Рішення
від 10.11.2023 по справі 420/16991/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/16991/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 листопада 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі судді Хом`якової В.В., розглянув в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Приватного підприємства «КОЛОС АГРО-2018» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування рішень,

ВСТАНОВИВ:

До суду надійшла позовна заява Приватного підприємства "КОЛОС АГРО-2018" до Головного управління ДПС в Одеській області, в якій позивач просить:

визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС в Одеській області №8534303/42002691 від 30.03.2023 року про неврахування таблиці даних платника ПДВ та зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області врахувати таблицю даних платника податків на додану вартість ПРИВАТНОГО ПІДПРИЄМСТВА "КОЛОС АГРО- 2018", код ЄДРПОУ 42002691 від 28.03.2023;

визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС в Одеській області №8627219/42002691 від 13.04.2023 року про неврахування таблиці даних платника ПДВ та зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області врахувати таблицю даних платника податків на додану ПРИВАТНОГО ПІДПРИЄМСТВА "КОЛОС АГРО-2018", код ЄДРПОУ 42002691 вiд 11.04.2023;

судові витрати покласти на відповідачів.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що задля дотримання вимог діючого податкового законодавства ним подані до ГУ ДПС в Одеській області на реєстрацію та прийняті контролюючим органом таблиці даних платника податків. У вищевказаних таблицях зазначені види економічної діяльності відповідно до КВЕД, коди товарів згідно з УКТЗЕД, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) позивачем, ввозяться на митну територію України. До вищевказаних таблиць було додано відповідні пояснення. 30.03.2023 та 11.04.2023 позивач отримав від Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН рішення про неврахування таблиць даних платника податку, зареєстрованих у контролюючому органі. У всіх вищевказаних рішеннях про неврахування таблиць даних платника податку визначена єдина підстава: "наявність в контролюючих органах податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій". Позивач не включений до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Позивач вважає прийняті відповідачем рішення необґрунтованими, у зв`язку з чим звернувся з даним позовом до суду.

Ухвалою судді від 17.07.2023 відкрито спрощене провадження у справі без виклику сторін.

Відповідач належним чином та своєчасно повідомлялися про встановлений ухвалою суду від 17.07.2023 строк для подання відзиву на позовну заяву. Відзив на адміністративний позов в установлений строк до суду не надходив.

Відповідно до ч. 4 ст. 159 КАС України, подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову. Відповідно до ч. 6 ст. 162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами. Станом на час розгляду справи від відповідача не надходило жодних повідомлень щодо неможливості надання відзиву.

З огляду на зазначене суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд дійшов наступного.

Приватне підприємство "КОЛОС АГРО-2018", ідентифікаційний код юридичної особи 42002691, є юридичною особою приватного права, що було створено 16.03.2018 року, номер запису в Єдиному державному реєстрі про включення до Єдиного державного реєстру відомостей про юридичну особу 1 527 102 0000 001123.

Профiльними видами діяльності підприємства є: вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний Код КВЕД 01.11); вирощування винограду (Код КВЕД 01.21); розведення інших тварин (Код КВЕД 01.49); допоміжна діяльність у рослинництві (Код КВЕД 01.61); оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин (Код КВЕД 46.21); оптова торгівля хімічними продуктами (Код КВЕД 46.75).

Приватне підприємство "КОЛОС АГРО-2018" 16.03.2018 року стало на облік в Головному управлінні ДФС в Одеській області, Ізмаїльському управлінні, Арцизькій державній податковiй iнспекції (Арцизький район) як платник податків: дата взяття на облік 16.03.2018 року, з 01.05.2018 року є платником податку на додану вартість.

Позивач має на праві приватної власності: нежитлову будівлю, загальною площею 618,80 кв.м, що знаходиться за адресою: Одеська обл., Арцизький р., с. Павлівка, вул. Миру, буд. 38, на підставі свідоцтва про право власності на нерухоме майно серії НОМЕР_1 , виданого Павлівською сільською радою 25.12.2006 року, право власності на яку заресстровано Арцизським бюро технічної інвентаризації 25.12.2006 року в книзі 4, номер запису б, про що видано витяг №13045118.

На балансі Приватного підприємства "КОЛОС АГРО-2018" обліковуються транспортні засоби, зокрема: трактор колісний, держномер 15905BH, 2011 року випуску; трактор колісний, держномер НОМЕР_2 , 2016 року випуску; причіп, реєстраційний номер НОМЕР_3 , 1980 року випуску; причів тракт., реєстраційний номер НОМЕР_4 , 1978 року випуску; інвентар по обробці ґрунту (плуг ПНВ 3-35, агрегат ґрунтообробний дисковий АГ-2,4-20, лущильник дисковий причіпний для обробітку ґрунту ЛДП -3, сівалка зерно тукова рядкова Tiтан 420, обприскувач лановий навісний МАКС (1000-14 м), агрегат ґрунтообробний чизельний АГЧ- 1,8, загружчик шнековий передвічний ЗШП-10, каток ККШ - 6, культиватор КПС 4,2 та інші, про що подані відповідні повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (форма № 20-ОПП).

ПП "КОЛОС АГРО-2018" має в обробленні орні землі загальною площею 205,7138 га, що підтверджується довідкою Павлівської сільської ради Болградського району Одеської області №17 вiд 23.03.2022 року. Згідно даних наданих до органів статистики по формі №29-сг. Підприємство у 2022 році на вказаних землях посіяло та відповідно зібрало врожай, зокрема: озиму пшеницю - була посіяна на площі 35 га, озимий ячмінь - 55 га, ріпак - 50 га, соняшник 65,70.

ПП "КОЛОС АГРО-2018" вирощує і реалізує сільськогосподарську продукцію: пшениця (код УКТЗЕД 1001), ячмінь (код УКТЗЕД 1003), ріпак (код УКТЗЕД 1205), соняшник (код УКТЗЕД 120600). Для здійснення діяльності господарство закуповує: насіння (основні коди УКТЗ1001, 1003, 120600, 1205), добрива (основні коди УКТЗЕД 3102), засоби захисту рослин (основні коди УКТЗЕД 3808, 3105, 3402) та інше. Протруєння насіння перед посівом здійснюється за допомогою власного протрувача насіння шнекового ПНШ-3 "ФЕРМЕР". Внесення мінеральних добрив здійснюється за допомогою машини для внесення мінеральних добрив МВД-1,2.

Посадка та збір врожаю здійснюється частково за допомогою власного та частково найманим, на підставі окремих договорів оренди сільськогосподарської техніки.

Зберігання вирощеної продукції здійснює ТОВ "Сервіс Грейн", згідно договору складського зберігання зерна №22-030 вiд 01 липня 2022 року року та/або на власному складі загальною площею 618,8 кв.м. Доставка зерна на склад зберігання ТОВ "Сервіс Грейн" вiдбувається власним та/або найманим транспортом, на підставі окремих договорів надання послуг по перевезенню вантажів автотранспортом по Україні.

28.03.2023 року позивачем було сформовано та направлено до Головного управління ДПС в Одеській області таблицю даних платника податку на додану вартість за встановленою формою зареєстровану за № 9061692283, iз зазначенням у ній видів економічної діяльності відповідно до Класифікатора видів економічної діяльності (КВЕД ДК 01.11), кодiв товарiв згiдно з УКТЗЕД, що постачаються (виготовляються) та/або придбаваються (отримуються), а також кодів послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДК 1001) пшениця.

За результатами обробки таблиці даних платника податку Комісією Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, 30.03.2023 року було прийнято рішення № 8534303/42002691 про неврахування таблиці даних платника податків за реєстраційним № 9061692283, в якості підстави для прийняття такого рiшення вказано: "наявність в контролюючих органах податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій".

11.04.2023 року позивачем було сформовано та направлено до Головного управління ДПС в Одеській області таблицю даних платника податку на додану вартість за встановленою формою зареєстровану за № 9076098689, iз зазначенням у ній видів економічної дiяльностi відповідно до Класифікатора видів економічної діяльності (КВЕД ДК 01.11), кодiв товарiв згідно з УКТЗЕД, що постачаються (виготовляються) та/або придбаваються (отримуються), а також кодів послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДК 120600) соняшник.

За результатами обробки таблиці даних платника податку Комісією Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, 11.04.2023 року було прийнято рішення № 8608045/42002691 про неврахування таблиці даних платника податків за реєстраційним № 9076098689, в якостi пiдстави для прийняття такого рішення вказано: "наявність в контролюючих органах податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій".

Позивач не погодився з вказаними рішеннями, з огляду на що звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку правомірності прийняття спірних рішень, суд виходить з такого.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України.

Відповідно до підпунктів 16.1.2, 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

У відповідності до п. 2 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165 (далі Порядок № 1165), таблиця даних платника податку - зведена інформація, що подається платником податку до контролюючого органу, щодо кодів видів економічної діяльності платника податку згідно з Класифікатором видів економічної діяльності, кодів товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодів послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.

Відповідно до п.п. 12-14 Порядку №1165 платник податку має право подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою (додаток 5). У таблиці даних платника податку зазначаються: види економічної діяльності відповідно до КВЕД; коди товарів згідно з УКТЗЕД, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України; коди послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.

Таблиця даних платника податку подається з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку.

Пунктами 15, 16 Порядку №1165 визначено, що Таблиця даних платника податку з поясненнями розглядається комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів після її отримання. Комісія регіонального рівня приймає рішення про врахування або неврахування таблиці даних платника податку, яке надсилається платнику податку в порядку; встановленому статтею 42 Кодексу (додаток 6).

У рішенні про неврахування таблиці даних платника податку в обов`язковому порядку зазначається причина такого неврахування. У разі прийняття рішення про неврахування таблиці даних платника у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, що стала підставою для неврахування таблиці даних платник податку, а саме: тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку (п.17).

У відповідності до п. 19 Порядку №1165 (у редакції станом на момент прийняття спірних рішень) комісії контролюючих органів приймають рішення про неврахування таблиці даних платника податку (додаток 7), яку враховано, зокрема, в автоматичному режимі, що надсилається платнику податку в порядку, визначеному статтею 42 Кодексу, якщо:

стосовно платника податку прийнято рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку (додаток 4), визначених у пунктах 1-5 додатка 1;

до контролюючого органу надійшла податкова інформація щодо невідповідності інформації, зазначеної в таблиці даних платника податку, видам економічної діяльності відповідно до Класифікатора видів економічної діяльності, кодам товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодам послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України, яка свідчить про надання платником податку недостовірної інформації в таблиці даних платника податку.

У рішенні про неврахування таблиці даних платника, у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, що стала підставою для неврахування таблиці даних платника податку, а саме: тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.(п.19)

Таблиця даних платника податку враховується у разі надходження до контролюючого органу рішення суду про скасування рішення про неврахування таблиці даних платника податку, яке набрало законної сили.

Згідно до п. 25 Порядку №1165 комісія центральною рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Аналіз наведених вище правових норм дає підстави для висновку, що рішення про неврахування Таблиці даних платника податків повинно містити одну з вказаних підстав для неврахування таблиці даних платника податку.

Відповідач, приймаючи оскаржувані рішення про неврахування Таблиці даних платника податку на додану вартість, зазначив в якості підстави їх прийняття наявність в органах державної податкової служби України податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податків ризикових операцій , період здійснення операцій 21.12.2021 - 23.03.2023, контрагент код 22494057, дата включення платника до переліку ризикових платників 08.02.2022. При цьому, відповідач обмежився лише загальним формулюванням, не конкретизуючи, яка саме інформація стала підставою для прийняття таких рішень.

Позивач в позові зазначає, що дійсно мав господарські стосунки з ФГ "Віка" код ЄДР 22494057 у квітні 2022 року щодо оренди сільськогосподарської техніки за договором від 11.04.2022, на виконання якого ФГ "Віка" передавало в оренду позивачеві техніку з екіпажем для посіву соняшника, але податкову накладну на зазначену господарську операцію було зареєстровано в ЄРПН без будь-яких зауважень зі сторони контролюючого органу.

До таблиць позивач подавав пояснення з підтверджуючими документами про кількість посівного матеріалу, збір врожаю 2022 року, обмолот соняшника, облік руху соняшника на складі, реалізацію продукції врожаю 2022 року, залишок сільгосппродукції, закупку добрив, підживлення та оброблення засобами захисту рослин, закупку палива тощо. Безпосередньо позивач не включений до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості.

Відповідач ніяким чином не пояснив, чому факт віднесення ФГ "Віка" до переліку ризикових платників податку може бути достатньою самостійною підставою для прийняття рішення про неврахування Таблиці даних платника податку на додану вартість, без обґрунтування невідповідності інформації, зазначеної в таблиці даних платника податку, видам економічної діяльності відповідно до Класифікатора видів економічної діяльності, кодам товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодам послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України, та посилань на докази і обставини, що свідчать про надання платником податку недостовірної інформації в таблиці даних платника податку, та без зазначення, яка саме інформація в таблиці даних є недостовірною.

Як вбачається з копій спірних рішень, вказані рішення таких обґрунтувань, даних та посилань на докази не містять.

Таким чином, в ході розгляду відповідач не довів, що спірні рішення прийняті ним на підставах, визначених законодавством, оскільки не підтверджено існування жодної із визначених п. 19 Порядку № 1165 підстав: як наявність податкової інформації щодо невідповідності інформації, зазначеної в таблиці даних платника податку, видам економічної діяльності відповідно до Класифікатора видів економічної діяльності, кодам товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодам послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України, яка свідчить про надання платником податку недостовірної інформації в таблиці даних платника податку, так і наявність рішення про ризиковість платника податків - позивача.

Слід вказати, що позивач не може нести відповідальність за йомовірне невиконання його контрагентами своїх зобов`язань, адже поняття "добросовісний платник", яке вживається у сфері податкових правовідносин, не передбачає виникнення у платника додаткового обов`язку з контролю за дотриманням його постачальниками податкового законодавства, а саме, платник не наділений повноваженнями податкового контролю для виконання функцій, покладених на податкові органи, а тому не може володіти інформацією відносно виконання контрагентом податкових зобов`язань. Внесення контрагента до переліку ризикових платників не свідчить про вчинення позивачем ризикових операцій.

При вирішені цього спору суд керується частиною другою статті 2 КАС України, в силу якої, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

При цьому, загальними вимогами, які висуваються до акту індивідуальної дії, як акту правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

З огляду на зазначене, спірні рішення про неврахування Таблиці даних платника податку на додану вартість, які враховано раніше, не відповідають вимогам ч.2 ст. 2 КАС України через їх необґрунтованість, тому підлягають визнанню протиправними і скасуванню.

Отже, наявні підстави для задоволення позовних вимог.

Розподіл судових витрат в частині сплаченого судового збору здійснюється відповідно до приписів ч. 1 ст. 139 КАС України, відповідно до якої при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст. ст. 139, 243-246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

В И Р І ШИ В :

Позов Приватного підприємства «КОЛОС АГРО-2018» задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС в Одеській області №8534303/42002691 від 30.03.2023 року про неврахування таблиці даних платника ПДВ та зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області врахувати таблицю даних платника податків на додану вартість ПРИВАТНОГО ПІДПРИЄМСТВА "КОЛОС АГРО- 2018", код ЄДРПОУ 42002691, від 28.03.2023 року.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС в Одеській області №8627219/42002691 від 13.04.2023 року про не врахування таблиці даних платника ПДВ та зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області врахувати таблицю даних платника податків на додану ПРИВАТНОГО ПІДПРИЄМСТВА "КОЛОС АГРО-2018", код ЄДРПОУ 42002691, вiд 11.04.2023 року.

Стягнути на користь Приватного підприємства «КОЛОС АГРО-2018» (код ЄДРПОУ 42002691) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 44069166) судовий збір в сумі 5 368 (п`ять тисяч триста шістдесят вісім) грн. 00 коп.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя В.В. Хом`якова

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.11.2023
Оприлюднено16.11.2023
Номер документу114886409
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/16991/23

Ухвала від 17.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Постанова від 22.02.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 16.01.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 18.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Рішення від 10.11.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

Ухвала від 17.07.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні