КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
12 листопада 2023 року місто Київ № 320/41613/23
Київський окружний адміністративний суд у складі судді Білоноженко М.А., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом
за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю «МАНУСКРИПТ»
доМіністерства оборони України
провизнання протиправним протиправними дій, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
До Київського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю МАНУСКРИПТ (далі - Позивач) з позовом до Міністерства оборони України (далі - Відповідач), в якому просить суд:
- визнати протиправними дії Міністерства оборони України, які призводять до обмеження та порушення права позивача, вимог законодавства у сфері публічних та оборонних закупівель, в частині встановлення відповідачем вимог у проекті договору на закупівлю продуктів харчування та сушених продуктів різних (15890000-3): продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2024 рік, який є складовою оприлюднених в електронній системі закупівель на веб-порталі Уповноваженого органу PROZORRO - Оголошень про проведення спрощеної закупівлі: «Продукти харчування та сушені продукти різні (15890000-3) (продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів 36ройних сил України в стаціонарних та польових умовах на 2024 рік», за ідентифікаторами: UA-2023-11-01-013884-а; UA-2023-11-02-005633-a; UA-2023-11-01-013966-a; UA-2023-11-02-005566-a; UA-2023-11-01-013978-a; UA-2023-11-02-007505-a; UA-2023-11-02-007236-a; UA-2023-11-02-010671-a; UA-2023-11-02-012314-a; UA-2023-11-02-005495-a; UA-2023-11-02-007114-a; A-2023-11-01-013973-a; UA-2023-11-02-006897-a; UA-2023-11-02-006739-a; UA-2023-11-02-006997-a; UA-2023-11-02-006902-a; UA-2023-11-02-006824-a; UA-2023-11-02-005359-a; UA-2023-11-02-010112-a; UA-2023-11-02-007267-a; UA-2023-11-01-013956-a; UA-2023-11-02-011463-a; UA-2023-11-01-013893-а; UA-2023-11-02-013014-a; UA-2023-11-02-007540-a; UA-2023-11-02-011807-a; UA-2023-11-01-013950-a; UA-2023-11-02-007352-a; UA-2023-11-01-013959-а; UA-2023-11-01-013968-a;
- зобов?язати Міністерство оборони України привести умови проекту договору на закупівлю продуктів харчування та сушених продуктів різних (15890000-3): продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2024 рік, який є складовою оприлюднених в електронній системі закупівель на веб-порталі Уповноваженого органу PROZORRO Оголошень про проведення спрощеної закупівлі: «Продукти харчування та сушені продукти різні (15890000-3) (продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних сил України в стаціонарних та польових умовах на 2024 рік», за ідентифікаторами: UA-2023-11-01-013884-a; UA-2023-11-02-005633-a; UA-2023-11-01-013966-a; UA-2023-11-02-005566-a; UA-2023-11-01-013978-a; UA-2023-11-02-007505-a; UA-2023-11-02-007236-a; UA-2023-11-02-010671-a; UA-2023-11-02-012314-a; UA-2023-11-02-005495-a; UA-2023-11-02-007114-a; A-2023-11-01-013973-a; UA-2023-11-02-006897-a; UA-2023-11-02-006739-a; UA-2023-11-02-006997-a; UA-2023-11-02-006902-a; UA-2023-11-02-006824-a; UA-2023-11-02-005359-a; UA-2023-11-02-010112-a; UA-2023-11-02-007267-a; UA-2023-11-01-013956-a; UA-2023-11-02-011463-a; UA-2023-11-01-013893-a; UA-2023-11-02-013014-a; UA-2023-11-02-007540-a; UA-2023-11-02-011807-a; UA-2023-11-01-013950-a; UA-2023-11-02-007352-a; UA-2023-11-01-013959-a; UA-2023-11-01-013968-a у відповідність із законом та внести зміни в підпункту 9.3.5. проекту договору виключивши застосування штрафних санкцій в розмірі 100%.
Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями, справу розподілено судді Білоноженко М.А. 10.11.2023 о 14 год. 13 хв.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 10.11.2023 відкрито провадження в адміністративній справі, справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження та призначено до судового розгляду на 11.11.2023 о 15:00.
Позовні вимоги обгрунтовано протиправністю дій відповідача, які, на думку позивача, призводять до обмеження та порушення його прав у сфері публічних закупівель в частині встановлення Міністерством оборони України вимог у проекті договору на закупівлю продуктів харчування та сушених продуктів різних (15890000-3): продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2024 рік, який є складовою оприлюднених в електронній системі закупівель на веб-порталі Уповноваженого органу PROZORRO Оголошень про проведення спрощеної закупівлі «Продукти харчування та сушені продукти різні (15890000-3) (продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2024 рік», за ідентифікаторами: UA-2023-11-01-013884-а; UA-2023-11-02-005633-a; UA-2023-11-01-013966-a; UA-2023-11-02-005566-a; UA-2023-11-01-013978-a; UA-2023-11-02-007505-a; UA-2023-11-02-007236-a; UA-2023-11-02-010671-a; UA-2023-11-02-012314-a; UA-2023-11-02-005495-a; UA-2023-11-02-007114-a; A-2023-11-01-013973-a; UA-2023-11-02-006897-a; UA-2023-11-02-006739-a; UA-2023-11-02-006997-a; UA-2023-11-02-006902-a; UA-2023-11-02-006824-a; UA-2023-11-02-005359-a; UA-2023-11-02-010112-a; UA-2023-11-02-007267-a; UA-2023-11-01-013956-a; UA-2023-11-02-011463-a; UA-2023-11-01-013893-а; UA-2023-11-02-013014-a; UA-2023-11-02-007540-a; UA-2023-11-02-011807-a; UA-2023-11-01-013950-a; UA-2023-11-02-007352-a; UA-2023-11-01-013959-а; UA-2023-11-01-013968-a. Позивачем зазначено, що Міністерством оборони України до проекту договору було включено вимоги, які не відповідають нормам Закону України «Про оборонні закупівлі» та Закону України «Про публічні закупівлі» та є дискримінаційними відносно як Товариства з обмеженою відповідальністю МАНУСКРИПТ, так і невизначеного кола третіх осіб, які можуть бути потенційними учасниками закупівель.
Позивач вважає, що поставка комплектів продуктів поза межі відповідної області, де військові частини приймають безпосередню бойову участь та які визначатимуться представником замовника відповідно до його заявки, призведе до порушення мінімальних строків заміни постачальником продуктів харчування, визначених абзацом 14 підпункту 2.3, пунктом 4.3 та підпунктами 8.5.5., 9.3.2., 9.3.4., 9.3.6. проекту договору про закупівлю. Вважає, що мінімальний строк заміни постачальником продуктів харчування, з урахуванням нормативних вимог та діючої практики публічних закупівель щодо аналогічного предмету закупівлі, становить не менше 48 годин.
Разом з тим, позивачем наголошено на тому, що зазначені у підпункті 3.2. проекту договору строки, не передбачають достатнього часу на вжиття постачальником контрольних заходів за якістю постачання харчових продуктів відповідно до Закону України «Про основні принципи та вимоги бо безпечності та якості харчових продуктів» та Закону України «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів», включаючи відповідність харчових продуктів чинним стандартам та вимогам Описів харчових продуктів, безпечністю, придатністю та якістю харчових продуктів (у тому числі правил маркування та етикетування) та вимог підпункту 2.3. проекту договору щодо проведення обов`язкових лабораторних випробувань в Установі безпечності харчових продуктів та ветеринарної медицини, що триває не менше 14 календарних днів. На думку позивача, строки подання представником замовника заявок на постачання продуктів харчування, з урахуванням нормативних вимог та діючої практики публічних закупівель щодо аналогічного предмету закупівлі, необхідно змінити та встановити на рівні: заявка на постачання харчових продуктів (Додаток 15.3.) постачальнику подається за 15 діб до початку періоду постачання на забезпечення комплектами продуктів на відповідний період (двадцять вісім днів) із розбивкою періоду поставки 7 (сім) днів. При цьому, враховуючи встановлену відповідачем у підпунктах 9.3.2., 9.3.4., 9.3.5. та 9.3.6. проекту договору відповідальність постачальника за порушення строку заміни продуктів (24 години) та за порушення строку поставки продуктів, постачальник буде змушений постійно сплачувати штрафні санкції без права апеляції.
Крім того, позивач наполягає на виключенні з підпункту 9.3.5. проекту договору штрафу у розмірі 100% від вартості недопоставленого або несвоєчасно поставлених харчових продуктів, оскільки вказаний штраф, як вид юридичної відповідальності, створює для позивача подвійну відповідальність за одне й те ж правопорушення, що суперечить приписам статті 61 Конституції України.
Перед початком судового засідання на електронну пошту суду надійшов відзив на позовну заяву, оригінал якого разом із додатками було долучено до матеріалів справи, а копію надано Представнику позивача (під час судового засідання судом надано строк Представнику позивача для ознайомлення з відзивом на позовну заяву).
Обгрунтовуючи відзив на позовну заяву, представником відповідача наголошено на тому, що при визначені строків та розміру штрафних санкцій, визначених проектом на закупівлю продуктів харчування та сушених продуктів для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2024 рік (далі Проект договору), відповідач враховував потреби особового складу Збройних Сил України в умовах правового режиму воєнного стану.
Представник позивача в судовому засіданні 11.11.2023 позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив позов задовольнити. Представник відповідача проти позовних вимог заперечив та просив суд відмовити в задоволенні позову.
Під час розгляду даної справи в судовому засіданні 11.11.2023 року судом було заслухано пояснення представника позивача та представників відповідача в повному обсязі та оголошено перерву в розгляду даної справи до 12.11.2023 до 16:00 год. Після завершення судового засідання, 11.11.2023 представниками сторін було подано спільну заяву про подальший розгляд даної справи без участі представників сторін (долучена до матеріалів справи).
Враховуючи надходження вищевказаного клопотання, беручи до уваги приписи частини 3 статті 194 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), розгляд даної справи здійснюється в порядку письмового провадження.
Заслухавши пояснення представників сторін, повно та всебічно дослідивши докази у даній справі, судом встановлено наступне.
Міністерством оборони України 01.11.2023 та 02.11.2023 на веб-порталі Уповноваженого органу PROZORRO було оприлюднено Оголошення про проведення спрощеної/допорогової закупівлі за предметом закупівлі: «Продукти харчування та сушені продукти різні (15890000-3) (продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних сил України в стаціонарних та польових умовах на 2024 рік)», за ідентифікаторами: UA-2023-11-01-013884-a; UA-2023-11-02-005633-a; UA-2023-11-01-013966-a; UA-2023-11-02-005566-a; UA-2023-11-01-013978-a; UA-2023-11-02-007505-a; UA-2023-11-02-007236-a; UA-2023-11-02-010671-a; UA-2023-11-02-012314-a; UA-2023-11-02-005495-a; UA-2023-11-02-007114-a; A-2023-11-01-013973-a; UA-2023-11-02-006897-a; UA-2023-11-02-006739-a; UA-2023-11-02-006997-a; UA-2023-11-02-006902-a; UA-2023-11-02-006824-a; UA-2023-11-02-005359-a; UA-2023-11-02-010112-a; UA-2023-11-02-007267-a; UA-2023-11-01-013956-a; UA-2023-11-02-011463-a; UA-2023-11-01-013893-a; UA-2023-11-02-013014-a; UA-2023-11-02-007540-a; UA-2023-11-02-011807-a; UA-2023-11-01-013950-a; UA-2023-11-02-007352-a; UA-2023-11-01-013959-a; UA-2023-11-01-013968-a.
Одночасно із Оголошеннями про проведення спрощеної/допорогової закупівлі Міністерством оборони також було оприлюднено проект договору за закупівлю продуктів харчування та сушених продуктів різних (15890000-3) продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2024 рік.
Вважаючи, що відповідачем до проекту договору було включено вимоги, які не відповідають вимогам законодавства у сфері публічних та оборонних закупівель та які призводять до обмеження та порушення прав Товариства з обмеженою відповідальністю «МАНУСКРИПТ», позивач, в порядку статті 282 Кодексу адміністративного судочинства України, звернувся до адміністративного суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає наступне.
Закон України Про оборонні закупівлі від 17.07.2020 № 808-ІХ (далі - Закон України Про оборонні закупівлі) визначає загальні правові засади планування, порядок формування обсягів та особливостей здійснення закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони, а також інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, а також порядок здійснення державного і демократичного цивільного контролю у сфері оборонних закупівель.
Метою цього Закону є визначення правових засад для забезпечення матеріально-технічних і наукових потреб сектору безпеки і оборони держави шляхом ефективного та прозорого здійснення оборонних закупівель із дотриманням заходів захисту національних інтересів, створення конкурентного середовища, запобігання корупції у сфері оборонних закупівель, розвитку добросовісної конкуренції, а також ефективного та прозорого планування, реалізації і контролю за здійсненням оборонних закупівель.
За правилами частин першої, другої статті 2 Закону України Про оборонні закупівлі, останній застосовується за умови, що:
- вартість предмета закупівлі для товарів і послуг оборонного призначення, інших товарів і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, для робіт оборонного призначення та робіт для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони - 1,5 мільйона гривень, до визначених цим Законом державних замовників, які здійснюють оборонні закупівлі;
- закупівля товарів, робіт і послуг оборонного призначення містить відомості, що становлять державну таємницю, а також у разі закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення за закритими закупівлями незалежно від вартості такої закупівлі.
Приписами статті 3 Закону України «Про публічні закупівлі» обумовлено, що оборонні закупівлі здійснюються на основі таких принципів: своєчасність та відповідність прийнятим рішенням щодо захисту національних інтересів України, забезпечення потреб безпеки і оборони; послідовність прийняття та виконання рішень щодо розроблення, закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення, систематичність їх виконання; конкурентність; ефективність використання коштів, результативність; відкритість та прозорість (крім відомостей, що становлять державну таємницю і розголошення яких може завдати шкоди національній безпеці); запобігання корупції, зловживанням та дискримінації; цілісність, узгодженість, системність планування та фінансування оборонних закупівель, урахування пріоритетів і обмежень, встановлених державними програмами у сферах національної безпеки і оборони.
Відповідно до частини шостої статті 16 Закону України Про оборонні закупівлі оборонні закупівлі на період дії правового режиму воєнного стану здійснюються державним замовником у порядку та на умовах, визначених розділом IV цього Закону.
Згідно з приписами статті 30 Закону України Про оборонні закупівлі особливості здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності державних замовників від воєнних загроз та з дотриманням вимог, встановлених цієї статтею.
Особливості здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2022 №1275 (далі Особливості).
Пунктом 1 Особливостей визначено, що вони встановлюють порядок та умови здійснення оборонних закупівель (далі - закупівлі) для державних замовників у сфері оборони, служб державного замовника, а також військових частин, організацій (установ, закладів), що уповноважуються рішенням державного замовника у сфері оборони на здійснення закупівель та укладення державних контрактів (договорів), (далі - державні замовники) із забезпеченням захищеності державних замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану.
Згідно з пунктом 4 Особливостей державні замовники здійснюють закупівлі товарів, робіт і послуг у період дії правового режиму воєнного стану відповідно до цих особливостей.
Приписи пункту 8 Особливостей визначають, що придбання державними замовниками товарів, робіт і послуг (крім закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю, а також закупівлі озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин та послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин) може здійснюватися в порядку проведення спрощених закупівель, визначених Законом України Про публічні закупівлі, в електронній системі закупівель.
У відповідності до визначення наданого у статті 1 Закону України Про публічні закупівлі:
- електронна система закупівель - інформаційно-телекомунікаційна система, яка має комплексну систему захисту інформації з підтвердженою відповідністю згідно із Законом України "Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах", що забезпечує проведення закупівель, створення, розміщення, оприлюднення, обмін інформацією і документами в електронному вигляді, до складу якої входять веб-портал Уповноваженого органу, авторизовані електронні майданчики, між якими забезпечено автоматичний обмін інформацією та документами;
- переможець спрощеної закупівлі - учасник, пропозиція якого відповідає всім умовам, що визначені в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, вимогам до предмета закупівлі і визнана найбільш економічно вигідною та якому замовник повідомив про намір укласти договір про закупівлю.
Пунктом 2 частини першої статті 10 Закону України «Про публічні закупівлі» визначено, що замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, а саме: оголошення про проведення спрощеної закупівлі та проект договору про закупівлю - не пізніше ніж за шість робочих днів до кінцевого строку подання пропозицій.
Згідно з статтею 14 Закону України Про публічні закупівлі спрощена закупівля проводиться замовником із застосуванням електронного аукціону відповідно до статті 30 цього Закону.
Спрощена закупівля складається з таких послідовних етапів:
1) оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі;
2) уточнення інформації, зазначеної замовником в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі;
3) подання пропозицій учасниками;
4) проведення електронного аукціону відповідно до статті 30 цього Закону;
5) розгляд на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі та вимогам до предмета закупівлі, пропозиції учасника;
6) визначення переможця спрощеної закупівлі та укладення договору про закупівлю;
7) розміщення звіту про результати проведення закупівлі відповідно до статті 19 цього Закону.
В оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, що оприлюднюється замовником відповідно до статті 10 цього Закону, обов`язково зазначаються:
1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, його категорія;
2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися стосовно кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності);
3) інформація про технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі;
4) кількість та місце поставки товарів або обсяг і місце виконання робіт чи надання послуг;
5) строк поставки товарів, виконання робіт, надання послуг;
6) умови оплати;
7) очікувана вартість предмета закупівлі;
8) період уточнення інформації про закупівлю (не менше трьох робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі в електронній системі закупівель);
9) кінцевий строк подання пропозицій (строк для подання пропозицій не може бути менше ніж два робочі дні з дня закінчення періоду уточнення інформації про закупівлю);
10) перелік критеріїв та методика оцінки пропозицій із зазначенням питомої ваги критеріїв;
11) розмір та умови надання забезпечення пропозицій учасників (якщо замовник вимагає його надати);
12) розмір та умови надання забезпечення виконання договору про закупівлю (якщо замовник вимагає його надати);
13) розмір мінімального кроку пониження ціни під час електронного аукціону в межах від 0,5 відсотка до 3 відсотків або в грошових одиницях очікуваної вартості закупівлі.
В оголошенні про проведення спрощеної закупівлі може зазначатися інша інформація.
Як убачається із матеріалів справи, на виконання вимог пункту 8 Особливостей, замовником (Міністерством оборони України) оголошено процедуру закупівлі та заначено інформацію, яка повинна бути передбачена у оголошенні згідно Додатку 2 до Особливостей.
01.11.2023 та 02.11.2023, на інформаційному ресурсі Prozorro відповідачем було розміщено Оголошення про проведення спрощеної закупівлі: «Продукти харчування та сушені продукти різні (15890000-3) (продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів 36ройних сил України в стаціонарних та польових умовах на 2024 рік», за ідентифікаторами: UA-2023-11-01-013884-а; UA-2023-11-02-005633-a; UA-2023-11-01-013966-a; UA-2023-11-02-005566-a; UA-2023-11-01-013978-a; UA-2023-11-02-007505-a; UA-2023-11-02-007236-a; UA-2023-11-02-010671-a; UA-2023-11-02-012314-a; UA-2023-11-02-005495-a; UA-2023-11-02-007114-a; A-2023-11-01-013973-a; UA-2023-11-02-006897-a; UA-2023-11-02-006739-a; UA-2023-11-02-006997-a; UA-2023-11-02-006902-a; UA-2023-11-02-006824-a; UA-2023-11-02-005359-a; UA-2023-11-02-010112-a; UA-2023-11-02-007267-a; UA-2023-11-01-013956-a; UA-2023-11-02-011463-a; UA-2023-11-01-013893-а; UA-2023-11-02-013014-a; UA-2023-11-02-007540-a; UA-2023-11-02-011807-a; UA-2023-11-01-013950-a; UA-2023-11-02-007352-a; UA-2023-11-01-013959-а; UA-2023-11-01-013968-a.
Одночасно з оприлюдненням Оголошень, на виконання положень статті 10 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 №922-VIII, відповідачем на інформаційному ресурсі Prozorro оприлюднено проект договору на закупівлю продуктів харчування та сушених продуктів різних (15890000-3) продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних Сил України в стаціонарних та польових умовах на 2024 рік (далі Проект договору).
Дослідивши Проект договору, з урахуванням наданих представниками сторін пояснень, суд зазначає наступне.
Щодо твердження Позивача щодо необхідності змінити строки подання представником замовника заявок на постачання продуктів харчування з урахуванням нормативних вимог та діючої практики публічних закупівель щодо аналогічного предмету закупівлі, суд зазначає наступне.
Відповідно до Порядку застосування Каталогу продуктів харчування, затвердженого наказом Міноборони від 29.04.2020 № 140, зареєстрованого у в Міністерстві юстиції України 15 травня 2020 р. за № 444/34727, забезпечення харчовими продуктами військових частин здійснюється за Каталогом продуктів у межах бюджетних призначень.
Так, відповідно до п.1 розділу ІV заявка формується з урахуванням:
- граничних обсягів коштів для замовлення харчових продуктів на відповідний період;
- визначеної кількості ккал на одного військовослужбовця;
- вивільненого обсягу коштів за попередні приймання їжі, який дозволяється використовувати для урізноманітнення харчування військовослужбовців.
У заявках зазначаються асортимент та кількість харчових продуктів у межах Каталогу продуктів, місце та час отримання.
Окремо зазначається періодичність забезпечення харчовими продуктами з обмеженим строком зберігання. Під час формування заявок враховуються періоди отримання харчових продуктів.
Так відповідно до п. 1.4 Проекту договору, кількість комплектів продуктів та строки їх постачання визначаються Представником Замовника за заявкою в розрізі асортименту харчових продуктів відповідно до Каталогу продуктів (Додаток 15.1.).
Заявки оформлюються, встановленим порядком (Додаток 15.3) та у строки, встановлені умовами цього Договору, та надаються на електронну адресу Постачальника, зазначену у Договорі, в форматі xml. Постачальник, після отримання заявки надсилає повідомлення наступного змісту: «Заявку отримано. ПІБ. Дата прийняття заявки» на електрону адресу, з якої надійшла заявка. У разі неможливості надання заявки у вищезазначений спосіб, заявка надається в інший зручний спосіб (із зазначенням інформації про її отримання Постачальником/Представником Постачальника).Відсутність підтвердження від Постачальника про отримання заявки не звільняє його від відповідальності за невиконання заявки.
Пунктом 3.2. Проекту договору передбачено, що постачальник здійснює постачання харчових продуктів на підставі заявки відповідно до асортименту Каталогу продуктів, оформленої відповідно пункту 1.4 цього Договору.
Заявка на постачання продуктів харчування терміном на 7 діб Постачальнику подається Представником Замовника, відповідно до Додатку 15.3, у наступні терміни:
- при замовленні комплектів продуктів в розрізі харчових продуктів згідно Каталогу продуктів за 7 (сім) діб до поставки;
- у разі зміни кількості необхідних комплектів продуктів в розрізі харчових продуктів та/або місць постачання, а також у разі зміни асортименту (відповідно до специфіки виконання завдань) - за 5 (п`ять) днів до поставки, визначеною у заявці.
Після підписання договору (у тому числі після укладання додаткових угод щодо включення військових частин до пункту 1.2 Договору) Постачальник здійснює першу поставку комплектів продуктів у п`ятиденний термін згідно з заявкою Представника Замовника на відповідний період постачання.
Пунктом 3.3. Проекту договору передбачено, що поставка комплектів продуктів у розрізі продуктів харчування згідно Каталогу продуктів здійснюється Постачальником у відповідній кількості, якості, асортименті, у пакуванні передбаченому вимоги додатку 15.4 та у терміни і до місць постачання, визначених у заявці Представником Замовника. Поставка харчових продуктів з обмеженим терміном використання, враховуючи їх терміни придатності, здійснюється у строки, визначені у заявці Представника Замовника.
Як пояснила представник Відповідача під час надання пояснень, умова щодо надання заявки за 15 днів унеможливлює здійснити розрахунки щодо фактичної кількості військовослужбовців, які харчуватимуться впродовж наступних 22 днів (надання заявки за 15 днів + 7 днів харчування). Представником Відповідача вказано, що таке твердження грунтується на проведеному аналізі стану виконання договорів, проблемних питань щодо їх виконання (у тому числі шляхом проведення опитування посадових осіб військових частин відповідальних за організацію продовольчого забезпечення).
Крім того, як зазначено представником Відповідача, згідно інформації служби внутрішнього аудиту Міністерства оборони України проінформовано, що проведеним опитуванням начальників продовольчих служб 117 військових частин під час аудиту процесу закупівлі Міністерством оборони України послуг з організації харчування, продуктів харчування, продовольчих наборів та води питної на 2023 рік встановлено, що термін подачі Представником Замовника заявки на постачання харчових продуктів (на 7 днів) Постачальнику повинен складати 7 днів до початку тижня.
Зауважено, що включення Замовником вищевказаних умов до проектів договорів обумовлене особливостями предмету закупівлі (закупівля продуктів харчування для військових частин на 2024 рік) під час воєнного стану, який безпосередньо впливає на боєздатність військових частин та на їх спроможності виконувати бойові (спеціальні) завдання щодо відсічі збройній агресії проти України.
Так, на підтвердження вказаної позиції, представником Відповідача до Відзиву на позовну заяву додані листи Управління харчових продуктів та ветеринарної медицини Міністерства оборони України від 13.10.2023 та 23.10.2023, Департаменту внутрішнього аудиту Міністерства оборони України від 19.10.2023, 4 територіального управління внутрішнього аудиту Міністерства оборони України (разом із застереженням щодо окремих пунктів проекту договору, в тому числі пунктів, щодо яких заявлені позовні вимоги, що розглядаються в даній справі) від 17.10.2023, Директорату економічного аналізу і планування Міністерства оборони України від 12.10.2023, Центрального управління якості Міністерства оборони України від 13.10.2023, Управління продовольчого забезпечення тилу Командування сил логістики Збройних сил України Міністерства оборони України від 23.10.2023, Центрального управління продовольчого забезпечення тилу командування сил логістики Збройних сил України Міністерства оборони України від 24.10.2023, інші, з яких вбачається погодження Проекту договору лише за умови відображення строків, вказаних в Проекті договору, доданого до позовної заяви.
Згідно інформації, викладеної в листі 4-го територіального управління внутрішнього аудиту Міністерства оборони України від 17.10.2023 (копія в матеріалах справи): «включення до Проекту договору вимог щодо надання Представниками Замовника заявки за 15 днів до початку періоду постачання (на двадцять вісім днів), створює умови до погіршення харчування військовослужбовців Збройних Сил України. Проведеним опитуванням начальників продовольчих служб військових частин, під час аудиту процесу закупівлі Міністерством оборони України послуг з організації харчування, продовольчих наборів та води питної на 2023 рік встановлено, що мінімальний термін подачі Представником Замовника заявки на постачання харчових продуктів (на 7 днів) Постачальнику повинен складати 7 днів до початку тижня, (за думкою 64,10% опитаних начальників продовольчих служб військових частин)». Також зазначено, що з метою недопущення виникнення ризиків зловживань щодо невиконання договірних зобов`язань з боку Постачальників, а також недопущення погіршення становища Замовника та Представника Замовника, Управлінням було надано застереження та пропозиції до окремих пунктів Проекту договору.
Як зазначено Позивачем в позовній заяві та на чому наполягала представник Позивача під час надання пояснень, зазначені в Проекті договору строки, не передбачають достатнього часу на вжиття Постачальником контрольних заходів за якістю постачання харчових продуктів, відповідно до Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» від 23.12.1997 року N 771/97-ВР та Закону України «Про інформацію споживачів щодо харчових продуктів» від 6 грудня 2018 року № 2639-VIII.
Як підставу для задоволення позову, представник позивача наголосила на тому, що саме враховуючи строки, необхідні для проведення лабораторних досліджень для виконання вимог пункту 2.3. Проекту договору, позбавлятимуть Позивача можливості виконати вимогу пункту 3.2 Проекту договору, в частині постачання Комплекту продуктів за 7 діб до поставки.
Так, Проектом договору визначено термін комплекту продуктів харчування за Каталогом продуктів та вказано, що Комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів це увесь перелік харчових продуктів, що входить до каталогу продуктів та закуповується, як одне ціле; Каталог продуктів це перелік харчових продуктів із зазначенням кількості кожного найменування у відповідних одиницях виміру, який затверджений наказом Міністерства оборони України від 15.11.2019 № 591 «Про затвердження Каталогу продуктів харчування» (далі- Каталог продуктів).
Як вже зазначалося вище, пунктом 1.4 Проекту договору визначено, що кількість комплектів продуктів та строки їх постачання визначаються Представником Замовника за заявкою в розрізі асортименту харчових продуктів відповідно до Каталогу продуктів.
Тобто, комплект продуктів формується з Каталогу продуктів, формування якого (закупівля) передує формуванню (постачанню) комплектів продуктів, заявку на постачання яких формується Замовником за 7 діб до поставки.
Таким чином, для забезпечення вимог виконання пункту 2.3 Проекту договору, Постачальник може провести заходи направлені на підтвердження якості продукції (сертифікації), що поставлятиметься, заздалегідь, зокрема, відразу після здійснення закупки продуктів харчування для подальшого формування Каталогу продуктів.
Крім того, пунктом 2.3 Проекту договору визначено обов`язок пройти контроль в Установі безпечності харчових продуктів та ветеринарної медицини і мати відповідний протокол випробувань на партію (час проходження якого може тривати більше ніж 7 діб (на чому наголошувала Представник позивача під час розгляду даної справи)), що постачається, стосується лише консервованої продукції (консерви м`ясні, м`ясо-рослинні та рибні), що свідчить на користь висновку про достатність часу на його отримання, оскільки може бути проведене на всю партію консервованої продукції.
Враховуючи вищевикладене, суд доходить висновку, що в ході розгляду даної справи, Позивач не надав належного обгрунтування недоцільності застосування строку 7 діб на подачу заявки на постачання продуктів харчування терміном на 7 діб, натомість проведення заходів за якістю постачання харчових продуктів може бути здійснена до чи відразу після закупівлі партії продуктів харчування, що входять до Каталогу продуктів.
Щодо твердження позивача про невідповідність умов Проекту договору нормам чинного законодавства з підстав неможливості забезпечення Постачальником заміни Комплекту продуктів протягом 24 годин, у зв`язку із необхідністю забезпечення відпочинку водіїв під час здійснення доставки такого Комплекту продуктів у військові частини, що знаходяться на відстані понад 1000 км від складу постачальника, суд зазначає наступне.
Відповідно до п. 4.3 Проекту договору, у разі коли в результаті лабораторних досліджень підозру щодо небезпечності харчового продукту підтверджено, такий харчовий продукт повинен бути переміщений Постачальником за межі території військової частини протягом 24 годин. Крім цього, Постачальник зобов`язаний протягом 24 годин поставити якісний харчовий продукт на заміну небезпечного відповідно до заявки Представника Замовника.
Також підпунктом 8.5.5 Проекту договору встановлено обов`язок постачальника щодо здійснення заміни харчових продуктів протягом 24 годин, поставлених Представнику Замовника з порушенням вимог до маркування, тари та упаковки, а також харчові продукти, що не відповідають вимогам, встановленим у нормативних документах (ДСТУ, ГОСТ, ГСТУ, СОУ, ТУ та Описів продуктів харчування за Каталогом продуктів). Такі харчові продукти вважаються не поставленими, не приймаються, тим самим фіксується порушення. Також п. 8.5.18 Проекту договору передбачено, що у разі встановлення за результатами лабораторних досліджень, що харчовий продукт є неякісним та/або небезпечним, Постачальник зобов`язаний протягом 24 годин замінити його на якісний харчовий продукт та перемістити за межі території військової частини. Крім того, у розділі ІХ передбачена відповідальність за такі дії.
Проаналізувавши вказані пункт та підпункт Проекту договору, заслухавши пояснення представників сторін щодо предмету спору частині заміни неякісної продукції протягом 24 годин, суд доходить висновку, що зміна строку « 24 години» на « 48 годин» у вищевказаних пункті та підпункті Проекту договору, може призвести до постачання неякісних, не придатних до споживання продуктів харчування та зашкодити необхідності швидкої передислокації військових службовців та може зашкодити виконанню завдань оборони в умовах правового режиму воєнного стану. Крім того, умовами Проекту договору Постачальник не обмежений в кількості складів, в яких ним можуть бути розміщені Комплекти продуктів та в кількості водіїв, які забезпечуватимуть перевезення Комплектів продуктів згідно Проекту договору .
Щодо твердження Позивача про необхідність виключити з умов Договору штраф у розмірі 100% від вартості недопоставленого або несвоєчасно поставлених харчових продуктів, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини 1 статті 231 Господарського кодексу України, штрафними санкціями у цьому Кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання.Так, кваліфікуючими ознаками штрафу є: а) можливість установлення за будь-яке порушення зобов`язання: невиконання або неналежне виконання (порушення умов про кількість, якість товарів, робіт (послуг), виконання зобов`язання неналежним чином тощо); б) обчислення у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов`язання.
Частиною 2 статті 231 Господарського кодексу України передбачено, що у разі якщо порушено господарське зобов`язання, в якому хоча б одна сторона є суб`єктом господарювання, що належить до державного сектора економіки, або порушення пов`язане з виконанням державного контракту, або виконання зобов`язання фінансується за рахунок Державного бюджету України чи за рахунок державного кредиту, штрафні санкції застосовуються, якщо інше не передбачено законом чи договором, у таких розмірах:
- за порушення умов зобов`язання щодо якості (комплектності) товарів (робіт, послуг) стягується штраф у розмірі двадцяти відсотків вартості неякісних (некомплектних) товарів (робіт, послуг);
- за порушення строків виконання зобов`язання стягується пеня у розмірі 0,1 відсотка вартості товарів (робіт, послуг), з яких допущено прострочення виконання за кожний день прострочення, а за прострочення понад тридцять днів додатково стягується штраф у розмірі семи відсотків вказаної вартості.
Таким чином, вказаною статтею Господарського кодексу України (на якою в тому числі посилається Позивач, як на підставу необхідність виключити з умов Договору штраф у розмірі 100% від вартості недопоставленого або несвоєчасно поставлених харчових продуктів), передбачена штрафна санкція в розмірі 20%, проте, такий штраф (20%) застосовується саме за порушення умов зобов`язання щодо якості товарів (робіт, послуг), а не за недопоставлення або несвоєчасне поставлення харчових продуктів.
Так, підпунктом 9.3.4. Проекту договору передбачено, що при постачанні харчових продуктів з порушенням вимог щодо якості харчових продуктів, маркування та етикетування, тари та упаковки, а також такого, що не відповідає вимогам, встановленим у нормативних документах та нормативно-технічній документації (ДСТУ, ГОСТ, ГСТУ, СОУ, ТУ та Описів харчових продуктів за Каталогом продуктів харчування), Постачальник зобов`язаний замінити такі харчові продукти за свій рахунок протягом 24 годин, а також вивести харчові продукти, що були виявлені та зафіксовані у такому акті, за межі військової частини та сплатити штраф у розмірі 20 % вартості таких харчових продуктів.
Відповідно до частини 3 статті 231 Господарського кодексу України, Законом може бути визначений розмір штрафних санкцій також за інші порушення окремих видів господарських зобов`язань, зазначених у частині другій цієї статті.
Підпунктом 9.3.5 Проекту договору передбачено, що при порушенні умов Договору щодо термінів (строків) постачання харчових продуктів, постачання не в повному обсязі замовленої кількості продуктів харчування визначених заявками, Постачальник сплачує Замовнику штраф у розмірі 100 % від вартості недопоставленого або несвоєчасно поставлених харчових продуктів та пеню у розмірі 0,1% від вартості харчових продуктів з яких допущено прострочення виконання за кожен день прострочення. За прострочення понад 30 днів з Постачальника додатково стягується штраф у розмірі 7 % вказаної вартості від несвоєчасно поставлених або непоставлених продуктів харчування.
Таким чином, застосування штрафу в розмірі 20%, згідно частини 2 статті 231 Господарського кодексу України передбачене підпунктом 9.3.4. Проекту договору, за порушенням вимог щодо якості харчових продуктів, маркування та етикетування, тари та упаковки, а також такого, що не відповідає вимогам, встановленим у нормативних документах та нормативно-технічній документації (ДСТУ, ГОСТ, ГСТУ, СОУ, ТУ та Описів харчових продуктів за Каталогом продуктів харчування), як і передбачено частиною 2 статті 231 Господарського кодексу України.
Натомість, 100% штрафу про які йдеться в підпункті 9.3.5 Проекту договору, встановлені за порушення умов Договору щодо термінів (строків) постачання харчових продуктів, постачання не в повному обсязі замовленої кількості продуктів харчування визначених заявками, що, в свою чергу, відповідає вимогам частини 3 статті 231 Господарського кодексу України.
Враховуючи вищевикладене, суд доходить висновку про те, що визначені Відповідачем штрафи в розмірі 20% та 100% в Проекті договору, встановлені за різні порушення та відповідають вимогам статті 231 Господарського кодексу України.
Щодо твердження Позивача про порушення умовами Договору статті 61 Конституції України, згідно якої ніхто не може бути двічі притягнений до юридичної відповідальності одного виду за одне й те саме правопорушення, суд зазначає, що дана стаття не може бути застосована до відповідальності юридичної особи, оскільки стосується відповідальності фізичних осіб, так як, дана стаття міститься в Розділі ІІ Конституції України «Права, свободи та обов`язки людини і громадянина».
Крім того, Конституційним Судом України у своєму рішенні від 27 жовтня 1999 року №9-рп/99 проведено системний аналіз термінів Конституції України щодо поняття «притягнення до відповідальності», в тому числі статті 61 Конституції України ("ніхто не може бути двічі притягнений до юридичної відповідальності одного виду за одне й те саме правопорушення" та "юридична відповідальність особи має індивідуальний характер"). Як вбачається з тексту даного рішення, воно стосувалося офіційного тлумачення положень частини третьої статті 80 Конституції України за конституційним поданням Міністерства внутрішніх справ (в редакції, чинній на момент прийняття рішення) щодо притягнення до кримінальної відповідальності народних депутатів України.
Отже, тлумачення, в тому числі і статті 61 Конституції України, здійснене Конституційним Судом в контексті відповідальності фізичних осіб щодо можливості їх притягнення до кримінальної відповідальності, тому суд доходить висновку, що дана стаття може бути застосована при визначенні відповідальності саме фізичних осіб, натомість, вона не розповсюджується на відповідальність юридичних осіб в межах здійснення ними господарської діяльності, в тому числі при укладанні та виконанні договорів.
Також, здійснивши системний аналіз практики Верховного Суду за останні роки, щодо застосування статті 61 Конституції України, суд доходить висновку, що дана стаття може бути застосована у разі притягнення фізичної особи (в тому числі, коли така особа до того ж зареєстрована як фізична особа-підприємець) до кримінальної чи адміністративної відповідальності. Натомість, застосування вказаної статті Конституції України при притягненні юридичної особи до відповідальності не знайшло свого відображення під час аналізу судової практики Верховного Суду.
Враховуючи встановлені в ході розгляду спору обставини, баланс інтересів сторін, адекватність обсягу і міри відповідальності відповідача за допущене прострочення зобов`язання, вільність сторін у виявлені наміру укласти договір, приймаючи до уваги необхідність вчасної поставки даного товару в умовах воєнного стану, суд доходить до висновку про недоведеність обмеження умовами Проекту договору прав позивача під час спрощеної процедури закупівель на веб-порталі Уповноваженого органу PROZORRO Оголошень про проведення спрощеної закупівлі: «Продукти харчування та сушені продукти різні (15890000-3) (продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних сил України в стаціонарних та польових умовах на 2024 рік».
Щодо твердження представників відповідача про відсутність у позивача права звертатися до суду з даним позовом, у зв`язку з ненаданням представником позивача доказів подання пакетів документів згідно Оголошень про проведення закупівлі «Продукти харчування та сушені продукти різні (15890000-3) (продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних сил України в стаціонарних та польових умовах на 2024 рік», суд зазначає наступне.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду у постановах від 26.05.2022 у справі №120/3920/20-а, від 11.01.2022 у справі № 805/4071/17-а, від 29.04.2021 у справі №587/517/16-а, від 22.08.2019 у справі № 288/1557/16-а зазначав, що «якщо позивач не довів факту порушення особисто своїх прав чи інтересів, то навіть у разі, якщо дії суб`єкта владних повноважень є протиправними, підстав для задоволення позову немає. Звернення до суду є способом захисту порушених суб`єктивних прав, а не способом відновлення законності та правопорядку у публічних правовідносинах». Також, Верховним Судом у вищевказаних постановах зазначено, що обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражені права чи інтереси особи, яка стверджує про їх порушення.
Як зазначено представником позивача у судовому засіданні, позивачем було подано пакети документів по всім 30-ти Оголошенням про проведення закупівлі «Продукти харчування та сушені продукти різні (15890000-3) (продукти харчування (комплект продуктів харчування за Каталогом продуктів) для особового складу (годування штатних тварин) військових частин (установ) та військових навчальних закладів Збройних сил України в стаціонарних та польових умовах на 2024 рік», проте доказів на підтвердження зазначеного суду надано не було. З цього приводу, представником відповідача вказано, що до моменту початку аукціону, який відбудеться 13.11.2023 о 14:47 год., у представників відповідача відсутня технічна можливість ознайомитися зі списком осіб, які подали пропозиції для участі в даному аукціоні.
Враховуючи вищевикладене, а також скорочені строки розгляду даної справи, визначені статтею 282 Кодексу адміністративного судочинства України, відсутність на підтвердження або спростування зазначеного представником позивача, суд доходить висновку про можливість розгляду даної справи без врахування даної обставини.
Статтею 90 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Відтак, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, виходячи з наведених висновків в цілому, суд доходить висновку, що позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «МАНУСКРИПТ» не підлягають задоволенню.
Згідно частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Оскільки суд дійшов до висновку про відмову у задоволенні позову, питання про розподіл судових витрат не вирішується.
Керуючись статтями 194, 243-246, 250, 255, 282 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю МАНУСКРИПТ відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до частини четвертої статті 282 Кодексу адміністративного судочинства України апеляційні скарги на судові рішення за наслідками розгляду справ, визначених цією статтею, можуть бути подані до Шостого апеляційного адміністративного суду у дводенний строк з дня їх проголошення. У разі розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом двох днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Білоноженко М.А.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.11.2023 |
Оприлюднено | 15.11.2023 |
Номер документу | 114867121 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них закупівель товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб оборони |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Білоноженко М.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні