ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"06" листопада 2023 р. справа № 300/5483/23
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:
судді Главача І.А.,
за участю секретаря судового засідання Кузенко Н.І.,
представників позивача Соболь О.М., Фреїшин Т.М.,
представника відповідача Калитин І.Р.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду матеріали позовної заяви комунального некомерційного підприємства "Центр первинної медичної допомоги" Болехівської міської ради Івано-Франківської області до Болехівської міської ради Івано-Франківської області про визнання протиправними та скасування рішень,
ВСТАНОВИВ:
комунальне некомерційне підприємство "Центр первинної медичної допомоги" Болехівської міської ради Івано-Франківської області (надалі, також позивач, КНП "ЦПМД" Болехівської міської ради, КНП "ЦПМД" БМР), в інтересах якого діє Фреїшин Тетяна Михайлівна, 15.07.2023 звернулося в суд з позовом до Болехівської міської ради Івано-Франківської області (надалі, також відповідач, Болехівська міська рада, міська рада), згідно якого просить суд:
- визнати протиправними та скасувати рішення Болехівської міської ради Івано-Франківської області ХХІІ позачергової сесії VIII демократичного скликання від 20.12.2022 № 27-22/22 "Про створення тимчасової контрольної комісії Болехівської міської ради з питань діяльності закладів охорони здоров`я Болехівської міської ради" та XXVII сесії VIII демократичного скликання від 06.04.2023 № 11-27/23 "Про внесення змін до рішення Болехівської міської ради з питань діяльності закладів охорони здоров`я Болехівської міської ради".
В обгрунтування позовних вимог позивача вказує, що рішення Болехівської міської ради Івано-Франківської області ХХІІ позачергової сесії VIII демократичного скликання від 20.12.2022 № 27-22/22 "Про створення тимчасової контрольної комісії Болехівської міської ради з питань діяльності закладів охорони здоров`я Болехівської міської ради" та XXVII сесії VIII демократичного скликання від 06.04.2023 № 11-27/23 "Про внесення змін до рішення Болехівської міської ради з питань діяльності закладів охорони здоров`я Болехівської міської ради є незаконними, такими, що суперечать чинному законодавства, порушують принцип законності та прийняті із порушенням норм матеріального права, яке порушує права та інтереси позивача та такими, що підлягають скасуванню. Згідно приписів статті 17 Закону ЛЬ280 97 та положень Статуту Комунального некомерційного підприємства "Центр первинної медичної допомоги" Болехівської міської ради Івано-Франківської області, контроль діяльності зазначеного комунального підприємства здійснюється органом місцевого самоврядування, в тому числі шляхом створення тимчасової контрольної комісії, лише в межах питань, передбачених пунктом 7, 3 розділу 7 Статуту. Натомість, повноваження щодо контролю за фінансово-господарською діяльністю підприємства та цільовим використанням майна, правильністю нарахування заробітної плати, якістю надання медичної допомоги покладені на відповідні державні органи в межах їх повноважень.
Тому, створення рішенням Болехівської міської ради від 20.12.2022 №27-22/22 тимчасової контрольної комісії з питань діяльності закладів охорони здоров`я Болехівської міської ради - відображеної та задокументованої будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформації, що була отримана або створена в процесі виконання своїх обов`язків, або яка знаходиться у володінні КНП "ЦПМД", суперечить вимогам Конституції України, Закону Закону №280/97 та Статуту. Як вбачається із змісту оскаржуваного рішення про створення тимчасової контрольної комісії міська рада не визначила: вичерпний перелік питань, щодо яких мав здійснюватися тимчасовий контроль та з метою вирішення яких створювалась комісія, назву такої комісії та її завдання взагалі, і в межах повноважень органів місцевого самоврядування в тому числі. За відсутності визначення кола питань, з метою вирішення яких створена комісія, поставлені перед комісією завдання виявляються невизначеними, а повноваження комісії - необмеженими, що, зокрема, підтверджується вимогами до КНП, зазначеними в Звіті. Також наголошено, що серед членів тимчасової контрольної комісії нема жодного депутата з медичною освітою. Просить позовні вимоги задовольнити з підстав, визначених у позовній заяві.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 22.08.2023 позовну заяву залишено без руху та надано позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви (а.с.52-53).
Позивачем у зазначений строк недоліки позовної усунуто.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 04.09.2023 відкрито провадження у даній справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням учасників справи в порядку, визначеному статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України та призначено судовий розгляд на "18" вересня 2023 р. о 10:00 год. (а.с.56-57).
Відповідач 18.09.2023 скористався правом подання відзиву на позовну заяву, який надійшов на адресу суду 17.10.2022, згідно змісту якого, представник відповідача щодо можливості задоволення заявлених позовних вимог заперечив. Вказав, що статтею 48 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та пунктом 8.1. Регламенту Болехівської міської ради передбачено наступне: 1. тимчасові контрольні комісії ради є органами ради, які обираються з числа її депутатів для здійснення контролю з конкретно визначених радою питань, що належать до повноважень місцевого самоврядування. Контрольні комісії подають звіти і пропозиції на розгляд ради; 2. рішення про створення тимчасової контрольної комісії ради, її назву та завдання, персональний склад комісії та її голову вважається прийнятим, якщо за це проголосувало не менше однієї третини депутатів від загального складу ради. Засідання тимчасових контрольних комісій ради проводяться, як правило, закриті. Депутати, які входять до складу тимчасової контрольної комісії, та залучені комісією для участі в її роботі спеціалісти, експерти, інші особи не повинні розголошувати інформацію, яка стала їм відома у зв`язку з її роботою; 2. повноваження тимчасової контрольної комісії ради припиняються з моменту прийняття радою остаточного рішення щодо результатів роботи цієї комісії, а також у разі припинення повноважень ради, яка створила цю комісію. За результатами розгляду звернення депутатів Болехівської міської ради від 20.12.2022 Болехівською міською радою було ухвалено рішення №27- 22/22 "Про створення тимчасової контрольної комісії Болехівської міської ради з питань діяльності закладів охорони здоров`я Болехівської міської ради". На вимогу депутатів Болехівської міської ради від 14.03.2023 року 06.04.2023 радою було прийнято рішення №11-27/23 "Про внесення змін до рішення Болехівської міської ради №27-22/22 від 20.12.2022 "Про створення тимчасової контрольної комісії Болехівської міської ради з питань діяльності закладів охорони здоров`я Болехівської міської ради". Право депутатів місцевих рад вносити на розгляд ради та її органів проекти рішень з питань, що належать до їх відання, поправки до них, визначено пунктом 6 частини 2 статті 19 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" (а.с.86-90).
20.09.2023 на електронну адресу суду надійшла заява ОСОБА_1 щодо залучення до розгляду справи №300/5483/23 його як голову тимчасової контрольної комісії Болехівської міської ради в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача.
03.10.2023 голова тимчасової контрольної комісії Болехівської міської ради з питань діяльності закладів охорони здоров`я Болехівської міської ради Клим Василь Ярославович повторно подав суду заяву про залучення до розгляду справи №300/5483/23 в якості третьої особи на стороні відповідача Болехівської міської ради тимчасову контрольну комісію Болехівської міської ради з питань діяльності закладів охорони здоров`я Болехівської міської ради в особі її голови В.Я. Клима.
Розглянувши в судовому засіданні 06.11.2023 клопотання про залучення третьої особи, заслухавши думку учасників справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується клопотання, дослідивши і оцінивши наявні у матеріалах справи докази, судом ухвалою від 06.11.2023 у задоволенні заяви ОСОБА_1 про залучення до участі у справі №300/5483/23 третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача відмовлено.
Представники позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримали в повному обсязі, просили позов задовільнити.
Представник відповідача проти заявленого позову заперечила, з підстав викладених у відзиві на позовну заяву.
Розглянувши матеріали адміністративної справи за правилами спрощеного позовного провадження, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши зібрані в матеріалах справи докази, судом встановлено таке.
26.01.2022 на ім`я голови Болехівської міської ради скероване звернення депутата міської ради ОСОБА_1 щодо винесення на чергову сесію проект рішеня " Про створення тимчасової контрольної комімісї Болехівської міської ради щодо перевірки діяльності медичних закладів" (а.с.97).
25.07.2022 депутати Болехівської міської ради ( ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 ) у депутатському зверненні вих. №12-2022 до голови Болехівської міської ради вимагали включити до порядку денного 21-ої сесії Болехівської міської ради питання "Про створення тимчасової контрольної комісії Болехівської міської ради щодо перевірки діяльності медичних закладів Болехівської міської ради", яке було включено до порядку денного 17-ої сесії та не розглянуте. У проекті рішення до 17-ої сесії внести зміни з об`єктивних причин (коригований проект рішення додається) (а.с.98).
20.12.2022 Болехівською міською радою Івано-Франківської області (надалі, також Болехівська міська рада, міська рада) на позачерговій XXII сесії VIII демократичного скликання прийнято рішення № 27-22/22 "Про створення тимчасової контрольної комісії Болехівської міської ради з питань діяльності закладів охорони здоров`я Болехівеької міської рад", яким вирішено:
"1. Створити тимчасову контрольну комісію з питань діяльності закладів охорони здоров`я Болехівської міської ради та затвердити її персональний склад.
2. Доручити тимчасовій контрольній комісії Болехівської міської ради провести перевірку діяльності закладів охорони здоров`я Болехівської міської ради та подати звіт і пропозиції на розгляд ради до 01.04.2023.
3. Контроль за виконанням рішення покласти на постійну комісію Болехівської міської ради з питань охорони прав людини, законності, правопорядку, регламенту, депутатської етики, запобігання корупції, сприяння депутатській діяльності, захисту прав учасників і ветеранів АТО/ООС та їх сімей" (а.с.13,94).
Згідно додатка рішення міської ради від 20.12.2020 №27-22/22 персональний склад тимчасової контрольної комісії Болехівської міської ради з питань діяльності закладів охорони здоров`я Болехівської міської ради:
-Клима Василя Ярославовича - голова комісії;
Члени комісії:
- ОСОБА_5 ;
- ОСОБА_6 ;
- ОСОБА_3 ;
- ОСОБА_4 ;
- ОСОБА_7 ;
- ОСОБА_8 (а.с.96)
14.03.2023 депутати Болехівської міської ради ( ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_9 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 , ОСОБА_4 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 ) звернулись з вимогою до голови Болехівської міської ради, зокрема, серед іншого, щодо внесення змін до рішення Болехівської міської ради №27-22/22 від 20.12.2022 для продовження терміну роботи тимчасової контрольної комісії (а.с.101-102).
06.04.2023 Болехівською міською радою Івано-Франківської області на XXVII сесії VIII демократичного скликання прийнято рішення №11-27/23 "Про внесення змін до рішення Болехівської міської ради від 20.12.2022 № 27-22/22 "Про створення тимчасової контрольної комісії Болехівської міської ради з питань діяльності закладів охорони здоров`я Болехівської міської ради", яким вирішено:
"1. Внести зміни в пункт 2 рішення Болехівської міської ради від 20.12.2022 №27- 22/22 "Про створення тимчасової контрольної комісії Болехівської міської ради з питань діяльності закладів охорони здоров`я Болехівської міської ради" та викласти його в новій редакції, а саме: "Доручити тимчасовій контрольній комісії Болехівської міської ради провести перевірку діяльності закладів охорони здоров`я Болехівської міської ради та подати звіт і пропозиції на розгляд ради до 01.06.2023".
2. Контроль за виконанням рішення покласти на постійну комісію Болехівської міської ради з питань охорони прав людини, законності, правопорядку, регламенту, депутатської етики, запобігання корупції, сприяння депутатській діяльності, захисту прав учасників і ветеранів АТО/ООС та їх сімей" (а.с.14,99).
19.07.2023 до КНП "ЦПМД" БМР надійшов Звіт Тимчасової контрольної комісії з питань діяльності закладів охорони здоров`я Болехівської міської ради від 30.06.2023 (тоді як звіт та пропозиції мали бути подані на розгляд до 01.06.2023) (надалі, також Звіт), однак без додатків на 410 аркушах, на які є в ньому посилання (а.с.33-39).
Вважаючи зазначені рішення незаконними, комунальне некомерційне підприємство "Центр первинної медичної допомоги" Болехівської міської ради Івано-Франківської області звернулось до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Засади організації та діяльності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає закон України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 №280/97-ВР (надалі Закон №280/97).
За змістом частини 1 статті 10 Закону №280/97 сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Статтею 25 Закону №280/97 передбачено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 26 Закону №280/97 виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання утворення і ліквідація постійних та інших комісій ради, затвердження та зміна їх складу, обрання голів комісій.
За змістом частини 1 статті 48 Закону №280/97 тимчасові контрольні комісії ради є органами ради, які обираються з числа її депутатів для здійснення контролю з конкретно визначених радою питань, що належать до повноважень місцевого самоврядування.
Згідно з пунктом 5.2 Розділу V Регламенту Болехівської міської ради ради VIII демократичного скликання, затвердженого рішенням Болехівської міської ради восьмого скликання від 26.11.2020 №09-01/20 (а.с.40), органами Болехівської міської ради є постійні комісії, тимчасові контрольні комісії, комісії міської ради з питань поновлення прав реабілітованих, виконавчий комітет ради (а.с.47).
Пунктом 8.1 розділу VIII Регламенту передбачено, що тимчасові контрольні комісії є органами ради, які обираються з числа її депутатів для здійснення контролю з конкретно визначених радою питань, що належить до повноважень місцевого самоврядування. Контрольні комісії подають звіти і пропозиції на розгляд ради (зворотня сторона а.с.48).
Отже, у рішенні про створення тимчасової контрольної комісії міська рада зобов`язана визначити вичерпний перелік питань, щодо яких здійснюватиметься тимчасовий контроль. При цьому, вирішення цих питань належить до повноважень органів місцевого самоврядування.
Повноваження органів місцевого самоврядування щодо управління комунальною власністю визначені статтею 29 Закону №280/97.
Вказаною нормою до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад віднесені:
а) власні (самоврядні) повноваження:
1) управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад;
2) встановлення порядку та здійснення контролю за використанням прибутків підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідних територіальних громад;
3) заслуховування звітів про роботу керівників підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідних територіальних громад;
4)підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо порядку та умов відчуження комунального майна, проектів місцевих програм приватизації та переліку об`єктів комунальної власності, які не підлягають приватизації; організація виконання цих програм; подання раді письмових звітів про хід та результати відчуження комунального майна;
б) делеговане повноваження:
погодження в установленому порядку кандидатур для призначення на посаду керівників підприємств, установ та організацій, розташованих на відповідній території, які перебувають у державній власності, крім випадків, передбачених частиною другою статті 21 Закону України "Про культуру".
Статтею 17 Закону №280/97 передбачено, що відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.
Відповідно до пункту 7.1 розділу 7 Статуту Комунального некомерційного підприємства "Центр первинної медичної допомоги" Болехівсьокї міської ради Івано-Франківської області, затвердженого рішенням Болехівської міської ради від 03.10.2018 №01-35/18 (а.с.23-29, 76-82), управління підприємством здійснює Болехівська міська рада.
За змістом пункту 7.3 розділу 7 Статуту Засновник (Власник):
7.3.1. Визначає головні напрямки діяльності Підприємства, затверджує плани діяльності та звіти про його виконання.
7.3.2. Затверджує статут Підприємства та зміни до нього.
7.3.4Затверджує фінансовий план Підприємства та контролює його виконання.
7.3.4 Укладає і розриває контракт з керівником Підприємства та здійснює контроль за його виконанням.
7.3.5 Погоджує Підприємству договори про спільну діяльність, за якими використовується нерухоме майно, що перебуває в його оперативному управлінні, кредитні договори та договори застави.
7.3.6. Погоджує створення філій, представництв, відділень та інших відокремлених підрозділів Підприємства (надалі - Філії). Такі Філії діють відповідно до положення про них, погодженого із Засновником та затвердженого наказом керівника Підприємства.
7.3.7. Здійснює контроль за ефективністю використання майна, що є власністю Болехівської міської ради та закріплене за Підприємством на праві оперативного управління.
7.3.8 Приймає рішення про реорганізацію та ліквідацію Підприємства, призначає ліквідаційну комісію, комісію з припинення, затверджує ліквідаційний баланс.
Згідно пункту 5.6. розділу 5 Статуту підприємство самостійно здійснює оперативний, бухгалтерський облік, веде статистичну, бухгалтерську та медичну звітність і подає її органам, уповноваженим здійснювати контроль за відповідними напрямами діяльності Підприємства у визначеному законодавством порядку.
Пунктом 9.1. розділу 9 Статуту визначено, що контроль якості надання медичної допомоги хворим на Підприємстві здійснюється шляхом експертизи відповідності якості наданої медичної допомоги міжнародним принципам доказової медицини, вимогам галузевим стандартам в сфері охорони здоров`я та діючому законодавству.
Отже, з урахуванням приписів статті 17 Закону №280/97 та положень Статуту КНП "ЦПМД" Болехівської міської ради, контроль діяльності зазначеного комунального підприємства здійснюється органом місцевого самоврядування, в тому числі шляхом створення тимчасової контрольної комісії, лише в межах питань, передбачених пунктом 7.3 розділу 7 Статуту. Натомість, повноваження щодо контролю за фінансово-господарською діяльністю підприємства та цільовим використанням майна, покладені на відповідні державні органи в межах їх повноважень.
Тому, створення спірним рішенням Болехівської міської ради від 20.12.2022 №27-22/22 тимчасової контрольної комісії з питань діяльності закладів охорони здоров`я Болехівської міської ради з наданням їй доступу до усіх документів - відображеної та задокументованої будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформації, що була отримана або створена в процесі виконання своїх обов`язків, або яка знаходиться у володінні КНП "ЦПМД" БМР, суперечить вимогам Закону №280/97 та Статуту.
Частиною третьою статті 24 Закону №280/97 передбачено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Як вбачається із змісту оскаржуваного рішення про створення тимчасової контрольної комісії міська рада не визначила: вичерпний перелік питань, щодо яких мав здійснюватися тимчасовий контроль та з метою вирішення яких створювалась комісія, назву такої комісії та її завдання взагалі, і в межах повноважень органів місцевого самоврядування в тому числі.
За відсутності визначення кола питань, з метою вирішення яких створена комісія, поставлені перед комісією завдання виявляються невизначеними, а повноваження комісії - необмеженими, що, зокрема, підтверджується вимогами до КНП, зазначеними в Звіті.
Варто зазначити, що серед членів тимчасової контрольної комісії нема жодного депутата з медичною освітою.
Крім того, п. 3 оскаржуваного рішення, вирішено контроль за виконанням рішення покласти на постійну комісію Болехівської міської ради з питань охорони прав людини, законності, правопорядку, регламенту, депутатської етики, запобігання корупції, сприяння депутатській діяльності, захисту прав учасників і ветеранів АТО/ООС та їх сімей.
Відповідно до рішення Болехівської міської ради І сесії VIII демократичного скликання № № 08-01/20 від 26.11.2020 "Про затвердження Положення про постійні комісії Болехівської міської ради VIII демократичного скликання" затверджено Положення про постійні комісії Болехівської міської ради VIII демократичного скликання (далі - Положення).
Згідно п 4. Положення Розділу 2. Загальні повноваження постійних комісій, за дорученням ради, міського голови, секретаря ради, або за власною ініціативою вивчають діяльність підзвітних і підконтрольних раді та виконавчому комітету органів, а також інших підприємств, установ і організацій, їх філіалів та відділень незалежно від форм власності, та їх посадових осіб з питань, віднесених до відання ради, подають за результатами перевірки рекомендації на розгляд їх керівників, а в необхідних випадках - на розгляд міської ради або виконавчого комітету.
Пунктом 5 передбачено, що постійні комісії здійснюють контроль за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету.
Положенням визначено основні напрямки діяльності постійних комісій рад.
Розділом 4 Основних напрямків діяльності постійних комісій рад Положення зазначено і, постійну комісію з питань праці, соціального захисту, освіти, охорони здоров`я, культури, національного та духовного відродження, молодіжної політики, фізичної культури та спорту, діяльності засобів масової інформації та свободи слова.
Пунктом 2 Розділу 4 Основних напрямків діяльності постійних комісій рад Положення передбачено, що постійна комісія з питань праці, соціального захисту, освіти, охорони здоров`я, культури , національного та духовного відродження, молодіжної політики, фізичної культури та спорту, діяльності засобів масової інформації та свободи слова здійснює контроль за діяльністю виконавчого комітету міської ради по забезпеченню конституційних прав громадян на охорону здоров`я, медичну допомогу та соціальний захист.
Здійснює контроль за станом надання медичної допомоги населенню, проведенням санітарно-профілактичних заходів, забезпечення належного санітарного стану місць масового відпочинку громадян, промислових та комунальних підприємств, підприємств торгівлі та громадського харчування (пункт 4).
Тож покладення контролю за виконанням оскаржуваного рішення на непрофільну постійну комісію Болехівської міської ради з питань охорони прав людини, законності, правопорядку, регламенту, депутатської етики, запобігання корупції, сприяння депутатській діяльності, захисту прав учасників і ветеранів АТО/ООС та їх сімей, серед членів якої нема жодного депутата з медичною освітою, суперечить вимогам Закону №280/97 та рішення Болехівської міської ради І сесії VIII демократичного скликання № № 08-01/20 від 26.11.2020.
Враховуючи викладене, рішення рішення Болехівської міської ради Івано-Франківської області ХХІІ позачергової сесії VIII демократичного скликання від 20.12.2022 № 27-22/22 "Про створення тимчасової контрольної комісії Болехівської міської ради з питань діяльності закладів охорони здоров`я Болехівської міської ради" та XXVII сесії VIII демократичного скликання від 06.04.2023 № 11-27/23 "Про внесення змін до рішення Болехівської міської ради з питань діяльності закладів охорони здоров`я Болехівської міської ради, прийняті відповідачем з перевищенням повноважень, наданих Законом №280/97, та, порушено процедуру прийняття (не зазначено для здійснення контролю за якими конкретно визначеними радою питаннями створюється комісія).
Під час судового розгляду справи відповідач не довів правомірність оспорюваних рішень.
Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують.
Слід зазначити, що частиною другою статті 6 КАС України передбачено, що суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Закон України Про судоустрій і статус суддів встановлює, що правосуддя в Україні здійснюється на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів та спрямоване на забезпечення права кожного на справедливий суд.
Відповідно до статей 1 та 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.
Так, згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10.02.2010, заява 4909/04, відповідно до пункту 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 09.12.1994, серія A, №303-A, пункт 29).
Крім того, згідно пункту 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Відповідно до частини 1 статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України (пункт 1); обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії) (пункт 3); безсторонньо (пункт 4); добросовісно (пункт 5); з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації (пункт 7); пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія) (пункт 8); своєчасно, тобто протягом розумного строку (пункт 10).
Частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України,в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З урахуванням встановлених обставин та наведених правових положень, суд дійшов висновку, що відповідачем не дотримано приписів частини 2 статті 2 КАС України, а тому суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, позов таким, що підлягає до задоволення.
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи те, що позовні вимоги підлягають задоволенню, суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Болехівської міської ради Івано-Франківської області на користь комунального некомерційного підприємства "Центр первинної медичної допомоги" Болехівської міської ради Івано-Франківської області сплачений судовий збір в розмірі 2 147,20 грн, згідно платіжної інструкції №1898 від 10.08.2023 (а.с.1).
На підставі статті 124 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
УХВАЛИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Болехівської міської ради Івано-Франківської області (код ЄДРПОУ 04054270, площа Івана Франка, будинок 12, місто Болехів, Івано-Франківська область, 77202) ХХІІ позачергової сесії VIII демократичного скликання від 20.12.2022 № 27-22/22 "Про створення тимчасової контрольної комісії Болехівської міської ради з питань діяльності закладів охорони здоров`я Болехівської міської ради" та XXVII сесії VIII демократичного скликання від 06.04.2023 № 11-27/23 "Про внесення змін до рішення Болехівської міської ради з питань діяльності закладів охорони здоров`я Болехівської міської ради.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Болехівської міської ради Івано-Франківської області (код ЄДРПОУ 04054270, площа Івана Франка, будинок 12, місто Болехів, Івано-Франківська область, 77202) на користь комунального некомерційного підприємства "Центр первинної медичної допомоги" Болехівської міської ради Івано-Франківської області (код ЄДРПОУ 42513875, вулиця Євгена Коновальця, будинок 2, місто Болехів, Івано-Франківська область, 77202) сплачений судовий збір в розмірі 2 147 (дві тисячі сто сорок сім) гривень 20 копійок.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Представнику позивача рішення надіслати через підсистему "Електронний суд".
Перебіг процесуальних строків, початок яких пов`язується з моментом вручення процесуального документа учаснику судового процесу в електронній формі, починається з наступного дня після доставлення документів до Електронного кабінету в розділ "Мої справи".
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасники справи:
позивач комунальне некомерційне підприємство "Центр первинної медичної допомоги" Болехівської міської ради Івано-Франківської області (код ЄДРПОУ 42513875, вулиця Євгена Коновальця, будинок 2, місто Болехів, Івано-Франківська область, 77202);
відповідач Болехівська міська рада Івано-Франківської області (код ЄДРПОУ 04054270, площа Івана Франка, будинок 12, місто Болехів, Івано-Франківська область, 77202).
Суддя Главач І.А.
Рішення складене в повному обсязі 13 листопада 2023 р.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.11.2023 |
Оприлюднено | 16.11.2023 |
Номер документу | 114899705 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо охорони здоров’я, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шинкар Тетяна Ігорівна
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Главач І.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні