Ухвала
від 08.11.2023 по справі 927/401/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

У Х В А Л А

08 листопада 2023 року м. Чернігів справа № 927/401/22

Господарський суд Чернігівської області у складі судді А.С. Сидоренка, розглянувши матеріали позовної заявиза позовом заступника керівника Чернігівської обласної прокуратури (14000, м. Чернігів, вул. Князя Чорного, 9 (oblprok@chrg.gp.gov.ua)) в інтересах держави в особі Управління комунального майна Чернігівської обласної ради (14000, м. Чернігів, проспект Миру, 43 (chor_ukm@cg.gov.ua)), Управління охорони здоров`я Чернігівської обласної державної адміністрації (14005, м. Чернігів, вул. Івана Мазепи, 1-б (uoz_post@cg.gov.ua) (ІНФОРМАЦІЯ_1) (ІНФОРМАЦІЯ_2)) та Комунального некомерційного підприємства «Чернігівська обласна лікарня» Чернігівської обласної ради 14029, м. Чернігів, вул. Волковича, 25 (admin_crh@ukr.net)до Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЛАД І К РЕНТ СОЛЮШИНС» 14000, м. Чернігів, вул. Шевченка, 5 (VLADOHRIMENKO95@GMAIL.COM) (virakhropata@gmail.com)про стягнення 319 260 грн 46 коп.

за участі представників сторін:

від позивачів: Хамко Н.М. - предст. Комунального некомерційного підприємства «Чернігівська обласна лікарня» Чернігівської обласної ради (в порядку самопредставництва)

від відповідача: Бондар Я.О. - адвокат, дов. від 20.10.2023 № 1

В підготовчому засіданні прийняв участь прокурор Чернігівської обласної прокуратури Юзвак Л.Б. (посв. від 01.03.2023 № 073898)

В підготовчому засіданні 08.11.2023, на підставі ст. 240 Господарського процесуального кодексу України, було оголошено вступну та резолютивну частини ухвали.

ВСТАНОВИВ:

04 липня 2022 року до Господарського суду Чернігівської області надійшла позовна заява заступника керівника Чернігівської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Управління комунального майна Чернігівської обласної ради, Управління охорони здоров`я Чернігівської обласної державної адміністрації та Комунального некомерційного підприємства «Чернігівська обласна лікарня» Чернігівської обласної ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЛАД І К РЕНТ СОЛЮШИНС» про стягнення 312 578,41 грн заборгованості по орендній платі згідно Договору оренди нерухомого майна, що належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області № 309 від 13.10.2020, укладеного між позивачем-1, відповідачем та Комунальним некомерційним підприємством «Чернігівський обласний кардіологічний центр» Чернігівської обласної ради, а також 6 682,05 грн пені за невиконання зобов`язань по внесенню орендної плати.

В обґрунтування заявлених позовних вимог прокурор посилається на невиконання відповідачем взятих на себе зобов`язань щодо внесенню орендної плати.

Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 11.07.2022 (суддя Ю.В.Федоренко) постановлено прийняти позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі; здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 16.11.2022 постановлено:

зупинити провадження у справі № 927/401/22 до перегляду судового рішення у подібних правовідносинах у справі № 914/2656/21 об`єднаною палатою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду;

зобов`язати сторони негайно повідомити суд про усунення підстав для зупинення провадження у справі № 927/401/22.

На підставі розпорядження від 14.06.2023 № 02-01/89/23 керівника апарату Господарського суду Чернігівської області «Щодо призначення повторного автоматизованого розподілу справи № 927/401/22» був призначений повторний автоматичний розподіл справи № 927/401/22, внаслідок якого для її розгляду визначено суддю А.С. Сидоренка.

Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 28.09.2023 постановлено:

прийняти до розгляду справу № 927/401/22 за позовом заступника керівника Чернігівської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Управління комунального майна Чернігівської обласної ради, Управління охорони здоров`я Чернігівської обласної державної адміністрації та Комунального некомерційного підприємства «Чернігівська обласна лікарня» Чернігівської обласної ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЛАД І К РЕНТ СОЛЮШИНС» про стягнення 319 260 грн 46 коп.;

поновити провадження у справі;

підготовче засідання призначити на 26 жовтня 2023 року.

26 жовтня 2023 року господарський суд постановив протокольну ухвалу про відкладення підготовчого засідання на 08 листопада 2023 року; повідомлено позивачів (Управління комунального майна Чернігівської обласної ради та Управління охорони здоров`я Чернігівської обласної державної адміністрації) про призначення судового засідання, а також про те, що їх неявка не перешкоджає проведенню судового засідання та розгляду позовної заяви.

Позивачі (Управління комунального майна Чернігівської обласної ради та Управління охорони здоров`я Чернігівської обласної державної адміністрації) належним чином були повідомлені про дату, час та місце проведення даного підготовчого засідання, однак процесуальним правом на участь у ньому не скористались.

Згідно ч. 1 ст. 55 Господарського процесуального кодексу України, органи та особи, які відповідно до цього Кодексу звернулися до суду в інтересах інших осіб, мають процесуальні права та обов`язки особи, в інтересах якої вони діють, за винятком обмежень, передбачених частиною другою цієї статті.

За змістом ст. 46, 185, 191 Господарського процесуального кодексу України, крім прав та обов`язків, визначених у статті 42 цього Кодексу позивач вправі відмовитися від позову (всіх або частини позовних вимог), відповідач має право визнати позов (всі або частину позовних вимог) - на будь-якій стадії судового процесу.

За результатами підготовчого засідання суд постановляє ухвалу, зокрема про закриття провадження у справі.

Позивач може відмовитися від позову, а відповідач - визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві. До ухвалення судового рішення у зв`язку з відмовою позивача від позову або визнанням позову відповідачем суд роз`яснює сторонам наслідки відповідних процесуальних дій, перевіряє, чи не обмежений представник відповідної сторони у повноваженнях на їх вчинення. У разі відмови позивача від позову суд постановляє ухвалу про закриття провадження у справі.

07.11.2023 заступником керівника Чернігівської обласної прокуратури до Господарського суду Чернігівської області подана заява від 02.11.2023 № 1513/2-1322-22 про відмову від позову в частині позовних вимог, якою він просить прийняти відмову від частини позовних вимог в інтересах держави в особі Комунального некомерційного підприємства «Чернігівська обласна лікарня» Чернігівської обласної ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЛАД І К РЕНТ СОЛЮШИНС» про стягнення 189 533,67 грн заборгованості по орендній платі та 6 682,05 грн пені.

Одночасно прокурор повідомив про підтримання заявлених ним позовних вимог в інтересах держави в особі Управління комунального майна Чернігівської обласної ради та Управління охорони здоров`я Чернігівської обласної державної адміністрації до Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЛАД І К РЕНТ СОЛЮШИНС» про стягнення заборгованості зі сплати орендної плати у розмірі 123 044,74 грн.

Звертаючись з даною заявою прокурор посилається на практику Верховного Суд щодо питання наявності у прокурора підстав для представництва в суді інтересів держави в особі комунального закладу, зокрема правову позицію, викладену в постанові Великої Палати від 21.06.2023 у справі № 905/1907/21, згідно якої використання коштів місцевого бюджету становить суспільний інтерес та стосується прав та інтересів великого кола осіб - мешканців відповідної області. Завданням органу місцевого самоврядування є забезпечення раціонального використання майна та інших ресурсів, що перебувають у комунальній власності. Неефективне витрачання коштів місцевого бюджету, зокрема шляхом укладення підконтрольним органу місцевого самоврядування комунальним закладом незаконних правочинів, може порушувати економічні інтереси відповідної територіальної громади.

Оскільки засновником комунального закладу та власником його майна є територіальна громада в особі органу місцевого самоврядування, що фінансує і контролює діяльність такого комунального закладу, а також зобов`язаний контролювати виконання обласного бюджету, зокрема законність та ефективність використання зазначеним закладом коштів цього бюджету за договорами про закупівлю товарів, то вказаний орган місцевого самоврядування є особою, уповноваженою на вжиття заходів представницького характеру щодо захисту інтересів територіальної громади, інтереси якої є складовою інтересів держави, пов`язаних із законним та ефективним витрачанням коштів обласного бюджету. Схожі висновки викладені у постанові КГС ВС від 22.12.2022 у справі № 904/123/22, постанові КГС ВС від 26.10.2022 у справі № 904/5558/20 та постанові КГС ВС від 21.12.2022 у справі № 904/8332/21.

Предметом даного позову є стягнення 312 578,41 грн заборгованості по орендній платі згідно Договору оренди нерухомого майна, що належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області № 309 від 13.10.2020, укладеного між позивачем-1, відповідачем та Комунальним некомерційним підприємством «Чернігівський обласний кардіологічний центр» Чернігівської обласної ради, а також 6 682,05 грн пені за невиконання зобов`язань по внесенню орендної плати.

При цьому, за період з 01.01.2021 по 30.11.2021 (дата складення передавального акту від Комунального некомерційного підприємства «Чернігівський обласний кардіологічний центр» до Комунального некомерційного підприємства «Чернігівська обласна лікарня») заборгованість відповідача згідно з договором від 13.10.2020 по орендній платі склала 246 089,48 грн (з ПДВ), з них до бюджету - 123 044,74 грн (з ПДВ), балансоутримувачу - 123 044,74 грн (з ПДВ); на загальну суму заборгованості по орендній платі нарахована пеня в розмірі подвійної облікової ставки НБУ на дату нарахування за кожен день прострочення перерахування коштів (п. 3.8 договору) у сумі 6 682,05 грн (з ПДВ), які мають надійти на рахунок Балансоутримувача.

За період з 01.12.2021 по 23.02.2022 відповідачу по договору нараховано орендну плату в розмірі 66 488,93 грн (з ПДВ), яка згідно з рішенням Чернігівської обласної ради від 22.10.2021 № 35-6ЛЧІІ, з 01.10.2021 у повному обсязі має перераховуватися Комунальному некомерційному підприємству «Чернігівська обласна лікарня» Чернігівської обласної ради.

Зважаючи на вищевикладене, правовідносини у справі № 927/401/22 не є подібними правовідносинам у наведених вище правових висновках Верховного Суду; у даному випадку стягнення коштів на користь Комунального некомерційного підприємства «Чернігівська обласна лікарня» Чернігівської обласної ради передбачено умовами договору, а також Методикою розрахунку та порядком використання плати за оренду майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області, затвердженою рішенням Чернігівської обласної ради від 17.05.2017 і перерахування цих коштів у подальшому до обласного бюджету не передбачено.

Ініціювання вказаного позову здійснено Чернігівською обласною прокуратурою з метою здійснення належного захисту інтересів територіальної громади сіл, селищ, міст Чернігівської області, зокрема в частині забезпечення виконання орендарями договірних зобов`язань та стягнення до бюджету орендної плати за користування майном комунальної власності.

Незважаючи на наявність відповідних повноважень, сторони договору від 13.10.2020 заходів господарсько-правового характеру щодо захисту інтересів територіальних громад області у бюджетній сфері шляхом звернення до суду самостійно не вживали.

З огляду на вищевказане, прокурор, продовжуючи захищати інтереси держави в частині стягнення заборгованості на користь обласного бюджету в сумі 123 044, 74 грн, відмовляється від позовних вимог в частині їх заявления в інтересах держави в особі Комунального некомерційного підприємства «Чернігівська обласна лікарня» Чернігівської обласної ради про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю «Влад і К Рент Солюшинс» заборгованості з орендної плати в сумі 189 533,67 грн та пені в розмірі 6 682,05 грн.

Розглянувши дану заяву, суд приймає відмову заступника керівника Чернігівської обласної прокуратури від позову в інтересах держави в особі Комунального некомерційного підприємства «Чернігівська обласна лікарня» Чернігівської обласної ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЛАД І К РЕНТ СОЛЮШИНС» про стягнення 189 533 грн 67 коп. заборгованості по орендній платі та 6 682 грн 05 коп. пені., оскільки відповідні дії прокурора не суперечать законодавству та його інтересам.

Згідно ст. 231 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд закриває провадження у справі, якщо позивач відмовився від позову і відмову прийнято судом. У разі закриття провадження у справі повторне звернення до суду із спору між тими самим сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав не допускається. Наявність ухвали про закриття провадження у зв`язку з прийняттям відмови позивача від позову не позбавляє відповідача в цій справі права на звернення до суду за вирішенням цього спору. Про закриття провадження у справі суд постановляє ухвалу, а також вирішує питання про розподіл між сторонами судових витрат, повернення судового збору з бюджету. Ухвала суду про закриття провадження у справі може бути оскаржена.

Відмова органів та осіб, які відповідно до цього Кодексу звернулися до суду в інтересах інших осіб, від поданої ними заяви або зміна позовних вимог не позбавляє особу, на захист прав та інтересів якої подано заяву, права вимагати від суду розгляду справи та вирішення вимоги у первісному обсязі (ч. 3 ст. 55 Господарського процесуального кодексу України).

До початку підготовчого засідання 08.11.2023 до Господарського суду Чернігівської області надійшла заява від 07.11.2023 № 4/06/994 Комунального некомерційного підприємства «Чернігівська обласна лікарня» Чернігівської обласної ради про підтримання позовних вимог у первісному обсязі, якою просить прожовжити розгляд даної справи за позовом підприємства до Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЛАД І К РЕНТ СОЛЮШИНС» про стягнення 189 533,67 грн заборгованості по орендній платі та 6 682,05 грн пені.

Подання даної заяви обумовлено відмовою заступника керівника Чернігівської обласної прокуратури від частини позовних вимог в інтересах держави в особі Комунального некомерційного підприємства «Чернігівська обласна лікарня» Чернігівської обласної ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЛАД І К РЕНТ СОЛЮШИНС» про стягнення 189 533,67 грн заборгованості по орендній платі та 6 682,05 грн пені; як наслідок - підприємство виявило намір скористатись передбаченим ч. 3 ст. 55 Господарського процесуального кодексу України процесуальним правом вимагати розгляду справи у відповідній частині.

Розглянувши дану заяву підприємства, дослідивши наявні в матеріалах справи письмові докази, суд дійшов висновку про можливість її задоволення.

Як вбачається з матеріалів справи, 02.11.2022 відповідачем до Господарського суду Чернігівської області подано клопотання від 31.10.2022 про залишення позову без розгляду.

Подання даного клопотання обумовлено відсутністю, на думку товариства, у прокурора підстав для представництва інтересів держави в суді та подання даного позову.

Так, відповідач зазначає, що прокурором не надано доказів неналежного здійснення Управлінням комунального майна Чернігівської обласної ради захисту інтересів держави.

Щодо Управління охорони здоров`я Чернігівської обласної державної адміністрації відповідач вказує, що останнє взагалі не є стороною Договору оренди нерухомого майна, що належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області № 309 від 13.10.2020, а тому рішення суду, що буде ухвалене за результатами вирішення даного спору жодним чином не вплине на ті чи інші права та обов`язки Управління.

Стосовно представництва прокурором інтересів держави в особі Комунального некомерційного підприємства «Чернігівська обласна лікарня» товариство звертає увагу на той факт, що, на його переконання, підприємство не є державним органом, ані органом місцевого самоврядування, ані суб`єктом владних повноважень тобто суб`єктом, в інтересах якого прокурор міг би звернутись до суду з позовом.

Позивач - Управління комунального майна Чернігівської обласної ради погодився з думкою відповідача стосовно відсутності у прокурора підстав для звернення з даним позовом в інтересах держави в особі Комунального некомерційного підприємства «Чернігівська обласна лікарня» Чернігівської обласної ради та зазначає, що за умовами Договору оренди нерухомого майна, що належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області № 309 від 13.10.2020 (п. 3.7) орендна плата, перерахована несвоєчасно або не в повному обсязі, стягується Орендодавцем (в частині, належній обласному бюджету) та/або Балансоутримувачем (в частині, належній Балансоутримувачу). Орендодавець і Балансоутримувач можуть надавати доручення один одному на звернення із позовом про стягнення орендної плати і інших платежів за цим Договором, по яких у Орендаря є заборгованість, в інтересах відповідної сторони цього Договору. Сторона, в інтересах якої подається позов, може компенсувати іншій стороні судові і інші витрати, пов`язані з подачею позову.

Пунктом 6.1.12 Статуту Комунального некомерційного підприємства «Чернігівська обласна лікарня» Чернігівської обласної ради, останнє має право, зокрема стягувати з орендарів орендну плату, в тому числі до обласного бюджету, в разі невиконання або ненанлежного виконання зобов`язань, передбачених договорома оренди комунального майна - в судовому порядку.

Як вказує Управління комунального майна Чернігівської обласної ради, воно зверталось до Комунального некомерційного підприємства «Чернігівський обласний кардіологічний центр» Чернігівської обласної ради, правонаступником якого є Комунальне некомерційне підприємство «Чернігівська обласна лікарня» Чернігівської обласної ради, з пропозицією (від 14.05.2021 № 03-522) звернення до суду для врегулювання питання по сплаті заборгованості по орендним платежам ТОВ «ВЛАД І К РЕНТ СОЛЮШИНС»; в подальшому Управління зверталось до підприємства з вимогою (від 01.06.2021 № 01-604) вжиття термінових заходів щодо ліквідації заборгованості у встановленому законодавством порядку та недопущенню її в майбутньому.

Позивач вважає, що такими зверненнями він доручав підприємству як балансоутримувачу звернутись з відповідним позовом до суду.

З огляду на вищенаведене, позивач переконаний, що підприємство було наділено певним обсягом повноважень щодо представництва у господарських правовідносинах територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області, здійснення захисту її інтересів, зокрема в частині забезпечення виконання відповідачем як орендарем договірних зобов`язань та стягнення до бюджету орендної плати за користування майном комунальної власності області.

Розглянувши дане клопотання, суд залишає його без задоволення, виходячи з наступного:

як вбачається зі змісту позовної заяви, даний позов поданий прокурором в порядку ст. 53 Господарського процесуального кодексу України та ст. 23 Закону України «Про прокуратуру»; підставою реалізації прокурором представницьких функцій в даному випадку стала бездіяльність компетентних органів - Управління комунального майна Чернігівської обласної ради, Управління охорони здоров`я Чернігівської обласної державної адміністрації та Комунального некомерційного підприємства «Чернігівська обласна лікарня» Чернігівської обласної ради, яка полягає у невжитті останніми протягом розумного строку жодних заходів, спрямованих на захист прав та законних інтересів територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області, зокрема щодо забезпечення виконання орендарями договірних зобов`язань по внесенню до бюджету орендної плати за користування майном комунальної власності, яким згідно рішення Чернігівської обласної ради від 22.05.2020 № 87-23/VII є будівля за адресою: м. Чернігів, вул. В`ячеслава Чорновола, 24.

При цьому, прокурор вказує, що згідно Положення про Управління комунального майна Чернігівської обласної ради, затвердженого рішенням Чернігівської обласної ради від 12.02.2021 № 31-3/VII, останнє є уповноваженим органом обласної ради, який відповідно до законодавства України забезпечує реалізацію повноважень обласної ради по управлінню та розпорядженню майном спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області. Основними завданнями Управління є реалізація регіональної політики у сфері управління та розпорядження майном комунальної власності області, забезпечення ефективного управління та використання об`єктів комунальної власності області.

До повноважень Управління входить, зокрема здійснення контролю за виконанням умов договорів оренди майна комунальної власності області, а також надходження коштів до обласного бюджету. Управління має право укладати договори, набувати майнових і немайнових прав, бути позивачем і відповідачем у судах з питань, що належать до його компетенції.

Оскільки Управління є стороною Договору оренди нерухомого майна, що належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області № 309 від 13.10.2020, при зверненні до суду з даним позовом воно визначено позивачем.

Щодо Управління охорони здоров`я Чернігівської обласної державної адміністрації, то згідно Положення, затвердженого розпорядженням голови Чернігівської обласної державної адміністрації від 16.12.2016 № 775, одним з основних завдань Управління є управління підпорядкованими, відповідно до делегованих Чернігівською обласною радою повноважень, комунальними закладами охорони здоров`я; Управління забезпечує ефективне і цільове використання відповідинх бюджетних коштів.

Згідно затвердженого наказом Управління охорони здоров`я Чернігівської обласної державної адміністрації та начальника Управління комунального майна Чернігівської обласної ради від 07.07.2020 № 104 Статуту Комунального некомерційного підприємства «Чернігівська обласна лікарня» Чернігівської обласної ради відповідно до делегованих засновником повноважень перебуває в управлінні Чернігівської обласної державної адміністрації в особі Управління охорони здоров`я Чернігівської обласної державної адміністрації, якому є підпорядкованим, підзвітним та підконтрольним; до органу управління належить здійснення контролю за дотримання вимог, передбачених Статутом.

Отже, Управління охорони здоров`я Чернігівської обласної державної адміністрації наділене делегованими Чернігівською обласною радою повноваженнями щодо управління Комунальним некомерційним підприємством «Чернігівська обласна лікарня» Чернігівської обласної ради та контрольними функціями щодо здійснення його статутної діяльності, у т.ч. у сфері розпорядження майном та коштами.

Згідно Статуту підприємство користується закріпленим за ним комунальним майном, що є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області; наділене повноваженнями стягувати орендну плату до обласного бюджету, у т.ч. в судовому порядку в разі невиконання або неналежного виконання зобов`язань орендарями, передбаченими договорами оренди комунального майна.

Таким чином, Управління комунального майна Чернігівської обласної ради, Управління охорони здоров`я Чернігівської обласної державної адміністрації та Комунальне некомерційне підприємство «Чернігівська обласна лікарня» Чернігівської обласної ради наділені певним обсягом повноважень щодо представництва у господарських правоідносинах територіальних громад сіл, селищ, міст Чернігівської області, здійснення захисту їх інтересів, зокрема в частині забезпечення виконання орендарями договірних зобов`язань та стягнення до бюджету орендної плати за користування майном комунальної власності, яким згідно рішення Чернігівської обласної ради від 22.05.2020 № 87-23/VII є будівля за адресою: м. Чернігів, вул. В`ячеслава Чорновола, 24.

Разом з тим, ефективного захисту таких інтересів вказані вище особи не здійснювали; незважаючи на наявність відповідних повноважень сторони Договору заходів господарсько-правового характеру щодо захисту інтересів територіальних громад області у бюджетній сфері шляхом звернення до суду самостійно не вживали.

Листами від 31.01.2022 № 15/3/2-95вих22, № 15/3/2-96вих22, № 15/3/2-97вих22 прокурор звернувся до Комунального некомерційного підприємства «Чернігівська обласна лікарня» Чернігівської обласної ради, Управління охорони здоров`я Чернігівської обласної державної адміністрації та Управління комунального майна Чернігівської обласної ради з метою отримання інформації щодо вжиття останнім заходів, спрямованих на стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЛАД І К РЕНТ СОЛЮШИНС» заборгованості по орендній платі (у т.ч. шляхом звернення з відповідним позовом до суду).

Листом від 07.02.2022 № 07-06/680 Управління охорони здоров`я Чернігівської обласної державної адміністрації повідомило прокурора про відсутність реальної можливості звернення до суду з відповідним позовом, оскільки воно є стороною Договору. Разом з тим, Управління повідомило про відсутність з його боку заперечень щодо розірвання Договору, повернення орендованого приміщення та стягнення заборгованості по орендній платі та пені.

Листом від 09.02.2022 № 01-125 Управління комунального майна Чернігівської обласної ради повідомило прокурора про те, що відповідний позов ним не готувався та до суду не подавався.

Листом від 18.02.2022 № 3/5/140 Комунальне некомерційне підприємство «Чернігівська обласна лікарня» Чернігівської обласної ради повідомило прокурора про вирішення питання стягнення заборгованості по орендній платі шляхом направлення Товариству з обмеженою відповідальністю «ВЛАД І К РЕНТ СОЛЮШИНС» претензій, однак до суду позов поданий не був.

Повідомленням від 24.06.2022 № 15/3/2-308вих22 прокурор довів до відома Управління комунального майна Чернігівської обласної ради, Управління охорони здоров`я Чернігівської обласної державної адміністрації та Комунального некомерційного підприємства «Чернігівська обласна лікарня» Чернігівської обласної ради про намір звернення до Господарського суду Чернігівської області з позовом про стягнення заборгованості по орендній платі.

Статтею 1311 Конституції України встановлено, що в Україні діє прокуратура, яка, зокрема, здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.

Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.

Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.

Під час здійснення представництва інтересів громадянина або держави у суді прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом та законом, що регулює виконавче провадження, зокрема звертатися до суду з позовом (заявою, поданням).

Відповідно до ст. 53 Господарського процесуального кодексу України, у випадках, встановлених законом, органи державної влади, органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи можуть звертатися до суду в інтересах інших осіб, державних чи суспільних інтересах та брати участь у цих справах.

Органи державної влади, органи місцевого самоврядування, які звертаються до суду за захистом прав і інтересів інших осіб, повинні надати суду документи, які підтверджують наявність передбачених законом підстав для звернення до суду в інтересах таких осіб.

У визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 174 цього Кодексу.

У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.

Відмовляючи у задоволенні даного клопотання відповідача, суд також враховує вищенаведену позицію Верховного Суду, викладену в постановах від 21.06.2023 у справі № 905/1907/21, та подання прокурором заяви про відмову від позову в інтересах держави в особі Комунального некомерційного підприємства «Чернігівська обласна лікарня» Чернігівської обласної ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЛАД І К РЕНТ СОЛЮШИНС» про стягнення 189 533 грн 67 коп. заборгованості по орендній платі та 6 682 грн 05 коп. пені та закриття провадження у справі в цій частині.

Посилання Управління комунального майна Чернігівської обласної ради на наявність у Комунального некомерційного підприємства «Чернігівська обласна лікарня» Чернігівської обласної ради права самостійного звернення до суду з позовом про стягнення з відповідача заборгованості по орендній платі судом до уваги не беруться, оскільки в матеріалах справи відсутні докази надання Орендодавцем та Балансоутримувачем доручення один одному на звернення до суду з метою вирішення спірного питання. Наявне в матеріалах справи листування (вищезгадані листи від 09.02.2022 № 01-125 (пропозиція) та від 18.02.2022 № 3/5/140 (вимога)) по своїй суті не є дорученням в розумінні положень п. 3.7 Договору. Крім того, наявність відповідних умов в договорі оренди не може вважатися обмеженням права на звернення Управління до суду з позовом про стягнення заборгованості по орендній платі.

Керуючись ст. 46, 55, 185, 191, 231, 233, 234, 240 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

УХВАЛИВ:

Прийняти відмову заступника керівника Чернігівської обласної прокуратури від позову в інтересах держави в особі Комунального некомерційного підприємства «Чернігівська обласна лікарня» Чернігівської обласної ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЛАД І К РЕНТ СОЛЮШИНС» про стягнення 189 533 грн 67 коп. заборгованості по орендній платі та 6 682 грн 05 коп. пені та закрити провадження у справі в цій частині.

Продовжити розгляд справи за позовом Комунального некомерційного підприємства «Чернігівська обласна лікарня» Чернігівської обласної ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЛАД І К РЕНТ СОЛЮШИНС» про стягнення 189 533 грн 67 коп. заборгованості по орендній платі та 6 682 грн 05 коп. пені.

Клопотання від 31.10.2022 Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЛАД І К РЕНТ СОЛЮШИНС» про залишення без розгляду позовної заяви заступника керівника Чернігівської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Управління комунального майна Чернігівської обласної ради та Управління охорони здоров`я Чернігівської обласної державної адміністрації до Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЛАД І К РЕНТ СОЛЮШИНС» про стягнення в дохід обласного бюджету 123 044 грн 74 коп. залишити без задоволення.

Копії цієї ухвали надіслати заступнику керівника Чернігівської обласної прокуратури та сторонам.

Ухвала набирає законної сили з моменту її оголошення та може бути оскаржена до Північного апеляційного господарського суду у строк, встановлений ч. 1 ст. 256 Господарського процесуального кодексу України, шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Повний текст ухвали складено 13.11.2023.

Дата набрання ухвалою законної сили - 08.11.2023.

Суддя А.С.Сидоренко

СудГосподарський суд Чернігівської області
Дата ухвалення рішення08.11.2023
Оприлюднено17.11.2023
Номер документу114904123
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань оренди

Судовий реєстр по справі —927/401/22

Судовий наказ від 26.01.2024

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Сидоренко А.С.

Судовий наказ від 26.01.2024

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Сидоренко А.С.

Судовий наказ від 26.01.2024

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Сидоренко А.С.

Рішення від 26.12.2023

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Сидоренко А.С.

Ухвала від 22.12.2023

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Сидоренко А.С.

Ухвала від 21.12.2023

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Сидоренко А.С.

Ухвала від 07.12.2023

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Сидоренко А.С.

Ухвала від 23.11.2023

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Сидоренко А.С.

Ухвала від 08.11.2023

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Сидоренко А.С.

Ухвала від 08.11.2023

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Сидоренко А.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні