Рішення
від 26.10.2023 по справі 160/15964/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 жовтня 2023 рокуСправа № 160/15964/23

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіВерба І.О. при секретарі судового засідання Камінській С.В. за участю представників: позивача відповідача Федорка О.О. Пономаренка О.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі у порядку загального позовного провадження адміністративну справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Укрсервісстрой» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -

ВСТАНОВИВ:

І. ПРОЦЕДУРА

1.06.07.2023 Товариство з обмеженою відповідальністю «Укрсервісстрой» звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення від 02.05.2023 № 0090970705.

2.Ухвалою суду від 10.07.2023 прийнято позов до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження у підготовчому засіданні 20.07.2023, встановлено строки для подання заяв по суті спору.

3.20.07.2023 у судове засідання не прибув представник відповідача, підготовче засідання відкладене до 01.08.2023. У підготовчому засіданні 01.08.2023 продовжено строк підготовчого провадження до 90 днів, оголошено перерву до 12.10.2023. 12.10.2023 судом закрито підготовче провадження, призначено справу до розгляду до суті одразу після його закінчення, оголошено перерву до 19.10.2023. У судовому засіданні 19.10.2023 оголошено перерву до 26.10.2023. У судовому засіданні 26.10.2023 сторони підтримали обрані правові позиції.

ІІ. ДОВОДИ ПОЗИВАЧА

4.Позивач вважає протиправним оскаржуване рішення, оскільки від`ємне значення ПДВ за січень 2023 року на суму 2913593 грн визначено платником податків з додержанням порядку його формування, господарські операції є реальними та відповідають економічному змісту, факт виконання робіт підтверджується актами на закриття прихованих робіт, а доводи контролюючого органу щодо неможливості підтвердити факт отримання послуг від ТОВ «ДНПФ Соло» є помилковими, оскільки такі операції підтверджені належними первинними документами.

5.У судовому засіданні представник позивача пояснив відсутність актів виконаних робіт (послуг) тим, що такі акти ще не підписані, оскільки є недоліки, які треба виконати, однак за наявності оплати та зареєстрованих податкових накладних в ЄРПН зазначив про правильність визначення від`ємного значення ПДВ.

6.Щодо нереєстрації податкових накладних № 92 від 14.02.2023 та № 170 від 25.05.2022 позивач зазначив про правомірність включення сум ПДВ до податкового кредиту на підставі пункту 32-2 підрозділу 2 розділу ХХ ПК України, у судовому засіданні підтвердив, що їх реєстрація, у тому числі на час розгляду цієї справи, зупинена.

ІІІ. ДОВОДИ ВІДПОВІДАЧА

7.Відповідач, з посиланням на обставини встановлені актом перевірки, проти позову заперечив, зазначивши, що перевіркою не підтверджено первинними документами виконання робіт субпідрядником ТОВ «ДНПФ Соло», а податкові накладні № 92 від 14.02.2023 та № 170 від 25.05.2022 не є зареєстрованими в ЄРПН, хоча мали бути зареєстрованими до 15.07.2022.

ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

8.ГУ ДПС у Дніпропетровській області на підставі наказу від 14.03.2023 № 1223-п проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ «Укрсервісстрой» (код 33248818) при декларування на січень 2023 року від`ємного значення з ПДВ у сумі 23892785 грн, з урахуванням періодів формування від`ємного значення та поданих уточнюючих розрахунків, за результатами якої складено акт від 03.04.2023 № 1305/04-36-07-05/3248818.

9.Згідно з висновком акту перевірки від 03.04.2023 № 1305/04-36-07-05/3248818: перевіркою дотримання податкового законодавства при декларуванні за січень 2023 року у Декларації від`ємного значення з ПДВ, яке визначено з урахуванням від`ємного значення з ПДВ, задекларованого у попередніх звітних періодах встановлено порушення ТОВ Укрсервісстрой»:

- пункту 44.1 статті 44, пунктів 198.3, 198.6 статті 198, пунктів 200.1, 200.4 статті 200 ПК України, що призвело до завищення від`ємного значення податку на додану вартість, що включається до складу наступного податкового періоду всього на суму 2913596 грн, в тому числі за січень 2023 року 2913596 грн.

10.На підставі акту перевірки контролюючим органом прийнято оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 02.05.2023 № 0090970705, яким зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість за податковою декларацією № 9029269382 зареєстрованої 20.02.2023 за звітний період січень 2023 року на суму 2913596 грн.

обставини встановлені актом перевірки

11.Між ТОВ «Укрсервісстрой» (замовник), ТОВ «Аста Буд Груп» (генеральний підрядник) та ТОВ «ДНПФ Соло» (субпідрядник) укладено договір від 30.07.2021 № 36, за умовами пункту 2.1 якого субпідрядник зобов`язався за завданням генерального підрядника виконати роботи та передати генеральному підряднику в установлений строк результати робіт.

12.Згідно з пунктом 4.7 договору від 30.07.2021 № 36 оплата вартості робіт та матеріальних ресурсів здійснюється замовником на користь субпідрядника.

13.Порядок приймання-передачі робіт визначено розділом 14 договору від 30.07.2021 № 36.

14.На адресу ТОВ «ДНПФ Соло» здійснено оплату за будівництво мереж водопостачання, водовідведення та зливової каналізації за договором від 30.07.2021 № 36 згідно наданої банківської виписки у період з 01.08.2021 по 30.09.2021 згідно платіжних доручень на суму 16133578,41 грн. Платіжні доручення до перевірки не надані.

15.Оформлено податкові накладні на поставку товарів (робіт) за номенклатурою послуг / робіт «Будівництво мереж водопостачання, водовідведення та зливової каналізації»:

-№ 22 від 09.08.2021 на суму 4500000 грн, у тому числі ПДВ 750000 грн;

-№ 42 від 17.08.2021 на суму 1000000 грн, у тому числі ПДВ 166666,67 грн;

-№ 43 від 18.08.2021 на суму 1000000 грн, у тому числі ПДВ 166666,67 грн;

-№ 45 від 19.08.2021 на суму 1000000 грн, у тому числі ПДВ 166666,67 грн;

-№ 70 від 27.08.2021 на суму 1000000 грн, у тому числі ПДВ 166666,67 грн;

-№ 71 від 28.08.2021 на суму 1000000 грн, у тому числі ПДВ 166666,67 грн;

-№ 1 від 02.09.2021 на суму 573000 грн, у тому числі ПДВ 95500 грн;

-№ 2 від 06.09.2021 на суму 1000000 грн, у тому числі ПДВ 166666,67 грн;

-№ 3 від 07.09.2021 на суму 2000000 грн, у тому числі ПДВ 333333,33 грн;

-№ 4 від 09.09.2021 на суму 2000000 грн, у тому числі ПДВ 333333,33 грн;

-№ 6 від 23.09.2021 на суму 1000000 грн, у тому числі ПДВ 166666,67 грн;

-всього за період з 01.08.2021 по 30.09.2021 на загальну суму 16113578,41 грн, у тому числі ПДВ 2685596,42 грн.

16.ТОВ «Укрсервісстрой» суми ПДВ включено до складу податкового кредиту, податкові накладні зареєстровані в ЄРПН.

17.Проведеною перевіркою неможливо підтвердити факт отримання ТОВ «Укрсервісстрой» робіт, послуг «Будівництво мереж водопостачання, водовідведення та зливової каналізації» від ТОВ «ДНПФ Соло» (код СДРПОУ 34229382) внаслідок наступного.

18.Згідно інформаційних баз даних ДПС України та в ході аналізу податкової звітності ТОВ «ДНПФ Соло» (код ЄДРПОУ 34229382) встановлено:

-відомості про держреєстрацію: від 07.03.2006;

-перебуває на обліку 465 ГУ ДПС у Дніпропетровській області (Центральний р-н м. Дніпра);

-стан платника: 0, платник податків за основним місцем обліку;

-основний вид діяльності: 41.20 Будівництво житлових та нежитлових будівель;

-свідоцтво платника ПДВ від 01.01.2016;

-є платником податку на прибуток. звітність за 2021, 2022 - не подано; остання подана звітність по ПДВ за січень 2023 року з нульовим обсягом постачання;

-не є імпортером; інформація щодо наявності основних фондів, звітність за 2021, 2022 - не подано. Кількість працюючих на період здійснення взаємовідносин - вересень 2021 7 осіб.

19.Згідно звіту 20-0ПП - офіс, склад за адресою м. Дніпро, вул. Гаванська, буд. 16 (21.01.2022 взято на облік, 24.01.2023 знято з обліку); транспортні засоби (ГА3-2705- 288, ГA3-6615, ГАЗ-2705, Renault Kengoo, екскаватор Ford, Volkswagen Transporter, екскаватор-навантажувач JCB 3CX) взято на облік з 21.01.2022.

20.За період з 16.08.2021 по 16.01.2022 акти здачі-прийняття виконаних робіт, послуг, а саме «Будівництво мереж водопостачання, водовідведення та зливової каналізації» відсутні.

21.До перевірки надано акт (форма № КБ-2в) за червень 2022 року, згідно якого встановлено: замовник ТОВ «Укрсервісстрой», генеральний підрядник ТОВ «Аста Буд Груп» субпідрядник ТОВ «ДНПФ Соло». Найменування будови та його адреса: ямковий ремонт асфальтобетонного покриття. Найменування об`єкта - нове будівництво багатофункціонального комплексу житлового і громадського призначення по вул. Шевченка в районі буд. № 43 м. Дніпро. Найменування робіт і витрат: нарізування швів у асфальтобетонному покритті, пошарове ущільнення ґрунту вібротрамбовками, улаштування покриття товщиною 4 см з гарячих асфальтобетонних сумішей дрібнозернистих та піщаних вручну з ущільненням ручними котками, на кожні 0,5 см зміни товщини шару додавати або виключати до норми 18-42-3 до 7 см, асфальтобетонний зріз з доставкою. Всього вартість робіт з урахуванням ПДВ 150000 грн.

22.До перевірки надано акт здачі-прийняття виконаних робіт на нове будівництво багатофункціонального комплексу житлового і громадського призначення по вул. Шевченка в районі буд. № 43 м. Дніпро. Ремонт та відновлення асфальтобетонного покриття б/н та дати, згідно якого замовник ТОВ «Укрсервісстрой», генеральний підрядник ТОВ «Аста Буд Груп», субпідрядник ТОВ «ДНПФ Соло». Всього вартість робіт з урахуванням ПДВ 605000 грн.

23.До перевірки надані банківські виписки за період 01.05.2021 - 31.01.2023.

24.В акті виконаних робіт зазначені основні засоби за допомогою яких виконувались роботи (вібротрамбовки, ручні котки), але у ТОВ «ДНПФ Соло» відсутні такі основні засоби, фінансова звітність за 2021 рік та 2022 рік не подана.

25.Виконання будівельних робіт передбачає наявність на підприємстві власних або орендованих основних засобів, обладнання, достатньої кількості працівників або залучення до виконання робіт сторонніх організацій, які б мали в своєму розпорядженні відповідні потужності та персонал для виконання даних робіт.

26.Також встановлено, згідно аналізу ЄРПН остання реєстрація ТОВ «ДНПФ Соло» податкових накладних здійснена за період грудень 2021 року.

27.В ході проведення аналізу матеріалів податкової звітності, реєстраційних документів, звітів та інших документів встановлено: ТОВ «Укрсервісстрой» до складу податкового кредиту травня 2022 року включено суму ПДВ 78000 грн (період складання травень 2022 року), червня 2022 року включено суму ПДВ 150000 грн (період складання лютий 2022 року), згідно податкової декларації з податку на додану вартість, відомостей про суми податку на додану вартість, зазначені у податкових накладних/розрахунках коригування до податкових накладних, не зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, та про податковий кредит з урахуванням його коригування (Д1 до податкової декларації з податку на додану вартість ТОВ «Укрсервісстрой»).

28.Згідно пошукової системи ГУ ДПС «Перегляд податкових накладних» встановлено, що податкові накладні за період складання травень 2022 року не зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних.

29.Тобто, по вищевказаним актам виконаних робіт податкові накладні не зареєстровані в ЄРПН. Згідно пункту 198.6 статті 198 Кодексу, не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені податковими накладними або оформлені з порушенням вимог чи не підтверджені митними деклараціями.

30.У зв`язку з вищевикладеним, відповідно до аналізу податкової звітності встановлено маніпулювання ТОВ «ДНПФ Соло» (код 34229382) податковою звітністю, тобто вбачається проведення транзитних фінансових потоків, спрямованих на здійснення операцій надання податкової вигоди переважно з контрагентами, які не виконують свої податкові зобов`язання, зокрема, у випадках, коли операції здійснюються через посередників з метою штучного формування податкового кредиту, не мають реального товарного характеру, наведені обставини свідчать про відсутність факту реального здійснення господарської діяльності зазначених підприємств.

31.Крім того, ТОВ «ДНПФ Соло» (код 34229382) віднесено до переліку ризикових платників податку на додану вартість згідно рішення про відповідність / невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 20.01.2022 № 2225 (пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку).

32.Таким чином, сукупність фактів та обставин, що характеризують діяльність суб`єкта господарювання, задіяного в ланцюгу, свідчить про те, що метою його функціонування є створення виключено документообігу по нереальним господарським операціям для отримання податкової вигоди.

33.Враховуючи той факт, що господарські операції між ТОВ «ДНПФ Соло» (код 34229382) та ТОВ «Укрсервісстрой» не відбулись, перевіряємим СГ при декларуванні ПДВ завищено суму податкового кредиту (ряд.17) по податковій декларації з ПДВ за січень 2023 року та, відповідно, завищено від`ємне значення податку на додану вартість, що включається до складу наступного податкового періоду всього на суму 2913596 грн, яке відображене у рядку 21 декларації з ПДВ за січень 2023 року на загальну суму 2913596 грн.

обставини, встановлені на підставі наданих позивачем доказів

34.Оплата робіт (послуг) здійснена позивачем на підставі виставлених рахунків ТОВ «ДНПФ Соло»:

-№ 50 від 30.07.2021, договір: будівельного субпідряду № 36 від 30.07.2021, товари роботи (послуги) «Будівництво мереж водопостачання, водовідведення та зливової каналізації», кількість: 1 послуга, на суму 16113578,41 грн, у тому числі ПДВ 2685596,40 грн;

-№ 87 від 09.02.2022, договір: будівельного субпідряду № 36 від 30.07.2021, товари роботи (послуги) «Будівництво мереж водопостачання, водовідведення та зливової каналізації», кількість: 1 послуга, на суму 900000 грн, у тому числі ПДВ 150000 грн;

-№ 520 від 23.05.2022, договір: будівельного субпідряду № 36 від 30.07.2021, товари роботи (послуги) «Компенсація витрат з ямкового ремонту за адресою: м. Дніпро, вул. Шевченко, 43», кількість: 1 послуга, на суму 468000 грн, у тому числі ПДВ 78000 грн.

35.Оплата здійснена ТОВ «Укрсервісстрой» на користь ТОВ «ДНПФ Соло» платіжними інструкціями:

-від 09.08.2021 № 633, на суму 4500000 грн, призначення платежу: «Будівництво мереж водопостачання, водовідведення та зливової каналізації дог. № 36 від 30.07.2021. рах № 50 від 30.07.2021, в т.ч. ПДВ 20% 750000 грн»;

-від 10.08.2021 № 636, на суму 2040578,41 грн, призначення платежу: «Будівництво мереж водопостачання, водовідведення та зливової каналізації дог. № 36 від 30.07.2021. рах № 50 від 30.07.2021, в т.ч. ПДВ 20% 340096,40 грн»;

-від 17.08.2021 № 651, на суму 1000000 грн, призначення платежу: «Будівництво мереж водопостачання, водовідведення та зливової каналізації дог. № 36 від 30.07.2021. рах № 50 від 30.07.2021, в т.ч. ПДВ 20% 166666,67 грн»;

-від 17.08.2021 № 651, на суму 1000000 грн, призначення платежу: «Будівництво мереж водопостачання, водовідведення та зливової каналізації дог. № 36 від 30.07.2021. рах № 50 від 30.07.2021, в т.ч. ПДВ 20% 166666,67 грн»;

-від 18.08.2021 № 651, на суму 1000000 грн, призначення платежу: «Будівництво мереж водопостачання, водовідведення та зливової каналізації дог. № 36 від 30.07.2021. рах № 50 від 30.07.2021, в т.ч. ПДВ 20% 166666,67 грн»;

-від 17.08.2021 № 663, на суму 1000000 грн, призначення платежу: «Будівництво мереж водопостачання, водовідведення та зливової каналізації дог. № 36 від 30.07.2021. рах № 50 від 30.07.2021, в т.ч. ПДВ 20% 1602263,07 грн»;

-від 27.08.2021 № 651, на суму 1000000 грн, призначення платежу: «Будівництво мереж водопостачання, водовідведення та зливової каналізації дог. № 36 від 30.07.2021. рах № 50 від 30.07.2021, в т.ч. ПДВ 20% 166666,67 грн»;

-від 28.08.2021 № 677, на суму 1000000 грн, призначення платежу: «Будівництво мереж водопостачання, водовідведення та зливової каналізації дог. № 36 від 30.07.2021. рах № 50 від 30.07.2021, в т.ч. ПДВ 20% 166666,67 грн»;

-від 02.09.2021 № 686, на суму 573000 грн, призначення платежу: «Будівництво мереж водопостачання, водовідведення та зливової каналізації дог. № 36 від 30.07.2021. рах № 50 від 30.07.2021, в т.ч. ПДВ 20% 1006763,07 грн»;

-від 06.09.2021 № 693, на суму 1000000 грн, призначення платежу: «Будівництво мереж водопостачання, водовідведення та зливової каналізації дог. № 36 від 30.07.2021. рах № 50 від 30.07.2021, в т.ч. ПДВ 20% 166666,67 грн»;

-від 07.09.2021 № 698, на суму 2000000 грн, призначення платежу: «Будівництво мереж водопостачання, водовідведення та зливової каналізації дог. № 36 від 30.07.2021. рах № 50 від 30.07.2021, в т.ч. ПДВ 20% 333333,33 грн»;

-від 21.09.2021 № 736, на суму 1000000 грн, призначення платежу: «Будівництво мереж водопостачання, водовідведення та зливової каналізації дог. № 36 від 30.07.2021. рах № 50 від 30.07.2021, в т.ч. ПДВ 20% 166666,67 грн»;

-від 14.02.2022 № 693, на суму 900000 грн, призначення платежу: «Будівництво мереж водопостачання, водовідведення та зливової каналізації зг. рах № 87 від 09.02.2022 зг. дог. № 36 від 30.07.2021 в т.ч. ПДВ 20% 150000 грн»;

-від 25.05.2022 № 1131, на суму 468000 грн, призначення платежу: «Компенсація витрат з ямкового ремонту зг. рах. №520 від 23.05.2022 зг. дог. № 36 від 30.07.2021 в т.ч. ПДВ 78000».

36.Для підтвердження операцій з будівництва мереж водопостачання, водовідведення та зливової каналізації позивачем надано: акт на закриття прихованих робіт № 01/06 від 05.09.2022; акт на закриття прихованих робіт № 02/06 від 05.09.2022; акт на закриття прихованих робіт № 14/6 від 05.09.2022; акт на закриття прихованих робіт № 15/6 від 05.09.2022; акт на закриття прихованих робіт № 16/6 від 07.09.2022; акт на закриття прихованих робіт № 17/6 від 05.09.2022; акт на закриття прихованих робіт № 18/6 від 31.08.2022; акт на закриття прихованих робіт № 20/6 від 07.09.2022; акт на закриття прихованих робіт № 21/6 від 31.08.2022; акт на закриття прихованих робіт № 25/6 від 08.09.2022; акт на закриття прихованих робіт № 27/6 від 07.09.2022; сертифікати якості на використане обладнання (матеріали); виконавча документація (виконавчі креслення); таблиця колодязів господарчо-побутового водопроводу B1; таблиця колодязів господарчо-побутової каналізації К1; таблиця колодязів дощової каналізації К2; акт утилізації демонтованих матеріалів; фото-звіт «стан виконання робіт», видатковими накладними.

37.На підтвердження операцій з ямкового ремонту позивачем надано: акт здачі-приймання виконаних робіт на Нове будівництво багатофункціонального комплексу житлового i громадського призначення по вул. Шевченко, в районі буд. № 43 м. Дніпро Ремонт та відновлення асфальтобетонного покриття за вересень 2022 від 07.09.2022; довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за червень 2022 від 30.06.2022 ; акт б/н за червень 2022 № 520 від 30.06.2022; підсумкова відомість ресурсів 23.05.22 Об`єкт: Відновлення асфальтобетонного покриття (витрати - по факту); Договірна ціна на Нове будівництво багатофункціонального комплексу житлового громадського призначення по вул. Шевченко, в районі буд. № 43 м. Дніпро Ямковий ремонт асфальтобетонного покриття.

V. ОЦІНКА СУДУ

38.Надаючи оцінку доводам сторін, суд зазначає, що відповідно до підпункту «а» підпункту 2 пункту 198.1 статті 198 ПК України до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з придбання або виготовлення товарів та послуг.

39.При цьому, згідно з пунктом 198.2 статі 198 ПК України, датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з рахунку платника податку або дата отримання платником податку товарів/послуг.

40.У розглянутому спорі податкові накладні складені за першою подією датою списання коштів з рахунку платника податків (позивача, покупця) у банку.

41.Позивачем до матеріалів справи надано копії платіжних інструкцій, які не були надані під час проведення перевірки.

42.Суд звертає увагу на платіжні інструкції від 17.08.2021 № 663 та від 02.09.2021 № 686, у яких у призначенні платежу сума ПДВ, яка сплачується у складі платежу, не відповідає 20% розміру податку на додану вартість. Зокрема, в платіжній інструкції від 17.08.2021 № 663 на суму 1000000 грн, ПДВ зазначено у розмірі 1602263,07 грн, а в платіжній інструкції від 02.09.2021 № 686 на суму 573000 грн, ПДВ зазначено у розмірі 1006763,07 грн». Незважаючи та таку очевидну невідповідність, надані позивачем платіжні доручення містять відмітку банку про проведення платіжних операцій.

43.Податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду, зокрема, у зв`язку з придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг (пункт 198.3 статті 198 ПК України).

44.Пунктом 198.6 статті 198 ПК України визначено, що не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.

45.У разі коли на момент перевірки платника податку контролюючим органом суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними у абзаці першому цього пункту документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу.

46.Податкові накладні, отримані з Єдиного реєстру податкових накладних, є для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

47.Вимоги для підтвердження даних, визначених у податковій звітності, встановлені статтею 44 ПК України, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин. Згідно з пунктом 44.1 цієї статті для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

48.Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

49.Встановлюючи правило щодо обов`язкового підтвердження сум податкового кредиту, врахованих платником податків при визначенні податкових зобов`язань з ПДВ, презюмується, що ці документи є достовірними, тобто операції, які вони підтверджують, дійсно мали місце.

50.У справах, предмет спору в яких стосується правомірності відображення платником податків у бухгалтерському та податковому обліках фінансових показників господарських операцій, які, за висновком контролюючого органу, є непідтвердженими, сталою є практика правозастосування Верховного Суду, яка полягає в тому, що правові наслідки у вигляді виникнення у платника податків права на формування в податковому обліку сум податкового кредиту наступають лише у разі реального (фактичного) вчинення господарських операцій з придбання товарів (робіт, послуг) з метою їх використання у своїй господарській діяльності, що пов`язані з рухом активів, зміною зобов`язань чи власного капіталу платника податків, та відповідають економічному змісту, відображеному в укладених платником договорах, що має підтверджуватись належним чином оформленими первинними документами.

51.На підтвердження фактичного здійснення господарських операцій, платник повинен мати відповідні первинні документи, які мають бути належно оформленими, містити всі необхідні реквізити, бути підписані уповноваженими особами та які в сукупності із встановленими обставинами справи, зокрема, і щодо можливостей здійснення господарюючими суб`єктами відповідних операцій з урахуванням часу, місця знаходження майна, обсягу матеріальних та трудових ресурсів, економічно необхідних для здійснення господарських операцій, мають свідчити про беззаперечний факт реального вчинення господарських операцій, що і є підставою для формування платником податків даних податкового обліку.

52.Згідно із частиною першою статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-XIV (далі - Закон № 996-XIV) підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення.

53.Таким чином, для визначення податкового кредиту господарські операції мають бути фактично здійсненими та підтвердженими належним чином оформленими первинними документами, які відображають реальність таких операцій. Сума ПДВ для включення до податкового кредиту, також повинна бути підтверджена податковою накладною, виписаною постачальником на операцію з постачання товару (послуг) і зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

54.Надаючи оцінку оскаржуваному рішенню в частині зменшення від`ємного значення суми податку на додану вартість по податкових накладних № 22 від 09.08.2021, № 42 від 17.08.2021, № 43 від 18.08.2021, № 45 від 19.08.2021, № 70 від 27.08.2021, № 71 від 28.08.2021, № 1 від 02.09.2021, № 2 від 06.09.2021, № 3 від 07.09.2021, № 4 від 09.09.2021 та № 6 від 23.09.2021 за номенклатурою послуг / робіт «Будівництво мереж водопостачання, водовідведення та зливової каналізації», складених за період з 01.08.2021 по 30.09.2021 на загальну суму ПДВ 2685596,42 грн, суд зазначає, що такі податкові накладні зареєстровані в ЄРПН, що підтверджено сторонами та останніми не заперечується.

55.При цьому, складення та реєстрація таких податкових накладних здійснена за правилом першої події - датою списання коштів з рахунку платника податків (позивача, покупця) у банку, як зазначено вище, та позивачем здійснена оплата виставленого субпідрядником рахунку № 50 від 30.07.2021, договір: будівельного субпідряду № 36 від 30.07.2021, товари роботи (послуги) «Будівництво мереж водопостачання, водовідведення та зливової каналізації», кількість: 1 послуга, на суму 16113578,41 грн, у тому числі ПДВ 2685596,40 грн.

56.Позивач підтвердив відсутність складених актів виконаних робіт (наданих послуг), пояснивши це тим, що акти є непідписаними у зв`язку із наявністю недоліків, які треба виконати.

57.Надані позивачем акти на закриття прихованих робіт, складені у 2022 році, не є документами, що підтверджують отримання платником податку результатів робіт (послуг), оскільки вони не містять вартості робіт та використаних матеріалів, самостійно не кореспондуються з податковими накладними.

58.Таким чином, належними та допустимими доказами, зокрема первинними документами, не підтверджується виконання робіт (послуг), по яких суми податкового кредиту сформували спірне від`ємне значення податку на додану вартість.

59.Доводи контролюючого органу щодо нереальності операцій з посиланням на відомості інформаційних баз даних ДПС України та аналіз податкової звітності ТОВ «ДНПФ Соло» є передчасними, оскільки тільки за наявності усіх первинних документів, зокрема й актів виконаних робіт (наданих послуг) можливо проаналізувати обсяг робіт (послуг), час їх фактичного виконання, вартість таких робіт (послуг) та використаних матеріалів.

60.Щодо висновків контролюючого органу про неправильність формування від`ємного значення ПДВ по податковим накладним № 92 від 14.02.2022 та № 170 від 25.05.2022, які не є зареєстрованими в ЄРПН, суд зазначає наступне.

61.Позивачем включено до складу податкового кредиту травня 2022 року суму ПДВ 78000 грн (податкова накладна № 170 від 25.05.2022) та червня 2022 року суму ПДВ 150000 грн (податкова накладна № 92 від 14.02.2022).

62.Оплата таких робіт (послуг) здійснена позивачем на підставі виставлених рахунків ТОВ «ДНПФ Соло»:

-№ 87 від 09.02.2022, договір: будівельного субпідряду № 36 від 30.07.2021, товари роботи (послуги) «Будівництво мереж водопостачання, водовідведення та зливової каналізації», кількість: 1 послуга, на суму 900000 грн, у тому числі ПДВ 150000 грн, платіжною інструкцією від 14.02.2022 № 693, на суму 900000 грн;

-№ 520 від 23.05.2022, договір: будівельного субпідряду № 36 від 30.07.2021, товари роботи (послуги) «Компенсація витрат з ямкового ремонту за адресою: м. Дніпро, вул. Шевченко, 43», кількість: 1 послуга, на суму 468000 грн, у тому числі ПДВ 78000 грн, платіжною інструкцією від 25.05.2022 № 1131.

63.Надаючи оцінку доводам позивача щодо правомірності формування податкового кредиту відповідно до пункту 32-2 підрозділу 2 розділу ХХ ПК України, суд зазначає, що Законом № 2120-IX від 15.03.2022 підрозділ 2 розділу ХХ ПК України було доповнено пунктом 32-2, відповідно до якого:

-тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, платники податку за операціями з придбання товарів/послуг, за якими в Єдиному реєстрі податкових накладних постачальниками не зареєстровано податкові накладні та/або розрахунки коригування до них, включають до складу податкового кредиту звітного періоду суми податку на додану вартість, сплачені (нараховані) у складі вартості придбаних товарів/послуг, на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, складених (отриманих) платником податку за операціями з придбання товарів/послуг відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»;

-протягом шести місяців після припинення або скасування дії воєнного стану платники зобов`язані забезпечити реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних всіх податкових накладних та розрахунків коригування, реєстрація яких відстрочена на період дії воєнного стану, а податковий кредит, задекларований платниками під час дії воєнного стану на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, підлягає обов`язковому уточненню (приведенню у відповідність) з урахуванням даних податкових накладних та розрахунків коригування, зареєстрованих у Єдиному реєстрі податкових накладних.

64.В подальшому спеціальні правила справляння податків і зборів, реєстрації податкових уточнені Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12.05.2022 № 2260-IX.

65.Зокрема, Законом № 2260-IX пункт 32-2 підрозділу 2 розділу XX ПК України викладено в новій редакції та внесені зміни і доповнення в пункт 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України.

66.Так, пунктом 32-2 підрозділу 2 розділу XX ПК України, в редакції Закону від 12.05.2022 № 2260-IX, установлено:

-тимчасово, за податкові періоди лютий, березень, квітень, травень 2022 року за операціями з придбання товарів/послуг, за якими в Єдиному реєстрі податкових накладних постачальниками не зареєстровано податкові накладні та/або розрахунки коригування до них, платники податку:

-включають до складу податкового кредиту звітного (податкового) періоду суми податку на додану вартість, сплачені (нараховані) у складі вартості придбаних товарів/послуг, на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, складених (отриманих) платником податку за операціями з придбання товарів/послуг відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».

67.Одночасно, пунктом 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, в редакції Закону від 12.05.2022 № 2260-IX, установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

68.Так, пунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, в редакції Закону від 12.05.2022 № 2260-IX, установлено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022, подання податкової звітності до 20.07.2022 та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31.07.2022.

69.В редакції на час розгляду цієї справи, тобто редакції Закону № 3303-IX від 09.08.2023, підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України установлено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15.07.2022.

70.При цьому, пунктом 69.1-1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, в редакції Закону від 12.05.2022 № 2260-IX та чинній на час розгляду цієї справи, установлено, що платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.

71.Отже, спеціальними нормами, які тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, регулюють порядок реєстрації податкових накладних встановлено обов`язок платника податків забезпечити реєстрацію податкових накладних в ЄРПН, зокрема й податкових накладних № 92 від 14.02.2022 та № 170 від 25.05.2022.

72.Однак, матеріалами справи не підтверджено забезпечення субпідрядником реєстрації таких податкових накладних, позивач зазначає про зупинення їх реєстрації.

73.Таким чином, оскільки відповідно до спеціальних норм субпідрядником не здійснено реєстрацію податкових накладних, у тому числі до 15.07.2022, то відповідно до загальної норми, визначеної пунктом 198.6 статті 198 ПК України, тільки податкові накладні, отримані з Єдиного реєстру податкових накладних, є для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

74.З огляду на викладене, суд вважає правильними висновки податкового органу щодо неправомірності включення до складу податкового кредиту сум ПДВ по податковим накладним № 92 від 14.02.2022 та № 170 від 25.05.2022, які не є зареєстрованими в ЄРПН.

75.При цьому позивачем не надано акт виконаних робіт (послуг) на підтвердження операцій за податковою накладною № 92 від 14.02.2022.

VІІ. ВИСНОВКИ СУДУ

76.З системного аналізу матеріалів справи та наведених норм законодавства, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову, у зв`язку із чим судові витрати покладаються на позивача.

77.Керуючись статтями 241-246 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

1.У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Укрсервісстрой» (код 33248818; вул. Собінова, 1, м. Дніпро, 49083) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код 44118658; вул. Сімферопольська, 17-А, м. Дніпро, 49600) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення відмовити повністю.

2.Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 КАС України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 КАС України.

3.Повне рішення складено 06.11.2023.

Суддя І.О. Верба

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.10.2023
Оприлюднено08.11.2023
Номер документу114691032
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —160/15964/23

Ухвала від 01.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 06.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Постанова від 01.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чередниченко В.Є.

Ухвала від 20.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чередниченко В.Є.

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чередниченко В.Є.

Ухвала від 20.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чередниченко В.Є.

Рішення від 26.10.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Рішення від 26.10.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні