П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 лютого 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/16991/23
Перша інстанція: суддя Хом`якова В.В.,
повний текст судового рішення
складено 10.11.2023, м. Одеса
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді Кравченка К.В.,судді Джабурія О.В.,судді Вербицької Н.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 10 листопада 2023 року по справі за позовом приватного підприємства «КОЛОС АГРО-2018» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування рішень, -
В С Т А Н О В И В:
У липні 2023 року приватне підприємство «КОЛОС АГРО-2018» (далі позивач, ПП «КОЛОС АГРО-2018») звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС в Одеській області (далі відповідач, ГУ ДПС), в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС в Одеській області №8534303/42002691 від 30.03.2023 року про неврахування таблиці даних платника ПДВ та зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області врахувати таблицю даних платника податків на додану вартість ПРИВАТНОГО ПІДПРИЄМСТВА «КОЛОС АГРО-2018», код ЄДРПОУ 42002691 від 28.03.2023 року;
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС в Одеській області №8627219/42002691 від 13.04.2023 року про неврахування таблиці даних платника ПДВ та зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області врахувати таблицю даних платника податків на додану ПРИВАТНОГО ПІДПРИЄМСТВА «КОЛОС АГРО-2018», код ЄДРПОУ 42002691 від 11.04.2023 року.
В обґрунтування позовних вимог було зазначено, що задля дотримання вимог діючого податкового законодавства ним подані до ГУ ДПС в Одеській області на реєстрацію та прийняті контролюючим органом таблиці даних платника податків. У вищевказаних таблицях зазначені види економічної діяльності відповідно до КВЕД, коди товарів згідно з УКТЗЕД, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) позивачем, ввозяться на митну територію України. До вищевказаних таблиць було додано відповідні пояснення. 30.03.2023 року та 11.04.2023 року позивач отримав від Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН рішення про неврахування таблиць даних платника податку, зареєстрованих у контролюючому органі. У всіх вищевказаних рішеннях про неврахування таблиць даних платника податку визначена єдина підстава: «наявність в контролюючих органах податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій». Позивач не включений до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Позивач вважає прийняті відповідачем рішення необґрунтованими, у зв`язку з чим звернувся з даним позовом до суду.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 10.11.2023 року позов задоволено.
Не погоджуючись з вказаним рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, вказуючи на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нову постанову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла наступного.
З матеріалів справи вбачається та судом першої інстанції встановлено, що Приватне підприємство «КОЛОС АГРО-2018», ідентифікаційний код юридичної особи 42002691, є юридичною особою приватного права, що було створено 16.03.2018 року, номер запису в Єдиному державному реєстрі про включення до Єдиного державного реєстру відомостей про юридичну особу 1 527 102 0000 001123.
Профiльними видами діяльності підприємства є: вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний Код КВЕД 01.11); вирощування винограду (Код КВЕД 01.21); розведення інших тварин (Код КВЕД 01.49); допоміжна діяльність у рослинництві (Код КВЕД 01.61); оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин (Код КВЕД 46.21); оптова торгівля хімічними продуктами (Код КВЕД 46.75).
Приватне підприємство «КОЛОС АГРО-2018» 16.03.2018 року стало на облік в Головному управлінні ДФС в Одеській області, Ізмаїльському управлінні, Арцизькій державній податковiй iнспекції (Арцизький район) як платник податків: дата взяття на облік 16.03.2018 року, з 01.05.2018 року є платником податку на додану вартість.
Позивач має на праві приватної власності: нежитлову будівлю, загальною площею 618,80 кв.м., що знаходиться за адресою: Одеська обл., Арцизький р., с.Павлівка, вул.Миру, буд.38, на підставі свідоцтва про право власності на нерухоме майно серії НОМЕР_1 , виданого Павлівською сільською радою 25.12.2006 року, право власності на яку зареєстровано Арцизським бюро технічної інвентаризації 25.12.2006 року в книзі 4, номер запису б, про що видано витяг №13045118.
На балансі Приватного підприємства «КОЛОС АГРО-2018» обліковуються транспортні засоби, зокрема: трактор колісний, держномер 15905BH, 2011 року випуску; трактор колісний, держномер НОМЕР_2 , 2016 року випуску; причіп, реєстраційний номер НОМЕР_3 , 1980 року випуску; причів тракт., реєстраційний номер НОМЕР_4 , 1978 року випуску; інвентар по обробці ґрунту (плуг ПНВ 3-35, агрегат ґрунтообробний дисковий АГ-2,4-20, лущильник дисковий причіпний для обробітку ґрунту ЛДП -3, сівалка зерно тукова рядкова Tiтан 420, обприскувач лановий навісний МАКС (1000-14 м), агрегат ґрунтообробний чизельний АГЧ-1,8, загружчик шнековий передвічний ЗШП-10, каток ККШ - 6, культиватор КПС 4,2 та інші, про що подані відповідні повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (форма №20-ОПП).
ПП «КОЛОС АГРО-2018» має в обробленні орні землі загальною площею 205,7138 га, що підтверджується довідкою Павлівської сільської ради Болградського району Одеської області №17 від 23.03.2022 року. Згідно даних наданих до органів статистики по формі №29-сг. Підприємство у 2022 році на вказаних землях посіяло та відповідно зібрало врожай, зокрема: озиму пшеницю - була посіяна на площі 35 га, озимий ячмінь - 55 га, ріпак - 50 га, соняшник 65,70.
ПП «КОЛОС АГРО-2018» вирощує і реалізує сільськогосподарську продукцію: пшениця (код УКТЗЕД 1001), ячмінь (код УКТЗЕД 1003), ріпак (код УКТЗЕД 1205), соняшник (код УКТЗЕД 120600). Для здійснення діяльності господарство закуповує: насіння (основні коди УКТЗ1001, 1003, 120600, 1205), добрива (основні коди УКТЗЕД 3102), засоби захисту рослин (основні коди УКТЗЕД 3808, 3105, 3402) та інше. Протруєння насіння перед посівом здійснюється за допомогою власного протрувача насіння шнекового ПНШ-3 «ФЕРМЕР». Внесення мінеральних добрив здійснюється за допомогою машини для внесення мінеральних добрив МВД-1,2.
Посадка та збір врожаю здійснюється частково за допомогою власного та частково найманим, на підставі окремих договорів оренди сільськогосподарської техніки.
Зберігання вирощеної продукції здійснює ТОВ «Сервіс Грейн», згідно договору складського зберігання зерна №22-030 від 01.07.2022 року та/або на власному складі загальною площею 618,8 кв.м. Доставка зерна на склад зберігання ТОВ «Сервіс Грейн» відбувається власним та/або найманим транспортом, на підставі окремих договорів надання послуг по перевезенню вантажів автотранспортом по Україні.
28.03.2023 року позивачем було сформовано та направлено до Головного управління ДПС в Одеській області таблицю даних платника податку на додану вартість за встановленою формою зареєстровану за №9061692283, із зазначенням у ній видів економічної діяльності відповідно до Класифікатора видів економічної діяльності (КВЕД ДК 01.11), кодів товарів згідно з УКТЗЕД, що постачаються (виготовляються) та/або придбаваються (отримуються), а також кодів послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДК 1001) пшениця.
За результатами обробки таблиці даних платника податку Комісією Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, 30.03.2023 року було прийнято рішення №8534303/42002691 про неврахування таблиці даних платника податків за реєстраційним №9061692283, в якості підстави для прийняття такого рішення вказано: «наявність в контролюючих органах податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій».
11.04.2023 року позивачем було сформовано та направлено до Головного управління ДПС в Одеській області таблицю даних платника податку на додану вартість за встановленою формою зареєстровану за №9076098689, із зазначенням у ній видів економічної діяльності відповідно до Класифікатора видів економічної діяльності (КВЕД ДК 01.11), кодів товарів згідно з УКТЗЕД, що постачаються (виготовляються) та/або придбаваються (отримуються), а також кодів послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДК 120600) соняшник.
За результатами обробки таблиці даних платника податку Комісією Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, 11.04.2023 року було прийнято рішення №8608045/42002691 про неврахування таблиці даних платника податків за реєстраційним №9076098689, в якості підстави для прийняття такого рішення вказано: «наявність в контролюючих органах податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій».
Позивач не погодився з вказаними рішеннями, з огляду на що, звернувся до суду з даним позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що загальними вимогами, які висуваються до акту індивідуальної дії, як акту правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. З огляду на зазначене, спірні рішення про неврахування Таблиці даних платника податку на додану вартість, які враховано раніше, не відповідають вимогам ч.2 ст.2 КАС України через їх необґрунтованість, тому підлягають визнанню протиправними і скасуванню.
Колегія суддів при вирішенні даного спору виходить з наступного.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюються ПК України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 на виконання вимог п.201.16 ст.201 ПК України затверджено Порядок з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів.
Приписами п.2 Порядку №1165 визначено, що таблиця даних платника податку - зведена інформація, що подається платником податку до контролюючого органу, щодо кодів видів економічної діяльності платника податку згідно з Класифікатором видів економічної діяльності, кодів товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодів послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.
Відповідно до п.п.12-14 Порядку №1165 платник податку має право подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою (додаток 5).
У таблиці даних платника податку зазначаються: види економічної діяльності відповідно до КВЕД; коди товарів згідно з УКТЗЕД, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України; коди послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.
Таблиця даних платника податку подається з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку.
Згідно з п.п.15-17 Порядку №1165 таблиця даних платника податку з поясненнями розглядається комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів після її отримання.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про врахування або неврахування таблиці даних платника податку, яке надсилається платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (додаток 6).
У рішенні про неврахування таблиці даних платника податку в обов`язковому порядку зазначається причина такого неврахування.
У разі прийняття рішення про неврахування таблиці даних платника у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, що стала підставою для неврахування таблиці даних платник податку, а саме: тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У відповідності до п.19 Порядку №1165 (у редакції станом на момент прийняття спірних рішень) комісії контролюючих органів приймають рішення про неврахування таблиці даних платника податку (додаток 7), яку враховано, зокрема, в автоматичному режимі, що надсилається платнику податку в порядку, визначеному статтею 42 Кодексу, якщо:
стосовно платника податку прийнято рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку (додаток 4), визначених у пунктах 1-5 додатка 1;
до контролюючого органу надійшла податкова інформація щодо невідповідності інформації, зазначеної в таблиці даних платника податку, видам економічної діяльності відповідно до Класифікатора видів економічної діяльності, кодам товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодам послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України, яка свідчить про надання платником податку недостовірної інформації в таблиці даних платника податку.
У рішенні про неврахування таблиці даних платника, у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, що стала підставою для неврахування таблиці даних платника податку, а саме: тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Таблиця даних платника податку враховується у разі надходження до контролюючого органу рішення суду про скасування рішення про неврахування таблиці даних платника податку, яке набрало законної сили.
Згідно до п.25 Порядку №1165 комісія центральною рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Як вбачається з матеріалів справи, підставою для прийняття оскаржуваних рішень є наявність в органах державної податкової служби України податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податків ризикових операцій , період здійснення операцій 21.12.2021 року - 23.03.2023 року, контрагент код 22494057, дата включення платника до переліку ризикових платників 08.02.2022 року. При цьому, відповідач обмежився лише загальним формулюванням, не конкретизуючи, яка саме інформація стала підставою для прийняття таких рішень.
Позивач в позові зазначає, що дійсно мав господарські стосунки з ФГ «Віка» код ЄДР 22494057 у квітні 2022 року щодо оренди сільськогосподарської техніки за договором від 11.04.2022, на виконання якого ФГ «Віка» передавало в оренду позивачеві техніку з екіпажом для посіву соняшника, але податкову накладну на зазначену господарську операцію було зареєстровано в ЄРПН без будь-яких зауважень зі сторони контролюючого органу.
До таблиць позивач подавав пояснення з підтверджуючими документами про кількість посівного матеріалу, збір врожаю 2022 року, обмолот соняшника, облік руху соняшника на складі, реалізацію продукції врожаю 2022 року, залишок сільгосппродукції, закупку добрив, підживлення та оброблення засобами захисту рослин, закупку палива тощо. Безпосередньо позивач не включений до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості.
Судом першої інстанції вірно встановлено, що оскаржувані рішення про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість не містять чітких причин їх прийняття та не містять обґрунтування в чому полягає не надання належних пояснень.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акту правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Не знаходять свого обґрунтованого підтвердження посилання відповідача на наявність у податковому органі податкової інформації, яка збирається в базах контролюючого органу та є службовою і використовується при здійсненні податкового контролю, оскільки в рішенні відповідачем не зазначено жодної наявної у нього інформації, яка стала підставою для прийняття оскаржуваного рішення.
Більш того, сама по собі податкова інформація не є підставою для неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість, поданої позивачем, зареєстрованої у контролюючому органі. Здійснюючи моніторинг, контролюючий орган виявляє ризик порушення норм податкового законодавства, який проявляється у ймовірності складання та надання податкової накладної з порушенням Податкового кодексу України та неможливості здійснення операцій з постачання товарів/послуг, дані про які зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування та/або ймовірності уникнення платником податку виконання свого податкового обов`язку.
Частиною 2 ст.77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що відповідачем не доведено, що спірні рішення прийняті ним на підставах, визначених законодавством, оскільки не підтверджено існування жодної із визначених п.19 Порядку №1165 підстав: як наявність податкової інформації щодо невідповідності інформації, зазначеної в таблиці даних платника податку, видам економічної діяльності відповідно до Класифікатора видів економічної діяльності, кодам товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодам послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України, яка свідчить про надання платником податку недостовірної інформації в таблиці даних платника податку, так і наявність рішення про ризиковість платника податків - позивача.
А отже, суд першої інстанції дійшов вірного висновку щодо задоволення позовних вимог позивача про визнання протиправними та скасування рішень ГУ ДПС в Одеській області про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість №8534303/42002691 від 30.03.2023 року, №8627219/42002691 від 13.04.2023 року.
Оцінюючи викладене в сукупності, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно та у достатньому обсязі встановив обставини справи, і ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, що відповідно до ст.316 КАС України є підставою для залишення апеляційної скарги без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Керуючись ст.311, ст.315, ст.316, ст.321, ст.322, ст.325, ст.328 КАС України, апеляційний суд,
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 10 листопада 2023 року - без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення з підстав, передбачених ст.328 КАС України.
Суддя-доповідач К.В. КравченкоСудді О.В. Джабурія Н.В. Вербицька
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.02.2024 |
Оприлюднено | 26.02.2024 |
Номер документу | 117186302 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Кравченко К.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні