ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 листопада 2023 року
м. Київ
справа № 360/98/21
адміністративне провадження № К/9901/26442/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Бучик А.Ю.,
суддів - Рибачука А.І., Стрелець Т.Г.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Біловодської селищної ради Біловодського району Луганської області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 18.03.2021 (суддя Пляшкова К.О.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 16.06.2021 (колегія суддів: Геращенко І.В., Казначеєв Е.Г., Міронова Г.М.) у справі №360/98/21 за позовом Біловодської селищної ради Біловодського району Луганської області до Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці про визнання протиправними та скасування припису та постанови про накладення штрафу,
ВСТАНОВИВ:
І. РУХ СПРАВИ
1. Біловодська селищна рада Біловодського району Луганської області звернулася до суду з позовом до Головного управління Держпраці у Луганській області, в якому просила визнати протиправним та скасувати припис від 29.10.2020 № ЛГ20982/1434/НД/АВ/П про усунення виявлених порушень та постанову від 29.10.2020 № ЛГ20982/1434/НД/АВ/П/ТД-ФС про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення.
2. Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 16.02.2021 замінено відповідача - Головне управління Держпраці у Луганській області правонаступником Східним міжрегіональним управлінням Державної служби України з питань праці.
3. Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 18.03.2021, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 16.06.2021, у задоволені позову відмовлено.
4. Не погоджуючись з судовими рішеннями, позивач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове, яким позов задовольнити.
5. Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 19.07.2021 визначено колегію суддів: ОСОБА_1., Бучик А.Ю., Стеценко С.Г.
6. Ухвалою Верховного Суду від 02.08.2021 відкрито касаційне провадження на підставі п.1 частини четвертої статті 328 КАС України.
7. У відзиві на касаційну скаргу відповідач просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
8. У зв`язку з ухваленням Вищою радою правосуддя рішення від 08.06.2023 № 622/0/15-23 «Про звільнення ОСОБА_1 з посади судді Верховного Суду у зв`язку з поданням заяви про відставку», розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 15.06.2023 № 908/0/78-23 призначено повторний автоматизований розподіл цієї судової справи.
Протоколом розподілу справи від 15.06.2023 визначено склад колегії суддів для розгляду цієї справи: Бучик А.Ю. - головуючий суддя, судді: Рибачук А.І., Стрелець Т.Г.
9. Заслухавши суддю - доповідача, колегія суддів прийшла до висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з таких підстав.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
10. Судами встановлено, що до ГУ Держпраці у Луганській області 10.08.2020 надійшов лист Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області від 07.08.2020 № 1200-010403-5/15949 з інформацією щодо фізичних осіб, які виконують роботи (надають послуги) за цивільно-правовими договорами в одного роботодавця більше року. До переліку страхувальників за № 102 включено Біловодську селищну раду з інформацією, що в позивача за цивільно-правовими договорами більше року працюють 44 особи.
11. Наказом ГУ Держпраці у Луганській області від 07.10.2020 № 665 «Про проведення інспекційного відвідування Біловодської селищної ради Біловодського району Луганської області» згідно підпунктів 3 та 6 пункту 5 Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого КМУ від 21.08.2019 № 823 «Деякі питання здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю», керуючись статтею 12 Конвенції Міжнародної організації праці № 81 1947 року про інспекцію праці у промисловості й торгівлі, ратифікованої Законом України від 08.09.2004 № 1985-IV, частинами п`ятою і шостою статті 2 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та статтею 259 Кодексу законів про працю України, за інформацією Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області від 07.08.2020 № 1200-010403-5/15949 щодо застрахованих осіб, які виконують роботи (надають послуги) за цивільно-правовими договорами у одного страхувальника більше року, доручено провести інспекційне відвідування начальнику та головному державному інспектору відділу державного нагляду додержання законодавства соціального страхування управління з питань праці ГУ Держпраці у Луганській області Кравець Г.В. та Солдатовій Ю.Г. у строк з 08.10.2020 по 22.10.2020, в ході якого перевірити додержання законодавства про працю в частині фактичного допуску працівника (ів) до роботи без оформлення трудового договору.
12. ГУ Держпраці у Луганській області 07.10.2020 видано направлення № 01-17/711 на проведення інспекційного відвідування начальнику та головному державному інспектору відділу державного нагляду додержання законодавства соціального страхування управління з питань праці ГУ Держпраці у Луганській області Кравець Г.В. та Солдатовій Ю.Г., яке 08.10.2020 вручено уповноваженій особі Біловодської селищної ради.
13. Інспекторами праці складено вимогу про надання/поновлення документів від 08.10.2020 № ЛГ20982/1434/ПД, яку того ж дня вручено під підпис уповноваженій особі об`єкта відвідування ОСОБА_2 .
14. На виконання вимоги Біловодською селищною радою надано копії: рішення Біловодської селищної ради; штатного розпису; розрахунково-платіжної відомості; журналу реєстрації договорів; посадової інструкції завідуючого сектору з благоустрою; розпорядження; квитанції про направлення звіту; звітності з ЄСВ; цивільно-правових договорів та актів прийому виконаних робіт. Копії вказаних документів надані й до матеріалів справи.
15. За результатами інспекційного відвідування складено акт інспекційного відвідування (невиїзного інспектування) від 22.10.2020 № ЛГ20982/1434/НД/АВ юридичної особи (фізичної особи), яка використовує найману працю.
Інспекційним відвідуванням встановлено, що штатним розписом апарату Біловодської селищної ради, затвердженим секретарем селищної ради, передбачено чисельність працівників у кількості 91 штатна одиниця, штатним розписом відділів та інших підрозділів виконавчого комітету Біловодської селищної ради, затвердженим секретарем селищної ради, передбачено чисельність працівників у кількості 43 штатні одиниці.
Станом на 08.10.2020 в Біловодській селищній раді 98 осіб надають послуги за договорами цивільно-правового характеру.
За висновками акту інспекційного відвідування укладені Біловодською селищною радою із 98 фізичними особами цивільно-правові договори про виконанню робіт містять ознаки трудових відносин, які регулюються законодавством України про працю.
16. 27.10.2020 Біловодською селищною радою до ГУ Держпраці у Луганській області подано зауваження до акта інспекційного відвідування, про розгляд яких повідомлено листом від 29.10.2020 № 02-12/1235.
17. На підставі акта інспекційного відвідування інспектором праці складено припис від 29.10.2020 № ЛГ20982/1434/НД/АВ/П про усунення виявлених порушень, яким зобов`язано селищного голову Біловодської селищної ради усунути виявлені інспекційним відвідуванням порушення у строк до 27.11.2020.
18. Заступником начальника ГУ Держпраці у Луганській області Рисухіним Д.Л. за результатами розгляду справи про накладення штрафу на підставі акта інспекційного відвідування від 22.10.2020 № ЛГ20982/1434/НД/АВ прийнято постанову від 29.10.2020 № ЛГ20982/1434/НД/АВ/П/ТД-ФС про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, якою за порушення частини першої статті 21 та частини третьої статті 24 КЗпП України, відповідно до статті 265 КЗпП України, статті 53 Закону України «Про зайнятість населення», частини третьої статті 34 Закону України «Про місцеве самоврядування», Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2013 № 509, на Біловодську селищну раду накладено штраф у розмірі 4900000 грн.
19. Біловодською селищною радою до ГУ Держпраці у Луганській області подано скаргу від 05.11.2020 № 013-41/2431 на припис про усунення виявлених порушень законодавства про працю та постанову про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, в задоволенні якої відмовлено рішенням ГУ Держпраці у Луганській області від 20.11.2020 № 01-15/3295.
20. Не погоджуючись з приписом та постановою відповідача, позивач звернувся до суду із цим позовом.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
21. Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, виходив з того, що договори про надання послуг, укладені між Біловодською селищною радою та 98 фізичними особами, мають ознаки не цивільних, а трудових відносин. Водночас, незважаючи на допуск працівників до виконання посадових обов`язків, позивачем як роботодавцем не укладено з ними трудовий договір відповідно до вимог статті 24 КЗпП України, за що встановлена відповідальність згідно з пунктом 2 частини другої статті 265 КЗпП України.
ІV.ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
22. Позивач в обґрунтування касаційної скарги посилається на те, що висновок судів про систематичний характер роботи за укладеними договорами не відповідає фактичним обставинам справи, оскільки кожний договір укладався на місячний строк, із зазначенням конкретного періоду, протягом якого виконавці брали на себе обов`язки надавати послуги в обсязі і на умовах передбачених договорами, а саме: прибирання сміття, випалювання порослі, косіння трави на території селищної ради, вивезення сміття і укладення кожного наступного договору залежало виключно від волевиявлення обох сторін.
Відповідно до укладених договорів фізичні особи беруть на себе зобов`язання виконати конкретний вид роботи в чітко визначений термін, а Біловодська селищна рада Біловодського району Луганської області зобов`язується у разі необхідності надати необхідні засоби, інвентар та провести розрахунок; на цих осіб не поширюються правила внутрішнього трудового розпорядку та вони самі організовують процес надання послуг; предметом цих договорів є кінцевий результат праці, волевиявлення обох сторін перевіряється та з`ясовується.
Посилається, що суд апеляційної інстанції не врахував правову позицію Верховного Суду, яка висловлена у постановах від 04.07.2018 у справі №820/1432/17, від 24.12.2019 у справі №823/1167/16, від 05.02.2020 у справі №620/3913/18, від 06.02.2020 у справі №0840/3690/18, від 03.03.2020 у справі №1540/3913/18, у яких вказується про основні ознаки трудового договору на предмет встановлення факту порушення статті 265 КЗпП України та їх відмінність від цивільно-правових договорів.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
23. Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 № 96 (далі - Положення № 96) Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
24. Згідно ч. 1 статті 265 КЗпП України посадові особи органів державної влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, винні у порушенні законодавства про працю, несуть відповідальність згідно з чинним законодавством.
За змістом абз. 2 ч. 2 статті 265 КЗпП України юридичні та фізичні особи - підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків - у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення, а до юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, які використовують найману працю та є платниками єдиного податку першої - третьої груп, застосовується попередження.
Відповідно до частини четвертої статті 265 КЗпП України штрафи, зазначені у частині другій цієї статті, накладаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України
25. За змістом статті 21 КЗпП України трудовий договір є угода між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою, за якою працівник зобов`язується виконувати роботу, визначену цією угодою, з підляганням внутрішньому трудовому розпорядкові, а власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи фізична особа зобов`язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін.
Працівник має право реалізувати свої здібності до продуктивної і творчої праці шляхом укладення трудового договору на одному або одночасно на декількох підприємствах, в установах, організаціях, якщо інше не передбачене законодавством, колективним договором або угодою сторін.
Особливою формою трудового договору є контракт, в якому строк його дії, права, обов`язки і відповідальність сторін (в тому числі матеріальна), умови матеріального забезпечення і організації праці працівника, умови розірвання договору, в тому числі дострокового, можуть встановлюватися угодою сторін. Сфера застосування контракту визначається законами України.
26. Статтею 24 КЗпП України передбачено, що трудовий договір укладається, як правило, в письмовій формі. Додержання письмової форми є обов`язковим:
1) при організованому наборі працівників;
2) при укладенні трудового договору про роботу в районах з особливими природними географічними і геологічними умовами та умовами підвищеного ризику для здоров`я;
3) при укладенні контракту;
4) у випадках, коли працівник наполягає на укладенні трудового договору у письмовій формі;
5) при укладенні трудового договору з неповнолітнім (стаття 187 цього Кодексу);
6) при укладенні трудового договору з фізичною особою;
7) в інших випадках, передбачених законодавством України.
При укладенні трудового договору громадянин зобов`язаний подати паспорт або інший документ, що посвідчує особу, трудову книжку, а у випадках, передбачених законодавством, - також документ про освіту (спеціальність, кваліфікацію), про стан здоров`я та інші документи.
Працівник не може бути допущений до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
27. З аналізу наведених норм вбачається, що трудовий договір - це угода щодо здійснення і забезпечення трудової функції. За трудовим договором працівник зобов`язаний виконувати не якусь індивідуально-визначену роботу, а роботу з визначеної однієї або кількох професій, спеціальностей, посади відповідної кваліфікації, виконувати визначену трудову функцію в діяльності підприємства. Після закінчення виконання визначеного завдання трудова діяльність не припиняється.
Аналогічний висновок викладений у постановах Верховного Суду від 04.07.2018 у справі №820/1432/17, від 13.06.2019 у справі №815/954/18, від 04.09.2019 у справі №480/4515/18 та від 26.09.2019 у справі № 0440/5828/18.
28. Колегія суддів зазначає, що з аналізу чинного законодавства вбачається, що трудовий договір - це угода щодо здійснення і забезпечення трудової функції. За трудовим договором працівник зобов`язаний виконувати роботу з визначеної однієї або кількох професій, спеціальностей, посади відповідної кваліфікації, виконувати визначену трудову функцію в діяльності підприємства. Після закінчення виконання визначеного завдання трудова діяльність не припиняється. Предметом трудового договору є власне праця працівника в процесі виробництва.
Характерними ознаками трудових відносин є:
- систематична виплата заробітної плати за процес праці (а не її результат);
- підпорядкування правилам внутрішнього трудового розпорядку;
- виконання роботи за професією (посадою), визначеною Національним класифікатором України ДК 003:2010 "Класифікатор професій", затвердженим наказом Держспоживстандарту від 28.07.2010 №327;
- обов`язок роботодавця надати робоче місце;
- дотримання правил охорони праці на підприємстві, в установі, організації тощо.
29. Взаємовідносини фізичної особи і суб`єкта господарювання можуть виникати як на підставі трудового, так і на підставі цивільно-правового договору. При цьому сторони цивільно-правової угоди укладають договір в письмовій формі згідно з вимогами ст. 208 Цивільного кодексу України.
30. Загальне визначення цивільно-правового договору наведено у ст. 626 Цивільного кодексу України. Так, вказаною нормою встановлено, що договір - це домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
31. Згідно з ч. 1 ст. 901 Цивільного кодексу України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.
32. З аналізу наведених норм, Верховний Суд зазначає, що основними ознаками трудового договору, є: праця юридично несамостійна, протікає в рамках певного підприємства, установи, організації (юридичної особи) або в окремого громадянина (фізичної особи); шляхом виконання в роботі вказівок і розпоряджень власника або уповноваженого ним органу; праця має гарантовану оплату; виконання роботи певного виду (трудової функції); трудовий договір, як правило, укладається на невизначений час; здійснення трудової діяльності відбувається, як правило, в складі трудового колективу; виконання протягом встановленого робочого часу певних норм праці; встановлення спеціальних умов матеріальної відповідальності; застосування заходів дисциплінарної відповідальності; забезпечення роботодавцем соціальних гарантій.
Зокрема, відповідальність працівника за трудовим договором регулюється лише імперативними нормами (КЗпП України та інших актів трудового законодавства), що не можуть змінюватися сторонами у договорі, а відповідальність виконавця послуг у цивільно-правових відносинах визначається в договорі, а те, що ним не врегульоване - чинним законодавством України.
33. Зі співставлення трудового договору з цивільно-правовим договором, відмінним є те, що трудовим договором регулюється процес організації трудової діяльності. За цивільно-правовим договором процес організації діяльності залишається поза його межами, метою договору є отримання певного результату. Виконавець за цивільно-правовим договором, на відміну від працівника, який виконує роботу відповідно до трудового договору, не підпорядковується правилам внутрішнього трудового розпорядку, хоча і може бути з ним ознайомлений, він сам організовує свою роботу і виконує її на власний ризик, не зараховується до штату установи (організації), не вноситься запис до трудової книжки та не видається розпорядчий документ про прийом його на роботу на певну посаду.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 08.05.2018 у справі №127/21595/16-ц, від 04.07.2018 у справі №820/1432/17, від 29.08.2017 у справі №587/1714/17, від 26.09.2018 у справі №822/723/17, від 13.06.2019 у справі №1840/2507/18, від 08.10.2018 у справі №553/954/17, від 06.03.2019 у справі №802/2066/16-а, від 13.06.2019 у справі №815/954/18, від 24.10.2019 у справі №804/6962/17.
34. Судами встановлено, що станом на 08.10.2020 у Біловодській селищній раді за договорами цивільно-правового характеру надають послуги 98 осіб, а саме: ОСОБА_3 (виконання робіт з благоустрою на території селищної ради (прибирання сміття, вирубка порослі, благоустрій кладовищ, косіння трави); ОСОБА_4 (прибирання сміття, упорядкування клумб та пам`ятників на території Литвинівського старостинського округу); ОСОБА_5 (виконання робіт з благоустрою на території Кононівського старостинського округу: викошування та згрібання трави на території дитячих майданчиків, біля адмінбудівлі, будинку культури, сільських клубів, на територіях кладовищ, вивезення сміття, фарбування садово-паркових лавок); ОСОБА_6 (прибирання та вивіз сміття, випалювання чагарників та косіння трави по Плугатарському старостинському округу); ОСОБА_7 (прибирання сміття, вирубка порослі, благоустрій кладовищ, косіння трави); ОСОБА_8 (прибирання сміття, видалення порослі та сухих аварійних дерев, скошування трави та сухостою); ОСОБА_9 (прибирання та навантаження сміття, вирубка порослі, згрібання трави); ОСОБА_10 (прибирання доріжок та узбіч доріг від сміття, вирубування порослі, сухостою, чагарників); ОСОБА_11 (прибирання доріжок та узбіч доріг від сміття, викошування трави та її прибирання, вирубування дерев, порослі, сухостою, чагарників); ОСОБА_12 (виконання робіт з благоустрою на території селищної ради (прибирання сміття, благоустрій кладовищ, вирубка порослі, косіння трави); ОСОБА_13 (виконання робіт з благоустрою на території селищної ради: прибирання доріжок та тротуарів від сміття, обрізка дерев, вирубка порослі); ОСОБА_14 (благоустрій кладовищ, очищення від сміття узбіччя доріг, скошування трави, видалення порослі, сухостою, чагарників на території Євсузького старостинського округу); ОСОБА_15 (виконання робіт з благоустрою на території Данилівського старостинського округу: прибирання сміття коло тротуарів, прополювання на клумбах коло храму та адмінбудівлі, на кладовищі, дорогах та на вулицях); ОСОБА_16 (косіння, прибирання парків та вулиць, вивіз скошеної трави та сміття); ОСОБА_17 (прибирання парків, прополювання квітників, побілка бордюрів); ОСОБА_18 (прибирання сміття, вирубка порослі на території селища); ОСОБА_19 (прибирання сміття, згрібання скошеної трави, упорядкування газонів та клумб на території Литвинівського старостинського округу); ОСОБА_20 (прибирання сміття, згрібання скошеної трави, упорядкування газонів та клумб на території Литвинівського старостинського округу); ОСОБА_21 (прибирання та навантаження сміття, косіння трави та бур`янів по вулицях селищної ради); ОСОБА_22 (прибирання та навантаження сміття, косіння трави та бур`янів на території селищної ради); ОСОБА_23 (прибирання сміття, вирубка порослі, благоустрій кладовищ, косіння трави); ОСОБА_24 (прибирання сміття, видалення порослі, косіння бур`янів на території селищної ради); ОСОБА_25 (вивіз сміття, випилювання чагарників, косіння сухостою по Плугатарському старостинському округу); ОСОБА_26 (прибирання сміття, косіння бур`янів та трави на території селищної ради); ОСОБА_27 (прибирання сміття, вирубка порослі, благоустрій кладовищ, косіння трави); ОСОБА_28 (прибирання сміття на території селища); ОСОБА_29 (випилювання аварійних дерев, косіння трави та бур`яну в скверах та по вулицях на території селищної ради); ОСОБА_30 (прибирання сміття, впорядкування скверів, полив квітів на території селищної ради); ОСОБА_31 (прибирання сміття, упорядкування клумб та полив квітів на території селищної ради); ОСОБА_32 (косіння та збирання трави, вирубка порослі); ОСОБА_33 (виконання робіт з благоустрою на території Кононівського старостинського округу: викошування та згрібання трави, на території сільських клубів, кладовищ, вивезення сміття, фарбування огорожі на кладовищі села Лимарівка, фарбування огорожі біля адмінбудівлі); ОСОБА_34 (благоустрій кладовищ, очищення від сміття узбіч доріг, скошування трави, видалення порослі, сухостою та чагарників на території Євсузького старостинського округу); ОСОБА_35 (прибирання сміття, згрібання скошеної трави на території Литвинівського старостинського округу); ОСОБА_36 (прибирання сміття, упорядкування клумб, полив квітів на території селищної ради); ОСОБА_37 (прибирання та навантаження сміття, косіння трави та бур`янів, видалення порослі на території селищної ради); ОСОБА_38 (прибирання сміття, випилювання порослі, косіння трави на території селищної ради); ОСОБА_39 (прибирання та вивіз сміття, вирубка порослі на території Литвинівського старостинського округу); ОСОБА_40 (прибирання сміття, упорядкування скверу та клумб на території селищної ради); ОСОБА_41 (прибирання сміття, упорядкування клумб на території селищної ради); ОСОБА_42 (прибирання сміття, косіння трави та бур`янів по вулицях та парках, на території селищної ради); ОСОБА_43 (прибирання сміття, видалення порослі та сухих аварійних дерев, скошування трави та сухостою); ОСОБА_44 (прибирання сміття, вирубка порослі, обпилювання сухих дерев, косіння трави); ОСОБА_45 (прибирання сміття, вирубка порослі, благоустрій кладовищ, косіння трави); ОСОБА_46 (косіння, прибирання парків та узбіччя вулиць, вивезення трави та сміття); ОСОБА_47 (благоустрій кладовищ, очищення від сміття узбіччя доріг, скошування трави, видалення порослі, сухостою та чагарників на території Євсузького старостинського округу); ОСОБА_48 (прибирання сміття, упорядкування парку та клумб на території Литвинівського старостинського округу); ОСОБА_49 (прибирання та навантаження сміття, косіння трави та бур`янів, видалення порослі на території селищної ради); ОСОБА_50 (прибирання сміття, вирубка порослі, благоустрій кладовищ, косіння трави); ОСОБА_51 (прибирання сміття, упорядкування клумб, полив квітів на території селищної ради); ОСОБА_52 (прибирання сміття, вирубка порослі, благоустрій кладовищ, косіння трави); ОСОБА_53 (прибирання сміття, видалення порослі та сухих аварійних дерев, скошування трави та сухостою); ОСОБА_54 (косіння та прибирання трави, вирубка порослі); ОСОБА_55 (прибирання сміття, згрібання скошеної трави на території Литвинівського старостинського округу); ОСОБА_56 (прибирання сміття на території селищної ради); ОСОБА_57 (прибирання та навантаження сміття, вирубка порослі на території селищної ради); ОСОБА_58 (прибирання сміття, видалення порослі та сухих аварійних дерев, інші роботи з благоустрою); ОСОБА_59 (прибирання сміття, благоустрій кладовищ, вирубка порослі, косіння трави); ОСОБА_60 (прибирання сміття та вирубка порослі, очистка водостоків на території селищної ради); ОСОБА_61 (прибирання сміття, вирубка порослі, благоустрій кладовищ, косіння трави); ОСОБА_62 (прибирання сміття, вирубка порослі, благоустрій кладовищ, косіння трави); ОСОБА_63 (прибирання сміття, упорядкування парку та клумб на території Литвинівського старостинського округу); ОСОБА_64 (прибирання сміття, прибирання скверів та парків, упорядкування клумб на території селищної ради); ОСОБА_65 (прибирання сміття, полив та прополювання клумб на території Литвинівського старостинського округу); ОСОБА_66 (прибирання сміття, очищення водостоків по вулицях на території селищної ради, видалення сухих та аварійних дерев, косіння бур`яну); ОСОБА_67 (прибирання сміття, упорядкування клумб, полив квітів на території селищної ради); ОСОБА_68 (прибирання та вивіз сміття, косіння трави та бур`яну на території Литвинівського старостинського округу); ОСОБА_69 (благоустрій кладовищ, очищення від сміття узбіччя доріг, скошування трави, видалення порослі, сухостою та чагарників на території Євсузького старостинського округу); ОСОБА_70 (прибирання сміття, упорядкування клумб, полив квитів на території селищної ради); ОСОБА_71 (прибирання сміття на території селищної ради); ОСОБА_72 (прибирання та вивіз сміття, випилювання чагарників та косіння сухостою по Плугатарському старостинському округу); ОСОБА_73 (прибирання сміття на території селищної ради); ОСОБА_74 (благоустрій кладовищ, очищення від сміття узбіччя доріг, скошування трави, видалення порослі, сухостою та чагарників на території Євсузького старостинського округу); ОСОБА_75 (косіння та прибирання парків та узбіччя вулиць, вивезення скошеної трави та сміття); ОСОБА_76 (роботи з благоустрою на території Кононівського старостинського округу: викошування та збирання трави на території сільських клубів, кладовищ, вивіз сміття, фарбування огорожі на кладовищі села Лимарівка); ОСОБА_77 (прибирання сміття, вирубка порослі, згрібання трави, висадка і полив квітів); ОСОБА_78 (прибирання сміття, вирубка порослі, обпилювання сухих дерев, косіння трави); ОСОБА_79 (прибирання сміття, вирубка порослі, згрібання трави, висадка та полив квітів); ОСОБА_80 (прибирання сміття, вирубка порослі, згрібання трави, висадка і полив квітів); ОСОБА_81 (прибирання сміття коло тротуарів, прополювання на клумбах коло храму та адміністративної будівлі, на кладовищах, дорогах та на вулицях Данилівського старостинського округу); ОСОБА_82 (прибирання сміття, упорядкування клумб, полив квітів на території селищної ради); ОСОБА_83 (робота на автомобілі автогідропідйомнику по заміні ламп в ліхтарях на вулицях селища та в старостинських округах, обрізка аварійних дерев з правом списання дизпалива та масел); ОСОБА_84 (включення та виключення вуличного освітлення, обслуговування щитів обліку електроенергії); ОСОБА_85 (включення та виключення вуличного освітлення, обслуговування щитів обліку електроенергії, випилювання сухих та аварійних дерев бензопилою, ремонт вуличного освітлення, прибирання сміття навколо місць для відпочинку, дорогах та на вулицях Данилівського старостинського округу); ОСОБА_86 (роботи з благоустрою на території Данилівського старостинського округу: випилювання сухих та аварійних дерев бензопилою, ремонт вуличного освітлення, прибирання сміття коло тротуарів, на кладовищах, дорогах та вулицях); ОСОБА_87 (роботи з благоустрою на території Данилівського старостинського округу: випилювання сухих та аварійних дерев бензопилою, ремонт вуличного освітлення, прибирання сміття навколо місць відпочинку, на кладовищах, дорогах та вулицях); ОСОБА_88 (роботи з благоустрою на території Данилівського старостинського округу: випилювання сухих та аварійних дерев бензопилою, ремонт вуличного освітлення, прибирання сміття коло тротуарів, на кладовищах, дорогах та вулицях); ОСОБА_89 (випилювання сухих гілок ножівкою та аварійних дерев бензопилою, підмітання тротуарів та прибирання сміття, прибирання клумб, скошування трави мотокосою та мотоблоком, перевезення мотоблоком вантажів на території Городищенського старостинського округу); ОСОБА_90 (випилювання сухих гілок ножівкою та аварійних дерев бензопилою, підмітання тротуарів, прибирання сміття, клумб, фарбування та встановлення вуличних лавок, скошування трави мотокосою та мотоблоком, перевезення мотоблоком вантажів на території Городищенського старостинського округу); ОСОБА_91 (випилювання сухих гілок ножівкою та аварійних дерев бензопилою, підмітання тротуарів та прибирання сміття, клумб, фарбування та встановлення вуличних лавок, скошування трави мотокосою та мотоблоком, перевезення мотоблоком вантажів на території Городищенського старостинського округу); ОСОБА_92 (випилювання сухих гілок ножівкою та аварійних дерев бензопилою, підмітання тротуарів та прибирання сміття, клумб, фарбування та встановлення вуличних лавок, скошування трави мотокосою та мотоблоком, перевезення мотоблоком вантажів на території Городищенського старостинського округу); ОСОБА_93 (випилювання сухих гілок ножівкою та аварійних дерев бензопилою, підмітання тротуарів та прибирання сміття, клумб, фарбування та встановлення вуличних лавок, скошування трави мотокосою та мотоблоком, перевезення мотоблоком вантажів на території Городищенського старостинського округу); ОСОБА_94 (випилювання сухих гілок ножівкою та аварійних дерев бензопилою, підмітання тротуарів та прибирання сміття, клумб, фарбування та встановлення вуличних лавок, скошування трави мотокосою та мотоблоком, перевезення мотоблоком вантажів на території Городищенського старостинського округу); ОСОБА_95 (прибирання та вивіз сміття з вулиць на тракторі МТЗ-82 з правом списання дизпалива та масел, косіння узбіччя доріг роторною косаркою на території селища та старостинських округів); ОСОБА_96 (вивіз сміття, косіння бур`янів роторною косаркою по вулицях на тракторі ЮМЗ-6 АЛ з правом списання дизпалива та масел, вивіз сміття з вулиць на території старостинських округів, покіс бур`янів та трави); ОСОБА_97 (прибирання та вивіз сміття з вулиць на території селища та старостинських округів на тракторі Т-40 з правом списання дизпалива та масел); ОСОБА_98 (прибирання та вивіз сміття, гілок з вулиць селища, полив квітів на тракторі Т-25 з правом списання дизпалива та масел); ОСОБА_99 (роботи з благоустрою на території Данилівського старостинського округу на тракторі «Білорусь 920» з правом списання дизпалива та масел, а також випилювання сухих та аварійних дерев бензопилою, ремонт вуличного освітлення, прибирання сміття навколо місць відпочинку, на кладовищах, дорогах та вулицях); ОСОБА_100 (прибирання сміття, видалення порослі та сухих аварійних дерев, скошування трави та інші роботи з благоустрою) (т. 1 а.с. 148-250, т. 2 а.с. 1-250, т. 3 а.с. 1-212).
35. Судами попередніх інстанцій досліджено зміст укладених Біловодською селищною радою цивільно-правових договорів та встановлено, що вони не містять відомостей про обсяг виконуваної роботи, а зводяться до зобов`язання виконувати певні роботи. В самих договорах не зазначається, який саме конкретно результат роботи повинен передати виконавець замовнику, не визначено переліку завдань роботи, її обсягів, видів, що притаманне цивільно-правовим договорам. Зазначені договори переукладалися щомісяця.
В пунктах 4.1 та 4.2 договорів визначено, що за виконання робіт (надання послуг) визначених договором замовник виплачує виконавцю винагороду в фіксованому розмірі у безготівковій формі у національній валюті. Однак, договори не містять детального опису обсягів виконаних робіт (наданих послуг) їх виду, від яких залежить оплати.
36. З актів прийому виконаних робіт (наданих послуг) до цивільних договорів встановлено, що виконавці виконували обумовлену договорами роботу (надав послуги), а замовник прийняв її та не має зауважень. При цьому акти не містять ані виду виконаних робіт, ані їх обсягів, калькуляції, розрахунку, тощо.
37. Згідно пояснень ОСОБА_101 , ОСОБА_21 , ОСОБА_102 , ОСОБА_82 останні за цивільно-правовими договорами працюють з 2018 року, виконують роботи з благоустрою, кошти перераховуються їм на картковий рахунок раз на місяць.
38. За змістом копій розрахунково-платіжних відомостей за серпень та вересень 2020 року оплата праці здійснювалася в один і той же період часу одночасно усім фізичним особам, а не за конкретно визначено роботу.
39. Відтак колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, що укладені позивачем з фізичними особами договори на виконання робіт не спрямовані на кінцевий результат, що характеризує цивільно-правові (договірні) відносини, а пов`язані із самим процесом праці, що є характерним для трудових функцій.
40. Професія двірник визначена Класифікатором професій, затвердженим наказом Держспоживстандарту від 28.07.2010 № 327: Розділ 9 Найпростіші професії, Підрозділ 91 Найпростіші професії торгівлі та сфери послуг, Клас 916 Збирачі сміття та подібні до них чорнороби, Підклас 9161, 9162 Робітник з благоустрою, Двірник.
Професія озеленювач визначена Класифікатором професій: Розділ 6 Кваліфіковані робітники сільського та лісового господарств, риборозведення та рибальства, Підрозділ 61 Кваліфіковані сільськогосподарські робітники та рибалки, Клас 611 Садівники та землероби, Підклас 6113 Озеленювач.
41. Водночас суд вважає за можливе зауважити, що послуги з прибирання, озеленення, вивезення сміття, облаштування об`єктів благоустрою можуть надаватися за цивільно-правовими договорами у разі чіткого визначення всіх необхідних для цивільно-правового договору відносин сторін, тобто конкретного обсягу робіт, одиниць вимірювання результату праці, умов її оплати, тощо.
42. Крім того, колегія суддів звертає увагу на те, що дії позивача щодо надання трудовому договору форми цивільно-правового договору перешкоджають у реалізації права фізичної особи на працю, гарантованого Конституцією України та КЗпП України, шляхом укладення трудового договору про роботу на підприємстві, в установі, організації, а також права на соціальний захист у випадку безробіття, при тимчасовій втраті працездатності у разі нещасного випадку на виробництві або внаслідок професійного захворювання, права на відпочинок, щорічну оплачувану відпустку, права на здорові і безпечні умови праці, на об`єднання в професійні спілки тощо.
43. Таким чином, з урахуванням вищенаведеного, працівники були допущені позивачем до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом власника, та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове соціальне страхування про прийняття працівника на роботу в порядку встановленому про прийняття працівника на роботу, в порядку встановленому КМУ.
44. При касаційному перегляді не встановлено, що суди не врахували правову позицію Верховного Суду, яка висловлена у постановах від 04.07.2018 у справі №820/1432/17, від 24.12.2019 у справі №823/1167/16, від 05.02.2020 у справі №620/3913/18, від 06.02.2020 у справі №0840/3690/18, від 03.03.2020 у справі №1540/3913/18, оскільки дійшли правильних висновків щодо віднесення правовідносин, які склались між позивачем та фізичними особами до трудових.
45. Враховуючи викладене, суди першої та апеляційної інстанцій належним чином проаналізували норми матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, ретельно дослідили докази у справі, надали їм належну оцінку та дійшли обґрунтованого висновку про правомірність прийнятих відповідачем припису та постанови про накладення штрафу № 29.10.2020 № ЛГ20982/1434/НД/АВ/П/ТД-ФС.
46. Згідно ч. 1 ст. 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.
47. Зважаючи, що судові рішення судів першої та апеляційної інстанції залишені без змін, перерозподіл судових витрат не здійснюється.
Керуючись ст.ст. 345, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, -
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Біловодської селищної ради Біловодського району Луганської області залишити без задоволення.
Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 18.03.2021 та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 16.06.2021 залишити без змін.
Постанова є остаточною та оскарженню не підлягає.
Головуючий А.Ю. Бучик
Судді А.І. Рибачук
Т.Г. Стрелець
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 06.11.2023 |
Оприлюднено | 07.11.2023 |
Номер документу | 114701189 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Бучик А.Ю.
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні