ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 листопада 2023 р. Справа № 440/1200/23Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Русанової В.Б.,
Суддів: Перцової Т.С. , Жигилія С.П. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 17.07.2023, головуючий суддя І інстанції: С.С. Бойко, по справі № 440/1200/23
за позовом ОСОБА_1
до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області , Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі також - позивачка, ОСОБА_1 ) звернулася до суду з позовною заявою до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області ( далі також - відповідач1, ГУ ПФУ в Запорізькій області), Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області (далі також - відповідач2, ГУ ПФУ в Полтавській області), в якій просила :
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області №121630011213 від 20 січня 2023 року;
- зобов`язати ГУ ПФУ в Полтавській області зарахувати до пільгового стажу: по Списку №2 - періоди роботи ОСОБА_1 з 28.07.1987 по 27.06.1988 (Сєвєродонецьке виробниче об`єднання "Азот""), з 28.06.1988 по 31.12.2004 (Сєвєродонецьке державне виробниче підприємство "Об`єднання Азот"), з 01.01.2005 по 13.10.2008 (закрите акціонерне товариство "Северодонецьке об`єднання Азот"); по Списку №1 - періоди роботи ОСОБА_1 з 27.10.2008 по 29.04.2009 (Закрите акціонерне товариство "Сєвєродонецьке об`єднання Азот"), з 06.05.2009 по 09.09.2013 (Закрите акціонерне товариство "Сєвєродонецьке об`єднання Азот"), які дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах згідно п."б" ст.13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" та п.2 ч.2 ст.114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування";
- зобов`язати ГУ ПФУ в Полтавській області призначити ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах згідно п. "б" ст.13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" та п.2 ч.2 ст.114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" з 01.02.2023 ( дати набуття права на пенсію за віком на пільгових умовах).
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що за період трудової діяльності позивачка набула стаж, достатній для призначення пенсії за віком на пільгових умовах. Однак, відповідач відмовив їй у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах, вказавши на відсутність пільгового стажу відповідно до ст. 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 17.07.2023 року позовні вимоги задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано рішення ГУ ПФУ в Запорізькій області №121630011213 від 20.01.2023 року про відмову у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах.
Зобов`язано ГУ ПФУ в Запорізькій області зарахувати ОСОБА_1 період роботи з 01.01.1999 по 31.12.2004 до стажу роботи, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до п."б" ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", п. 2 ч.2 ст. 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Зобов`язано ГУ ПФУ в Запорізькій області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах з дати досягнення віку 54 роки, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у цьому рішенні.
У задоволенні інших вимог - відмовлено.
ГУ ПФУ в Запорізькій області, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неповне з`ясування обставин справи, порушення судом норм процесуального та матеріального права, просило його скасувати та ухвалити нове судове рішення, яким відмовити позивачці у задоволенні позову.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначило, що судом першої інстанції не прийнято до уваги, що трудова книжка позивачки не містить повних відомостей її про роботу на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах. До пільгового стажу роботи не зараховано період роботи з 01.01.1999 по 31.12.2004 рік (Список № 2), підприємство (код ЄДРПОУ 05761672) , де працювала позивач ліквідовано без визначення правонаступника, а тому в даному випадку пільговий стаж підтверджується комісією з питань підтвердження стажу роботи згідно з Порядку підтвердження періодів роботи, що зараховуються до стажу для призначення пенсії . Проте рішення комісії не надано.
Також зазначає, що уповноваженим органом призначення пенсії є Пенсійний фонд, до компетенції якого і входить розгляд документів, в тому числі і поданих вперше. Суд не може перебирати компетенцію суб`єктів владних повноважень та досліджувати нові документи, яким не надавалась оцінка, та встановлювати на їх основі наявність чи відсутність права на призначення пенсії. Посилався на правову позицію, викладену у постанові Верховного Суду від 24.09.2020 року по справі №361/1348/17.
Позивачка правом надання відзиву на апеляційну скаргу не скористалась.
ГУ ПФУ в Полтавській області правом надання відзиву на апеляційну скаргу не скористалось.
Відповідно до ч. 1 ст. 308, п.3 ч.1 ст. 311 КАС України справа розглянута в межах доводів апеляційної скарги, в порядку письмового провадження.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, дослідивши докази по справі, вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено в суді апеляційної інстанції, що 11.01.2023 позивачка звернулась до Управління ПФУ в м. Кременчуці Пенсійного Фонду України у Полтавській області з заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах з додатками до неї.
За принципом екстериторіальності структурним підрозділом для прийняття рішення за результатами поданої заяви визначено ГУ ПФУ в Запорізькій області.
Рішенням ГУ ПФУ в Запорізькій області №204250006528 від 29.03.2022 позивачці відмовлено у призначенні пенсії за віком відповідно до п.2 ч.2 ст. 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" через відсутність необхідного пільгового стажу (а.с. 16).
Вказане рішення мотивовано тим, що до пільгового стажу не зараховано періоди роботи з 01.01.1999 по 31.12.2004 рік (Список №2) за даними наявними в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування днів, оскільки відповідно до витягу з ЄДР підприємство (код ЄРДПОУ 05761672) припинило свою діяльність 26.08.2009. У разі ліквідації підприємства без визначення правонаступника підтвердження пільгового стажу здійснюється відповідно до Порядку, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 10.11.2006 №18-1 комісією, створеною при Головних управліннях Пенсійного фонду України.
В рішенні також зазначено, що страховий стаж позивачки становить 38 років 08 місяців 10 днів. Пільговий стаж не підтверджений.
Позивачка, не погодившись із зазначеним рішенням відповідача, звернулась до суду з даним позовом.
Задовольняючи частково позовні вимоги суд першої інстанції виходив з протиправності рішення ГУ ПФУ в Запорізькій області №204250006528 від 29.03.2022, оскільки відповідно до вимог законодавства основним документом, який підтверджує стаж роботи є трудова книжка. Трудова книжка ОСОБА_1 містить записи про її роботу з 18.01.1996 року по 31.12.2004 року у Сєвєродонецькому державному виробничому підприємстві «Об`єднання Азот», проведення атестації робочих місць на підприємстві, що дає право пенсію за віком на пільгових умовах за Списком №2. Припинення підприємством «Об`єднання Азот» (код ЄРДПОУ 05761672) своєї діяльності 26.08.2009 не впливає на підтвердження трудового стажу позивачки та не спростовують факт її роботи на вказаному підприємстві.
Обираючи належний спосіб захисту прав, суд першої інстанції вважав за необхідне зобов`язати ГУПФ України в Запорізькій області зарахувати ОСОБА_1 період роботи з 01.01.1999 по 31.12.2004 до стажу роботи, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах та з урахуванням вказаного періоду роботи, повторно розглянути заяву про призначення пенсії за віком на пільгових умовах з дати досягнення нею віку 54 роки.
Колегія суддів зазначає, що зі змісту апеляційної скарги вбачається, що відповідач фактично оскаржує рішення суду першої інстанції в частині задоволених позовних вимог, тому відповідно до ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно з ч. 1 ст.46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Відповідно до п.6 ч. 1ст. 92 Конституції Україниоснови соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.
З 01.01.2004 таким законом є, насамперед, Закон України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування від 09.07.2003, № 1058-IV (далі - Закон № 1058-IV), який прийнятий на зміну положенням Закону України "Про пенсійне забезпечення".
Отже, оскільки і Закон України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", і Закон України "Про пенсійне забезпечення" регулюють одні і ті ж правовідносини, то пріоритет у застосуванні за загальним правилом мають норми Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" як спеціального акта права, прийнятого пізніше у часі, а норми Закону України "Про пенсійне забезпечення" підлягають субсидіарному (додатковому) застосуванню у разі неурегульованості певного питання у приписах Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Відповідно до частин 1, 2, 4 ст. 24 Закону № 1058-IV страховий стаж - це період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.
Згідно із ч. 1 ст. 114 Закону № 1058-IV право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від місця останньої роботи мають особи, які працювали на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, а пенсії за вислугу років - на умовах, зазначених у частині четвертій цієї статті. Розміри пенсій для осіб, визначених цією статтею, обчислюються відповідно до статті 27 та з урахуванням норм статті 28 цього Закону.
У відповідності до п. 2 ч. 2 ст. 114 Закону №1058-IV на пільгових умовах пенсія за віком призначається працівникам, зайнятим повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 55 років і за наявності страхового стажу не менше 30 років у чоловіків, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах, і не менше 25 років у жінок, з них не менше 10 років на зазначених роботах.
Працівникам, які не мають стажу роботи з шкідливими і важкими умовами праці, передбаченого абзацом першим цього пункту, але мають не менше половини стажу на зазначених роботах, за наявності передбаченого абзацами першим і п`ятнадцятим - двадцять третім цього пункту відповідного страхового стажу пенсії на пільгових умовах призначаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого абзацом першим частини першої статті 26 цього Закону, зокрема, жінкам - на 1 рік за кожні 2 роки такої роботи.
Тобто необхідними умовами для виникнення у особи права на пенсійне забезпечення на пільгових умовах є належність його професії, посади до пільгової, тобто до Списку № 2 в даному випадку, та підтвердження шкідливих умов праці за результатами проведеної атестації робочого місця, а також наявність достатньої кількості пільгового стажу на таких роботах та досягнення відповідного віку, встановленого законом.
Відповідно до ч.1 ст.44 Закону №1058-IV заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально.
Згідно ч.5 ст.45 Закону №1058-IV документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії.
Процедура подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" додатково регламентована нормами Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" затвердженим постановою Правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 року № 22-1 (далі за текстом - Порядок №22-1).
Так, відповідно до п. 4.1 розділу IV Порядку №22-1 заяви, що подаються особами відповідно до цього Порядку, реєструються в електронному журналі звернень органу, що призначає пенсію. Заяви про перерахунок пенсії, поновлення виплати раніше призначеної пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший, припинення перерахування пенсії на поточний рахунок пенсіонера в банку та отримання пенсії за місцем фактичного проживання, продовження виплати пенсії за довіреністю, виплату частини пенсії на непрацездатних членів сім`ї особи, яка перебуває на повному державному утриманні, виплату пенсії за шість місяців наперед у зв`язку з виїздом на постійне місце проживання за кордон, переведення виплати пенсії за новим місцем проживання, виплату недоотриманої пенсії у зв`язку зі смертю пенсіонера, працевлаштування (звільнення), початок (припинення) діяльності, пов`язаної з отриманням доходу, що є базою нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування приймаються органом, що призначає пенсію, за наявності в особи всіх необхідних документів.
За правилами абз.2 п.4.2 Порядку №22-1 після реєстрації заяви та сканування копій документів засобами програмного забезпечення за принципом екстериторіальності визначається структурний підрозділ органу, що призначає пенсію, який формує атрибути сканованих документів (із зазначенням часу їх створення), електронну пенсійну справу.
Відповідно до абз.2 п.4.3 Порядку №22-1 рішення за результатами розгляду заяви підписується керівником органу, що призначає пенсію (іншою посадовою особою, визначеною відповідно до наказу керівника органу, що призначає пенсію, щодо розподілу обов`язків), та зберігається в електронній пенсійній справі особи.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 звернулась до пенсійного органу із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах, до якої додала копію трудової книжки, диплому та свідоцтва про шлюб.
На момент звернення позивачки 11.01.2023 із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах вона досягла віку 53 роки 11 місяців 10 днів (а.с.16), 31.01.2023 року їй виповнилося 54 роки, що підтверджується копією паспорту, яка міститься в матеріалах справи (а.с.10-12)
За наслідками розгляду поданих ОСОБА_1 документів, пенсійний орган прийняв рішення №204250006528 від 29.03.2022, яким відмовив у призначенні їй пенсії за віком через відсутність необхідного пільгового стажу. Пенсійним органом встановлено, що страховий стаж позивачки становить 38 років 08 місяці 10 днів ( з урахуванням Списку №1), з них пільгового тажу за Списками №2,1 -06 років 09 місяців 15 днів (список №1 - 03 роки 00 місяців 02 дні, Список №2 - 03 роки 09 місяців 13 днів), за даними реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
До пільгового стажу позивачу не зараховано період роботи з 01.01.1999 по 31.12.2004 рік у Сєвєродонецькому державному виробничому підприємстві "Об`єднання Азот", оскільки вказане підприємство припинило свою діяльність 26.08.2009 без правонаступництва.
Пенсійний орган зазначає, що у разі ліквідації підприємства без визначення правонаступника підтвердження пільгового стажу здійснюється відповідно до Порядку, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 10.11.2006 № 18-1 комісією, створеною при Головних управліннях Пенсійного фонду України.
Суд першої інстанції вважав, що спірний період роботи позивача на посадах які дають право на призначення пільгової пенсії підтверджений записами трудової книжки, до яких у пенсійного органу зауважень не має, а тому відсутність рішення Комісії з питань підтвердження стажу роботи, що дає право на призначення пенсії не може бути підставою для відмови у призначенні пенсії за віком.
Колегія суддів вважає висновки суду першої інстанції помилковими з огляду на наступне.
Постановою правління Пенсійного фонду України № 18-1 від 10.11.2006 затверджений Порядок підтвердження періодів роботи, що зараховуються до стажу для призначення пенсії (далі Порядок № 18-1), пунктом 1 якого визначено, що цей Порядок визначає процедуру підтвердження періодів роботи, що зараховуються до стажу роботи, зокрема, для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлену для окремої категорії працівників, у разі ліквідації підприємства, установи, організації без визначення правонаступника.
Згідно п. 2 Порядку № 18-1 дія цього Порядку поширюється на осіб, які працювали, на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України; на роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах.
Відповідно до пунктів 3,4 Порядку № 18-1 підтвердження періодів роботи, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років (далі - підтвердження стажу роботи), здійснюється комісіями з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років (далі - Комісії).
Комісії створюються при головних управліннях Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, до складу яких обов`язково включаються представники органів соціального захисту населення, органів Пенсійного фонду України, Державної служби України з питань праці. До складу Комісії за згодою включаються представники профспілок та організацій Спільного представницького органу репрезентативних всеукраїнських об`єднань профспілок на національному рівні та регіональних організацій роботодавців та їх об`єднань.
Відповідно до п. 11 Порядку № 18-1 із заявою про підтвердження стажу роботи (додаток 2) заявник (його законний представник або представник, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально (далі - його представник)) може звернутись до будь-якого територіального органу Пенсійного фонду України незалежно від території обслуговування цього органу.
Для підтвердження періодів роботи, що зараховуються до стажу роботи для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, до заяви додаються:
документи, які підтверджують факт припинення підприємства, установи, організації в результаті їх ліквідації (у тому числі архівні) - щодо підприємств, установ, організацій, ліквідованих до 01 липня 2004 року та/або щодо яких відсутні дані про проведення реєстраційних дій в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр); трудова книжка; документи (за наявності), видані архівними установами, зокрема: довідка про заробітну плату; копії документів про проведення атестації робочих місць; копії документів про переведення на іншу роботу, на роботу з неповним робочим днем, надання відпусток без збереження заробітної плати.
Заявник (його представник) може додатково подавати інші документи про стаж роботи.
Пунктом 8 Порядку № 18-1 визначено, що засідання Комісії проводиться в міру потреби, але не рідше одного разу на місяць. Комісія правомочна приймати рішення за участю у засіданні не менше як 2/3 її членів.
Комісії розглядають заяви про підтвердження стажу роботи, на бажання заявника, у його присутності або в присутності його законного представника, або представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально. Комісії приймають рішення щодо підтвердження стажу роботи або про відмову в його підтвердженні та не пізніше п`яти робочих днів з дня його прийняття повідомляють заявника про прийняте рішення (пункт 14 Порядку № 18-1).
Отже у разі ліквідації підприємства, установи та організації без визначення правонаступника, вирішення питання про зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установленої для окремої категорії працівників, віднесено до виключної компетенції Комісій при Головних управліннях Пенсійного фонду в областях.
Рішення комісії з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, є обов`язковими для органів пенсійного фонду України при виконанні покладених на них функцій.
Згідно Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Сєвєродонецьке державне виробниче підприємство "Об`єднання Азот" з 26.08.2009 припинено. Даних про юридичних осіб правонаступників не міститься. (а.с.91)
За таких обставин колегія суддів вважає, що позивачеві необхідно підтвердити період роботи на зазначеному підприємстві Комісією з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах. Саме на підставі рішення комісії про підтвердження пільгового стажу роботи та інших документів, необхідних для призначення пенсії, управління Пенсійного фонду приймають рішення про призначення чи відмову у призначенні пенсії.
Фактично оскаржуване рішення обґрунтоване відповідачем не у зв`язку із тим, що у позивача відсутній певний стаж та/або не зарахування відповідачем конкретного часу роботи позивача до стажу, що дає право на призначення пенсії, а обґрунтоване тим, що у відповідача на стадії прийняття рішення на призначення пенсії був відсутній належний та допустимий документ, який підтверджує конкретні обставини, а саме - рішення Комісії щодо підтвердження стажу роботи.
Як убачається з матеріалів справи, позивач до комісії з питань підтвердження стажу роботи, що дає право на призначення пенсії із відповідною заявою не зверталась, тобто не дотрималась встановленого порядку підтвердження стажу, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах, за період роботи у Сєвєродонецькому державному виробничому підприємстві "Об`єднання Азот".
Посилання суду першої інстанції на постанову Верховного Суду від 14.11.2019 у справі №265/6202/16-а колегія суддів вважає помилковим, оскільки правовідносини у цій справі не є тотожними справі, що розглядається.
У справі № 265/6202/16-а позивач звертався до Комісії з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах із заявою про підтвердження стажу роботи, отже дотримався порядку призначення пенсії на пільгових умовах, тоді як у справі, що розглядається, позивач передчасно звернулась із заявою до пенсійного органу за відсутності відповідного рішення Комісії.
Враховуючи ту обставину, що комісією за результатами розгляду заяви про підтвердження стажу роботи, до подання позивачем заяви на призначення пенсії, не було складено відповідне рішення щодо підтвердження стажу роботи позивача, а іншого наявного стажу недостатньо для відповідного призначення пенсії, колегія суддів дійшла висновку про те, що відповідачем правомірно прийнято рішення №121630011213 від 20 січня 2023 року.
Разом з тим, колегія суддів зауважує, що позивач не позбавлена права у встановленому порядку, після підтвердження комісією стажу роботи у Сєвєродонецькому державному виробничому підприємстві "Об`єднання Азот" повторно звернутися до пенсійного органу із заявою про призначення пенсії з урахуванням цього стажу.
Натомість, суд першої інстанції неповно встановив обставини справи, невірно застосував норми матеріального права, у зв`язку з чим дійшов помилкового висновку про часткове задоволення позову.
За приписами п. 2 ч.1 ст.315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Згідно зі ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: 1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; 4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Враховуючи, вищенаведене, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги спростовують позицію суду, викладену в оскаржуваному судовому рішенні в частині задоволення позову, підтверджують допущення судом першої інстанції порушення норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, а тому рішення суду першої інстанції в цій частині підлягає скасуванню з прийняттям нової постанови про відмову в задоволенні позову.
Керуючись ст. ст. 311, 315, 317, 321, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області - задовольнити.
Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 17.07.2023 по справі № 440/1200/23 в частині задоволення позову - скасувати.
Прийняти в цій частині нову постанову, якою в задоволенні позову ОСОБА_1 - відмовити.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Головуючий суддя В.Б. Русанова Судді Т.С. Перцова С.П. Жигилій
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.11.2023 |
Оприлюднено | 17.11.2023 |
Номер документу | 114937609 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Русанова В.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні