ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 червня 2021 року справа №360/98/21
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: судді-доповідача Геращенка І.В., суддів Казначеєва Е.Г., Міронової Г.М., розглянув у письмовому провадженні апеляційну скаргу Біловодської селищної ради Біловодського району Луганської області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 18 березня 2021 року у справі № 360/98/21 (головуючий І інстанції Пляшкова К.О., повний текст складений у м. Сєвєродонецьку Луганської області) за позовом Біловодської селищної ради Біловодського району Луганської області до Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці про визнання протиправними та скасування припису та постанови,-
В С Т А Н О В И В :
Біловодська селищна рада Біловодського району Луганської області (далі - позивач) звернулася до суду з позовом до Головного управління Держпраці у Луганській області (далі - відповідач), в якому просила визнати протиправними та скасувати припис від 29 жовтня 2020 року № ЛГ20982/1434/НД/АВ/П про усунення виявлених порушень та постанову від 29 жовтня 2020 року № ЛГ20982/1434/НД/АВ/П/ТД-ФС про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення.
Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 16.02.2021 року замінено відповідача - Головне управління Держпраці у Луганській області правонаступником - Східним міжрегіональним управлінням Державної служби України з питань праці (т. 4 а.с. 1-2).
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 18.03.2021 року у задоволені позову відмовлено (т. 4 а.с. 46-56).
Позивач не погодився з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення суду, прийняти нове, яким задовольнити позов через порушення норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування обставин. Апелянт посилався на висновки Верховного Суду в постановах від 23.10.2019 року у справі № 806/2064/18, від 26.05.2020 року у справі № 160/5315/19, згідно яких укладені цивільно-правові угоди не визнані недійсними в судовому порядку, не мають ознак нікчемного правочину, а інспектори праці не наділені повноваженнями тлумачити на власний розсуд характер правовідносин між сторонами цивільно-правового договору (т. 4 а.с. 59-65).
Відповідачем подано відзив на апеляційну скаргу, в якому просив відмовити у її задоволенні.
Позивачем подано відповідь на відзив відповідача на апеляційну скаргу, в якій посилався на те. що доводи відповідача не спростовують твердження та аргументи позивача по суті позовних вимог.
Сторони в судове засідання не з`явилися, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.
Відповідно до ст. 311 КАС України апеляційний розгляд справи здійснений в порядку письмового провадження.
Суд апеляційної інстанції заслухав доповідь судді-доповідача, вивчив доводи апеляційної скарги, відзиву на неї, відповіді на відзив, перевірив їх за матеріалами справи і дійшов висновку про відсутність підстав для скасування рішення, виходячи з наступного.
До ГУ Держпраці у Луганській області 10.08.2020 року надійшов лист Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області від 07.08.2020 року № 1200-010403-5/15949 з інформацією щодо фізичних осіб, які виконують роботи (надають послуги) за цивільно-правовими договорами в одного роботодавця більше року. До переліку страхувальників за № 102 включено Біловодську селищну раду з інформацією, що в позивача за цивільно-правовими договорами більше року працюють 44 особи (т. 3 а.с. 231).
Наказом ГУ Держпраці у Луганській області від 07.10.2020 року № 665 Про проведення інспекційного відвідування Біловодської селищної ради Біловодського району Луганської області згідно підпунктів 3 та 6 пункту 5 Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого КМУ від 21.08.2019 року № 823 Деякі питання здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю , керуючись статтею 12 Конвенції Міжнародної організації праці № 81 1947 року про інспекцію праці у промисловості й торгівлі, ратифікованої Законом України від 08.09.2004 року № 1985-IV, частинами п`ятою і шостою статті 2 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та статтею 259 Кодексу законів про працю України, за інформацією Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області від 07.08.2020 року № 1200-010403-5/15949 щодо застрахованих осіб, які виконують роботи (надають послуги) за цивільно-правовими договорами у одного страхувальника більше року, доручено провести інспекційне відвідування начальнику та головному державному інспектору відділу державного нагляду додержання законодавства соціального страхування управління з питань праці ГУ Держпраці у Луганській області Кравець Г.В. та ОСОБА_1 у строк з 8 жовтня 2020 року по 22 жовтня 2020 року, в ході якого перевірити додержання законодавства про працю в частині фактичного допуску працівника (ів) до роботи без оформлення трудового договору (т. 3 а.с. 230).
ГУ Держпраці у Луганській області 07.10.2020 року видано направлення № 01-17/711 на проведення інспекційного відвідування начальнику та головному державному інспектору відділу державного нагляду додержання законодавства соціального страхування управління з питань праці ГУ Держпраці у Луганській області Кравець Г.В. та ОСОБА_1 , яке 8 жовтня 2020 року вручено уповноваженій особі Біловодської селищної ради (т.1 а.с. 58).
Інспекторами праці складено вимогу про надання/поновлення документів від 08.10.2020 року № ЛГ20982/1434/ПД, яку того ж дня вручено під підпис уповноваженій особі об`єкта відвідування ОСОБА_2 (т. 1 а.с. 59-60).
На виконання вимоги Біловодською селищною радою надано копії: рішення Біловодської селищної ради; штатного розпису; розрахунково-платіжної відомості; журналу реєстрації договорів; посадової інструкції завідуючого сектору з благоустрою; розпорядження; квитанції про направлення звіту; звітності з ЄСВ; цивільно-правових договорів та актів прийому виконаних робіт. Копії вказаних документів надані й до матеріалів справи (т. 1 а.с. 94-250, т. 2, т. 3 а.с. 1-212).
За результатами інспекційного відвідування складено акт інспекційного відвідування (невиїзного інспектування) від 22.10.2020 року № ЛГ20982/1434/НД/АВ юридичної особи (фізичної особи), яка використовує найману працю (т. 1 а.с. 61-71).
Як вказано в акті, інспекційним відвідуванням встановлено, що згідно з рішенням першої сесії сьомого скликання Біловодської селищної ради від 14 листопада 2017 року № 1/2 Про початок повноважень селищного голови Біловодської селищної ради Біловодського району Луганської області повноваження селищного голови покладено на ОСОБА_3 .
Штатним розписом апарату Біловодської селищної ради, затвердженим секретарем селищної ради, передбачено чисельність працівників у кількості 91 штатна одиниця, штатним розписом відділів та інших підрозділів виконавчого комітету Біловодської селищної ради, затвердженим секретарем селищної ради, передбачено чисельність працівників у кількості 43 штатні одиниці (т. 1 а.с. 95-97).
Станом на 08.10.2020 року в Біловодській селищній раді на підставі особистих заяв працює 121 працівник, за договорами цивільно-правового характеру - 98 працівників, а саме: ОСОБА_4 (виконання робіт з благоустрою на території селищної ради (прибирання сміття, вирубка порослі, благоустрій кладовищ, косіння трави); ОСОБА_5 (прибирання сміття, упорядкування клумб та пам`ятників на території Литвинівського старостинського округу); ОСОБА_6 (виконання робіт з благоустрою на території Кононівського старостинського округу: викошування та згрібання трави на території дитячих майданчиків, біля адмінбудівлі, будинку культури, сільських клубів, на територіях кладовищ, вивезення сміття, фарбування садово-паркових лавок); ОСОБА_7 (прибирання та вивіз сміття, випалювання чагарників та косіння трави по Плугатарському старостинському округу); ОСОБА_8 (прибирання сміття, вирубка парослі, благоустрій кладовищ, косіння трави); ОСОБА_9 (прибирання сміття, видалення порослі та сухих аварійних дерев, скошування трави та сухостою); ОСОБА_10 (прибирання та навантаження сміття, вирубка порості, згрібання трави); ОСОБА_11 (прибирання доріжок та узбіч доріг від сміття, вирубування порості, сухостою, чагарників); ОСОБА_12 (прибирання доріжок та узбіч доріг від сміття, викошування трави та її прибирання, вирубування дерев, порості, сухостою, чагарників); ОСОБА_13 (виконання робіт з благоустрою на території селищної ради (прибирання сміття, благоустрій кладовищ, вирубка порослі, косіння трави); ОСОБА_14 (виконання робіт з благоустрою на території селищної ради: прибирання доріжок та тротуарів від сміття, обрізка дерев, вирубка порослі); ОСОБА_15 (благоустрій кладовищ, очищення від сміття узбіччя доріг, скошування трави, видалення порості, сухостою, чагарників на території Євсузького старостинського округу); ОСОБА_16 (виконання робіт з благоустрою на території Данилівського старостинського округу: прибирання сміття коло тротуарів, прополка на клумбах коло храму та адмінбудівлі, на кладовищі, дорогах та на вулицях); ОСОБА_17 (косіння, прибирання парків та вулиць, вивіз скошеної трави та сміття); ОСОБА_18 (прибирання парків, прополка квітників, побілка бордюрів); ОСОБА_19 (прибирання сміття, вирубка порості на території селища); ОСОБА_20 (прибирання сміття, згрібання скошеної трави, упорядкування газонів та клумб на території Литвинівського старостинського округу); ОСОБА_21 (прибирання сміття, згрібання скошеної трави, упорядкування газонів та клумб на території Литвинівського старостинського округу); ОСОБА_22 (прибирання та навантаження сміття, косіння трави та бур`янів по вулицях селищної ради); ОСОБА_23 (прибирання та навантаження сміття, косіння трави та бур`янів на території селищної ради); ОСОБА_24 (прибирання сміття, вирубка порослі, благоустрій кладовищ, косіння трави); ОСОБА_25 (прибирання сміття, видалення порості, косіння бур`янів на території селищної ради); ОСОБА_26 (вивіз сміття, випилювання чагарників, косіння сухостою по Плугатарському старостинському округу); ОСОБА_27 (прибирання сміття, косіння бур`янів та трави на території селищної ради); ОСОБА_28 (прибирання сміття, вирубка порослі, благоустрій кладовищ, косіння трави); ОСОБА_29 (прибирання сміття на території селища); ОСОБА_30 (випилювання аварійних дерев, косіння трави та бур`яну в скверах та по вулицях на території селищної ради); ОСОБА_31 (прибирання сміття, впорядкування скверів, полив квітів на території селищної ради); ОСОБА_32 (прибирання сміття, упорядкування клумб та полив квітів на території селищної ради); ОСОБА_33 (косіння та збирання трави, вирубка порослі); ОСОБА_34 (виконання робіт з благоустрою на території Кононівського старостинського округу: викошування та згрібання трави, на території сільських клубів, кладовищ, вивезення сміття, фарбування огорожі на кладовищі села Лимарівка, фарбування огорожі біля адмінбудівлі); ОСОБА_35 (благоустрій кладовищ, очищення від сміття узбіч доріг, скошування трави, видалення порості, сухостою та чагарників на території Євсузького старостинського округу); ОСОБА_36 (прибирання сміття, згрібання скошеної трави на території Литвинівського старостинського округу); ОСОБА_37 (прибирання сміття, упорядкування клумб, полив квітів на території селищної ради); ОСОБА_38 (прибирання та навантаження сміття, косіння трави та бур`янів, видалення порості на території селищної ради); ОСОБА_39 (прибирання сміття, випилювання порості, косіння трави на території селищної ради); ОСОБА_40 (прибирання та вивіз сміття, вирубка порості на території Литвинівського старостинського округу); ОСОБА_41 (прибирання сміття, упорядкування скверу та клумб на території селищної ради); ОСОБА_42 (прибирання сміття, упорядкування клумб на території селищної ради); ОСОБА_43 (прибирання сміття, косіння трави та бур`янів по вулицях та парках, на території селищної ради); ОСОБА_44 (прибирання сміття, видалення порості та сухих аварійних дерев, скошування трави та сухостою); ОСОБА_45 (прибирання сміття, вирубка порослі, обпилювання сухих дерев, косіння трави); ОСОБА_46 (прибирання сміття, вирубка порослі, благоустрій кладовищ, косіння трави); ОСОБА_47 (косіння, прибирання парків та узбіччя вулиць, вивезення трави та сміття); ОСОБА_48 (благоустрій кладовищ, очищення від сміття узбіччя доріг, скошування трави, видалення порості, сухостою та чагарників на території Євсузького старостинського округу); ОСОБА_49 (прибирання сміття, упорядкування парку та клумб на території Литвинівського старостинського округу); ОСОБА_50 (прибирання та навантаження сміття, косіння трави та бур`янів, видалення порості на території селищної ради); ОСОБА_51 (прибирання сміття, вирубка порості, благоустрій кладовищ, косіння трави); ОСОБА_52 (прибирання сміття, упорядкування клумб, полив квітів на території селищної ради); ОСОБА_53 (прибирання сміття, вирубка порості, благоустрій кладовищ, косіння трави); ОСОБА_54 (прибирання сміття, видалення порості та сухих аварійних дерев, скошування трави та сухостою); ОСОБА_55 (косіння та прибирання трави, вирубка порослі); ОСОБА_56 (прибирання сміття, згрібання скошеної трави на території Литвинівського старостинського округу); ОСОБА_57 (прибирання сміття на території селищної ради); ОСОБА_58 (прибирання та навантаження сміття, вирубка порості на території селищної ради); ОСОБА_59 (прибирання сміття, видалення порості та сухих аварійних дерев, інші роботи з благоустрою); ОСОБА_60 (прибирання сміття, благоустрій кладовищ, вирубка порослі, косіння трави); ОСОБА_61 (прибирання сміття та вирубка порості, очистка водостоків на території селищної ради); ОСОБА_62 (прибирання сміття, вирубка порості, благоустрій кладовищ, косіння трави); ОСОБА_63 (прибирання сміття, вирубка порості, благоустрій кладовищ, косіння трави); ОСОБА_64 (прибирання сміття, упорядкування парку та клумб на території Литвинівського старостинського округу); ОСОБА_65 (прибирання сміття, прибирання скверів та парків, упорядкування клумб на території селищної ради); ОСОБА_66 (прибирання сміття, полив та прополка клумб на території Литвинівського старостинського округу); ОСОБА_67 (прибирання сміття, очищення водостоків по вулицях на території селищної ради, видалення сухих та аварійних дерев, косіння бур`яну); ОСОБА_68 (прибирання сміття, упорядкування клумб, полив квітів на території селищної ради); ОСОБА_69 (прибирання та вивіз сміття, косіння трави та бур`яну на території Литвинівського старостинського округу); ОСОБА_70 (благоустрій кладовищ, очищення від сміття узбіччя доріг, скошування трави, видалення порості, сухостою та чагарників на території Євсузького старостинського округу); ОСОБА_71 (прибирання сміття, упорядкування клумб, полив квитів на території селищної ради); ОСОБА_72 (прибирання сміття на території селищної ради); ОСОБА_73 (прибирання та вивіз сміття, випилювання чагарників та косіння сухостою по Плугатарському старостинському округу); ОСОБА_74 (прибирання сміття на території селищної ради); ОСОБА_75 (благоустрій кладовищ, очищення від сміття узбіччя доріг, скошування трави, видалення порості, сухостою та чагарників на території Євсузького старостинського округу); ОСОБА_76 (косіння та прибирання парків та узбіччя вулиць, вивезення скошеної трави та сміття); ОСОБА_77 (виконувати роботи з благоустрою на території Кононівського старостинського округу: викошування та збирання трави на території сільських клубів, кладовищ, вивіз сміття, фарбування огорожі на кладовищі села Лимарівка); ОСОБА_78 (прибирання сміття, вирубка порослі, згрібання трави, висадка і полив квітів); ОСОБА_79 (прибирання сміття, вирубка порослі, обпилювання сухих дерев, косіння трави); ОСОБА_80 (прибирання сміття, вирубка порослі, згрібання трави, висадка та полив квітів); ОСОБА_81 (прибирання сміття, вирубка порослі, згрібання трави, висадка і полив квітів); ОСОБА_82 (прибирання сміття коло тротуарів, прополка на клумбах коло храму та адміністративної будівлі, на кладовищах, дорогах та на вулицях Данилівського старостинського округу); ОСОБА_83 (прибирання сміття, упорядкування клумб, полив квітів на території селищної ради); ОСОБА_84 (на автомобілі автогідропідйомнику з правом списання дизпалива та масел здійснювати заміну ламп в освітленні на вулицях селища та в старостинських округах, обрізку аварійних дерев); ОСОБА_85 (здійснювати включення та виключення вуличного освітлення та здійснювати обслуговування щитів обліку електроенергії); ОСОБА_86 (здійснювати включення та виключення вуличного освітлення та здійснювати обслуговування щитів обліку електроенергії, випилювання сухих та аварійних дерев бензопилою, ремонт вуличного освітлення, прибирання сміття навколо місць для відпочинку, дорогах та на вулицях Данилівського старостинського округу); ОСОБА_87 (виконувати роботи з благоустрою на території Данилівського старостинського округу: випилювання сухих та аварійних дерев бензопилою, ремонт вуличного освітлення, прибирання сміття коло тротуарів, на кладовищах, дорогах та вулицях); ОСОБА_88 (виконувати роботи з благоустрою на території Данилівського старостинського округу: випилювання сухих та аварійних дерев бензопилою, ремонт вуличного освітлення, прибирання сміття навколо місць відпочинку, на кладовищах, дорогах та вулицях); ОСОБА_89 (виконувати роботи з благоустрою на території Данилівського старостинського округу: випилювання сухих та аварійних дерев бензопилою, ремонт вуличного освітлення, прибирання сміття коло тротуарів, на кладовищах, дорогах та вулицях); ОСОБА_90 (випилювання сухих гілок ножівкою та аварійних дерев бензопилою, підмітання тротуарів та прибирання сміття, прибирання клумб, скошування трави мотокосою та мотоблоком, перевезення мотоблоком вантажів на території Городищенського старостинського округу); ОСОБА_91 (випилювання сухих гілок ножівкою та аварійних дерев бензопилою, підмітання тротуарів, алей та прибирання сміття, клумб, фарбування та встановлення вуличних лавок, скошування трави мотокосою та мотоблоком, перевезення мотоблоком вантажів на території Городищенського старостинського округу); ОСОБА_92 (випилювання сухих гілок ножівкою та аварійних дерев бензопилою, підмітання тротуарів та прибирання сміття, клумб, фарбування та встановлення вуличних лавок, скошування трави мотокосою та мотоблоком, перевезення мотоблоком вантажів на території Городищенського старостинського округу); ОСОБА_93 (випилювання сухих гілок ножівкою та аварійних дерев бензопилою, підмітання тротуарів та прибирання сміття, клумб, фарбування та встановлення вуличних лавок, скошування трави мотокосою та мотоблоком, перевезення мотоблоком вантажів на території Городищенського старостинського округу); ОСОБА_94 (випилювання сухих гілок ножівкою та аварійних дерев бензопилою, підмітання тротуарів та прибирання сміття, клумб, фарбування та встановлення вуличних лавок, скошування трави мотокосою та мотоблоком, перевезення мотоблоком вантажів на території Городищенського старостинського округу); ОСОБА_95 (випилювання сухих гілок ножівкою та аварійних дерев бензопилою, підмітання тротуарів та прибирання сміття, клумб, фарбування та встановлення вуличних лавок, скошування трави мотокосою та мотоблоком, перевезення мотоблоком вантажів на території Городищенського старостинського округу); ОСОБА_96 (на тракторі МТЗ-82 з правом списання дизпалива та масел здійснювати прибирання та вивіз сміття з вулиць, косіння узбіччя доріг роторною косаркою на території селища та старостинських округів); ОСОБА_97 (вивіз сміття косіння бур`янів роторною косаркою по вулицях на тракторі ЮМЗ-6 АЛ з правом списання дизпалива та масел, здійснювати вивіз сміття з вулиць на території старостинських округів, покіс бур`янів та трави); ОСОБА_98 (на тракторі Т-40 з правом списання дизпалива та масел здійснювати прибирання та вивіз сміття з вулиць на території селища та старостинських округів); ОСОБА_99 (на тракторі Т-25 з правом списання дизпалива та масел здійснювати прибирання та вивіз сміття, гілок з вулиць селища, полив квітів); ОСОБА_100 (виконувати роботи з благоустрою на території Данилівського старостинського округу на тракторі Білорусь 920 з правом списання дизпалива та масел, а також випилювання сухих та аварійних дерев бензопилою, ремонт вуличного освітлення, прибирання сміття навколо місць відпочинку, на кладовищах, дорогах та вулицях); ОСОБА_101 (прибирання сміття, видалення порослі та сухих аварійних дерев, скошування травостою та інші роботи з благоустрою) (т. 1 а.с. 148-250, т. 2 а.с. 1-250, т. 3 а.с. 1-212).
За висновками акту в наданих Біловодською селищною радою цивільно-правових договорах про виконання робіт, укладених із 98 фізичними особами, містяться ознаки трудових відносин, які регулюються законодавством України про працю.
27.10.2020 року Біловодською селищною радою до ГУ Держпраці у Луганській області подано зауваження до акта інспекційного відвідування, про розгляд яких повідомлено листом від 29.10.2020 року № 02-12/1235 (т. 1 а.с. 76-79, 80).
На підставі акта інспекційного відвідування інспектором праці складено припис від 29.10.2020 року № ЛГ20982/1434/НД/АВ/П про усунення виявлених порушень, яким зобов`язано селищного голову Біловодської селищної ради усунути виявлені інспекційним відвідуванням порушення у строк до 27.11.2020 року (т. 1 а.с. 81-83).
29.10.2020 року за № 01-15/3030 заступником начальника ГУ Держпраці у Луганській області складено повідомлення про дату одержання документів (т. 1 а.с. 72).
Заступником начальника ГУ Держпраці у Луганській області Рисухіним Д.Л. за результатами розгляду справи про накладення штрафу на підставі акта інспекційного відвідування від 22.10.2020 року № ЛГ20982/1434/НД/АВ прийнято постанову від 29.10.2020 року № ЛГ20982/1434/НД/АВ/П/ТД-ФС про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, якою за порушення частини першої статті 21 та частини третьої статті 24 КЗпП України, керуючись статтею 265 КЗпП України, статтею 53 Закону України Про зайнятість населення , частиною третьою статті 34 Закону України Про місцеве самоврядування , Порядком накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2013 № 509, якою накладено на Біловодську селищну раду штраф у розмірі 4900000 грн (т. 1 а.с. 84-86).
Повідомлення про дату одержання документів, припис про усунення виявлених порушень, постанови про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, відповідь про розгляд зауважень до акта інспекційного відвідування направлено ГУ Держпраці у Луганській області 29 жовтня 2020 року до Біловодської селищної ради, що підтверджено описом вкладення, інформацією про відправлення та фіскальним чеком, та одержано останньою 30 жовтня 2020 року, що підтверджено результатом відстеження поштового відправлення та повідомленням про вручення поштового відправлення (т. 1 а.с. 73-74, 75, 87).
Біловодською селищною радою до ГУ Держпраці у Луганській області подано скаргу від 05.11.2020 року № 013-41/2431 на припис про усунення виявлених порушень законодавства про працю та постанову про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, в задоволенні якої відмовлено рішенням ГУ Держпраці у Луганській області від 20 листопада 2020 року № 01-15/3295 (т. 1 а.с. 88-92).
Згідно ч. 1 статті 3 КЗпП України законодавство про працю регулює трудові відносини працівників усіх підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, виду діяльності і галузевої належності, а також осіб, які працюють за трудовим договором з фізичними особами.
За змістом ст. 21 КЗпП України трудовий договір є угода між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою, за якою працівник зобов`язується виконувати роботу, визначену цією угодою, з підляганням внутрішньому трудовому розпорядкові, а власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи фізична особа зобов`язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін.
Працівник має право реалізувати свої здібності до продуктивної і творчої праці шляхом укладення трудового договору на одному або одночасно на декількох підприємствах, в установах, організаціях, якщо інше не передбачене законодавством, колективним договором або угодою сторін.
Згідно ч.ч. 1-3 статті 24 КЗпП України трудовий договір укладається, як правило, в письмовій формі. Додержання письмової форми є обов`язковим: 1) при організованому наборі працівників; 2) при укладенні трудового договору про роботу в районах з особливими природними географічними і геологічними умовами та умовами підвищеного ризику для здоров`я; 3) при укладенні контракту; 4) у випадках, коли працівник наполягає на укладенні трудового договору у письмовій формі; 5) при укладенні трудового договору з неповнолітнім (стаття 187 цього Кодексу); 6) при укладенні трудового договору з фізичною особою; 7) в інших випадках, передбачених законодавством України.
При укладенні трудового договору громадянин зобов`язаний подати паспорт або інший документ, що посвідчує особу, трудову книжку, а у випадках, передбачених законодавством, - також документ про освіту (спеціальність, кваліфікацію), про стан здоров`я та інші документи.
Працівник не може бути допущений до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
За приписами ч. 1 статті 259 КЗпП України державний нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання, фізичними особами - підприємцями, які використовують найману працю, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Згідно ч. 1 статті 265 КЗпП України посадові особи органів державної влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, винні у порушенні законодавства про працю, несуть відповідальність згідно з чинним законодавством.
За змістом абз. 2 ч. 2 статті 265 КЗпП України юридичні та фізичні особи - підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків - у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення, а до юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, які використовують найману працю та є платниками єдиного податку першої - третьої груп, застосовується попередження.
Відповідно до частини четвертої статті 265 КЗпП України штрафи, зазначені у частині другій цієї статті, накладаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України
Згідно пп. 6 п. 4, 7 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою КМУ від 11.02.2015 року № 96 (далі - постанова № 96), Державна служба України з питань праці відповідно до покладених на неї завдань: здійснює державний контроль за дотриманням законодавства про працю юридичними особами, у тому числі їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами, та фізичними особами, які використовують найману працю. Державна служба України з питань праці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи. На утворені територіальні органи Державна служба України з питань праці може покладати виконання завдань за міжрегіональним принципом. У свою чергу ГУ Держпраці у Луганській області є таким територіальним управлінням, юрисдикція якого поширюється на Луганську область.
Згідно ст. 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 5 квітня 2007 року № 877-V (далі - Закон № 877) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених Законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону № 877 державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Згідно ч. 15 статті 4 Закону № 877 при здійсненні заходів державного нагляду (контролю) посадові особи органів державного нагляду (контролю) зобов`язані використовувати виключно уніфіковані форми актів.
За змістом ч. 1 статті 10 Закону № 877 суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) має право, зокрема не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення державного нагляду (контролю), якщо органом державного нагляду (контролю) не була затверджена та оприлюднена на власному офіційному веб-сайті уніфікована форма акта, в якій передбачається перелік питань залежно від ступеня ризику; вимагати припинення здійснення заходу державного нагляду (контролю), зокрема у разі використання посадовими особами органу державного нагляду (контролю) неуніфікованих форм актів.
Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю визначається постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 року № 823 (у редакції, яка діяла під час спірних правовідносин зі змінами, внесеними постановою КМУ № 1132 від 04.12.2019) (далі - Порядок № 823), ст. 259 КЗпП України.
Підстави, за яких проводиться інспекційне відвідування, визначені п. 5 Порядку № 823, інформація Пенсійного фонду України та його територіальних органів про: роботодавців, в яких стосовно працівників відсутнє повідомлення про прийняття на роботу; роботодавців, в яких протягом місяця кількість працівників, що працюють на умовах неповного робочого часу, збільшилася на 20 і більше відсотків; фізичних осіб, які виконують роботи (надають послуги) за цивільно-правовими договорами в одного роботодавця більше року; роботодавців, в яких 30 і більше відсотків фізичних осіб працюють на умовах цивільно-правових договорів; роботодавців із чисельністю 20 і більше працівників, в яких протягом місяця відбулося скорочення на 10 і більше відсотків працівників (підпункт 6 пункту 5).
Згідно п. 6 Порядку № 823 документи, одержані під час підготовки до проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування, що містять інформацію про порушення об`єктом відвідування вимог законодавства про працю, долучаються до матеріалів інспекційного відвідування або невиїзного інспектування.
За змістом п. 8 Порядку № 823 під час проведення інспекційного відвідування інспектор праці повинен пред`явити об`єкту відвідування або уповноваженій ним посадовій особі своє службове посвідчення, перед підписанням акта інспекційного відвідування надати копію відповідного направлення на проведення інспекційного відвідування та внести запис про його проведення до відповідного журналу реєстрації заходів державного нагляду (контролю) об`єкта відвідування (за його наявності).
Згідно п.10 Порядку № 823 інспектори праці за наявності службового посвідчення безперешкодно мають право: 1) під час проведення інспекційних відвідувань за наявності підстав, визначених пунктом 5 цього Порядку, без попереднього повідомлення о будь-якій годині доби з урахуванням вимог законодавства про охорону праці проходити до будь-яких виробничих, службових, адміністративних приміщень об`єкта відвідування, в яких використовується наймана праця; 2) ознайомлюватися з будь-якими книгами, реєстрами та документами, ведення яких передбачено законодавством про працю, що містять інформацію/відомості з питань, які є предметом інспекційного відвідування, з метою перевірки їх відповідності нормам законодавства та отримувати завірені об`єктом відвідування їх копії або витяги; 3) наодинці або у присутності свідків ставити керівнику та/або працівникам об`єкта відвідування, іншим особам, що володіють необхідною інформацією, запитання, що стосуються законодавства про працю, отримувати із зазначених питань усні та/або письмові пояснення; 4) за наявності ознак кримінального правопорушення та/або створення загрози безпеці інспектора праці залучати працівників правоохоронних органів; 5) на надання робочого місця з можливістю ведення конфіденційної розмови з працівниками щодо предмета інспекційного відвідування; 6) фіксувати проведення інспекційного відвідування засобами аудіо-, фото- та відеотехніки; 7) отримувати від органів державної влади, об`єктів відвідування інформацію та/або документи, необхідні для проведення інспекційного відвідування.
Зазначений перелік дій (повноважень) інспектора праці, які здійснюються за наявності службового посвідчення безперешкодно без попереднього повідомлення, є вичерпним. Усі інші дії (повноваження) інспектор праці здійснює лише за попереднім повідомленням об`єкта відвідування.
Згідно п. 11 Порядку № 823 вимога інспектора праці про надання об`єктом відвідування для ознайомлення документів та/або їх копій або витягів з документів, пояснень, доступу до всіх видів приміщень, організації робочого місця, внесена в межах повноважень, є обов`язковою для виконання.
Пунктом 13 Порядку № 823 встановлені права об`єкту відвідування під час проведення інспекційного відвідування: 1) перевіряти в інспектора праці наявність службового посвідчення; 2) одержувати копію направлення на проведення інспекційного відвідування; 3) не допускати до проведення інспекційного відвідування у разі: відсутності службового посвідчення; коли на офіційному веб-сайті Держпраці не оприлюднено уніфікованої форми акта інспекційного відвідування; 4) вимагати припинення інспекційного відвідування у разі перевищення визначеного пунктом 9 цього Порядку максимального строку здійснення такого заходу; 5) подавати в письмовій формі свої пояснення, зауваження до акта інспекційного відвідування; 6) вимагати від інспектора праці внесення запису про проведення інспекційного відвідування до відповідного журналу реєстрації заходів державного нагляду (контролю) об`єкта відвідування (за його наявності) перед поданням акта інспекційного відвідування для підпису об`єктом відвідування або уповноваженою ним посадовою особою; 7) перед підписанням акта інспекційного відвідування бути поінформованим про свої права та обов`язки; 8) вимагати від інспектора праці додержання вимог законодавства; 9) вимагати нерозголошення комерційної таємниці або конфіденційної інформації об`єкта відвідування; 10) оскаржувати в установленому законодавством порядку неправомірні дії інспектора праці; 11) отримувати консультативну допомогу від інспектора праці з метою запобігання порушенням під час проведення інспекційних відвідувань; 12) фіксувати проведення інспекційного відвідування засобами аудіо-, фото- та відеотехніки; 13) оскаржувати відповідно до пункту 26 цього Порядку припис та/або вимогу інспектора праці.
Згідно п. 16 та п. 17 Порядку № 823 за результатами інспекційного відвідування складаються акт інспекційного відвідування (далі - акт) і в разі виявлення порушень вимог законодавства про працю - припис щодо їх усунення та попередження про відповідальність за порушення законодавства про працю.
Акт складається в останній день інспекційного відвідування у двох примірниках, які підписуються інспектором праці, що його проводив, та об`єктом відвідування або уповноваженою ним особою. Один примірник акта залишається в об`єкта відвідування. Другий примірник акта залишається в інспектора праці.
Якщо об`єкт відвідування не погоджується з викладеною в акті інформацією, акт підписується із зауваженнями, які є його невід`ємною частиною. Зауваження можуть бути подані об`єктом відвідування не пізніше трьох робочих днів після дня підписання акта. Письмова вмотивована відповідь на зауваження надається інспектором праці не пізніше ніж через три робочих дні з дати їх надходження (п. 18 Порядку № 823).
Згідно п. 20 та п. 21 Порядку № 823 припис є обов`язковою для виконання у визначені строки письмовою вимогою інспектора праці про усунення об`єктом відвідування порушень вимог законодавства про працю, виявлених під час інспекційного відвідування. Припис вноситься об`єкту відвідування не пізніше ніж протягом наступного робочого дня після підписання акта (відмови від підписання), а в разі наявності зауважень - наступного дня після їх розгляду.
У разі наявності порушень вимог законодавства про працю, зафіксованих актом, після розгляду зауважень об`єкта відвідування до нього (у разі їх надходження) інспектор праці проводить аналіз матеріалів інспекційного відвідування, за результатами якого вносить припис та вживає заходів до притягнення винної у допущенні порушень посадової особи до встановленої законом відповідальності (п. 24 Порядку № 823).
Згідно п. 25 Порядку № 823 заходи до притягнення об`єкта відвідування та його посадових осіб до відповідальності за використання праці неоформлених працівників вживаються одночасно із внесенням припису незалежно від факту усунення виявлених порушень у ході інспекційного відвідування.
З аналізу пунктів 18, 21, 24 та 25 Порядку № 823 вбачається, що винесення припису та притягнення винної у допущенні порушень посадової особи до встановленої законом відповідальності здійснюється тільки після розгляду зауважень об`єкта відвідування до акту інспектування (у разі їх надходження).
Порядок накладення на суб`єктів господарювання та роботодавців штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, передбачених частиною другою статті 265 Кодексу законів про працю України визначений Порядком накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2013 року № 509 (далі - Порядок № 509).
Згідно п. 2 Порядку № 509 штрафи накладаються Головою Держпраці, його заступниками, керівниками територіальних органів Держпраці та їх заступниками (з підстав, визначених абзацами третім - сьомим цього пункту), керівниками виконавчих органів міських рад міст обласного значення, сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад та їх заступниками (з підстав, визначених абзацами четвертим - шостим цього пункту) (далі - уповноважені посадові особи).
Штрафи накладаються на підставі: рішення суду про оформлення трудових відносин із працівником, який виконував роботу без укладення трудового договору, та встановлення періоду такої роботи чи роботи на умовах неповного робочого часу в разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, в установі, організації; акта, складеного за результатами заходу державного контролю за додержанням законодавства про працю або зайнятість населення, здійсненого у зв`язку з невиконанням вимог припису; акта, складеного за результатами заходу державного контролю за додержанням законодавства про працю, у ході якого виявлено факти використання праці неоформлених працівників; акта про неможливість проведення інспекційного відвідування/невиїзного інспектування; акта перевірки ДПС, її територіального органу, у ході якої виявлені порушення законодавства про працю.
Згідно п. 3 Порядку № 509 справа про накладення штрафу (далі - справа) розглядається у 45-денний строк з дня, що настає за днем одержання уповноваженою посадовою особою документів, зазначених в абзацах третьому - сьомому пункту 2 цього Порядку.
Про дату одержання документів, зазначених в абзацах третьому - сьомому пункту 2 цього Порядку, уповноважена посадова особа письмово повідомляє суб`єкту господарювання та роботодавцю не пізніше ніж через п`ять днів після їх отримання рекомендованим листом чи телеграмою, телефаксом, телефонограмою або шляхом вручення повідомлення їх представникам, про що на копії повідомлення, яка залишається в уповноваженої посадової особи, що надіслала таке повідомлення, робиться відповідна позначка, засвідчена підписом такого представника.
Згідно абз. 1-3, 5 пункту 4 Порядку № 509 під час розгляду справи досліджуються матеріали і вирішується питання щодо наявності підстав для накладення штрафу.
За результатами розгляду справи уповноважена посадова особа на підставі документів, зазначених в абзацах третьому - сьомому пункту 2 цього Порядку, складає постанову про накладення штрафу.
Постанова про накладення штрафу складається у двох примірниках за формою, встановленою Мінекономіки, один з яких залишається в уповноваженої посадової особи, що розглядала справу, другий - надсилається протягом трьох днів з дня складення суб`єктові господарювання або роботодавцю, стосовно якого прийнято постанову, або вручається його представникові, про що на примірнику робиться відповідна позначка, засвідчена підписом такого суб`єкта господарювання або роботодавця чи їх представника. У разі надсилання примірника постанови засобами поштового зв`язку в матеріалах справи робиться відповідна позначка.
До затвердження Мінекономіки зазначеної у цьому пункті форми постанови про накладення штрафу застосовується форма постанови про накладення штрафу, затверджена Мінсоцполітики.
Позивач стверджує, що інспекторами праці інспекційне відвідування здійснено з порушенням Порядку № 823, оскільки результати інспекційного відвідування оформлені актом за формою, затвердженою наказом Міністерства соціальної політики України від 18.08.2017 року № 1338, тому це не є документом, в якому можуть бути зафіксовані правопорушення з боку суб`єкта господарювання.
Такі доводи позивача є хибними, оскільки уніфіковані форми актів, що стосуються інспекційного відвідування, затверджені наказом Міністерства соціальної політики України від 18.08.2017 року № 1338 Про затвердження форм документів, що складаються при здійсненні заходів державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, зайнятість та працевлаштування інвалідів , який зареєстрований у Міністерстві юстиції України 12.12.2017 за № 1500/31368 та оприлюднений на офіційному веб-сайті Держпраці.
На час проведення інспекційного відвідування зазначений наказ був чинним, тому підлягав до застосування при здійсненні державного контролю за додержанням законодавства про працю відповідним контролюючим органом.
Зміни до затвердженої форми акта не вносилися, тому в ній міститься посилання на Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 року № 295, який скасований постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 14.05.2019 по справі № 826/8917/17.
Оглядом акта інспекційного відвідування позивача від 22.10.2020 року № ЛГ20982/1434/НД/АВ встановлено, що інспекторами праці використано форму акта, затверджену наказом Міністерства соціальної політики України від 18.08.2017 року № 1338, тому в цьому акті вказано, що інспекційне відвідування здійснено відповідно, у тому числі, пунктів Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 № 295.
За змістом наказу про проведення інспекційного відвідування від 07 жовтня 2020 року № 665, описової частини акта від 22 жовтня 2020 року № ЛГ20982/1434/НД/АВ, а також направлень на проведення інспекційного відвідування встановлено, що цей захід проведений відповідачем відповідно до Порядку № 823.
Посилання позивача на відсутність в спірній постанові відоповідача відомостей про роз`яснення прав та обов`язків учасникам, які брали участь у розгляді справи, що є порушенням права на захист особи, суд відхиляє як безпідставні, оскільки Порядок № 509 не передбачає особистої участі суб`єкта господарювання при розгляді справи про накладення штрафу.
Крім того, є безпідставними посилання позивача на те, що припис та постанова про штраф прийняті без дотримання строків, визначених пунктом 21 Порядку № 823 та пункту 3 Порядку № 509, з таких підстав.
Позивачем з дотриманням вимог п. 18 Порядку № 823 подано зауваження до акту інспекційного відвідування 27.10.2020 року.
Листом від 29.10.2020 року № 02-12/1235 відповідачем повідомлено про те, що викладені заперечення не спростовують виявлені порушення (т. 1 а.с. 76-80).
На підставі акта інспекційного відвідування інспектором праці складено припис від 29.10.2020 року № ЛГ20982/1434/НД/АВ/П про усунення виявлених порушень, яким зобов`язано позивача усунути виявлені інспекційним відвідуванням порушення у строк до 27.11.2020 року (т. 1 а.с. 81-83).
29.10.2020 року за № 01-15/3030 заступником начальника ГУ Держпраці у Луганській області складено повідомлення про дату одержання документів (т. 1 а.с. 72).
29.10.2020 року відповідачем прийнято постанову про накладення штрафу.
Пунктом 21 Порядку № 823 визначений граничний строк для внесення припису суб`єкту господарювання, зокрема, в разі наявності зауважень - не пізніше наступного дня після їх розгляду. Проте, цей пункт не містить жодних застережень щодо внесення припису суб`єкту господарювання в день розгляду зауважень на акт інспекційного відвідування, як це відбулося в даному випадку.
Що стосується розгляду справи про накладення штраф в день отримання матеріалів, а не у 45-денний строк з дня, що настає за днем одержання документів, як це визначено пунктом 3 Порядку № 509, суд зазначає, що справа була розглянута з винесенням постанови про накладення штрафу в день одержання документів - 29 жовтня 2020 року.
Однак, таке порушення процедури розгляду справи є формальним, яке не свідчить про прийняття відповідачем неправильного рішення та не призводить до його скасування, оскільки не впливає на будь-які права та обов`язки суб`єкта господарювання.
Порядком № 509 не передбачено особистої участі суб`єкта господарювання у розгляді справи про штраф, надання ним додаткових доказів, пояснень тощо, тобто вжиття суб`єктом господарювання будь-яких додаткових заходів, відмінних від визначених Порядком № 823, що можуть вплинути на рішення, яке приймається за результатами розгляду справи.
Щодо порушень Біловодською селищною радою частини першої статті 21 та частини третьої статті 24 КЗпП України, встановлених під час інспекційного відвідування.
Визначальним для вирішення спірних правовідносин у цій справі є встановлення наявності чи відсутності трудових відносин між Біловодською селищною радою та 98 фізичними особами, які працювали у позивача за цивільно-правовими договорами.
Згідно з концепцією прихованого працевлаштування (deemed employment), яка знайшла своє відображення, серед іншого, у Рекомендаціях про трудове правовідношення № 198 (далі - Рекомендації) МОП, держави-члени МОП повинні передбачити можливість визначення у своїх законодавчих та нормативно-правових актах, або іншими засобами, конкретних ознак існування трудових правовідносин. Серед таких ознак у Рекомендаціях зазначаються підпорядкованість та залежність .
У пункті 13 Рекомендацій підпорядкованість проявляється, якщо робота: 1. виконується відповідно до вказівок та під контролем іншої сторони; 2. передбачає інтеграцію працівника в організаційну структуру підприємства; 3. виконується виключно або переважним чином в інтересах іншої особи; 4. виконується працівником особисто; 5. виконується відповідно до графіка або на робочому місці, яке вказується або погоджується стороною, яка її замовила; 6. має характерну тривалість/продовжуваність; 7. вимагає особисту присутність працівника; 8. передбачає надання інструментів, матеріалів та механізмів стороною, яка є замовником.
При встановленні трудових відносин за допомогою критерію залежності беруться до уваги наступні елементи: 1. періодичність виплати винагороди працівнику; 2. той факт, що така винагорода являється єдиним або основним джерелом доходів працівника; 3. виплата винагороди працівнику в натуральному вигляді шляхом надання працівнику, наприклад, продуктів харчування, житла, транспортних засобів; 4. реалізація таких прав як право на вихідні та відпустку; 5. оплата стороною, яка замовила роботу, поїздок працівника з метою виконання роботи; 6. відсутність фінансового ризику у працівника.
Таким чином, трудовий договір - це угода щодо здійснення і забезпечення трудової функції. За трудовим договором працівник зобов`язаний виконувати роботу з визначеної однієї або кількох професій, спеціальностей, посади відповідної кваліфікації, виконувати визначену трудову функцію в діяльності підприємства. Після закінчення виконання визначеного завдання трудова діяльність не припиняється. Предметом трудового договору є власне праця працівника в процесі виробництва.
Характерними ознаками трудових відносин є: систематична виплата заробітної плати за процес праці (а не її результат); підпорядкування правилам внутрішнього трудового розпорядку; виконання роботи за професією (посадою), визначеною Національним класифікатором України ДК 003:2010 Класифікатор професій , затвердженим наказом Держспоживстандарту від 28 липня 2010 року № 327; обов`язок роботодавця надати робоче місце; дотримання правил охорони праці на підприємстві, в установі, організації тощо.
Взаємовідносини фізичної особи і суб`єкта господарювання можуть виникати як на підставі трудового, так і на підставі цивільно-правового договору. Сторони цивільно-правової угоди укладають договір в письмовій формі згідно з вимогами статті 208 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України).
Визначення цивільно-правового договору наведено у статті 626 ЦК України, згідно якої договір - це домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
За змістом ст. 638 ЦК України договір вважається укладеним, якщо сторони в належній формі досягли угоди з усіх істотних умов договору.
Істотними умовами договору є - предмет договору, умови, визначені законом як істотні чи необхідні для договору даного виду, а також всі ті умови, відносно яких за заявою однієї із сторін повинна бути досягнута угода. Згідно зі статтею 6 ЦК України сторони вільні в укладенні договору, виборі контрагента і визначенні умов договору з врахуванням законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Згідно ст. 837 ЦК України за договором підряду одна сторона (підрядчик) зобов`язується на свій ризик, виконати певну роботу за завданням іншої сторони (замовника), а замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконану роботу.
Відповідно до статті 901 ЦК України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.
Обов`язок підрядника виконати роботу або виконавця надати послугу на свій ризик говорить про те, що він не може відмовитися від прийняття на себе певних негативних наслідків, що виникають при виконанні підрядних робіт.
Згідно статті 902 ЦК України виконавець повинен надати послугу особисто. У випадках, встановлених договором, виконавець має право покласти виконання договору про надання послуг на іншу особу, залишаючись відповідальним в повному обсязі перед замовником за порушення договору.
Такі угоди застосовуються для виконання конкретної роботи, що спрямована на одержання кінцевих результатів праці, і у разі досягнення зазначеної мети вважаються виконаними і дія їх припиняється.
За змістом ч. 1 статті 854 ЦК України замовник виплачує належну підрядчику суму за результатами виконаної роботи. Щодо наданих послуг винагорода за виконану роботу (надані послуги) виплачується виконавцю в розмірі, в терміни і в порядку, який встановлений в договорі (ч. 1 статті 903 ЦК України).
Отже, трудовий договір - це угода щодо здійснення і забезпечення трудової функції. За трудовим договором працівник зобов`язаний виконувати не якусь індивідуально-визначену роботу, а роботу з визначеної однієї або кількох професій, спеціальностей, посади відповідної кваліфікації, виконувати визначену трудову функцію в діяльності підприємства. Після закінчення виконання визначеного завдання трудова діяльність не припиняється. Предметом трудового договору є власне праця працівника в процесі виробництва, тоді як предметом договору цивільно-правового характеру є виконання його стороною певного визначеного обсягу робіт.
Основними ознаками трудового договору, є: праця юридично несамостійна, протікає в рамках певного підприємства, установи, організації (юридичної особи) або в окремого громадянина (фізичної особи); шляхом виконання в роботі вказівок і розпоряджень власника або уповноваженого ним органу; праця має гарантовану оплату; виконання роботи певного виду (трудової функції); трудовий договір, як правило, укладається на невизначений час; здійснення трудової діяльності відбувається, як правило, в складі трудового колективу; виконання протягом встановленого робочого часу певних норм праці; встановлення спеціальних умов матеріальної відповідальності; застосування заходів дисциплінарної відповідальності; забезпечення роботодавцем соціальних гарантій.
Відповідальність працівника за трудовим договором регулюється лише імперативними нормами (КЗпП України та інших актів трудового законодавства), що не можуть змінюватися сторонами у договорі, а відповідальність виконавця послуг у цивільно-правових відносинах визначається в договорі, а те, що ним не врегулюване - чинним законодавством України.
Зі співставлення трудового договору з цивільно-правовим договором, відмінним є те, що трудовим договором регулюється процес організації трудової діяльності. За цивільно-правовим договором процес організації діяльності залишається поза його межами, метою договору є отримання певного результату. Виконавець за цивільно-правовим договором, на відміну від працівника, який виконує роботу відповідно до трудового договору, не підпорядковується правилам внутрішнього трудового розпорядку, хоча і може бути з ним ознайомлений, він сам організовує свою роботу і виконує її на власний ризик, не зараховується до штату установи (організації), не вноситься запис до трудової книжки та не видається розпорядчий документ про прийом його на роботу на певну посаду.
За матеріалами справи Біловодською селищною радою укладено цивільно-правові договори з 98 фізичними особами, дослідженням змісту яких встановлено, що вони не містять відомостей про обсяг виконуваної роботи, а обумовлюється у вигляді зобов`язання виконувати роботи. В самих договорах не зазначається, який саме конкретно результат роботи повинен передати виконавець замовнику, не визначено переліку завдань роботи, його обсягу, видів, що притаманне цивільно-правовим договорам.
Згідно п. 3.2 договорів обов`язком замовника є сформулювати виконавцю чітке завдання. Як повідомив представник позивача в судовому засіданні, виконавцям такі завдання щодня повідомлялися телефоном уповноваженою особою Біловодською селищною радою. Яким чином здійснювався облік виконаних робіт та наданих послуг, представник позивача суду не повідомила. Такі обставини відсутні й письмових доказах.
В пунктах 4.1 та 4.2 договорів визначено, що за виконання робіт (надання послуг) визначених Договором замовник виплачує виконавцю винагороду в фіксованому розмірі, у безготівковій формі у національній валюті. Однак, Договір не містить детального опису обсягів виконаних робіт (наданих послуг) їх виду, від яких залежить оплата.
З актів прийому виконаних робіт (наданих послуг) до цивільних договорів встановлено, що виконавець виконав обумовлену договором роботу (надав послуги), а замовник прийняв їх та не має зауважень. При цьому акти не містять виду виконаних робіт, їх обсягів, калькуляції тощо. Також суд зауважує, що такі акти складалися помісячно.
Зазначені договори переукладалися щомісяця.
Згідно пояснень ОСОБА_31 , ОСОБА_22 , ОСОБА_96 , ОСОБА_83 вони за цивільно-правовими договорами працюють з 2018 року, виконують роботи з благоустрою, кошти перераховуються на картку раз на місяць (т. 3 а.с. 232-235).
За змістом копій розрахунково-платіжних відомостей за серпень та вересень 2020 року оплата праці здійснювалася в один і той же період часу одночасно усім фізичним особам (т.1 а.с. 98-115).
Таким чином, зазначені вище угоди, укладені позивачем з фізичними особами, не спрямовані на кінцевий результат, що характеризує цивільно-правові (договірні) відносини, а пов`язані із самим процесом, що є характерним для трудових функцій.
Встановлені обставини свідчать про факт прийняття Біловодською селищною радою на роботу 98 фізичних осіб, допуск їх до роботи без укладення з ними трудового договору відповідно до вимог статті 24 КЗпП України, за що встановлена відповідальність згідно з пунктом 2 частини другої статті 265 КЗпП України.
Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом в постановах від 4 липня 2018 року у справі № 820/1432/17, від 26 вересня 2018 року у справі № 822/723/17, від 13 червня 2019 року у справі № 1840/2507/18, від 13 червня 2019 року у справі № 824/896/18-а, від 13 червня 2019 року у справі № 815/954/18, від 18 серпня 2020 року у справі № 808/3054/16.
Дії позивача щодо надання трудовому договору форми цивільно-правового договору перешкоджають реалізації права фізичної особи на працю, гарантованого Конституцією України та КЗпП України, шляхом укладення трудового договору про роботу на підприємстві, в установі, організації, а також права на соціальний захист у випадку безробіття, при тимчасовій втраті працездатності у разі нещасного випадку на виробництві або внаслідок професійного захворювання, права на відпочинок, щорічну оплачувану відпустку, права на здорові і безпечні умови праці, на об`єднання в професійні спілки тощо.
Статтею 8 Закону України від 23 листопада 2018 року № 2629-VIII Про Державний бюджет України на 2020 рік установлено у 2020 році мінімальну заробітну плату у місячному розмірі: з 1 січня - 4723 гривні, з 1 вересня - 5000 гривень.
Десятикратний розмір мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за одну особу працівника становить 50000,00 грн. Відповідно, за 98 працівників, по яких встановлено порушення - 4900000,00 грн.
Враховуючи викладене, спірні припис та постанова про накладення штрафу прийнято на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, у зв`язку з чим колегія суддів погоджує висновок суду першої інстанції про відмову у задоволенні позову.
Отже, судом першої інстанції рішення прийнято з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, внаслідок чого підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду відсутні.
Керуючись ст. ст. 250, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Біловодської селищної ради Біловодського району Луганської області - залишити без задоволення.
Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 18 березня 2021 року у справі № 360/98/21 за позовом Біловодської селищної ради Біловодського району Луганської області до Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці про визнання протиправними та скасування припису та постанови - залишити без змін.
Повний текст постанови складений 16 червня 2021 року.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати прийняття та відповідно до ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України може бути оскаржена до Верхового Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий І.В. Геращенко
Судді: Е.Г. Казначеєв
Г.М. Міронова
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.06.2021 |
Оприлюднено | 17.06.2021 |
Номер документу | 97694954 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні