ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
31.10.2023 м. Івано-ФранківськСправа № 909/785/23
Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Шкіндер П.А., секретар судового засідання Попович Л.І., розглянувши у відкритому підготовчому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження справу
за позовом: Перший заступник керівника Пологівської окружної прокуратури Запорізької області, вул. Єдності, буд.28, м. Пологи, Пологівський район, Запорізька область,70600 в особі Кам"янської селищної ради Пологівського району Запорізької області
адреса для листування 69002, м. Запоріжжя, вул. Залізнична, 17
до відповідача: Товариство з обмеженою відповідальністю "Біг Кавер" вул. Івана Сірка, буд. 38, м. Калуш, Калуський район, Івано-Франківська область,77301
про визнання недійсним договору та стягнення грошових коштів в сумі 86 783 грн 33 коп.
за участю представника прокуратури Гоголя В.В.
представники відповідача не з"явились
ВСТАНОВИВ
Перший заступник керівника Пологівської окружної прокуратури Запорізької області в особі Кам"янської селищної ради Пологівського району Запорізької області звернувся до Господарського суду Івано-Франківської області із позовом до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Біг Кавер" про визнання недійсним договору у частині включення до його ціни податку на додану вартість та стягнення безпідставно сплаченої суми в розмірі 86783,33 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що укладений сторонами договір в зазначеній частині суперечить нормам діючого законодавства, оскільки товар, а саме електрогенераторні установки, включений в Перелік товарів (у тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, операції з ввезення яких на митну територію України та/або операції з постачання яких на митній території України звільняються від оподаткування податком на додану вартість та які звільняються від сплати ввізного мита (далі - Перелік), затверджений постановою Кабінету Міністрів України №224 від 20.03.2020 , яка прийнята на виконання пункту 71 підрозділу 2 розділу ХХ, "Перехідні положення" Податкового кодексу України .
Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 22.08.2023 року, судову справу № 909/785/23 передано на розгляд судді Шкіндер П.А.
Ухвалою суду від 23.08.2023 позовну заяву позивача прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі № 909/785/23; суд ухвалив здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження; встановив сторонам строк для надання відзиву на позов, відповіді на відзив та заперечення; підготовче засідання у справі призначив на 03.10.2023.
Ухвалою суду від 03.10.2023 суд постановив відкласти підготовче судове засідання.
Ухвалою суд від 17.10.2023 закрито підготовче провадження у справі № 909/785/23; призначено справу до розгляду по суті на 31.10. 2023 року.
Представник позивача в судовому засіданні 31.10.2023 року підтримав позов у повному обсязі.
Відповідач явку належного представника в судове засідання31.10.23 вкотре не забезпечив, відзив на позовну заяву не надав, хоча належним чином повідомлявся про час, дату та місце судового засідання.
Відповідно до частини 2 статті 178 Господарського процесуального кодексу України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.
За таких обставин, суд вважає за можливе розглянути справу без участі відповідача за наявними в ній матеріалами.
Відповідно до статті 219 ГПК України рішення у даній справі прийнято у нарадчій кімнаті за результатами оцінки доказів, поданих сторонами.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, з`ясувавши фактичні обставини справи, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Кам`янською селищною радою Пологівського району Запорізької області (далі - Покупець) на веб-порталі Уповноваженого органу, а саме системи електронних закупівель «Прозорро» (ідентифікатор UА-2022-12-15-024024-а) опубліковано оголошення про проведення закупівлі генераторів (код ДК021-2015: 311200000-3) та відомості про укладення договору №2 від 12.12.2022 з ТОВ «ТОРГОВИЙ ДІМ «ІНДІРА» (далі - Постачальник, ТОВ «ТД «ІНДІРА»).
Згідно з п. 1.1 договору відповідно до Указів Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» зі змінами, керуючись Законами України «Про основи національного спротиву», «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про публічні закупівлі» (розділ VII стаття 40 ч. 2 п.З), згідно Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» (пункт 13 підпункт 2), на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» Постачальник зобов`язується поставити джерела резервного живлення по заходу Програми цивільного захисту, забезпечення пожежної та техногенної безпеки на території Кам`янської селищної ради на 2022 рік, згідно специфікації.
Кількість товару, його асортимент та ціна на товар вказуються Постачальником у Специфікації (додаток 1 до Договору), що є невід`ємною частиною договору, та передати його у власність Покупця, а Покупець зобов`язується прийняти Товар та своєчасно здійснити оплату.
У специфікації до Договору зазначено, що товар становить собою генератор 3 кВт (2 шт.) вартістю 45350грн/ за одиницю (сума з ПДВ 90 700 грн.), генератор 6 кВт (З шт.) вартістю 106 000 грн. за одиницю (сума з ПДВ 318 000 грн.) та генератор 8 кВТ (1 шт.) вартістю 112000 грн. за одиницю (сума з ПДВ 112 000 грн.). Код товару - ДК 021:2016:31120000-3-Генератори.
Згідно з п. 3.1 договору його ціна складає 520 700 грн., в тому числі 86 783,33 грн. ПДВ.
Відповідно до видаткової накладної №815 від 12.12.2022 Кам`янська селищна рада отримала шість бензинових генераторів загальною вартістю 520 700 грн., у тому числі ПДВ 86 783,33 грн.
Згідно з реєстром бюджетних зобов`язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів від 15.12.2022 №18, реєстром бюджетних фінансових зобов`язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів від 15.12.2022 № 29, платіжним дорученням №2 від 15.12.2022 Кам`янською селищною радою на рахунок ТОВ «ТД «ІНДІРА» перераховано грошові кошти у розмірі 520 700 грн., у тому числі ПДВ 86783,33 грн.
Разом з тим постановою Кабінету Міністрів України №1260 від 09.11.2022, яка набрала чинності 11.11.2022, затверджено зміни до переліку товарів (у тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби Covid-19, спричиненої коронавірусом Sars-cov-2, операції з ввезення яких на митну територію України та/або операції з постачання яких на митній території України звільняються від оподаткування податком на додану вартість та які звільняються від сплати ввізного мита, якою внесено зміни до постанови КМУ №224 від 20.03.2020.
Відповідно до затверджених КМУ змін до переліку товарів, операції з ввезення яких на митну територію України та/або операції з постачання яких на митній території України звільняються від оподаткування податком на додану вартість, до таких товарів в розділі "Інше" включено електрогенераторні установки (код згідно УКТ ЗЕД 8502).
Постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2022 № 1288 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» внесено зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 20.03.2020 № 224 та низки урядових постанов про затвердження технічних регламентів. Відповідними змінами скасовано обов`язковість надання як підтвердження звільнення від сплати митних платежів декларації про відповідність та маркування знаком відповідності технічним регламентам.
Зокрема, доповнено пуктом 2-1 постанову Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 №1186 «Про затвердження Технічного регламенту шумового випромінювання у навколишнє середовище від обладнання, що використовується ззовні приміщень», згідно з яким до припинення або скасування воєнного стану в Україні та протягом 90 календарних днів після його припинення або скасування дозволяється надання на ринку та/або введення в експлуатацію продукції (крім системи безперебійного електроживлення), включеної до підрозділу «Інше» розділу «Медичні вироби, медичне обладнання та інші товари, що необхідні для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби Covid-19, спричиненої коронавірусом Sars-cov-2 переліку товарів, операції з ввезення яких на митну територію та/або операції з постачання яких на митній території України звільняються від оподаткування податком на додану вартість та які звільняються від сплати ввізного мита, на яку поширюється дія затвердженого цією постановою Технічного регламенту, без наявності декларації про відповідність та без маркування знаком відповідності технічним регламентам.
Кам`янською селищною радою на запит Пологівської окружної прокуратури надано технічну документацію на придбані генератори. Зокрема, позивачем придбано генератори. Таким чином, позивач зазначає, що на момент укладання договору (12.11.2022), а також під час проведення оплати за придбаний по договору товар (15.12.2022) сторони протиправно домовились про ціну електрогенераторів з ПДВ, як наслідок з бюджету зайво витрачено кошти ПДВ на придбання генераторів.
Після отримання запиту Пологівської окружної прокуратури, з метою повернення зайво сплаченої суми ПДВ Кам`янською селищною радою 19.04.2023 скеровано на зазначену у договорі адресу ТОВ «ТД «ІНДІРА» лист щодо інформування про звільнення від оподаткування ПДВ і ввізного мита генераторів та інших товарів відповідної групи та з проханням розгляду питання повернення на користь селищної ради сплаченої суми ПДВ за придбання генераторів. Підтвердження отримання листа та відповідь на нього не надійшли.
В результаті моніторингу Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань встановлено, що в період з 26.01.2023 по 27.01.2023 здійснено державну реєстрацію змін до реєстраційних даних ТОВ «ТД «ІНДІРА», зокрема змінено найменування з ТОВ «ТД «ІНДІРА» на ТОВ «БІГ КАВЕР». Крім того, змінено адресу місцезнаходження, відомості про засновників та кінцевих беніфеціарних власників, засоби зв`язку.
Позивач повторно звернувся до Відповідача з аналогічним листом за новою адресою, проте відповідь не надійшла, а сплачену суму ПДВ Відповідачем не повернуто.
Згідно статті 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.
Статтею 174 Господарського кодексу України унормовано, що однією з підстав виникнення господарського зобов`язання є господарський договір та інші угоди, передбачені законом, а також угоди не передбачені законом, але які йому не суперечать.
Згідно частини 1 статті 712 Цивільного кодексу України, за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму.
Згідно з положеннями статті 16 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), визнання правочину недійсним є одним із передбачених законом способів захисту цивільних прав та інтересів і загальні вимоги щодо недійсності правочину передбачені ст. 215 ЦК України.
Відповідно до частини 1 статті 215 ЦК України, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
Частиною 1 статті 203 ЦК України визначено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
Статтею 217 ЦК України передбачено, що недійсність окремої частини правочину не має наслідком недійсності інших його частин і правочину в цілому, якщо можна припустити, що правочин був би вчинений і без включення до нього недійсної частини.
Згідно частини 1 статті 628 ЦК України, зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
За приписами частин 1, 3, 5 статті 180 Господарського кодексу України (далі - ГК України) зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов`язань, як погоджені сторонами, так і ті, що приймаються ними як обов`язкові умови договору відповідно до законодавства. При укладенні господарського договору сторони зобов`язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору. Ціна у господарському договорі визначається в порядку, встановленому цим Кодексом, іншими законами, актами Кабінету Міністрів України. За згодою сторін у господарському договорі може бути передбачено доплати до встановленої ціни за продукцію (роботи, послуги) вищої якості або виконання робіт у скорочені строки порівняно з нормативними.
Відповідно до статті 11 Закону України Про ціни і ціноутворення, вільні ціни встановлюються суб`єктами господарювання самостійно за згодою сторін на всі товари, крім тих, щодо яких здійснюється державне регулювання цін.
Згідно з підпунктом 194.1.1 пункту 194.1 статті 194 Податкового кодексу України (далі - ПКУ) податок на додану вартість становить 20 відсотків, 7 відсотків бази оподаткування та додається до ціни товарів/послуг.
Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 ПКУ.
Відповідно до пункту 188.1 статті 188 ПКУ, база оподаткування ПДВ операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).
Пунктами 30.1.-30.4., 30.9. статті 30 ПКУ унормовано, що податкова пільга - передбачене податковим та митним законодавством звільнення платника податків від обов`язку щодо нарахування та сплати податку та збору, сплата ним податку та збору в меншому розмірі за наявності підстав, визначених п. 30.2 цієї статті. Підставами для надання податкових пільг є особливості, що характеризують певну групу платників податків, вид їх діяльності, об`єкт оподаткування або характер та суспільне значення здійснюваних ними витрат.
Відповідно до пункту 71 підрозділу 2 Розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України викладено тимчасово, на період, що закінчується останнім календарним днем місяця, в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби звільняються від оподаткування податком на додану вартість операції з ввезення на митну територію України та/або операції з постачання на митній території України товарів (у тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби, перелік яких визначено Кабінетом Міністрів України.
У разі здійснення операцій, звільнених відповідно до цього пункту, положення пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу та положення статті 199 цього Кодексу не застосовуються щодо таких операцій. Норми цього пункту застосовуються до операцій, здійснених починаючи з 17 березня 2020 року.
З 02.12.2022 підрозділ "Інше" розділу "Медичні вироби, медичне обладнання та інші товари, що необхідні для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" Переліку товарів (у тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, операції з ввезення яких на митну територію України та/або операції з постачання яких на митній території України звільняються від оподаткування податком на додану вартість та які звільняються від сплати ввізного мита (далі - Перелік №224) постановою Кабінету Міністрів України від 29.11.2022 №1340 доповнено новими позиціями.
Зокрема, у підрозділі «Інше» передбачено електрогенераторні установки - код згідно з УКТ ЗЕД 8502. Згідно з Єдиним закупівельним словником коду ДК021-2015:311200000-3, зазначеному у договорі, відповідає товар Генератори, що узгоджується з кодом УКТ ЗЕД 8502.
Кам`янською селищною радою придбано генератори Tagret TA3500GHX, Tagret TA11700GHW, FULL FGL10000LE
Згідно з п.1 ст.11 Закону України «Про торгово-промислові палати» торгово-промислові палати мають право, зокрема, засвідчувати і видавати сертифікати про походження товарів, сертифікати визначення продукції власного виробництва підприємств з іноземними інвестиціями та інші документи, пов`язані зі здійсненням зовнішньоекономічної діяльності.
Методичні та експертні документи, видані торгово-промисловими палатами в межах їх повноважень є обов`язковими для застосування на усій території України і є достатньою підставою для зазначення коду УКТ ЗЕД в податкових накладних.
Підприємство не має права самостійно змінювати коди УКТ ЗЕД, встановлені торгово-промисловими палатами, та зобов`язане зазначати в податкових накладних код УКТ ЗЕД, визначений торгово-промисловою палатою.
Відповідно до інформації Запорізької торгово-промислової палати №07.5/754 від 14.07.2023, наданої на запит Пологівської окружної прокуратури №56/1-2152вих-23 від 11.07.2023:
- генератори Tagret TA3500GHX, Tagret TA11700GHW відповідають коду УКТ ЗЕД 8502 20 20 90 «Електрогенераторні установки та обертові електричні перетворювачі:- електрогенераторні установки з поршневим двигуном з іскровим запалюванням: - потужністю не більш як 7,5 кВ/А; інші»;
- генератор FULL FGL10000LE відповідає коду УКТ ЗЕД 8502 20 40 90 «Електрогенераторні установки та обертові електричні перетворювачі: електрогенераторні установки з поршневим двигуном з іскровим запалюванням: потужністю понад 7,5 кВ/А, але не більш як 375 кВ/А: інші».
Тобто, придбані Кам`янською селищною радою генератори належать до групи товарів з кодом УКТ ЗЕД 8502.
За таких обставин, сторонами у договорі №2 від 12.12.2022 безпідставно включено до ціни товару податок на додану вартість, чим порушено пункт 71 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, як наслідок завищено вартість товару на суму 86783,33 грн.
Враховуючи, що договір №2 від 12.12.2022 укладений між Кам`янською селищною радою Пологівського району Запорізької області та ТОВ «Торговий дім «ІНДІРА» (ТОВ «БІГ КАВЕР») в період дії постанови КМУ №1260 від 09.11.2022, операція з постачання згаданих генераторів до Кам`янської селищної ради повинна була здійснюватись без сплати ПДВ.
Крім того, відповідно до п. 201.1 ст. 201 розділу V Податкового кодексу на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений Кодексом термін.
Згідно з інформацією Головного управління Державної податкової служби України у Запорізькій області від 10.07.2023 № 5507/5/08-01-04-03-05 за даними Єдиного реєстру податкових накладних з 01.01.2022 по дату надання відповіді у ТОВ «БІГ КАВЕР» відсутні зареєстровані податкові накладні на неплатників з номенклатурою товару «Генератори».
Таким чином, всупереч вимогам чинного законодавства, відповідачем не виконано вимоги щодо подання податкової декларації із зазначенням коду УКТ ЗЕД товару, за який покупцем сплачено податок на додану вартість, що свідчить про умисне завищення ціни товару та відсутність наміру у відповідача звітувати про отримання суми ПДВ, яка сплачена позивачем без законних на те підстав.
Згідно зі ст. 202 ЦК України правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Правочин може вчинятися усно або в письмовій формі (ст. ст. 206, 207 ЦК України).
Частинами 1-3, 5, 6 ст. 203 ЦК України встановлено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.
Відповідно до ч. 1 ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами 1-3, 5, 6 ст. 203 цього кодексу.
За таких обставин, недотримання при укладенні договору поставки № 2 від 12.12.2022 року вимог податкового законодавства, зумовлює наявність підстав для визнання такого договору недійсним в частині включення податку на додану вартість до загальної ціни договору.
Відповідно до статті 1212 Цивільного кодексу України безпідставно набутим є майно, набуте особою або збережене нею в себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави. Зобов`язання з безпідставного набуття, збереження майна виникають за наявності трьох умов: а) набуття або збереження майна; б) набуття або збереження за рахунок іншої особи; в) відсутність правової підстави для набуття або збереження майна (відсутність положень закону, адміністративного акта, правочину або інших підстав, передбачених статтею 11 Цивільного кодексу України).
Загальна умова частини 1 статті 1212 Цивільного кодексу України звужує застосування інституту безпідставного збагачення у зобов`язальних (договірних) відносинах, бо отримане однією зі сторін у зобов`язанні підлягає поверненню іншій стороні на підставі цієї статті тільки за наявності ознаки безпідставності такого виконання.
Під відсутністю правової підстави розуміється такий перехід майна від однієї особи до іншої, який або не ґрунтується на прямій вказівці закону, або суперечить меті правовідношення і його юридичному змісту. Тобто відсутність правової підстави означає, що набувач збагатився за рахунок потерпілого поза підставою, передбаченою законом, іншими правовими актами чи правочином.
У випадку, коли поведінка набувача, потерпілого, інших осіб або подія утворюють правову підставу для набуття (збереження) майна, стаття 1212 Цивільного кодексу України може бути застосована тільки після того, як така правова підстава у встановленому порядку скасована, визнана недійсною, змінена, припинена або була відсутня взагалі.
Положення глави 83 Цивільного кодексу України "Набуття, збереження майна без достатньої правової підстави" застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події. Положення цієї глави застосовуються також до вимог про: 1) повернення виконаного за недійсним правочином; 2) витребування майна власником із чужого незаконного володіння; 3) повернення виконаного однією із сторін у зобов`язанні; 4) відшкодування шкоди особою, яка незаконно набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи.
Для виникнення зобов`язання з безпідставного збагачення необхідна наявність наступних умов: 1) збільшення майна в однієї особи (вона набуває нові цінності, збільшує кількість та вартість належного їй майна або зберігає майно, яке неминуче мало б вибути із її володіння); 2) втрата майна іншою особою, тобто збільшення або збереження майна в особи є наслідком втрати або недоотримання цього майна іншою особою; 3) причинний зв`язок між збільшенням майна в однієї особи і відповідною втратою майна іншою особою; 4) відсутність достатньої правової підстави для збільшення майна в однієї особи за рахунок іншої особи, тобто обов`язковою умовою є збільшення майна однієї сторони (набувача), з одночасним зменшенням його в іншої сторони (потерпілого), а також відсутність правової підстави (юридичного факту) для збагачення. Відсутність правової підстави означає, що набувач збагатився за рахунок потерпілого поза підставою, передбаченою законом, іншими правовими актами чи правочином, тобто мала місце помилка, обман, випадковість або інші підстави набуття або збереження майна, які не можна віднести до підстав виникнення цивільних прав та обов`язків, передбачених нормами статті 11 Цивільного кодексу України.
Зокрема, набуття відповідачем як однією зі сторін зобов`язання коштів за рахунок іншої сторони не в порядку виконання договірного зобов`язання, а поза підставами, передбаченими договором, внаслідок перерахування на рахунок відповідача понад вартість товару, який було поставлено, виключає застосування до правовідносин сторін норм зобов`язального права, а є підставою для застосування положень статті 1212 Цивільного кодексу України.
Оскільки відповідач отримав від позивача суму 86873.33 грн. сплачений податок на додану вартість у складі ціни товару, враховуючи що відповідний товар не підлягав оподаткуванню, суд погоджується з доводами прокурора про необхідність повернення суми 86978,33 грн в порядку статті 1212 Цивільного кодексу України.
Відповідно до частини 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються. Достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.
Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.
Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання (статті 76-79 Господарського процесуального кодексу України).
Відповідно до статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Щодо представництва Пологівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Кам"янської селищної ради
Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу (частина 3 статті 23 Закону України "Про прокуратуру").
У визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами (частина 3 статті 53 Господарського процесуального кодексу України).
Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 174 цього Кодексу (частина 4 статті 53 Господарського процесуального кодексу України).
У Рішенні Конституційного Суду України у справі за конституційними поданнями Вищого арбітражного суду України та Генеральної прокуратури України щодо офіційного тлумачення положень статті 2 Арбітражного процесуального кодексу України (справа про представництво прокуратурою України інтересів держави в арбітражному суді) від 08.04.1999 №3-рп/99 Конституційний Суд України, з`ясовуючи поняття "інтереси держави" висловив міркування, що інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо (пункт 3 мотивувальної частини).
Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді. Проте держава може вбачати свої інтереси не тільки в їх діяльності, але й в діяльності приватних підприємств, товариств. Із врахуванням того, що "інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах (п. 4 мотивувальної частини).
Таким чином "інтереси держави" охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному випадку звернення прокурора з позовом. Надмірна формалізація "інтересів держави", особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необґрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист суспільно значущих інтересів там, де це дійсно потрібно.
Аналогічну правову позицію викладено у постанові Верховного Суду від 25.04.2018 у справі № 806/1000/17 (п.п. 68,69,70 постанови).
Разом із цим, чинним законодавством чітко не визначено, що необхідно розуміти під "нездійсненням або неналежним здійсненням суб`єктом владних повноважень своїх функцій", у зв`язку із чим прокурор у кожному випадку обґрунтовує та доводить наявність відповідних фактів самостійно з огляду на конкретні обставини справи.
Нездійснення захисту полягає у тому, що уповноважений суб`єкт владних повноважень за наявності факту порушення інтересів держави, маючи відповідні повноваження для їх захисту, всупереч цим інтересам за захистом до суду не звернувся.
Така поведінка (бездіяльність) уповноваженого державного органу може вчинятися з умислом чи з необережності; бути наслідком об`єктивних (відсутність коштів на сплату судового збору, тривале не заповнення вакантної посади юриста) чи суб`єктивних (вчинення дій на користь можливого відповідача, інших корупційних або кримінально караних дій) причин.
Представництво прокурором у суді законних інтересів держави здійснюється у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень.
Прокурор може підтвердити наявність підстав для представництва інтересів держави в суді шляхом надання належного обґрунтування, підтвердженого достатніми доказами, зокрема, але не виключно, повідомленням прокурора на адресу відповідного суб`єкта владних повноважень про звернення до суду, запитами, а також іншими документами, що свідчать про наявність підстав для відповідного представництва.
Представництво прокурором у суді законних інтересів держави здійснюється і у разі, якщо захист цих інтересів не здійснює, або неналежним чином здійснює відповідний орган. При цьому прокурор не зобов`язаний встановлювати причини, за яких позивач не здійснює захист своїх інтересів.
В постанові від 24.04.2019 по справі №911/1292/18 Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду зазначив:
"Європейський суд з прав людини (далі - ЄСПЛ) неодноразово звертав увагу на участь прокурора в суді на боці однієї зі сторін як на обставину, що може впливати на дотримання принципу рівності сторін. Оскільки прокурор або посадова особа з аналогічними функціями, пропонуючи задовольнити або відхилити скаргу, стає противником або союзником сторін у справі, його участь може викликати в однієї зі сторін відчуття нерівності (рішення у справі "Ф. В. проти Франції" (F. W. v. France) від 31.03.2005, заява №61517/00, пункт 27).
Водночас, є категорія справ, де підтримка прокурора не порушує справедливого балансу. Так, у справі "Менчинська проти Російської Федерації" (рішення від 15.01.2009, заява №42454/02, пункт 35) ЄСПЛ висловив таку позицію (у неофіційному перекладі): "Сторонами цивільного провадження виступають позивач і відповідач, яким надаються рівні права, в тому числі право на юридичну допомогу. Підтримка, що надається прокуратурою одній зі сторін, може бути виправдана за певних обставин, наприклад, при захисті інтересів незахищених категорій громадян (дітей, осіб з обмеженими можливостями та інших категорій), які, ймовірно, не в змозі самостійно захищати свої інтереси, або в тих випадках, коли відповідним правопорушенням зачіпаються інтереси великого числа громадян, або у випадках, коли потрібно захистити інтереси держави".
ЄСПЛ уникає абстрактного підходу до розгляду питання про участь прокурора у цивільному провадженні. Розглядаючи кожен випадок окремо, суд вирішує, наскільки участь прокурора у розгляді справи відповідала принципу рівноправності сторін. У Рекомендаціях Парламентської Асамблеї Ради Європи від 27.05.2003 №1604 (2003) "Про роль прокуратури в демократичному суспільстві, заснованому на верховенстві закону" щодо функцій органів прокуратури, які не належать до сфери кримінального права, передбачено важливість забезпечити, щоб повноваження і функції прокурорів обмежувалися сферою переслідування осіб, винних у скоєнні кримінальних правопорушень, і вирішення загальних завдань щодо захисту інтересів держави через систему здійснення кримінального правосуддя, а для виконання будь-яких інших функцій були засновані окремі, належним чином розміщені та ефективні органи."
Пологівською окружною прокуратурою 19.04.2023 на адресу Кам`янської селищної ради скеровано лист, у якому повідомлено про протиправне включення до ціни договору поставки №2 від 12.12.2022 суми ПДВ та безпідставне отримання цих коштів ТОВ «ТОРГОВИЙ ДІМ «ІНДІРА», роз`яснено положення чинного законодавства, які надають прокурору право на звернення до суду в інтересах уповноваженого органу, а також висловлено прохання про інформування прокуратури про те, чи вживатимуться селищною радою заходи правового характеру, спрямовані на стягнення із суб`єкта господарювання безпідставно набутих останнім коштів (ПДВ).
На вказаний лист від Кам`янської селищної ради надійшла інформація про те, що вона звернулася до ТОВ «Торговий дім «ІНДІРА» з інформуванням щодо чинного законодавства України у частині звільнення від оподаткування ПДВ і ввізного мита генераторів та з проханням розгляду питання щодо повернення на користь селищної ради сплаченої суми ПДВ за придбання генераторів.
Після встановлення факту зміни найменування та місцезнаходження юридичної особи, а саме зміни назви ТОВ «Торговий дім «Індіра» на ТОВ «БІГ КАВЕР», окружною прокуратурою 11.05.2023 скеровано відповідну інформацію на адресу позивача.
На відповідний лист окружної прокуратури Кам`янська селищна військова адміністрація листом від 23.05.2023 № 16-05/26 повідомила про те, що крім направлення на адресу ТОВ «ТД «ІНДІРА» та ТОВ «БІГ КАВЕР» щодо повернення безпідставно сплачених 86783,33 грн ПДВ по вказаному договору, Кам`янська селищна рада не вживала у зв`язку з відсутністю коштів на сплату судового збору та послуг адвоката, у зв`язку з чим прохає прокуратуру для захисту її інтересів звернутися до суду з відповідним позовом.
Згідно з висновком Великої Палати Верховного Суду, викладеним у постанові від 26.05.2020 у справі №912/2385/18 (провадження №12-194гс19), прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження його бездіяльності. Якщо прокурору відомо причини такого не звернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові, але якщо з відповіді компетентного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим (пункт 43).
Отже, у цій справі прокурор, звертаючись з позовом до суду, дотримався передбачених чинним законодавством вимог для представництва інтересів держави.
Враховуючи викладене господарський суд дійшов до висновку про наявність підстав для задоволення позову у повному обсязі.
Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати по сплаті судового збору за подання позову покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 2, 46, 73, 74, 76, 77-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Визнати недійсним п. 3.1 розділу 3 договору № 2 від 12.12.2022, укладеного між Кам`янською селищною радою Пологівського району Запорізької області та ТОВАРИСТВОМ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ТОРГОВИЙ ДІМ «ІНДІРА» (на даний час - ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «БІГ КАВЕР»), в частині включення до договірної ціни податку на додану вартість у розмірі 86 783, 33 грн.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «БІГ КАВЕР» (юридична адреса: Україна, 77301, Івано-Франківська область, Калуський район, місто Калуш, вулиця Івана Сірка, 38, код ЄДРПОУ 39242523) на користь Кам`янської селищної ради Пологівського району Запорізької області (юридична адреса: Україна, 71001, Запорізька область, Пологівський район, смт. Кам`янка, вул. Центральна, 56, код ЄДРПОУ 25216735, номер рахунка UА538201720344250002000046176, відкритий в Державній казначейській службі України у м. Київ, МФО 820172) безпідставно сплачену суму ПДВ за договором №2 від 12.12.2022 у розмірі 86 783, 33 грн.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «БІГ КАВЕР» (юридична адреса: Україна, 77301, Івано-Франківська область, Калуський район, місто Калуш, вулиця Івана Сірка, 38, код ЄДРПОУ 39242523) на користь Запорізької обласної прокуратури (адреса: вул. Матросова, 29а, м. Запоріжжя, ЄДРПОУ 02909973, розрахунковий рахунок UА 438201720343180001000000271, відкритий у Державній казначейській службі України, м. Київ, МФО 820172, отримувач : Запорізька обласна прокуратура, ЄДРПОУ 02909973) - 5368 грн. судового збору
Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 06.11.2023
Суддя Шкіндер П.А.
Суд | Господарський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 31.10.2023 |
Оприлюднено | 09.11.2023 |
Номер документу | 114720167 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Визнання договорів (правочинів) недійсними купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Господарське
Господарський суд Івано-Франківської області
Шкіндер П. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні