Постанова
від 01.05.2024 по справі 420/20107/23
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

01 травня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/20107/23

Головуючий в 1 інстанції: Завальнюк І.В.

Дата і місце ухвалення 08.11.2023р., м. Одеса

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

Головуючого судді: Бойка А.В.,

суддів: Федусика А.Г.,

Шевчук О.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі апеляційну скаргу Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 08 листопада 2023 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Грейн Пауер» до Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

В С Т А Н О В И В:

У серпні 2023 року товариство з обмеженою відповідальністю «Грейн Пауер» звернулось до суду першої інстанції з позовом до Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 16934000702 від 06.06.2023 року.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 08.11.2023 року позов задоволено.

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, Південне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків подало апеляційну скаргу, в якій посилалось на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.

У поданій апеляційній скарзі відповідач зазначив, що відповідно до п. 200.1 ст. 200 ПК України, сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту саме такого звітного (податкового) періоду, в даному випадку лютого 2023 року.

Апелянт зазначив, що сума ПДВ за лютий 2023 року, яка підлягає бюджетному відшкодуванню визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного податкового періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду, а саме податкові зобов`язання (рядок 9 декларації за лютий 2023 року) - податковий кредит (рядок 10.1 + 10.2 + 10.3 + 11.1 + 11.2 + 11.3 + 14 декларації з ПВ за лютий 2023 року), тобто 316 076 грн. 7 996 534грн. = 7 680 458 грн.

На думку апелянта підприємство ТОВ «Грейн Пауер» за результатами декларування лютого 2023 року мало від`ємне значення за лютий 2023 року в сумі 7 680 458 грн., а тому підприємством неправомірно внесено до Додатку 3 «Розрахунок суми бюджетного відшкодування» Декларації за лютий 2023 року інформацію, щодо суми від`ємного значення по Декларації за лютий 2023 року та отримання бюджетного відшкодування з залишку від`ємного значення звітного періоду: лютий 2023 року в сумі 7 991 130 грн.

Зважаючи на зазначене апелянт просить скасувати рішення Одеського окружного адміністративного суду від 08.11.2023 року та прийняти нове судове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог товариства.

Справу розглянуто в порядку письмового провадження відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України, згідно якого суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).

Заслухавши суддю-доповідача, переглянувши справу за наявними в ній доказами, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів зазначає наступне:

Судом встановлено, що 20.03.2023 року товариством з обмеженою відповідальністю «Грейн Пауер» було подано контролюючому органу податкову декларацію з ПДВ за лютий 2023 року (реєстраційний номер № 9054516904) разом із розрахунком суми бюджетного відшкодування та заявою на повернення суми бюджетного відшкодування.

Згідно показників поданої податкової декларації, товариством задекларовано від`ємне значення, що підлягає бюджетному відшкодуванню у розмірі 7 991 130 грн., від`ємне значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду в розмірі 4 544 456 грн.

Згідно розрахунку суми бюджетного відшкодування до податкової декларації ПДВ від 20.03.2023 року, позивачем заявлено до відшкодування ПДВ у розмірі 7 991 130 грн.

У період з 20.04.2023 року по 10.05.2023 року на підставі наказу від 18.04.2023 року № 86 посадовими особами Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на підставі пп. 19-1.1.6 п. 19-1.1 ст. 19-1, пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, пп. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75, пп. 78.1.8 п. 78.1 ст. 78, ст. 79, пп. 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, було проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ТОВ «Грейн Пауер» щодо дотримання податкового законодавства при декларування за лютий 2023 р. від`ємного значення податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету (вх. від 20.03.2023 № 9054516904) від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до бюджетного відшкодування, за результатами якої складено акт від 15.05.2023 року № 211/34-00-07-02/40427580.

Як вбачається з акту, перевіркою дотримання ТОВ «Грейн Пауер» податкового законодавства при декларуванні за лютий 2023 року у декларації з ПДВ від`ємного значення з ПДВ, у т.ч. заявленого до відшкодування з бюджету, встановлено порушення пп. 14.1.8 ст. 14, п. 200.1, п. 200.4, п. 200.8 ст. 200 ПКУ, Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 року № 21, внаслідок чого підприємством неправомірно внесено дані до Додатка № 3 «Розрахунок суми бюджетного відшкодування» до Декларації по ПДВ за лютий 2023 р., в частині неправомірного відображення в таблиці № 2 Додатку № 3 суми від`ємного значення, в результаті чого завищено суму ПДВ до відшкодування з Державного бюджету по декларації за лютий 2023 р. по рядку 20.2.1 на суму 310 672 грн.

На підставі вищевказаного акту перевірки Південним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків винесено податкове повідомлення-рішення від 06.06.2023 № 16934000702, яким відмовлено у бюджетному відшкодуванні ПДВ на рахунок платника у банку на суму 310 672 грн.

Не погоджуючись з вказаним податковим повідомленням-рішенням від 06.06.2023 року, позивач оскаржив його до суду першої інстанції.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції стосовно наявності підстав для задоволення поданого товариством з обмеженою відповідальністю «Грейн Пауер» позову, з огляду на наступне:

Так, в акті перевірки контролюючий орган посилався на те, що товариством було подано податкову декларацію з податку на додану вартість за лютий 2023 року. Контролюючий орган вказав на встановлення завищення на суму 226 44 грн. задекларованих показників у рядках 20.3 та 21 Декларації за грудень 2022 року (Акт від 16.03.2023 року № 94/34-00-07-025/40427580). Сума врахована у рядках (16, 17, 19, 20, 20.3, 21) Декларації за лютий 2023 року, яка впливає на формування від`ємного значення. Також вказано, що сума не враховується в результати перевірки декларації за лютий 2023 року, податкове повідомлення-рішення на вищенаведену суму не складається.

Крім того контролюючий орган зазначив про встановлення завищення на суму 634 776 грн. задекларованих показників у рядках 20.3 та 21 Декларації за січень 2023 року (Акт від 17.04.2023 року № 156/34-00-07-02/40427580). Сума врахована в теперішню перевірку в рядках (16, 17, 19, 20, 20.3, 21) Декларації за лютий 2023 року, яка впливає на формування від`ємного значення. Контролюючий орган вказав, що сума не враховується в результати перевірки декларації за лютий 2023 року, податкове повідомлення-рішення на вищезазначену суму не складається.

В свою чергу перевіркою достовірності і правильності визначення суми від`ємного значення, яка підлягає бюджетному відшкодуванню (показник рядка 20.2 «Сума від`ємного значення, що не перевищує суму, обчислену відповідно до п. 2001.3 ст. 2001 ПК України на момент подання податкової декларації (рядок 19 - рядок 19.1), яка підлягає бюджетному відшкодуванню (рядок 20.2.1 + рядок 20.2.2) (рядок 3 Д3) на рахунок платника у банку» Декларації) встановлено завищення суми ПДВ, яка підлягає бюджетному відшкодуванню в сумі 310 672 грн.

У поданій податковій декларації з податку на додану вартість за лютий 2023 р. від 20.03.2023 року № 9054516904 товариством самостійно визначено та задекларовано по рядку 20.2.1 Декларації суму ПДВ до відшкодування з Державного бюджету в розмірі 7 991 130 грн, а також надано до Декларації Додаток № 3 «Розрахунок суми бюджетного відшкодування», в якому зазначено, з яких саме періодів виникнення від`ємного значення складається сума ПДВ до відшкодування, а саме: за лютий 2023 р. в сумі 7 991 130 грн.

Відповідач вказував на те, що відповідно до п. 200.1 ст. 200 ПК України, сума ПДВ по декларації за лютий 2023 року, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду, а саме: податкові зобов`язання (рядок 9 декларації з ПДВ за лютий 2023 р.) податковий кредит (рядок 10.1 + 10.2 + 11.1 + 11.2 + 11.3 + 14 декларації з ПДВ за лютий 2023 р.) тобто 316 076 грн 7 996 534 грн = 7 680 458 грн (від`ємне значення).

Перевіркою встановлено, що відповідно до вимог п. 200.1 ст. 200 ПКУ по декларації за лютий 2023 р. розраховано від`ємне значення різниці між сумою податкових зобов`язань звітного періоду (лютий 2023 р.) та податковим кредитом звітного періоду (лютий 2023 р.).

За висновком перевіряючих, ТОВ «Грейн Пауер» за результатами декларування лютого 2023 р. мало від`ємне значення за лютий 2023 року - 7 680 458 грн, а тому підприємством неправомірно внесено до Додатку 3 «Розрахунок суми бюджетного відшкодування» Декларації за лютий 2023 р. інформацію щодо суми від`ємного значення по декларації за лютий 2023 р. та отримання бюджетного відшкодування з залишку віджимного значення звітного періоду: лютий 2023 р. в сумі 7 991 130 грн.

На підставі наведеного вище посадові особи контролюючого органу дійшли висновку, що на порушення пп. 14.1.18 п. 14.1 ст. 14, п. 200.1 ст. 200, п. 200.4 ст. 200, п. 200.8 ст. 200 Податкового кодексу України, Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 № 21, ТОВ «Грейн Пауер» неправомірно внесено дані до Додатка № 3 «Розрахунок суми бюджетного відшкодування» до Декларації по ПДВ за лютий 2023 року, в частині неправомірного відображення в таблиці №2 Додатку №3 суми від`ємного значення, в результаті чого завищено суму ПДВ до відшкодування з Державного бюджету по Декларації за лютий 2023 р. по рядку 20.2.1 на суму 310 672 гривень.

Не погоджуючись з вказаними висновками податкового органу, ТОВ «Грейн Пауер» вказувало на те, що відповідач безпідставно дійшов висновку про завищення показників декларації з ПДВ за лютий 2023 року на суму 226 44 грн. (Акт від 16.03.2023 року № 94/34-00-07-025/40427580) та на суму 634 776 грн. (Акт від 17.04.2023 року № 156/34-00-07-02/40427580), з огляду на те, що товариством були оскаржені в судовому порядку податкові повідомлення-рішення від 06.04.2023 року № 6534000702, № 6534000702, винесені на підставі акту перевірки від 16.03.2023 року № 94/34-00-07-025/40427580 та від 10.05.2023 року № 11234000702, винесене на підставі акту перевірки від 17.04.2023 року № 156/34-00-07-02/40427580, тобто не вказані ППР не є узгодженими та станом на момент проведення перевірки декларації з ПВ за лютий 2023 року рішення судові рішення у справах № 420/12169/23 та № 420/16739/23 не прийняті.

З огляду на викладене позивач вважає, що неврахування відповідачем при проведенні перевірки декларації з ПДВ за лютий 2023 року сум 226 44 грн. та 634 776 грн. є протиправним.

Крім того позивач вказав на те, що контролюючим органом неправомірно при обрахунку податкового кредиту товариства за декларацією від 20.03.2023 року не враховано значення рядків 14, 15 та 16, що стало підставою помилкового висновку про завищення суми від`ємного значення ПДВ.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів зазначає наступне:

Відповідно до пункту 200.1 статті 200 Податкового кодексу України, сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.

Згідно пункту 200.2 статті 200 Податкового кодексу України, при позитивному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету у строки, встановлені цим розділом.

За положеннями пункту 200.4 статті 200 ПК України, при від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума:

а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу -

б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету.

в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

Згідно з пунктом 200.7 статті 200 ПК України платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації.

Відповідно до пункту 200.8 статті 200 ПК України до податкової декларації або уточнюючих розрахунків (в разі їх подання) платником податків додаються розрахунок суми бюджетного відшкодування та оригінали митних декларацій. У разі якщо митне оформлення товарів, вивезених за межі митної території України, здійснювалося з використанням електронної митної декларації, така електронна митна декларація надається контролюючим органом за місцем митного оформлення контролюючому органу за місцем обліку такого платника податків в порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації кваліфікованого електронного підпису відповідно до закону.

Пунктом 200.9 статті 200 ПК України визначено, що форма заяви про відшкодування та форма розрахунку суми бюджетного відшкодування визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики (пункт 200.9 статті 200 ПК України).

Згідно пункту 200.10 статті 200 ПК України, у строк, передбачений абзацом першим пункту 76.3 статті 76 цього Кодексу, контролюючий орган проводить камеральну перевірку даних податкової декларації або уточнюючих розрахунків (в разі їх подання).

Платники податку, які мають право на бюджетне відшкодування відповідно до цієї статті та подали заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, отримують таке бюджетне відшкодування в разі узгодження контролюючим органом заявленої суми бюджетного відшкодування за результатами камеральної перевірки, а у випадках, визначених пунктом 200.11 цієї статті, - за результатами перевірки, зазначеної у такому пункті, що проводяться відповідно до цього Кодексу.

Також пунктом 200.11 статті 200 ПК України визначено, що контролюючий орган має право протягом 60 календарних днів, що настають за граничним строком подання податкової декларації, а в разі якщо така податкова декларація надана після закінчення граничного строку - за днем її фактичного подання, провести документальну перевірку платника податку у порядку, передбаченому підпунктом 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу.

Рішення про проведення документальної перевірки має бути прийнято не пізніше закінчення граничного строку проведення камеральної перевірки.

Відповідно до п. 200.12 статті 200 ПК України, зазначена у заяві сума бюджетного відшкодування вважається узгодженою в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування з однієї із таких дат:

а) з дня, наступного за днем закінчення граничного строку проведення перевірки, в разі, якщо контролюючим органом внесені до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування відомості про відсутність порушень під час такої перевірки;

б) з дня, наступного за днем закінчення граничного строку проведення камеральної перевірки, в разі, якщо контролюючим органом не внесені до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування відомості про дату початку та закінчення проведення перевірки даних, зазначених у податковій декларації або уточнюючому розрахунку, з обов`язковою відміткою щодо виду перевірки (камеральна, документальна);

в) з дня, наступного за днем закінчення граничного строку, передбаченого цим Кодексом для складення акта перевірки, в разі, якщо контролюючим органом не внесені до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування відомості про дату складення акта перевірки;

г) з дня, наступного за днем закінчення граничного строку, передбаченого цим Кодексом для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення, в разі, якщо контролюючим органом не внесені до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування відомості про дату та номер податкового повідомлення-рішення;

ґ) з дня визнання протиправним та/або скасування податкового повідомлення-рішення.

Положеннями пункту 200.14 статті 200 ПК України визначено, що якщо за результатами камеральної або документальної перевірки, контролюючий орган виявляє невідповідність суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації, то такий орган:

б) у разі перевищення заявленої платником податку суми бюджетного відшкодування над сумою, визначеною контролюючим органом за результатами перевірок, надсилає платнику податку податкове повідомлення, в якому зазначаються сума такого перевищення та підстави для її вирахування;

в) у разі з`ясування за результатами проведення перевірок факту, за яким платник податку не має права на отримання бюджетного відшкодування, надсилає платнику податку податкове повідомлення, в якому зазначаються підстави відмови в наданні бюджетного відшкодування.

У разі коли за результатами перевірки сум податку, заявлених до відшкодування, платник податку розпочинає процедуру адміністративного або судового оскарження, контролюючий орган не пізніше наступного робочого дня після отримання відповідного повідомлення від платника або ухвали суду про порушення провадження у справі зобов`язаний внести відповідні дані до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.

Після закінчення процедури адміністративного оскарження або набрання законної сили рішенням суду контролюючий орган на наступний робочий день після отримання відповідного рішення зобов`язаний внести до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування дані щодо узгодженої суми бюджетного відшкодування платника (п. 200.15 ст. 200 ПК України).

Наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 року № 21, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 29 січня 2016 р. за № 159/28289, затверджено Порядок заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість (далі Порядок № 21).

Пунктами 1-2 розділу ІІІ Порядку № 21 передбачено, що декларація подається платником у визначений у пункті 2 розділу II цього Порядку строк за формою, встановленою на дату подання. До декларації вносяться дані податкового обліку платника окремо за кожний звітний (податковий) період без наростаючого підсумку. Декларація та додатки до неї, а також інша податкова звітність з податку на додану вартість, зазначена у пункті 6 розділу І цього Порядку, подаються до контролюючого органу за місцем обліку платника податку відповідно до встановленого законодавством порядку сплати податку.

Пунктом 10 розділу III Порядку №21 визначено, що додатком до декларації є, зокрема, розрахунок суми бюджетного відшкодування (Д3) (додаток 3); заява про повернення суми бюджетного відшкодування та/або суми коштів на рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість та/або врахування реєстраційної суми платника податку, що реорганізується, в обрахунку реєстраційної суми правонаступника (Д4) (додаток 4).

Розділом V Порядку № 21 регламентований порядок заповнення податкової декларації.

Так, відповідно до пункту 4 розділу V Порядку №21:

1)до розділу II «Податковий кредит» (рядки 10, 11 та 13 декларації) включаються обсяги придбання (виготовлення, будівництва, спорудження, створення) з податком на додану вартість (рядки 10.1, 10.2 та 10.3) або без податку на додану вартість (рядок 10.4) товарів/послуг, необоротних активів на митній території України, ввезених на митну територію України товарів, необоротних активів (рядки 11.1, 11.2 та 11.3), отриманих на митній території України від нерезидента послуг (рядки 13.1 та 13.2).

При заповненні рядків 10.1, 10.2 та/або 10.3 обов`язковим є подання (Д1) (додаток 1), що заповнюється в розрізі контрагентів.

У рядку 13.1 відображаються обсяги отриманих на митній території України від нерезидента послуг, а також коригування податкового кредиту за такими операціями, що оподатковуються за основною ставкою.

У рядку 13.2 відображаються обсяги отриманих на митній території України від нерезидента послуг, а також коригування податкового кредиту за такими операціями, що оподатковуються за ставкою 7 %;

2) у рядку 12 вказується обсяг ввезення на митну територію України товарів, при митному оформленні яких сплату податку на додану вартість було відстрочено шляхом видачі податкового векселя відповідно до підрозділу 3 розділу XX Кодексу. Цей рядок заповнюється у звітному (податковому) періоді, у якому податкові векселі погашені;

3) коригування податкового кредиту відображається у рядку 14.

При заповненні рядка 14 обов`язковим є подання (Д1) (додаток 1), що заповнюється в розрізі контрагентів;

4) у рядку 15 відображається коригування податкового кредиту у зв`язку з перерахунком частки використання необоротних активів, придбаних до 01 липня 2015 року, в оподатковуваних операціях, виходячи з фактичних обсягів проведених протягом року оподатковуваних та неоподатковуваних операцій.

Результати перерахунку сум податкового кредиту відображаються у податковій декларації за останній звітний (податковий) період року. У разі зняття з обліку платника податку, у тому числі за рішенням суду, коригування відображається платником податку у податковій декларації останнього податкового періоду, коли відбулося зняття з обліку.

При заповненні рядка 15 обов`язковим є подання (Д6) (додаток 6);

5) у рядку 16 відображається від`ємне значення, що включається до складу податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду.

У рядок 16.1 переноситься значення рядка 21 декларації за попередній звітний (податковий) період.

У рядку 16.2 вказуються суми збільшення/зменшення залишку від`ємного значення за результатами уточнюючих розрахунків, поданих протягом звітного (податкового) періоду.

У рядку 16.3 вказується сума збільшення/зменшення від`ємного значення, узгоджена за результатами перевірки контролюючого органу, у звітному (податковому) періоді, на який припадає день узгодження податкового повідомлення-рішення, враховуючи процедури адміністративного оскарження відповідно до статті 56 розділу II Кодексу.

У рядку 16.3 також вказується узгоджена за результатами документальної перевірки контролюючого органу сума від`ємного значення реорганізованого платника податку, що переноситься до податкового кредиту правонаступника (за умови подання таким правонаступником заяви (таблиця 3 (Д2) (додаток 2)) у складі податкової декларації за звітний (податковий) період), на який припадає день узгодження, враховуючи процедури адміністративного оскарження відповідно до статті 56 розділу II Кодексу.

У разі заповнення рядків 16.2 та/або 16.3 обов`язковим є заповнення таблиці "Збільшено/зменшено залишок від`ємного значення за результатами перевірки контролюючого органу на підставі податкового повідомлення-рішення та/або уточнюючого розрахунку".

Крім того пунктом 5 розділу V Порядку №21 передбачені наступні правила заповнення розділу III "Розрахунки за звітний період" податкової декларації з ПДВ:

1) якщо в результаті розрахунку різниці між сумою податкових зобов`язань (рядок 9) і податкового кредиту (рядок 17) отримано позитивне значення, то заповнюється рядок 18 декларації.

У рядку 18 вказується сума податку на додану вартість, яка підлягає нарахуванню за підсумками поточного звітного (податкового) періоду та сплачується до загального фонду державного бюджету у порядку, визначеному у статті 200 Податкового кодексу України;

2) якщо в результаті розрахунку значення різниці між сумою податкових зобов`язань (рядок 9) і податкового кредиту (рядок 17) отримано від`ємне значення, то заповнюється рядок 19 декларації.

З рядка 19 визначається сума перевищення від`ємного значення над сумою, обчисленою відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 розділу V Кодексу на момент подання податкової декларації. Визначена сума вказується у рядку 19.1 та зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 21).

У разі якщо сума від`ємного значення (рядок 19) менша або дорівнює сумі, обчисленій відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 розділу V Кодексу на момент подання податкової декларації, рядок 19.1 не заповнюється.

Сума, обчислена відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 розділу V Кодексу на момент подання податкової декларації, зазначається у відповідному службовому полі у рядку 19.1;

3) сума від`ємного значення, що не перевищує суми, обчисленої відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 розділу V Кодексу на момент подання податкової декларації (рядок 19 - рядок 19.1), зазначається у рядку 20;

4) сума від`ємного значення (рядок 20 у декларації):

зараховується у зменшення суми податкового боргу, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до Кодексу) (відображається у рядку 20.1);

підлягає бюджетному відшкодуванню (відображається у рядку 20.2): на рахунок платника у банку (відображається у рядку 20.2.1) та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу з інших платежів, що сплачуються до Державного бюджету України (відображається у рядку 20.2.2).

Платники податку, які відповідно до статті 200 розділу V Кодексу мають право на бюджетне відшкодування податку на додану вартість, здійснюють розрахунок бюджетного відшкодування та додають до декларації (Д3) (додаток 3) та (Д4) (додаток 4).

Розрахунок суми бюджетного відшкодування здійснюється в межах суми, обчисленої відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 розділу V Кодексу на момент подання податкової декларації, за вирахуванням від`ємного значення поточного звітного (податкового) періоду, зарахованого у зменшення суми податкового боргу з податку на додану вартість.

Значення рядка 3 таблиці 1 (Д3) (додаток 3) переноситься до рядка 20.2 декларації;

зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

При заповненні рядка 20.2 обов`язковим є подання (Д3) (додаток 3) та (Д4) (додаток 4).

Залишок від`ємного значення після вирахування суми податкового боргу та суми бюджетного відшкодування (рядок 20 - рядок 20.1 - рядок 20.2) відображається у рядку 20.3;

5) сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 19.1 + рядок 20.3), відображається у рядку 21 та переноситься до рядка 16.1 наступного звітного (податкового) періоду.

Як вбачається з матеріалів справи, ТОВ «Грейн Пауер» у податковій декларації з ПДВ за лютий 2023 року від 20.03.2023 року (реєстраційний № 9054516904) визначило суму від`ємного значення, як різницю між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту періоду лютий 2023 року (рядок 17 - рядок 9 декларації), що дорівнює 12 535 586,00 грн. (12 851 662,00 грн 316 076,00 грн.).

З зазначеної суми від`ємного значення податку на додану вартість ТОВ «Грейн Пауер» було вирахувано та заявлено до бюджетного відшкодування суму у розмірі 7 991 130,00 грн.

За результатами перевірки контролюючий орган вказав на відхилення показника рядка 17 «Усього податкового кредиту» Декларації за лютий 2023 року на 861 220 грн. внаслідок завищення позивачем значення рядка 16.1 (значення рядка 21 попереднього звітного (податкового) кредиту) та відповідно рядка 16 (від`ємне значення, що включається до складу податкового кредиту поточного звітного (податкового кредиту).

Як зазначає податковий орган зазначене відхилення на суму 861 220 грн. виникло внаслідок зазначення товариством у рядку 16 суми від`ємного значення за попередній період без урахування висновків попередніх перевірок, якими таку суму було зменшено (226 444 грн + 634 776 грн.).

Судом встановлено, що вказане відхилення не виплинуло на висновок контролюючого органу про завищення товариством суми ПДВ, яка підлягає бюджетному відшкодуванню за лютий 2023 року на суму 310 672 грн., оскільки суму від`ємного значення за попередні періоди (рядок 16) контролюючий орган не враховував при розрахунку суму бюджетного відшкодування за лютий 2023 року. Встановлено, що при розрахунку суми, яка підлягає бюджетному відшкодуванню за лютий 2023 року контролюючий орган враховував лише показник податкового кредиту за лютий 2023 року (без врахування від`ємного значення, яке виникло у минулому податковому періоді) та показник податкових зобов`язань за лютий 2023 року.

Однак, колегія суддів вважає, що контролюючим органом невірно здійснено розрахунок суми ПДВ, яка підлягає бюджетному відшкодуванню за лютий 2023 року, а тому надає оцінку і доводам перевіряючих про встановлення відхилення у показниках від`ємного значення за попередні періоди.

Судом встановлено, що у період з 21.02.2023 року по 13.03.2023 року ПМУ ДПС по роботі з ВПП було проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ «Грейн Пауер» щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за грудень 2022 року від`ємного значення податку на додану вартість заявленого до бюджетного відшкодування, в ході якої було встановлено завищення товариством суми ПДВ, яка підлягаю бюджетному відшкодуванню за грудень 2022 року у розмірі 1 032 363,25 грн. та завищення суми від`ємного значення з ПДВ, що зараховується до складу наступного звітного періоду на 226 444,38 грн.

За результатами вказаної перевірки складено Акт № 94/34-00-07-02/40427580 від 16.03.2023 року, на підставі якого винесені податкові повідомлення-рішення № 6534000702 та № 6634000702 від 06.04.2023 року, якими зменшено товариству суму бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, задекларовану на рахунок платника у банку у розмірі 1 031 363,25 грн. за грудень 2022 р., застосовано штрафні санкції у розмірі 515 681,50 грн. та зменшено суму від`ємного значення на суму 226 444,38 грн.

На момент подачі податкової декларації за лютий 2023 року ( а саме станом на 20.03.2023 року) контролюючим органом податкові повідомлення-рішення винесені не були.

Однак, в подальшому, після їх винесення, ТОВ «Грейн Пауер» оскаржило їх до суду.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 09.08.2023 року у справі № 420/12169/23 в задоволені адміністративного позову товариства з обмеженою відповідальністю «Грейн Пауер» до Південного міжрегіонального управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення відмовлено.

Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 08.11.2023 року скасовано рішення Одеського окружного адміністративного суду від 09 серпня 2023 року та ухвалено нове судове рішення, яким адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ГРЕЙН ПАУЕР» задоволено в повному обсязі. Визнано протиправними та скасовано податкові повідомлення-рішення Південного міжрегіонального управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків від 06 квітня 2023 року №6534000702 та № 6634000702.

Крім того, у період з 21.03.2023 року по 10.04.2023 року ПМУ ДПС по роботі з ВПП документальну позапланову виїзну ТОВ «Грейн Пауер» щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за січень 2023 року від`ємного значення податку на додану вартість заявленого до бюджетного відшкодування, в ході якої було встановлено завищення товариством суми ПДВ, що зараховується до складу наступного звітного періоду на 634 776,13 грн.

За результатами перевірки складено акт № 156/34-00-07-02/40427580 від 17.04.2023, на підставі якого контролюючим органом винесено податкове повідомлення-рішення № 11234000702 від 10.05.2023 року.

Не погодившись з прийнятим відповідачем рішенням від 10.05.2023 року № 11234000702, ТОВ «Грейн Пауер» оскаржило його до Одеського окружного адміністративного суду.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 18.10.2023 року по справі № 420/16739/23 у задоволенні позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «Грейн Пауер» до Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №11234000702 від 10.05.2023 відмовлено (рішення оскаржено в апеляційному порядку та не набрало законної сили).

Враховуючи той факт, що контролюючим органом спірні податкові повідомлення-рішення на момент подачі декларації за лютий 2023 року винесені не були, а в подальшому вони були оскаржені товариством у судового порядку та, відповідно, не вважались узгодженими, підстави для зменшення показників від`ємного значення у рядку 16 податкової декларації за лютий 2023 року у контролюючого органу були відсутні.

Що стосується висновків податкового органу про завищення товариством суми ПДВ, яка підлягає бюджетному відшкодуванню за лютий 2023 року, колегія суддів зазначає наступне:

Як встановлено в ході розгляду справи, ТОВ «Грейн Пауер» визначило суму, яка підлягає бюджетному відшкодуванню за лютий 2023 року шляхом здійснення розрахунку різниці між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду, врахувавши увесь обсяг податкового кредиту, зазначений у рядку 17 Декларації, в тому числі і суму від`ємного значення попереднього звітного періоду (рядок 16).

В свою чергу на думку податкового органу для визначення суми бюджетного відшкодування враховується різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту саме даного звітного (податкового) періоду (у даному випадку лютого 2023 року) без врахування від`ємного значення попереднього звітного періоду. На думку відповідача такий розрахунок проводиться шляхом визначення різниці між податковими зобов`язаннями (рядок 9) та податковим кредитом (рядок 10.1 + 10.2 + 10.3 + 11.1 + 11.2 + 11.3 + 14 декларації з ПВ за лютий 2023 року).

Однак колегія суддів вважає такий висновок помилковим, з огляду на наступне:

Аналіз положень пунктів 4 та 5 розділу V Порядку №21 дає підстави для висновку, що сума від`ємного значення, яка підлягає бюджетному відшкодуванню на рахунок платника у банку (рядок 20.2.1) визначається самостійно платником зі складу суми зазначеної у рядку 19 (від`ємне значення між сумою податкових зобов`язань (рядок 9) і податкового кредиту (рядок 17)). При цьому у рядку 17 вказується загальна сума за розділом II «Податковий кредит».

Таким чином на формування показника 17 у податковій декларації впливає також сума від`ємного значення за попередній податковий період, вказана у рядку 16 декларації. При цьому, у рядку 16 декларації зазначається сума значень рядків 16.1, 16.2, 16.3.

Підтвердженням цього є також зазначення у формі податкової декларації з ПДВ, затвердженої наказом Міністерства фінансів України 28 січня 2016 року № 21 правила визначення значення рядка 17 декларації: « Усього податкового кредиту (сума значень рядків (10.1 + 10.2 + 10.3 + 11.1 + 11.2 + 11.3 + 12 + 13.1 (/+) + 13.2 (/+) + 14 (/+) + 15 (/+) + 16 (/+) колонки Б))».

З урахуванням викладеного сума від`ємного значення, яка підлягає бюджетному відшкодуванню на рахунок платника у банку (рядок 20.2.1) визначається також з огляду на значення рядку 16 декларації.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції стосовно того, що позивачем у відповідності до вимог Податкового кодексу України та Порядку № 21 проведено розрахунок суми ПДВ, яка підлягає бюджетному відшкодуванню за лютий 2023 року, яка склала 7 991 130 грн., а висновок контролюючого органу про завищення зазначеної суми на 310 672 грн. є безпідставним та необґрунтованим, а тому спірне податкове повідомлення-рішення є протиправним та підлягає скасуванню.

Доводи апеляційної скарги Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків не спростовують правильність висновків суду першої інстанції, а тому підстав для задоволення апеляційної скарги відповідача та скасування рішення суду першої інстанції колегія суддів не вбачає.

Згідно ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Оскільки судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та постановлено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому, відповідно до ст.316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

З огляду на залишення рішення суду першої інстанції без змін, відповідно до приписів статті 139 КАС України, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Враховуючи, що дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, рішення суду першої інстанції та постанова суду апеляційної інстанції, відповідно до ч.5 ст.328 КАС України, в касаційному порядку оскарженню не підлягають.

Керуючись ст. ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 08 листопада 2023 року залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків, передбачених п.2 ч.5 ст.328 КАС України.

Суддя-доповідач: А.В. Бойко

Суддя: А.Г. Федусик

Суддя: О.А. Шевчук

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.05.2024
Оприлюднено06.05.2024
Номер документу118797349
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —420/20107/23

Ухвала від 21.10.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Завальнюк І.В.

Ухвала від 05.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Постанова від 01.05.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Ухвала від 07.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Ухвала від 06.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Рішення від 08.11.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Завальнюк І.В.

Ухвала від 02.10.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Завальнюк І.В.

Ухвала від 11.09.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Завальнюк І.В.

Ухвала від 14.08.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Завальнюк І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні