Справа № 695/3430/23
Провадження № 2/692/292/23
14.11.23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 листопада 2023 року смт Драбів
Драбівський районний суд Черкаської області у складі:
головуючого судді Левченко Л.О.,
за участю: секретаря Савенко О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі суду в порядку спрощеного позовного провадженняцивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Великохутірської сільської ради Золотоніського району Черкаської області про визнання недійсним та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
Позивач ОСОБА_1 звернувся до Золотоніського міськрайонного суду Черкаської області з позовом до Великохутірської сільської ради Золотоніського району Черкаської області про визнання недійсним та скасування рішення.
Процесуальні дії по справі.
Ухвалою Золотоніського міськрайонного суду Черкаської області від 11.09.2023р. вказана справа передана за підсудністю до Драбівського районного суду.
Ухвалою Драбівського районного суду Черкаської області від 05.10.2023р. відкрито провадження по справі, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) сторін, роз`яснено право сторін подати клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з викликом сторін та встановлено строк відповідачу для подачі відзиву, а позивачу - строк для подачі відповіді на відзив.
23.10.2023р. черес систему «Електроний суд» надійшов відзив відповідача, продубльований також поштовим відправленням засобамиУкрпошти, який поряд з іншим містив клопотання про перехід до розгляду справи за правилами загального позовного провадження (а.с. 52-112).
Ухвалою суду від 26.10.2023р у задоволенні клопотання про перехід до розгляду справи в порядку загального позовного провадження відмовлено.
Позивачем відповідь на відзив не надавалась.
Зміст позовних вимог та заперечень сторін.
Свої вимоги позивач обґрунтував тим, що постановою Шостого апеляційного суду у справі № 580/1299/22 визнано протиправною відмову Великохутірської сільської ради Золотоніського району Черкаської області, викладену у рішенні від 24 грудня 2021 року № 15-23/VІII, у наданні ОСОБА_1 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 2,0 гектари, за рахунок земель сільськогосподарського призначення у межах населеного пункту, яка знаходиться на території Великохутірської сільської ради Золотоніського району Черкаської області, із земель комунальної власності та зобов`язано Великохутірську сільську раду Золотоніського району Черкаської області надати ОСОБА_1 дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 2,0 гектари, за рахунок земель сільськогосподарського призначення у межах населеного пункту, яка знаходиться на території Великохутірської сільської ради Золотоніського району Черкаської області, із земель комунальної власності.
Відповідач звернувся до Черкаського окружного адміністративного суду з заявою про відстрочення виконання рішення суду, де просив відстрочити вказане рішення Шостого апеляційного суду адміністративного суду до закінчення дії воєнного стану. Черкаським окружним адміністративним судом ухвалено рішення про відстрочення постанови Шостого апеляційного адміністративного суду до завершення воєнного стану, але не довше 05.07.2023р.
11.05.2023р. відповідачем виставлено на земельні торги право оренди земельної ділянки площею 13,1047 га (багаторічні насадження), кадастровий номер 7120688800:01:001:0139. У додатках до лоту знаходиться «Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 13,1047 га розташованої в адмінмежах Великохутірської сільської ради (за межами с. Рождественське), Золотоніського району Черкаської області з метою продажу права оренди на земельних торгах», затверджений рішенням відповідача від 31.01.2023р. № 28-16/VIII. Позивачем під час дослідження даних матеріалів зроблено висновок, що відповідач здійснив реєстрацію земельної ділянки, в межах якої знаходиться земельна ділянка, на яку Шостий апеляційний адміністративний суд зобов`язав відповідача надати позивачу дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність. Також у матеріалах лоту є витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, номер витягу: НА-7100280252023 від 31.04.2023, відповідно якого, право власності на земельну ділянку виникло на підставі рішення органу місцевого самоврядування від 31.01.2023 № 28-16/VIIІ та присвоєно кадастровий № 7120688800:01:001:0139.
Зазначив положення Перехідних положень ЗК України, відповідно до яких під час дії воєнного стану земельні відносини регулюються з урахуванням таких особливостей, як безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється.
Вказані обставини створюють для позивача законні перешкоди розроблення проекту землеустрою.
Зазначив засади цивільного законодавства (добросовісність та розумність) і вважав, що у даному випадку добросовісною поведінкою відповідача було б дочекатись завершення воєнного стану та у випадку неотримання від позивача у розумні строки проекту землеустрою розпорядитись земельною ділянкою на власний розсуд з урахуванням вимог діючого законодавства. Вважав дії відповідача щодо виставлення вказаної земельної ділянки на торги з метою передачі в оренду недобросовісними, такими що створюють перешкоди позивачеві в отриманні земельної ділянки у власність.
Тому просив визнати незаконним та скасувати рішення відповідача від 31.01.2023р. № 28-16/VIII та стягнути на його користь судові витрати, що складаються з судового збору та витрат на професійну правову допомогу.
Відповідач в особі свого представника подав до суду відзив, у якому з вимогами позивача не погодився та просив відмовити у задоволенні позовних вимог повністю. Вказав, що 24 грудня 2021 Великохутірська сільська рада Черкаської області, прийняла рішення від № 15-11/VIII «Про добір земельних ділянок право оренди яких виставляється на земельні торги та надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок». 31.01.2023 сільська рада прийняла рішення № 28-16/VIII «Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованих в адмінмежах Великохутірської сільської ради». 10.03.2023 сільська рада прийняла рішення № 29-19/VIIІ «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки Великохутірської сільської ради площею 13,1047 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. 20.04.2023 сільська рада прийняла рішення № 30-18/VIII «Про проведення земельних торгів у формі електронного аукціону». 02.08.2023 14:43 відбулась публікація процедури та відомості про аукціон «Право оренди на земельну ділянку 13,1047 га (багаторічні насадження) кадастровий номер 7120688800:01:001:0139, яка розташована за межами населених пунктів (села Рождественське) на території Великохутірської сільської ради Золотоніського району Черкаської області».
08.09.2023 відбулись електронні земельні торги, за результатом яких ПП «Альтаїр» запропонувало найбільшу цінову пропозицію. 15.09.2023р. вказане підприємство та відповідач електронними підписами підписали договір оренди землі. ПП «Альтаїр» сплатило річну суму орендної плати за землю та витрати на підготовку документації. Документи передані для державної реєстрації права оренди.
13.06.2023 Великохутірська сільська рада Золотоніського району Черкаської області прийняла рішення №31-12/VIII «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою», яким на виконання рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.07.2022 у справі № 580/1299/22, з урахуванням наведених мотивів, вирішила відмовити ОСОБА_1 в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 2,0 га.
Вказує, що позивач не зазначає які норми права були порушено відповідачем, а зміст обґрунтувань зводиться до застосування принципу добросовісності та розумності. У даний час на території України триває правовий режим воєнного стану, що не дозволяє відповідачу розглянути по суті звернення позивача з наданням йому відповідного дозволу. Вказав на положення підпункту 5 пункту 27 Розділу X «Перехідні положення» ЗК України та звернув увагу, що про дане положення законодавства відомо позивачу.
Уточнив, що віднесення земельної ділянки до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу прав на них на земельних торгах є самостійною підставою для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення такої земельної ділянки.
Підсумовуючи вказав, що відповідач не має права надати дозвіл позивачу на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, що визнає і позивач. Крім того, земельна ділянка віднесена до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення для продажу прав на земельних торгах. Застосування вказаної норми не суперечить виконанню рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.07.2022 у справі № 580/1299/22.
Відповідач вважає, що за існуючих обставин, запровадження воєнного стану, наявної заборони на ухвалення рішень щодо надання дозволів, інтересом Держави та інтересом територіальної громади є ефективне та раціональне використання земель, їх обробіток, отримання сільськогосподарської продукції, виготовлення на її основі продуктів або подальшої реалізації, що забезпечує економічний обіг, сплату податків, виплату заробітної плати. Натомість позивач пропонуючи почекати закінчення воєнного стану не зазначає коли він закінчиться та яка економічна доцільність у такому рішенні. Бездіяльність відповідача може стати предметом інших вимог, зокрема від органів дізнання та прокуратури, щодо невикористання наданих повноважень. Позивач мав усі можливості за наявності дійного бажання прийняти участь в земельному аукціоні, отримати право оренди землі і реалізувати намір у веденні товарного сільського господарства. Припускає, що наміром позивача є отримання земельної ділянки у власність з метою продажу.
Зазначає, що у позивача не було дозволу на розроблення проекту землеустрою, позивачем самостійно не було замовлено проект землеустрою. Земельна ділянка яку планував отримати позивач у власність не була сформована як об?єкт матеріального світу і не була включена в державний земельний кадастр, не було існуючої нормативної заборони.
Звертає увагу, що позивачем не було обґрунтовано того, що бажана ним земельна ділянка входить до меж земельної ділянки з кадастровим номером 7120688800:01:001:0139 загальною площею 13,1077 га, а позивач може після закінчення воєнного стану звернутись до органу місцевого самоврядування, зокрема, за місцем своєї первинної реєстрації з відповідним клопотанням. Вважає, що спосіб захисту, який обрав позивач, не є ефективним. У даний час укладено договір оренди земельної ділянки та ПП «Альтаїр» отримало право користування на законних підставах. Окрім того, спірне рішення стосується трьох окремих земельних ділянок.
Враховуючи, що в матеріалах справи достатньо даних про права та взаємовідносини сторін, суд вважає за можливим вирішити справу на підставі наявних у ній матеріалів та постановити рішення.
Дослідивши повно та всебічно обставини справи в їх сукупності, оцінивши зібрані по справі докази, виходячи зі свого внутрішнього переконання, суд дійшов висновку, що позов до задоволення не підлягає, з наступних підстав.
Встановлені судом фактичні обставини.
Згідно Витягу з Державного реєстру речових прав № 322351986 від 09.02.2023р. право власності на земельну ділянку площею 13,1047 га, кадастровий номер 7120688800:01:001:0139 зареєстровано за органом місцевого самоврядування - Великохутірською сільською радою Золотоніського району Черкаської області на підставі рішення органу місцевого самоврядування № 28-16/VIII від 31.01.2023р.
Згідно Витягу із Рішення № 28-16/VIII від 31.01.2023р. Великохутірською сільською радою Золотоніського району Черкаської області затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 13,1047га (за межами с. Рождественське), Золотоніського району Черкаської області з метою продажу права оренди на земельних торгах (пункт 5) та доручено в.о. сільського голови зареєструвати право комунальної власності на земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 13,1047 га, кадастровий номер 7120688800:01:001:0139 (пункт 6).
З копії викопіювання з кадастрової карти та Схеми розташування земельної ділянки вбачається розташування земельної ділянки площею 13,1047 га кадастровий номер 7120688800:02:001:…(останні чотири цифри відсутні) на кадастровій карті.
Відповідно Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-7100280252023 від 13.04.2023р. внесено відомості про державну реєстрацію земельної ділянки площею 13,1047, кадастровий номер 7120688800:01:001:0139, вид цільового призначення 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок від 10.02.2022.
Згідно копії кадастрового плану земельної ділянки кадастровий номер 7120688800:01:001:0139 та опису меж, земельна ділянка зображена на плані складається з 16 земельних ділянок, яким як визначено кадастрові номери так і не визначено.
З копії клопотання від 25.11.2021р. вбачається, що воно підготовлене від імені ОСОБА_1 до Великохутірської сільської ради Золотоніського району Черкаської області та стосується надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0 га, що знаходиться на території Великохутірської сільської ради Драбівського району Черкаської області. До вказаного клопотання додано: графічний матеріал, на якому зображено бажане розташування земельної ділянки, копії паспорта та довідки про присвоєння ідентифікаційного номеру заявника.
Згідно копії публічної кадастрової карти України 18.11.2021р. на ній зображено земельну ділянку, яку ОСОБА_1 бажає отримати у власність.
Згідно вкладення до цінного листа 6100148305176 відправник ОСОБА_1 відправив на ім`я Великохутірської сільської ради цінний лист, що містив 4 предмети на 6 арк.: клопотання від 25.11.2021р., графічний матеріал де зображено бажане розташування земельної ділянки, копію паспорту та копію довідки про присвоєння ідентифікаційного номера.
Відповідно до копії відповіді № 02-40/1234 від 29.12.2021р. відповідачем надано відповідь на його клопотання від 30.11.2021р. вх..№1746 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0 га, яка знаходиться у адміністративних межах Великохутірської сільської ради Золотоніського району Черкаської області за межами населеного пункту у зв`язку з тим, що зазначена у клопотанні та у доданих графічних матеріалах земельна ділянка розташована на земельній ділянці, яка включена у перелік земельних ділянок комунальної власності призначених для продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону.
Відповідно до витягу з Рішення Великохутірської сільської ради Золотоніського району Черкаської області № 15-23/VIII від 24.12.2021р. ОСОБА_1 відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0 га, яка знаходиться у адміністративних межах Великохутірської сільської ради Золотоніського району Черкаської області за межами населеного пункту у зв`язку з тим, що зазначена у клопотанні та у доданих графічних матеріалах земельна ділянка розташована на земельній ділянці, яка включена у перелік земельних ділянок комунальної власності призначених для продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону.
Згідно даних копії Рішення № 29-19/VIII від 10.03.2023 Великохутірська сільська рада Золотоніського району Черкаської області вирішила затвердити технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки Великохутірської сільської ради загальною площею 13,1047 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею яка розташована в адмінмежах Великохтірської сільської ради (за межами с. Рождественське), Золотоніського району Черкаської області.
Відповідно до копії Рішення № 31-12/VIII від 13.06.2023р. «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою», Великохутірська сільська рада Золотоніського району Черкаської області розглянувши рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.07.2022р. по справі № 580/1299/22, Рішення Черкаського окружного адміністаритвного суду від 10.11.2022р. по справі № 580/1299/22 та рішення Великохутірської сільської ради від 24.12.2021р. № 15-23/VIII та посилаючись на ЗК України, Конституцію України та Указ Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», врахувавши позицію Верховного Суду від 18.01.2023 у справі № 580/1300/22 при розгляді тотожної справи, -вирішила відмовила ОСОБА_1 у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0 га, яка знаходиться у адміністративних межах Великохутірської сільської ради Золотоніського району Черкаської області із земель комунальної власності на підставі на п.п 5 п. 27 Р. Х «Перехідні положення» ЗК України та на підставі ч. 5 ст. 136 ЗК України.
Згідно копії Рішення № 30-18/VIII від 20.04.2023р. Великохутірська сільська рада Золотоніського району Черкаської області вирішила виставити на земельні торги у формі електронного аукціону лот №1 - право оренди у розмірі річної орендної плати на земельну ділянку комунальної власності, сільськогосподарського призначення площею 13,1047 га, кадастровий номер 7120688800:01:001:0139 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (багаторічні насадження), що знаходиться за межами с. Рождественське на території Великохурської сільської ради Золотоніського району Черкаської області та визначила умови проведення торгів та оренди землі.
Згідно копії протоколу про результати земельних торгів № LRE011-UA-20230802-1053608.09.2023р., відбулися земельні торги щодо права оренди на земельну ділянку 13,1047 га (багаторічні насадження) кадастровий номер 7120688800:01:001:0139, переможцем якого стало ПП «Альтаїр», електронний майданчик - ТОВ «Е-Тендер».
Згідно копії Договору оренди землі № б/н від 15.09.2023р., Орендодавець Великохутірська сільська рада Золотоніського району Черкаської області та орендар ПП «Альтаїр» уклали даний договір щодо платного користування земельної ділянки для ведення сількогосподарського виробництва з кадастровим номером 7120688800:01:001:0139, яка розташована за межами села Рождественське на території Великохутірської сільської ради Золотоніського району Черкаської області.
Згідно копій платіжних інструкцій № 4214 та 4213 ПП «Альтаїр» здійснило перерахування територіальні громаді с. Великий Хутір коштів у загальній сумі 95402,12 грн. як орендну плату за землю.
Інших доказів сторонами суду не надано.
Норми права, які підлягають застосуванню та висновки суду.
Відповідно до ст. 263 ЦПК України, судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторонни посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Відповідно до ст. 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених ст. 82 цього Кодексу, тобто тягар доказування лежить на сторонах цивільно-правового спору.
Згідно зі статтями 76-79 ЦПК України, доказуванню підлягають обставини (факти), які мають значення для ухвалення рішення у справі і щодо яких у учасників справи виникає спір. Доказування по цивільній справі, як і судове рішення не може ґрунтуватися на припущеннях.
Частиною 1 ст. 15 ЦК України визначено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Відповідно до ч. 1 ст. 16 ЦК України, ч. 1 ст. 4 ЦПК України, кожна особа має право в порядку, встановленому законом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.
Відповідно до частини першої статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Згідно зі статтею 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Дотримання встановленого порядку відведення у власність земель державної або комунальної власності становить особливий суспільний інтерес, оскільки відповідно до статті 13 Конституції України земля є об`єктом права власності Українського народу, від імені якого права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. У зв`язку з цим, важливим є суворе дотримання порядку відведення землі у власні фізичним або юридичним особам, а також забезпечити конкурентний спосіб розпорядження таким суспільним активом як земля, зокрема шляхом її продажу на торгах. Тільки такий підхід забезпечить раціональне використання землі, а також реалізацію принципу рівності перед законом та запобігання всім формам дискримінації. Такі висновки сформульовані у п. 36 Постанови Верховного Суду від 18 січня 2023 року по справі № 580/1300/22.
Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі статтею 68 Конституції Україникожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.
Зазначені норми означають, що з метою гарантування правового порядку в Україні кожен суб`єкт приватного права зобов`язаний добросовісно виконувати свої обов`язки, передбачені законодавством, а у випадку невиконання відповідних приписів - зазнавати встановлених законодавством негативних наслідків.
Водночас суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Відповідно до положень ст. 126-1 Конституції України судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку.
За змістом статті 3 ЗК України земельні відносини в Україні регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно з частиною другою статті 4 ЗК України завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.
Відповідно до частин першої, п`ятої статті 22 ЗК України землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.
Набуття у власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення здійснюється з урахуванням вимог статті 130 цього Кодексу.
Відповідно до пункту «б» частини першої статті 121 ЗК України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.
Відповідно до статті 81 ЗК України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі: а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності; в) приватизації земельних ділянок, що були раніше надані їм у користування; г) прийняття спадщини; ґ) виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю).
За змістом частин першої - третьої та п`ятої статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі, зокрема, одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.
Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами визначено у ст. 118 ЗК України.
Виходячи з аналізу статті 118 ЗК України, вбачається, що порядок безоплатної передачі земельних ділянок у власність громадянами передбачає реалізацію таких послідовних етапів:
- звернення громадян з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;
- надання дозволу відповідним органом виконавчої влади або місцевого самоврядування;
- розробка суб`єктами господарювання за замовленням громадян проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;
- погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в порядку, передбаченому статтею 186-1 Земельного кодексу України;
- затвердження відповідним органом виконавчої влади або місцевого самоврядування проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Отже, передача (надання) земельної ділянки у власність відповідно до статті 118 ЗК України є завершальним етапом визначеної процедури безоплатної приватизації земельних ділянок, а надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає прийняття в подальшому суб`єктом владних повноважень позитивного рішення щодо відведення земельної ділянки у власність.
У той же час, 24.02.2022р. розпочалась військова агресія російської федерації проти України. Даний факт є загальновідомим та доказування не потребує (ч. 3 ст. 82 ЦПК України).
Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року за 2102-IX, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на території Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб. У подальшому Указами Президента України строк дії воєнного стану в Україні неодноразово продовжено, та строк дії воєнного стану триває станом на дату судового засідання.
Згідно п.п.5 п. 27 Розділу Х ЗК України Під час дії воєнного стану земельні відносини регулюються з урахуванням таких особливостей: безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється. Положення цього підпункту не поширюються на безоплатну передачу земельних ділянок у приватну власність власникам розташованих на таких земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), а також на безоплатну передачу у приватну власність громадянам України земельних ділянок, переданих у користування до набрання чинності цим Кодексом.
Тому суд погоджується з твердженням сторони відповідача щодо відсутності на даний час умов для реалізації права громадян на безоплатну передачу земель у приватну власність.
Відповідно до ч. 1 ст. 134 ЗК України земельні ділянки державної чи комунальної власності продаються або передаються в користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) окремими лотами на конкурентних засадах (на земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Згідно із частиною п`ятою статті 136 ЗК України земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.
Віднесення земельної ділянки до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу прав на них на земельних торгах є підставою для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення такої земельної ділянки. Такого висновку дійшов Верховний Суд у своїй постанові від 3 квітня 2018 року у справі № 815/3059/17 та підтвердив у подальшому , зокрема у постановах від 15 липня 2021 року у справі №520/3930/19 та від 25 травня 2022 року у справі №620/1060/21.
Суд зауважує, що масив земельних ділянок, що складають земельну ділянку площею 13,1047 га (багаторічні насадження), кадастровий номер 7120688800:01:001:0139, виставлено на земельні торги у формі електронного аукціону відповідно до рішення відповідача №30-18/VIII від 20.04.2023р.
При цьому з наданих позивачем матеріалів на підтвердження своїх доводів не вбачається, що земельна ділянка площею 2 га, про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність якої клопотав позивач у 2021р., дійсно входить до складу земельної ділянки площею 13,1047 га (багаторічні насадження), кадастровий номер 7120688800:01:001:0139, враховуючи також той факт що реквізити земельної ділянки на яку зобов`язано Великохутірську сільську раду Золотоніського району Черкаської області надати ОСОБА_1 дозвіл на розробку проекту землеустрою не вказано.
Відповідно до положень ч. 1 ст. 10 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Позивач важає дії відповідача недобросовісними та вказує, що це перешкоджає позивачу завершити розпочатий процес приватизації і вважає, що позивач повинен дочекатись закінчення воєнного стану для розпорядження земельною ділянкою на власний розсуд.
Суд не може погодитись з тим, що непередання вільної земельної ділянки, що перебуває у державній чи комунальній власності в оренду з метою її належного використання та отримання орендної плати буде відповідати інтересам територіальної громади, враховуючи невизначеність терміну дії воєнного стану та наявність заборон, викладених у п.п 5 п. 27 р. Х Перехідних пложень ЗК України. Натомість передача такої земельної ділянки в оренду, її використання за цільовим призначенням та отримання територіальною громадою доходів буде відповідати умовам добросовісності та доцільності і такі дії відповідача в умовах введення воєнного стану не суперечать закону.
За усталеною практикою Європейського суду з прав людини (ЄСПЛ) вираз «згідно із законом» насамперед вимагає, щоб оскаржуване втручання мало певну підставу в національному законодавстві; він також стосується якості відповідного законодавства і вимагає, щоб воно було доступне відповідній особі, яка, крім того, повинна передбачати його наслідки для себе, а також це законодавство повинно відповідати принципу верховенства права.
У рішенні у справі «Kopeckу v. Slovakia» (заява № 44912/98, п. 52) ЄСПЛ узагальнив висновок про належне правове підґрунтя для виникнення в особи легітимного очікування у наступний спосіб: якщо суть вимоги особи пов`язана з майновим правом, особа, якій воно надане, може вважатися такою, що має «легітимне очікування», якщо для такого права у національному законодавстві існує достатнє підґрунтя - наприклад, коли є усталена практика національних судів, якою підтверджується його існування (див. також рішення у справах: «Vilho Eskelinen and Others v. Finland», п. 94, заява № 63235/00; «Haupt v. Austria», п. 47, заява № 9816/82; «Radomilja and Others v. Croatia», п. 142, заява № 25376/06; «Draon v. France», п. 65, заяви № 1513/03, № 11810/03 та ін.).
Поняття «якість закону» (quality of law) охоплює такі характеристики відповідного акта законодавства як чіткість, точність, недвозначність, зрозумілість, узгодженість, доступність, виконуваність, передбачуваність і послідовність. Ці характеристики стосуються як положень будь-якого акта (норм права, які у ньому містяться), так і взаємозв`язку такого акта з іншими актами законодавства такої ж юридичної сили. При цьому норми права, що не відповідають критерію «якості закону» (зокрема, не відповідають принципу передбачуваності (principle of foreseeability) або передбачають можливість різного тлумачення та правозастосування), суперечать і такому елементу принципу верховенства права як заборона свавілля, а застосування таких норм може призвести до порушення конституційних прав особи та неможливість адекватного захисту від необмеженого втручання суб`єктів владних повноважень у права такої особи.
Зазначений підхід був застосований Верховним Судом у постановах, зокрема, від 26 травня 2021 року у справі №824/266/20-а, від 8 липня 2021 року у справі № 160/1598/20, від 28 липня 2021 року у справі № 280/160/20 та від 13 серпня 2021 року у справі № 280/62/20.
Суд звертає увагу, що позивач у своєму позові просить визнати незаконним та скасувати вцілому рішення відповідача від 31.01.2023р. № 28-16/VIII, яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки земельна ділянка площею 13,1047 га, кадастровий номер 7120688800:01:001:0139. Однак, виключно п. 5 та п. 6 зазначеного рішення затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та доручено відповідній службовій особі зареєструвати право комунальної власності на земельну ділянку площею 13,1047 га, кадастровий номер 7120688800:01:001:0139. Як зазначено представником відповідача у відзиві, спірне рішення містить умови щодо трьої окремих ділянок, тобто пункти 1-4 не стосуються земельної ділянки з кадастровим № 7120688800:01:001:0139. Крім того, вказана земельна за результатами земельного аукціону були передана в користування ПП «Альтаїр» відповідачем відповідно до умов договору оренди землі від 15.09.2023р. і задоволення позовної вимоги в тому об`ємі про який просить позивач буде надмірним втручанням як у права ПП «Альтаїр» як орендаря землі, так і інших осіб, проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок яких затверджено цим рішенням у пунктах 1-4 рішення.
Таким чином суд не вбачає наявності достатніх підстав для скасування рішення відповідача від 31.01.2023р. № 28-16/VIII щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 13,1047 га розташованої в адмінмежах Великохутірської сільської ради (за межами с. Рождественське, Золотоніського району Черкаської області з метою продажу права оренди на земельних торгах.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що позивач ОСОБА_1 не довів належними та допустимим доказами наявність підстав, на які він посилався, звертаючись до суду з позовними вимогами, а саме того, що відповідач здійснив реєстрацію земельної ділянки в межі якої входить земельна ділянка, на яку претендує позивач, тому його позов до задоволення не підлягає у повному обсязі.
Розподіл судових витрат.
Згідно положень ч. 1, 2 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються: 1) у разі задоволення позову - на відповідача; 2) у разі відмови в позові - на позивача; 3) у разі часткового задоволення позову - на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Оскільки у задоволенні позову відмовлено повністю, судові витрати належить покласти на позивача.
На підставі викладеного вище, керуючись ст.ст. 3-13, 76-81, 89, 141, 258-259, 263-265, 354 ЦПК України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову ОСОБА_1 до Великохутірської сільської ради Золотоніського району Черкаської області про визнання недійсним та скасування рішення- відмовити.
Рішення може бути оскаржено до Черкаського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів в порядку визначеному ст.ст. 354-356 ЦПК України.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Суддя Л.О. Левченко
Повний текст рішення виготовлений 14 листопада 2023року.
Суд | Драбівський районний суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 14.11.2023 |
Оприлюднено | 15.11.2023 |
Номер документу | 114870396 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: |
Цивільне
Драбівський районний суд Черкаської області
ЛЕВЧЕНКО Л. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні