Ухвала
від 02.11.2023 по справі 906/943/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ



майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,

e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ 03499916

УХВАЛА

"02" листопада 2023 р. м. Житомир Справа № 906/943/23

Господарський суд Житомирської області у складі судді Машевської О.П.,

розглядаючи справу

за позовом: Комунального підприємства "Житомирводоканал" Житомирської міської ради (м.Житомир)

до Новогуйвинського виробничого житлового ремонтно-експлуатаційного комунального підприємства (смт. Новогуйвинське)

про стягнення 3 485 945, 08 грн,

за участю представників сторін:

від позивача: Хомчук В.А., юрисконсульт, дов. №10/6 від 02.01.23р.

від відповідача: Приведьон В.М., адвокат, ордер серії АМ №1038428 від 06.01.23р.

ВСТАНОВИВ:

Господарським судом Житомирської області за правилами загального позовного провадження розглядається справа за позовом Комунального підприємства "Житомирводоканал" Житомирської міської ради до відповідача Новогуйвинського виробничого житлового ремонтно-експлуатаційного комунального підприємства про стягнення 3485945,08грн боргу за надані послуги з постачання води із комунального водопроводу та приймання стоків у комунальну каналізаційну систему міста Житомира за період грудня 2022 по червень 2023 ( надалі - Водоканал та Споживач).

В обґрунтування фактичних підстав позову Водоканал посилається на Договір №1438 від 20.01.2010р. про відпуск води з комунального водопроводу та приймання стічних вод в комунальну каналізацію, який вважається щорічним продовженим ( надалі - Договір №1438).

Окрім того, Водоканал доводить, що тарифи на послуги, які надає підприємство Споживачу затверджені постановою НКРЕКП № 2859 від 22.12.2021р. та з 01.01.22р. становлять:

- централізоване водопостачання - 18,26грн з ПДВ,

- централізоване водовідведення - 19,27грн з ПДВ.

Оскільки вартість послуг, які надає Водоканал, є регульованою державою в особі НКРЕКП , Споживач зобов`язаний її сплачувати у вищенаведеному розмірі.

Споживач визнає факт отримання за Договором №1438 послуг Водоканалу з постачання води із комунального водопроводу та приймання стоків у комунальну каналізаційну систему міста Житомира протягом спірного періоду, однак основу заперечень проти позову становлять аргументи проти їх вартості, визначеної Водоканалом на підставі Постанови НКРЕКП № 2859 без врахування інших фактичних обставин, які мали місце в частині тарифоутворення наприкінці 2022 та у поточному 2023 році. Насамперед Споживач доводить, що також є суб`єктом господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення (ліцензія серії АЕ № 198485), а тому не є кінцевим споживачем цих послуг, оскільки таким є населення . Цей факт встановлено рішенням суду у справі № 906/1310/19.

З посиланням на гл. 4 та 5 Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, затвердженого Постановою НКРЕКП № 302 від 10.03.16р. ( надалі - Порядок № 302), Споживач наголошує, що тарифи ліцензіатами на централізоване водопостачання та на централізоване водовідведення для споживачів, які є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення, розраховуються окремо і застосовуються при розрахунках із даними суб`єктами господарювання. На підтвердження викладеному слугує лист НКРЕКП №1713/19.3.2/7-22 від 15.02.22р., у якому Регулятор підтвердив, що Водоканал повинен був розробити окремі тарифи для себе та Споживача, та подати їх на затвердження Регулятору. В свою чергу, Водоканал лист від 19.04.22р. № 15/391 повідомив Споживача, що такі розрахунки будуть проведені та надані на затвердження Регулятору на 2023.

Споживач доводить, Постановою НКРЕКП від 29.06.23р. № 1189 "Про встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення КП "Житомирводоканал" Житомирської міської ради " було встановлено:

- Водоканалу тарифи : 1) на період з 01.07.23р. до 31.08.23р. включно:

а) на централізоване водопостачання:

споживачам, які є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення (в даному випадку-Споживачу), - 11,26грн за 1 куб. м (без податку на додану вартість);

- споживачам, які не є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення, - 19,86 грн за 1 куб. м (без податку на додану вартість);

б) на централізоване водовідведення:

споживачам, які є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення (в даному випадку-Споживачу), - 10,66грн за 1 куб. м (без податку на додану вартість);

споживачам, які не є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення, - 20,26 грн за 1 куб. м (без податку на додану вартість.

Споживач звертає увагу, що п.4 Постанови НКРЕКП від 29.06.23р. № 1189 , яка набрала чинності 01.07.23р., визнано такою, що втратила чинність, Постанову НКРЕКП від 22.12.21р. № 2859 , на підставі якої і було визначено вартість послуг за спірний період.

Споживач наголошує на тому, що попри те, що Постановою НКРЕКП від 03.0723р. № 1218 скасовано Постанову НКРЕКП від 29.06.23р. № 1189 та відновлено дію Постанови НКРЕКП від 22.12.21р. № 2859, Споживач вважає обґрунтованою вартість послуг Водоканалу з постачання води із комунального водопроводу та приймання стоків у комунальну каналізаційну систему міста Житомира визначити за тарифами Постанови НКРЕКП від 29.06.23р. № 1189, які є меншими для Споживача як ліцензіата таких самих послуг, так і для населення смт. Новогуйвинське як кінцевого споживача. І такий підхід до визначення вартості комунальних послуг підтверджується правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 29.05.2019 у справі № 914/692/18.

Так, за розрахунками Споживача, тариф на централізоване водопостачання з ПДВ для нього становив би 13,51грн та на централізоване водовідведення з ПДВ- 12,79грн, а загальний тариф - 26,30грн, як це фактично було передбачено Постановою НКРЕКП від 29.06.23р. № 1189 ( скасована з 01.07.23р.).

Натомість за відновленою в дії Постановою НКРЕКП від 22.12.21р. № 2859 до Споживача застосовується тариф на централізоване водопостачання з ПДВ в розмірі 18,26грн та на централізоване водовідведення з ПДВ- 19,27грн, а загальний тариф - 37,53грн. Оскільки Водоканал стягує 3485945,08грн , тому поділивши цю суму на загальний тариф 37,53грн отримуємо обсяг наданих послуг - 92884,2281 куб.м. Якщо прийняти до розрахунку загальний тариф в розмірі 26,30грн та помножити на загальний обсяг наданих послуг 92884,2281 куб.м. їх загальна вартість становила б 2442855,20грн. Саме у цьому розмірі Споживач визнає позов Водоканалу.

Ухвалою суду від 18.09.23р. закрито підготовче провадження та призначено справу №906/943/23 до судового розгляду по суті на 05.10.23р. о 10:00 год.

Ухвалою суду від 05.10.23р. судове засідання відкладено на 11:00год. 30.10.23р. з наступним оголошенням перерви до 10:00 год. 02.11.23р.

На стадії безпосереднього дослідження доказів суд дійшов висновку перейти зі стадії розгляду справи по суті до стадії підготовчого провадження для вчинення відповідних процесуальних дій, які можуть бути реалізовані лише на стадії підготовчого провадження.

Мотиви суду наступні.

Насамперед суд враховує усталену правову позицію Верховного Суду у вирішенні відповідного процесуального питання.

Так, у постанові Верховного Суду від 16.12.2021 у справі № 910/7103/21 зроблено наступний висновок: «відповідно до практики Верховного Суду, яку колегія суддів враховує на підставі частини 4 статті 236 Господарського процесуального кодексу України, суди першої інстанції за наявності певних обставин можуть прийняти рішення про повернення до стадії підготовчого провадження після його закриття для вчинення тих чи інших процесуальних дій, які можуть бути реалізовані лише на стадії підготовчого провадження. Разом з тим такі обставини мають бути вагомими, оскільки можливість повернення до стадії підготовчого провадження з будь-яких підстав нівелює саме значення стадій господарського процесу: як підготовчого провадження, так і стадії розгляду справи по суті».

У постанові Верховного Суду від 12.01.2022 у справі № 234/11607/20 зроблено наступний висновок, що: «при застосуванні процесуальних норм належить уникати як надмірного формалізму, так і надмірної гнучкості, які можуть призвести до скасування процесуальних вимог, встановлених законом. Надмірний формалізм у трактуванні процесуального законодавства визнається неправомірним обмеженням права на доступ до суду як елемента права на справедливий суд згідно зі статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод».

Окрім того, у п. 30 постанови Верховного Суду від 03.10.2019 у справі № 902/271/18 сформульовано такий правовий висновок: "Також Верховний Суд звертається до власної практики, зокрема, постанови від 02.10.2019 у справі № 916/2421/18, у якій Верховний Суд погодився з судами першої та апеляційної інстанцій у питанні можливості повернення до стадії підготовчого провадження після його закриття у випадку, якщо судом встановлено замовчування відповідачем важливого питання, яке мало б бути вирішено саме на стадії підготовчого провадження. На думку Верховного Суду, стадія підготовчого провадження з огляду на її мету є не формальною, а реальною запорукою здійснення ефективного правосуддя на стадії розгляду справи по суті, тож належне та добросовісне ставлення до стадії підготовчого провадження як з боку суду, так і з боку всіх учасників справи, є таким, що у повній мірі відповідає засадам справедливого правосуддя".

Так, відповідно до статті 177 ГПК України завданням підготовчого провадження є як остаточне визначення предмета спору та характеру спірних правовідносин, позовних вимог , так і складу учасників судового процесу.

Відповідно до ч. 1 ст. 41 ГПК України у справах позовного провадження учасниками справи є сторони та треті особи.

Підставою для вступу (залучення) в судовий процес третьої особи є її заінтересованість в результатах вирішення спору - ймовірність виникнення в майбутньому в неї права на позов або пред`явлення до неї позовних вимог з боку позивача чи відповідача. Для таких третіх осіб неможливий спір про право з протилежною стороною у зазначеному процесі. Якщо такий спір допускається, то ця особа повинна мати становище співвідповідача у справі, а не третьої особи ( постанови ВС/КГС від 13.03.18р. у справі №911/1506/17, від 03.04.18р. у справі №911/1330/17, від 17.09. 20р. у справі № 922/3588/18).

У ч.2 ст. 51 ГПК України передбачені процесуальні наслідки незалучення у справу третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: у разі розгляду справи без повідомлення третьої особи про розгляд справи, обставини справи, встановлені судовим рішенням, не мають юридичних наслідків при розгляді позову, пред`явленого стороною, яка брала участь у цій справі, до цієї третьої особи або позову, пред`явленого цією третьою особою до такої сторони.

За змістом ч.2 ст. 50 ГПК України введення до складу учасників справи третіх осіб , за загальним правилом, здійснюється судом або на стадії вирішення питання про відкриття провадження у справі або при підготовці справи до розгляду, і може бути ініційоване як судом, так і відповідною стороною у справі.

Та оскільки ч.2 ст. 51 ГПК України імперативно визначає процесуальні наслідки незалучення у справу третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору саме його стороною (позивачем чи відповідачем), остання повинна належним чином здійснювати свої процесуальні обов`язки , як це передбачено ч.4 ст. 13 цього Кодексу, оскільки несе ризик їх невчинення.

Розглядаючи спір по суті між Водоканалом та Споживачем у цій справі , суд приймає до уваги, що спірні відносини між сторонами щодо вартості послуг з постачання води із комунального водопроводу та приймання стоків у комунальну каналізаційну систему міста Житомира, що визначалась Водоканалом на підставі Постанови НКРЕКП № 2859 від 22.12.2021 вже були предметом розгляду та вирішення Господарським судом Житомирської області у справах № 906/154/22 та № 906/1188/22 , а також апеляційною та касаційною інстанцією.

Так, у постанові Північно - Західного апеляційного господарського суду від 30 серпня 2023 року у справі № 906/1188/22 (https://reyestr.court.gov.ua/Review/113143263) апеляційна інстанція зазначила наступне:

"Як вірно відмічено судом першої інстанції, тариф (ціна) на послуги з водопостачання та водовідведення, які надає КП "Житомирводоканал" Житомирської міської ради за договором №1438 Новогуйвинському ВЖРЕП, є державною регульованою ціною, яка запроваджується органом виконавчої влади, відповідно до його повноважень у встановленому законодавством порядку (частина третя статті 189, стаття 191 ГК України).

Як встановлено ч.1 ст.1 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" від 22.09.2016 №1540-VIII, НКРЕКП (далі - Регулятор) є постійно діючим центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який утворюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п.3 ч.2 та п.6 ч.3 ст.3 зазначеного Закону, основним завданням Регулятора є, серед іншого, реалізація цінової і тарифної політики у сферах енергетики та комунальних послуг.

Статтею 17 зазначеного Закону визначено, що для ефективного виконання завдань державного регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг НКРЕКП, серед іншого, приймає обов`язкові до виконання рішення (постанови, розпорядження) з питань, що належать до її компетенції.

Рішення (постанови, розпорядження) Регулятора є обов`язковими до виконання суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг (частина 9 статті 14 Закону).

22.12.2021 НКРЕКП прийнято постанову №2859 "Про встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення Комунальному підприємству "Житомирводоканал" Житомирської міської ради", якою встановлено з 01.01.2022 тарифи на централізоване водопостачання у розмірі 15,22грн за 1 куб.м (без податку на додану вартість), а на централізоване водовідведення - 16,06грн за 1 куб.м (без податку на додану вартість) незалежно від того чи є споживач цих послуг суб`єктом господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення (ліцензіатом), чи ні.

Згідно з пунктом 2 частини другої статті 3 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" регулятор здійснює державне регулювання шляхом ліцензування діяльності у сферах енергетики та комунальних послуг.

Як вбачається з матеріалів справи, 31.03.2014 Новогуйвинському ВЖРЕКП (код ЄДРПОУ 30273396) Житомирською обласною державною адміністрацією було видано ліцензію серії АЕ №198485 зі строком дії з 31.03.2014 до 31.03.2019 (арк.справи 38).

Як вбачається з матеріалів справи, Новогуйвинський ВЖРЕКП продовжує використовувати ліцензію серії АЕ №198485 зі строком дії з 31.03.2014 до 31.03.2019.

Тому, як вірно зазначено судом першої інстанції, Новогуйвинський ВЖРЕКП є споживачем, який є суб`єктом господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення і наведена обставина не була спростована позивачем.

З матеріалів справи також вбачається, що об`єм наданих послуг за спірний період не є спірним між сторонами, натомість предметом спору є застосування до Новогуйвинського ВЖРЕКП тарифу для оплати послуг з централізованого водопостачання та водовідведення, наданих КП "Житомирводоканал" Житомирської міської ради.

У спірний період тарифи на централізоване водопостачання та водовідведення були встановлені Постановою НКРЕКП №2859 від 22.12.2021 "Про встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення Комунальному підприємству "Житомирводоканал" Житомирської міської ради".

Механізм формування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення для суб`єктів природних монополій та суб`єктів господарювання на суміжних ринках, які провадять або мають намір провадити господарську діяльність з централізованого водопостачання та водовідведення визначає Порядок формування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, який затверджений постановою НКРЕКП від 10.03.2016 №302 (далі Порядок).

Як було встановлено, позивач дійсно не звертався до НКРЕКП стосовно встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення з повним комплектом документів, передбачених цією Процедурою, для споживачів, які є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення на 2022 рік у строк до 01 червня 2021 року.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного суду від 12.01.2023 у справі №906/154/22. Предметом стягнення у цій справі була заборгованість з оплати послуг з водопостачання та водовідведення за січень 2022 року, вартість яких визначена за тарифами, встановленими Постановою НКРЕКП №2859 від 22.12.2021.

У постанові Верховного Суду від 12.01.2023 у справі №906/154/22 було надано оцінку доводам Новогуйвинського ВЖРЕКП стосовно не урахування висновків, викладених у постанові Верховного Суду від 29.05.2019 у справі №914/692/18, та прийшов до висновку про наявність різних обставин, що формують зміст правовідносин, та їх різної оцінки судами у кожному конкретному випадку.

Слід зазначити, що для обрахунку тарифів з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення для суб`єктів господарювання у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, яким є відповідач, не можуть бути застосовані тарифи, викладені у проекті постанови НКРЕКП на 2023 рік чи будь-які інші орієнтовні тарифи, а лише ті, які були затверджені відповідною постановою НКРЕКП у період, коли вказані послуги надавалися відповідачу.

Тому колегією суддів не приймаються доводи апелянта про необхідність застосування тарифу в сумі 26,30грн, затвердженого постановою НКРЕКП від 29.06.2023 №1189 «Про встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення Комунальному підприємству «Житомирводоканал» Житомирської міської ради».

Отже, оскільки тарифи з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення для суб`єктів господарювання у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення на 2022 рік не були встановлені НКРЕКП у зв`язку з відсутністю відповідного звернення позивача, проте, послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення відповідачу фактично були надані, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про можливість застосування тарифів, які були встановлені постановою НКРЕКП №2859 від 22.12.2021 для КП "Житомирводоканал" з 01.01.2022, хоча вказаною постановою і не було визначено окремо тарифи для суб`єктів господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення".

З врахуванням викладеного, суд ухвалює залучити до участі у цій справі третьою особою на стороні Споживача - НКРЕКП.

Про залучення третіх осіб до участі у справі суд постановляє ухвалу (ч. 4 ст. 50 Кодексу).

Керуючись ст. 2, ч. 5 ст.13, ст. ст. 50, 51, 114, 119, 168, ч. 3 ст. 169, п.1 ч.1 ст. 177, 197, ч.3 ст. 198 ч.2 ст.232, 233-235 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

1. Перейти зі стадії розгляду справи по суті до стадії підготовчого провадження для вчинення відповідних процесуальних дій, які можуть бути реалізовані лише на стадії підготовчого провадження.

2. Залучити до участі у справі третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні Новогуйвинського виробничого житлового ремонтно-експлуатаційного комунального підприємства - Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (03057 м. Київ, вул. Сім`ї Бродських, 19).

3. Призначити підготовче засідання на "27" листопада 2023 р. о 14:30 год. в приміщенні Господарського суду Житомирської області, в залі судових засідань № 108.

4. Відповідачу Новогуйвинському ВЖРЕКП у 2-денний строк з дня отримання копії цієї ухвали суду надіслати листом з описом вкладення третій особі копії позовної заяви з додатками, відзиву на позов з додатками.

Окрім того, у той самий строк надіслати копії заяв по суті з додатками на електронну пошту НКРЕКП : box@nerc.gov.ua.

5. Третій особі у 10-денний строк з дня отримання копій заяв по суті з додатками надіслати суду через підсистему "Електронний суд" письмові пояснення щодо предмету спору.

Окрім того, у той самий строк надіслати письмові пояснення щодо предмету спору у паперовій формі поштою на адресу Господарського суду Житомирської області та сторонам спору.

6. При направленні у підготовче засідання уповноважених представників сторін та третьої особи, останнім мати при собі, відповідно до ст.60 Господарського процесуального кодексу України, документи, що підтверджують повноваження представників.

Рекомендувати учасникам судового процесу:

- приймати участь у підготовчому/судовому засіданні в режимі відеоконференції в порядку ст. 197 ГПК України (за умови наявності у суді відповідної технічної можливості на дату їх проведення);

- надавати процесуальні документи до суду через підсистему "Електронний суд": https://id.court.gov.ua/; офіційну електронну адресу суду: inbox@zt.arbitr.gov.ua.

Ухвала набрала законної сили 02.11.23р. та оскарженню не підлягає. Повний текст ухвали складено 03.11.23р.

Суддя Машевська О.П.

Друк:

1 - в справу

2-позивачу на ел. пошту: vodokanalzt@ukr.net

3- відповідачу на ел. пошту: 466319@ukr.net

4 - Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (03057 м. Київ, вул. Сім`ї Бродських, 19, код ЄДРПОУ 39369133) (рек. з пов.) + на ел. пошту box@nerc.gov.ua.

Дата ухвалення рішення02.11.2023
Оприлюднено07.11.2023
Номер документу114661078
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг

Судовий реєстр по справі —906/943/23

Ухвала від 07.05.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Павлюк І.Ю.

Ухвала від 16.04.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Павлюк І.Ю.

Ухвала від 25.03.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 18.03.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 18.03.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Рішення від 04.03.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 25.01.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 11.01.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 14.12.2023

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

Ухвала від 27.11.2023

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Машевська О.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні