Ухвала
від 07.11.2023 по справі 300/5611/23
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

про залишення позовної заяви без руху

"07" листопада 2023 р. справа № 300/5611/23

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:

судді Скільського І.І.,

за участі:

секретаря судового засідання - Гевак Л.І.,

представника позивача Шургот О.В.,

представника відповідача Ігнатенко О.Ю.,

представника третьої особи Іванус О.І.,

прокурора Андрусяк Н.А.

розглянувши у підготовчому судовому засіданні в приміщенні суду клопотання представника Івано-Франківської обласної державної адміністрації про залишення без розгляду позовної заяви ОСОБА_1 до Івано-Франківської обласної військової адміністрації (обласної державної адміністрації), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Управління культури національностей та релігій Івано-Франківської обласної державної адміністрації, про визнання протиправним та нечинним рішення від 19.09.1989 за №144 в частині та додатку до рішення від 19.09.1989 за №144,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 (далі позивач, ОСОБА_1 ), 18.08.2023 звернулася до суду з позовною заявою до Івано-Франківської обласної військової адміністрації (обласної державної адміністрації) (далі - відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Управління культури національностей та релігій Івано-Франківської обласної державної адміністрації (далі третя особа) в якому просить:

- визнати протиправним та нечинним рішення виконавчого комітету Івано-Франківської обласної ради народних депутатів від 19.09.1989 року №144 «Про затвердження переліку пам`яток архітектури місцевого значення» у частині включення у додаток до вказаного рішення об`єкту нерухомості кінотеатру «Трембіта», що розташований за адресою АДРЕСА_1 (адреса після перейменування вул. Гетьмана Мазепи, 135, м. Івано-Франківськ), охоронний номер 461-іф (110257);

- визнати протиправним та нечинним додаток до рішення виконавчого комітету Івано-Франківської обласної ради народних депутатів від 19.09.1989 року №144 «Про затвердження переліку пам`яток архітектури місцевого значення» у частині включення до нього об`єкту нерухомості кінотеатру «Трембіта», що розташований за адресою вул.Дзержинського, 135 у м. Івано-Франківську (адреса після перейменування вул. Гетьмана Мазепи, 135, м. Івано-Франківськ), охоронний номер 461-іф (110257).

Івано-Франківський окружний адміністративний суд ухвалою від 23.08.2023 позовну заяву ОСОБА_1 залишив без руху та надав позивачу десятиденний строк з дня вручення (отримання) копії вказаної ухвали для усунення недоліків шляхом: подання заяви про залучення до участі у справі третьої особи із відповідним обґрунтуванням її залучення, вказанням на яких підставах третю особу належить залучити до участі у справі та яким чином рішення у справі може вплинути на її права, свободи, інтереси або обов`язки; додаткових обґрунтувань щодо порушення її прав, свобод, інтересів оскаржуваним рішенням виконавчого комітету Івано-Франківської обласної ради народних депутатів від 19.09.1989 року №144 «Про затвердження переліку пам`яток архітектури місцевого значення» (а.с.35-38).

У строк встановлений судом, позивачем усунуто недоліки позовної заяви (а.с.42-44), тому Івано-Франківський окружний адміністративний суд ухвалою від 11.09.2023 відкрив провадження у даній справі за правилами загального позовного провадження і призначив підготовче засідання у справі на « 10» жовтня 2023 р. о 10:00 год. Зобов`язав Івано-Франківську обласну військову адміністрацію (обласну державну адміністрацію) відповідно до вимог статті 264 КАС України, опублікувати оголошення про відкриття провадження в адміністративній справі №300/5611/23 з відомостями про вимоги позивача щодо оскаржуваного акта (рішення виконавчого комітету Івано-Франківської обласної ради народних депутатів від 19.09.1989 року №144 «Про затвердження переліку пам`яток архітектури місцевого значення» у частині включення у додаток до вказаного рішення об`єкту нерухомості кінотеатру «Трембіта», що розташований за адресою вул. Дзержинського, 135 у м. Івано-Франківську (адреса після перейменування вул. Гетьмана Мазепи, 135, м. Івано-Франківськ), охоронний номер 461-іф (110257), реквізити нормативно-правового акта, дату, час і місце судового розгляду адміністративної справи, у виданні, в якому цей акт був або мав бути офіційно оприлюднений, не пізніш як за сім днів до підготовчого засідання (а.с.45-47).

Івано-Франківською обласною державною адміністрацією 29.09.2023 подано відзив на позовну заяву(а.с.57-62).

Разом з відзивом представником відповідача подано клопотання про залишення позовної заяви ОСОБА_1 без розгляду (а.с.66-68). Клопотання обґрунтоване тим, що оскаржуваний у даній справі акт органу місцевого самоврядування у формі рішення, а також додаток до нього за своєю правовою силою та у розумінні пункту 19 частини 1 статті 4 КАС України є індивідуальним актом (правовим актом індивідуальної дії), прийнятим на виконання владних управлінських функцій за результатами розгляду матеріалів про взяття на державний облік нововиявлених будинків і споруд, які мають історичну, архітектурно-художню і містобудівельну цінність та стосується прав або інтересів визначених в акті осіб та, зокрема, ОСОБА_1 , як власника об`єкта нерухомого майна згідно проведеної 15.09.2020 державної реєстрації права власності на об`єкт нерухомого майна: адміністративний будинок загальною площею 530,9 кв.м., що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 на підставі договору дарування від 15.09.2020, посвідченого приватним нотаріусом Івано-Франківського міського нотаріального округу Павлісяком Т.Ю. та зареєстрованого в реєстрі за №1576. З урахуванням чого встановленим строком для звернення до суду з даним позовом є шестимісячний строк, передбачений частиною 2 статті 122 КАС України. Строк звернення до суду у випадку спірних правовідносин розпочав перебіг після отримання листа відповіді від Департаменту містобудування та архітектури від 26.08.2022 за №14/31.1-18/276, яким повідомлено, що будівля, за адресою: АДРЕСА_1 взята на державний облік та затверджена у переліку пам`яток архітектури місцевого значення згідно рішення виконавчого комітету Івано-Франківської обласної ради народних депутатів №144 від 19.09.1989 «Про затвердження переліку пам`яток архітектури місцевого значення» за поданням матеріалів Головного управління архітектури і містобудування облвиконкому як кінотеатр «Трембіта». Звернуто увагу, що позивач в березні 2023 зверталась до Івано-Франківського окружного адміністративного суду з аналогічним позовом до того самого відповідача з тим самим предметом та з тих самих підстав. За наслідками перевірки позовної заяви на відповідність вимогам, встановленим статтями 160,161, 172 КАС України, судом ухвалою від 15.03.2023 позовну заяву ОСОБА_1 залишено без руху з підстав пропуску строку звернення до суду з даним позовом. У зв`язку із поданням представником позивача заяви про відкликання позовної заяви, ухвалою суду від 24.03.2023, яка набрала законної сили, позовну заяву повернути позивачу з усіма доданими до неї матеріалами. Як наслідок повторно звернувшись 18.08.2023 до Івано-Франківського окружного адміністративного суду з аналогічним позовом, позивачем пропущено строк на звернення до суду з даним позовом.

02.10.2023 представником третьої особи без самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Управлінням культури, національностей та релігій обласної державної адміністрації, подано письмові пояснення (а.с.73-77).

09.10.2023 представником позивача подано відповідь на відзив (а.с.84-86).

Підготовче засідання призначене на 10.00 год.,10.10.2023 відкладено на 15.00 год., 23.10.2023, у зв`язку з ненаданням представником відповідача доказів опублікування оголошення про відкриття провадження в адміністративній справі №300/5611/23 у виданні, в якому цей акт був або мав бути офіційно оприлюднений згідно вимог статті 264 КАС України, та ухвали суду від 11.09.2023 про відкриття провадження у даній справі, а також за клопотанням представника третьої особи про надання додаткового часу для ознайомлення з відповіддю на відзив.

17.10.2023 представником відповідача на виконання вимог ухвали суду від 11.09.2023 про відкриття провадження у даній справі надано доказ оприлюднення оголошення про відкриття провадження в адміністративній справі №300/5611/23, опублікованого на офіційному сайті Івано-Франківської обласної державної адміністрації (а.с.93-94).

19.10.2023 представником відповідача надано заперечення на відповідь на відзив (а.с.97-101).

23.10.2023 від заступника керівника Івано-Франківської обласної прокуратури на адресу суду надійшло клопотання, про надання для ознайомлення і виготовлення фотокопій з матеріалів адміністративної справи №300/5611/23 та про відкладення підготовчого засідання призначеного на 23.10.2023.

У підготовчому засіданні 23.10.2023 судом задоволено клопотання заступника керівника Івано-Франківської обласної прокуратури, у зв`язку з чим підготовче засідання відкладено на 15.00 год., 07.11.2023.

06.11.2023 від Івано-Франківської обласної прокуратури надійшла заява про вступ прокурора у справу №300/5611/23 (а.с.111-124 ).

У підготовчому засіданні 07.112023 представник відповідача підтримав подане ним 29.09.2023 клопотання про залишення позовної заяви у справі №300/5611/23 без розгляду, надав аналогічні за змістом клопотання пояснення. Просив позов ОСОБА_2 залишити без розгляду.

Представник позивача щодо задоволення клопотання представника відповідача заперечила. Пояснила, що Верховним Судом у складі Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду 24.10.2023 прийнято постанову у справі №826/15864/17, в якій Судова палата дійшла висновку про необхідність відступу від раніше сформульованих Верховним Судом висновків у постановах від 20.05.2022 у справі №160/9717/21 та від 15.11.2022 у справі №580/2472/21 та сформулювала новий висновок про те, що акти органів місцевого самоврядування про занесення об`єктів до Переліку щойно виявлених об`єктів культурної спадщини та занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України є індивідуальним актом. У зв`язку з чим просила суд надати додатковий час для формування позиції щодо способу захисту у цій справі.

Прокурор та представник третьої особи, клопотання представника відповідача щодо залишення позову ОСОБА_1 без розгляду підтримали.

Розглянувши клопотання представника відповідача від 29.09.2023 про залишення позовної заяви у справі №300/5611/23 без розгляду, суд зазначає наступне.

Чинне законодавство обмежує строк звернення до суду за захистом прав, свобод та інтересів. Це, насамперед, обумовлено специфікою спорів, які розглядаються в порядку адміністративного судочинства, а запровадження таких строків обумовлене досягненням юридичної визначеності у публічно-правових відносинах. Ці строки обмежують час, протягом якого такі правовідносини можуть вважатися спірними.

Позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами (частина 1 статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України).

Відповідно до частини 2 статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Згідно частини 3 статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України для захисту прав, свобод та інтересів особи цим Кодексом та іншими законами можуть встановлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду, які, якщо не встановлено інше, обчислюються з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Обгрунтовуючи позовні вимоги, позивач у позовній заяві в частині дотримання нею строку звернення до суду із зазначеними вище позовними вимогами, покликаючись на правову позицію Верховного Суду викладену у постановах від 20.05.2022 у справі №160/9717/21 та від 15.11.2022 у справі №580/2472/21 вказала, що рішення виконавчого комітету Івано-Франківської обласної ради народних депутатів № 144 від 19.09.1989 "Про затвердження переліку пам`яток архітектури місцевого значення" є нормативно-правовим актом, дія якого може обумовлювати триваюче порушення суб`єктивних прав, свобод чи інтересів, а відтак строк звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи слід розраховувати від усього часу чинності (тривалості дії) нормативно-правового акта.

Частиною 5 статті 242 КАС України визначено, що при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Враховуючи наведене при вирішенні питання про відкриття провадження у даній адміністративній справі, суддею враховано правові висновки викладені в постановах Верховного Суду від 20.05.2022 у справі №160/9717/21 та від 15.11.2022 у справі №580/2472/21, щодо кваліфікації оскаржуваних актів органу місцевого самоврядування про затвердження переліків пам`яток архітектури та містобудування місцевого значення, як нормативно правових, та з врахуванням вимог статті 264 КАС України відкрито провадження у даній справі за правилами загального позовного провадження.

Втім після відкриття провадження у справі суддею встановлено, що Верховним Судом у складі Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду 24.10.2023 прийнято постанову у справі №826/15864/17 (адміністративне провадження №К/9901/65011/18), в якій Судова палата дійшла висновку про необхідність відступу від раніше сформульованих Верховним Судом висновків у постановах від 20.05.2022 у справі №160/9717/21 та від 15.11.2022 у справі №580/2472/21 та сформулювала новий висновок про те, що акти органів місцевого самоврядування про занесення об`єктів до Переліку щойно виявлених об`єктів культурної спадщини та занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України є індивідуальним актом.

З огляду на правові висновки Верховного Суду, у складі Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду в постанові від 24.10.2023 у справі №826/15864/17 (адміністративне провадження №К/9901/65011/18), оскаржуваний у даній справі акт органу місцевого самоврядування у формі рішення, а також додаток до нього за своєю правовою силою та у розумінні пункту 19 частини 1 статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України є індивідуальним актом (правовим актом індивідуальної дії), прийнятим на виконання владних управлінських функцій за результатами розгляду матеріалів про взяття на державний облік нововиявлених будинків і споруд, які мають історичну, архітектурно-художню і містобудівельну цінність та стосується прав або інтересів визначених в акті осіб та, зокрема, ОСОБА_1 як власника об`єкта нерухомого майна згідно проведеної 15.09.2020 державної реєстрації права власності на об`єкт нерухомого майна: адміністративний будинок загальною площею 530,9 кв.м, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 на підставі договору дарування від 15.09.2020, посвідченого приватним нотаріусом Івано-Франківського міського нотаріального округу Павлісяком Т.Ю. та зареєстрованого в реєстрі за № 1576.

Таким чином, встановленим строком для звернення до адміністративного суду із зазначеними вище позовними вимогами є шестимісячний строк, передбачений частиною 2 статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суд зазначає, що строк звернення до суду у випадку спірних правовідносин розпочав перебіг після отримання листа-відповіді від Департаменту містобудування та архітектури від 26.08.2022 за № 14/31.1-18/276, яким повідомлено, що будівля, за адресою: АДРЕСА_1 взята на державний облік та затверджена у переліку пам`яток архітектури місцевого значення згідно рішення виконавчого комітету Івано-Франківської обласної ради народних депутатів № 144 від 19.09.1989 "Про затвердження переліку пам`яток архітектури місцевого значення" за поданням матеріалів Головного управління архітектури і містобудування облвиконкому як кінотеатр "Трембіта".

Як наслідок, звернувшись 18.08.2023 до Івано-Франківського окружного адміністративного суду із позовною заявою про визнання протиправними та нечинними рішення від 19.09.1989 за № 144 в частині та додатку до рішення від 19.09.1989 за № 144, ОСОБА_1 подано позов після закінчення строків, встановлених законодавством.

Відповідно до приписів частини 6 статті 161 КАС України у разі пропуску строку звернення до адміністративного суду позивач зобов`язаний додати до позову заяву про поновлення цього строку та докази поважності причин його пропуску.

Зважаючи на наведене, позивачу необхідно надати заяву про поновлення пропущеного строку звернення до суду з посиланням на обставини, які перешкоджали позивачу звернутись до суду із відповідним позовом з дотриманням строку, встановленого приписами частини 2 статті 122 КАС України, навести належні доводи на обґрунтування поважності причин пропуску строку та надати докази на підтвердження даних доводів.

За таких обставин, після відкриття провадження у справі, суд приходить до висновку, що позовна заява не відповідає вимогам, визначеним статті 161 КАС України.

В силу вимог частини 13 статті 171 КАС України суддя, встановивши після відкриття провадження у справі, що позовну заяву подано без додержання вимог, викладених у статтях 160, 161 цього Кодексу, постановляє ухвалу не пізніше наступного дня, в якій зазначаються підстави залишення заяви без руху, про що повідомляє позивача і надає йому строк для усунення недоліків, який не може перевищувати п`яти днів з дня вручення позивачу ухвали.

У зв`язку із викладеним, клопотання представника відповідача від 29.09.2023 про залишення позовної заяви у справі №300/5611/23 без розгляду підлягає до задоволення частково а позовна заява залишенню без руху з наданням позивачу п`ятиденного строку для усунення недоліків шляхом подання до суду обґрунтованої заяви про поновлення строку на звернення до суду та доказів поважності причин його пропуску.

Керуючись статтями 122, 123, 169, 171, 241-243, 248 Кодексу адміністративного судочинства України, суддя,

У Х В А Л И В:

клопотання представника Івано-Франківської обласної державної адміністрації про залишення позовної заяви без розгляду задовольнити частково.

Позовну заяву ОСОБА_1 до Івано-Франківської обласної військової адміністрації (обласної державної адміністрації), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Управління культури, національностей та релігій Івано-Франківської обласної державної адміністрації про визнання протиправними та нечинними рішення від 19.09.1989 за № 144 в частині та додатку до рішення від 19.09.1989 за № 144 - залишити без руху.

Надати позивачу п`ятиденний строк з дня вручення (отримання) копії складеної у повному обсязі цієї ухвали для усунення недоліків шляхом подання до суду обґрунтованої заяви про поновлення строку на звернення до суду та доказів поважності причин його пропуску.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею та не підлягає оскарженню.

Суддя /підпис/ Скільський І.І.

Ухвала складена в повному обсязі 13.11.2023 року.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.11.2023
Оприлюднено16.11.2023
Номер документу114899707
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —300/5611/23

Ухвала від 05.12.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Скільський І.І.

Ухвала від 07.11.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Скільський І.І.

Ухвала від 07.11.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Скільський І.І.

Ухвала від 11.09.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Скільський І.І.

Ухвала від 23.08.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Скільський І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні