ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 листопада 2023 року м. Житомир справа № 240/23671/23
категорія 113070200
Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Лавренчук О.В., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Автосервіс МСМ" до Головного сервісного центру Міністерства внутрішніх справ України про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії,
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Автосервіс МСМ" (далі - позивач, Товаристо, ТОВ "Автосервіс МСМ") звернулось до суду з позовом до Головного сервісного центру Міністерства внутрішніх справ України (далі - відповідач, РСЦ МВС України) у якому просить:
- визнати бездіяльність Головного сервісного центру МВС, яка полягає у не внесенні даних про виконавця, пункт технічного контролю, його матеріально - технічну базу і персонал із зазначенням категорії та призначення транспортних засобів, адреси місця проведення обов`язкового технічного контролю до реєстру суб`єктів проведення обов`язкового технічного контролю транспортних засобів Товариства з обмеженою відповідальністю «Автосервіс МСМ» до реєстру суб`єктів проведення обов`язкового технічного контролю транспортних засобів, протиправною;
- зобов`язати Головний сервісний центр МВС внести дані про виконавця, пункт технічного контролю, його матеріально-технічну базу і персонал із зазначенням категорії та призначення транспортних засобів, адреси місця проведення обов`язкового технічного контролю до реєстру суб`єктів проведення обов`язкового технічного контролю транспортних засобів Товариства з обмеженою відповідальністю «Автосервіс МСМ» до реєстру суб`єктів проведення обов`язкового технічного контролю транспортних засобів.
В обґрунтування позову вказує, що підтвердженням компетенції випробувальної лабораторії є акредитація органів з оцінки відповідності, яка засвідчується національним органом України з акредитації - Національним агентством з акредитації України у відповідності до вимог Закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності». Зазначає, що придбав необхідне устаткування та пройшов акредитацію у відповідності до вимог Закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності», що підтверджується Атестатом про акредитацію, який зареєстрований у Реєстрі 04.05.2023 за №202351 та дійсний до 03 травня 2028 року. З метою отримання статусу суб`єкта проведення обов`язкового технічного контролю транспортних засобів позивач підготував пакет документів, передбачений «Порядком проведення обов`язкового технічного контролю та обсяги перевірки технічного стану транспортних засобів», що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30 січня 2012 р. № 137 (далі - Порядок № 137) та подав їх 02.06.2023 до Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України. На виконання вимог п. 5 Порядку № 137 позивачем 02.06.2023 було направлено Міністерству розвитку громад, територій та інфраструктури України на розгляд повідомлення про відповідність матеріально-технічної бази та персоналу вимогам щодо проведення обов`язкового технічного контролю транспортних засобів з додатками та супровідним листом № 01/06-23 від 01.06.2023 Листом №25159/27/14-23 від 13.06.2023 Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України повідомило Головний сервісний центр МВС (далі - відповідач) «за результатами перевірки повідомлення про відповідність матеріально - технічної бази та персоналу вимогам щодо проведення обов`язкового технічного контролю транспортних засобів ТОВ «Автосервіс» МСМ» (далі - Товариство), надісланого листом Товариства від 01.06.2023 за № 01/06-23. Згідно абзацу першого пункту 7 Порядку № 137 Головний сервісний центр МВС протягом трьох робочих днів з дати надходження повідомлення та копій документів від Мінінфраструктури вносить дані про виконавця, пункт технічного контролю, його матеріально-технічну базу і персонал із зазначенням категорії та призначення транспортних засобів, адреси місця проведення обов`язкового технічного контролю до реєстру суб`єктів проведення обов`язкового технічного контролю транспортних засобів та інформує виконавця про внесення відомостей про нього до зазначеного реєстру. В порушенням вищевказаних вимог п. 7 Порядку № 137 та п. З р. II Порядку № 736 відповідач не вніс необхідні дані щодо позивача до реєстру суб`єктів проведення обов`язкового технічного контролю транспортних засобів та, відповідно, не проінформував позивача про внесення відомостей про нього до зазначеного реєстру. У відповідь на запит відповідач листом № 31/37031-16630-2023 від 01.08.2023 повідомив, зокрема, що на адресу ГСЦ МВС копія паспорта випробувальної лабораторії на 65 аркушах не надходила. Крім того, у відповіді на запит від 25.07.2023 відповідач зазначає про невідповідність інформації, зазначеної в повідомленні доданим документам. Позивач вважає, що відповідач не наділений повноваженнями перевіряти інформацію про відповідність матеріально-технічної бази та персоналу позивача вимогам щодо проведення обов`язкового технічного контролю транспортних засобів, оскільки згідно п. 6 Порядку № 137 таку перевірку вже було проведено з 02.06.2023 по 12.06.2023 Міністерством розвитку громад, територій та інфраструктури України. Звертаючись до суду з позовом, позивач вважає, що повноважень Головного сервісного центру МВС щодо відмови у внесенні даних до реєстру чи проведення додаткової перевірки інформації про відповідність матеріально - технічної бази та персоналу вимогам щодо проведення обов`язкового технічного контролю транспортних засобів Порядок №2137 не передбачає. Просить позов задовольнити.
Суддя своєю ухвалою від 15.08.2023 прийняла позовну заяву до розгляду та відкрила спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи.
Відзив на позовну заяву надійшов до суду 10.10.2023. Заперечуючи позовні вимоги відповідач вказує, що відповідачем під час опрацювання листа Мінінфраструктури від 13 червня 2023 року № 5159/27/14-23 було встановлено таке: серед долучених до листа додатків відсутня копія паспорта випробувальної лабораторії ТОВ «Автосервіс МСМ» на 65 аркушах; один із додатків до листа Мінінфраструктури - копія договору оренди приміщення від 01 січня 2023 року, завантажений у вигляді, що не дає змоги ознайомитися з його змістом: зі змісту долучених до листа копій документів встановлено інформацію, яка суперечить змісту повідомлення про відповідність матеріально-технічної бази та персоналу ТОВ «Автосервіс» вимогам щодо проведення обов`язкового технічного контролю (далі - ОТК) транспортних засобів. Відповідач зазначає, що повідомленні про відповідність передбачено адресу місця проведення ОТК - 11500, Житомирська область, м. Коростень, вул. Кралі Т., буд. 113, водночас у долученій копії договору оренди приміщення від 01 січня 2023 року об`єкт оренди - офісні приміщення, розташовано за адресою: Житомирська область, вул. Селезньова, буд. 128, а відповідно до інформації, яка міститься у витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 263068182, нежитлові будівлі станція технічного огляду з прибудовами, автомийка, гараж розташовані за адресою: Житомирська область, м. Коростень, вул. Селезньова, буд. 128. Зазначене унеможливило внесення Відповідачем в реєстр СОТК стосовно Позивача необхідної інформації щодо матеріально-технічної бази, обладнання та персоналу, категорій та призначення транспортних засобів, щодо яких проводиться обов`язковий технічний контроль пунктом технічного контролю. Отже, відповідач, не перевіряв інформацію про відповідність матеріально-технічної бази та персоналу позивача вимогам щодо проведення обов`язкового технічного контролю транспортних засобів, як вважає позивач, а на виконання вимог пункту 8 розділу І Порядку № 736 перевірив лише відповідність даних про Позивача як виконавця, що мали б бути внесені до реєстру СОТК, даним документів, що надійшли з Мінінфраструктури, на підставі яких здійснюється їх внесення. Ураховуючи зазначене, відповідач, надіславши відповідно до вимог пункту 7 Порядку проведення ОТК та пункту 5 розділу II Порядку №736 до Мінінфраструктури лист від 15 червня 2023 року № 31/13024-12749-2023 для вжиття відповідних заходів у межах компетенції, діяв із дотриманням положень чинного законодавства. Доводи позивача про те, що відповідач не наділений повноваженнями перевіряти інформацію про відповідність матеріально-технічної бази та персоналу вимогам щодо проведення обов`язкового технічного контролю транспортних засобів та не повідомив про внесення відомостей реєстру СОТК, не ґрунтуються на дійсних обставинах справи, а тому не можуть бути взяті до уваги. Твердження позивача щодо бездіяльності та перевищення повноважень Відповідача є безпідставними. Вважає, що ГСЦ МВС не відмовляло позивачу у внесені даних до вищевказаного реєстру та не здійснювало перевірки інформації про відповідність матеріально - технічної бази та персоналу, що підтверджується листом ГСЦ МВС до Мінінфраструктури та відповіддю на запит про надання публічної інформації ТОВ «Автосервіс МСМ». Просить відмовити у задоволенні позову.
Відповідь на відзив надійшла до суду 19.10.2023. Заперечуючи викладені у відзиві аргументи відповідача, представник позивача зазначила, що згідно з п. 3 р. II Порядку №736 визначено, що у разі надходження до Головного сервісного центру МВС від Мінінфраструктури документів, зазначених у пункті 2 цього розділу. Головний сервісний центр МВС протягом трьох робочих днів з дня їх надходження вносить дані про виконавця в обсягах, установлених розділом ІІІ цього Порядку, до реєстру СОТК, присвоює суб`єкту господарювання порядковий номер у реєстрі СОТК, про що інформує виконавця. Пункт 5 р. II Порядку № 736 визначає, що якщо немає одного або декількох документів, зазначених у пункті 2 цього розділу, що унеможливлює внесення у визначені законодавством строки до реєстру СОТК достовірних та повних даних про виконавця. Головний сервісний центр МВС уживає заходів щодо їх отримання чи уточнення шляхом надсилання до Мінінфраструктури письмового запиту на отримання відповідних документів. Будь-яких змін щодо строку внесення даних про виконавця до Реєстру СОТК після отримання документів від Мінінфраструктури вищевказана норма не передбачає. Якщо навіть припустити, що відповідач отримав не всі документи від Мінінфраструктури, зазначені у додатках, він мав три робочі дні для вжиття заходів для їх отримання і уточнення. Таким чином, відповідач у відзиві не вказав норми права, які дозволяють йому не вносити дані про позивача до Реєстру СОТК протягом трьох робочих днів з дня отримання від Мінінфраструктури листа № 5159/27/14-23 від 13.06.2023 Обставини щодо направлення відповідачу повного пакету документів, необхідного для внесення даних про позивача до Реєстру СОТК, підтверджується наступними доказами: - листом Мінінфраструктури від 13.06.2023 № 5159/27/14-23; - листом Мінінфраструктури від 19.07.2023 № 11502/27-10-23.
До суду 19.10.2023 від представника позивача надійшла заява про зміну предмета позову.
Ухвалою від 23.10.2023 постановлено відмовити у прийнятті до розгляду судом заяви представника позивача про зміну предмета позову (вх. №70720/23 від 19.10.2023).
Заперечення на відповідь на відзив надійшли до суду 01.11.2023. У своїх запереченнях відповідач вказує, що зі змісту листа відповідача від 15 червня 2023 року №31/13024-12749-2023 вбачається, що у ньому викладено обставини, встановлені під час опрацювання листа Мінінфраструктури від 13 червня 2023 року № 5159/27/14-23, яким відповідачу надіслано повідомлення про відповідність матеріально-технічної бази та персоналу вимогам щодо проведення позивачем обов`язкового технічного контролю транспортних засобів та копії відповідних документів. У листі відповідач: повідомив про відсутність зазначеної у додатках до листа Мінінфраструктури від 13 червня 2023 року № 5159/27/14-23 копії паспорта випробувальної лабораторії на 65 аркушах; зауважив про неможливість ознайомитися зі змістом копії договору оренди приміщення від 01 січня 2023 року (додається), оскільки цей документ завантажений у вигляді, що не дає змоги ознайомитися з його змістом; звернув увагу Мінінфраструктури на суперечність інформації, яка міститься у доданих копіях документів ТОВ «Автосервіс МСМ», змісту повідомлення, відповідно до якого адреса місця проведення обов`язкового технічного контролю транспортних засобів - Житомирська область, м. Коростень, вул. Кралі Т., буд. 113, 11500, водночас долучена до листа Мінінфраструктури копія договору оренди від 01 січня 2023 року свідчить про те, що об`єкт оренди офісного приміщення ТОВ «Автосервіс МСМ» розташований за адресою: Житомирська область, м. Коростень, вул. Селезньова, буд. 128. Далі у листі, зокрема зазначено, що відповідно до інформації, яка міститься у витягу Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 263068182, нежитлові будівлі: станція технічного огляду з прибудовами, автомийка, гараж розташовані за адресою: Житомирська область, м. Коростень, вул. Селезньова, буд. 128.
При цьому лист містить посилання на відповідні норми Порядку № 736 та Порядку № 137, якими відповідач обґрунтовує його надіслання адресату, та висловлене прохання до Мінінфраструктури вжити заходів в межах компетенції. З огляду на зазначене, відповідач, не мав можливості у межах строку, визначеного законодавством, внести дані стосовно позивача до реєстру СОТК через їх суперечність, а тому, діючи відповідно та на виконання вимог Порядку № 736 та Порядку № 137, вжив заходи для отримання та уточнення необхідних даних стосовно позивача, надіславши Мінінфраструктури лист від 15 червня 2023 року № № 31/13024-12749-2023. Отже, твердження представника позивача про відсутність у Порядку № 736 норм щодо альтернативних дій відповідача після отримання ним від Мінінфраструктури документів, зазначених у пункті 2 розділу II цього Порядку, є безпідставними та необгрунтованими. Щодо тверджень у відповіді на відзив, які стосуються недотримання, на думку представника позивача, строку внесення даних стосовно позивача до Реєстру СОТК зазначає, що на переконання представника позивача, відповідач мав три робочі дні для вжиття заходів щодо отримання та уточнення необхідних документів від Мінінфраструктури. Однак, таке тлумачення пункту З розділу II Порядку № 736 представником позивача не відповідає змісту цієї норми, оскільки у передбачений цією нормою строк ГСЦ МВС вносить дані до реєстру СОТК, якщо такі стосовно суб`єкта господарювання є достовірними та повними. Випадок, коли ГСЦ МВС немає можливості внести до реєстру СОТК достовірних та повних даних про виконавця цією нормою не охоплюється. Відповідач вважає, що з огляду на зазначене, має місце невідповідність аргументів, викладених у відповіді на відзив, дійсним обставинам справи та трактування представником позивача норм законодавства на власний розсуд. У зв`язку з вищевикладеним вбачається намагання позивача досягти бажаного результату щодо внесення відповідачем даних до реєстру СОТК всупереч вимог законодавства шляхом звернення до суду з метою зобов`язання ГСЦ МВС до вчинення неправомірних дій. У розрізі зазначеного зауважує, що у разі задоволення судом позовних вимог, зокрема, про зобов`язання ГСЦ МВС внести дані про ТОВ «Автосервіс МСМ» до реєстру суб`єктів проведення обов`язкового технічного контролю транспортних засобів, матиме місце втручання суду в дискреційні повноваження відповідача. Просить відмовити у задоволенні позову. Розгляд справи здійснювати за участі представника відповідача.
Розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та виклику учасників справи (у письмовому провадженні), з особливостями, визначеними статтями 257-263 Кодексу адміністративного судочинства України, позовну заяву та відзив, повно і всебічно з`ясувавши всі обставини справи в їх сукупності, перевіривши їх наявними в матеріалах справи і дослідженими доказами, суд дійшов наступних висновків.
Згідно з ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Щодо вимоги відповідача, яка зазначена у п. 2 його заперечень (розгляд справи здійснювати за участі представника ГСЦ МВС), суд зазначає наступне.
За приписами частини 5 та 7 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін. Клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін відповідач має подати в строк для подання відзиву, а позивач - разом з позовом або не пізніше п`яти днів з дня отримання відзиву.
Суд зауважує, що відповідачем у терміни, встановлені ч. 7 ст. 262 КАС України, не було надано до суду клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з викликом сторін.
Разом з тим, суд вважає, що характер спірних правовідносин та предмет доказування у даній справі незначної складності не вимагає проведення судового засідання з повідомленням сторін для повного та всебічного встановлення обставин справи.
Щодо спору.
З матеріалів справи вбачається, що 04 травня 2023 року Національним агентством з акредитації України було зареєстровано у Реєстрі за №202351 Атестат про акредитацію випробувальної лабораторії Товариства з обмеженою відповідальністю "Автосервіс МСМ" за адресою: вул. Кралі Т., буд. 113, м. Коростень, Житомирська область, 11500 (а.с. 18).
Товариство з обмеженою відповідальністю "Автосервіс МСМ" звернулось до Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України із листом від 01.06.2023 №01/06-23 у якому вказано: "Відповідно до пункту 5 постанови Кабінету Міністрів України від 30.01.2012 № 137 «Про затвердження Порядку проведення обов`язкового технічного контролю та обсягів перевірки технічного стану транспортних засобів, технічного опису та зразка протоколу перевірки технічного стану транспортного засобу», ТОВ «АВТОСЕРВІС МСМ» надсилає на розгляд пакет документів з метою внесення випробувальну лабораторію ТОВ «Автосервіс МСМ» до Реєстру суб`єктів господарювання, що здійснюють проведення обов`язкового технічного контролю транспортних засобів."
Встановлено, що супровідним листом №5159/27/14-23 від 13.06.2023 Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України повідомило Головний сервісний центр МВС, що " Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України за результатами перевірки повідомлення про відповідність матеріально-технічної бази та персоналу вимогам щодо проведення обов`язкового технічного контролю транспортних засобів ТОВ «Автосервіс МСМ» (далі - Товариство), надісланого листом Товариства від 01.06.2023 за № 01/06-23. З метою внесення даних до реєстру суб`єктів проведення обов`язкового технічного контролю транспортних засобів, надсилає Повідомлення про відповідність матеріально-технічної бази та персоналу вимогам щодо проведення обов`язкового технічного контролю транспортних засобів та копії доданих документів відповідно до абзацу першого пункту 6 Порядку проведення обов`язкового технічного контролю та обсягів перевірки технічного стану транспортних засобів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.01.2012 №137. Додатками до листа вказано:
1.Супровідний лист Товариства від 01.06.2023 за № 01/06-23 на 1 арк. в 1 прим.
2. Повідомлення про відповідність матеріально-технічної бази та персоналу вимогам щодо проведення обов`язкового технічного контролю транспортних засобів Товариства на 1 арк. в 1 прим;
3. копія атестата про акредитацію Товариства, що зареєстрований у Реєстрі 04.05.2023 за №202351 на 1 арк. в 1 прим.;
1.Додаток до атестату про акредитацію на 33 арк. в 1 прим.
2. Копія паспорта випробувальної лабораторії Товариства на 65 арк. в 1 прим.
3. Копії правовстановлюючих документів на право володіння чи користування земельною ділянкою та виробничими будівлями Товариства на 25 арк. в 1 прим.
4. Засвідчені суб`єктом господарювання фотографії з відображенням місць надання послуг на 44 арк. в 1 прим.
5. Копії сертифікатів калібрування обладнання на 103 арк. в 1 прим.
З матеріалів справи вбачається, що 14.04.2016 за вих. №02/07-2023 позивач звернувся із запитом на інформацію до Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України у якому просив надати інформацію про направлення до відповідача інформації про відповідність поданих ТОВ "Автосервіс МСМ" документів вимогам п. 5,6 Порядк проведення ОТК, в тому числі: повідомлення про відповідність матеріально-технічної бази та персоналу вимогам щодо проведення обов`язкового технічного контролю транспортних засобів за встановленою формою, гналежним чином завірених копії договору оренди земельної ділянки від 01.01.2022 ьта договорів оренди виробничими будівлями від 01.01.2023, кольорових фотографій, копію атестату №202351. (а.с. 23-24).
Листом №11502/27/10-23 від 19.07.2023 Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України повідомило позивача, що листом від 13.06.023 №5159/27/14-23 Міністерство надіслало до Головного сервісного центру МВС повідомлення про відповідність матеріально-технічної бази та персоналу вимогам щодо проведення обов`язкового контролю транспортних засобів та всіх копій документів, надані листом ТОВ "Автосервіс МСМ" від 01.06.2023 №01/06-23. (а.с.25)
Встановлено, що 25.07.2023 позивач звернувся до відповідача із запитом на інформацію №03/07-2023 у якому просить надати:
- інформацію щодо отримання від Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України листа від 13.06.2023 №5159/27/14-23;
- інформацію щодо отримання від Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України додатків до листа від 13.06.2023 №5159/27/14-23
- інформації щодо інформування або не інформування Товариства про внесення відомостей про нього реєстру СОТК (а.с. 27-28).
За результатом розгляду запиту Товариства Головний сервісний центр МВС листом від 01.08.2023 №31/37031-16630-2023, повідомив позивача про наступне: "14 червня 2023 року ГСЦ МВС отримав лист Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України від 13 червня 2023 року № 5159/27/10-23 про надсилання повідомлення про відповідність матеріально- технічної бази та персоналу вимогам щодо проведення обов`язкового технічного контролю транспортних засобів ТОВ «АВТОСЕРВІС МСМ» з зазначеними додатками до листа, а саме: - супровідний лист ТОВ «АВТОСЕРВІС МСМ» від 01.06.2023 № 01/06-2023 на 1 арк. в 1 прим.; - повідомлення про відповідність матеріально-технічної бази та персоналу вимогам щодо проведення обов`язкового технічного контролю транспортних засобів на 1 арк. в 1 прим.; - копії атестата про акредитацію ТОВ «АВТОСЕРВІС МСМ», що зареєстрований у реєстрі 04.05.2023 за № 202351 на 1 арк. в 1 прим.; - додаток до атестату про акредитацію на 1 арк. в 1 прим.; - копії правовстановлюючих документів на право володіння чи користування земельною ділянкою та виробничими будівлями ТОВ «АВТОСЕРВІС МСМ» на 25 арк. в 1 прим.; - засвідчені ТОВ «АВТОСЕРВІС МСМ» копії фотографій з відображенням місць надання послуги на 44 арк. в 1 прим.; - копії сертифікатів калібрування обладнання на 103 арк. в 1 прим. Серед додатків до листа значиться копія паспорта випробувальної лабораторії на 65 аркушах, однак на адресу ГСЦ МВС відповідна копія паспорта не надходила. Варто зауважити, що при ознайомленні зі змістом доданих копій документів ТОВ «АВТОСЕРВІС МСМ», ГСЦ МВС встановлено інформацію, яка суперечить змісту повідомлення, відповідно до якого адреса місця проведення обов`язкового технічного контролю транспортних засобів - Житомирська область, м. Коростень, вул. Кралі Т., буд. 113, 11500, водночас, додана до листа копія договору оренди приміщення від 01 січня 2023 року свідчить про те, що об`єкт оренди офісного приміщення ТОВ «АВТОСЕРВІС МСМ» розташовано за адресою Житомирська область, м. Коростень, вул. Селезньова, буд. 128. Крім того, серед додатків надіслана копія договору оренди виробничого приміщення від 01 січня 2023 року, проте її вигляд це дає змоги ознайомитись з його змістом. Ураховуючи зазначене, ГСЦ МВС відповідно до вимог пункту 6 Порядку проведення ОТК та керуючись пунктом 5 розділу II Порядку ведення реєстру СОТК надіслав лист до Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України для вжиття відповідних заходів у межах компетенції (копія листа від 15 червня 2023року № 31/13024-12749-2023 додається), у зв`язку з чим ТОВ «АВТОСЕРВІС МСМ» не було поінформовано про внесення даних про виконавця до Реєстру суб`єктів проведення обов`язкового технічного контролю." (а.с. 29-30).
Відповідачем до суду надано копію листа від 15 червня 2023року № 31/13024-12749-2023 та докази його направлення до Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України (а.с. 57-58, 59).
Звертаючись до суду з позовом, позивач вважає протиправною бездіяльність Головного сервісного центру МВС, яка полягає у не внесенні даних про виконавця, пункт технічного контролю, його матеріально - технічну базу і персонал із зазначенням категорії та призначення транспортних засобів, адреси місця проведення обов`язкового технічного контролю до реєстру суб`єктів проведення обов`язкового технічного контролю транспортних засобів Товариства з обмеженою відповідальністю «Автосервіс МСМ» до реєстру суб`єктів проведення обов`язкового технічного контролю транспортних засобів.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Процедуру проведення обов`язкового технічного контролю та обсяги перевірки технічного стану транспортних засобів, зареєстрованих уповноваженими органами МВС (далі - транспортні засоби), за результатами якої встановлюється їх придатність до експлуатації або неможливість експлуатації визначає Порядок проведення обов`язкового технічного контролю та обсяги перевірки технічного стану транспортних засобів, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30 січня 2012 р. № 137 (далі - Порядок №137, в редакції, чинній на дату виникнення спірних правовідносин).
Постановою Кабінету Міністрів України від 31 травня 2012 р. № 512 затверджено Порядок формування загальнодержавної бази даних про результати обов`язкового технічного контролю транспортних засобів, доступу до неї та встановлення розміру плати за надання таких послуг (далі - Порядок №512)
Механізм ведення Головним сервісним центром МВС реєстру суб`єктів проведення обов`язкового технічного контролю транспортних засобів визначає Порядок ведення реєстру суб`єктів проведення обов`язкового технічного контролю, затверджений Наказом Міністерства внутрішніх справ України 28 серпня 2019 року № 736 (далі - Порядок №736).
За приписами п. 1. Порядку №512, загальнодержавна база даних про результати обов`язкового технічного контролю транспортних засобів (далі - загальнодержавна база даних) є складовою частиною Єдиного державного реєстру МВС.
Загальнодержавна база даних складається з таких реєстрів, як реєстр результатів обов`язкового технічного контролю транспортних засобів і реєстр укладених договорів обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів, що підлягають обов`язковому технічному контролю (далі - реєстр договорів страхування).
Згідно вимог п. 5 Порядку № 137 юридична особа або фізична особа - підприємець надсилає Мінінфраструктури повідомлення про відповідність матеріально-технічної бази та персоналу вимогам щодо проведення обов`язкового технічного контролю транспортних засобів згідно з додатком 1 (далі - повідомлення) у разі, коли вона має:
1) устатковання згідно з переліком обладнання, необхідного для проведення обов`язкового технічного контролю транспортних засобів, згідно з додатком 2;
2) атестат про акредитацію органу з оцінки відповідності згідно із Законом України Про акредитацію органів з оцінки відповідності, який підтверджує компетентність випробувальної лабораторії щодо перевірки технічного стану транспортних засобів в обсязі, визначеному законодавством.
Відповідно до п. 6 Порядку №137 Мінінфраструктури протягом 10 днів з дня надходження повідомлення перевіряє зазначену в ньому інформацію про відповідність матеріально-технічної бази та персоналу вимогам щодо проведення обов`язкового технічного контролю транспортних засобів шляхом аналізу поданих разом з повідомленням документів та в разі підтвердження такої інформації надсилає повідомлення та копії документів до Головного сервісного центру МВС.
Приписами п. 7 Порядку №137 встановлено, що Головний сервісний центр МВС протягом трьох робочих днів з дати надходження повідомлення та копій документів від Мінінфраструктури вносить дані про виконавця, пункт технічного контролю, його матеріально-технічну базу і персонал із зазначенням категорії та призначення транспортних засобів, адреси місця проведення обов`язкового технічного контролю до реєстру суб`єктів проведення обов`язкового технічного контролю транспортних засобів та інформує виконавця про внесення відомостей про нього до зазначеного реєстру. Реєстр суб`єктів проведення обов`язкового технічного контролю є складовою частиною Єдиного державного реєстру транспортних засобів. Порядок ведення реєстру суб`єктів проведення обов`язкового технічного контролю затверджується МВС.
Пунктом 4 розділу І Порядку №736 визначено, що Головний сервісний центр МВС є адміністратором реєстру СОТК, що забезпечує його ведення відповідно до цього Порядку, розміщення на Єдиному державному вебпорталі відкритих даних та офіційному вебсайті Головного сервісного центру МВС зазначеної у підпунктах 1-13 пункту 1 розділу III цього Порядку інформації про виконавців.
Згідно вимог п.1 розділу ІІ Порядку №736 унесення даних про виконавця до реєстру СОТК здійснюють визначені адміністратором відповідальні за ведення реєстру працівники Головного сервісного центру МВС.
За приписами п. 2 розділу ІІ Порядку №736, підставами для внесення даних про виконавця до реєстру СОТК (суб`єктів проведення обов`язкового технічного контролю) є:
1) письмова інформація Мінінфраструктури про відповідність поданих суб`єктом господарювання документів вимогам пунктів 5, 6 Порядку проведення ОТК;
2) повідомлення про відповідність матеріально-технічної бази та персоналу вимогам щодо проведення обов`язкового технічного контролю транспортних засобів (далі - повідомлення про МТБ) за формою, установленою додатком 1 до Порядку проведення ОТК, а також копії правовстановлюючих документів на право володіння чи користування земельною ділянкою та виробничими будівлями, у разі використання пересувного устатковання - копії документів на транспортний засіб, що використовується для забезпечення діяльності, та завірені суб`єктом господарювання (фізичною особою - підприємцем) кольорові фотографії (13 ? 18 сантиметрів) з відображенням усіх місць надання послуги (загальний вигляд території з виробничим приміщенням, робочі місця з установленим обладнанням та вигляд обладнаного місця прийому громадян);
3) засвідчена підписом суб`єкта господарювання та скріплена печаткою (за наявності) копія атестата про акредитацію органу з оцінки відповідності згідно із Законом України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності» разом зі сферою акредитації, наведеної в додатку до атестата про акредитацію, що є його невід`ємною частиною, а також паспортом, що містить інформацію про устатковання та персонал (далі - паспорт виконавця), відповідно до додатка 1 до Порядку проведення ОТК.
Відповідно до п. 3 розділу ІІ Порядку №736, у разі надходження до Головного сервісного центру МВС від Мінінфраструктури документів, зазначених у пункті 2 цього розділу, Головний сервісний центр МВС протягом трьох робочих днів з дня їх надходження вносить дані про виконавця в обсягах, установлених розділом III цього Порядку, до реєстру СОТК, присвоює суб`єкту господарювання порядковий номер у реєстрі СОТК, про що інформує виконавця.
Документи, що стали підставою для внесення даних про виконавця, зберігаються в Головному сервісному центрі МВС протягом строку дії атестата про акредитацію виконавця.
Разом з тим, у п. 5 розділу ІІ Порядку №736 вказано: Якщо немає одного або декількох документів, зазначених у пункті 2 цього розділу, що унеможливлює внесення у визначені законодавством строки до реєстру СОТК достовірних та повних даних про виконавця, Головний сервісний центр МВС уживає заходів щодо їх отримання чи уточнення шляхом надсилання до Мінінфраструктури письмового запиту на отримання відповідних документів.
Із системного аналізу зазначених вище правових норм вбачається, що на відповідач, як адміністратора реєстру СОТК, покладено обов`язок внесення до реєстру СОТК даних про суб`єкта проведення обов`язкового технічного контролю, однак за умови наявності всіх документів, зазначених у пункті 2 цього розділу.
Відповідно до вимог п. 1 Розділу ІІІ Порядку №736, до реєстру СОТК уносяться такі дані про виконавця:
1) організаційно-правова форма виконавця;
2) скорочене найменування виконавця;
3) повне найменування виконавця (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи);
4) код згідно з ЄДРПОУ виконавця;
5) тип лабораторії (стаціонарне або пересувне устатковання тощо);
6) номер виконавця за реєстром СОТК;
7) дата внесення даних про виконавця до реєстру СОТК (уноситься автоматично);
8) статус виконавця (діючий, заблокований, виключений з реєстру СОТК тощо);
9) місцезнаходження (місце проживання) виконавця (поштовий індекс, область, район, населений пункт, вулиця, номер будинку (за наявності - корпус будинку, літера)), номери засобів зв`язку, адреса електронної пошти;
10) адреса(и) місця (місць) проведення обов`язкового технічного контролю згідно з установчими документами та атестатом про акредитацію (поштовий індекс, область, район, населений пункт, назва вулиці, номер будинку (за наявності - корпус будинку, літера), номери засобів зв`язку, адреса електронної пошти);
11) дані про матеріально-технічну базу (матеріально-технічні бази) виконавця (інформація про обладнання згідно з додатком 2 до Порядку проведення ОТК із зазначенням назви обладнання, його призначення, заводських номерів);
12) дані про атестат акредитації (номер атестата акредитації, дата видачі, строк дії, ким виданий, категорії та призначення транспортних засобів, дозволених для проведення ОТК);
13) дані про можливі обмеження щодо проведення ОТК певних параметрів, категорій, призначення транспортних засобів тощо;
14) дані про персонал виконавця згідно з повідомленням про відповідність матеріально-технічної бази та персоналу вимогам щодо проведення обов`язкового технічного контролю транспортних засобів відповідно до Закону України «Про захист персональних даних»;
15) дані про керівника та/або заступника керівника виконавця, які матимуть (отримали) доступ до реєстру результатів обов`язкового технічного контролю транспортних засобів (далі - реєстр ОТК), подані виконавцем до Головного сервісного центру МВС відповідно до вимог пунктів 9, 10 Порядку формування бази даних;
16) скановані фотографії (13 ? 18 сантиметрів) загального вигляду території з виробничим приміщенням, робочих місць з установленим обладнанням та обладнаного місця прийому громадян;
17) дані про внесення виконавця до реєстру СОТК, блокування або розблокування доступу користувача, виключення з реєстру СОТК (дата внесення, блокування або розблокування доступу користувача, виключення з реєстру СОТК з вихідним номером повідомлення Головного сервісного центру МВС, надісланого виконавцю).
Отже, до реєстру СОТК уносяться, зокрема, такі дані про виконавця
5) тип лабораторії (стаціонарне або пересувне устатковання тощо);
9) місцезнаходження виконавця;
10) тип адреса(и) місця (місць) проведення обов`язкового технічного контролю згідно з установчими документами та атестатом про акредитацію (поштовий індекс, область, район, населений пункт, назва вулиці, номер будинку (за наявності - корпус будинку, літера), номери засобів зв`язку, адреса електронної пошти);
11) дані про матеріально-технічну базу (матеріально-технічні бази) виконавця (інформація про обладнання згідно з додатком 2 до Порядку проведення ОТК із зазначенням назви обладнання, його призначення, заводських номерів);
Відповідно до приписів п. 2 Розділу ІІІ Порядку №736, до реєстру СОТК вносяться дані про виконавця, визначені:
1) підпунктами 1-5, 8, 9, 11, 12 пункту 1 цього розділу, - на підставі повідомлення про МТБ, атестата про акредитацію, паспорта виконавця, копій правовстановлюючих документів на право володіння чи користування земельною ділянкою та/або виробничими будівлями;
4) підпунктом 10 пункту 1 цього розділу, - на підставі паспорта виконавця, копій правовстановлюючих документів на право володіння чи користування земельною ділянкою та/або виробничими будівлями та фотографій загального вигляду території з виробничим приміщенням, робочих місць з установленим обладнанням та обладнаного місця прийому громадян.
Паспорт виконавця - це паспорт, що містить інформацію про устатковання та персонал (пп. 3 п. 2 Розділу ІІ Порядку №736).
З урахуванням викладеного суд дійшов висновку про обов`язковість наявності у відповідача інформації про суб`єкта проведення обов`язкового технічного контролю, яка повинна підтверджуватись наступними документами: повідомлення про МТБ, атестата про акредитацію, паспорта виконавця, копій правовстановлюючих документів на право володіння чи користування земельною ділянкою та/або виробничими будівлями;
Судом під час розгляду адміністративної справи встановлено та належними доказами підтверджується, що відповідач, після отримання від Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України листа №5159/27/14-23 від 13 червня 2023 року з додаткам звернувся до Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України із листом від 15 червня 2023року №31/13024-12749-2023 у якому вказано: "Повідомляємо, що у листі Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України від 13 червня 2023 року № 5159/27/10-23 про надсилання повідомлення про відповідність матеріально-технічної бази та персоналу вимогам щодо проведення обов`язкового технічного контролю транспортних засобів ТОВ «АВТОСЕРВІС МСМ», ЄРДПОУ 44193630 та копій документів, зазначено додаток - копія паспорта випробувальної лабораторії на 65 аркушах, однак серед доданих до листа документів відсутня копія паспорта випробувальної лабораторії. Варто зауважити, що доданий до листа Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України від 13 червня 2023 року № 5159/27/10-23 додаток - копія договору оренди приміщення від 01 січня 2023 року завантажена у вигляді, що не дає змоги ознайомитися зі змістом документу. Також завертаємо увагу, що ГСЦ МВС при ознайомленні зі змістом долучених копій документів ТОВ АВТОСЕРВІС МСМ" встановлено інформацію, яка суперечить змісту повідомлення про відповідність матеріально - технічної бази та персоналу вимогам щодо проведення обов`язкового технічного контролю транспортних засобів, яким передбачено адресу місця проведення ОТК 11500 Житомирська область, м.Коростень, вул. Кралі Т., буд. 113, водночас долучено копію договору оренди приміщення від 01 січня 2023 року згідно якого об`єкт оренди офісні приміщення розташовано за адресою Житомирська область, вул. Селезньова, буд. 128, також відповідно до інформації, яка міститься у витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно Na 263068182, нежитлові будівлі: станція технічного огляду з прибудовами загальною площею 256,8 кв. м., автомийка загальною площею 65кв. м., гараж загальною площею 95,9 розташовані за адресою Житомирська область, м. Коростень, вул. Селезньова, буд. 128. Враховуючи викладене та відповідно до вимог пункту 6 Порядку проведення ОТК та керуючись пунктом 5 розділу ІІ Порядку ведення реєстру СОТК, просимо вжити заходів у межах компетенції" (а.с. 57-58).
У рішеннях по справах "Клас та інші проти Німеччини", "Фадєєва проти Росії", "Єрузалем проти Австрії" Європейський суд з прав людини зазначив, що суд не повинен підміняти думку національних органів будь-якою своєю думкою. Згідно Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи №R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980 року на 316-й нараді, під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду - тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень на відповідність закріпленим частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, суд не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями. Завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше було б порушено принцип розподілу влади.
Отже, в межах спірних правовідносин саме відповідач, як адміністратором реєстру СОТК наділений виключними (дискреціними) повноваженнями перевіряти чи є надані документи достатніми для внесення даних про виконавця до реєстру СОТК.
Судом за результатом розгляду доказів, що містяться в матеріалах адміністративної справи, встановлено що підставою для не внесення відповідачем даних про позивача, як виконавця до реєстру СОТК слугувало те, що за результатом аналізу отриманих від Мінінфраструктури документів відповідач дійшов висновку, що наявні документи унеможливлюють внесення у визначені законодавством строки до реєстру СОТК достовірних та повних даних про позивача, як суб`єкта проведення обов`язкового технічного контролю.
Верховний Суд України у постанові від 24 листопада 2015 року по справі № П/800/259/15 (21-3538а15) зазначив, що сама по собі бездіяльність - це триваюча пасивна поведінка суб`єкта, яка виражається у формі невчинення дії (дій), яку він зобов`язаний був і міг вчинити.
Водночас, дії - це активна поведінка суб`єкта владних повноважень.
Суд зауважує, що зазначені вище дії відповідача не свідчить про його бездіяльність щодо не внесення даних про виконавця до реєстру СОТК, як помилково вважає позивач та оскаржує у даному позовному провадженні, а лише вказує на користь висновку, що відповідачем, на виконання вимог п. 5 розділу ІІ Порядку №736, ужито заходів щодо отримання від Мінінфраструктури документів, визначених п. 2 розділу ІІ Порядку №736.
Окрім того, листом від 01.08.2023 відповідач повідомив позивача, що ГСЦ МВС відповідно до вимог пункту 6 Порядку проведення ОТК та керуючись пунктом 5 розділу II Порядку ведення реєстру СОТК надіслав лист до Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України для вжиття відповідних заходів у межах компетенції, у зв`язку з чим ТОВ «АВТОСЕРВІС МСМ» не було поінформовано про внесення даних про виконавця до Реєстру суб`єктів проведення обов`язкового технічного контролю."
З урахуванням викладеного суд дійшов висновку, що відповідач у спірних правовідносинах діяв у порядку та у спосіб, визначений чинним на дату їх виникнення, а тому відсутні підстави для задоволення позову.
Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Керуючись статтями 9, 72-77, 90, 242-246, 255, 258 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
Відмовити у задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Автосервіс МСМ" (вул. Кралі Т., 113, м.Коростень, Коростенський район, Житомирська область,11500, ЄДРПОУ: 44193630) до Головного сервісного центру Міністерства внутрішніх справ України (вул. Лук`янівська, 62, м.Київ 71,04071, ЄДРПОУ: 40109173), про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О.В. Лавренчук
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.11.2023 |
Оприлюднено | 13.11.2023 |
Номер документу | 114798738 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Лавренчук Ольга Володимирівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Лавренчук Ольга Володимирівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Лавренчук Ольга Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні