ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
10 листопада 2023 рокум. Ужгород№ 260/7684/23
Закарпатський окружний адміністративний суд у складі: головуючої судді Маєцької Н.Д., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовною заявою Берегівської окружної прокуратури Закарпатської області (Закарпатська область, м. Берегове, вул. І. Сечені, буд. 15) в інтересах держави до Кам`янської сільської ради Берегівського району Закарпатської області (Закарпатська область, Берегівський район, с. Кам`янське, вул. Українська, буд. 1), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Арданівський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) Кам`янської сільської ради Берегівського району Закарпатської області (Закарпатська область, Берегівський район, с. Арданово, буд. 89) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
Берегівська окружна прокуратура Закарпатської області в інтересах держави звернулася до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Кам`янської сільської ради Берегівського району Закарпатської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Арданівський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) Кам`янської сільської ради Берегівського району Закарпатської області, в якій просить: 1) Визнати протиправною бездіяльність Кам`янської сільської ради Берегівського району Закарпатської області щодо не оформлення правовстановлюючих документів на приміщення Арданівського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Кам`янської сільської ради Берегівського району Закарпатської області, що знаходиться за адресою: буд. 89, с. Арданово, Берегівського району, Закарпатської області; 2) Зобов`язати Кам`янську сільську раду Берегівського району Закарпатської області вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на приміщення Арданівського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Кам`янської сільської ради Берегівського району Закарпатської області загальною площею 301,7 кв.м., вартістю 3996380,78 грн., що знаходиться за адресою: буд. 89, с. Арданово, Берегівського району, Закарпатської області.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що на території Кам`янської сільської ради Берегівського району знаходиться Арданівський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) Кам`янської сільської ради. В той же час, Кам`янською сільською радою, як органом місцевого самоврядування, що здійснює від імені та в інтересах територіальних громад, відповідні права власника комунального майна, упродовж майже двох років з моменту виготовлення технічного паспорта та отримання інформації про підтвердження факту не перебування вказаного об`єкту у державній власності, фактично не здійснено жодних юридично значимих обов`язкових дій щодо оформлення та державної реєстрації права власності на зазначену будівлю. Вказане свідчить про бездіяльність відповідача, яка полягає у безпідставному зволіканні в оформленні правовстановлюючих документів на майно, що належить територіальній громаді.
Відповідач відзив на позовну заяву не подав. Судом вжито достатніх заходів щодо належного повідомлення відповідача про відкриття провадження у справі та надано достатній строк для подання відзиву на позовну заяву.
Третя особа пояснення щодо позову суду не надала.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить наступних висновків.
Судом встановлено, що на території Кам`янської сільської ради Берегівського району за адресою: буд. 89, с. Арданово, Берегівського району, Закарпатської області знаходиться Арданівський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) Кам`янської сільської ради Берегівського району Закарпатської області.
Відповідно до рішення Кам`янської сільської ради № 117 від 30.12.2020 «Про повернення майна з оперативного управління відділу освіти Іршавської районної державної адміністрації на баланс Кам`янської сільської ради та затвердження актів приймання-передачі майна дошкільних навчальних закладів» майно Арданівського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Кам`янської сільської ради Берегівського району Закарпатської області взято на баланс Кам`янської сільської ради Берегівського району Закарпатської області та належить до комунальної власності.
Ринкова вартість нежитлового приміщення Арданівського закладу дошкільної освіти, загальною площею 301,7 кв.м, згідно з висновком про вартість об`єкта оцінки від 01.08.2023.2023 становить 3996380,78 гр.
За інформацією Кам`янської сільської ради від 26.06.2023 № 05-11/1497, реєстрація права власності на вказане приміщення Арданівського закладу дошкільної освіти сільською радою не здійснено.
Відповідно до витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, право власності чи будь-яке інше речове право на вказане нерухоме майно Кам`янською сільською радою не реєструвалися.
Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У відповідності до статті 121 Конституції України на органи прокуратури покладено функції представництва інтересів громадян і держави в судах у випадках визначених законом.
Право на звернення прокурора або його заступника до адміністративного суду в інтересах держави передбачено статтею 24 Закону України "Про прокуратуру" та статтею 53 КАС України.
Частиною другою статті 23 Закону України "Про прокуратуру" передбачено, що підставою представництва у суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Згідно з частиною четвертою статті 53 КАС України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.
Відповідно до частини п`ятої статті 53 КАС України у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
Відповідно до ст. 22 Закону України «Про освіту» юридична особа має статус закладу освіти, якщо основним видом її діяльності є освітня діяльність. Заклад освіти залежно від засновника може діяти як державний, комунальний, приватний чи корпоративний.
Згідно ст. 66 Закону України «Про освіту» сільські ради відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти, забезпечення доступності дошкільної та повної загальної середньої освіти, засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип) та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів.
Відповідно до ст. 80 Закону України «Про освіту», до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти, належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо. Основні фонди, оборотні кошти та інше майно державних і комунальних закладів освіти не підлягають вилученню, крім випадків, встановлених законом.
Частиною 2 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування» визначено, що підставою для набуття права комунальної власності є передана майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.
Згідно ст. 316 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.
Статтями 328, 331, ЦК України встановлено, що право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів.
Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.
Відповідно до ст. 182 ЦК України, право власності та інші речові права на нерухомі речі, до яких належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення (ч. 1 ст. 181 ЦК України), обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.
Згідно ч. 4 ст. 334 ЦК України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з моменту такої реєстрації.
Статтями 2, 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі - Закон №1952-ІV) визначено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Державна реєстрація прав здійснюється на засадах обов`язковості державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав. Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Крім того, ст. 4 Закону №1952-ІV передбачено, що речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, підлягають обов`язковій державній реєстрації.
У Державному реєстрі прав, відповідно до ст. 5 Закону №1952-ІV, реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.
Право власності на житловий будинок, будівлю, споруду, а також їх окремі частини може бути зареєстровано незалежно від того, чи зареєстровано право власності чи інше речове право на земельну ділянку, на якій вони розташовані.
Крім того, відповідно до ч. 3 ст. 182 ЦК України, ухилення від реєстрації права на нерухомість, окрім іншого, можуть бути оскаржені до суду.
Згідно пунктів 6, 7, 44 «Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127, державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса.
Для державної реєстрації прав заявник подає оригінали документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачені Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», іншими законами України та цим Порядком.
Для державної реєстрації права власності на об`єкт нерухомого майна державної або комунальної власності, будівництво якого завершено та право власності на який не зареєстровано до 1 січня 2013 року, за відсутності документа, що посвідчує набуття права державної або комунальної власності на такий об`єкт, подаються: технічний паспорт на об`єкт нерухомого майна; витяг з Єдиного реєстру об`єктів державної власності щодо такого об`єкта (у разі державної реєстрації права державної власності); документ, що підтверджує факт перебування об`єкта нерухомого майна у комунальній власності, виданий відповідним органом місцевого самоврядування (у разі державної реєстрації права комунальної власності); документ, що підтверджує факт відсутності перебування об`єкта нерухомого майна у державній власності, виданий Фондом державного майна чи його регіональним відділенням (у разі державної реєстрації права комунальної власності).
Статтями 13 та 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування здійснюють від імені Українського народу права власника в межах, визначених Конституцією.
Сільські, селищні, міські ради, згідно ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування», є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування, відповідно до п.п. 3 та 5 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування», є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
Відповідно до ст. 29 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад.
Права суб`єкта комунальної власності від імені та в інтересах територіальних громад здійснюють відповідні ради.
Тобто, єдиним органом, уповноваженим управляти комунальним майном, яке знаходиться на території с. Арданово, Берегівського району, Закарпатської області є Кам`янська сільська рада Берегівського району Закарпатської області.
Враховуючи викладене, Кам`янська сільська рада Берегівського району Закарпатської області зобов`язана згідно з вимогами чинного законодавства вжити заходів для оформлення та державної реєстрації права власності на приміщення Арданівського закладу дошкільної освіти.
Водночас, згідно інформації Кам`янської сільської ради від 20.07.2023 № 05-11/1663, 31.05.2021 виготовлено технічний паспорт на громадський будинок з господарським (допоміжними) будівлями та спорудами Арданівський заклад дошкільної освіти Кам`янської сільської ради, розташований за адресою: буд. 89, с. Арданово, Іршавського району (нині - Берегівський район), Закарпатської області, загальною площею 301,7 кв.м. Поряд з цим, на запит Кам`ямською сільською радою отримано лист Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях № 05-02-00388 від 15.03.2021 щодо підтвердження факту не перебування вказаного об`єкту у державній власності.
Разом з тим, за наявності підстав та відповідних повноважень Кам`янською сільською радою, як органом місцевого самоврядування, що здійснює від імені та в інтересах територіальних громад, відповідні права власника комунального майна, упродовж майже двох років з моменту виготовлення технічного паспорта та отримання інформації про підтвердження факту не перебування вказаного об`єкту у державній власності, фактично не здійснено жодних юридично значимих обов`язкових дій щодо оформлення та державної реєстрації права власності на зазначену вище будівлю.
Вказане свідчить про бездіяльність відповідача, яка полягає у безпідставному зволіканні в оформленні правовстановлюючих документів на майно, що належить територіальній громаді.
Враховуючи вищенаведене, суд приходить висновку, що така бездіяльність відповідача є протиправною та вважає за необхідне зобов`язати Кам`янську сільську раду Берегівського району Закарпатської області вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на приміщення Арданівського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Кам`янської сільської ради Берегівського району Закарпатської області загальною площею 301,7 кв.м., що знаходиться за адресою: Закарпатська область, Берегівський район, с. Арданово, буд. 89.
У відповідності до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 КАС України. Керівником Берегівської окружної прокуратури доведено правомірність звернення до суду з позовом та наявність підстав для задоволення позовних вимог.
У відповідності до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
З огляду на вищенаведене положення ч. 2 ст. 139 КАС України, судовий збір у даній справі з відповідача стягненню не підлягає.
Керуючись ст. ст. 5, 19, 77, 243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позовну заяву Берегівської окружної прокуратури Закарпатської області (Закарпатська область, м. Берегове, вул. І. Сечені, буд. 15) в інтересах держави до Кам`янської сільської ради Берегівського району Закарпатської області (Закарпатська область, Берегівський район, с. Кам`янське, вул. Українська, буд. 1, код ЄДРПОУ 04349550), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Арданівський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) Кам`янської сільської ради Берегівського району Закарпатської області (Закарпатська область, Берегівський район, с. Арданово, буд. 89, код ЄДРПОУ 33281640) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії - задовольнити.
2. Визнати протиправною бездіяльність Кам`янської сільської ради Берегівського району Закарпатської області щодо не оформлення правовстановлюючих документів на приміщення Арданівського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Кам`янської сільської ради Берегівського району Закарпатської області, що знаходиться за адресою: буд. 89, с. Арданово, Берегівського району, Закарпатської області.
3. Зобов`язати Кам`янську сільську раду Берегівського району Закарпатської області вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на приміщення Арданівського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Кам`янської сільської ради Берегівського району Закарпатської області, що знаходиться за адресою: буд. 89, с. Арданово, Берегівського району, Закарпатської області.
4. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
СуддяН.Д. Маєцька
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.11.2023 |
Оприлюднено | 13.11.2023 |
Номер документу | 114828357 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки) |
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Маєцька Н.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні