Рішення
від 08.11.2023 по справі 420/20107/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/20107/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 листопада 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді - Завальнюка І.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Грейн Пауер» до Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду із вказаним позовом, в якому просить суд визнати протиправним та скасувати прийняте Південним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків податкове повідомлення-рішення № 16934000702 від 06.06.2023.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що у період з 20.04.2023 року по 10.05.2023 року Південним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з Великими платниками податків (надалі ПМУ ДПС по роботі з ВПП, контролюючий орган, Відповідач) проведено документальну позапланову виїзну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю «Грейн Пауер» щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за лютий 2023 року від`ємного значення податку на додану вартість заявленого до бюджетного відшкодування, за результатами якої складено акт № 211/34-00-07-02/40427580 від 15.05.2023. Перевіркою встановлено порушення ТОВ «Грейн Пауер» пп. 14.1.18 п. 14.1 ст. 14, п. 200.1, п. 200.4, п. 20.8 ст. 200 Податкового кодексу України (надалі ПК України), оскільки ним завищено суму від`ємного ПДВ, що заявлено до бюджетного відшкодування на суму 310 672,00 грн, та в подальшому на підставі акту перевірки податковим органом прийнято спірне податкове повідомлення-рішення № 16934000702 від 06.06.2023. Позивач зазначає, що податковим органом в ході перевірки допущено помилку, що й слугувало підставою для безпідставних та необґрунтованих висновків. Зокрема, відповідач при обрахунку податкового кредиту ТОВ «Грейн Пауер» за декларацією від 20.03.2023 року, (реєстраційний № 9054516904), допустив помилку, а саме на сторінці 11 (третій абзац з верху) Відповідачем вказаний розрахунок суми податкового кредиту ТОВ «Грейн Пауер», яка сума значень рядків 10.1 + 10.2 + 10.3 + 11.1 + 11.2 + 11.3 + 12 + 13.1 (-/+) + 13.2 + (-/+) + 14, без врахування значення рядків 14, 15 та 16, що стало підставою помилкового висновку про завищення суми від`ємного значення ПДВ. В результаті допущеної відповідачем помилки при обчисленні суми податкового кредиту за декларацією від 20.03.2023 року (реєстраційний № 9054516904), було порушено положення розділу V Порядку № 21 та норм ст. 200 ПК України. Надалі ТОВ «ГРЕЙН ПАУЕР» у своїй декларації від 20.03.2023 (реєстраційний № 9054516904) визначила суму від`ємного значення, як різницю між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту періоду лютий 2023 року (рядок 17 - рядок 9 декларації), що дорівнює 12 535 586,00 грн (12 851 662,00 грн 316 076,00 грн.). З зазначеної суми від`ємного значення податку на додану вартість ТОВ «ГРЕЙН ПАУЕР» було вирахувано та заявлено до бюджетного відшкодування суму у розмірі 7 991 130,00 грн. Таким чином, ТОВ «ГРЕЙН ПАУЕР» визначило та здійснило розрахунки в податковій декларації від 20.03.2023 (реєстраційний № 9054516904) з повним дотриманням встановлених норм Податкового кодексу України та Порядку № 21, а отже сума від`ємного значення, яка підлягає бюджетному відшкодуванню дорівнює показникам рядка 20.2 зазначеної декларації та становить суму у розмірі 7 991 130,00 грн. Своєю чергою, розрахунки, наведені відповідачем в акті перевірки, не відповідають дійсним обставинам, не відповідають встановленим нормам закону, що свідчить про їх протиправність та як наслідок про наявність підстав для скасування податкового повідомлення-рішення № 16934000702 від 06.06.2023.

Ухвалою судді від 11.09.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі; постановлено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

28.09.2023 до суду від Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач позовні вимоги не визнав у повному обсязі, в задоволенні позову просив відмовити, зазначивши, що перевіркою, оформленою актом № 211/34-00-07-02/40427580 від 15.05.2023 виявлено порушення Товариством з обмеженою відповідальністю «Грейн Пауер» податкового законодавства, а саме пп. 14.1.18 п. 14.1 ст. 14, п. 200.1, п. 200.4, п. 20.8 ст. 200 Податкового кодексу України. Зокрема, ТОВ «Грейн Пауер» неправомірно використало від`ємне значення, сформоване у січні 2023 року у сумі 4 855 128,00 грн, та яке було зараховано до складу податкового кредиту у наступному місяці, лютому 2023 року, оскільки для вирахування від`ємного значення у лютому 2023 року повинні використовуватися дані податкових зобов`язань та кредиту, які виникли саме у лютому 2023 року.

Ухвалою суду від 11.09.2023 в задоволенні клопотання представника Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків із запереченнями проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження відмовлено.

04.10.2023 до суду від Товариства з обмеженою відповідальністю «Грейн Пауер» надійшла відповідь на відзив, згідно з якою позиція відповідача суперечить нормам Податкового кодексу України та положенням Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість затверджено наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 року № 21 (далі - Порядок № 21). Так відповідно до приписів п. 200.4 ст. 200 ПК України при від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума: а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200 1.3 статті 200 1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу - б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200 1.3 статті 200 1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету, в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду. З матеріалів справи вбачається, що ТОВ «Грейн Пауер» 20.02.2023 року було подано податкову декларацію з податку на додану вартість за звітній (податковий) період січень 2023 року (реєстраційний № 9028819426), яка була прийнята Відповідачем без зауважень. Відповідно до змісту зазначеної податкової декларації з ПДВ за січень 2023 року, ТОВ «Грейн Пауер» було розраховано та зазначено у рядку 21 суму від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду у розмірі 4 855 128,00 грн. Підпунктом 2 п. 5 розділу V Порядку № 21 встановлено порядок заповнення розділу III «Розрахунки за звітний період» податкової декларації, а саме: якщо в результаті розрахунку значення різниці між сумою податкових зобов`язань (рядок 9) і податкового кредиту (рядок 17) отримано від`ємне значення, то заповнюється рядок 19 декларації. З рядка 19 визначається сума перевищення від`ємного значення над сумою, обчисленою відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 розділу V Кодексу на момент подання податкової декларації. Визначена сума вказується у рядку 19.1 та зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 21). У разі якщо сума від`ємного значення (рядок 19) менша або дорівнює сумі, обчисленій відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 розділу V Кодексу на момент подання податкової декларації, рядок 19.1 не заповнюється. Надалі положення пп. 5 п. 5 розділу V Порядку № 21 передбачають, що сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 19.1 + рядок 20.3), відображається у рядку 21 та переноситься до рядка 16.1 наступного звітного (податкового) періоду. Зі змісту податкової декларації ТОВ «ГРЕЙН ПАУЕР» від 20.03.2023 року (реєстраційний № 9054516904) за лютий 2023 року вбачається, що сума у розмірі 4 855 128,00 грн. перенеслась до рядка 16.1, як і перебачено Порядком № 21. З моменту перенесення від`ємного значення з податкової декларації від 20.02.2023 року (реєстраційний № 9028819426) період січень 2023 року, з рядка 21 до рядка 16.1 податкової декларації від 20.03.2023 року (реєстраційний № 9054516904) період лютий 2023 року сума у розмірі 4 855 128,00 грн., відповідно до п. 4 «Податковий кредит» розділу V Порядку № 21 враховується при обчисленні податкового кредиту за період лютий 2023 року. Таким чином з зазначеного вище вбачається, що висновку Акту перевірки є помилковими, необґрунтованими та такими, що суперечать положенням Порядку № 21 та нормам ст. 200 ПК України. Своєю чергою винесене Відповідачем податкове повідомлення-рішення № 16934000702 від 06.06.2023 року є незаконним через те, що таке рішення ґрунтується на протиправних, тобто таких, що не відповідають встановленим нормам законодавства, висновках Акту перевірки, а отже підлягає скасуванню. Більш того, про помилковість розрахунків Відповідача додатково свідчить затверджена наказом Міністерства фінансів України 28 січня 2016 року № 21 форма податкової декларації, відповідно до якої до розрахунку податкового кредиту звітного періоду (рядок 17) включається сума від`ємного значення минулого податкового періоду (рядок 16). Близький за змістом висновок зробив Верховний Суд у своїй постанові від 24.02.2022 року справа № 640/20426/20.

Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість адміністративного позову та наявність підстав для його задоволення, з огляду на наступне.

Судом встановлено, що на підставі наказу від 18.04.2023 № 86 «Про проведення документальної позапланової перевірки ТОВ «Грейн Пауер» (40427580)» співробітниками Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на підставі пп. 19-1.1.6 п. 19-1.1 ст. 19-1, пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, пп. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75, пп. 78.1.8 п. 78.1 ст. 78, ст. 79, пп. 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ТОВ «Грейн Пауер» щодо дотримання податкового законодавства при декларування за лютий 2023 р. від`ємного значення податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету (вх. від 20.03.2023 № 9054516904) від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до бюджетного відшкодування, за результатами якої складено акт від 15.05.2023 № 211/34-00-07-02/40427580.

Перевіркою дотримання ТОВ «Грейн Пауер» податкового законодавства при декларуванні за лютий 2023 р. у декларації з ПДВ від`ємного значення з ПДВ, у т.ч. заявленого до відшкодування з бюджету, встановлено порушення пп. 14.1.8 ст. 14, п. 200.1, п. 200.4, п. 200.8 ст. 200 ПКУ, Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 № 21, внаслідок чого підприємством неправомірно внесено дані до Додатка № 3 «Розрахунок суми бюджетного відшкодування» до Декларації по ПДВ за лютий 2023 р., в частині неправомірного відображення в таблиці № 2 Додатку № 3 суми від`ємного значення, в результаті чого завищено суму ПДВ до відшкодування з Державного бюджету по декларації за лютий 2023 р. по рядку 20.2.1 на суму 310 672 грн.

На підставі вищевказаного акту перевірки Південним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків винесено податкове повідомлення-рішення від 06.06.2023 № 16934000702, яким відмовлено у бюджетному відшкодуванні ПДВ на рахунок платника у банку на суму 310 672 грн.

Позивач, зважаючи на протиправність та хибність висновків ПМУ ДПС по роботі ВВП, викладених в акті № 211/34-00-07-02/40427580 від 15.05.2023, прийняте на підставі такого акту податкове повідомлення-рішення № 16934000702 від 06.06.2023 року, яким ТОВ «Грейн Пауер» відмовлено у бюджетному відшкодуванні суми в розмірі 310 672,00 грн, звернувся за судовим захистом із даним адміністративним позовом.

Оцінивши належність, допустимість, достовірність наданих сторонами доказів, а також достатність та взаємний зв`язок у їх сукупності, суд вважає позовні вимоги підлягаючими задоволенню у зв`язку з наступним.

Зі змісту акту перевірки від 15.05.2023 № 211/34-00-07-02/40427580 вбачається, що ТОВ «Грейн Пауер» надано податкову декларацію з податку на додану вартість за лютий 2023 р. від 20.03.2023 № 9054516904, в якій платником самостійно визначено та задекларовано по рядку 20.2.1 Декларації суму ПДВ до відшкодування з Державного бюджету в розмірі 7 991 130 грн, а також надано до Декларації Додаток № 3 «Розрахунок суми бюджетного відшкодування», в якому зазначено, з яких саме періодів виникнення від`ємного значення складається сума ПДВ до відшкодування, а саме: за лютий 2023 р. в сумі 7 991 130 грн.

Податкові зобов`язання (рядок 9 декларації з ПДВ за лютий 2023 р.) податковий кредит (рядок 10.1 + 10.2 + 11.1 + 11.2 + 11.3 + 14 декларації з ПДВ за лютий 2023 р.) тобто 316 076 грн 7 996 534 грн = 7 680 458 грн (від`ємне значення).

Перевіркою встановлено, що відповідно до вимог п. 200.1 ст. 200 ПКУ по декларації за лютий 2023 р. розраховано від`ємне значення різниці між сумою податкових зобов`язань звітного періоду (лютий 2023 р.) та податковим кредитом звітного періоду (лютий 2023 р.).

За висновком перевіряючи, ТОВ «Грейн Пауер» за результатами декларування лютого 2023 р. мало від`ємне значення за лютий 2023 р. 7 680 458 грн, а тому підприємством неправомірно внесено до Додатку 3 «Розрахунок суми бюджетного відшкодування» Декларації за лютий 2023 р. інформацію щодо суми від`ємного значення по декларації за лютий 2023 р. та отримання бюджетного відшкодування з залишку віджимного значення звітного періоду: лютий 2023 р. в сумі 7 991 130 грн.

На підставі наведеного вище перевіряючі дійшли висновку, що на порушення пп. 14.1.18 п. 14.1 ст. 14, п. 200.1 ст. 200, п. 200.4 ст. 200, п. 200.8 ст. 200 Податкового кодексу України, Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 № 21, ТОВ «Грейн Пауер» неправомірно внесено дані до Додатка № 3 «Розрахунок суми бюджетного відшкодування» до Декларації по ПДВ за лютий 2023 року, в частині неправомірного відображення в таблиці №2 Додатку №3. суми від`ємного значення, в результаті чого завищено суму ПДВ до відшкодування з Державного бюджету по Декларації за лютий 2023 р. по рядку 20.2.1 на суму 310 672 гривень.

При цьому в акті перевірки зазначено, що суми в розмірі 226444 грн та 634776 грн завищені, що було встановлено в актах № 94/34-00-07-02/40427580 від 16.03.2023 та № 156/34-00-07-02/40427580 віл 17.04.2023, відповідно, а тому не повинні бути враховані у рядках 16, 17, 19, 20, 20.3 та 21 декларації за лютий 2023 р.

Так, у період з 21.02.2023 по 13.03.2023 ПМУ ДПС по роботі з ВПП, проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ «Грейн Пауер» щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за грудень 2022 року від`ємного значення податку на додану вартість заявленого до бюджетного відшкодування. За результатами перевірки складено Акт № 94/34-00-07-02/40427580 від 16.03.2023 року, яким встановлено порушення ТОВ «Грейн Пауер» п. 198.1, п. 198.2, п. 198.3 ст. 198, п. 200.1, п. 200.4 ст. 200 Податкового кодексу України, оскільки ним завищено суму ПДВ, яка підлягаю бюджетному відшкодуванню за грудень 2022 року у сумі 1 032 363,25 грн. та завищено суму від`ємного значення з ПДВ, що зараховується до складу наступного звітного періоду на суму 226 444,38 грн.

На підставі акту № 94/34-00-07-02/40427580 від 16.03.2023 відповідачем були винесені податкові повідомлення-рішення № 6534000702 та № 6634000702 від 06.04.2023 року, у яких зазначається що згідно з п. 54.3 ст. 54 та п. 58.1. п. 58 Податкового кодексу України та відповідно до пп. 20.1.4. п. 20.1 ст. 20, пп. 78.1.8. п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 р. № 2755-VI зі змінами та доповненнями, на підставі акту перевірки № 344/34-00-07-06/40427580 від 18 листопада 2022 року встановлено порушення п. 198.1, п. 198.2, п. 198.3 ст. 198, п. 200.1, п. 200.4 ст. 200 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 р. № 2755-VI (зі змінами та доповненнями), та зменшено суму бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, задекларовану на рахунок платника у банку у розмірі 1 031 363,25 грн. за грудень 2022 р., застосовано штрафні санкції у розмірі 515 681,50 грн. та зменшено суму від`ємного значення на суму 226 444,38 грн.

29.05.2023 року ухвалою Одеського окружного адміністративного суду було порушене провадження у справі № 420/12169/23 щодо визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень № 6534000702 та № 6634000702 від 06.04.2023 року.

Рішенням ООАС від 09.08.2023 справі № 420/12169/23 в задоволені адміністративного позову товариства з обмеженою відповідальністю «Грейн Пауер» до Південного міжрегіонального управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення відмовлено (рішення оскаржено в апеляційному порядку та не набрало законної сили).

В зазначеному рішенні суд дійшов висновку про те, що перевіркою правомірно встановлено порушення ТОВ «Грейн Пауер» п.200.1, пп. «б» п.200.4 ст.200 розд. V Податкового кодексу України в частині завищення задекларованої суми бюджетного відшкодування ПДВ на рахунок платника у банку на загальну суму 1 031 363 грн (ряд.20.2, 20.2.1 декларації).

Крім того, у період з 21.03.2023 по 10.04.2023 ПМУ ДПС по роботі з ВПП документальну позапланову виїзну ТОВ «Грейн Пауер» щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за січень 2023 року від`ємного значення податку на додану вартість заявленого до бюджетного відшкодування.

За результатами перевірки складено акт № 156/34-00-07-02/40427580 від 17.04.2023, яким встановлено порушення ТОВ «Грейн Пауер» п. 198.1, п. 198.2, п. 198.3 ст. 198, п. 200.1, пп. «в» п. 200.4 ст. 200 Податкового кодексу України, оскільки ним завищено суму ПДВ, що зараховується до складу наступного звітного періоду на суму 634 776,13 грн.

На підставі Акту № 156/34-00-07-02/40427580 від 17.04.2023 року Відповідачем було винесено податкове повідомлення-рішення № 11234000702 та від 10.05.2023 року, у якому зазначається що згідно з п. 54.3 ст. 54 та п. 58.1. п. 58 Податкового кодексу України та відповідно до пп. 20.1.4. п. 20.1 ст. 20, пп. 78.1.8. п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 р. № 2755-VI зі змінами та доповненнями, на підставі акту перевірки № 344/34-00-07-06/40427580 від 18 листопада 2022 року встановлено порушення п. 198.1, п. 198.2, п. 198.3 ст. 198, п. 200.1, пп. «в» п. 200.4 ст. 200 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 р. № 2755-VI (зі змінами та доповненнями), та зменшено суму від`ємного значення на суму 634 776,13 грн.

Не погодившись з прийнятим Відповідачем рішенням № 11234000702 та від 10.05.2023 року, ТОВ «ГРЕЙН ПАУЕР» 07.07.2023 року звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позивною заявою про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення № 11234000702 від 10.05.2023 року.

12.07.2023 року ухвалою Одеського окружного адміністративного суду було порушене провадження у справі № 420/16739/23 щодо визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення № 11234000702 від 10.05.2023.

Рішенням ООАС від 18.10.2023 по справі № 420/16739/23 у задоволенні позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «Грейн Пауер» до Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №11234000702 від 10.05.2023 відмовлено (рішення оскаржено в апеляційному порядку та не набрало законної сили).

За висновком суду у вищевказаному судовому рішенні, згідно Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 16 Витрати затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 318 від 31.12.1999 року, ТОВ «Грейн Пауер» неправомірно включено до складу адміністративних витрат суми витрат, які повинні відноситись до складу собівартості реалізованих товарів, робіт, послуг, чим завищено адміністративні витрати.

За правовою позицією ТОВ «Грейн Пауер», враховуючи що податкові повідомлення-рішення № 6534000702 та № 6634000702 від 06.04.2023, № 11234000702 від 10.05.2023 оскаржуються ТОВ «Грейн Пауер» у судовому порядку, визначене ними зменшення від`ємного значення відповідно не є узгодженим, а отже, неврахування відповідачем при перевірці Декларації за лютий 2023 року сум у розмірі 226 444,38 грн. (рішення № 6634000702 від 06.04.2023) та 634 776,13 грн. (рішення № 11234000702 від 10.05.2023), є передчасним та неправомірним.

Поряд із тим, на суму 226 444 грн встановлене перевіркою завищення задекларованих показників у р. 20.3, 21 Декларації за грудень 2022 р. Сума врахована в рядках (16, 17, 19, 20, 20.3, 21) Декларації за лютий 2023, яка впливає на формування від`ємного значення. Сума не враховується в результати перевірки декларації за лютий 2023 р., податкове повідомлення-рішення не вищенаведену суму не складається.

На суму 634 776 грн встановлене перевіркою завищення задекларованих показників у рядках 20.3, 20.1 декларації за січень 2023 р. Сума врахована в рядках (16, 17, 19, 20, 20.3, 21) декларації за лютий 2023 р., яка впливає на формування від`ємного значення. Сума не враховується в результаті перевірки декларації за лютий 2023 р., податкове повідомлення-рішення не вищенаведену суму не складається.

З огляду на матеріали справи, 20.03.2023 ТОВ «Грейн Пауер» подало до контролюючого органу податкову декларацію з ПДВ за лютий 2023 року (реєстраційний № 9054516904) разом з розрахунком суми бюджетного відшкодування (додаток 3) та заявою про повернення суми бюджетного відшкодування.

Відповідно до даних зазначених в податковій декларацій від 20.03.2023 року (реєстраційний № 9054516904) та додатках до неї ТОВ «Грейн Пауер» у лютому декларує наступні дані: - податкові зобов`язання 316 076,00 грн. (рядок 9); - податковий кредит 12 851 662,00 грн. (рядок 17); - від`ємне значення, як різниця між податковими зобов`язаннями та податковим кредитом 12 535 586,00 грн. (рядок 19); - від`ємне значення, що підлягає бюджетному відшкодуванню 7 991 130,00 грн. (рядок 20.2); - від`ємне значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду 4 544 456,00 грн. (рядок 21).

У додатку 3 «Розрахунок суми бюджетного відшкодування» до податкової декларації ПДВ від 20.03.2023 року (реєстраційний № 9054516904) ТОВ «Грейн Пауер» вказало, що сума, яка підлягає бюджетному відшкодуванню становить 7 991 130,00 грн., та сама сума також вказана у додатку 4 «Заяви про повернення суми бюджетного відшкодування та/або суми коштів на рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість та/або врахування реєстраційної суми платника податку, що реорганізується, в обрахунку реєстраційної суми правонаступника» до декларації за лютий 2023 року.

Сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 19.1 + рядок 20.3 декларації) (переноситься до рядка 16.1 декларації наступного звітного (податкового) періоду) дорівнює 4 855 128,00 грн.

У рядок 16.1 перенесена сума зазначена у рядку 21 податкової декларації ПДВ від 20.02.2023 року (реєстраційний № 9028819426) у розмірі 4 855 128,00 грн.

Порядок визначення суми податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або відшкодуванню з Державного бюджету України (бюджетному відшкодуванню), та строки проведення розрахунків, регламентовано статтею 200 ПК України.

Відповідно до пункту 200.1 означеної норми сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.

Пунктом 200.2 статті 200 ПК України передбачено, що при позитивному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету у строки, встановлені цим розділом.

Для перерахування податку до бюджету центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, надсилає центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриті рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, реєстр платників, в якому зазначаються назва платника, податковий номер та індивідуальний податковий номер платника, звітний період та сума податку, що підлягає перерахуванню до бюджету. На підставі такого реєстру центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриті рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, не пізніше останнього дня строку, встановленого цим Кодексом для самостійної сплати податкових зобов`язань, перераховує суми податку до бюджету.

За приписами пункту 200.4 статті 200 ПК України при від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума:

а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200 1.3 статті 200 1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу -

б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200 1.3 статті 200 1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету,

в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

Згідно з пунктом 200.7 статті 200 ПК України платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації.

Відповідно до пункту 200.8 статті 200 ПК України до податкової декларації або уточнюючих розрахунків (в разі їх подання) платником податків додаються розрахунок суми бюджетного відшкодування та оригінали митних декларацій. У разі якщо митне оформлення товарів, вивезених за межі митної території України, здійснювалося з використанням електронної митної декларації, така електронна митна декларація надається контролюючим органом за місцем митного оформлення контролюючому органу за місцем обліку такого платника податків в порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації кваліфікованого електронного підпису відповідно до закону.

Форма заяви про відшкодування та форма розрахунку суми бюджетного відшкодування визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики (пункт 200.9 статті 200 ПК України).

За приписами пункту 200.10 статті 200 ПК України у строк, передбачений абзацом першим пункту 76.3 статті 76 цього Кодексу, контролюючий орган проводить камеральну перевірку даних податкової декларації або уточнюючих розрахунків (в разі їх подання).

Платники податку, які мають право на бюджетне відшкодування відповідно до цієї статті та подали заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, отримують таке бюджетне відшкодування в разі узгодження контролюючим органом заявленої суми бюджетного відшкодування за результатами камеральної перевірки, а у випадках, визначених пунктом 200.11 цієї статті, - за результатами перевірки, зазначеної у такому пункті, що проводяться відповідно до цього Кодексу.

Як визначено пунктом 200.14 статті 200 ПК України якщо за результатами камеральної або документальної перевірки, контролюючий орган виявляє невідповідність суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації, то такий орган: у разі перевищення заявленої платником податку суми бюджетного відшкодування над сумою, визначеною контролюючим органом за результатами перевірок, надсилає платнику податку податкове повідомлення, в якому зазначаються сума такого перевищення та підстави для її вирахування; у разі з`ясування за результатами проведення перевірок факту, за яким платник податку не має права на отримання бюджетного відшкодування, надсилає платнику податку податкове повідомлення, в якому зазначаються підстави відмови в наданні бюджетного відшкодування.

Розділом III Порядку №21 регламентовано порядок оформлення та подання податкової звітності. Згідно з пунктом 10 розділу ІІІ Порядку №21 додатками до декларації є, зокрема: розрахунок суми бюджетного відшкодування (Д3) (додаток 3); заяви про повернення суми бюджетного відшкодування та/або суми коштів на рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість та/або врахування реєстраційної суми платника податку, що реорганізується, в обрахунку реєстраційної суми правонаступника (Д4) (додаток 4).

Пункт 4 розділу V Порядку №21 передбачає наступні правила заповнення розділу II «Податковий кредит» податкової декларації з ПДВ:

1) до розділу II «Податковий кредит» (рядки 10, 11 та 13 декларації) включаються обсяги придбання (виготовлення, будівництва, спорудження, створення) з податком на додану вартість (рядки 10.1 та 10.2) або без податку на додану вартість (рядок 10.3) товарів/послуг, необоротних активів на митній території України, ввезених на митну територію України товарів, необоротних активів (рядки 11.1 та 11.2), отриманих на митній території України від нерезидента послуг (рядок 13).

У рядку 13 також відображаються коригування податкового кредиту за отриманими на митній території України від нерезидента послугами;

2) у рядку 12 вказується обсяг ввезення на митну територію України товарів, при митному оформленні яких сплату податку на додану вартість було відстрочено шляхом видачі податкового векселя відповідно до підрозділу 3 розділу XX Кодексу. Цей рядок заповнюється у звітному (податковому) періоді, у якому податкові векселі погашені;

3) коригування податкового кредиту відображається у рядку 14.

При заповненні рядка 14 обов`язковим є подання (Д1) (додаток 1), що заповнюється в розрізі контрагентів;

4) у рядку 15 відображається коригування податкового кредиту у зв`язку з перерахунком частки використання необоротних активів, придбаних до 01 липня 2015 року, в оподатковуваних операціях, виходячи з фактичних обсягів проведених протягом року оподатковуваних та неоподатковуваних операцій.

Перерахунок частки використання необоротних активів, придбаних до 01 липня 2015 року, в оподатковуваних операціях здійснюється за підсумками одного, двох і трьох календарних років, що настають за роком, в якому вони почали використовуватись (введені в експлуатацію), у порядку і за формою відповідно до таблиці 3 "Перерахунок частки використання необоротних активів в оподатковуваних операціях" (Д7) (додаток 7).

Результати перерахунку сум податкового кредиту відображаються у податковій декларації за останній звітний (податковий) період року. У разі зняття з обліку платника податку, у тому числі за рішенням суду, коригування відображається платником податку у податковій декларації останнього податкового періоду, коли відбулося зняття з обліку.

При заповненні рядка 15 обов`язковим є подання (Д7) (додаток 7);

5) у рядку 16 відображається від`ємне значення, що включається до складу податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду.

У рядок 16.1 переноситься значення рядка 21 декларації за попередній звітний (податковий) період.

У рядку 16.2 вказуються суми збільшення/зменшення залишку від`ємного значення за результатами уточнюючих розрахунків, поданих протягом звітного (податкового) періоду.

У рядку 16.3 вказується сума збільшення/зменшення від`ємного значення за результатами перевірки контролюючого органу, що узгоджена протягом звітного (податкового) періоду.

У рядку 16.3 також вказується підтверджена за результатами документальної перевірки контролюючого органу сума від`ємного значення реорганізованого платника податку, що переноситься до податкового кредиту правонаступника (за умови подання таким правонаступником заяви (таблиця 3 додатка 2) у складі податкової декларації за звітний (податковий) період).

У разі заповнення рядків 16.2 та/або 16.3 обов`язковим є заповнення таблиці «Збільшено/зменшено залишок від`ємного значення за результатами перевірки контролюючого органу на підставі податкового повідомлення-рішення та/або уточнюючого розрахунку».

Своєю чергою, пунктом 5 розділу V Порядку №21 визначено такі правила заповнення розділу III «Розрахунки за звітний період» податкової декларації з ПДВ:

1) якщо в результаті розрахунку різниці між сумою податкових зобов`язань (рядок 9) і податкового кредиту (рядок 17) отримано позитивне значення, то заповнюється рядок 18 декларації.

У рядку 18 вказується сума податку на додану вартість, яка підлягає нарахуванню за підсумками поточного звітного (податкового) періоду та сплачується до загального фонду державного бюджету у порядку, визначеному у статті 200 Податкового кодексу України;

2) якщо в результаті розрахунку значення різниці між сумою податкових зобов`язань (рядок 9) і податкового кредиту (рядок 17) отримано від`ємне значення, то заповнюється рядок 19 декларації.

При від`ємному значенні суми податку на додану вартість, розрахованої інвестором (оператором) за угодою про розподіл продукції, така сума підлягає відшкодуванню інвестору (оператору) в порядку та строки, передбачені угодою про розподіл продукції, затвердженою Кабінетом Міністрів України. При цьому інвестор (оператор) має право на автоматичне бюджетне відшкодування такої суми в повному обсязі.

З рядка 19 визначається сума перевищення від`ємного значення над сумою, обчисленою відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 розділу V Кодексу на момент подання податкової декларації. Визначена сума вказується у рядку 19.1 та зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 21).

У разі якщо сума від`ємного значення (рядок 19) менша або дорівнює сумі, обчисленій відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 розділу V Кодексу на момент подання податкової декларації, рядок 19.1 не заповнюється.

Сума, обчислена відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 розділу V Кодексу на момент подання податкової декларації, зазначається у відповідному службовому полі у рядку 19.1;

3) сума від`ємного значення, що не перевищує суми, обчисленої відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 розділу V Кодексу на момент подання податкової декларації (рядок 19 - рядок 19.1), зазначається у рядку 20;

4) сума від`ємного значення (рядок 20 у декларації):

зараховується у зменшення суми податкового боргу, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до Кодексу) (відображається у рядку 20.1);

підлягає бюджетному відшкодуванню (відображається у рядку 20.2): на рахунок платника у банку (відображається у рядку 20.2.1) та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу з інших платежів, що сплачуються до Державного бюджету України (відображається у рядку 20.2.2).

Платники податку, які відповідно до статті 200 розділу V Кодексу мають право на бюджетне відшкодування податку на додану вартість, здійснюють розрахунок бюджетного відшкодування та додають до декларації (Д3) (додаток 3) та (Д4) (додаток 4).

Розрахунок суми бюджетного відшкодування здійснюється в межах суми, обчисленої відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 розділу V Кодексу на момент подання податкової декларації, за вирахуванням від`ємного значення поточного звітного (податкового) періоду, зарахованого у зменшення суми податкового боргу з податку на додану вартість.

Значення рядка 3 таблиці 1 (Д3) (додаток 3) переноситься до рядка 20.2 декларації;

зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

При заповненні рядка 20.2 обов`язковим є подання (Д3) (додаток 3) та (Д4) (додаток 4).

Залишок від`ємного значення після вирахування суми податкового боргу та суми бюджетного відшкодування (рядок 20 - рядок 20.1 - рядок 20.2) відображається у рядку 20.3;

5) сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 19.1 + рядок 20.3), відображається у рядку 21 та переноситься до рядка 16.1 наступного звітного (податкового) періоду.

При заповненні розділу III декларації "Розрахунки за звітний період" здійснюється обрахунок різниці між сумою податкових зобов`язань за звітний (податковий) період (рядок 9 декларації) та податкового кредиту (рядок 17 декларації). При цьому до складу податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду включається від`ємне значення попереднього звітного періоду (рядок 16.1 декларації, у який згідно з підпунктом 5 пункту 4 розділу V Порядку N 21 переноситься значення рядка 21 декларації за попередній звітний (податковий) період).

Таким чином, при розрахунку різниці між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду враховується увесь обсяг податкового кредиту, зазначений у рядку 17 декларації, до складу якого входить, у тому числі, сума від`ємного значення попереднього звітного періоду.

Якщо в результаті розрахунку значення різниці між сумою податкових зобов`язань і податкового кредиту отримано від`ємне значення, то таке від`ємне значення звітного (податкового) періоду може бути, зокрема, заявлене до бюджетного відшкодування або зараховане до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 16).

В свою чергу, відповідач при обрахунку податкового кредиту ТОВ «Грейн Пауер» за декларацією від 20.03.2023 (реєстраційний № 9054516904) суму податкового кредиту врахував, як суму значень рядків 10.1 + 10.2 + 10.3 + 11.1 + 11.2 + 11.3 + 12 + 13.1 (-/+) + 13.2 + (-/+) + 14, без врахування значення рядків 14, 15 та 16, що стало підставою помилкового висновку про завищення суми від`ємного значення ПДВ.

ТОВ «Грейн Пауер» у своїй декларації від 20.03.2023 року (реєстраційний № 9054516904) визначила суму від`ємного значення, як різницю між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту періоду лютий 2023 року (рядок 17 - рядок 9 декларації), що дорівнює 12 535 586,00 грн. (12 851 662,00 грн 316 076,00 грн.). З зазначеної суми від`ємного значення податку на додану вартість ТОВ «Грейн Пауер» було вирахувано та заявлено до бюджетного відшкодування суму у розмірі 7 991 130,00 грн.

Таким чином, ТОВ «Грейн Пауер» визначило та здійснило розрахунки в податковій декларації від 20.03.2023 року (реєстраційний № 9054516904) з дотриманням встановлених норм Податкового кодексу України та Порядку № 21, а отже сума від`ємного значення, яка підлягає бюджетному відшкодуванню дорівнює показникам рядка 20.2 зазначеної декларації та становить суму у розмірі 7 991 130,00 грн.

З аналіз зазначених вище норм Порядку № 21 вбачається, що усього сума податкового кредиту за період лютий 2023 року складається з суми рядків 10.1 + 10.2 + 10.3 + 11.1 + 11.2 + 11.3 + 12 + 13.1 (-/+) + 13.2 + (-/+) + 14 (-/+) + 15 (-/+) + 16 (- /+) колонки Б розділу ІІ «Податковий кредит», що додатково підтверджує затверджена наказом Міністерства фінансів України 28 січня 2016 року № 21 форма податкової декларації, відповідно до якої рядок 17 складається із суми значень рядків з 10 по 16. Таким чином, при розрахунку різниці між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду враховується увесь обсяг податкового кредиту, зазначений у рядку 17 декларації, до складу якого входить, у тому числі сума від`ємного значення попереднього звітного періоду (рядок 16).

Аналогічний правовий висновок викладено у постанові Верховного Суду від 24.02.2022 року справа № 640/20426/20.

Перевіряючи обґрунтованість та законність дій та рішень суб`єкта владних повноважень, суд враховує наведене нормативне регулювання та вимоги частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури.

Суд також враховує встановлений ст.3 Конституції України, ст. 6 КАС України принцип верховенства права, який в адміністративному судочинстві зобов`язує суд надавати законам та іншим нормативно-правовим актам тлумачення у спосіб, який забезпечує пріоритет прав людини при вирішенні справи. Тлумачення законів та нормативно-правових актів не може спричиняти несправедливих обмежень прав людини.

Вирішуючи спір, суд також враховує, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (див. рішення у справі Суомінен проти Фінляндії (Suominen v. Finland), № 37801/97, п. 36, від 1 липня 2003 року).

Суд акцентує увагу на приписах ч. 2 ст. 77 КАС України, відповідно до якої в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Однак, всупереч наведеним вимогам відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не надав суду достатніх беззаперечних доказів на обґрунтування обставин, на яких ґрунтуються його висновки про недотримання позивачем вимог податкового законодавства і не довів правомірності оскаржуваного податкового повідомлення-рішення, у зв`язку із чим останнє підлягає скасуванню.

Зважаючи на встановлені у справі обставини та з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про обґрунтованість адміністративного позову та наявність підстав для його задоволення.

Судові витрати розподілити відповідно до ст. 139 КАС України.

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Грейн Пауер» (01010, м. Київ, вул. Острозьких Князів, 32/2; ЄДРПОУ 40427580) до Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (65015, м. Одеса, пр-т Шевченка, 15/1; ЄДРПОУ 44104032 ВП) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків № 16934000702 від 06.06.2023.

Стягнути з бюджетних асигнувань Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Грейн Пауер» судовий збір в розмірі 4660,08 грн (чотири тисячі шістсот шістдесят грн 08 коп.).

Рішення суду набирає законної сили в порядку ст. 255 КАС України.

Рішення може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Суддя І.В. Завальнюк

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.11.2023
Оприлюднено13.11.2023
Номер документу114829908
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —420/20107/23

Ухвала від 21.10.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Завальнюк І.В.

Ухвала від 05.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Постанова від 01.05.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Ухвала від 07.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Ухвала від 06.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Рішення від 08.11.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Завальнюк І.В.

Ухвала від 02.10.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Завальнюк І.В.

Ухвала від 11.09.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Завальнюк І.В.

Ухвала від 14.08.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Завальнюк І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні