Рішення
від 06.11.2023 по справі 500/4852/23
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/4852/23

06 листопада 2023 рокум. Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді Мірінович У.А., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Керівника Теребовлянської окружної прокуратури Тернопільської області в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Тернопільській області до Відділу освіти, культури, молоді, спорту та туризму Микулинецької селищної ради третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Микулинецька селищна рада , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Тернопільська районна державна адміністрація про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Тернопільського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Керівника Теребовлянської окружної прокуратури Тернопільської області в інтересах держави в особі Тернопільської районної державної адміністрації, Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Тернопільській області до Відділу освіти, культури, молоді, спорту та туризму Микулинецької селищної ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Микулинецька селищна рада, у якій позивач просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність відділу освіти, культури, молоді, спорту та туризму Микулинецької селищної ради щодо не приведення у стан готовості до використання за призначенням захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №75215, що знаходиться за адресою: вул. Сонячна, 1 А, с. Дарахів, Тернопільського району, Тернопільської області;

- зобов`язати відділ освіти, культури, молоді, спорту та туризму Микулинецької селищної ради привести у готовність до використання за призначенням захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття №75215, що знаходиться за адресою: вул. Сонячна, 1 А, с. Дарахів, Тернопільського району, Тернопільської області.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що Теребовлянською окружною прокуратурою вивчено стан додержання вимог чинного законодавства при використанні споруд цивільного захисту населення та встановлено, що на території Микулинецької селищної ради Тернопільського району Тернопільської області по вул. Сонячна, 1А, с. Дарахів, Тернопільського району, Тернопільської області, розміщено захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття №75215, що розташоване у будинку культури в с. Дарахів, яке в умовах військової агресії російської федерації проти України через недодержання та порушення з балансоутримувачем вимог законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд) є не готовим до використання за призначенням, через що не здатне забезпечити захист цивільного населення та у разі використання за призначенням може створювати загрозу для життя та здоров`я людей. Балансоутримувачем захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №75215 є Відділ освіти, культури, молоді, спорту та туризму Микулинецької селищної ради.

Позивач вказує, що Микулинецькою селищною радою тривалий час не вживаються належні заходи щодо приведення у відповідність до вимог законодавства протирадіаційного укриття та, відповідно, у готовність до використання за призначенням. Захисна споруда підлягає ремонту, утримується з порушенням вимог наказу Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту», Правил пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417, зареєстровані у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697. Оцінка стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №75215 описана у відповідних актах, які відповідачем до уваги не взяті, захисне укриття не приведено до готовності для використання за призначенням.

Наведене, на переконання позивача свідчить про тривалість та систематичність порушень відповідачем у сфері цивільного захисту, що може призвести до порушень інтересів держави в частині завдання шкоди життю та здоров`ю людей.

Обґрунтовуючи необхідність захисту інтересів держави шляхом звернення керівника Теребовлянської окружної прокуратури до суду з даним позовом зазначено, що спір стосується бездіяльності відповідача, на балансі якого перебуває захисна споруда цивільного захисту та яка упродовж тривалого часу обмежено готова до використання за призначенням, що призводить до загрози життю та здоров`я населення, в умовах проведення на території України бойових дій. Подання даної позовної заяви спрямоване на усунення порушень законодавства у сфері обороноздатності держави, на забезпечення захисту цивільного (мирного) населення, особливо у питаннях підтримання колективних засобів захисту, якими є захисні споруди та інші місця можливого перебування людей для збереження їх життя та здоров`я у разі активних військових дій на території Микулинецької селищної ради.

З наведених підстав прокурор просив позов задовольнити.

Ухвалою від 09.08.2023 суд залишив позовну заяву без руху, встановивши строк та спосіб усунення недоліків позовної заяви.

Ухвалою суду від 28.08.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у даній справі, ухвалено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

Суд за заявою в.о. керівника Теребовлянської окружної прокуратури замінив процесуальний статус Тернопільської районної державної адміністрації (Тернопільської районної військової адміністрації) з позивача 1, на третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача.

Копію ухвали про відкриття провадження у справі від 28.08.2023 отримано відповідачем у справі - Відділом освіти, культури, молоді, спорту та туризму Микулинецької селищної ради 28.08.2023, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа в електронний кабінет (арк. справи 162 зворот).

У встановлений судом строк, відповідач відзиву на позовну заяву не подав, з клопотанням про продовження процесуального строку для його подання не звертався.

Відповідно до частини шостої статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Інших заяв, в тому числі по суті справи, на адресу суду від учасників справи не надходило.

Відповідно до частини п`ятої статті 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Суд зазначає, що розгляд даної судової справи здійснено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін з урахуванням строку перебування головуючої судді у даній справі у відпустці, в порядку черговості.

Дослідивши письмові докази та перевіривши доводи, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини.

Як слідує з матеріалів судової справи, на території Микулинецької селищної ради Тернопільського району Тернопільської області, за адресою: вул. Сонячна, 1А, село Дарахів, Тернопільського району, Тернопільської області, - розміщено захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття №75215, яке розташоване у будинку культури в селі Дарахів.

Балансоутримувачем захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №75215 є Відділ освіти, культури, молоді, спорту та туризму Микулинецької селищної ради.

Так, відповідно до Рішення Микулинецької селищної ради №39 від 29.12.2020 «Про передачу закладів освіти, культури та бібліотечної системи Микулинецької селищної ради в оперативне управління та на баланс відділу освіти, культури, молоді, спорту та туризму Микулинецької селищної ради» передано в оперативне управління та на баланс Відділу відділ освіти, культури, молоді, спорту та туризму Микулинецької селищної ради Дарахівський сільський будинок культури (арк. справи 94).

Відповідно до Акту приймання - передачі основних засобів від 15.11.2021 будинок культури в селі Дарахів передано з балансу Микулинецької селищної ради в оперативне управління Відділу освіти, культури, молоді, спорту та туризму Микулинецької селищної ради (арк. справи 87).

Як слідує з відомостей Технічного паспорту, облікової картки та паспорту захисної споруди цивільного захисту протирадіаційне укриття №75215 вбудоване в будівлю, його площа становить 641,4 кв., місткість - 500 осіб, прийняте в експлуатацію в 1990 році (арк. справи 30-40).

Проведеними в 2020 - 2022 роках обстеженнями щодо оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту уповноваженими комісіями зафіксовано, що стан протирадіаційного укриття №75215 не відповідає встановленим вимогам щодо його утримання та експлуатації, з огляду на що споруда не готова до використання за цільовим призначенням.

Так, відповідно до Акту, складеного за результатами проведення оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №75215 у 2020 році (дату складання акту не вказано), проведеної комісією за участю представників Теребовлянської РДА, Теребовлянського РВ Управління ДСНС України у Тернопільській області, Дарахівської сільської ради встановлено, що протирадіаційне укриття не готове до використання за призначенням (арк. справи 43-46).

Вказаним актом зафіксовано, що загальний технічний стан споруди є обмежено працездатний, відсутні таблички на вході і виході, відсутня система водопостачання, система електропостачання та освітлення потребують ремонту, відсутня система зв`язку та оповіщення, відсутнє заземлення електрообладнання, відсутні системи пожежогасіння та сигналізації, відсутні вимірювальні прилади, відсутні робочі інструменти формування з обслуговування захисної споруди, відсутня документація на захисну споруду.

Аналогічні порушення щодо стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №75215 зафіксовано також Актом комісії Микулинецької селищної ради 01.09.2021 (арк. справи 47-51).

Надалі, 21.09.2022 комісією Микулинецької селищної ради за участю головного фахівця Головного управління ДСНС України в Тернопільській області та фахівця відділу державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства Теребовлянського управління ТУ ДПСС в Тернопільській області проведено оцінку стану готовності, експлуатації і використання сховища захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №75215, за результатами якого складено Акт (арк. справи 52-56) зі змісту якого слідує, що стан укриття погіршився, оскільки крім раніше встановлених порушень, комісією виявлено також, що в укритті відсутня гідроізоляція, немає первинних засобів пожежогасіння, відсутні схеми евакуації.

Відповідно до листа Головного управління ДСНС України в Тернопільській області за №64 005-2686/64 21/2 від 29.05.2023 відомо, що у процесі оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №75215, яка проводилося 21.09.2021 за участю представника Тернопільського районного управління ДСНС України в Тернопільській області, виявлено недоліки у стані утримання та експлуатації і використання сховища захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №75215, а саме: захисна споруда потребує поточного ремонту; відсутня система вентиляції; відсутня система водопостачання; відсутня система каналізації; система електропостачання та освітлення потребують ремонту; відсутня система зв`язку та оповіщення; відсутні засоби пожежогасіння та схема евакуації; відсутні місця для сидіння та лежання; відсутні засоби медичної допомоги; відсутній запас питної та технічної води відсутні таблички з вказанням відповідної інформації на вході до захисної споруди; відсутні вказівники на шляху до захисної споруди; не створено формування з обслуговування захисної споруди та відсутній робочий інструмент даного формування; відсутня документація на захисну споруду.

Також Головним управлінням ДСНС України в Тернопільській області повідомлено, що від балансоутримувача у період 2022 - 2023 років листи щодо виконання рекомендацій, зазначених в акті оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисті від 21.09.2022, - не надходили.

Як слідує з рекомендацій, зазначених у Акті обстеження від 21.09.2022, для приведення захисної споруди №75215 у готовність до використання за призначенням балансоутримувачу необхідно провести поточний ремонт споруди, відновити системи життєзабезпечення, інженерно - технічні системи, обладнати місця для сидіння, забезпечити засобами пожежогасіння, засобами надання медичної допомоги, ємкостями з питною та технічною водою, показниками руху та табличками з написами.

Балансоутримувачем - відділом освіти, культури, молоді та спорту Микулинецької селищної ради вказаний Акт не оскаржувався, тому відомості викладені у ньому відповідають реальному стану готовності вказаної захисної споруди.

Однак, Відділом освіти, культури, молоді, спорту та туризму Микулинецької селищної ради не вжито належних заходів щодо приведення у відповідність до вимог законодавства протирадіаційного укриття №75215 та, відповідно, у готовність до використання за призначенням, що підтверджується інформацією відділу освіти, культури, молоді, спорту та туризму Микулинецької селищної ради №289 від 18.07.2023 (арк. справи 99) наданою на запит прокуратури №54-1995ВИХ-23 від 13.07.2023 (арк. справи 82-83).

Вважаючи бездіяльність Відділу освіти, культури, молоді, спорту та туризму Микулинецької селищної ради щодо неналежного утримання протирадіаційного укриття №75215, що розташоване у будинку культури за адресою: вул. Сонячна, 1А, село Дарахів, Тернопільського району, Тернопільської області та щодо не приведення його у відповідність до вимог законодавства протиправною, керівник Теребовлянської окружної прокуратури звернувся до суду з цим позовом.

Визначаючись щодо позовних вимог та надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Статтею 131-1 Конституції України на органи прокуратури покладається представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене статтями 2, 23 Закону України «Про прокуратуру» та статтею 53 КАС України.

Згідно з частинами першою, третьою, четвертою статті 23 цього Закону представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.

Як визначено частинами четвертою, п`ятою статті 53 КАС України, прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Відповідно до пункту 2 резолютивної частини рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 №3-рп/99 під поняттям орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надані повноваження органу виконавчої влади.

При вирішенні справи суд бере до уваги, що інтереси держави є оціночним поняттям, а тому прокурор в кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Враховуючи позицію Верховного Суду, викладену в постанові від 03.12.2019 у справі №920/121/19, суд зазначає, що поняття «інтереси держави» охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному конкретному випадку звернення прокурора з позовом. Надмірна формалізація «інтересів держави», особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необґрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист значущих інтересів там, де це дійсно потрібно (аналогічна позиція викладена у постановах Верховного Суду від 25.04.2018 у справі №806/1000/17, від 19.09.2019 у справі №815/724/15, від 17.10.2019 у справі №569/4123/16-а).

Державний інтерес знаходить свій вияв у підтримці такого стану суспільних відносин, який би повною мірою відповідав конституційним засадам правового регулювання та забезпечував баланс інтересів усіх членів суспільства в їх взаємовідносинах між собою та державою.

З наведеного висновується, що інтереси держави спрямовані на забезпечення гарантій державної влади та ефективного функціонування її інститутів та органів задля захисту та реалізації прав і свобод територіальних громад.

У даному випадку, обґрунтовуючи інтереси держави прокурор, зазначає, що спір у цій справі стосується бездіяльності відповідача, на балансі якого перебуває захисна споруда цивільного захисту та яка упродовж тривалого проміжку часу обмежено готова до використання за призначенням, що призводить до загрози життю та здоров`ю населення в умовах ведення на території України бойових дій, під час яких наносяться ракетні удари по різних об`єктах, які знаходяться на її території. Внаслідок бездіяльності відповідача у сфері цивільного захисту населення порушено інтереси держави та жителів територіальної громади.

Подання прокуратурою даної позовної заяви обумовлено необхідністю захисту інтересів держави в умовах збройної агресії, підвищення її обороноздатності та спрямоване на захист життя та здоров`я людей через спонукання відповідача належно виконувати покладені на нього законодавством зобов`язання щодо утримання захисних споруд цивільного захисту в належному стані.

У даному випадку спеціально уповноваженим державою органом на здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту є ГУ ДСНС України у Тернопільській області. Разом з тим, знаючи про тривале невиконання Відділом освіти, культури, молоді, спорту та туризму Микулинецької селищної ради вимог діючого законодавства щодо приведення у відповідність протирадіаційного укриття №75215, ГУ ДСНС України у Тернопільській області з урахуванням постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 №303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24.02.2022 №64 «Про введення воєнного стану в Україні», не вжито необхідних заходів з метою зобов`язання балансоутримувача даного об`єкта вчинити певні дії. Наведене стало підставою для звернення прокурора до суду з даним позовом.

За наведених обставин, суд вважає наявними передбачені частиною третьою статті 23 Закону України «Про прокуратуру» підстави для представництва прокурором інтересів держави в суді.

Відповідно до статті 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Статтею 27 Конституції України також визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.

У зв`язку з військовою агресією російською федерації проти України, Указом Президента України від 24.02.2022 №64/202 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 24.02.2022 №2102-IX, в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб.

Указами Президента України від 14.03.2022 №133/2022, від 18.04.2022 №259/2022, від 17.05.2022 №341/2022, від 12.08.2022 №573/2022, від 07.11.2022 №757/2022, від 06.02.2023 №58/2023, від 01.05.2023 № 254/2023, продовжувався строк дії воєнного стану в Україні, востаннє з 05 години 30 хвилин 20.05.2023 строком на 90 діб.

Цивільний захист населення є складовою режиму воєнного стану, який введений в Україні.

Відповідно до статті 2 Закону України Про оборону України оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

Згідно із статтею 3 Закону України Про оборону України підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Відповідно до пункту 14 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України (далі - Кодекс) захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.

Цивільним захистом, відповідно до статті 4 Кодексу, є функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період.

Відповідно до пункту 2 частини першої статті 21 Кодексу громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.

Відповідно до частини четвертої статті 32 Кодексу для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.

Відповідно до частини п`ятої статті 32 Кодексу порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138 (далі - Порядку) визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Відповідно до частини восьмої статті 32 Кодексу утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Пунктом 9 Порядку передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

У відповідності до пункту 3 Порядку балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.

Згідно із пунктом 10 Порядку балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Частиною першою статті 20 Кодексу визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.

Згідно із пунктом 11 Порядку вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Відповідно до пункту 1 Розділу І Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Захисні пристрої призначені для захисту осіб, що переховуються у сховищах, від надмірного тиску повітряної ударної хвилі під час застосування звичайної зброї та засобів масового ураження. До захисних пристроїв, якими обладнуються сховища, належать захисно-герметичні і герметичні двері, віконниці (ставні), захисні секції, клапани-відтиначі, КНТ тощо (підпункт 1 пункту 2 розділу III Вимог).

Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (пункт 6 Розділу VIII Вимог).

Відповідно до підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимог для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.

Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимог).

Підпунктами 5, 6 пункту 2 розділу VI Вимог визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.

Відповідно до підпункту 8 пункту 2 Розділу VI Вимог під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди.

За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.

У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 8 пункту 2 Розділу VI Вимог).

Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено пунктом 8 статті 32 Кодексу та пунктом 9 Порядку.

На даний час, у період коли в Україні діє воєнний стан, захисна споруда цивільного захисту протирадіаційного укриття №75215, що розташоване у будинку культури за адресою: вул. Сонячна, 1А, село Дарахів, Тернопільського району, Тернопільської області, перебуває в стані не готовності до використання за призначенням, через що не здатна забезпечити захист цивільного населення, а відповідач не вживає необхідних заходів для приведення укриття у відповідність до вимог законодавства, чим допускає протиправну бездіяльність.

Невжиття відповідачем визначених законодавством заходів з метою приведення протирадіаційного укриття №75215 до стану готовності суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

Аналогічну правову позицію підтримав Верховний Суд у справі №826/12192/16 (постанова від 03.10.2018) та у справі №820/5164/15 (постанова від 25.07.2019).

Оскільки суд встановив протиправну бездіяльність Відділу освіти, культури, молоді, спорту та туризму Микулинецької селищної ради щодо не приведення протирадіаційного укриття №75215у придатний стан для використання за цільовим призначенням, то до задоволення підлягає і похідна позовна вимога про зобов`язання відповідача вжити необхідних заходів щодо приведення протирадіаційного укриття №75215, у придатний стан для використання за цільовим призначенням.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги керівника Теребовлянської окружної прокуратури в інтересах держави в особі ГУ ДНС з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області, Тернопільської районної військової адміністрації є обґрунтованими, позов слід задовольнити повністю.

Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведення експертизи.

Враховуючи те, що позивач, як суб`єкт владних повноважень, під час подання позову поніс лише судові витрати у вигляді сплаченого судового збору, тому судові витрати з відповідача не стягуються, а підстави для стягнення судового збору відсутні.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги керівника Теребовлянської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області до Відділу освіти, культури, молоді, спорту та туризму Микулинецької селищної ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Микулинецька селищна рада, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Тернопільська районна державна адміністрація про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити в повному обсязі.

Визнати протиправною бездіяльність Відділу освіти, культури, молоді, спорту та туризму Микулинецької селищної ради щодо не приведення у стан готовості до використання за призначенням захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №75215, що знаходиться за адресою: вул. Сонячна, 1 А, с. Дарахів, Тернопільського району, Тернопільської області.

Зобов`язати Відділ освіти, культури, молоді, спорту та туризму Микулинецької селищної ради привести у готовність до використання за призначенням захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття №75215, що знаходиться за адресою: вул. Сонячна, 1 А, с. Дарахів, Тернопільського району, Тернопільської області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 06 листопада 2023 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- Керівник Теребовлянської окружної прокуратури (місцезнаходження/місце проживання: вул. 22 Січня, 14, м.Теребовля, Тернопільська область, 48100, код ЄДРПОУ: 02910098);

- Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Тернопільській області (місцезнаходження/місце проживання: вул. Лесі Українки, 6,м. Тернопіль,46011 код ЄДРПОУ: 38535547);

відповідач:

- Відділ освіти, культури, молоді, спорту та туризму Микулинецької селищної ради (місцезнаходження/місце проживання: вул. 22 Січня, 8,смт. Микулинці,Тернопільський район, Тернопільська область,48120 код ЄДРПОУ/РНОКПП 43717193);

треті особи:

- Микулинецька селищна рада (місцезнаходження: вул. С. Бандери,11,смт. Микулинці,Тернопільський район, Тернопільська область,48120 код ЄДРПОУ/РНОКПП 04396302) ;

- Тернопільська районна державна адміністрація (місцезнаходження: майдан Перемоги,1,м. Тернопіль,46009 код ЄДРПОУ:04058284)

Головуючий суддяМірінович У.А.

Дата ухвалення рішення06.11.2023
Оприлюднено08.11.2023
Номер документу114694369
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —500/4852/23

Рішення від 06.11.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

Ухвала від 06.11.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

Ухвала від 28.08.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

Ухвала від 09.08.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні