ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
08 листопада 2023 року Чернігів Справа № 620/9660/23
Чернігівський окружний адміністративний суд під головуванням судді ТкаченкоО.Є., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (без повідомлення сторін) справу за позовом Східного міжрегіонального управління юстиції до Громадської організації "Руське товариство Чернігівської області "Русичі", третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Служба безпеки України, про заборону громадської організації,
У С Т А Н О В И В:
Східне міжрегіональне управління юстиції звернулось до суду з позовом до Громадської організації "Руське товариство Чернігівської області "Русичі", в якому просить заборонити Громадську організацію "Руське товариство Чернігівської області "Русичі" шляхом її примусового розпуску, що має наслідком припинення її діяльності з одночасним визначенням у відповідності до статті 105 Цивільного кодексу України ліквідатора (ліквідаційної комісії), строку заявлення вимог кредиторів щодо Громадської організації "Руське товариство Чернігівської області "Русичі".
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Службою безпеки України надіслано лист про заборону діяльності Громадської організації "Руське товариство Чернігівської області "Русичі" з метою протидії проявам сепаратизму, екстремізму, тероризму та іншій діяльності антиукраїнського характеру, нівелювання зовнішніх загроз, спрямованих на шкоду Україні. У діяльності даної громадської організації наявні порушення вимог законодавства.
Ухвалою суду від 26.07.2022 відкрито спрощене позовне провадження у справі, без повідомлення учасників справи (письмове провадження), встановлено відповідачу строк для надання відзиву та витребувано від останнього докази та відповідні матеріали.
Відповідач не скористався наданим йому правом на подання до суду відзиву, а також не повідомив суд про причини неможливості його подання. Крім того, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами (ч. 6 ст. 162 Кодексу адміністративного судочинства України).
Представник третьої особи пояснень до суду не подав.
Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Судом встановлено, що 16.12.2005 Громадська організація "Руське товариство Чернігівської області "Русичі" зареєстрована в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
До Міністерства юстиції України надійшов лист Служби безпеки України від 08.06.2023 №74/5/3/3-718нт щодо протиправної діяльності Громадської організації "Руське товариство Чернігівської області "Русичі" та проханням ініціювати процедуру заборони діяльності шляхом її примусового розпуску (ліквідації) (а.с.28-31).
Зважаючи на встановлені відомості про діяльність Громадської організації "Руське товариство Чернігівської області "Русичі", що суперечить чинному законодавству України, зокрема, статтям 36, 37 Конституції України, ст. 4 Закону України «Про громадські об`єднання», та ураховуючи лист Служби безпеки України від 08.06.2023 №74/5/3/3-719нт, позивач у встановлений законом порядок звернувся до суду з позовом про заборону та примусовий розпуск (ліквідацію) громадської організації.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. 10 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожен має право на свободу вираження поглядів. Це право включає свободу дотримуватися своїх поглядів, одержувати і передавати інформацію та ідеї без втручання органів державної влади і незалежно від кордонів. Ця стаття не перешкоджає державам вимагати ліцензування діяльності радіомовних, телевізійних або кінематографічних підприємств.
Здійснення цих свобод, оскільки вони пов`язані з обов`язками і відповідальністю, можуть підлягати таким формальностям, умовам, обмеженням або санкціям, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я чи моралі, для захисту репутації чи прав інших осіб, для запобігання розголошенню конфіденційної інформації або для підтримання авторитету і безсторонності суду.
Положеннями ст. 11 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачено, що кожен має право на свободу мирних зібрань і свободу об`єднання з іншими особами, включаючи право створювати профспілки та вступати до них для захисту своїх інтересів.
Здійснення цих прав не підлягає жодним обмеженням, за винятком тих, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб.
Відповідно до ч. 1 ст. 28 Закону України «Про громадські об`єднання» (далі - Закон) громадське об`єднання може бути заборонено судом за позовом уповноваженого органу з питань реєстрації в разі виявлення ознак порушення громадським об`єднанням вимог статей 36, 37 Конституції України, статті 4 цього Закону.
Відповідно до ст. 36 Конституції України громадяни України мають право на свободу об`єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.
Статтею 37 Конституції України передбачено, що утворення і діяльність політичних партій та громадських організацій, програмні цілі або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, забороняються. Політичні партії та громадські організації не можуть мати воєнізованих формувань. Не допускається створення і діяльність організаційних структур політичних партій в органах виконавчої та судової влади і виконавчих органах місцевого самоврядування, військових формуваннях, а також на державних підприємствах, у навчальних закладах та інших державних установах і організаціях. Заборона діяльності об`єднань громадян здійснюється лише в судовому порядку.
Приписами п. 1 ч. 2 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 № 228 визначено, що Міністерство юстиції України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України.
Міністерство юстиції України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, зокрема, що реалізує державну правову політику у сфері державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи.
Так, згідно п. 14 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» суб`єктом державної реєстрації є територіальні органи Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі - у разі державної реєстрації первинних, місцевих, обласних, регіональних та республіканських професійних спілок, їх організацій та об`єднань, структурних утворень політичних партій, регіональних (місцевих) творчих спілок, територіальних осередків всеукраїнських творчих спілок, місцевих, обласних, республіканських Автономної Республіки Крим, Київської та Севастопольської міських організацій роботодавців та їх об`єднань, постійно діючих третейських судів, громадських об`єднань, їх відокремлених підрозділів, громадських об`єднань, що не мають статусу юридичної особи, підтвердження всеукраїнського статусу громадського об`єднання.
Законом України «Про громадські об`єднання» визначено правові та організаційні засади реалізації права на свободу об`єднання, гарантованого Конституцією України та міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, порядок утворення, реєстрації, діяльності та припинення громадських об`єднань.
Відповідно до ч. ч. 1-3 ст. 4 Закону України «Про громадські об`єднання» утворення і діяльність громадських об`єднань, мета (цілі) або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки, забороняються. Громадські об`єднання не можуть мати воєнізованих формувань. Інші обмеження права на свободу об`єднання, у тому числі на утворення і діяльність громадських об`єднань, можуть бути встановлені виключно законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.
Як встановлено судом вище, до Міністерства юстиції України надійшов лист Служби безпеки України від 08.06.2023 №74/5/3/3-719нт щодо протиправної діяльності Громадської організації "Руське товариство Чернігівської області "Русичі" та проханням ініціювати процедуру заборони діяльності шляхом її примусового розпуску (ліквідації).
З даного листа вбачається, що фінансування діяльності Громадської організації "Руське товариство Чернігівської області "Русичі" здійснювалось акціонерним комерційним банком «Сприяння благодійності та духовному розвитку вітчизни «Пєрєсвєт» (штаб-квартира установи розташована за адресою: РФ, м. Москва, вул. Сергія Радонєжського, 7; спеціалізація - фінансування грантових проектів та програм для підтримки російських співвітчизників за кордоном; є партнером російської неурядової організації «Інститут руського зарубіжжя»).
Даний суб`єкт громадської діяльності неодноразово залучався до участі у проектах під егідою Федерального агентства у справах Співдружності Незалежних Держав, співвітчизників, які проживають за кордоном, і з міжнародної гуманітарної співпраці при МЗС РФ (далі - «Росспівробітництво»),
Окрім того, керівництвом Громадської організації "Руське товариство Чернігівської області "Русичі" пропагуються ідеї слов`янської єдності, необхідності об`єднання України, Росії та Білорусії у єдину державу. З 2012 року Громадська організація "Руське товариство Чернігівської області "Русичі" входить до організації російських співвітчизників, яка включена до «Координационного Совета организаций российских соотечественников (КСОРС)». У межах організації спільних заходів у період 2012-2020 років керівником Громадської організації "Руське товариство Чернігівської області "Русичі" Н.Голиш підтримувався постійний зв`язок із очільниками «КСОРС» та співробітниками представництва «Росспівробітництва» у м. Київ.
Водночас, керівник Громадської організації "Руське товариство Чернігівської області "Русичі" Н.Голиш у 2014 році організувала зібрання проросійських структур регіону, на якому підготовлено звернення до президента російської федерації В.Путіна, в якому зазначено, що «українські банди несуть загрозу життю і безпеці руських людей в Україні», а також висловлено готовність «прийняти будь-яке рішення керівництва РФ, направлене на збереження життя і свобод руських людей Чернігівської області». За допомогою електронної пошти звернення було направлено на веб-портал адміністрації президента РФ. Після вищезазначеної події та анексії РФ АР Крим Н.Голиш разом з чоловіком виїхала на постійне місце проживання на територію АР Крим і по даний час на підконтрольну територію України не в`їжджала.
Окрім цього, ОСОБА_1 , як представник Громадської організації "Руське товариство Чернігівської області "Русичі" протягом 2017-2018 років співпрацювала з редактором інформмайданчиків «Одна Родина» (http://odnarodyna.org) та «Камертон» (https://webkamerton.ru/) Бєсовим Олександром Григоровичем - заступником директора фонду «Русское единство» (юридична адреса: РФ, м. Москва, вул. Солянка, 1/2, корп. 2, оф. 11-А), створеного за сприяння однойменної російської провладної політичної партії. Вказані інформмайданчики спеціалізуються на поширенні антиукраїнського контенту із подачею викривленої у вигідному для РФ контексті інформації про російсько-українську війну, заперечують обрання Україною західного шляху розвитку, пропагують зневажливе ставлення до вищого керівництва нашої держави.
При цьому, після офіційного виїзду ОСОБА_1 на постійне проживання до АР Крим вона почала підтримувати тісні ділові (в рамках координації діяльності проросійських громадських структур, сформованих за національною ознакою, організації проведення масових заходів) та дружні стосунки з головою «Союзу православних громадян України» та ГО «Единое отечество» ОСОБА_2 та лідером всеукраїнської політичної партії «Русское единство» ОСОБА_3 (вказані особи причетні до анексії АР Крим військами РФ, а також організації масових протестів у м.Одеса щодо створення на території регіону так званої «ОНР»),
Продовжуючи антиукраїнську діяльність, Н.Голиш заснувала громадську організацію «Сакський районний руський культурний центр» (ЄДРПОУ 34621794, юридична адреса: с.Фрунзе, Сакського району АР Крим, вул. Шкільна, буд. 2, керівник - ОСОБА_4 , який є чоловіком Н.Голиш). Після анексії АР Крим, ГО «Сакський районний руський культурний центр» за сприяння Міністерства культури РФ організовує різні пропагандистські заходи з підтримки окупаційної влади, зокрема, проводить фестиваль під назвою «Таланты Крыма» у м. Саки, АР Крим.
За наявними даними, на інтернет-сайті «Миротворець» (український сайт, який публікує персональні дані та дії людей і організацій, які мають ознаки злочинів проти національної безпеки України, миру, безпеки людини та міжнародного права) Громадська організація "Руське товариство Чернігівської області "Русичі" розміщена як проросійська організація, створена агресором на території України перед початком російської агресії у вкладці під назвою «Реєстр организаций российских соотечественников - участников Системы КСОРС, утвержденный ВКСОРС по состоянию на 13 ноября 2010 г.».
Вказані матеріали підтверджують проросійську налаштованість членів Громадської організації "Руське товариство Чернігівської області "Русичі".
Тому в час збройної агресії Російської Федерації проти України, що затверджується постановою Верховної Ради України від 27.01.2015 № 129-VІІІ «Про Звернення Верховної Ради України до Організації Об`єднаних Націй, Європейського парламенту, Парламентської Асамблеї Ради Європи, Парламентської Асамблеї НАТО, Парламентської Асамблеї ОБСЄ, Парламентської Асамблеї ГУАМ, національних парламентів держав світу про визнання Російської Федерації агресором», постановою Верховної Ради України від 27.04.2015 № 337-VІІІ «Про заяву Верховної Ради України «Про відсіч збройної агресії Російської Федерації та подолання її наслідків», розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 № 1275-р «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалась антитерористична операція та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України», дії Громадської організації "Руське товариство Чернігівської області "Русичі" розцінюються як такі, що спрямовані на порушення суверенітету та територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, носять виключно деструктивний характер, підсилюють інформаційний простір, спрямований проти інтересів України, створюють підґрунтя для вчинення радикальних дій щодо порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки.
Статтею 25 Закону України «Про громадські об`єднання» визначені способи припинення діяльності громадського об`єднання. Припинення діяльності громадського об`єднання здійснюється: 1) за рішенням громадського об`єднання, прийнятим вищим органом управління громадського об`єднання, у визначеному статутом порядку, шляхом саморозпуску або реорганізації; 2) за рішенням суду про заборону (примусовий розпуск) громадського об`єднання.
Припинення діяльності громадського об`єднання відбувається в порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань".
Якщо вартості майна громадського об`єднання зі статусом юридичної особи, яке безпосередньо здійснює підприємницьку діяльність і щодо якого прийнято рішення про ліквідацію, недостатньо для задоволення вимог кредиторів, ліквідатор (ліквідаційна комісія) зобов`язаний звернутися до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство такого громадського об`єднання відповідно до Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
Відповідно до статті 28 Закону України «Про громадські об`єднання» громадське об`єднання може бути заборонено судом за позовом уповноваженого органу з питань реєстрації у разі виявлення ознак порушення громадським об`єднанням вимог статей 36, 37 Конституції України, статті 4 цього Закону, а також у разі засудження його уповноважених осіб за вчинення кримінального правопорушення проти основ національної безпеки України, передбаченого статтею 1111 Кримінального кодексу України. Заборона громадського об`єднання має наслідком припинення його діяльності у порядку, встановленому Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань".
Враховуючи викладене, стосовно позовних вимог щодо примусового розпуску (ліквідації) Громадської організації "Руське товариство Чернігівської області "Русичі", суд зазначає наступне. Законом передбачено право суду прийняти рішення про заборону діяльності відповідно до ст.28 Закону. Враховуючи, що дії громадської організації суперечать основним засадам діяльності громадської організації, визначеної власним Статутом, суперечить вимогам ст. 4 Закону, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги про заборону діяльності громадської організації підлягають задоволенню у повному обсязі.
Решта позовних вимог не належать до задоволення через неправильно обраний спосіб захисту.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 ст. 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно із ч. ч. 1-3 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Відповідно до пункту 5 Керівних принципів щодо заборони та розпуску політичних партій та подібних заходів, ухвалених Венеціанською Комісією на її 41 пленарній сесії (Венеція, 10-11 грудня 1999 року), заборона чи розпуск політичних партій як дуже далекосяжний захід повинен застосовуватися з крайньою стриманістю. Перш ніж звертатися до компетентного судового органу щодо заборони чи розпуску партії, уряд чи інший орган влади повинен оцінити, беручи до уваги ситуацію в конкретній країні, чи ця партія дійсно становить небезпеку вільному і демократичному політичному порядку або правам окремих осіб і чи таку небезпеку не можна усунути іншими, менш радикальними заходами.
Виходячи із основних позицій практики Європейського Суду з прав людини за результатами розгляду справ щодо обмеження свободи об`єднань, основними критеріями обґрунтованості таких обмежень є встановлення таких обмежень законом, зазначені обмеження повинні переслідувати законні цілі та бути необхідними у демократичному суспільстві.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позовні вимоги, у даному випадку, підлягають задоволенню частково.
Щодо клопотання про негайне виконання рішення, суд зазначає, що відповідно до пункту 2 частини 2 статті 371 Кодексу адміністративного судочинства України суд, який ухвалив рішення, за заявою учасників справи або з власної ініціативи може ухвалою в порядку письмового провадження або зазначаючи про це в рішенні звернути до негайного виконання рішення про тимчасову заборону (зупинення) окремих видів або всієї діяльності громадського об`єднання; про примусовий розпуск (ліквідацію) громадського об`єднання.
Таким чином, рішення суду слід звернути до негайного виконання.
Керуючись положеннями ст. ст. 241-246, 255, 263, 295 КАС України, суд,
В И Р І Ш И В:
Позов Східного міжрегіонального управління юстиції до Громадської організації "Руське товариство Чернігівської області "Русичі", третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Служба безпеки України, про заборону громадської організації задовольнити частково.
Заборонити та примусово розпустити (ліквідувати) Громадську організацію "Руське товариство Чернігівської області "Русичі" (код ЄДРПОУ 34018356).
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення суду звернути до негайного виконання.
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Повний текст рішення виготовлено 08 листопада 2023 року.
Позивач: Північно-Східне міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Суми) (код ЄДРПОУ 43316700, вул. Герасима Кондратьєва, буд. 28, м. Суми, Сумська область, 40003).
Відповідач: Громадська організація "Руське товариство Чернігівської області "Русичі" (код ЄДРПОУ 34018356, вул.Музейна (Горького), буд.2,Чернігів,14000).
Третя особи на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Служба безпеки України (код ЄДРПОУ 00034074, вул. Володимирська, 33, м. Київ, 01034).
Суддя Ольга ТКАЧЕНКО
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.11.2023 |
Оприлюднено | 13.11.2023 |
Номер документу | 114802151 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо запобігання та припинення протиправної діяльності товариств, установ, інших організацій, яка посягає на конституційний лад, права і свободи громадян |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Ольга ТКАЧЕНКО
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні