Постанова
від 31.10.2023 по справі 200/11123/18
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

31 жовтня 2023 року м. Дніпросправа № 200/11123/18Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Добродняк І.Ю. (доповідач),

суддів: Бишевської Н.А., Семененка Я.В.,

за участю секретаря судового засідання Поспєлової А.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпрі апеляційну скаргу Акціонерного товариства «Укрпошта»

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 26 липня 2023 року (головуючий суддя Юрков Е.О.)

у справі№200/11123/18

за позовом Акціонерного товариства «Укрпошта»

до Відділу з питань державного архітектурно-будівельного контролю виконкому Криворізької міської ради

про визнання протиправною та скасування постанови про накладення штрафу в сфері містобудівної діяльності та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Акціонерне товариство «Укрпошта» звернулось до суду з позовом до Відділу з питань державного архітектурно-будівельного контролю виконкому Криворізької міської ради, в якому просило визнати протиправною та скасувати постанову №2 про накладання штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 08.06.2018, винесену в.о. начальника відділу з питань державного архітектурно-будівельного контролю виконкому Криворізької міської ради - Лаба Тетяною Миколаївною про визнання Дніпропетровської дирекції ПАТ «Укрпошта» винною у вчиненні правопорушення, передбаченого п. 2 ч. 6 ст. 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності», та накладення штрафу у сумі 52860 грн., а справу про адміністративне правопорушення закрити за відсутністю події такого правопорушення та його складу діях позивача.

Позовні вимоги обґрунтовані безпідставністю накладення штрафу за недопущення посадових осіб органів державного архітектурно-будівельного контролю на об`єкт будівництва. Позивач зазначає, що відповідно до складеного акту від 24.05.2018 в.о. директора Дніпропетровської дирекції ПАТ «Укрпошта» Бут Вячеслав Анатольович не допустив посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю на об`єкт «Реконструкція приміщення відділення поштового зв`язку №57 за адресою: Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг, м-н Гірницький, 19», аде згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань з 20.02.2018, керівником Дніпропетровської дирекції Публічного акціонерного товариства «Укрпошта» значиться Зіненко Костянтин Васильович. Крім того, Зіненко К.В. як директор ДД ПАТ «Укрпошта» здійснює свої повноваження від імені та в інтересах ПАТ «Укрпошта» на підставі нотаріально посвідченої довіреності від 20.02.2018, зареєстрованої в реєстрі за № 166, а відповідно, лише він був єдиним, одноособовим керівником дирекції та наділений правами визначати повноважну особу дирекції на участь в проведенні посадовими особами відділу ДАБК позапланової перевірки. ОСОБА_1 , який з 30.11.2017, призначений на посаду начальника центру управління майном та інфраструктурою Дніпропетровської дирекції ПАТ «Укрпошта», в період проведення позапланової перевірки, а саме: 11.05.2018 по 24.05.2018, не був та не міг бути в.о. директора дирекції та не мав відповідних повноважень, що повністю спростовує мотиви та обґрунтування вчинення правопорушення, викладені відповідачем в оскаржуваній постанові від 08.06.2018.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 26 липня 2023 року у задоволенні позову відмовлено.

Суд, застосовуючи правові висновки Верховного Суду, виходив з того, що законодавством не передбачено чіткого порядку попереднього повідомлення суб`єкта містобудування про проведення позапланової перевірки як обов`язкової передумови її проведення, однак для забезпечення присутності уповноваженого представника під час проведення такої відповідач у межах підготовки до проведення позапланової перевірки повинен вчинити дії щодо повідомлення суб`єкта містобудування про її проведення. У разі, якщо суб`єкт містобудування був належним чином та своєчасно повідомлений про здійснення перевірки і достеменно знав про такий намір контролюючого органу, однак, маючи об`єктивну можливість, не направив у визначений у направленні день і час уповноваженого представника на об`єкт будівництва, це слід кваліфікувати як свідоме ухилення суб`єкта містобудування від виконання обов`язку бути присутнім під час проведення перевірки.

Щодо тверджень позивача, що він не є суб`єктом правопорушення у сфері містобудівної діяльності, суд зазначив, що державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється щодо суб`єктів містобудування яким є замовник, а з матеріалів справи вбачається, що замовником в даному випадку є Дніпропетровська дирекція Публічного акціонерного товариства «Укрпошта».

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, позивач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального права, неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким задовольнити адміністративний позов в повному обсязі. Скаржник зазначає, що судом першої інстанції не надано належної оцінки тому, що Дніпропетровська дирекція ПАТ «Укрпошта» не може нести відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, оскільки не є юридичною особою. Крім того, позивач вважає помилковими висновки суду першої інстанції про наявність в діях позивача складу правопорушення, а саме: недопущення посадових осіб інспекції державного архітектурно-будівельного контролю на об`єкти будівництва, оскільки судом першої інстанції не враховано висновки Верховного Суду, викладені в постанові від 13.12.2021 у справі №160/9483/19, не надано належної оцінки тому, що відділ ДАБК повідомив Дніпропетровську дирекцію ПАТ «Укрпошта» про проведення позапланової перевірки без конкретної дати проведення перевірки, а лише зазначив період перевірки з 11.05.2018 по 24.05.2018.

В судовому засіданні представник позивача підтримав доводи, викладені в апеляційній скарзі.

Представник відповідача в судове засідання не з`явився, про час і місце судового засідання відповідач повідомлений судом належним чином. Відповідач подав суду письмовий відзив на апеляційну скаргу, в якому просить залишити рішення суду першої інстанції без змін як законне та обґрунтоване.

Відповідно до ч.1 ст.308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню частково, з огляду на таке.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, відповідно до вимог статті 36 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» Дніпропетровська дирекція публічного акціонерного товариства «Укрпошта» повідомленням №ДП061173341402 від 30.11.2017 повідомила відділ з питання державного архітектурно-будівельного контролю виконкому Криворізької міської ради про початок виконання будівельних робіт, а саме: робіт з реконструкції приміщення відділення поштового зв`язку №57 за адресою: Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг, м-н Гірницький, 19.

Означене повідомлення №ДП061173341402 від 30.11.2017 підписане виконуючим обов`язки директора Дніпропетровської дирекції Публічного акціонерного товариства «Укрпошта» В.А. Бут.

13.04.2018 Відділ з питань державного архітектурно-будівельного контролю виконкому Криворізької міської ради направив засобами поштового зв`язку на адресу Дніпропетровської дирекції Публічного акціонерного товариства «Укрпошта» повідомлення №586 від 12.04.2018 про проведення позапланової перевірки щодо дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил на об`єкті будівництва: «Реконструкція приміщення відділення поштового зв`язку №57 за адресою: Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг, м-н Гірницький, 19», будівельна адреса 50057, Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг, м-н Гірницький, 19 - замовник будівництва Дніпропетровська дирекція Публічного акціонерного товариства «Укрпошта».

Означене повідомлення вручене позивачу 16.04.2018, що підтверджується наявною в матеріалах справи копією рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення.

Цим повідомленням №586 від 12.04.2018 відповідач також просив з метою проведення позапланової перевірки забезпечити доступ спеціалістів відділу до вищезазначеного об`єкту, присутність замовника (або уповноваженої особи за довіреністю) та уповноважених представників Публічного акціонерного товариства «Укрпошта».

В цьому ж повідомленні визначений термін проведення позапланової перевірки з 11.05.2018 по 24.08.2018.

04.05.2018 відповідачем видано направлення №32 для здійснення означеної позапланової перевірки.

24.05.2018 головними спеціалістами Відділу з питань державного архітектурно-будівельного контролю виконкому Криворізької міської ради Єфімовою Надією Володимирівною та ОСОБА_2 із залученням заступника управління благоустрою та житлово-комунального господарства виконкому Саксаганської районної у місті ради Ганженко С.В. складено акт № 02324052018 про недопущенням посадових осіб інспекції державного архітектурно-будівельного контролю на об`єкт будівництва: «Реконструкція приміщення відділення поштового зв`язку №57 за адресою: Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг, м-н Гірницький, 19» (далі - об`єкт будівництва) для проведення позапланової перевірки, яким зафіксовано, що в.о. директора Бут Вячеслав Анатолійович порушив положення пункту 1.7 частини 3 статті 41 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та пп.1, пп. 8 п.11, п. 14 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 №553. Додатково в акті зазначено, що ДД ПАТ «Укрпошта» у телефонному режимі попереджені, на об`єкт будівництва не з`явилися.

Того ж дня 24.05.2018 відповідачем складений припис №11 від 24.05.2018 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил. Означеним приписом з метою усунення виявлених порушень вимагалось: до 07.06.2018 надати документи, необхідні для здійснення заходу державного архітектурно-будівельного контролю (проектну документацію, акт прийому-передачі проектно-кошторисної документації та вихідні данні для проектування) та допустити посадових осіб до об`єкту для здійснення заходу державного архітектурно-будівельного контролю.

Також 24.05.2018 посадовими особами Відділу з питань державного архітектурно-будівельного контролю виконкому Криворізької міської ради складено протокол про правопорушення законодавства у сфері містобудівної діяльності у зв`язку із виявленими порушеннями, а саме: замовник або його уповноважена особа Дніпропетровської дирекції Публічного акціонерного товариства «Укрпошта» (за довіреністю) відсутній для проведення позапланової перевірки, якому у визначений строк було надіслано повідомлення про проведення перевірки, був повідомлений листом від 12.04.2018 №586 (отримано 16.04.2018), чим не допустив посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю до проведення перевірки у термін з 11.05.2018 по 24.05.2018.

Вказаний факт визнаний порушенням п. 1, 7 ч.3 ст. 41 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та абз.8 п.12 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 №553.

Одночасно в цьому протоколі вказано про час і місце розгляду справи про адміністративне правопорушення: о 14:00 08.06.2018 у приміщенні Відділу з питань державного архітектурно-будівельного контролю виконкому Криворізької міської ради.

Акт № 02324052018 24.05.2018, припис №11 від 24.05.2018 та протокол про правопорушення законодавства у сфері містобудівної діяльності від 24.05.2018 направлені на адресу позивача (Дніпропетровської дирекції) засобами поштового зв`язку, отримані ним 30.05.2018, що підтверджується наявною в матеріалах справи копією рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення, позивачем не заперечується.

Відділом з питань державного архітектурно-будівельного контролю виконкому Криворізької міської ради розглянуто матеріали справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності, за результатом розгляду якої винесено постанову №2 від 08.06.2018 про накладання штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності у сумі 52860 грн.

З огляду на фактичні обставини справи, норми законодавства, що регулюють спірні правовідносини, суд апеляційної інстанції не погоджується з висновком суду першої інстанції про правомірність оскаржуваної постанови №2 від 08.06.2018 про накладання штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності.

Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» встановлює, як в ньому зазначено, правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

Суб`єктами містобудування є органи виконавчої влади, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи (ч.2 ст.4 Закону).

Відповідно до визначень, що наведені в ст.1 цього Закону, замовник - фізична або юридична особа, яка має намір щодо забудови території (однієї чи декількох земельних ділянок) і подала в установленому законодавством порядку відповідну заяву.

Відповідно до частини першої статті 41 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється на об`єктах будівництва у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.

Відповідно до ч.2 ст.41 цього Закону орган державного архітектурно-будівельного контролю розглядає відповідно до закону справи про адміністративні правопорушення та справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності.

Частиною 3 статті 41 вказаного Закону визначені права посадових осіб органів державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки, зокрема:

1) безперешкодного доступу до місць будівництва об`єктів та до об`єктів, що підлягають обов`язковому обстеженню;

2) складати протоколи про вчинення правопорушень, акти перевірок та накладати штрафи відповідно до закону;

3) у разі виявлення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, містобудівних умов та обмежень, затвердженого проекту або будівельного паспорта забудови земельної ділянки видавати обов`язкові для виконання приписи щодо:

а) усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил;

б) зупинення підготовчих та будівельних робіт;

4) проводити перевірку відповідності виконання підготовчих та будівельних робіт вимогам будівельних норм, стандартів і правил, затвердженим проектним вимогам, рішенням, технічним умовам, своєчасності та якості проведення передбачених нормативно-технічною і проектною документацією зйомки, замірів, випробувань, а також ведення журналів робіт, наявності у передбачених законодавством випадках паспортів, актів та протоколів випробувань, сертифікатів та іншої документації;

7) одержувати в установленому законодавством порядку від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, фізичних осіб інформацію та документи, необхідні для здійснення державного архітектурно-будівельного контролю.

Процедура здійснення заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями (далі - суб`єкти містобудування) вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт визначена Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року № 553.

Відповідно до п.11 Порядку №533 посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час проведення перевірки мають право:

1) безперешкодного доступу до місць будівництва об`єктів та до об`єктів, що підлягають обов`язковому обстеженню;

2) складати протоколи про вчинення правопорушень, акти перевірок та накладати штрафи відповідно до закону;

3) у разі виявлення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, містобудівних умов та обмежень, затвердженого проекту або будівельного паспорта забудови земельної ділянки видавати обов`язкові для виконання приписи щодо:

усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил;

зупинення підготовчих та будівельних робіт.

Згідно приписів п. 14 Порядку № 553 суб`єкт містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, зобов`язаний: допускати посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю до проведення перевірки за умови дотримання ними порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю; одержувати примірник припису органу державного архітектурно-будівельного контролю за результатами здійсненого планового чи позапланового заходу; виконувати вимоги органу державного архітектурно-будівельного контролю щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності; надавати документи, пояснення в обсязі, який він вважає необхідним, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю.

У разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, крім акта перевірки, складається протокол, видається припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил або припис про зупинення підготовчих та/або будівельних робіт (далі - припис). У приписі обов`язково встановлюється строк для усунення виявлених порушень згідно з додатком (п.17 Порядку № 553).

Протокол разом з усіма матеріалами перевірки протягом трьох днів після його складення подається посадовій особі органу державного архітектурно-будівельного контролю, до повноважень якої належить розгляд справ про правопорушення у сфері містобудівної діяльності (п.20 Порядку № 553).

Пунктом 12 Порядку № 553 передбачено, що у разі відмови суб`єкта містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, у допуску посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю до проведення перевірки, відмови суб`єкта містобудування в наданні документів, необхідних для здійснення заходів державного архітектурно-будівельного контролю, відсутності суб`єкта містобудування, якому у визначений цим Порядком строк було надіслано повідомлення про проведення перевірки, або його уповноваженої особи (за довіреністю) на об`єкті під час перевірки складається відповідний акт.

Форма акту про недопущення посадових осіб інспекції державного архітектурно-будівельного контролю на об`єкти будівництва, підприємства будівельної галузі для виконання покладених на них функцій, затверджена наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 15 травня 2012 року № 240.

Недопущення посадових осіб органів державного архітектурно-будівельного контролю на об`єкти будівництва, підприємства будівельної галузі для виконання покладених на них функцій відповідно до п. 2 ч. ч. 6 ст. 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» тягне за собою відповідальність у вигляді штрафу у розмірі тридцяти прожиткових мінімумів для працездатних осіб.

Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» правопорушеннями у сфері містобудівної діяльності є протиправні діяння (дії чи бездіяльність) суб`єктів містобудування - юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених законодавством, будівельними нормами, державними стандартами і правилами.

Процедура накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, що передбачені Законом України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності», визначена Порядком накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 6 квітня 1995 року № 244.

Пунктом 3 Порядку №244 встановлено, що штрафи накладаються на суб`єктів містобудування - юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (далі - суб`єкти містобудування) за правопорушення у сфері містобудівної діяльності.

Згідно пункту 9 Порядку №244 про вчинення правопорушення у сфері містобудівної діяльності посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю, які згідно з функціональними обов`язками здійснюють державний архітектурно-будівельний контроль (далі - уповноважена посадова особа органу державного архітектурно-будівельного контролю), складають протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності.

Уповноважена посадова особа органу державного архітектурно-будівельного контролю складає протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності у двох примірниках, один з яких надається під підпис суб`єкту містобудування, що притягається до відповідальності за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, не пізніше трьох робочих днів з дня складення акта перевірки такого суб`єкта містобудування (пункт 10 Порядку №244).

Відповідно до пункту 16 Порядку №244 справа про правопорушення у сфері містобудівної діяльності розглядається посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю, до повноважень якої належить розгляд таких справ, протягом 15 днів з дня одержання зазначеною особою протоколу про правопорушення у сфері містобудівної діяльності та інших матеріалів справи.

Підпунктом 1 пункту 22 Порядку №244 передбачено, що за результатами розгляду справи посадова особа органу державного архітектурно-будівельного контролю, до повноважень якої належить розгляд справ, приймає одну з таких постанов:

1) постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності (далі - постанова про накладення штрафу);

2) постанову про закриття справи щодо накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності (далі - постанова про закриття справи).

В спірному випадку, як встановлено вище, постанова про накладення штрафу №2 від 08.06.2018 винесена за результатами розгляду справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності за фактом виявленого відповідачем порушення, що зафіксовано в акті № 02324052018 від 24.05.2018 про недопущенням посадових осіб інспекції державного архітектурно-будівельного контролю на об`єкт будівництва.

Суть виявленого порушення полягає в тому, що під час проведення позапланової перевірки у термін з 11.05.2018 по 24.05.2018 на об`єкті «Реконструкція приміщення відділення поштового зв`язку № 57 за адресою: Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг, м-н Гірницький, 19» відсутній керівник замовника - Дніпропетровської дирекції ПАТ «Укрпошта» або уповноважена особа (за довіреністю). Замовнику листом від 12.04.2018 № 586 було надіслано повідомлення про проведення перевірки на об`єкті будівництва «Реконструкція приміщення відділення поштового зв`язку № 57 за адресою: Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг, м-н Гірницький, 19» (згідно рекомендованого повідомлення отримано 16.04.2018). Документи необхідні для здійснення заходу державного архітектурного контролю не надані. Перелік документів необхідних для здійснення заходу державного архітектурно-будівельного контролю було надіслано електронною поштою 16.05.2018 (е-mail Ukrposhta@i.ua).

Зазначеним замовник не допустив посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю на об`єкт «Реконструкція приміщення відділення поштового зв`язку № 57 за адресою: Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг, м-н Гірницький, 19» для виконання покладених на них функцій, чим порушив вимоги п. 1, 7 ч.3 ст. 41 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та пп. 1, пп. 8 п. 11, п. 14 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року № 553.

Суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції, що відсутність суб`єкта містобудування у визначений органом архітектурно-будівельного контролю день і час може бути кваліфіковано як недопущення посадових осіб інспекції державного архітектурно-будівельного контролю на об`єкт будівництва з настанням відповідних правових наслідків.

Наведеним вище п.14 Порядку № 553 встановлено обов`язок суб`єкта містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, допускати посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю до проведення перевірки за умови дотримання ними порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю.

Згідно з п.9 Порядку № 553 державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у присутності суб`єктів містобудування або їх представників, які будують або збудували об`єкт будівництва.

При цьому реалізація права суб`єкта містобудування бути присутнім під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю безпосередньо залежить від обізнаності (повідомлення) його про намір відповідного органу або його посадових осіб щодо проведення перевірки.

Таким чином, з`ясування цього питання є необхідною передумовою для притягнення суб`єкта містобудування до відповідальності відповідно до положень п.2 ч.6 ст.2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності».

Суд першої інстанції, приймаючи рішення у цій справі, погодився з відповідачем, що відсутність замовника або його уповноваженої особи для проведення позапланової перевірки, якому у визначений строк було надіслано повідомлення про проведення перевірки від 12.04.2018 №586, слід вважати недопущенням посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю до проведення перевірки у термін з 11.05.2018 по 24.05.2018.

Суд апеляційної інстанції вважає такий висновок помилковим, оскільки судом першої інстанції залишено поза увагою, що визначальним у даному випадку є факт належного повідомлення суб`єкта містобудування саме про день і час відповідного заходу контролю і саме така правова позиція висловлена Верховним Судом, в тому числі в постановах, на які послався суд першої інстанції в своєму рішенні.

Так, відповідно до висновку у постанові Верховного Суду України від 13 грудня 2021 року у справі № 160/9483/19, приписи Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та Порядку № 533 не визначають чіткого порядку попереднього повідомлення суб`єкта містобудування про проведення позапланової перевірки як обов`язкової передумови її проведення, однак, для забезпечення присутності суб`єкта містобудування або уповноваженого ним представника під час проведення такої, відповідач, здійснюючи підготовку до проведення позапланової перевірки, повинен вчинити дії щодо повідомлення суб`єкта містобудування про її проведення. Це дає можливість реалізувати наявне у суб`єкта містобудування право бути присутнім під час проведення перевірки.

На думку колегії суддів, системний аналіз положень Порядку № 553 дає підстави для висновку про те, що державний архітектурно-будівельний контроль може здійснюватися без присутності суб`єктів містобудування або їх представників, лише у випадку, якщо останні були належним чином повідомлені про дату і час проведення перевірки, але не прибули на об`єкт будівництва для проведення перевірки.

Водночас у разі, якщо суб`єкт містобудування був належним чином та своєчасно повідомлений про здійснення перевірки і достеменно знав про такий намір контролюючого органу, однак, маючи об`єктивну можливість, не направив у визначений у направленні день і час уповноваженого представника на об`єкт будівництва, це слід кваліфікувати як свідоме ухилення суб`єкта містобудування від виконання обов`язку бути присутнім під час проведення перевірки. Така правова позиція наведена у постанові Верховного Суду від 15.01.2020 у справі №818/1617/16.

Характеристика обставин, які можуть свідчити про недопуск посадових осіб уповноваженого органу ДАБК до проведення перевірки, наводилась у постановах Верховного Суду від 09.12.2019 у справі № 822/836/16, від 06.02.2020 у справі № 208/537/17, де зазначено, що це може виражатись як у вчиненні будь-яких активних дій з боку суб`єкта містобудівної діяльності або його представників, що фактично перешкоджають здійсненню такого заходу державного архітектурно-будівельного контролю, так і у пасивній поведінці цього ж суб`єкта, який, будучи завчасно обізнаним про день, час і місце її проведення, свідомо, за відсутності на те поважних причин, не створив належних умов для цього, в тому числі не забезпечив доступ до об`єкта перевірки і присутності суб`єкта містобудування або уповноважених ним осіб.

В спірному випадку, встановлені у справі обставини свідчать, що повідомлення Відділу з питань державного архітектурно-будівельного контролю виконкому Криворізької міської ради від 12.04.2018 № 586 містить лише період проведення позапланової перевірки, а саме: з 11.05.2018 по 24.05.2018. Конкретна дата і час проведення позапланової перевірки у цьому повідомлені не визначені. Інші документи, які б підтверджували повідомлення позивача про день і час здійснення перевірки, в матеріалах справи відсутні, сторонами не подані.

Враховуючи, що позапланова перевірка дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил призначена відповідачем на об`єкті будівництва: «Реконструкція приміщення відділення поштового зв`язку №57 за адресою: Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг, м-н Гірницький, 19», а роботи з реконструкції вказаного приміщення не передбачають постійного і невідлучного перебування і присутності замовника (уповноваженої особи за довіреністю), уповноважених представників ПАТ «Укрпошта» на цьому об`єкті, суд апеляційної інстанції погоджується з позивачем, що зазначення лише періоду проведення перевірки з 11.05.2018 по 24.05.2018 без конкретної дати і часу унеможливлює участь суб`єкта містобудування або його представника у такій перевірці і, відповідно, не може розцінюватись як свідоме ухилення суб`єкта містобудування від виконання обов`язку бути присутнім під час проведення перевірки.

За таких обставин відсутність на об`єкті будівництва під час перевірки суб`єкта містобудування не є недопущенням посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю на об`єкт будівництва для виконання покладених на них функцій, тому не може бути підставою для накладення штрафу на Дніпропетровську дирекцію ПАТ «Укрпошта».

Наведене вище є самостійною і достатньою підставою для визнання протиправною та скасування оскаржуваної постанови про накладання штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності № 2 від 08.06.2018 через відсутність в діях позивача складу правопорушення у сфері містобудівної діяльності.

В той же час, суд не вбачає підстав для задоволення решти позовних вимог про закриття справи про адміністративне правопорушення за відсутністю події такого правопорушення та його складу в діях позивача.

Суд приймає до уваги, що штрафні санкції, передбачені п.2 ч.6 ст.2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності», є окремим видом відповідальності у сфері містобудівної діяльності.

Відповідно до пп.1 п.8 наведеного вище Порядку № 244 провадження у справі про правопорушення у сфері містобудівної діяльності не може бути розпочате, а розпочате провадження підлягає закриттю в разі відсутності події і складу правопорушення у сфері містобудівної діяльності.

За правилами п.24 Порядку № 244 постанова про закриття справи приймається посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю, до повноважень якої належить розгляд справ, за наявності обставин, передбачених пунктом 8 цього Порядку, і складається у двох примірниках. Перший примірник постанови у триденний строк після її прийняття вручається під розписку керівникові або уповноваженому представникові суб`єкта містобудування чи надсилається йому поштою або через електронний кабінет (крім випадків, передбачених підпунктом 5 пункту 8 цього Порядку), про що робиться відмітка у постанові, а другий - залишається в органі державного архітектурно-будівельного контролю, який виніс постанову.

Виходячи з вищенаведеного, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що судом першої інстанції при розгляді даної справи неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, невірно застосовано норми матеріального права, внаслідок чого рішення суду першої інстанції відповідно до ст. 317 КАС України підлягає скасуванню з прийняттям нового рішення про часткове задоволення позову.

Керуючись ст.ст. 310, 315, 317, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Акціонерного товариства «Укрпошта» задовольнити частково.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 26 липня 2023 року у справі №200/11123/18 скасувати, прийняти нове рішення.

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправною та скасувати постанову про накладання штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 08.06.2018 №2.

В решті позову відмовити.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, може бути оскаржена до касаційного суду в порядку та строки, встановлені ст.ст.328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий - суддя І.Ю. Добродняк

суддя Н.А. Бишевська

суддя Я.В. Семененко

Дата ухвалення рішення31.10.2023
Оприлюднено08.11.2023
Номер документу114699262
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/11123/18

Ухвала від 14.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Постанова від 31.10.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Постанова від 31.10.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 18.09.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 18.09.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 30.08.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Рішення від 26.07.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юрков Едуард Олегович

Рішення від 26.07.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юрков Едуард Олегович

Ухвала від 18.07.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юрков Едуард Олегович

Ухвала від 04.07.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юрков Едуард Олегович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні