П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 листопада 2023 р.м. ОдесаСправа № 420/7458/23
Перша інстанція: суддя Потоцька Н.В.,
повний текст судового рішення
складено 12.07.2023, м. Одеса
Судова колегія П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:
судді-доповідачаЯковлєва О.В.,
суддівЄщенка О.В., Крусяна А.В.,
при секретаріІсмієвій А.І.
за участі:
представника апелянтаДанілової І.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «ГАЗ ПОЙНТ» на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 12 липня 2023 року, у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ГАЗ ПОЙНТ» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення,-
В С Т А Н О В И Л А :
Товариство з обмеженою відповідальністю «ГАЗ ПОЙНТ» звернувся до суду з позовом у якому заявлено вимоги Головному управлінню ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 22 листопада 2022 року № 9620/15-32-04-06.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 12 липня 2023 року відмовлено у задоволенні позовних вимог.
Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням позивачем подано апеляційну скаргу з якої вбачається про порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а тому просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги.
Вимоги апеляційної скарги обґрунтовано тим, що у межах спірних правовідносин податковим органом протиправно прийнято оскаржуване податкове повідомлення-рішення, яким до апелянта застосовано штрафні санкції за невчасну реєстрацію податкових накладних.
В даному випадку, апелянт вважає, що судом першої інстанції при прийнятті рішення безпідставно не враховано того, що чинні положення Податкового кодексу України містять заборону щодо нарахування платникам податків штрафних санкцій в період дії карантину в Україні.
Також, апелянт вважає, що судом першої інстанції безпідставно не враховано, що з лютого 2023 року набрали чинності зміни до Податкового кодексу України, якими значно зменшено розмір штрафних санкцій за вчинення аналогічних порушень, а як наслідок судом першої інстанції безпідставно не застосовано зворотню дію закону у часі та не зменшено розмір нарахованих штрафних санкцій.
Крім того, апелянт зазначає, що податковим органом невірно розраховано розмір штрафних санкцій в оскаржуваному податковому повідомленні-рішенні, так як Податковим кодексом України передбачено, що останній день реєстрації податкових накладних без накладення штрафних санкцій є 15 липня 2022 року, а тому при реєстрації відповідних накладних 15 липня 2022 року, платнику податків не можуть нараховуватись відповідні штрафні санкції.
Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, колегія суддів приходить до висновку, що подана апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що Головним управлінням ДПС в Одеській області проведено камеральну перевірку ТОВ «ГАЗ ПОЙНТ» щодо своєчасності реєстрації Позивачем податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, дата виписки яких припадає на лютий 2022 року - вересень 2022 року.
За результатом проведення перевірки Головним управлінням ДПС в Одеській області складено акт № 9933/15-32-04-06/39501964 від 25 жовтня 2022 року про результати камеральної перевірки своєчасності реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до такої податкової накладної ТОВ «ГАЗ ПОЙНТ».
В акті перевірки зафіксовано 330 випадків порушення позивачем строків реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, дата виписки яких припадає на лютий 2022 року - вересень 2022 року,
На підставі висновків акта перевірки, Головним управлінням ДПС в Одеській області було прийнято податкове повідомлення-рішення від 22 листопада 2022 року № 9620/15-32-04-06, яким за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) до позивача застосовано штраф у сумі 1 921 387,01 грн.
Не погоджуючись з правомірністю прийнятого податковим органом рішення, товариство звернулось до суду з даним адміністративним позовом.
За наслідком з`ясування обставин справи, судом першої інстанції зроблено висновок про задоволення позовних вимог, так як податковим органом належним чином не обґрунтовано оскаржуване рішення та не доведено його правомірності, з чим погоджується колегія суддів, з огляду на наступне.
Так, 120-1.1 ст. 120-1 ПК України, порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами «а» - «г» цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
При цьому, згідно п. 52-1 підрозділу 10 розділу XX ПК України, за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 01 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.
Згідно п. 69.1 підрозділу 10 розділу XX ПК України, платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Згідно п. 69.2 підрозділу 10 розділу XX ПК України, податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються, крім: а) камеральних перевірок; б) документальних позапланових перевірок, що проводяться на звернення платника податків та/або з підстав, визначених підпунктами 78.1.7 та 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу, та/або документальних позапланових перевірок платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями; в) фактичних перевірок.
Камеральні податкові перевірки податкових декларацій з податку на додану вартість та уточнюючих розрахунків до них за звітні податкові періоди: лютий, березень, квітень, травень 2022 року - розпочинаються на наступний день після 20 липня 2022 року та завершуються не пізніше 20 вересня 2022 року; червень, липень 2022 року - розпочинаються на наступний день після 20 серпня 2022 року та завершуються не пізніше 20 жовтня 2022 року.
У разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
При цьому, згідно пп. 4.1.9 п. 4.1 ст. 4 ПК України, податкове законодавство України ґрунтується на принципі стабільності, який передбачає, що зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року.
Згідно п. 56.21 ст. 56 ПК України, у разі коли норма цього Кодексу чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі цього Кодексу, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів, або коли норми одного і того ж нормативно-правового акта суперечать між собою та припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків.
При цьому, згідно ч. 1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Колегією суддів встановлено, що предметом спору у даній справі є перевірка правомірності податкового повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 22 листопада 2022 року № 9620/15-32-04-06.
В даному випадку, за наслідком проведення камеральної перевірки ТОВ «ГАЗ ПОЙНТ», податковим органом встановлено, що податкові накладні, складені ТОВ «ГАЗ ПОЙНТ» у лютому - вересні 2022 року, зареєстровано в Єдиному державному реєстрі податкових з порушенням граничних строків.
З наслідком виявлення зазначених порушень, податковим органом прийнято оскаржуване податкове повідомлення-рішення, яким накладено на ТОВ «ГАЗ ПОЙНТ» штрафні санкції.
Між тим, перевіряючи законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції про залишення без задоволення позовних вимог, у межах доводів та вимог апеляційної скарги позивача, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.
В даному випадку, апелянт вважає, що судом першої інстанції при прийнятті рішення безпідставно не враховано, що чинні на момент прийняття оскаржуваного податкового повідомлення-рішення положення ПК України містять заборону щодо нарахування платникам податків штрафних санкцій в період дії карантину в Україні.
В свою чергу, колегія суддів зазначає, що в період часу, в який складались та направлялись на реєстрацію спірні податкові накладі, в Україні діяв карантин.
При цьому, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що податковий орган міг застосовувати до позивача штрафні санкції в період дії карантину, так як згідно вищевикладених вимог п. 69.2 підрозділу 10 розділу XX ПК України, вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Крім того, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що п. 69.2 підрозділу 10 розділу XX ПК України набрав чинності пізніше за п. 52-1 підрозділу 10 розділу XX ПК України, а також вважає, що п. 69.2 підрозділу 10 розділу XX ПК України є спеціальною нормою, що регулює питання проведення камеральних перевірок та накладення штрафних санкцій в умовах дії воєнного стану в Україні.
З іншого боку, внесені в період дії воєнного стану в Україні зміни до ПК України, якими передбачено проведення відповідних перевірок та нарахування штрафних санкцій, не суперечать принципу стабільності податкового законодавства України (пп. 4.1.9 п. 4.1 ст. 4 ПК України), так як відповідними змінами не запроваджено нових податків та зборів, не змінено їхніх ставок та не введено податкових пільг.
Також, апелянт вважає, що судом першої інстанції безпідставно не враховано, що з лютого 2023 року набрали чинності зміни до Податкового кодексу України, якими значно зменшено розмір штрафних санкцій за вчинення аналогічних порушень, а як наслідок судом першої інстанції безпідставно не застосовано зворотню дію закону у часі та не зменшено розмір нарахованих штрафних санкцій.
В свою чергу, колегія суддів зазначає, що згідно Рішення Конституційного Суду України щодо офіційного тлумачення положення ч. 1 ст. 58 Конституції України (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) від 09 лютого 1999 року, положення ч. 1 ст. 58 Конституції України про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів у випадках, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, стосується фізичних осіб і не поширюється на юридичних осіб.
При цьому, Конституційним Судом України зазначено, що це не означає, що цей конституційний принцип не може поширюватись на закони та інші нормативно-правові акти, які пом`якшують або скасовують відповідальність юридичних осіб. Проте надання зворотної дії в часі таким нормативно-правовим актам може бути передбачено шляхом прямої вказівки про це в законі або іншому нормативно-правовому акті.
Між тим, колегія суддів зазначає, що положення ЗУ «Про внесення змін до розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування», на які посилається позивач, не містять вказівки щодо необхідності списання вже нарахованих штрафних санкцій за спірне порушення, а як наслідок факт встановлення вказаним законом нових розмірів штрафних санкцій за спірне порушення не впливає на правомірність оскаржуваного податкового повідомлення-рішення.
Крім того, апелянт зазначає, що податковим органом невірно розраховано розмір штрафних санкцій в оскаржуваному податковому повідомленні-рішенні, так як Податковим кодексом України передбачено, що останній день реєстрації податкових накладних без накладення штрафних санкцій є 15 липня 2022 року, а тому при реєстрації відповідних накладних 15 липня 2022 року, платнику податків не можуть нараховуватись відповідні штрафні санкції.
В свою чергу, з аналізу вищевикладених норм податкового законодавства вбачається, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року, за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року.
Тобто, 15 липня 2022 року є останнім днем реєстрації податкових накладних, складених з лютого 2022 року, без застосування штрафних санкцій.
Тому, колегія суддів погоджується з доводами апелянта про те, що йому протиправно нараховано штрафні санкції (99,77 грн) за невчасну реєстрацію податкової накладеної № 134 від 11 травня 2022 року, так як її зареєстровано 15 липня 2022 року.
Вказані обставини свідчать про необхідність скасування оскаржуваного податкового повідомлення-рішення, в частині нарахованих штрафних санкцій по відповідній податковій накладній.
Проте, судом першої інстанції не надано належної правової оцінки вказаним обставинам, а як наслідок зроблено помилковий висновок про залишення без задоволення позовних вимог у відповідній частині.
При цьому, колегія суддів зазначає, що вказане порушення не вплинуло на вірність розрахунків решти штрафних санкцій, нарахованих позивачу, а як наслідок в іншій частині оскаржуване податкове повідомлення-рішення не підлягає скасуванню.
Враховуючи викладене та беручи до уваги, що судом першої інстанції допущено порушення норм матеріального і процесуального права, наявні підстави для часткового скасування оскаржуваного судового рішення.
При цьому, колегія суддів вважає здійснити розподіл понесених позивачем судових витрат зі сплати судового збору, пропорційно до частки задоволених позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 139, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, колегія суддів,-
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «ГАЗ ПОЙНТ» задовольнити частково.
Скасувати рішення Одеського окружного адміністративного суду від 12 липня 2023 року, в частині висновку про визнання правомірним податкового повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 22 листопада 2022 року № 9620/15-32-04-06, в частині нарахованого штрафу, на суму 99 (дев`яносто дев`ять) грн 77 коп.
Прийняти у цій частині нове рішення, яким визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 22 листопада 2022 року № 9620/15-32-04-06, в частині нарахованого штрафу, на суму 99 (дев`яносто дев`ять) грн 77 коп.
В решті рішення Одеського окружного адміністративного суду від 12 липня 2023 року залишити без змін.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ГАЗ ПОЙНТ» понесені судові витрати зі сплати судового збору, у сумі 335 (триста тридцять п`ять) грн. 50 коп.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її проголошення та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів після складання повного судового рішення, відповідно до вимог ст. 243 КАС України.
Повний текст постанови суду складено 13 листопада 2023 року.
Суддя-доповідач О.В. ЯковлєвСудді О.В. Єщенко А.В. Крусян
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.11.2023 |
Оприлюднено | 16.11.2023 |
Номер документу | 114909818 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Яковлєв О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні