Рішення
від 07.11.2023 по справі 300/2533/23
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"07" листопада 2023 р. справа № 300/2533/23

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі судді Чуприни О.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "Романа Матусяка", в інтересах якого діє адвокат Мойсеєць Богдан Володимирович, до Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області про визнання протиправним і скасування рішення про виключення з реєстру платників єдиного податку за №102/09-19-06-16 від 15.03.2023 та зобов`язання внести в реєстр платників єдиного податку позивача, як платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік, -

В С Т А Н О В И В:

Фермерське господарство "Романа Матусяка" (надалі по тексту також - позивач, ФГ "Романа Матусяка", господарство), в інтересах якого діє адвокат Мойсеєць Богдан Володимирович (надалі по тексту також - представник позивача), звернулося в суд з адміністративним позовом до Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області (надалі по тексту також відповідач, Головне управління ДПС в області, контролюючий орган, Головне управління) про визнання протиправним і скасування рішення про виключення з реєстру платників єдиного податку за №102/09-19-06-16 від 15.03.2023 та зобов`язання внести в реєстр платників єдиного податку позивача, як платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік (надалі по тексту також - оскаржуване рішення).

Дана позовна заява до суду надійшла засобами електронного зв`язку на електрону пошту із приміткою "Документ сформований в системі "Електронний суд" 08.05.2023" та підписана електронно-цифровим підписом Мойсейця Б.В., який діє як адвокат на підставі ордена на надання правової допомоги.

Позов мотивовано тим, що Головним управлінням Державної податкової служби в Івано-Франківській області, безпідставно, необґрунтовано, в порушення норм Податкового кодексу України (надалі по тексту також ПК України, Кодекс) без врахування підпункту 5 пункту 10 статті 299 Кодексу прийнято рішення №102/09-19-04-06-16 від 15.03.2023 про виключення з реєстру платників єдиного податку Фермерського господарства "Романа Матусяка", як платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік.

За доводами позивача, ФГ "Романа Матусяка" є агровиробником, основний вид діяльності "вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур" і з 2016 року являється платником єдиного податку четвертої групи. Станом на 1 січня 2023 року Фермерське Господарство "Романа Матусяка" орендує земельні ділянки ріллі загальною площею 272,2657 га. Земельні ділянки розташовані на території Рогатинської територіальної громади (с. Липівка та м. Рогатин). Згідно даних Звіту про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду (форми 29-сг) за 2022 рік було виділено 75 га під культури зернові та зернобобові і 215 га під технічні культури.

На виконання вимог підпункту 295.9.1 пункту 295.9 статті 295 ПК України, а саме з метою підтвердження статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік, позивачем скеровано до контролюючого органу пакет документів: загальну податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи, що підтверджується квитанцією №2 від 09.03.2023 за №9044456543; звітну податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи, свідченням чого є квитанція №2 від 20.02.2023 за №9029251958; розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробника, про що засвідчує квитанція №2 від 20.02.2023 за №9028809162. Таким чином, згідно пояснень позивача, ним подані всі необхідні документи для підтвердження статусу платника єдиного податку четвертої групи.

За твердженнями ФГ "Романа Матусяка", ПК України прямо не визначає, як підставу для анулювання реєстрації платником єдиного податку четвертої групи порушення строків, подання податкової звітності передбаченої підпунктом 298.8.1. пункту 298.8 статті 298 ПК України. Водночас, контролюючим органом не підтверджено факт не подання позивачем податкової звітності, оскільки станом на дату прийняття оскаржуваного рішення, остання була наявна у відповідача. Податковий кодекс України передбачає підстави для анулювання реєстрації платника єдиного податку або підстави, з яких платник не може бути платником єдиного податку четвертої групи, але не містить норму, відповідно до якої платник, який до 20 лютого не подав звітність, зазначену у підпункті 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 ПК України, не може бути, або втрачає статус платника єдиного податку четвертої групи. Враховуючи зміст квитанцій №2 до податкової звітності позивача, відомості останніх, а саме "Результат обробки" містять інформацію про те, що "Пакет прийнято", відтак контролюючим органом прийнята вся податкова звітність ФГ "Романа Матусяка".

За таких умов та зважаючи на позицію викладену в оскаржуваному рішенні позивач вважає, що контролюючим органом протиправно прийняте рішення про анулювання реєстрації ФГ "Романа Матусяка", як платника єдиного податку четвертої групи, у зв`язку з чим просив позов задовольнити повністю та скасувати оскаржуване рішення.

Івано-Франківським окружним адміністративним судом ухвалою від 12.05.2023 на підставі статей 260-261 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі по тексту також КАС України) відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання і повідомлення (виклику) сторін (а.с.65, 66).

Відповідач скористався правом на подання відзиву на позовну заяву від 06.06.2023 за №7216/5/09-19-05-01-05, який надійшов на адресу суду 06.06.2023 із відповідними доказами (а.с.68-71, 72-79). В даному відзиві відповідач не погоджується із доводами позивача наведеними у позовній заяві та вказує на наступні обставини. Як відзначив відповідач, з метою забезпечення правильності ведення реєстру платників єдиного податку четвертої групи - юридичних осіб, посадовою особою контролюючого органу 15.03.2023 проведено перевірку правомірності перебування на спрощеній системі оподаткування ФГ "Романа Матусяка". В ході проведення перевірки, відповідач встановив, що позивачем 20.02.2023 через електронний кабінет платника податків подано звітну податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи (квитанція №2 від 20.02.2023 за №9029251958), 20.02.2023 подано розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробника (квитанція №2 від 20.02.2023 за №9028809162) та 09.03.2023 подано загальну податкову декларацію єдиного податку четвертої групи (квитанція №2 від 09.03.2023 за №9044456543). Таким чином, позивачем недотримано вимоги підпункту 295.1 пункту 295.9 статті 295 та підпункту 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 ПК України щодо подання податкової звітності платника єдиного податку четвертої групи для підтвердження статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік, а саме несвоєчасне подано загальну податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік (подано 09.03.2023 при граничному терміні подання 20.02.2023). За результатами коментованої перевірки складено акт камеральної перевірки щодо порушення платником податку умов застосування спрощеної системи оподаткування №1548/09-19-04-06/39780416, яким зафіксовано вищевказані порушення та як наслідок прийнято рішення №102/09-19-06-16 від 15.03.2023 про виключення з реєстру платників єдиного податку Фермерського господарства "Романа Матусяка", як платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік.

А тому, у зв`язку з несвоєчасним поданням ФГ "Романа Матусяка" податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік, відповідач вважає правомірним анулювання реєстрації платника єдиного податку з 01.01.2023 за рішенням контролюючого органу, про що було проінформовано платника податку листом №3206/6/09-19-04-06-06 від 16.03.2023. Просив відмовити в задоволенні позову.

В свою чергу, позивач направив на електронну адресу суду відповідь на відзив на позов, реєстрацію якого у канцелярії суду здійснено 20.06.2023 (а.с.80-83). Враховуючи те, що відповідь на відзив на позов не підписана представником позивача, доводи наведені у такій відповіді не беруться судом до уваги при вирішенні спірних правовідносин.

Розглянувши матеріали адміністративної справи, вивчивши адміністративний позов і відзив на позов, дослідивши і оцінивши зібрані по справі докази, в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд встановив наступні обставини.

Фермерське господарство "Романа Матусяка" з 2015 року зареєстроване як юридична особа та перебуває на обліку у Головному управлінні Державної податкової служби в Івано-Франківській області, а з 2016 року являється платником єдиного податку четвертої групи. До основного виду економічної діяльності ФГ "Романа Матусяка" за КВЕД 01.11 віднесено "вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур".

Вказані обставини підтверджуються поясненнями представника позивача, наведеними в адміністративному позові, та не заперечуються відповідачем.

З метою підтвердження статусу платника податку четвертої групи на 2023 рік позивачем подано до контролюючого органу наступні документи:

- "загальну" податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи від 09.03.2023 з Додатком №1 "Відомості про наявність земельних ділянок" і Додатком 3 "Розрахунок загального мінімального податкового зобов`язання за податковий (звітний) 2023 рік", яка отримана контролюючим органом 09.03.2022, що підтверджується квитанцією №2 від 09.03.2023 за №9044456543 (а.с.9, 33-47);

- "звітну" податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи від 20.02.2023 з Додатком № 1 "Відомості про наявність земельних ділянок" і Додатком 3 "Розрахунок загального мінімального податкового зобов`язання за податковий (звітний) 2023 рік", яка отримана контролюючим органом 20.02.2022, про що свідчить квитанція №2 від 20.02.2023 за №9029251958 (а.с.14, 19-32);

- розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробника за 2022 рік, яка отримана контролюючим органом 20.02.2023, свідченням чого є квитанція №2 від 20.02.2023 за №9028809162 (а.с.55, 56).

Посадовою особою Калуського відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області 15.03.2023 проведено камеральну перевірку щодо порушення ФГ "Романа Матусяка" умов застосування спрощеної системи оподаткування.

При проведенні вказаної перевірки встановлено порушення позивачем вимог підпункту 295.1 пункту 295.9 статті 295 та підпункту 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 ПК України, а саме платником податку не подано не пізніше 20 лютого поточного року податкову звітність, а саме: загальну податкову декларацію з податку на поточний рік щодо всієї площі земельних ділянок, з яких справляється податок (сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ, багаторічних насаджень), та/або земель водного фонду внутрішніх водойм (озер, ставків та водосховищ), - контролюючому органу за своїм місцезнаходженням (місцем перебування на податковому обліку) (при граничному терміні подання 20.02.2023, подано 09.03.2023)

Вказані порушення зафіксовані в акті перевірки за від 15.03.2023 за №1548/09-19-04-06/39780416 (а.с.74).

Згідно службової записки начальника Калуського відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області Н.Романів від 15.03.2023 за №101 повідомлено начальника Рогатинської Державної податкової інспекції Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області Т.Холяві, про недотримання позивачем вимог підпункту 295.1 пункту 295.9 статті 295 та підпункту 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 ПК України щодо подання податкової звітності платника єдиного податку четвертої групи для підтвердження статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік, а саме несвоєчасно подано загальну податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік (подано 09.03.2023 при граничному терміні подання 20.02.2023) (а.с.73).

На підставі коментованого акту перевірки від 15.03.2023 за №1548/09-19-04-06/39780416 (а.с.74), відповідачем прийнято рішення №102/09-19-04-06-16 від 15.03.2023 про виключення з реєстру платників єдиного податку Фермерське господарство "Романа Матусяка", як платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік (а.с.75).

Головне управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області листом від 16.03.2023 за №3206/6/09-19-04-06-06 повідомило позивача про анулювання реєстрації ФГ "Романа Матусяка", як платника четвертої групи (а.с.76).

Позивач, не погоджуючись із прийняттям відповідачем рішення №102/09-19-04-06-16 від 15.03.2023 про виключення з реєстру платників єдиного податку Фермерського господарства "Романа Матусяка", як платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік, вважаючи його таким, що прийняте з порушенням вимог Податкового кодексу України, та без наявності на те обґрунтованих підстав, звернувся до суду за захистом своїх порушених прав, ставлячи вимогу про його скасування.

Надаючи правову оцінку публічно-правовим відносинам, суд виходить із наступних підстав та мотивів.

У відповідності до вимог пункту 3 частини 1 статті 244 КАС України, визначаючи яку правову норму слід застосувати до спірних правовідносин, суд зазначає, що при вирішенні даної справи керується нормами Законів та підзаконних нормативно-правових актів в тій редакції, яка чинна на момент виникнення чи дії конкретної події, обставини і врегулювання відповідних відносин.

Правовідносини з приводу предмету адміністративного позову між позивачем та відповідачем в першу чергу врегульовані положеннями Податкового кодексу України (надалі по тексту також ПК України).

Відповідно до підпункту 62.1.3. пункту 62.1 статті 62 ПК України податковий контроль здійснюється шляхом перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.

Контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки (пункт 75.1 статті 75 Податкового кодексу України).

За приписами підпункту 75.1.1. пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО.

Камеральна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу без будь-якого спеціального рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) такого органу або направлення на її проведення. Камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність суцільним порядком. Згода платника податків на перевірку та його присутність під час проведення камеральної перевірки не обов`язкова (пункт 76.1. статті 76 ПК України).

Пунктами 86.2 і 86.8 статті 86 Податкового кодексу України визначено, що за результатами камеральної перевірки у разі встановлення порушень складається акт у двох примірниках, який підписується посадовими особами такого органу, які проводили перевірку, і після реєстрації у контролюючому органі вручається або надсилається для підписання протягом трьох робочих днів платнику податків у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу.

В силу правового регулювання пунктами 291.2, 291.3 статті 291 Податкового кодексу України (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) спрощена система оподаткування, обліку та звітності - особливий механізм справляння податків і зборів, що встановлює заміну сплати окремих податків і зборів, встановлених пунктом 297.1 статті 297 цього Кодексу, на сплату єдиного податку в порядку та на умовах, визначених цією главою, з одночасним веденням спрощеного обліку та звітності.

Юридична особа чи фізична особа - підприємець може самостійно обрати спрощену систему оподаткування, якщо така особа відповідає вимогам, встановленим цією главою, та реєструється платником єдиного податку в порядку, визначеному цією главою.

Згідно підпункту "а" підпункту 4 пункту 291.4 статті 291 ПК України, суб`єкти господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, поділяються на такі групи платників єдиного податку: четверта група - сільськогосподарські товаровиробники юридичні особи незалежно від організаційно-правової форми, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків.

Як визначено підпунктом 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 ПК України, сільськогосподарські товаровиробники для переходу на спрощену систему оподаткування або щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку подають не пізніше 20 лютого поточного року:

загальну податкову декларацію з податку на поточний рік щодо всієї площі земельних ділянок, з яких справляється податок (сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ, багаторічних насаджень), та/або земель водного фонду внутрішніх водойм (озер, ставків та водосховищ), - контролюючому органу за своїм місцезнаходженням (місцем перебування на податковому обліку);

звітну податкову декларацію з податку на поточний рік окремо щодо кожної земельної ділянки - контролюючому органу за місцем розташування такої земельної ділянки (юридичні особи);

розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва (юридичні особи) - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику;

відомості (довідку) про наявність земельних ділянок - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок.

У відомостях (довідці) про наявність земельних ділянок зазначаються дані про кожний документ, що встановлює право власності та/або користування земельними ділянками, у тому числі про кожний договір оренди земельної частки (паю).

Водночас, згідно підпункту 295.9.1 пункту 295.9 статті 295 Податкового кодексу України, платники єдиного податку четвертої групи самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням платника податку та місцем розташування земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу.

Відтак, до платників 4 групи єдиного податку можуть належати сільськогосподарські товаровиробники, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків.

Порядок реєстрації та анулювання реєстрації платників єдиного податку визначений статтею 299 Податкового кодексу України, відповідно до пункту 299.1 якої реєстрація суб`єкта господарювання як платника єдиного податку здійснюється шляхом внесення відповідних записів до реєстру платників єдиного податку.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, веде реєстр платників єдиного податку, в якому міститься інформація про осіб, зареєстрованих платниками єдиного податку (пункт 299.2 статті 299 Кодексу).

За змістом положень пункту 299.10 статті 299 Податкового кодексу України реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу, зокрема, якщо платником єдиного податку четвертої групи не подано податкову звітність, передбачену підпунктом 295.9.1 пункту 295.9 статті 295 та підпунктом 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 цього Кодексу.

Згідно з пунктом 300.1 статті 300 Податкового кодексу України платники єдиного податку несуть відповідальність за правильність обчислення, своєчасність та повноту сплати сум єдиного податку, а також за своєчасність подання податкових декларацій.

Системний аналіз викладених правових норм надає підстави стверджувати, що реєстрація особи платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу виключно у випадках, прямо передбачених законодавством.

При цьому прийняттю контролюючим органом відповідного рішення про анулювання реєстрації платника єдиного податку шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку повинно передувати проведення перевірки відповідного платника податку та встановлення під час здійснення такої перевірки порушень, відповідно до яких платник податків не може перебувати на спрощеній системі оподаткування (бути платником єдиного податку четвертої групи).

Повертаючись до фактичних обставин справи, встановлених вище по тексту судового рішення, посадовою особою контролюючого органу, за наслідками проведення камеральної перевірки щодо порушення ФГ "Романа Матусяка" умов застосування спрощеної системи оподаткування, складено акт від 15.03.2023 за №1548/09-19-04-06/39780416, на підставі якого прийнято оскаржуване рішення №102/09-19-04-06-16 від 15.03.2023 про виключення з реєстру платників єдиного податку Фермерське господарство "Романа Матусяка", як платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік, з підстав несвоєчасного подання позивачем податкової звітності.

Досліджуючи правомірність прийняття контролюючим органом оскаржуваного №102/09-19-04-06-16 від 15.03.2023 про виключення з реєстру платників єдиного податку Фермерське господарство "Романа Матусяка", як платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік, із наведених у такому рішенні підстав в сукупності із аргументами сторін, суд відзначає слідуюче.

За змістом вище наведених норм податкового законодавства підставою набуття сільськогосподарським підприємством статусу платника єдиного податку є наявність частки сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) період, що дорівнює або перевищує 75%. При цьому, однією з підстав анулювання реєстрації платником єдиного податку шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу є неподання таким платником податкової звітності, передбаченої підпунктом 295.9.1 пункту 295.9 статті 295 та підпунктом 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 цього Кодексу.

Як уже відзначалось судом вище, позивач скерував на адресу контролюючого органу пакет документів на підтвердження статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік, серед яких, зокрема, "загальна" податкова декларація платника єдиного податку четвертої групи від 09.03.2023 з Додатком №1 "Відомості про наявність земельних ділянок" і Додатком 3 "Розрахунок загального мінімального податкового зобов`язання за податковий (звітний) 2023 рік". Така загальна податкова декларація і додатки до неї, отримана контролюючим органом 09.03.2022, що підтверджується квитанцією №2 від 09.03.2023 за №9044456543 (а.с.9, 33-47).

Згідно з абзацом 2 пункту 9 розділу II Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України №557 від 06.06.2017, друга квитанція є підтвердженням про прийняття (реєстрацію) або повідомленням про неприйняття в контролюючому органі електронного документа. В другій квитанції зазначаються реквізити прийнятого (зареєстрованого) або неприйнятого (із зазначенням причини) електронного документа, результати обробки в контролюючому органі (дата та час прийняття (реєстрації) або неприйняття, реєстраційний номер, дані про автора та підписувача (підписувачів) електронного документа та автора квитанції).

Пунктом 4.14 Методичних рекомендацій щодо приймання та комп`ютерної обробки податкової звітності платників податків в органах ДПС України, затверджених наказом Державної податкової служби України від 14.06.2012 за №516, визначено, що у разі подання платником податків до органу ДПС податкової декларації (у тому числі надісланої поштою або засобами електронного зв`язку), заповненої з порушеннями пунктів 48.3-48.4 статті 48 Кодексу, такий орган ДПС зобов`язаний надати платнику податків письмове повідомлення (у разі подання в електронному вигляді платнику надсилається квитанція) про відмову у прийнятті податкової декларації із зазначенням причин такої відмови (Додаток 6 до Методичних рекомендацій):

- у разі отримання такої податкової декларації, надісланої поштою або засобами електронного зв`язку, - протягом п`яти робочих днів з дня її отримання (підпункт 49.11.1 пункту 49.11 статті 49 Кодексу);

- у разі отримання такої податкової декларації особисто від платника податку або його представника - протягом трьох робочих днів з дня її отримання (підпункт 49.11.2 пункту 49.11 статті 49 Кодексу).

Отже, у випадку присвоєння податковій звітності статусу "Не визнано як податкову декларацію", в обов`язковому порядку декларанту надсилається лист-відмова про прийняття зазначеної звітності у строки, визначені пунктом 49.11 статті 49 ПК України із зазначенням, підстав відмови.

При цьому квитанція про отримання податкової декларації є безумовним фактом дотримання платником податків умов, встановлених статтями 48, 49 ПК України.

Здійснивши системний аналіз приписів статей 48-49 ПК України наявні всі підстави стверджувати про те, що саме прийняття декларацій позивача контролюючим органом є безпосереднім визнанням останнім вірності строків подання такої звітності.

Суд звертає увагу на те, що Податковий кодекс України передбачає підстави для анулювання реєстрації платника єдиного податку (пункт 299.10 статті 299 ПК України) або підстави, з яких платник не може бути платником єдиного податку 4 групи (пункт 291.5 статті 291 ПК), але не містить норму, відповідно до якої платник, який до 20 лютого не подав звітність, зазначену у підпункту 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 ПК України, не може бути, або втрачає статус платника єдиного податку 4 групи.

Саме такий правовий висновок міститься в постанові Верховного Суду від 24.01.2019 у справі № 814/1394/15.

При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду (частина 5 статті 242 КАС України).

Більше того, Верховний Суд у постанові від 10.12.2019 у справі №806/499/16 дійшов наступного висновку: "Системний аналіз вищенаведених положень податкового законодавства дає підстави для висновку про те, що реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу лише у встановлених законом випадках. Податковим законодавством не передбачено пропуск встановленого підпунктом 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) строку подання пакету документів для підтвердження статусу платника єдиного податку у якості підстави для не підтвердження такого статусу у відповідному періоді та виключення з реєстру платників.".

За таких умов, враховуючи той факт, що контролюючим органом прийнято 09.03.2023 податкову звітність передбачену підпунктом 298.8.1. пункту 298.8. статті 298 ПК України та зважаючи на приписи статей 298-299 ПК України, наявні всі підстави для висновку про те, що позивачем не порушено підпункт 299.10.5. пункту 299.10. статті 299 ПК України.

Також важливим є те, що відомості про порушення позивачем підпункту 299.10.5. не підтверджуються самим оскаржуваним рішенням, оскільки останнє датоване 15.03.2023, що виключає факт доведення неподання позивачем податкової звітності, адже остання з 09.03.2023 була в наявності контролюючого органу на етапі прийнята такого рішення.

Таким чином, виходячи із системного аналізу норм Податкового кодексу, зокрема пунктів 48.3, 48.4 статті 48, пункту 49.8 статті 49, підпункту 295.9.1 пункту 295.9 статті 295, підпункту 298.8.1 пункту 298.8 статті 298, що регулюють загальний порядок прийняття податкової декларації, а також умови підтвердження статусу платника єдиного податку 4 групи, дії податкового органу суперечать нормам податкового законодавства.

Відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В той же час, в адміністративному судочинстві діє принцип офіційності, який полягає в активній позиції суду щодо з`ясування всіх обставин у справі (пункт 4 частини 3 статті 2, частини 2, 4 статті 9, частина 3 статті 77, частина 6 статті 94 КАС України).

Суд вжив всіх заходів на з`ясування обставин, які мають значення для даної справи, в тому числі витребував додаткові пояснення і докази з власної ініціативи.

Відповідачем під час розгляду справи не доведено правомірність рішення №102/09-19-04-06-16 від 15.03.2023 про виключення з реєстру платників єдиного податку Фермерське господарство "Романа Матусяка", як платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік, у зв`язку з чим останнє підлягає скасуванню.

Вирішуючи позовну вимогу про "зобов`язання Головне управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області внести до реєстру платників єдиного податку відомості про Фермерське господарство "Романа Матусяка" як платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік, та видати відповідну довідку щодо підтвердження статусу такого платника", суд керується наступними аргументами .

Як визначено пунктом 299.1 статті 299 ПК України реєстрація суб`єкта господарювання як платника єдиного податку здійснюється шляхом внесення відповідних записів до реєстру платників єдиного податку.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, веде реєстр платників єдиного податку, в якому міститься інформація про осіб, зареєстрованих платниками єдиного податку (пункт 299.2 статті 299 Кодексу).

До реєстру платників єдиного податку, в силу правового регулювання пункту 299.7 статті 299 ПК України, вносяться такі відомості про платника єдиного податку: найменування суб`єкта господарювання, код згідно з ЄДРПОУ (для юридичної особи) або прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - підприємця, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання в установленому порядку відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків і мають відповідну відмітку у паспорті); податкова адреса суб`єкта господарювання; місце провадження господарської діяльності (крім платників єдиного податку третьої групи - електронних резидентів (е-резидентів); ставка єдиного податку та група платника податку; дата (період) обрання або переходу на спрощену систему оподаткування; дата реєстрації; види господарської діяльності (крім платників єдиного податку третьої групи - електронних резидентів (е-резидентів); дата анулювання реєстрації.

Відповідно до пункту 299.8 статті 299 Кодексу, у разі зміни відомостей, передбачених підпунктами 1-5 пункту 299.7 цієї статті, вносяться зміни до реєстру платників єдиного податку в день подання платником відповідної заяви.

З метою постійного забезпечення органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних та фізичних осіб інформацією центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, на виконання вимог пункту 299.13 статті 299 ПК України, щоденно оприлюднює для безоплатного та вільного доступу на єдиному державному реєстраційному веб-порталі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та громадських формувань і власному офіційному веб-сайті такі дані з реєстру платників єдиного податку: податковий номер (для юридичної особи); найменування для юридичної особи або прізвище, ім`я, по батькові для фізичної особи; дату (період) обрання або переходу на спрощену систему оподаткування; ставку єдиного податку; групу платника податку; види господарської діяльності (за наявності відповідних даних); дату виключення з реєстру платників єдиного податку.

Аналіз коментованих норм Кодексу свідчить про те, що до Реєстру платників єдиного податку та офіційному веб-сайті даних з реєстру платників єдиного податку, які ведуться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, вносяться, поряд з іншим, відомості про "дату анулювання реєстрації" та "дату виключення з реєстру платників єдиного податку".

Такі норми податкового законодавства не врегульовують питання відновлення в судовому порядку у згаданому Реєстрі відомостей про реєстрацію суб`єкта господарювання як платника єдиного податку, за випадками скасування рішення контролюючого органу про виключення з реєстру платників податку.

У даній справі не є спірним питання перебування позивачем, до моменту прийняття оскаржуваного рішення, платником єдиного податку четвертої групи.

Відтак, суд вважає вірним та ефективним способом відновлення порушеного права позивача про зобов`язання Головне управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області внести до реєстру платників єдиного податку відомості про Фермерське господарство "Романа Матусяка" як платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік.

Разом з тим, на переконання суду не підлягає задоволенню вимога про "видачу відповідної довідки щодо підтвердження статусу такого платника".

Так, згідно пункту 299.9 статті 299 Кодексу за бажанням зареєстрований платник єдиного податку може безоплатно та безумовно у контролюючому органі за місцем податкової адреси отримати (у тому числі в електронному вигляді) витяг з реєстру платників єдиного податку. Строк надання витягу з реєстру платників єдиного податку для зареєстрованих платників єдиного податку не повинен перевищувати одного робочого дня з дня надходження запиту, а для суб`єктів господарювання, які подали заяву щодо переходу на спрощену систему оподаткування, - двох робочих днів з дня надходження запиту. Витяг діє до внесення змін до реєстру.

Тобто, ПК України засвідчення відповідних відомостей визначає, за бажанням платника податків, не довідкою, а витягом з реєстру платників єдиного податку.

Усі інші аргументи і доводи позивача та відповідача, визначених у відзиві на позов, не змінюють висновків, до яких суд дійшов у даній справі.

В сукупності вказаного вище, суд робить висновок про обґрунтованість адміністративного позову, а позовні вимоги такими, що підлягають до задоволення.

Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд зазначає, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволення позовних вимог (частина 3 статті 139 КАС України).

Так як заявлені позовні вимоги підлягають до задоволення частково, а позивач згідно з платіжної інструкції №325 від 18.04.2023 підтвердив сплату судового збору на суму 2 684,00 гривень (а.с.1), то на користь господарства підлягає стягнення із відповідача 2 013,00 гривень судових витрат, що пропорційно становить 75% від задоволених позовних вимог.

Сторонами не подано будь-яких доказів про понесення ними інших витрат, пов`язаних з розглядом справи, відтак у суду відсутні підстави для вирішення питання щодо їх розподілу.

На підставі статті 1291 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області про виключення з реєстру платників єдиного податку Фермерського господарства "Романа Матусяка" №102/09-19-04-06-16 від 15.03.2023.

Зобов`язати Головне управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області внести до реєстру платників єдиного податку відомості про Фермерське господарство "Романа Матусяка" як платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік.

В задоволенні решти вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області (ідентифікаційний код юридичної особи 43968084) на користь Фермерського господарства "Романа Матусяка" (ідентифікаційний код юридичної особи 39780416) сплачений судовий збір в розмірі 2 013,00 гривень (дві тисячі тринадцять гривень нуль копійок).

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Учасники справи:

позивач Фермерське господарство "Романа Матусяка" (ідентифікаційний код юридичної особи 39780416), вул. Тараса Шевченка, 406-Б, с. Пуків, Івано-Франківський район, Івано-Франківська область, 77041;

представник позивача Мойсеєць Богдан Володимирович (свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю серії ВЛ №1415 від 17.02.2023, ордер на надання правничої (правової) допомоги серії АС №1059772 від 08.05.2023), АДРЕСА_1 ;

відповідач Головне управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області (ідентифікаційний код юридичної особи 43968084), вул. Незалежності, 20, м. Івано-Франківськ, 76018.

Суддя Чуприна О.В.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.11.2023
Оприлюднено09.11.2023
Номер документу114729730
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —300/2533/23

Ухвала від 17.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Постанова від 15.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 12.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 12.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 12.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 29.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 08.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 08.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Рішення від 07.11.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Чуприна О.В.

Ухвала від 12.05.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Чуприна О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні