ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/5590/23 Суддя (судді) першої інстанції: Леонтович А.М.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 листопада 2023 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді Оксененка О.М.,
суддів: Аліменка В.О.,
Мельничука В.П.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Львівській області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 31 липня 2023 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Астор Рітейл» до Державної податкової служби України, Головного управління Державної податкової служби у Львівській області про визнання протиправним та скасування рішення, -
В С Т А Н О В И В :
Товариство з обмеженою відповідальністю «Астор Рітейл» звернулось до Київського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державної податкової служби України, Головного управління Державної податкової служби у Львівській області, в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 23.08.2022 №7242730/43873642 про відмову в реєстрації податкової накладної №223 від 12.05.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України та Головне управління Державної податкової служби у Львівській області зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №223 від 12.05.2022, складену та поданою Товариством з обмеженою відповідальністю «Астор Рітейл», за датою фактичного складення платником податків - 12.05.2022;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 23.08.2022 №7242735/43873642 про відмову в реєстрації податкової накладної №107 від 26.07.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України та Головне управління Державної податкової служби у Львівській області зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №107 від 26.07.2022, складену та подану Товариством з обмеженою відповідальністю «Астор Рітейл», за датою фактичного складення 26.07.2022;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 23.08.2022 №7242734/43873642 про відмову в реєстрації податкової накладної №108 від 26.07.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України та Головне управління Державної податкової служби у Львівській області зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №108 від 26.07.2022, складену та подану Товариством з обмеженою відповідальністю «Астор Рітейл», за датою фактичного складення 26.07.2022;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 23.08.2022 №7242737/43873642 про відмову в реєстрації податкової накладної №109 від 27.07.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України та Головне управління Державної податкової служби у Львівській області зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №109 від 27.07.2022, складену та подану Товариством з обмеженою відповідальністю «Астор Рітейл», за датою фактичного складення 27.07.2022;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 23.08.2022 №7242732/43873642 про відмову в реєстрації податкової накладної №110 від 27.07.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України та Головне управління Державної податкової служби у Львівській області зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №110 від 27.07.2022, складену та подану Товариством з обмеженою відповідальністю «Астор Рітейл», за датою фактичного складення - 27.07.2022;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 23.08.2022 №7242733/43873642 про відмову в реєстрації податкової накладної №111 від 28.07.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України та Головне управління Державної податкової служби у Львівській області зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №111 від 28.07.2022, складену та подану Товариством з обмеженою відповідальністю «Астор Рітейл», за датою фактичного складення 28.07.2022;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 23.08.2022 №7242736/43873642 про відмову в реєстрації податкової накладної №112 від 28.07.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України та Головне управління Державної податкової служби у Львівській області зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №112 від 28.07.2022, складену та подану Товариством з обмеженою відповідальністю «Астор Рітейл», за датою фактичного складення - 28.07.2022;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або зідмову в такій реєстрації від 23.08.2022 №7242731/43873642 про відмову в реєстрації податкової накладної №188 від 15.07.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України та Головне управління Державної податкової служби у Львівській області зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №188 від 15.07.2022, складену та подану Товариством з обмеженою відповідальністю «Астор Рітейл», за датою фактичного складення - 15.07.2022;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 12.10.2022 №458287/43873642 про відмову в реєстрації податкової накладної №212 від 15.09.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України та Головне управління Державної податкової служби у Львівській області зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №212 від 15.09.2022, складену та подану Товариством з обмеженою відповідальністю «Астор Рітейл», за датою фактичного складення -15.09.2022;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 12.10.2022 №7458286/43873642 про відмову в реєстрації податкової накладної №213 від 16.09.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України та Головне управління Державної податкової служби у Львівській області зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №213 від 16.09.2022, складену та подану Товариством з обмеженою відповідальністю «Астор Рітейл» за датою фактичного складення - 16.09.2022.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що для реєстрації спірних податкових накладних подано до податкового органу увесь перелік первинних документів на підтвердження здійснення господарських операцій передбачених чинним законодавством України, однак надані документи до контролюючого органу документи не були проаналізовані та протиправно прийнято спірні рішення.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 31 липня 2023 року адміністративний позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 23.08.2022 №7242730/43873642 про відмову в реєстрації податкової накладної №223 від 12.05.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язано Державну податкову службу України та Головне управління Державної податкової служби у Львівській області зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №223 від 12.05.2022, складену та поданою Товариством з обмеженою відповідальністю «Астор Рітейл» за датою фактичного складення платником податків - 12.05.2022.
Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 23.08.2022 №7242735/43873642 про відмову в реєстрації податкової накладної №107 від 26.07.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язано Державну податкову службу України та Головне управління Державної податкової служби у Львівській області зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №107 від 26.07.2022, складену та подану Товариством з обмеженою відповідальністю «Астор Рітейл» за датою фактичного складення 26.07.2022.
Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 23.08.2022 №7242734/43873642 про відмову в реєстрації податкової накладної №108 від 26.07.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
Зобов`язано Державну податкову службу України та Головне управління Державної податкової служби у Львівській області зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №108 від 26.07.2022, складену та подану Товариством з обмеженою відповідальністю «Астор Рітейл» за датою фактичного складення 26.07.2022.
Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 23.08.2022 №7242737/43873642 про відмову в реєстрації податкової накладної №109 від 27.07.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язано Державну податкову службу України та Головне управління Державної податкової служби у Львівській області зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №109 від 27.07.2022, складену та подану Товариством з обмеженою відповідальністю «Астор Рітейл» за датою фактичного складення 27.07.2022.
Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 23.08.2022 №7242732/43873642 про відмову в реєстрації податкової накладної №110 від 27.07.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язано Державну податкову службу України та Головне управління Державної податкової служби у Львівській області зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №110 від 27.07.2022, складену та подану Товариством з обмеженою відповідальністю «Астор Рітейл» за датою фактичного складення - 27.07.2022.
Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 23.08.2022 №7242733/43873642 про відмову в реєстрації податкової накладної №111 від 28.07.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язано Державну податкову службу України та Головне управління Державної податкової служби у Львівській області зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №111 від 28.07.2022, складену та подану Товариством з обмеженою відповідальністю «Астор Рітейл» за датою фактичного складення 28.07.2022.
Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 23.08.2022 №7242736/43873642 про відмову в реєстрації податкової накладної №112 від 28.07.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язано Державну податкову службу України та Головне управління Державної податкової служби у Львівській області зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №112 від 28.07.2022, складену та подану Товариством з обмеженою відповідальністю «Астор Рітейл» за датою фактичного складення - 28.07.2022.
Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або зідмову в такій реєстрації від 23.08.2022 №7242731/43873642 про відмову в реєстрації податкової накладної №188 від 15.07.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язано Державну податкову службу України та Головне управління Державної податкової служби у Львівській області зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №188 від 15.07.2022, складену та подану Товариством з обмеженою відповідальністю «Астор Рітейл» за датою фактичного складення - 15.07.2022.
Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 12.10.2022 №458287/43873642 про відмову в реєстрації податкової накладної №212 від 15.09.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язано Державну податкову службу України та Головне управління Державної податкової служби у Львівській області зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №212 від 15.09.2022, складену та подану Товариством з обмеженою відповідальністю «Астор Рітейл» за датою фактичного складення -15.09.2022.
Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 12.10.2022 №7458286/43873642 про відмову в реєстрації податкової накладної №213 від 16.09.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язано Державну податкову службу України та Головне управління Державної податкової служби у Львівській області зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №213 від 16.09.2022, складену та подану Товариством з обмеженою відповідальністю «Астор Рітейл» за датою фактичного складення - 16.09.2022.
В апеляційній скарзі Головне управління Державної податкової служби у Львівській області, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати вказане судове рішення та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що оскільки контролюючий орган не може повідомити платнику вичерпний перелік документів, оскільки саме платник є обізнаним зі змістом господарської операції, що відбулась за його участю, та особливостями її документального оформлення, тому контролюючим органом запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації по спірним операціям.
На думку апелянта, оскільки позивачем не надано частину документів передбачених пунктом 5 Порядку №520 та не підтверджено первинними документами господарську операцію щодо реалізації товару ТОВ «Астор Рітейл» для філія «ЦЗВ» АТ «Укрзалізниця», вказане свідчить про безпідставне формування податкового кредиту третім сторонам та як наслідок правомірність оскаржуваних рішень.
У запереченнях на апеляційну скаргу позивачем зазначено про те, що у квитанціях про зупинення реєстрації спірних податкових накладних контролюючим органом не конкретизовано жодним чином переліку документів, достатніх для реєстрації кожної податкової накладної.
У свою чергу, позивачем подано достатній перелік документів, необхідних для реєстрації податкових накладних, що свідчить про безпідставність оскаржуваних рішень.
Згідно п.3 частини першої ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України суд може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) також у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
З огляду на викладене, колегія суддів визнала за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження.
Перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла наступного висновку.
Як вбачається з матеріалів справи, 29 липня 2021 року ТОВ «Астор Рітейл» уклало договір поставки з ТОВ «Ла Страда» (№l-07 на поставку товару (специфікація №l від 29 липня 2021), та після оплати (податкова накладна №4640960 від 30 липня 2021 року), оформлено первинні документи (видаткова накладна №5 від 30 липня 2021 року) та відвантажено товар на користь ТОВ «Астор Рітейл».
11 травня 2022 року ТОВ «Астор Рітейл» з філія «ЦЗВ» АТ «Укрзалізниця» уклали договір поставки №1/9522 від 11.05.2022 на продаж товару.
Крім того, 28 червня 2022 ТОВ «Астор Рітейл» з Філія «ЦЗВ» АТ «Укрзалізниця» уклало договір поставки №ЦЗВ 07-01822-01 від 28.06.2022 на продаж товару.
Як наслідок, ТОВ «Астор Рітейл» сформувало податкові накладні №223 від 12.05.2022 та №188 від 15.07.2022 та направило їх на реєстрацію на Філія «ЦЗВ» АТ «Укрзалізниця», однак реєстрація таких податкових накладних зупинена у відповідності до пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних №223 від 12.05.2022 та №188 від 15.07.2022 позивачем надано пояснення (вих. №18/08/22-8 від 18.08.2022 та вих.№18/08/22-2 від 18.08.2022) та копії документів, які підтверджують реальність здійснення операції по зупиненій податкові накладній.
Однак, не зважаючи на викладене, рішенням комісії №7242730/43873642 від 23.08.2022 та №7242733/43873642 від 23.08.2022 відмовлено у реєстрації податкових накладних з підстав ненадання платником податку копій документів.
У подальшому, 29 червня 2022 року позивачем укладено договір поставки з ТОВ «Завод ОРЕОЛ-1» №22/23, та як наслідок оформлено первинні документи - видаткові накладні та відвантаження товару на користь ТОВ «Астор Рітейл».
У свою чергу, 01 липня 2022 ТОВ «Астор Рітейл» з Філія «ЦЗВ» АТ «Укрзалізниця» уклали договір поставки №ЦЗВ-02-02222-01 на продаж товару - Євроруберойд та сформовано податкові накладні №107 від 26.07.2022, №108 від 26.07.2022, №109 від 27.07.2022, №110 від 27.07.2022, №111 від 28.07.2022, №112 від 28.07.2022, №212 від 15.09.2022, №213 від 16.09.2022.
Втім, реєстрація вказаних податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена, оскільки платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному ресстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Для прийняття рішення про реєстрацію таких податкових накладних в ЄРПН, позивачем надано пояснення вих. №18/08/22-1 від 18.08.2022, вих. №18/08/22-2 від 18.08.2022, вих.№3/10/22-1 від 03.10.2022, вих.№3/10/22-2 від 03.10.2022 та копії документів, які підтверджують реальність здійснення операції по призупиненій податковій накладній та обгрунтовують законність дії позивача.
Однак, рішення: №7242735/43873642 від 23.08.2022, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №107 від 26.07.2022, №7242734/43873642 від 23.08.2022, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №108 від 26.07.2022, №7242737/43873642 від 23.08.2022, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №109 від 27.07.2022, №7242734/43873642 від 23.08.2022, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №110 від 27.07.2022, №7242733/43873642 від 23.08.2022, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №111 від 28.07.2022, №7242736/43873642 від 23.08.2022, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №112 від 28.07.2022, №7458287/43873642 від 12.10.2022, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №212 від 15.09.2022, №7458286/43873642 від 12.10.2022, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №213 від 16.09.2022.
Не погоджуючись з такими рішеннями та вважаючи свої права порушеними, позивач звернувся з цим позовом до суду.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що оскільки контролюючий орган безпідставно застосував до позивача процедуру зупинення реєстрації податкових накладних в Реєстрі, передбачену Порядком №1165, за відсутності об`єктивних ознак неможливості здійснення позивачем операцій з постачання послуг та ймовірності уникнення виконання свого податкового обов`язку, вказане свідчить про протиправність рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації в Реєстрі податкових накладних №223 від 12.05.2022, №107 від 26.07.2022, №108 від 26.07.2022, №109 від 27.07.2022, №110 від 27.07.2022, №111 від 28.07.2022, №112 від 28.07.2022, №188 від 15.07.2022, №212 від 15.09.2022, №213 від 16.09.2022.
Як наслідок, з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання відповідача зареєструвати податкові накладні №223 від 12.05.2022, №107 від 26.07.2022, №108 від 26.07.2022, №109 від 27.07.2022, №110 від 27.07.2022, №111 від 28.07.2022, №112 від 28.07.2022, №188 від 15.07.2022, №212 від 15.09.2022, №213 від 16.09.2022 у Єдиному реєстрі податкових накладних.
Колегія суддів погоджується з наведеними висновками суду першої інстанції з огляду на таке.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У відповідності до п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Так, механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначено у Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі - Порядок №1246).
У відповідності до п. 2 Порядку №1246 податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
У силу вимог п. 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених п. 192.1 ст. 192 та п. 201.10 ст. 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до п. 201.1 ст. 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 ст. 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01.07.2015); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно з пунктом 13 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Пунктом 14 Порядку №1246 визначено, що квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
У відповідності до п. 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
З матеріалів справи вбачається, що підставою для зупинення реєстрації податкових накладних №223 від 12.05.2022, №188 від 15.07.2022, №107 від 26.07.2022, №108 від 26.07.2022, №109 від 27.07.2022, №110 від 27.07.2022, №111 від 28.07.2022, №112 від 28.07.2022, №212 від 15.09.2022, №213 від 16.09.2022 слугувало те, що такі податкові накладні відповідають пункту 8 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Так, Постановою Кабінету Міністрів України № 1165 від 11 грудня 2019 року затверджено Порядок з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165), яким визначено механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Відповідно до пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Згідно з пунктом 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Положеннями пунктів 10 та 11 Порядку № 1165 встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
При цьому, Додатком 1 Порядку №1165 визначено критерії ризиковості здійснення операцій.
Так, пунктом 8 додатку 1 до Порядку №1165 Критеріїв ризиковості здійснення операцій містить одну із можливих ознак ризиковості здійснення операцій, якою є: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Аналіз пункт 8 Критеріїв ризиковості здійснення операцій свідчить про те, що для того, аби встановити наявність у господарської операції такої ознаки мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію слід навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає платник податку, чого вимагає п. 11 Порядку №1165.
Однак, відсутність у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних зазначення конкретного критерію ризиковості здійснення операцій, про які йдеться у пункті 8 додатку 1 до Порядку №1165, свідчить про необґрунтованість віднесення господарської операції до відповідного критерію, що визначений пунктом 8 Критеріїв ризиковості господарських операцій.
При цьому, податковим органом не зазначено яке саме податкова інформація зумовила висновки про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку.
Крім того, у надісланих позивачу квитанціях не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкової накладної стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованої квитанції вимогам до таких, що визначені п. 11 Порядку №1165.
У даному випадку, можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних залежить від чіткого визначення відповідачами конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Використання податковим органом загального пункту щодо різновидів оцінки за критеріями ризику є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути обізнаним у моделюванні поведінки та таким, що не повідомлений про необхідність надання документів за вичерпним і зрозумілим переліком. Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.
Тобто, неможливо встановити з яких саме підстав воно прийнято, що вказує на невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії та призводить до його протиправності.
Колегія суддів звертає увагу, що невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 23 жовтня 2018 року у справі №822/1817/18 та від 22 липня 2019 року у справі №815/2985/18, від 20 серпня 2019 року у справі №2540/3009/18, від 18 вересня 2019 року у справі №826/6528/18.
Також, Верховний Суд у постанові від 27.07.2022 у справі №520/15348/2020 звернув увагу на те, що за відсутності чіткої вимоги щодо документів, які контролюючий орган вважав необхідними для реєстрації податкової накладної, в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної на позивача не може бути перекладена відповідальність у вигляді відмови в реєстрації податкової накладної (як несприятливий наслідок для позивача через обмеження його в правах платника ПДВ, зокрема в праві на збільшення реєстраційного ліміту в системі електронного адміністрування ПДВ).
У свою чергу, позивачем направлено до податкового органу повідомлення про надання пояснень та копій документів та копії первинних документів для підтвердження підстав подання податкових накладних.
При цьому, механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216 (надалі - Порядок №520).
Згідно з пунктом 4 Порядку № 520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
За приписами пункту 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
У відповідності до пункту 6 Порядку № 520, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/ озрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Пунктом 7 Порядку №520 визначено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 9 Порядку №520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За приписами п. 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Аналіз наведених норм права вказує на те, що можливість надання платником податків достатніх документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної/розрахунку коригування прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного переліку необхідних документів для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної. Необґрунтоване обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд, призводить до правової невизначеності, що не відповідає критерію обґрунтованості та пропорційності акта індивідуальної дії.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Необґрунтоване обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, а не будь-яких на власний розсуд, призводить до правової невизначеності, що не відповідає критерію обґрунтованості та пропорційності акта індивідуальної дії.
З матеріалів справи вбачається, що оскаржувані рішення містять посилання на не наданням платником податків первинних документів, а саме: щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання - передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, документів щодо підтвердження відповідної продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
При цьому, зі змісту оскаржуваних рішень неможливо встановити, копії яких документів досліджувались, що свідчить про не з`ясування специфіки проведеної господарської операції та не визначення переліку документів, які є достатніми для підтвердження реальності господарських операцій з урахуванням її змісту і обсягу.
У свою чергу, форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН передбачає, що у разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН через надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, контролюючий орган повинен зазначити конкретні документи, які складені із порушенням законодавства.
Зважаючи на викладене, оскаржувані рішення, повинні були б містити мотиви врахування та/або неврахування надісланих позивачем пояснень та доданих до нього документів, а саме: врахування поданих позивачем документів.
Відтак, оскаржувані рішення про відмову в реєстрації спірних податкових накладних не містять жодної конкретної/ інформації щодо причин, підстав та обґрунтувань прийняття таких рішень.
Ненаведення мотивів прийнятих рішень не дають змоги суду встановити дійсні підстави та причини, за яких цей орган дійшов саме таких висновків, надати їм належну правову оцінку, та встановити законність, обґрунтованість, пропорційність прийнятих рішень.
При цьому, надані платником податків суду та на розгляд контролюючого органу пояснення та первинні документи є достатніми для підтвердження викладених у поясненнях товариства щодо підтвердження відомостей, зазначених у спірних податкових накладних, а тому є достатніми для прийняття рішення про її реєстрацію.
Оскільки зупинення реєстрації спірних податкових накладних контролюючим органом було здійснено не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про необхідність визнання протиправними та скасування рішень про відмову у реєстрації спірних податкових накладних.
Приписами пункту 20 Порядку №1246 передбачено, що у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Як наслідок, для належного захисту порушеного права позивача необхідним є зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №223 від 12.05.2022, №107 від 26.07.2022, №108 від 26.07.2022, №109 від 27.07.2022, №110 від 27.07.2022, №111 від 28.07.2022, №112 від 28.07.2022, №188 від 15.07.2022, №212 від 15.09.2022, №213 від 16.09.2022 у Єдиному реєстрі податкових накладних.
З огляду на наведені правові норми та фактичні обставини справи колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позову.
Відповідно до п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.
Щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд, що і вчинено судом у даній справі.
Інші доводи апеляційної скарги не заслуговують на увагу, оскільки не впливають на висновки суду, викладені в оскаржуваному судовому рішенні.
За таких обставин, рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, і доводи апелянта, викладені у скарзі, не свідчать про порушення судом норм матеріального чи процесуального права, які могли б призвести до неправильного вирішення справи.
Отже при ухваленні оскаржуваної постанови судом першої інстанції було дотримано всіх вимог законодавства, а тому відсутні підстави для її скасування.
За правилами статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст. ст. 242, 250, 308, 310, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України суд,
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Львівській області - залишити без задоволення.
Рішення Київського окружного адміністративного суду від 31 липня 2023 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та не підлягає касаційному оскарженню, відповідно до п. 2 частини п`ятої ст. 328 КАС України.
Головуючий суддя О.М. Оксененко
Судді В.О. Аліменко
В.П. Мельничук
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.11.2023 |
Оприлюднено | 13.11.2023 |
Номер документу | 114803943 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні