Постанова
від 07.11.2023 по справі 160/8052/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

07 листопада 2023 року м. Дніпросправа № 160/8052/23Суддя І інстанції Кучугурна Н.В.

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Чепурнова Д.В. (доповідач),

суддів: Сафронової С.В., Іванова С.М.,

за участю секретаря судового засідання Соловей Л.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі апеляційні скарги Акціонерного товариства «Нікопольський завод феросплавів» та Головного управління Державної податкової служби у Полтавській області

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09 серпня 2023 року у справі за адміністративним позовом Акціонерного товариства «Нікопольський завод феросплавів» до Головного управління Державної податкової служби у Полтавській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

АТ «Нікопольський завод феросплавів» звернулося до суду із вищевказаною позовною заявою в якій просило:

- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Державної податкової служби у Полтавській області (Ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 44057192), яка полягає в неприйнятті рішення за заявою Акціонерного товариства «Нікопольський завод феросплавів» (Ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 00186520) №18-6601 від 29.09.2022 «Про відсутність можливостей своєчасно виконувати податкові зобов`язання під час воєнного стану» (з доповненнями №12-6601 від 19.10.2022, №23-6601 від 01.12.2022, №11-6601 від 27.01.2023);

- зобов`язати Головне управління Державної податкової служби у Полтавській області (Ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 44057192) прийняти рішення щодо неможливості своєчасного виконання Акціонерним товариством «Нікопольський завод феросплавів» (Ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 00186520) свого податкового обов`язку згідно заяви Акціонерного товариства «Нікопольський завод феросплавів» (Ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 00186520) №18-6601 від 29.09.2022 «Про відсутність можливостей своєчасно виконувати податкові зобов`язання під час воєнного стану» (з доповненнями №12-6601 від 19.10.2022, №23-6601 від 01.12.2022, №11-6601 від 27.01.2023) по структурним підрозділам Акціонерного товариства «Нікопольський завод феросплавів» (Ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 00186520): Дитячий оздоровчий табір ім. В. Усова (адреса: Херсонська обл., м. Скадовськ), розташований на території Скадовського району; Цілісний майновий комплекс пансіонату «Ялинка» (адреса: Херсонська область, Генічеський район, с. Генічеська Гірка, вул. Набережна, буд.55), розташований на території Генічеського району; База відпочинку «Каштан-1» та «Каштан-2» (адреса: Херсонська область, с. Приморське (колишня назва с. Більшовик)), розташовані на території Скадовського району.

В обґрунтування позовних вимог посилається на те, що Головне управління ДПС у Полтавській області рішення про можливість або неможливість виконання податкового обов`язку за заявою позивача не прийняло, що свідчить про протиправну бездіяльність відповідача.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09 серпня 2023 року позовні вимоги було задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Головного управління Державної податкової служби у Полтавській області, яка полягає у неприйнятті рішення за заявою Акціонерного товариства «Нікопольський завод феросплавів» №18-6601 від 29.09.2022 «Про відсутність можливостей своєчасно виконувати податкові зобов`язання під час воєнного стану» (з доповненнями №12-6601 від 19.10.2022, №23-6601 від 01.12.2022, №11-6601 від 27.01.2023).

Зобов`язано Головне управління Державної податкової служби у Полтавській області (вул. Європейська, буд. 4, м. Полтава, 36000, код ЄДРПОУ 44057192) повторно розглянути заяву Акціонерного товариства «Нікопольський завод феросплавів» (вул. Електрометалургів, буд. 310, м. Нікополь, Дніпропетровська обл., 53200, код ЄДРПОУ 00186520) №18-6601 від 29.09.2022 «Про відсутність можливостей своєчасно виконувати податкові зобов`язання під час воєнного стану» (з доповненнями №12-6601 від 19.10.2022, №23-6601 від 01.12.2022, №11-6601 від 27.01.2023) по структурним підрозділам Акціонерного товариства «Нікопольський завод феросплавів»: Дитячий оздоровчий табір ім. В. Усова (адреса: Херсонська обл., м. Скадовськ), розташований на території Скадовського району; Цілісний майновий комплекс пансіонату «Ялинка» (адреса: Херсонська область, Генічеський район, с. Генічеська Гірка, вул. Набережна, буд.55), розташований на території Генічеського району; База відпочинку «Каштан-1» та «Каштан-2» (адреса: Херсонська область, с. Приморське (колишня назва с. Більшовик)), розташовані на території Скадовського району, з урахуванням висновків суду, наведених у цьому рішенні.

В задоволені інших позовних вимог було відмовлено.

Не погодившись з прийнятим рішенням АТ ««Нікопольський завод феросплавів» подало апеляційну скаргу в якій просить рішення суду в частині відмовлених позовних вимог скасувати та прийняти нове яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі. В обґрунтування апеляційної скарги посилається на те, що території Скадовського та Генічеського районів , на яких розташовані відокремлені підрозділи позивача з 24.02.2022 року входять до переліку тимчасово окупованих територій, затвердженого наказом Мінреінтеграції № 309 від 22.12.2022 року та окупація триває, враховуючи , що відповідач тривалий час ухиляється від прийняття законного рішення, вважає, що останнього має бути зобов`язано в судовому порядку прийняти рішення про неможливість виконання податкового обов`язку АТ НЗФ щодо відокремлених підрозділів, які знаходяться на тимчасово окупованій території. У даній справі повноваження відповідача та порядок їх реалізації передбачають лише один вид правомірної поведінки податкового органу прийняття рішення щодо можливості або прийняття рішення щодо неможливості виконання податкового обов`язку. За законом у цього органу немає вибору між декількома можливими правомірними рішенням. Тому зазначенні повноваження не є дискреційними.

Не погодившись з прийнятим рішенням Головне управління ДПС у Полтавській області також подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просило рішення суду в частині задоволених позовних вимог скасувати та прийняти нове рішення яким відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі. Вказує, що зазначені в заяві позивача об`єкти не є відокремленими структурними підрозділами в розумінні Закону № 755-IV. Зазначає, що відповідно до Порядку № 225 попереднє рішення приймається у разі недостатності документів, що підтверджують неможливість виконання у платника податків податкових обов`язків з пропозицією щодо надання конкретних документів на підтвердження зазначеної у заяві підстави, а не коли сама заява не відповідає його вимогам. Зазначає, що наказ Мінреінтеграції № 309 від 22.12.2022 року не розповсюджується на спірні правовідносини, оскільки він застосовується зокрема для виплат внутрішньо переміщеним особам, приватизацій державного майна , спрощеного вступу до закладів освіти, обмеження та відновлення доступу до публічних реєстрів, тощо, а не питання оподаткування, оскільки згідно ПКУ ключовою умовою можливості застосування платниками особливостей оподаткування є перелік територій, визначений саме КМУ. Звертає увагу на те, що віддалені структурні підрозділи не уповноважені нараховувати, утримувати та сплачувати податки, вести податковий облік, подавати звітність, натомість вказані податкові обов`язки виконує головне підприємство. Вважає, що заява позивача розглянута , проаналізована та за результатами надана відповідь, яка надіслана позивачу на електронну адресу.

У письмових відзивах на апеляційні скарги кожна зі сторін просили відмовити у їх задоволенні.

У судовому засіданні апеляційної інстанції представник кожної із сторін підтримали вимоги своєї апеляційної скарги та просили відмовити у задоволенні апеляційної скарги іншої сторони.

Дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом норм матеріального права, правову оцінку досліджених судом доказів по справі, суд апеляційної інстанції приходить до висновку що апеляційні скарги не підлягають задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, та з матеріалів справи вбачається, що 29.09.2022 Акціонерне товариство «Нікопольський завод феросплавів» (позивач) на підставі підп.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України та Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення», Податкового кодексу України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 звернулось до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків та до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з заявою №18-6601 від 29.09.2022 «Про відсутність можливостей своєчасно виконувати податкові зобов`язання під час воєнного стану».

19.10.2022 позивач подав до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків та до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області доповнення №12-6601 від 19.10.2022 до заяви №18-6601 від 29.09.2022.

За результатами розгляду зазначеної заяви з доповненнями, Східне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків щодо заявленого переліку податків та зборів, було прийнято рішення №12/32-00-04-01-06 від 19.10.2022 щодо неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку з подання податкової звітності, сплати податків та зборів та реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування, зазначених у заявах позивача , до відновлення можливості їх виконання.

Листом №3472/6/32-00-04-01-07 від 27.10.2022 Східне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків повідомило позивача про те, що згідно з вимогами наказу ДПС від 28 березня 2022 року №173 «Про забезпечення безперебійної роботи територіальних органів ДПС» зі змінами, виконання функцій Головного управління ДПС у Херсонській області покладено на Головне управління ДПС у Полтавській області, тому щодо віддалених структурних підрозділів, що знаходяться у Херсонській області, по яким у позивача відсутня можливість виконувати податковий обов`язок, заяву направлено на адресу Головного управління ДПС у Полтавській області для прийняття рішення про можливість/неможливість виконання податкових обов`язків.

Позивач від Головного управління ДПС у Полтавській області отримав лист від 16.11.2022 №22902/6/16-31-04-02-03 щодо розгляду заяви позивача від 29.09.2022 вих. № 18-6601 «Про неможливість своєчасного виконання платником податків податкових обов`язків в частині віддалених структурних підрозділів, які знаходяться на обліку ГУ ДПС у Херсонській області», в якому зазначено про невідповідність заяви позивача Порядку №225 та про відсутність необхідної інформації.

На вказаний лист позивач подав до Головного управління ДПС у Полтавській області доповнення від 01.12.2022 №23-6601 із зазначенням запитаної інформації.

Позивач від Головного управління ДПС у Полтавській області отримав лист від 23.12.2022 №26925/6/16-31-04-02-03, в якому викладене прохання про надання позивачем наступної інформації:

1) яку саме звітність та за які періоди АТ «Нікопольський завод феросплавів» немає можливості подавати;

2) надання копії рішення про неможливість виконання податкових обов`язків АТ «Нікопольський завод феросплавів» (п.н. 00186520) №12/32-00-04-01-06 від 19.10.2022, прийнятого Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків.

На вказаний лист позивач направив до Головного управління ДПС у Полтавській області відповідь №11-6601 від 27.01.2023, у якій повідомив яку саме звітність та за які періоди АТ «Нікопольський завод феросплавів» немає можливості подавати та додало завірену копію Рішення Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 19.10.2022 №12/32-00-04-01-06.

Позивач зазначає, що на дату подання даного позову АТ «Нікопольський завод феросплавів» не отримало від Головного управління ДПС у Полтавській області рішення про можливість або неможливість виконання податкового обов`язку.

Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач під час розгляду заяви позивача від 29.09.2022 про неможливість своєчасного виконання платником податків податкових обов`язків в частині віддалених структурних підрозділів, які знаходяться на обліку ГУ ДПС у Херсонській області, встановив недостатність документів, що підтверджують неможливість виконання позивачем податкових обов`язків, тому відповідач повинен був направити позивачу попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання позивачем податкового обов`язку за формою, встановленою Порядком №225, з пропозицією щодо надання позивачем конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків. Проте, відповідач такого попереднього рішення позивачу не направив, чим порушив вимоги Порядку №225. Про надання позивачем додаткових документів та інформації відповідач направив позивачу листи, що не передбачено Порядком №225. Крім того доказів прийняття рішення за наслідками розгляду заяви позивача відповідачем не надано. За таких обставин суд дійшов висновку, що належним способом захисту порушених прав позивача в даному випадку є зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву Акціонерного товариства «Нікопольський завод феросплавів» №18-6601 від 29.09.2022 «Про відсутність можливостей своєчасно виконувати податкові зобов`язання під час воєнного стану» (з доповненнями №12-6601 від 19.10.2022, №23-6601 від 01.12.2022, №11-6601 від 27.01.2023) по структурним підрозділам Акціонерного товариства «Нікопольський завод феросплавів»: Дитячий оздоровчий табір ім. В. Усова (адреса: Херсонська обл., м. Скадовськ), розташований на території Скадовського району; Цілісний майновий комплекс пансіонату «Ялинка» (адреса: Херсонська область, Генічеський район, с. Генічеська Гірка, вул. Набережна, буд.55), розташований на території Генічеського району; База відпочинку «Каштан-1» та «Каштан-2» (адреса: Херсонська область, с. Приморське (колишня назва с. Більшовик)), розташовані на території Скадовського району, з урахуванням висновків суду, наведених у цьому рішенні.

Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції виходячи з наступного.

Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12.05.2022 №2260-IX (далі - Закон №2260-IX), який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни, зокрема, до пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, установлено особливості справляння податків і зборів.

Відповідно до абзаців 1, 3 та 8 підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 392, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про факти і залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 392, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Так, Міністерством фінансів України відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПКУ прийнято наказ № 225 від 29.07.2022 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 за № 967/38303), яким затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження (далі Порядок №225).

Пунктом 1 розділу II Порядку №225 передбачено, що підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є:

1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації;

2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації;

3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;

4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків);

5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами: посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи; юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи.

6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями російської федерації;

7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.

Відповідно до пункту 3 розділу II Порядку №225, у разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 (далі - Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.

Заява має містити: повне найменування платника податків згідно з реєстраційними документами або прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) платника податків; код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер; реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті); податкову адресу платника податків; найменування контролюючого органу, до якого подається заява; дату подання заяви; чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів; вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ); які саме податкові обов`язки не мав / не має можливості виконати платник податків; інформацію про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов`язки, або інформацію щодо обставин, пов`язаних з проведенням воєнних (бойових) дій, терористичними актами, диверсіями або іншими обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), спричиненими військовою агресією російської федерації, тимчасовою окупацією збройними формуваннями російської федерації; підписи платника податку - фізичної особи або посадових осіб платника податку, засвідчені печаткою платника податку (за наявності).

За наявності інших документів, інформації, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок, платники податків - юридичні особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, надають такі документи (копії документів).

До переліку документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, згідно з наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 зокрема відносяться:

1. Акт, що засвідчує факт пожежі, складений відповідно до вимог пункту 7 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року № 2030.

2. Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 р. № 599).

3. Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна.

4. Інші документи, складені відповідно до вимог підпунктів 14, 15 пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії російської федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року № 326.

5. Документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків).

6. Копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості)).

7. Документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації.

8. Документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану.

9. Копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку. Надається разом із документом або повідомленням, зазначеним у пункті 8 цього Переліку.

10. Документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану.

11. Повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках.

12. Документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет-провайдера).

13. Документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо).

14. Документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо).

15. Документи, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження за результатами розгляду такої заяви.

16. Документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави 1 розділу II Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України).

17. Подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія).

Платники податків подають до контролюючого органу заяву та документи в електронній формі шляхом надсилання через Електронний кабінет або у паперовій формі шляхом подання до контролюючого органу за місцем податкової адреси або будь-якого сервісного центру контролюючого органу, або надсилання поштою з повідомленням про вручення (пункт 8 розділу II Порядку).

Так позивач 29.09.2022 звернувся з такою заявою до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків та до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області.

За результатами розгляду зазначеної заяви з доповненнями, Східне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків щодо заявленого переліку податків та зборів, було прийнято рішення №12/32-00-04-01-06 від 19.10.2022 щодо неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку з подання податкової звітності, сплати податків та зборів та реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування, зазначених у заявах позивача, до відновлення можливості їх виконання.

Листом №3472/6/32-00-04-01-07 від 27.10.2022 Східне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків повідомило позивача про те, що згідно з вимогами наказу ДПС від 28 березня 2022 року №173 «Про забезпечення безперебійної роботи територіальних органів ДПС» зі змінами, виконання функцій Головного управління ДПС у Херсонській області покладено на Головне управління ДПС у Полтавській області, тому щодо віддалених структурних підрозділів, що знаходяться у Херсонській області, по яким у позивача відсутня можливість виконувати податковий обов`язок, заяву направлено на адресу Головного управління ДПС у Полтавській області для прийняття рішення про можливість/неможливість виконання податкових обов`язків.

Так, віддаленими структурними підрозділами позивача, які знаходять у Херсонській області, і по яким у позивача відсутня можливість виконувати податковий обов`язок, є: Дитячий оздоровчий табір ім. В. Усова (адреса: Херсонська обл., м. Скадовськ), розташований на території Скадовського району; Цілісний майновий комплекс пансіонату «Ялинка» (адреса: Херсонська область, Генічеський район, с. Генічеська Гірка, вул. Набережна, буд.55), розташований на території Генічеського району; База відпочинку «Каштан-1» та «Каштан-2» (адреса: Херсонська область, с. Приморське (колишня назва с. Більшовик)), розташовані на території Скадовського району.

На вказані об`єкти нерухомого майна позивачем до матеріалів справи були надані копії відповідних правовстановлюючих документів (витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, свідоцтв про право власності тощо).

Відповідно до абз.2 п.1 розділу ІІІ Порядку №225, у разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання у платника податків податкових обов`язків, контролюючий орган направляє попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Попереднє рішення) за формою, що додається, з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.

Позивач від Головного управління ДПС у Полтавській області отримав лист від 16.11.2022 №22902/6/16-31-04-02-03 «Про надання інформації» щодо розгляду заяви позивача від 29.09.2022 вих. № 18-6601 «Про неможливість своєчасного виконання платником податків податкових обов`язків в частині віддалених структурних підрозділів, які знаходяться на обліку ГУ ДПС у Херсонській області».

У цьому листі, серед іншого, відповідач зазначив, що за результатами розгляду заяви, з урахуванням вимог наказу Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225 встановлено, що заява не відповідає вимогам Порядку, оскільки не містить чіткого та стислого обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів, а також не надано вичерпного переліку документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225.

Крім того, відповідач указав, що в заяві відсутня інформація щодо обов`язкових реквізитів віддалених структурних підрозділів АТ «Нікопольський завод феросплавів» та не надано вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ) щодо віддалених структурних підрозділів.

На вказаний лист позивач подав до Головного управління ДПС у Полтавській області доповнення від 01.12.2022 №23-6601 із зазначенням запитаної інформації.

Позивач від Головного управління ДПС у Полтавській області отримав лист від 23.12.2022 №26925/6/16-31-04-02-03, в якому викладене прохання про надання позивачем наступної інформації:

1) яку саме звітність та за які періоди АТ «Нікопольський завод феросплавів» немає можливості подавати;

2) надання копії рішення про неможливість виконання податкових обов`язків АТ «Нікопольський завод феросплавів» (п.н. 00186520) №12/32-00-04-01-06 від 19.10.2022, прийнятого Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків.

На вказаний лист позивач направив до Головного управління ДПС у Полтавській області відповідь №11-6601 від 27.01.2023, у якій повідомив яку саме звітність та за які періоди АТ «Нікопольський завод феросплавів» немає можливості подавати та додало завірену копію Рішення Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 19.10.2022 №12/32-00-04-01-06.

З урахуванням викладеного суд першої інстанції дійшов вірно висновку, що відповідач під час розгляду заяви позивача від 29.09.2022 про неможливість своєчасного виконання платником податків податкових обов`язків в частині віддалених структурних підрозділів, які знаходяться на обліку ГУ ДПС у Херсонській області, встановив недостатність документів, що підтверджують неможливість виконання позивачем податкових обов`язків, тому відповідач повинен був направити позивачу попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання позивачем податкового обов`язку за формою, встановленою Порядком №225, з пропозицією щодо надання позивачем конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.

Проте, відповідач такого попереднього рішення позивачу не направив, чим порушив вимоги Порядку №225. Про надання позивачем додаткових документів та інформації відповідач направив позивачу листи, що не передбачено Порядком №225.

При цьому колегія суддів відхиляє доводи апеляційної скарги ГУ ДПС у Полтавській області з приводу того, що відповідно до Порядку № 225 попереднє рішення приймається лише у разі недостатності документів, що підтверджують неможливість виконання у платника податків податкових обов`язків з пропозицією щодо надання конкретних документів на підтвердження зазначеної у заяві підстави, а не коли сама заява не відповідає його вимогам, оскільки у вказаному Порядку не передбачено повноважень контролюючого органу з приводу зобов`язання платника податку приведення заяви у відповідність до вимог цього Порядку з посилання на її невідповідність певним критеріям.

Крім того колегія суддів зазначає, що відповідно до п.1 розділу ІІІ Порядку №225, заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення. Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків.

У разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання у платника податків податкових обов`язків, контролюючий орган направляє попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Попереднє рішення) за формою, що додається, з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.

Попереднє рішення має бути направлене платнику податків не пізніше 20 календарних днів з дня, наступного за днем отримання контролюючим органом заяви та відповідних документів (копії документів), інформації у порядку передбаченому пунктом 3 цього розділу.

Платник податку може подати до контролюючого органу додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення.

Додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання.

Якщо платник податку не надав додаткових документів (копій документів), обґрунтувань / пояснень на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання податкових обов`язків, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення на підставі попередньо поданої платником податків заяви, документів (копій документів) та інформації, що можуть бути використані для підтвердження можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податку своїх податкових обов`язків.

Контролюючий орган у разі потреби може звертатися до компетентних органів щодо додаткового підтвердження обставин, викладених у заяві платника податків та відповідних документах.

Обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку за формою, що додається.

За таких обставин суд першої інстанції вірно зазначив, що Головне управління ДПС у Полтавській області мало розглянути заяву Акціонерного товариства «Нікопольський завод феросплавів» та додані до неї документи протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення. При цьому, у разі подання платником податків додаткових документів (копій документів) обґрунтувань / пояснень на виконання попереднього рішення з пропозицією щодо надання додаткових документів, такі документи розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання. За наслідками розгляду заяви позивача керівник (його заступник або уповноважена особа) відповідача мали прийняти вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання позивачем свого податкового обов`язку за формою, встановленою Порядком №225.

Доказів прийняття вмотивованого рішення за формою, встановленою Порядком №225, щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання позивачем свого податкового обов`язку, відповідачем не прийнято, що свідчить про протиправність його бездіяльності.

Також судом першої інстанції встановлено, що Головним управлінням ДПС у Полтавській області не було надано оцінки тим обставинам, що починаючи з 12.07.2022 місто Нікополь та Нікопольський район піддається систематичним обстрілам з РСЗВ ворожих військ з окупованого міста Енергодар Запорізької області, яке знаходиться на відстані 7 кілометрів по Каховському водосховищу від міста Нікополь.

18.07.2022 та 15.08.2022 російські снаряди влучили безпосередньо і на територію АТ НЗФ, що призвело до руйнування виробничих потужностей та інфраструктури підприємства.

Крім того в результаті обстрілу 18.07.2022 пошкоджено адміністративний корпус АТ НЗФ у т. ч. на 3-му поверсі зруйновано 20 кабінетів головної бухгалтерії, що підтверджено документально Повідомленням ДПРЗ ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області від 19.07.2022 вих.№2006 «Про виникнення надзвичайної ситуації/небезпечної події».

Нікопольським районним управлінням поліції ГУ НП у Дніпропетровській області відкрито кримінальне провадження за ч.1 ст.438 Кримінального кодексу України «Порушення законів та звичаїв війни».

Про наведене йдеться у рішенні від 19.10.2022 №12/32-00-04-01-06 Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків за наслідками розгляду заяви позивача №18-6601 від 29.09.2022 (вх. №4043/6 від 29.09.2022) та від 19.10.2022 №12-6601 (вх. №4477/6 від 19.10.2022).

У цьому рішенні зазначено, що за розглядом наданої АТ «Нікопольський завод феросплавів» заяв про відсутність можливості своєчасного виконання податкового обов`язку під час військового стану №18-6601 від 29.09.2022 (вх. №4043/6 від 29.09.2022) та від 19.10.2022 №12-6601 (вх. №4477/6 від 19.10.2022) та доданих до них копій документів встановлено причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії російської федерації та безпосереднім впливом таких обставин саме на АТ «Нікопольський завод феросплавів» в частині неможливості виконання податкових обов`язків, визначених п.п.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідних положень» Податкового кодексу України. Таким чином, Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків прийнято рішення про неможливість виконання податкових зобов`язань з подання податкової звітності, сплати податків та зборів та реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування, зазначених у заявах АТ «Нікопольський завод феросплавів», до відновлення можливості їх виконання.

При цьому, листом №3588/7/32-00-04-01-05 від 26.10.2022 Східне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків направило Головному управлінню ДПС у Полтавській області заяву АТ «Нікопольський завод феросплавів» від 29.09.2022 та додані до неї документи.

У листі від 01.03.2023 №5227/6/16-31-04-02-03 щодо розгляду заяви про неможливість своєчасного виконання податкових обов`язків в частині віддалених структурних підрозділів АТ «Нікопольський завод феросплавів» від 29.09.2022 вих. №18-6601 (вх. №3643/7/16-31 від 26.10.2023 Головне управління ДПС у Полтавські області зазначило таке.

В заяві про неможливість своєчасного виконання податкових обов`язків АТ «Нікопольський завод феросплавів» повідомляє про відсутність можливості виконувати податкові обов`язки з подання звітності та зі сплати податків та зборів за період з квітня 2022 до відновлення можливості по відокремлених структурних підрозділах. При цьому, згідно з бази даних ДПС України встановлено, що підприємством податкову звітність подано за вказані періоди та нарахування податків згідно цих звітів відсутні.

Крім того, однією з підстав неможливості виконання податкових обов`язків підприємством в заяві вказано перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходяться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями російської федерації.

Відповідач зазначає, що для цілей застосування п.п.69.1, п.п. 69.14, п.п. 69.15, п.п. 69.16, п.п. 69.22 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ на Кабінет Міністрів України покладений обов`язок визначити Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації. Станом на поточну дату такий перелік Кабінетом Міністрів України не затверджений.

Разом з тим, згідно роз`яснення Міністерства фінансів України, перелік територій, де ведуться бойові дії або які перебувають під окупацією, який затверджено наказом Мінінтеграції №309 від 22.12.2022 застосовується зокрема для виплат внутрішньо переміщеним особам, приватизації державного майна, спрощеного вступу до закладів освіти, обмеження та відновлення доступу до публічних електронних реєстрів тощо. А отже, він не поширюється на питання оподаткування, оскільки згідно з ПКУ ключовою умовою можливості застосування платниками особливостей оподаткування є перелік територій, визначений саме Кабінетом Міністрів України.

Спростовуючи такі твердження контролюючого органу, суд першої інстанції вірно заначив, що 25.04.2022 Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій був прийнятий наказ №75, яким затверджено Перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні).

З моменту затвердження цього переліку Скадовська міська територіальна громада, на території якої розташовані Дитячий оздоровчий табір ім. В.Усова, Бази відпочинку «Каштан-1» та «Каштан-2» Генічеська міська територіальна громада, на території якої розташований цілісний майновий комплекс пансіонату «Ялинка», входили до Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні).

Наказ Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25 квітня 2022 року № 75 втратив чинність на підставі наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій № 309 від 22.12.2022, яким затверджений Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.

Відповідно до зазначеного переліку, вся територія Генічеського та Скадовського районів є тимчасово окупованими Російською Федерацією територіями України, дата початку тимчасової окупації 24.02.2022, дата завершення окупації зазначених територій у переліку відсутня (тобто станом на час виникнення спірних правовідносин і станом на час ухвалення рішення тимчасова окупація вказаних районів триває).

Крім того, 06 грудня 2022 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією», якою встановлено, що перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією (далі - перелік), затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони з урахуванням пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій.

Дійшовши обґрунтованого висновку про визнання протиправною бездіяльності відповідача суд першої інстанції вірно зобов`язав останнього повторно розглянути заяву Акціонерного товариства «Нікопольський завод феросплавів» №18-6601 від 29.09.2022 «Про відсутність можливостей своєчасно виконувати податкові зобов`язання під час воєнного стану» (з доповненнями №12-6601 від 19.10.2022, №23-6601 від 01.12.2022, №11-6601 від 27.01.2023) по структурним підрозділам Акціонерного товариства «Нікопольський завод феросплавів»: Дитячий оздоровчий табір ім. В. Усова (адреса: Херсонська обл., м. Скадовськ), розташований на території Скадовського району; Цілісний майновий комплекс пансіонату «Ялинка» (адреса: Херсонська область, Генічеський район, с. Генічеська Гірка, вул. Набережна, буд.55), розташований на території Генічеського району; База відпочинку «Каштан-1» та «Каштан-2» (адреса: Херсонська область, с. Приморське (колишня назва с. Більшовик)), розташовані на території Скадовського району, з урахуванням висновків суду.

Щодо доводів апеляційної скарги позивача про необхідність зобов`язання відповідача в судовому порядку прийняти рішення про неможливість виконання податкового обов`язку АТ НЗФ щодо відокремлених підрозділів, які знаходяться на тимчасово окупованій території колегія суддів виходить з наступного.

Статтею 5 Кодексу адміністративного судочинства України визначені способи захисту порушених прав, свобод та інтересів, та зазначено, що захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до п.4 та п.10 ч.2 ст. 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Відповідно до частини 4 статті 245 КАС України, у випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених проектом нормативно-правового акта.

Отже, дискреційне право органу виконавчої влади обумовлене певною свободою (тобто вільним, або адміністративним розсудом) в оцінюванні та діях, у виборі одного з варіантів рішень та правових наслідків.

Наділивши державні органи дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному органу держави певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення.

Такі рішення приймаються на підставі звернення зацікавленої особи та за результатами аналізу поданих нею документів.

При цьому колегія суддів зазначає, що за наслідками розгляду заяви Акціонерного товариства «Нікопольський завод феросплавів» №18-6601 від 29.09.2022 «Про відсутність можливостей своєчасно виконувати податкові зобов`язання під час воєнного стану» (з доповненнями №12-6601 від 19.10.2022, №23-6601 від 01.12.2022, №11-6601 від 27.01.2023) відповідачем не прийнято жодного рішення, а тому задоволення позовних вимог про зобов`язання останнього саме прийнятий рішення щодо неможливості своєчасного виконання позивачем свого податкового обов`язку, без перевірки суб`єктом владних повноважень, дотримання заявником усіх визначених законом умов, буде втручанням у дискреційні повноваження відповідача, а тому ця вимога позивача є передчасною, в зв`язку чим задоволенню не підлягає.

Колегія суддів апеляційного суду вважає, що в межах апеляційних скарг порушень судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права при вирішенні цієї справи не допущено. Правова оцінка обставин у справі дана вірно, а тому апеляційні скарги слід відхилити, а оскаржуване судове рішення залишити без змін.

Керуючись п.1 ч.1 ст. 315, ст.ст. 316, 321, 322 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційні скарги Акціонерного товариства «Нікопольський завод феросплавів» та Головного управління Державної податкової служби у Полтавській області - залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09 серпня 2023 року - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення в повному обсязі.

В повному обсязі постанова складена 09 листопада 2023 року.

Головуючий - суддяД.В. Чепурнов

суддяС.В. Сафронова

суддяС.М. Іванов

Дата ухвалення рішення07.11.2023
Оприлюднено13.11.2023
Номер документу114832281
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/8052/23

Ухвала від 22.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 10.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 01.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 19.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 22.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 18.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 21.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 18.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Постанова від 07.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні