Постанова
від 01.11.2023 по справі 280/6543/22
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

01 листопада 2023 року м. Дніпросправа № 280/6543/22

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Чабаненко С.В.

суддів: Білак С.В., Юрко І.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпрі апеляційну скаргу апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «ПАН.БУС.УКРАЇНА» на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 03 лютого 2023 року у справі №280/6543/22 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ПАН.БУС.УКРАЇНА» до Відділу державного нагляду (контролю) у Запорізькій області Державної служби України з безпеки на транспорті про скасування постанови,-

ВСТАНОВИВ

ТОВ «ПАН.БУС.УКРАЇНА» звернулось до суду з адміністративним позовом до Відділу державного контролю у Запорізькій області Державної служби України з безпеки на транспорті, в якому просив скасувати постанову №308708 від 10.10.2022 про застосування до ТОВ «ПАН.БУС.УКРАЇНА» адміністративно господарського штрафу в розмірі 34 000 грн.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 03 лютого 2023 року в задволені позову відмовлено.

Не погоджуючись з постановою суду першої інстанції, позивачем подано апеляційну скаргу, в якій просить оскаржуване рішення скасувати та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позов.

Справу розглянуто в порядку письмового провадження відповідно до приписів ст. 311 КАС України.

Перевіривши підстави для перегляду, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено письмовими доказами, наявними в матеріалах справи, посадовою особою Відділу державного нагляду (контролю) у Запорізькій області при проведенні рейдової перевірки, 23.09.2022 на ділянці дороги Запоріжжя - Вроцлав, зупинений та перевірений на додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт транспортний засіб марки «Mercedes Benz», номерний знак НОМЕР_1 , свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_2 , організація (поле С.1.1)- ТОВ «ПАН.БУС.УКРАЇНА», власність (поле С.4) не є власником.

За наслідками перевірки складено Акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №304864 від 23.09.2022, відповідно до якого зафіксовані порушення, відповідальність за які передбачена статтею 60 Закону №2344-III: «Під час перевірки виявлено порушення ст.30, 34 Закону №2344-III під час надання послуг з нерегулярних міжнародних перевезень пасажирів за маршрутом Запоріжжя-Вроцлав перевізник не забезпечив водія документами, передбаченими ст.53, 39 Закону №2344-III, а саме: дозвіл іноземних країн, по території яких буде здійснюватися перевезення, схеми маршруту, договір із замовником транспортних послуг». Пояснення водія про причини порушень: «Не згоден з актом».

10.10.2022 Відділом державного нагляду (контролю) у Запорізькій області стосовно ТОВ «ПАН.БУС.УКРАЇНА» винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №308708, якою на підставі абзацу 6 частини 1 статті 60 Закону №2344-III на позивача накладено адміністративно-господарський штрафу в розмірі 34 000,00 грн.

Не погодившись з правомірністю вказаної постанови, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи спір, суд першої інстанції зазначив, що оскільки при розгляді справи відповідними доказами не спростовано факт відсутності під час перевірки у водія транспортного засобу документів, передбачених статтею 53 Закону №2344-ІІІ, визначених в акті №304864 від 23.09.2022, тому оскаржувана постанова прийнята відповідачем на підстав. В межах та у спосіб що передбачені чинним законодавством.

Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.

Відповідно п. 4 Порядку проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі), затвердженого Постановою КМУ № 1567 від 08.11.2006 року (далі Порядок № 1567), рейдові перевірки (перевірки на дорозі) на автомобільному транспорті проводяться посадовими особами Укртрансбезпеки та її територіальних органів (далі - посадові особи) у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на рейдову перевірку (перевірку на дорозі) згідно з додатком 1-1, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку.

Нормами пункту 14 Порядку №1567 визначено, що рейдовою перевіркою (перевіркою на дорозі) є перевірка транспортних засобів автомобільних перевізників на всіх видах автомобільних доріг на маршруті руху в будь-який час з урахуванням інфраструктури (автовокзали, автостанції, автобусні зупинки, місця посадки та висадки пасажирів, стоянки таксі і транспортних засобів, місця навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, зони габаритно-вагового контролю, інші об`єкти, що використовуються автомобільними перевізниками для забезпечення діяльності автомобільного транспорту) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт.

Приписами пункту 15 Порядку №1567 передбачено, що під час проведення рейдової перевірки перевіряється виключно:

- наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом;

- додержання вимог статей 53, 56, 57 і 59 Закону;

- додержання водієм вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення (ЄУТР) (далі - Європейська угода);

- відповідність зовнішнього і внутрішнього спорядження (екіпірування) транспортного засобу встановленим вимогам;

- оснащення таксі справним таксометром;

- відповідність кількості пасажирів, що перевозяться, відомостям, зазначеним у реєстраційних документах, або нормам, передбаченим технічною характеристикою транспортного засобу;

- додержання водієм автобуса затвердженого розкладу та маршруту руху;

- наявність у всіх пасажирів квитків на проїзд та квитанцій на перевезення багажу, а у разі пільгового проїзду - відповідного посвідчення;

- додержання водієм режиму праці та відпочинку, а також вимоги щодо наявності в автобусі двох водіїв у разі перевезення пасажирів на відстань 500 і більше кілометрів або перевезення організованих груп дітей за маршрутом, який виходить за межі населеного пункту та має протяжність понад 250 кілометрів;

- виконання приписів щодо усунення порушень вимог законодавства про автомобільний транспорт, винесених за результатами розгляду справ про порушення вимог законодавства про автомобільний транспорт, які можливо перевірити під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі);

- виконання водієм інших вимог Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту та Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, інших нормативно-правових актів.

Відповідно до статті 39 Закону України «Про автомобільний транспорт» (далі Закон №2344-ІІІ) автомобільні перевізники, водії, пасажири повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконуються пасажирські перевезення.

Документи для нерегулярних пасажирських перевезень:

для автомобільного перевізника - ліцензія, документ, що засвідчує використання автобуса на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством України;

для водія автобуса - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, договір із замовником транспортних послуг, документ, що засвідчує оплату транспортних послуг, інші документи, передбачені законодавством України.

Згідно зі статтею 53 Закону №2344-ІІІ організацію міжнародних перевезень пасажирів і вантажів здійснюють перевізники відповідно до міжнародних договорів України з питань міжнародних автомобільних перевезень.

До міжнародних перевезень пасажирів та небезпечних вантажів допускаються резиденти України, які мають досвід роботи на внутрішніх перевезеннях на договірних умовах не менше ніж три роки.

При виконанні міжнародних перевезень пасажирів резиденти України повинні мати: дозволи іноземних країн, по території яких буде здійснюватися перевезення; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу; список пасажирів (при нерегулярних та маятникових перевезеннях); білетно-облікову документацію; схему маршруту.

В свою чергу, відповідно до статті 6 Угоди між Урядом України і Урядом Республіки Польщі про міжнародні автомобільні перевезення, ратифікованої Законом України від 21 вересня 2000 року № 1977-ІІІ, нерегулярні перевезення пасажирів автобусами на відміну від регулярних не підлягають вимогам попереднього отримання дозволів однієї з Договірних Сторін при умові, що:

а) транспортний засіб перевозить цю саму групу пасажирів за тим же маршрутом без обміну або висадки пасажирів під час поїздки;

б) поїздка пасажирів відбувається в одному напрямку, а в зворотному напрямку автобус іде порожнім і навпаки.

Пунктом 1 статті 13 цієї є Угоди визначено, що перевізники однієї з Договірних Сторін, як і екіпажі транспортних засобів, під час перебування на території другої Договірної Сторони повинні обов`язково дотримуватись законів та правил, що діють на цій території, особливо стосовно правил перевезень та дорожнього руху.

Наказом Міністерства транспорту України від 20 серпня 2004 року № 757, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 31 серпня 2004 року за № 1075/9674, затверджено Порядок оформлення і видачі дозволів на поїздку по територіях іноземних держав при виконанні перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом у міжнародному сполученні, їх обміну та обліку.

Відповідно до пункту 1.3 цього Порядку, перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом територією іноземних держав або транзитом через їхні території здійснюється автомобільними перевізниками згідно з вимогами міжнародних договорів України та на підставі належним чином оформлених відповідних дозволів, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України.

В той же час, як встановлено судом першої інстанції та підтверджено матеріалами справи, а саме, в Акті проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №304864 від 23.09.2022, водій не надав посадовій особі відповідача дозволи іноземних країн по території яких буде здійснюватися перевезення, схеми маршруту, договір із замовником транспортних послуг, що є порушенням статей 39 та 53 Закону №2344-ІІІ.

Отже, наведене свідчить, що під час виконання нерегулярних міжнародних перевезень пасажирів за маршрутом Запоріжжя-Вроцлав, за відсутності доказів існування обставин, визначених статтею 6 Угоди між Урядом України і Урядом Республіки Польщі про міжнародні автомобільні перевезення, водій позивача повинен був мати при собі та надавати посадовим особам відповідача під час рейдової перевірки дозвіл іноземної країни, по території яких буде здійснюватися перевезення, схеми маршруту, договір із замовником транспортних послуг, при цьому таких документів не надав.

Відповідальність перевізників за порушення законодавства про автомобільний транспорт встановлена статтею 60 Закону № 2344-ІІІ.

Згідно до абзацу 6 частини 1 статті 60 Закону №2344-ІІІ за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за: виконання резидентами та/або нерезидентами України міжнародних перевезень пасажирів чи вантажів без документів, визначених статтею 53 цього Закону, - штраф у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Враховуючи, що позивачем здійснювалось нерегулярне міжнародне перевезення пасажирів без документів, визначених статтею 53 цього Закону, суд дійшов висновку, що до позивача правомірно застосовано штраф у відповідності до абзацу 6 частини 1 статті 60 Закону №2344-ІІІ.

Доводи апелянта стосовно того, що він не повинен нести відповідальність, оскільки транспортний засіб марки «Mercedes Benz», номерний знак НОМЕР_1 , який було зупинено та перевірено на додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час рейдової перевірки, орендується позивачем та використовується як власником авто на загальних підставах так і позивачем в разі необхідності, колегія суддів вважає неспроможними з огляду на таке.

Як зазначалось вище, відповідальність за порушення законодавства про автомобільний транспорт, встановлену статтею 60 Закону № 2344-ІІІ, несуть перевізники.

За визначенням, наведеним у статті 1 Закону №2344-ІІІ, автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.

В той же час, колегія суддів враховує те, що під час рейдової перевірки водій транспортного засобу надав свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_2 , відповідно до якого користувачем транспортного засобу є саме позивач - ТОВ «ПАН.БУС.УКРАЇНА».

Належних та допустимих доказів на підтвердження того, що під час рейдової перевірки 23.09.2022 перевезення здійснювала будь-яка інша особа матеріали справи не містять, а тому наведене свідчить, що позивач в даному випадку виступав автомобільним перевізником при здійсненні перевезення пасажирів транспортним засобом, а тому відповідні посилання позивача є необґрунтованими.

Щодо посилання позивача на те, що розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт відбувався без належного повідомлення позивача, колегія суддів зазначає таке.

Оформлення результатів перевірки та порядок застосування адміністративно-господарських штрафів, передбачені пунктами 20-30 Порядку №1567.

Так, виявлені під час рейдової перевірки (перевірки на дорозі) порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму.

У разі виявлення в ході рейдової перевірки (перевірки на дорозі) транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовою особою (особами), що провела перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.

Про результати перевірки транспортного засобу (відсутність порушення або зазначення номера складеного акта) посадова особа робить запис у дорожньому листі (за наявності такого) із зазначенням дати, часу, місця перевірки, свого прізвища, місця роботи і посади, номера службового посвідчення та ставить свій підпис, а у разі проведення перевірки виконання Європейської угоди ставить відповідний відбиток печатки на реєстраційному листку режиму праці та відпочинку водіїв (у разі наявності).

У разі відмови водія від підписання акта рейдової перевірки (перевірки на дорозі) транспортного засобу посадова особа (особи), що провела перевірку, вносить про це запис. (пункти 20-22 Порядку №1567).

Відповідно до пункту 25 Порядку №1567 справа про порушення розглядається в територіальному органі Укртрансбезпеки за місцезнаходженням автомобільного перевізника або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи автомобільного перевізника) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення.

Пунктами 26-27 Порядку №1567 передбачено, що справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи автомобільного перевізника. Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа автомобільного перевізника повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням або надсиланням на офіційну електронну адресу (за наявності).

У разі неявки уповноваженої особи автомобільного перевізника справа про порушення розглядається без її участі. За наявності підстав керівник територіального органу Укртрансбезпеки або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5.

Відповідно до наявних в матеріалах справи доказів, 30.09.2022 відповідачем на адресу ТОВ «ПАН.БУС.УКРАЇНА» було направлено запрошення на розгляд справи про порушення транспортного законодавства №32709/27/24-22 від 30.09.2022, який відбудеться 10.10.2022 з 10 год.00 хв. до 12 год. 00 хв., що підтверджується реєстром відправлення рекомендованих листів, списком №15029 згрупованих поштових відправлень листів рекомендованих, фіскальним чеком від 30.09.2022 до списку №15029 та роздруківкою трекінгу Укрпошти. Зазначене запрошення було вручено позивачу 03.11.2022.

Отже, наведене свідчить, що відповідачем було завчасно направлено на адресу позивача повідомлення про розгляд справи про порушення транспортного законодавства.

Разом із тим, слід звернути увагу, що відповідно до даних відстеження рекомендованого повідомлення про вручення, вказане поштове відправлення перебувало у точці видачі з 04.10.2022, однак фактично було отримано позивачем лише 03.11.2022, тобто майже через місяць після його надходження у точку видачі.

Крім наведеного, колегія суддів вважає правильним застосування судом першої інстанції висновків Верховного Суду, викладених в постанові від 01.03.2018 у справі №820/4810/17 у подібних правовідносинах щодо застосування положень пункту 26 Порядку № 1567, згідно яких відсутність особи під час розгляду справи про накладення адміністративно-господарського штрафу не позбавляє особу можливості спростовувати вину у суді, та, у зв`язку з цим, не може бути самостійною підставою для скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу.

При цьому факт відсутності у водія під час перевірки транспортного засобу документів, передбачених статтею 53 Закону №2344-ІІІ, визначених в акті №304864 від 23.09.2022, підтверджується наданими до матеріалів справи письмовими доказами та не спростований позивачем під час судового розгляду справи.

Частинами 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Отже, доводи апеляційної скарги не спростовують правового обґрунтування, покладеного в основу судового рішення, тому не можуть бути підставою для скасування рішення суду першої інстанції.

З урахуванням приведеного, колегія суддів дійшла висновку, що рішення суду першої інстанції ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності.

Статтею 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 311, 315, 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд,-

ПОСТАНОВИВ

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «ПАН.БУС.УКРАЇНА» - залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 03 лютого 2023 року у справі №280/6543/22 - залишити без змін.

Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку в строк, визначений ст. 329 КАС України.

Головуючий - суддяС.В. Чабаненко

суддяС.В. Білак

суддяІ.В. Юрко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.11.2023
Оприлюднено16.11.2023
Номер документу114909196
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів

Судовий реєстр по справі —280/6543/22

Постанова від 01.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 17.07.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 17.07.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 04.04.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 06.03.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Рішення від 03.02.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Семененко Марина Олександрівна

Ухвала від 16.01.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Семененко Марина Олександрівна

Ухвала від 05.12.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Семененко Марина Олександрівна

Ухвала від 22.11.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Семененко Марина Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні