Постанова
від 14.11.2023 по справі 400/673/23
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

------------------------

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 листопада 2023 р.м. ОдесаСправа № 400/673/23

Перша інстанція: суддя Величко А.В.,

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

судді-доповідача - Шляхтицького О.І.,

суддів: Домусчі С.Д., Семенюка Г.В.

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 24 липня 2023 року у справі № 400/673/23 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Первомайської міської ради Миколаївської області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог.

У лютому 2023 року ОСОБА_1 звернулася з адміністративним позовом до суду, в якому просила:

- визнання протиправними дії Управління соціального захисту населення Первомайської міською ради Миколаївської області щодо відмови ОСОБА_1 щодо встановлення статусу "Члена сім`ї загиблого (померлого) ветерана війни" та видачі відповідного посвідчення - "Посвідчення члена сім`ї загиблого";

- зобов`язання Управління соціального захисту населення Первомайської міською ради Миколаївської області встановити ОСОБА_1 статус члена сім`ї померлого ветерана війни - внаслідок війни відповідно до статті 10 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" та видати їй згідно з Положенням про порядок видачі посвідчень і нагрудних знаків ветеранів війни, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12.05.1994 № 302, відповідне посвідчення - "Посвідчення члена сім`ї загиблого".

В обґрунтування адміністративного позову зазначено, що ОСОБА_1 звернулась до відповідача із заявою про надання статусу члена сім`ї загиблого (померлого) ветерана війни на підставі ст. 10 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" та видачу відповідного посвідчення. Відповідач надав відповідь, в якій зазначив, що відсутні підстави для встановлення такій дружині статусу «Члена сім`ї загиблого (померлого) ветерана війни» відповідно до ст. 10 Закону відсутні, оскільки визнання судом факту проживання однією сім`єю із загиблим (померлим) ветераном війни за відсутності реєстрації між ними шлюбу не є підставою для визнання її одним із подружжям. Позивачка, вважаючи надану відмову протиправною, звернулась до суду з даним позовом.

Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву в якому просив відмовити у задоволенні позову в повному обсязі. Заперечуючи проти позову, відповідач послався на те, що 05.10.2022 до Управління соціального захисту населення Первомайської міської ради надійшла заява ОСОБА_1 про видачу пільгового посвідчення "член сім`ї загиблого", надавши до заяви копію паспорту, копію коду, копію рішення суду, копію витягу з ВЛК, копію витягу з наказу, копію свідоцтва про смерть. Листом від 14.10.2022 № Ф-15/4.2.4 було відмовлено позивачці у встановленні статусу "Член сім`ї загиблого", в зв`язку з тим, що заявницею не надано документ що підтверджує статус дружини, а саме свідоцтва про шлюб. Крім того, послався на роз`яснення Міністерства у справах ветеранів України від 07.11.2022 №7698/1.2./4.3-22.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції.

Миколаївський окружний адміністративний суд рішенням 24 липня 2023 року у справі № 400/673/23 у задоволенні адміністративного позову відмовив.

Короткий зміст вимог апеляційної скарги.

Не погоджуючись з даним рішенням суду, ОСОБА_1 подала апеляційну скаргу.

В апеляційній скарзі зазначено, що позивачка не погоджується з рішення суду першої інстанції, вважає його необґрунтованим та винесене з порушенням норм матеріального та процесуального права, у зв`язку з чим апелянтка просить скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нову постанову, якою задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Апелянт, мотивуючи власну правову позицію, акцентує на таких обставинах:

- судом першої інстанції не враховано, що позивачка проживала однією сім`єю - як чоловік та жінка з ОСОБА_2 , який брав участь у захисті Батьківщини та мав право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - інвалідів війни, отже позивачка, відповідно до вимог пункту 2 статті 10 Закону № 3551-XII «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» має право на встановлення статусу члена сім`ї померлого ветерана війни та отримання посвідчення, а тому відповідач протиправно відмовив у задоволенні заяви про видачу такого посвідчення.

- інші доводи апеляційної скарги відтворюють зміст позовної заяви.

13.11.2023 за вх. 27382/23 відповідач подав відзив на апеляційну скаргу, в якому заперечує проти її задоволення. Вважає, що рішення прийняте з дотриманням норм матеріального та процесуального права та не вбачає підстав для його скасування.

Обставини справи.

Суд першої інстанції встановив, що ОСОБА_1 є громадянкою України, що підтверджується копією паспорта громадянина України серії НОМЕР_1 .

ОСОБА_1 та ОСОБА_2 проживали разом, як чоловік і жінка з 18.11.2019 по ІНФОРМАЦІЯ_2, вели спільне господарство, мали спільний бюджет, разом виховували доньку ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , тобто, проживали однією сім`єю.

ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 помер, що підтверджується свідоцтвом про смерть Серії НОМЕР_2 .

Відповідно до витягу із протоколу засідання 18 Регіональної військово-лікарської комісії з визначення причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв ОСОБА_2 загинув від поранення, яке призвело до смерті, пов`язаного із захистом Батьківщини.

Позивачка звернулась до Первомайського міськрайонного суду Миколаївської області з метою захисту своїх інтересів з позовом в якому просила встановити факт сумісного проживання її з ОСОБА_2 однією сім`єю без реєстрації шлюбу в період з 18.11.2019 по ІНФОРМАЦІЯ_2.

Рішенням Первомайського міськрайонного суду Миколаївської області від 17.06.2022 у справі № 484/1371/22, яке набрало законної сили, встановлено факт проживання ОСОБА_1 та ОСОБА_2 однією сім`єю як чоловіка та дружини без реєстрації шлюбу з 18.11.2019 по ІНФОРМАЦІЯ_2.

Відповідно до ч. 1 ст. 72 КАС України обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.

Отже, факт проживання позивачки однією сім`єю з ОСОБА_2 знайшов своє підтвердження при розгляді вищезазначеної справи і не підлягає доказуванню у межах розгляду даної справи.

Після того як рішення Первомайського міськрайонного суду Миколаївської області від 17.06.2022 у справі № 484/1371/22 про встановлення факту проживання однією сім`єю без реєстрації шлюбу, набрало законної сили, позивачка звернулася до Управління соціального захисту населення Первомайської міської ради Миколаївської області із заявою про надання їй статусу «Член сім`ї загиблого» та видачу посвідчення.

До заяви було додано такі документи: копію паспорту, копію коду, копію рішення Первомайського міськрайонного суду Миколаївської області від 17.06.2022 у справі №484/1371/22, копію витягу з ВЛК, копію витягу з наказу, копію свідоцтва про смерть.

Листом від 14.10.2022 №Ф-15/4.2.4 Управлінням соціального захисту населення Первомайської міської ради Миколаївської області за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 , відмовлено їй у встановленні статусу «Член сім`ї загиблого». Відмова мотивована тим, що заявницею не надано документ, що підтверджує статус дружини, а саме свідоцтва про шлюб. Також зазначено, що встановлення факту проживання однією сім`єю не засвідчує факт про наявність у заявниці прав, передбачених для подружжя.

Не погоджуючись такими діями відповідача, ОСОБА_1 звернулась до суду з даним позовом.

Висновок суду першої інстанції.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що у Законі України №3551 «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» чітко й однозначно визначено, що до членів сімей загиблих військовослужбовців належать, зокрема, один з подружжя, який не одружився вдруге, незалежно від того, виплачується йому пенсія чи ні, до яких жінка чи чоловік, які проживали однією сім`єю без реєстрації шлюбу, не належать.

Отже, суд зазначив, що встановлення в судовому порядку факту проживання чоловіка та жінки однією сім`єю без шлюбу і визнання за її учасниками статусу члена сім`ї не легітимізує і не може легітимізувати (узаконити) правове становище неодруженої сімейної пари як подружньої, оскільки за законом подружжя утворюється не від тривалості чи стійкості взаємин, а після реєстрації шлюбу в державному органі реєстрації актів цивільного стану.

Виходячи з наведених обставин, суд дійшов висновку про те, що надаючи відповідь на заяву позивачки з питання отримання посвідчення відповідно до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» Управлінням соціального захисту населення Первомайської міської ради Миколаївської області правомірно не було взято до уваги факт, встановлений рішенням Первомайського міськрайонного суду Миколаївської області від 17.06.2022 у справі №484/1371/22 про проживання позивачки з ОСОБА_2 однією сім`єю без реєстрації шлюбу, оскільки дані правовідносини не породжують виникнення у позивачки прав отримання статусу "Члена сім`ї загиблого (померлого) ветерана війни".

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції з огляду на таке.

Джерела права й акти їх застосування та оцінка суду.

За змістом частини 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Надаючи оцінку правомірності дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у статті 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, встановлюючи при цьому чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно абзацу 8 пункту 1 статті 10 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» №3551-ХІІ чинність цього Закону поширюється на сім`ї військовослужбовців (резервістів, військовозобов`язаних) та військовослужбовців, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, та загинули (пропали безвісти), померли внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, під час безпосередньої участі у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, у забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, .

У абзаці 16 пункту 1 статті 10 Закону №3551-ХІІ визначено, що до членів сімей загиблих (тих, які пропали безвісти) військовослужбовців, партизанів та інших осіб, зазначених у цій статті, належать: утриманці загиблого або того, хто пропав безвісти, яким у зв`язку з цим виплачується пенсія; батьки; один з подружжя, який не одружився вдруге, незалежно від того, виплачується йому пенсія чи ні; діти, які не мають (і не мали) своїх сімей; діти, які мають свої сім`ї, але стали особами з інвалідністю до досягнення повноліття; діти, обоє з батьків яких загинули або пропали безвісти.

Згідно абзацу 9 пункту 1 цієї статті порядок надання статусу особи, на яку поширюється чинність цього Закону, особам, зазначеним в абзацах п`ятому - восьмому цього пункту, визначається Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до абзацу 5 пункту 2 Порядку надання статусу особи, на яку поширюється чинність Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», деяким категоріям осіб (затв. постановою Кабінету Міністрів України від 23.09.2015 №740) статус особи, на яку поширюється чинність Закону, згідно з цим Порядком надається сім`ям військовослужбовців (резервістів, військовозобов`язаних) і працівників Збройних Сил, Національної гвардії, СБУ, Служби зовнішньої розвідки, Держприкордонслужби, Держспецтрансслужби, військовослужбовців військових прокуратур, осіб рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції ДФС, поліцейських, осіб рядового, начальницького складу, військовослужбовців, працівників МВС, Управління державної охорони, Держспецзв`язку, ДСНС, Державної кримінально-виконавчої служби, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, та загинули (пропали безвісти), померли внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення.

Пунктом 3 цього Порядку №740 передбачено, що до членів сімей загиблих, померлих (тих, що пропали безвісти) осіб, зазначених у пункті 2 цього Порядку, належать: утриманці загиблого або того, хто пропав безвісти, яким у зв`язку з цим виплачується пенсія; батьки; один з подружжя, який не одружився вдруге, незалежно від того, виплачується йому пенсія чи ні; діти, які не мають (і не мали) своїх сімей; діти, які мають свої сім`ї, але стали особами з інвалідністю до досягнення повноліття; діти, обоє з батьків яких загинули або пропали

Відповідно до пункту 7 Порядку №740 посвідчення з написом «Посвідчення члена сім`ї загиблого» видається відповідно до Положення про порядок видачі посвідчень і нагрудних знаків ветеранів війни, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 12.05.1994 №302.

Пунктом 2 цього Положення № 302 передбачено, що посвідчення є документом, що підтверджує статус ветеранів війни та інших осіб, на яких поширюється чинність Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», на основі котрого надаються відповідні пільги і компенсації.

Згідно з пунктом 4 Положення №302 особам, на яких поширюється чинність Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (стаття 10 зазначеного Закону) видаються посвідчення з написом «Посвідчення члена сім`ї загиблого».

Відповідно до ч. 2 ст. 3 СК України сім`ю складають особи, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки.

Частиною 4 ст.3 СК України передбачено, що сім`я створюється на підставі шлюбу, кровного споріднення, усиновлення, а також на інших підставах, не заборонених законом і таких, що не суперечать моральним засадам суспільства.

Згідно з приписами ч. ч. 1,2 ст. 21 СК України шлюбом є сімейний союз жінки та чоловіка, зареєстрований у органі державної реєстрації актів цивільного стану. Проживання однією сім`єю жінки та чоловіка без шлюбу не є підставою для виникнення у них прав та обов`язків подружжя.

Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» чітко й однозначно визначено, що до членів сімей загиблих військовослужбовців належать один з подружжя, який не одружився вдруге, до яких жінка чи чоловік, які проживали однією сім`єю без реєстрації шлюбу, не належать.

Постановою Пленуму Верховного Суду України від 31 березня 1995 року №5 «Про судову практику в справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення», визначено, що в порядку окремого провадження розглядаються справи про встановлення фактів, якщо: згідно з законом такі факти породжують юридичні наслідки, тобто від них залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав громадян; чинним законодавством не передбачено іншого порядку їх встановлення.

Колегією суддів з матеріалів справи встановлено, що рішенням Первомайського міськрайонного суду Миколаївської області від 17.06.2022 у справі №484/1371/22, яке набрало законної сили, встановлено факт проживання ОСОБА_1 та ОСОБА_2 однією сім`єю як чоловіка та дружини без реєстрації шлюбу з 18.11.2019 по ІНФОРМАЦІЯ_2.

На думку колегії суддів варто зазначити, що позовні вимоги у справі № 484/1371/22 про встановлення факту проживання ОСОБА_1 та ОСОБА_2 однією сім`єю, як чоловіка та дружини без реєстрації шлюбу стосуються, в першу чергу, реалізації права позивачки на отримання одноразової грошової допомоги.

Проте, суд апеляційної інстанції зазначає, що встановлення рішенням Первомайського міськрайонного суду Миколаївської області від 17.06.2022 у справі № 484/1371/22 факту спільного проживання позивачки та загиблого військовослужбовця може впливати на виникнення у позивачки права на отримання одноразової грошової допомоги відповідно до положень Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей, однак не створює підстав для набуття позивачкою статусу члена його сім`ї для одержання гарантій, передбачених Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».

Таким чином, встановлення в судовому порядку факту проживання чоловіка та жінки однією сім`єю без шлюбу і визнання за її учасниками статусу члена сім`ї не легітимізує і не може легітимізувати (узаконити) правове становище неодруженої сімейної пари як подружньої, оскільки за законом подружжя утворюється не від тривалості чи стійкості взаємин, а після реєстрації шлюбу в державному органі реєстрації актів цивільного стану.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 19.03.2021 у справі № 1840/2940/18 від 06.07.2022 у справі № 809/1346/17.

Враховуючи вищезазначене, на думку колегії суддів, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог ОСОБА_1 .

Доводи апеляційної скарги.

Доводи апеляційної скарги щодо необґрунтованості рішення суду першої інстанції колегія суддів відхиляє, оскільки суд першої інстанції порушень матеріального і процесуального права при вирішенні справи не допустив.

Інші доводи апеляційної скарги, яким була дана оцінка в мотивувальній частині постанови, ґрунтуються на суб`єктивній оцінці фактичних обставин справи та доказів. Зазначені доводи не містять посилань на конкретні обставини чи факти або на нові докази, які б давали підстави для скасування рішення суду першої інстанції.

Враховуючи все вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції порушень матеріального і процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують. За таких обставин, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

Згідно з ч. 1 ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З огляду на залишення рішення суду першої інстанції без змін відповідно до приписів статті 139 КАС України підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 308, 309, 315, 321, 322, 325 КАС України, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - залишити без задоволення.

Рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 24 липня 2023 року у справі № 400/673/23 - залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає, за виключенням випадків, передбачених підпунктами а), б), в), г) пункту 2 частини 5 статті 328 КАС України.

Суддя-доповідач О.І. ШляхтицькийСудді С.Д. Домусчі Г.В. Семенюк

Дата ухвалення рішення14.11.2023
Оприлюднено17.11.2023
Номер документу114938267
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування)

Судовий реєстр по справі —400/673/23

Постанова від 14.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 12.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 01.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Рішення від 24.07.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Величко А.В.

Ухвала від 03.02.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Величко А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні