ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 листопада 2023 року ЛуцькСправа № 140/11259/23
Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Ковальчука В.Д., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Фермерського господарства Агро-Плюс до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Фермерське господарство Агро-Плюс (далі ФГ Агро-Плюс, фермерське господарства, позивач) звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі ГУ ДПС у Волинській області, відповідач 1), Державної податкової служби України (далі ДПС України, відповідач 2) про визнання протиправними та скасування рішень Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Волинській області від 01.11.2022 №7540355/35831084 про відмову в реєстрації податкової накладної від 10.10.2022 №22, від 02.11.2022 №7553565/35831084 про відмову в реєстрації податкової накладної від 19.10.2022 №24, від 16.02.2023 №8276832/35831084 про відмову в реєстрації податкової накладної від 12.01.2023 №7; зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН) податкові накладні (ПН) від 10.10.2022 №22, від 19.10.2022 №24, від 12.01.2023 №7.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що у процесі здійснення господарської діяльності ФГ Агро-Плюс складено та подано на реєстрацію в ЄРПН вищезазначені податкові накладні, однак згідно з квитанціями про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН їх реєстрацію було зупинено.
Позивач подав до Комісії ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Комісія ГУ ДПС у Волинській області) повідомлення про подання пояснень та копій документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію вказаної ПН.
Проте оскаржуваними рішеннями Комісії ГУ ДПС у Волинській області у реєстрації податкових накладних було відмовлено.
Фермерське господарство не погоджується із рішеннями податкового органу з огляду на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між ФГ Агро-Плюс та ТОВ ВАЙС ОФІС, за результатами яки були складені вищезазначені податкові накладні.
Вважає, що податковий орган не перевірив та не надав належної оцінки документам, які долучалися до повідомлень з поясненнями. Водночас підприємство надало податковому органу достатню кількість первинних документів, що підтверджують рух та оплату за товари, а також їх походження.
Відтак, вважає, що подані для реєстрації спірних податкових накладних документи є достатніми для прийняття Комісією ГУ ДПС у Волинській області рішення про їх реєстрацію в ЄРПН.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 31.05.2023 відкрито провадження у справі за вказаним позовом та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.
У відзиві на позовну заяву представник відповідачів позовних вимог не визнала. В обґрунтування такої позиції вказала, що позивачем складено та направлено на реєстрацію в ЄРПН податкові накладні від 10.10.2022 №22, від 19.10.2022 №24, від 12.01.2023 №7, однак їх реєстрацію було зупинено та запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН для розгляду питання про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН.
Вказує на те, що фермерське господарство для підтвердження реєстрації ПН подано повідомлення та додані копії документів, однак за результатами розгляду документів Комісією ГУ ДПС у Волинській області прийняті оскаржувані рішення про відмову в реєстрації ПН в ЄРПН.
Так, у рішенні від 01.11.2022 №7540355/35831084 у графі додаткова інформація зазначено про відсутність підтверджуючих документів, а саме: відсутні документи щодо походження товару, товаро-транспортні документи на доставку товару до покупця.
У рішенні від 02.11.2022 №7553565/35831084 у графі додаткова інформація зазначено про відсутність підтверджуючих документів, а саме: відсутні документи щодо походження товару.
У рішенні від 16.02.2023 №8276832/35831084 у графі додаткова інформація зазначено про відсутність підтверджуючих документів, а саме: відсутні розрахункові документи (платіжні доручення, банківські виписки), що підтверджують факт оплати та товаро-супровідні документи.
Відтак, вважає, що документів, які підтверджують факт оплати, походження, доставки товару та товаро-супровідних документів не було надано ні на розгляд комісії регіонального рівня, ні до суду.
Додатково повідомляє, що позивач віднесений до ризикових платників податку.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання відповідача 2 зареєструвати податкові накладні в ЄРПН зазначає, що повноваження ДПС України щодо реєстрації ПН в ЄРПН є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу.
З урахуванням наведеного просить у задоволенні позову відмовити повністю.
Інших заяв по суті справи на адресу суду не надходило.
Суд, перевіривши доводи сторін у заявах по суті справи, дослідивши письмові докази на предмет належності, допустимості, достовірності кожного доказу окремо, а також достатності і взаємозв`язку доказів у їхній сукупності, встановив такі обставини.
З матеріалів справи слідує, що 23.11.2021 між ФГ Агро-Плюс (продавець) та ТОВ ВАЙС ОФІС (покупець) укладено договір поставки №23/11/2021, предметом якого є піддони дерев`яні, пиломатеріали обрізні, напівбрус чорновий, інші товари вказані в накладних.
За результатами господарських операцій на виконання вказаного договору позивачем складено податкові накладні (ПН) від 10.10.2022 №22, від 19.10.2022 №24, від 12.01.2023 №7.
Як слідує із квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН від 27.10.2023 №9222923065, реєстрацію ПН від 10.10.2022 №22 було зупинено відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України з наступних підстав. Коди товарів УКЕТЗЕД/ДКПП 4415 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання та прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН.
Позивач подав до Комісії ГУ ДПС у Волинській області повідомлення №3 від 27.10.2023 про подання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у вказаній податковій накладній, додавши наступні копії документів: платіжні доручення №1240 від 17.10.2022; №1242 від 10.10.2022; квитанція №2; договір поставки №23/11/2021 від 23.11.2021.
Однак Комісією ГУ ДПС у Волинській області прийнято рішення від 01.11.2022 №7540355/35831084 про відмову в реєстрації податкової накладної від 10.10.2022 №22 з підстав ненадання платником податків копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
У графі додаткова інформація рішення зазначено: відсутні документи щодо походження товару, товаро-супровідні документи на доставку товару до покупця.
Як слідує із квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН від 28.10.2023 №9224457643, реєстрацію ПН від 19.10.2022 №24 було зупинено відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України з наступних підстав. Коди товарів УКЕТЗЕД/ДКПП 4415 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання та прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН.
Позивач подав до Комісії ГУ ДПС у Волинській області повідомлення №4 від 28.10.2023 про подання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у вказаній податковій накладній, додавши наступні копії документів: ТТН від 02.08.2022, від 01.08.2022; рахунок на оплату №3 від 19.10.2022; платіжне доручення №1242 від 19.10.2022; прибуткова накладна №212 від 08.08.2022; квитанція №2; договір поставки №23/11/2021 від 23.11.2021.
Однак Комісією ГУ ДПС у Волинській області прийнято рішення від 02.11.2022 №7553565/35831084 про відмову в реєстрації податкової накладної від 19.10.2022 №24 з підстав ненадання платником податків копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
У графі додаткова інформація рішення зазначено: відсутні документи щодо походження товару.
Як слідує із квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН від 10.02.2023 №9019949879, реєстрацію ПН від 12.01.2023 №7 було зупинено відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) з наступних підстав. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Додатково повідомлено: показник «D»=.08933%, «P»=10000. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання та прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН.
Фермерське господарство подало до Комісії ГУ ДПС у Волинській області повідомлення №15 від 13.02.2023 про подання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у вказаній податковій накладній, додавши наступні копії документів: CMR №713970; товарно-транспортні накладні (ТТН) від 09.01.2023 №1, №2, від 10.01.2023 №3, №4; платіжні інструкції №10, №11; видаткова накладна №2 від 12.01.2023; видаткова накладна №2 від 12.01.2023; видаткова накладна №1 від 10.01.2023; МД №UA205050/2022/066772 від 18.10.2022; лист №13/02; квитанція №2 від 04.01.2023; договір поставки від 04.01.2022 №04/01/22/1; договір поставки від 23.11.2021 №23/11/2021; договір про надання послуг від 04.01.2022 №04/01/22; акт приймання-передачі від 12.01.2023 до Договору поставки №23/11/2021 від 23 листопада 2021 року.
Однак Комісією ГУ ДПС у Волинській області прийнято рішення від 16.02.2023 №8276832/35831084 про відмову в реєстрації податкової накладної від 12.01.2023 №7 з підстав ненадання платником податків копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
У графі додаткова інформація рішення зазначено: відсутні розрахункові документи (платіжні доручення, банківські виписки), що підтверджують факт оплати та товаро-супровідні документи.
При вирішенні даного спору суд застосовує такі нормативно-правові акти.
За правилами абзаців першого, п`ятого пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України; в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
За приписами абзаців десятого, дванадцятого пункту 201.10. статті 201 ПК України якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Згідно із пунктом 1 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (далі - Порядок № 1165; в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Пунктом 7 Порядку №1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
За приписами пунктів 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до пункту 25 Порядку №1165 комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі. Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Додатком 1 до Порядку № 1165 визначені критерії ризиковості платника податку на додану вартість, у пункті 8 яких вказано: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Згідно із пунктом 1 Порядку прийняття рішень про реєстрацію /відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216 (далі - Порядок №520), цей Порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Пунктами 2 - 4 Порядку №520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня). Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу. У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
За приписами пунктів 5, 6 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Відповідно до пунктів 9, 10 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Пунктом 11 Порядку №520 визначено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.
Як вбачається із оскаржуваних рішень Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 01.11.2022 №7540355/35831084, від 02.11.2022 №7553565/35831084, від 16.02.2023 №8276832/35831084, в реєстрації спірних накладних відмовлено з підстав ненадання платником податків копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Так, у рішенні від 01.11.2022 №7540355/35831084 у графі додаткова інформація зазначено про відсутність підтверджуючих документів, а саме: відсутні документи щодо походження товару, товаро-транспортні документи на доставку товару до покупця.
У рішенні від 02.11.2022 №7553565/35831084 у графі додаткова інформація зазначено про відсутність підтверджуючих документів, а саме: відсутні документи щодо походження товару.
У рішенні від 16.02.2023 №8276832/35831084 у графі додаткова інформація зазначено про відсутність підтверджуючих документів, а саме: відсутні розрахункові документи (платіжні доручення, банківські виписки), що підтверджують факт оплати та товаро-супровідні документи.
Суд не погоджується із підставою для відмови у реєстрації податкових накладних від 10.10.2022 №22, від 19.10.2022 №24, від 12.01.2023 №7 як відсутність документів щодо походження товару, оскільки спірні податкові накладні складені внаслідок господарських операцій щодо постачання товарів ТОВ ВАЙС ОФІС. Податковий орган під час прийняття рішень щодо реєстрації податкових накладних не уповноважений надавати оцінку щодо руху матеріалів (товарів) в ланцюгу постачання до платника податку, який в подальшому реалізує такі товари іншим суб`єктам господарювання, внаслідок чого складає податкові накладні.
Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 23 квітня 2021 року у справі №140/2456/18.
З урахуванням наведеного є протиправним та підлягає скасуванню рішення відповідача 1 від 02.11.2022 №7553565/35831084, де фактичною підставою для відмови у реєстрації ПН від 19.10.2022 №24 зазначено відсутність документів щодо походження товару. При цьому, у рішенні не визначено та не підкреслено яких саме первинних документів недостатньо для реєстрації ПН від 19.10.2022 №24 в ЄРПН за результатами господарської операції щодо постачання ТОВ ВАЙС ОФІС товарів (піддонів дерев`яних) на загальну суму з ПДВ 90 000,00 грн. Крім того, податковий орган у відзиві визнає, що позивачем було надано платіжне доручення №1242 від 19.10.2022, яким підтверджено передоплату за вказані товари на зазначену суму.
Фактичною підставою для прийняття рішення від 16.02.2023 №8276832/35831084 зазначено у графі додаткова інформація про відсутність підтверджуючих документів, а саме: відсутні розрахункові документи (платіжні доручення, банківські виписки), що підтверджують факт оплати та товаро-супровідні документи.
Суд звертає увагу на те, що ПН від 12.01.2023 №7 складена внаслідок поставки ТОВ ВАЙС ОФІС товарів (піддонів дерев`яних) на загальну суму з ПДВ 240 000,00 грн. На підтвердження цього позивач надав податковому органу, зокрема, видаткову накладну №2 від 12.01.2023 на вказану суду, що не заперечується відповідачем у відзиві. Зауваження до такої видаткової накладної у податкового органу відсутні. Тобто, вказана податкова накладна складена за першою подією поставкою товарів покупцеві.
Відсутність розрахункових документів (платіжних доручень, банківських виписок) на дату складання ПН від 12.01.2023 №7 не може бути підставою для відмови у її реєстрації в ЄРПН, оскільки першою подією у розумінні пункту 198.2 статті 198 ПК України у спірних випадках є факт поставки товарів покупцям, а не дата оплати за їх поставку, яка відбулась пізніше.
Нормами пункту 187.1 статті 187 ПК України передбачено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Пунктом 198.2. статті 198 ПК України, передбачено, що датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше:
дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг;
дата отримання платником податку товарів/послуг.
На думку суду, видаткова накладна №2 від 12.01.2023 є саме тим товаро-супровідним документом, що підтверджує факт поставки вищевказаного товару від продавця до покупця, а тому є безпідставним твердження у рішенні від 16.02.2023 №8276832/35831084 про те, що відсутні товаро-супровідні документи. При цьому, у вказаному рішенні не зазначено, що підставою для відмови у реєстрації спірної податкової накладної є відсутність ТТН.
З огляду на наведене, позивач надав відповідачу 1 достатню кількість документів для реєстрації ПН від 12.01.2023 №7 в ЄРПН, а тому рішення від 16.02.2023 №8276832/35831084 є протиправним та підлягає скасуванню.
У рішенні від 01.11.2022 №7540355/35831084 у графі додаткова інформація фактичною підставою для відмови у реєстрації ПН від 10.10.2022 №22 в ЄРПН вказано відсутність підтверджуючих документів, а саме: відсутні документи щодо походження товару, товаро-транспортні документи на доставку товару до покупця.
Як зазначено судом вище, у даному випадку відсутність документів щодо походження товару не може бути підставою для відмови у реєстрації ПН від 10.10.2022 №22 в ЄРПН, оскільки така податкова накладна складена за наслідками поставки ТОВ ВАЙС ОФІС товарів (піддонів дерев`яних) на загальну суму з ПДВ 291 600,00 грн.
Разом з тим, іншою підставою для відмови у реєстрації в ЄРПН цієї ПН є відсутність товаро-транспортних документів на доставку товару до покупця.
Суд звертає увагу на те, що з метою реєстрації ПН від 10.10.2022 №22 в ЄРПН позивач подав відповідачу 1 повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 27.10.2022 №3, додавши копії документів у кількості 3 додатків, а саме: 1). платіжні доручення №1240 від 17.10.2022, №1242 від 10.10.2022; 2) квитанція №2; 3) договір поставки №23/11/2021.
Водночас у позові представник позивача вказує, що підставою для складання ПН від 10.10.2022 №22 є факт поставки товарів покупцю, що підтверджується видатковою накладною №153 від 10.10.2022. Однак суд зазначає, що позивач не надав доказів надіслання такої видаткової накладної податковому органу разом із повідомленням від 27.10.2022 №3, а тому у відповідача 1 були відсутні підстави для реєстрації ПН від 10.10.2022 №22 в ЄРПН на підставі доданих документів за переліком, який наведений вище. Також позивач не подав відповідачу 1 товаро-транспортних документів (ТТН), що підтверджують доставку товару до покупця.
До позову позивач долучив копію листа від 02.11.2011 №02/11, який адресований ГУ ДПС у Волинській області з метою оскарження рішення від 01.11.2022 №7540355/35831084, в якому вказав підстави для складання податкової накладної від 10.10.2022 №22. З цього приводу суд зауважує, що рішення комісії обласного управління податкового органу з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН підлягає оскарженню не до цієї комісії, а підлягає оскарженню до комісії центрального податкового органу, тобто до ДПС України.
Доказів оскарження в адміністративному порядку рішення від 01.11.2022 №7540355/35831084 до ДПС України позивач суду не надав, а тому суд вважає, що відповідач 1 правомірно відмовив у реєстрації ПН від 10.10.2022 №22 в ЄРПН на підставі поданих документів. У зв`язку з чим суд відмовляє у задоволенні позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішення від 01.11.2022 №7540355/35831084, а також щодо позовних вимого про зобов`язання ДПС України зареєструвати ПН від 10.10.2022 №22 в ЄРПН.
Щодо позовних вимог про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ПН від 19.10.2022 №24, від 12.01.2023 №7 в ЄРПН суд зазначає наступне.
За приписами частини третьої статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Пунктом 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (зі змінами) передбачено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання такої події, як набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення).
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Таким чином, оскільки суд дійшов висновку про протиправність рішень від 02.11.2022 №7553565/35831084 про відмову в реєстрації податкової накладної від 19.10.2022 №24, від 16.02.2023 №8276832/35831084 про відмову в реєстрації податкової накладної від 12.01.2023 №7, а подані позивачем пояснення та документи, на думку суду, підтверджують здійснення господарських операцій, по яких складені ці ПН, ознак порушення вимог законодавства щодо їх складення вони не містять та є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію вказаних ПН, тому з метою повного та ефективного захисту прав позивача похідні позовні вимоги про зобов`язання зареєструвати ПН від 19.10.2022 №24, від 12.01.2023 №7 в ЄРПН належить також задовольнити.
Згідно із частинами першою, третьою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Враховуючи те, що суд задовольняє позов частково, то на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Волинській області, Комісія якого прийняла оскаржувані рішення, що стало підставою звернення до суду з цим позовом, необхідно стягнути судовий збір у розмірі 4294,40 грн, сплачений згідно з платіжною інструкцією №118 від 30 травня 2023 року.
Доказів понесення інших судових витрат позивач на час прийняття рішення суду не подав.
Керуючись статтями 243 - 246, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Волинській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 02 листопада 2022 року №7553565/35831084, від 16 лютого 2023 року №8276832/35831084.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подані Фермерським господарством Агро-Плюс податкові накладні від 19 жовтня 2022 року №24, від 12 січня 2023 №7.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області на користь Фермерського господарства Агро-Плюс судовий збір у розмірі 4294,40 грн (чотири тисячі двісті дев`яносто чотири гривні 40 копійок).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: Фермерське господарство Агро-Плюс (45022, Волинська область, Ковельський район, село Доротище, вулиця Лесі Українки, будинок 49, ідентифікаційний код 35831084).
Відповідач 1: Головне управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, будинок 4, ідентифікаційний код ВП 44106679).
Відповідач 2: Державна податкова служба України (04053, місто Київ, Львівська площа, будинок 8, ідентифікаційний код 43005393).
Суддя В.Д. Ковальчук
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.11.2023 |
Оприлюднено | 06.11.2023 |
Номер документу | 114655965 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ковальчук Володимир Дмитрович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ковальчук Володимир Дмитрович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ковальчук Володимир Дмитрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні