог ЄУТР періодично кожні два роки, а також у разі: установлення або заміни тахографа; ремонту тахографа; зміни типу розмірів пневматичних шин автомобільного транспортного засобу; якщо під час технічного обслуговування або ремонту автомобільного транспортного засобу відбулося пошкодження таблички тахографа або пломб, накладених на його складові, під час установлення або адаптації або у разі зміни конструкції автотранспортного засобу, що може вплинути на роботу тахографа.

Відповідно до п. 1.4 Інструкції № 385, ПСТ пункт сервісу тахографів, спеціально облаштовані виробничі ділянки для надання послуг щодо установлення та технічного обслуговування тахографів суб`єктами господарювання (резидентами України), що виконують передбачені ЄУТР функції «майстерні або механіка» та внесені Мінінфраструктури як компетентним органом з виконання ЄУТР до переліку уповноважених суб`єктів господарювання.

Пунктом 2.7 Інструкції № 385 встановлено, що за результатами перевірки та адаптування тахографа до транспортного засобу ПСТ оформлює у двох примірниках протокол перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу за формою, наведеною в додатку 1.

Бланк протоколу перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу роздруковується відповідальною особою ПСТ на папері формату А4 (210х297 мм) щільністю 100 г/кв.м або більше. Не допускається робити закреслення чи виправлення відомостей, які заносяться до протоколу, а також внесення додаткових записів після того, як протокол підписано та поставлено печатку відповідальної особи ПСТ. У графах, які не заповнюються під час складання протоколу, проставляються прочерки.

ПСТ надає один примірник зазначеного протоколу перевізнику, а другий залишає собі і зберігає разом з тахокартою або у разі цифрового тахографа - з роздруківкою та електронними файлами, що підтверджують достовірність наведених у протоколі даних.

Протокол перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу зберігають протягом трьох років з дати проведення робіт.

Пунктом 6.3 Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженого Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України № 340 від 07.06.2010 р. встановлено, що водій, що керує транспортним засобом, який не обладнаний тахографом, веде індивідуальну контрольну книжку водія (додаток 3).

Статтею 18 Закону України «Про автомобільний транспорт» встановлено, що з метою організації безпечної праці та ефективного контролю за роботою водіїв транспортних засобів автомобільні перевізники зобов`язані: організовувати роботу водіїв транспортних засобів, режими їх праці та відпочинку відповідно до вимог законодавства України; здійснювати заходи, спрямовані на забезпечення безпеки дорожнього руху; забезпечувати виконання вимог законодавства з питань охорони праці; здійснювати організацію та контроль за своєчасним проходженням водіями медичного огляду, забезпечувати їх санітарно-побутовими приміщеннями й обладнанням.

Контроль за роботою водіїв транспортних засобів має забезпечувати належне виконання покладених на них обов`язків і включає організацію перевірок режимів їх праці та відпочинку, а також виконання водіями транспортних засобів вимог цього Закону та законодавства про працю.

Положення щодо режимів праці та відпочинку водіїв транспортних засобів визначається законодавством.

В розумінні вказаної норми контроль за роботою водіїв повинен здійснюватися роботодавцем незалежно від протяжності маршрутів та інших обставин.

Згідно із визначенням Положення тахограф - контрольний пристрій, який встановлюється на ТЗ для показу та реєстрації інформації про рух ТЗ.

Іншим способом контролю водіїв є індивідуальна контрольна книжка, яка відображає відомості про тривалість змінного періоду керування.

Чинним законодавством відсутність контролю робочого часу щодо певної категорії водіїв не передбачена.

Аналогічний висновок щодо застосування норм матеріального права, викладений в постанові Верховного Суду від 19.03.2020 р. по справі № 823/1199/17.

Пунктом 3.3 Інструкції № 385 встановлено, що водій транспортного засобу, обладнаного тахографом, зокрема: у разі використання цифрового тахографа використовує особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом; має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена Європейською угодою щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення (ЄУТР), або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом.

Відповідно до п. 3.6 Інструкції № 385, перевізники забезпечують належну експлуатацію тахографів та транспортних засобів з установленими тахографами та згідно з вимогами ЄУТР здійснюють періодичні інспекції, які включають перевірку: правильності роботи тахографа та відповідності його типу згідно із законодавством (обов`язковість установлення тахографа певного типу - аналоговий або цифровий, позначка затвердження типу згідно з ЄУТР); наявності та цілісності таблички тахографа та його пломб, а також маркування таблички та пломб тахографа знаком ПСТ, внесеним до Переліку; дотримання вимог щодо періодичності проведення перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, а також перевірки тахографа; дотримання вимог щодо періодів роботи та відпочинку водіїв та їх відповідність параметрам руху, зареєстрованим тахографом; наявності у водіїв транспортних засобів тахокарт у кількості, визначеній пунктом 3.3 цього розділу, або наявності та чинності картки для цифрового тахографа; cтроків зберігання відповідної інформації, отриманої за допомогою тахографа, протоколів перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу та повірки тахографа.

Статтею 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» встановлено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

Відповідно до абз. 3 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 цього Закону в розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Так, у відзиві позивач наголошує, що станом на час проведення рейдової перевірки ФГ " ОСОБА_1 ", як перевізником, відповідно до Інструкції №385 забезпечено належну експлуатацію тахографу у тягачі "MAN TGX 26.440" номерний знак НОМЕР_1 , своєчасно проведено його періодичну повірку та адаптацію і забезпечено водія вказаного транспортного засобу відповідним протоколом перевірки.

Проте, жодних документальних доказів на підтвердження забезпечення перевізником водія транспортного засобу "MAN TGX 26.440" номерний знак НОМЕР_1 на момент проведення рейдової перевірки відповідним протоколом перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу позивач до матеріалів позовної не додає, як і не надає доказів надання цих документів водієм посадовим особам Укртрансінспекції в ході проведення перевірки 09.03.2023.

Натомість, у акті рейдової перевірки інспектори чітко зафіксували відсутність у водія транспортного засобу на момент проведення рейдової перевірки протоколу перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, що є порушенням статті 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" та пункту 3.3 наказу МТЗУ №385 від 24.06.2010, відповідальність за яке передбачена абзацом 3 частини 1 статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт».

З матеріалів справи встановлено, що під час перевірки транспортного засобу марки "MAN TGX 26.440" номерний знак НОМЕР_1 позивачем не надано протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу.

Доказів надання вказаних документів водієм під час розгляду справи щодо притягнення ФГ «Дорош А.В.» до відповідальності не подані ні під час розгляду справи у суді першої інстанції, ні під час розгляду справи у суді апеляційної інстанції.

Таким чином, колегія суддів дійшла висновку, що відповідачем дотримана процедура здійснення контролю, порядок прийняття оскаржуваного рішення про накладення штрафу та позивачем не надано доказів, які б підтвердили надання відповідачу належних документів, а саме: протоколу про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу, у зв`язку з чим оскаржувана постанова відповідача обґрунтована та не підлягає скасуванню.

Аналізуючи наведені нормативно - правові акти, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції задовольняючи позовні вимоги, зробив помилкові висновки.

Відповідно до ч.1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

У відповідності до ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Таким чином, з огляду на викладене вище, колегія суддів приходить до висновку, що рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 27.06.2023 року по справі № 440/4679/23, прийнято з помилковим застосуванням норм матеріального права та підлягає скасуванню з ухваленням нового рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 315 Кодексу адміністративного судочинства України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення

Відповідно до п. 4 ч. 1, ч. 2 ст. 317 КАС України, підстави для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню. Порушення норм процесуального права може бути підставою для скасування або зміни рішення, якщо це порушення призвело до неправильного вирішення справи.

Керуючись ст. ст. 311, 315, 321, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Державної служби України з безпеки на транспорті - задовольнити.

Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 27.06.2023 по справі № 440/4679/23 - скасувати.

Прийняти постанову, якою відмовити в задоволенні позову Фермерського господарства "Дорош А.В." до Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з питань безпеки на транспорті, Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Головуючий суддя (підпис)З.О. Кононенко Судді(підпис) (підпис) В.А. Калиновський О.М. Мінаєва

Дата ухвалення рішення02.11.2023
Оприлюднено06.11.2023
Номер документу114628271
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/4679/23

Постанова від 02.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 06.09.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 06.09.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 29.08.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 18.08.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 18.08.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 04.08.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Рішення від 27.06.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Г.В. Костенко

Ухвала від 21.04.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Г.В. Костенко

Ухвала від 21.04.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Г.В. Костенко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні