Ухвала
від 31.10.2023 по справі 554/8196/23
ОКТЯБРСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ПОЛТАВИ

Дата документу 31.10.2023Справа № 554/8196/23 Провадження № 1-кс/554/12700/2023

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

31.10.2023 року м. Полтава

Октябрський районний суд м. Полтави в складі: слідчого судді ОСОБА_1 , при секретарі ОСОБА_2 , за участю прокурора ОСОБА_3 , розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Полтаві клопотання прокурора Полтавської спеціалізованої прокуратури у сфері оборони Центрального регіону ОСОБА_4 про визначення порядку зберігання речових доказів шляхом визначення порядку виконання ухвали про арешт майна у кримінальному провадженні №12023170000000536 від 24.07.2023 за ч. 2 ст. 364 КК України , -

В С Т А Н О В И В:

Прокурор звернувся до суду з клопотанням, посилаючись на те, що досудовим розслідуванням встановлено, що слідчим управлінням ГУНП в Полтавській області проводиться досудове розслідування кримінального провадження за №12023170000000536 відомості про яке 24.07.2023 внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст. 364 КК України.

Досудове розслідування розпочато на підставі отриманої інформації про те, що службові особи ПАТ "Транснаціональна фінансово-промислова нафтова компанія "Укртатнафта" (код ЄДРПОУ 00152307), яке перебуває в управлінні Міністерства оборони України, умисно, діючи за попередньою змовою з посадовими особами ПП «Агрофірма Донівка» (код ЄДРПОУ 31676222), зловживають своїм службовим становищем з метою одержання неправомірної вигоди, всупереч інтересам служби, у період дії військового стану, внаслідок чого державним інтересам спричинюються тяжкі наслідки.

В ході проведення досудового розслідування встановлено, що службові особи ПАТ "Транснаціональна фінансово-промислова нафтова компанія "Укртатнафта" (код ЄДРПОУ 00152307), яке перебуває в управлінні Міністерства оборони України, умисно, з метою отримання неправомірної вигоди для себе та для посадових осіб ПП «Агрофірма Донівка» (код ЄДРПОУ 31676222), уклали договори на благоустрій ряду земельних ділянок, які передані ПАТ "Транснаціональна фінансово-промислова нафтова компанія "Укртатнафта" в постійне користування.

З метою перевірки вищевказаної інформації оперативним працівникам УСР в Полтавській області ДСР НПУ надано доручення в порядку ст. 40 КПК України.

В ході виконання доручення встановлено, що службовими особами ПАТ «Транснаціональна фінансово-промислова нафтова компанія «Укртатнафта» (код 00152307) з ПП «Агрофірма Донівка» (код 31676222) укладено договір на благоустрій земельних ділянок на території НПЗ в м. Кременчуці, Полтавської області, які були передані в постійне користування Кременчуцькою міською радою, а саме:

1. Земельна ділянка загальною площею 175,6497 га. на території м. Кременчука, Полтавської обл. Кадастровий номер земельної ділянки 5310436100:01:001:0082. Цільове призначення 11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості. Категорія земель: землі промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення. Вид використання: для експлуатації та обслуговування будівель та споруд нафтопереробного заводу.

2. Земельна ділянка загальною площею 48,6146 га. на території м. Кременчука, Полтавської обл. Кадастровий номер земельної ділянки 5310436100:01:002:0164. Цільове призначення 11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості. Категорія земель: Землі промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення. Вид використання: для експлуатації та обслуговування будівель та споруд нафтопереробного заводу.

3. Земельна ділянка загальною площею 27,9896 га. на території м. Кременчука, Полтавської обл. Кадастровий номер земельної ділянки 5310436100:01:001:0076. Цільове призначення 11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості. Категорія земель: землі промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення. Вид використання: для експлуатації та обслуговування будівель та споруд нафтопереробного заводу.

4. Земельна ділянка загальною площею 280,0296 га. на території м. Кременчука, Полтавської обл. Кадастровий номер земельної ділянки 5310436100:01:001:0092. Цільове призначення 11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості. Категорія земель: землі промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення. Вид використання: для експлуатації та обслуговування будівель та споруд нафтопереробного заводу.

5. Земельна ділянка загальною площею 17,7686 га. на території м. Кременчука, Полтавської обл. Кадастровий номер земельної ділянки 5322486300:05:000:0434. Цільове призначення 11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості. Категорія земель: землі промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення. Вид використання: для експлуатації та обслуговування будівель та споруд нафтопереробного заводу.

При візуальному огляді вищевказаних земельних ділянок встановлено, що останні знаходяться в неналежному стані, а саме: в зарості багаторічних дерев`янистих кущових рослинах та частково засіяні сільськогосподарською культурою соняшник, що свідчить про те, що фактичні роботи по благоустрою не проводяться та вказані земельні ділянки використовуються не за цільовим призначенням.

Згідно ст. 84 КПК України: «Доказами в кримінальному провадженні є фактичні дані, отримані у передбаченому діючим цим Кодексом порядку, на підставі яких слідчий, прокурор, слідчий суддя і суд встановлюють наявність чи відсутність фактів та обставин, що мають значення для кримінального провадження та підлягають доказуванню. Процесуальними джерелами доказів є показання, речові докази, документи, висновки експертів.

Враховуючи вищевикладене, з метою встановлення даних, фактичних обставин вчинення кримінального правопорушення, які самостійно або в сукупності з іншими доказами можуть мати суттєве значення для більш повного всебічного та об`єктивного з`ясування обставин кримінального провадження, 18.09.2023 на підставі ухвали слідчого судді Октябрського районного суду м. Полтава ОСОБА_1 від 05.09.2023 проведено огляд земельних ділянок з наступними кадастровими номерами: 5310436100:01:001:0082; 5310436100:01:002:0164; 5310436100:01:001:0076; 5310436100:01:001:0092; 5322486300:05:000:0434.

В ході проведення огляду на вказаних земельних ділянках виявлено посіви рослин соняшнику урожаю 2023 року.

Фактично виявлено об`єкти незавершеного виробництва у рослинництві, що складаються з виконаних робіт усіх технологічних етапів вирощування сільськогосподарської продукції посівів соняшнику, які на даний час готові до збирання.

Власником вищевказаних земельних ділянок є територіальна громада в особі Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області (код ЄДРПОУ 24388300), а їх правокористувачем є ПАТ «Транснаціональна фінансово-промислова нафтова компанія «Укртатнафта» (код 00152307).

Постановою слідчого від 19.09.2023 майно у вигляді посівів сільськогосподарських культур соняшнику на вищевказаних земельних ділянках визнано речовими доказами у кримінальному провадженні.

На даний час власника вищевказаних посівів рослин соняшнику урожаю 2023 року не встановлено.

При цьому, органом досудового розслідування враховано, що вказані посіви не перебувають у власності добросовісного набувача, а навпаки є майном, що утворено в результаті вчинення кримінального правопорушення самовільного зайняття земельних ділянок.

Згідно з частиною першою статті 98 КПК України речовими доказами є матеріальні об`єкти, які були знаряддям кримінального правопорушення, зберегли на собі його сліди або містять інші відомості, які можуть бути використані як доказ факту чи обставин, котрі встановлюються під час кримінального провадження, зокрема предмети, що були об`єктом кримінально протиправних дій, гроші та інші речі, набуті кримінально протиправним шляхом.

Ухвалою Октябрського районного суду м. Полтави від 21.09.2023 накладено арешт на посіви соняшнику урожаю 2023 року (далі - Актив), а також передано АРМА посіви соняшнику урожаю 2023 року для реалізації або передачі в управління за договором.

Згідно листа АРМА від 06.10.2023 №1903/6.1-25-23/6 у АРМА відсутні дискреційні повноваження щодо обрання шляху управління Активом.

Прокурор в судовому засіданні клопотання підтримав, просив задовольнити з підстав викладених у ньому. Власники майна в судове засідання не з`явилися, про час, дату, місце судового засідання повідомлені належним чином. Розглянувши клопотання, заслухавши прокурора, дослідивши матеріали, які обґрунтовують доводи клопотання, суд приходить до висновку, що клопотання підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до ст.170 КПК України арештом майна є тимчасове, до скасування у встановленому цим Кодексом порядку, позбавлення за ухвалою слідчого судді або суду права на відчуження, розпорядження та/або користування майном, щодо якого існує сукупність підстав чи розумних підозр вважати, що воно є доказом злочину, підлягає спеціальній конфіскації у підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб, конфіскації у юридичної особи, для забезпечення цивільного позову, стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди, можливої конфіскації майна. Арешт майна скасовується у встановленому цим Кодексом порядку.

Згідно ч.2 ст.170 КПК України арешт майна допускається з метою п.1-збереження речових доказів, п.2-спеціальної конфіскації, п.3-конфіскації майна як виду покарання або заходу кримінально-правового характеру щодо юридичної особи, п.4 відшкодування шкоди, завданої внаслідок кримінального правопорушення, чи стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди. Так ч.3 ст.170 КПК України передбачено що з метою збереження речових доказів, арешт накладається на майно будь-якої фізичної або юридичної особи за наявності достатніх підстав вважати що воно відповідає критеріям, зазначеним в ст.98 цього Кодексу.

Завданням арешту майна є запобігання можливості його приховування, пошкодження, псування, знищення, перетворення, відчуження. Слідчий, прокурор повинні вжити необхідних заходів з метою виявлення та розшуку майна, на яке може бути накладено арешт у кримінальному провадженні, зокрема шляхом витребування необхідної інформації у Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, інших державних органів та органів місцевого самоврядування, фізичних і юридичних осіб.

Арешт майна допускається з метою забезпечення:

1) збереження речових доказів;

2) спеціальної конфіскації;

3) конфіскації майна як виду покарання або заходу кримінально-правового характеру щодо юридичної особи;

4) відшкодування шкоди, завданої внаслідок кримінального правопорушення (цивільний позов), чи стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди.

Відповідно дост. 961 КК України, спеціальна конфіскація полягає у примусовому безоплатному вилученні за рішенням суду у власність держави грошей, цінностей та іншого майна у випадках, визначених цим Кодексом, за умови вчинення умисного злочину або суспільно небезпечного діяння, що підпадає під ознаки діяння, передбаченого Особливою частиною цього Кодексу, за які передбачено основне покарання у виді позбавлення волі або штрафу понад три тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Згідно з вимогами ст. 962 КК України, спеціальна конфіскація застосовується у разі, якщо гроші, цінності та інше майно були предметом кримінального правопорушення, крім тих, що повертаються власнику (законному володільцю), а у разі, коли його не встановлено, - переходять у власність держави.

Відповідно до ч.1 ст.98 КПК України речовими доказами є матеріальні об`єкти, які були знаряддям вчинення кримінального правопорушення, зберегли на собі його сліди або містять інші відомості, які можуть бути використані як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час кримінального провадження, в тому числі предмети, що були об`єктом кримінально протиправних дій, гроші, цінності та інші речі, набуті кримінально протиправним шляхом або отримані юридичною особою внаслідок вчинення кримінального правопорушення.

Згідно з ч.2 ст.100 КПК України речовий доказ або документ, наданий добровільно або на підставі судового рішення, зберігається у сторони кримінального провадження, якій він наданий. Сторона кримінального провадження, якій наданий речовий доказ або документ, зобов`язана зберігати їх у стані, придатному для використання у кримінальному провадженні. Зберігання речових доказів стороною обвинувачення здійснюється в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Положеннями ч.6 ст.100 КПК передбачено, що речові докази вартістю понад 200 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, якщо це можливо без шкоди для кримінального провадження, передаються за письмовою згодою власника, а в разі її відсутності - за рішенням слідчого судді, суду Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, для здійснення заходів з управління ними з метою забезпечення їх збереження або збереження їхньої економічної вартості, а речові докази, зазначені в абзаці першому цієї частини, такої самої вартості - для їх реалізації з урахуванням особливостей, визначених законом.

Відповідно до ст. 2 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» від 10.11.2015, Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (далі - АРМА), є центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері виявлення та розшуку активів, на які може бути накладено арешт у кримінальному провадженні, та/або з управління активами, на які накладено арешт або які конфісковано у кримінальному провадженні.

АРМА, відповідно до статті 21 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів», може передати арештоване майно в управління суб`єкту господарювання за договором, що укладається відповідно до глави 70 Цивільного кодексу України.

Пунктом 4 ч.1 ст.1 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» визначено, що управління активами це діяльність із володіння, користування та/або розпорядження активами, тобто забезпечення збереження активів, на які накладено арешт у кримінальному провадженні, та їх економічної вартості або реалізація таких активів чи передача їх в управління відповідно до цього Закону, а також реалізація активів, конфіскованих у кримінальному провадженні.

Ураховуючи, що стороною обвинувачення ініційовано питання про арешт вказаного урожаю соняшника, виникла необхідність у забезпеченні належної схоронності речових доказів у вказаному кримінальному провадженні.

Відповідно до підпункту 14 пункту 4 Положення про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, затверджене постановою Кабінету Міністрів України № 613 від 11.07.2018 Агентство відповідно до покладених на нього завдань здійснює заходи, пов`язані з фактичним прийняттям активів в управління за зверненням прокурора або слідчого за вказівкою прокурора, приймає від прокурора активи згідно з актами приймання-передачі, передає за договором управління активи управителеві в управління згідно з актами приймання-передачі. Активами, що передаються в управління, Агентство не управляє самостійно, натомість, має залучати до такого управління професійних менеджерів за ринкову винагороду. Таким чином, реалізація функції АРМА управління арештованим майном по суті є управління арештованим майном на простих, прозорих засадах: розумних доходів, розумних витрат і розумного прибутку.

Відповідно до ст.21 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» управління рухомим та нерухомим майном, цінними паперами, майновими та іншими правами здійснюється АРМА шляхом реалізації відповідних активів або передачі їх в управління.

Згідно зі ст.19 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів»: АРМА здійснює управління активами, на які накладено арешт у кримінальному провадженні, у тому числі як захід забезпечення позову - лише щодо позову, пред`явленого в інтересах держави, із встановленням заборони розпоряджатися та/або користуватися такими активами, сума або вартість яких дорівнює або перевищує 200 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого на 1 січня відповідного року. Зазначені активи приймаються в управління на підставі ухвали слідчого судді, суду чи згоди власника активів, копії яких надсилаються АРМА не пізніше наступного робочого дня після їх винесення (надання) з відповідним зверненням прокурора. У разі прийняття в управління активів, які чи права на які та їх обтяження підлягають державній реєстрації, АРМА надсилає того самого дня інформацію про накладення арешту на активи органам, що ведуть державні реєстри таких активів, прав на них або їх обтяжень. У разі прийняття в управління цінних паперів інформація також надсилається відповідним учасникам депозитарної системи України.

З наведеного витікає, що вирішуючи питання щодо передачі майна в управління АРМА, слідчий суддя звертає увагу на те, що обов`язковою умовою його передачі є наявність мети забезпечення збереження таких речових доказів або збереження їхньої економічної вартості, що має наслідком покладення обов`язку на слідчого, прокурора щодо доведення обставин, які підтверджують, що у разі нездійснення таких дій, майно може бути перетворене, знищене, зіпсоване або його економічна вартість істотно зменшиться в ціні.

Отже слідчий суддя приходить висновку, що вартість насіння соняшника, яке підлягає передачі, відповідає розміру, встановленому ст.100 КПК України та ст.19 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів».

Підставою арешту вказаного майна у вигляді урожаю соняшнику є сукупність ознак та розумних підозр вважати, що вказане майно є речовим доказом у кримінальному провадженні, оскільки сільгоспкультуру вирощено на земельних ділянках невстановленими особами без відповідного дозволу землевласника, тобто у протиправний спосіб. Внаслідок цього державі завдано збитків у значних розмірах.

Обставини, що дають підстави слідчому судді прийти до висновку про наявність обґрунтованої підозри щодо вчинення злочину аргументовані доданими стороною обвинувачення до клопотання матеріалами та доказами, а саме: витягом з ЄРДР, дорученнями, постановами, протоколами допиту свідків, протоколами огляду, та іншими зібраними в ході досудового розслідування матеріалами.

За таких обставин клопотання прокурора підлягає задоволенню, оскільки прокурором доведено наявність обґрунтованість підозри щодо вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст. 364 ККУ, внаслідок якого завдано шкоди державним інтересам у значному розмірі. При цьому власника майна не встановлено та існує загроза втрати вказаних речових доказів унаслідок збору урожаю соняшнику сторонніми особами.

Вирішуючи питання щодо передачі речових доказів в управління АРМА, слідчий суддя також враховує те, що обов`язковою умовою його передачі є наявність мети забезпечення збереження речових доказів та їхньої економічної вартості а також виконання завдань кримінального провадження, передбачених ст. 2 КПКУ, забезпечення відшкодування державі завданих збитків у значному розмірі та спеціальної конфіскації. Не вжиття даного заходу забезпечення кримінального провадження призведе до втрати речових доказів і, як наслідок, унеможливить виконання вказаних завдань.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.98, 100, 171-173, 372, 376, 396 КПК України, -

У Х В А Л И В :

Клопотання прокурора Полтавської спеціалізованої прокуратури у сфері оборони Центрального регіону ОСОБА_4 про визначення порядку зберігання речових доказів шляхом визначення порядку виконання ухвали про арешт майна у кримінальному провадженні №12023170000000536 від 24.07.2023 за ч. 2 ст. 364 КК України - задовольнити.

Передати Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (код ЄДРПОУ 41037901) в управління для реалізації у порядку та на умовах, визначених статей 1, 9, 1924 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» посіви сільськогосподарських культур соняшнику врожаю 2023 року, на земельних ділянках з кадастровими номерами 5310436100:01:001:0082; 5310436100:01:002:0164; 5310436100:01:001:0076; 5310436100:01:001:0092; 5322486300:05:000:0434.

Ухвала оскарженню не підлягає.

Слідчий суддя ОСОБА_1

СудОктябрський районний суд м.Полтави
Дата ухвалення рішення31.10.2023
Оприлюднено29.04.2024
Номер документу114743529
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про арешт майна

Судовий реєстр по справі —554/8196/23

Ухвала від 26.01.2024

Кримінальне

Октябрський районний суд м.Полтави

Бугрій В. М.

Ухвала від 26.01.2024

Кримінальне

Октябрський районний суд м.Полтави

Бугрій В. М.

Ухвала від 31.10.2023

Кримінальне

Октябрський районний суд м.Полтави

Бугрій В. М.

Ухвала від 21.09.2023

Кримінальне

Октябрський районний суд м.Полтави

Бугрій В. М.

Ухвала від 19.09.2023

Кримінальне

Октябрський районний суд м.Полтави

Бугрій В. М.

Ухвала від 05.09.2023

Кримінальне

Октябрський районний суд м.Полтави

Бугрій В. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні