ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
13 листопада 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/12033/23
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Удовіченка С.О., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні клопотання Виконавчого комітету Полтавської міської ради про заміну позивача у справі №440/12033/23 за адміністративним позовом Керівника Полтавської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Полтавській області, Виконавчого комітету Полтавської міської ради до Товариство з обмеженою відповідальністю " Взуття- Полтава" про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Керівника Полтавської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Полтавській області , Виконавчого комітету Полтавської міської ради , Полтавська обласна військова адміністрація звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю " Взуття- Полтава" в якій просить:
- визнати протиправною бездіяльність ТОВ «Взуття - Полтава» (код ЄДРПОУ 00308264) щодо не приведення захисної споруди - Сховище № 60051, що перебуває у його власності в належний для експлуатації стан.
- зобов`язати ТОВ «Взуття - Полтава» (код ЄДРПОУ 00308264) привести у стан готовності захисну споруду - Сховище № 60051, що знаходиться за адресою: Полтавська область, м. Полтава, вул. Комарова, 7 з метою використання її за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 28.08.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрити провадження в адміністративній справі, вирішено проводити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
До Полтавського окружного адміністративного суду надійшло клопотання Виконавчого комітету Полтавської міської ради про заміну позивача у справі №440/12033/23, з Виконавчого комітету Полтавської міської ради на Департамент з питань цивільного захисту та оборони роботи Полтавської міської ради.
В обгрунтування клопотання позивач зазначив, що Департамент з питань ЦЗ та ОР ПМР є юридичною особою, неприбутковою установою, має самостійний баланс, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, свої рахунки в держказначействі, веде самостійну кадрову та господарську діяльність, здійснює її облік, складає бухгалтерські, фінансові, податкові, статистичні та інші звіти, може виступати стороною і укладати договори щодо забезпечення заходів цивільного захисту та життєзабезпечення населення при загрозі та виникненні надзвичайної ситуації та небезпечної події, заходів з питань оборонної роботи та взаємодії з правоохоронними органами. Директор Департаменту з питань ЦЗ та ОР ПМР має право діяти від імені юридичної особи без доручення. Основними завданнями Департаменту з питань ЦЗ та ОР ПМР, серед іншого, є участь у організації виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту.
На вказане клопотання від Керівника Полтавської окружної прокуратури надійшли заперечення, в яких останній зазначив, що спір у даній справі стосується бездіяльності відповідача, на балансі якого перебуває захисна споруда цивільного захисту, яка впродовж тривалого проміжку часу не готова до використання за призначенням, що призводить до загрози життю та здоров`ю населення Полтавської територіальної громади, оскільки на даний час на території України проходять бойові дії та наносяться ракетні удари по об`єктам інфраструктури та житловим будинкам. Таким чином, внаслідок протиправної бездіяльності відповідача у сфері цивільного захисту населення порушено інтереси держави та територіальної громади, що і є підставою для звернення прокурора із даним позовом до суду. Обраний прокурором спосіб захисту права спрямований на захист інтересів держави, зокрема на захист країни в умовах збройної агресії, підвищення обороноздатності держави, а також на захист життя та здоров`я людей, на спонукання відповідача належно виконувати покладені на нього законодавством зобов`язання щодо утримання захисних споруд цивільного захисту в належному стані. Відповідно до положень статті 181 Закону України «Про місцеве самоврядування» орган місцевого самоврядування може бути позивачем та відповідачем у судах загальної юрисдикції, зокрема, звертатися до суду, якщо це необхідно для реалізації його повноважень і забезпечення виконання функцій місцевого самоврядування. У Положенні про Департамент з питань цивільного захисту та оборонної роботи Полтавської міської ради, яке затверджено рішенням третьої сесії Полтавської міської ради восьмого скликання від 19.03.2021 та на яке посилається представник Виконавчого комітету Полтавської міської ради у своєму клопотанні не міститься повноважень вказаного Департаменту щодо звернення до суду. З урахуванням вищевикладеного, Виконавчий комітет Полтавської міської ради є уповноваженим суб`єктом для вжиття заходів, спрямованих на здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту та захисту порушених інтересів держави в цій сфері. Крім того, окружною прокуратурою направлено лист від 12.06.2023 № 55-114-10361вих-23 на адресу Виконавчого комітетом Полтавської міської ради з приводу необхідності вжиття Виконавчим Полтавської міської ради, у тому числі в судовому порядку, задля зобов`язання балансоутримувача привести у стан готовності споруду №60051. Але знаючи про очевидні порушення вимог чинного законодавства, щодо не приведення у готовність захисних споруд самостійно заходи не вживали. Велика Палата Верховного Суду у своїй постанові від 15.10.2019 у справі №903/129/18 зазначає, що сам факт незвернення до суду уповноваженого суб`єкта з позовом, який би відповідав вимогам процесуального законодавства та відповідно мав змогу захистити інтереси жителів територіальної громади, свідчить про те, що вказаний орган місцевого самоврядування неналежно виконує свої повноваження, у зв`язку із чим у прокурора виникають обґрунтовані підстави для захисту інтересів значної кількості громадян - членів територіальної громади та звернення до суду з таким позовом, що відповідає нормам національного законодавства та практиці Європейського суду з прав людини.
Розглянувши подане клопотання, суд зазначає таке.
Частиною першою статті 48 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд першої інстанції, встановивши, що з позовом звернулася не та особа, якій належить право вимоги, може за згодою позивача та особи, якій належить право вимоги, допустити заміну первинного позивача належним позивачем, якщо це не потягне за собою зміни підсудності адміністративної справи.
Відповідно до положень статті 181 Закону України "Про місцеве самоврядування" орган місцевого самоврядування може бути позивачем та відповідачем у судах загальної юрисдикції, зокрема, звертатися до суду, якщо це необхідно для реалізації його повноважень і забезпечення виконання функцій місцевого самоврядування.
Згідно із частиною другою статті 19 Кодексу цивільного захисту України до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері цивільного захисту належить: забезпечення цивільного захисту на відповідній території; організація обліку фонду захисних споруд цивільного захисту; здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту; організація проведення технічної інвентаризації захисних споруд цивільного захисту, виключення їх за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, з фонду захисних споруд цивільного захисту; здійснення інших повноважень у сфері цивільного захисту, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами.
Відповідно до положень підпункту 10 пункту а) частини першої статті 361 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до власних повноважень виконавчих органів місцевого самоврядування належить виконання вимог законодавства щодо визначення потреби, створення, використання, утримання, реконструкції та ведення обліку фонду захисних споруд цивільного захисту територіальної громади, здійснення контролю за станом утримання таких споруд та готовність їх до використання за призначенням та підтримкою в належному технічному стані.
У свою чергу згідно пункту 2.1 Положення про Департамент з питань цивільного захисту та оборонної роботи Полтавської міської ради Департамент з питань цивільного захисту та оборонної роботи Полтавської міської ради здійснює в межах наданих повноважень та сприяє з реалізації на території Полтавської міської територіальної громади державної політики по забезпеченню в межах визначених чинним законодавством України прав членів територіальної громади у сферах цивільного захисту, оборонної та мобілізаційної роботи шляхом організації заходів щодо попередження, ліквідації та мінімізації наслідків надзвичайних ситуацій, планування, організації і забезпечення оборонної роботи, мобілізаційної підготовки та мобілізації, а також забезпечення виконання заходів щодо охорони державної таємниці та взаємодії з правоохоронними організми і сприяння їх діяльності. Забезпечує розгляд, опрацювання, облік, систематизацію, аналіз та надання відповідей на запити на інформацію, що надходять в управління.
При цьому, з аналізу Положення про Департамент з питань цивільного захисту та оборонної роботи Полтавської міської ради випливає, що основними завданнями Департаменту є реалізація на території Полтавської міської територіальної громади державної політики та забезпечення в межах визначених законодавством прав громадян у сферах цивільного захисту, оборонної роботи, мобілізаційної підготовки та мобілізації. Планування, організація і забезпечення оборонної роботи, мобілізаційної підготовки та мобілізації на території Полтавської міської територіальної громади. Організація та забезпечення співпраці з правоохоронними органами, громадськими об`єднаннями, формуваннями та іншими суб`єктами утвореними для забезпечення заходів з охорони громадського (публічного) порядку та профілактики правопорушень. Забезпечення режиму секретності в Департаменті з питань ЦЗ та ОРПМР.
Однак, Департамент в межах наданих повноважень не здійснює виконання вимог законодавства щодо визначення потреби, створення, використання, утримання, реконструкції та ведення обліку фонду захисних споруд цивільного захисту територіальної громади, здійснення контролю за станом утримання таких споруд та готовність їх до використання за призначенням та підтримкою в належному технічному стані.
Фактично, як зазначено вище, повноваження Департаменту зводяться до сприяння з реалізації на території Полтавської міської територіальної громади державної політики по забезпеченню в межах визначених чинним законодавством України прав членів територіальної громади у сферах цивільного захисту, оборонної та мобілізаційної роботи шляхом організації заходів щодо попередження, ліквідації та мінімізації наслідків надзвичайних ситуацій, планування, організації і забезпечення оборонної роботи, мобілізаційної підготовки та мобілізації, а також забезпечення виконання заходів щодо охорони державної таємниці та взаємодії з правоохоронними організми і сприяння їх діяльності; забезпеченні розгляду, опрацювання, обліку, систематизації, аналізу та наданні відповідей на запити на інформацію, що надходять в управління.
З огляду на викладене, у задоволенні клопотання Виконавчого комітету Полтавської міської ради про заміну позивача належить відмовити.
На підставі викладеного, керуючись статтями 48, 242, 248 Кодексу адміністративного судочинства України суд, -
У Х В А Л И В:
У задоволенні клопотання Виконавчого комітету Полтавської міської ради про заміну позивача у справі №440/12033/23 за адміністративним позовом Керівника Полтавської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Полтавській області, Виконавчого комітету Полтавської міської ради до Товариство з обмеженою відповідальністю " Взуття- Полтава" про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Копію ухвали направити заявнику.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та оскарженню не підлягає.
СуддяС.О. Удовіченко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.11.2023 |
Оприлюднено | 16.11.2023 |
Номер документу | 114886832 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні