Рішення
від 07.11.2023 по справі 904/4203/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07.11.2023м. ДніпроСправа № 904/4203/23

Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Мельниченко І.Ф. за участю секретаря судового засідання Матійчук К.Ю., розглянув спір

за позовом Акціонерного товариства "Перший український міжнародний банк", м. Київ

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Капітал-Строй", м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Товариство з обмеженою відповідальністю "МЕТІНВЕСТ-ПРОМСЕРВІС", м. Запоріжжя

про стягнення заборгованості в сумі 601 247,12 грн.

Представники:

від позивача Ярохович Т.А.

від відповідача не з`явився

від третьої особи не з`явився

СУТЬ СПОРУ:

Акціонерне товариство "Перший український міжнародний банк" звернулось до господарського суду Дніпропетровської області із позовом про стягнення 601 247,12 грн., що складають суму заборгованості за договором факторингу з регресом № МБ-Ф-DNI-4034 від 28.09.2021 та договором субпідряду № 4006 (на технічне обслуговування і ремонти обладнання) від 14.09.2021.

Судові витрати позивач просить покласти на відповідача.

Позовні вимоги вмотивовані неналежним виконанням відповідачем взятих на себе зобов`язань за договором факторингу з регресом № МБ-Ф-DNI-4034 від 28.09.2021.

У межах визначеного законом строку, сторонам була надана можливість скористались своїми правами на подання заяв по суті справи з документальним обґрунтуванням.

Відповідач відзив на позов не надав, його повноважний представник в судові засідання не з`являвся, проте, був належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи, що підтверджується залученим до матеріалів справи поштовим повідомленням про вручення ТОВ "Капітал-Строй" 11.09.2023 ухвали про відкриття провадження у справі та 23.10.2023 ухвали суду від 11.10.2023.

Відповідно до частини 9 статті 165 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Ухвалою від 08.08.2023 господарським судом залишено без руху позовну заяву Акціонерного товариства "Перший український міжнародний банк" та запропоновано позивачу протягом десяти днів з дня вручення ухвали суду усунути недоліки позовної заяви шляхом надання читабельної копії договору субпідряду № 4006 (на технічне обслуговування і ремонти обладнання) від 14.09.2021.

14.08.2023 від позивача надійшла заява про усунення недоліків, у зв`язку з чим ухвалою господарського суду від 21.08.2023 відкрито провадження у справі № 904/4203/23, розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 19.09.2023.

19.09.2023 господарським судом залучено до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Товариство з обмеженою відповідальністю "Метінвест-Промсервіс" та відкладено підготовче засідання до 11.10.2023, про що постановлено відповідну ухвалу.

10.10.2023 через систему "Електронний суд" від Товариства з обмеженою відповідальністю "Метінвест-Промсервіс" надійшли письмові пояснення, в яких підприємство останнього підтвердило наявну кредиторську заборгованість Генпідрядника перед Субпідрядником за спірним договором субпідряду в сумі 601 247,12 грн. Також, третя особа в поясненнях не заперечувала факт укладання договору факторингу з регресом між АТ "ПУМБ" та ТОВ "Капітал-Строй" та просила розглядати справу без участі представника ТОВ "Метінвест-Промсервіс".

Під час підготовчого провадження господарським судом вирішені питання, визначені частиною 2 статті 182 Господарського процесуального кодексу України, у зв`язку з чим господарським судом 11.10.2023 закрито підготовче провадження, справу призначено до розгляду по суті на 07.11.2023, про що постановлено відповідну ухвалу.

Судом враховано, що в силу вимог частини 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожен при вирішенні судом питання щодо його цивільних прав та обов`язків має право на судовий розгляд упродовж розумного строку.

Враховуючи достатність часу, наданого учасникам справи для подання доказів, приймаючи до уваги принципи змагальності та диспозитивної господарського процесу, закріплені у статті 129 Конституції України та статтях 13, 14, 74 Господарського процесуального кодексу України, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови учасникам судового процесу в реалізації ними прав, передбачених Господарським процесуальним кодексом України, висловлення своєї правової позиції у спорі та надання відповідних доказів.

05.09.2023 у судовому засіданні оголошені вступна та резолютивна частини рішення (стаття 240 Господарського процесуального кодексу України).

Розглянувши матеріали справи, дослідивши подані докази, заслухавши пояснення представника позивача, господарський суд, -

УСТАНОВИВ:

Предметом доказування у даній справі є обставини щодо неналежного виконання відповідачем обов`язку за договором факторингу з регресом щодо необхідності виконання порушеного боржником зобов`язання у порядку поруки.

14.09.2021 Товариством з обмеженою відповідальністю "Метінвест-Промсервіс" (далі - Генпідрядник, третя особа у даній справі) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Капітал-Строй" (далі - Субпідрядник, відповідач у даній справі) укладено договір субпідряду № 4006 на технічне обслуговування і ремонти обладнання (надалі - Договір), відповідно до пункту 2.1 якого Генпідрядник доручає, а Субпідрядник зобов`язується на свій ризик виконувати в порядку і на умовах даного договору технічне обслуговування та ремонт об`єктів, а також інші види ремонтних робіт (далі - роботи), а Генпідрядник зобов`язується прийняти завершені роботи на об`єктах та оплатити їх ціну.

Згідно з пунктом 2.2. Договору Генпідрядник зобов`язується надати Підряднику об`єкти Замовника для виконання робіт, прийняти і оплатити виконані роботи в порядку і строки, передбачені даним договором.

Пунктом 3.1. Договору передбачено, що строк виконання робіт за цим договором, а також їх окремих обсягів (об`єктів, етапів, видів) зазначаються у Специфікаціях до цього договору. У разі потреби сторони можуть оформити Графік виконання робіт за договором. Строк виконання робіт за цим договором починає обчислюватися з моменту фактичного прийняття Об`єкта(ів) відповідно до п. 6.4 договору. У разі невчасного прийняття об`єкта робіт термін початку виконання робіт починає обчислюватися з останнього дня строку, визначеного п. 6.4 даного договору.

Відповідно до пунктів 3.4., 3.5. Договору фактичний строк закінчення робіт за окремими об`єктами (обсягів, етапів, видів робіт) визначається датою підписання Генпідрядником Акта(ів) приймання-передачі виконаних робіт. Оформлення Акт(ів) прийому-передачі виконаних робіт, а також його погодження службами Генпідрядника здійснює Субпідрядник.

Ціна договору визначена сторонами у розділі 4 договору.

Відповідно до пункту 4.2. Договору ціна робіт зазначається у Специфікаціях, які є невід`ємними частинами цього Договору та визначається на підставі узгоджених сторонами: калькуляцій; норм часу та вартості 1 (однієї) нормо-години виконання робіт; кошторисів.

Ціна робіт може бути змінена Сторонами, виключно шляхом укладання додаткової угоди до цього Договору, яким затверджуються зміни до п. 4.1., п. 4.2. цього Договору, Специфікації, нова редакція Специфікації або додаткова Специфікація (пункт 4.4. Договору).

Відповідно до пункту 5.1. Договору оплата Генпідрядником виконаних робіт проводиться на умовах, обумовлених у специфікаціях.

Акти приймання-передачі виконаних робіт формує Субпідрядник, беручи до уваги встановлену цим договором ціну та фактично виконаний обсяг робіт. Всі помилки/недоліки в розрахунках об`ємів робіт та/або їх цін, відносяться на рахунок субпідрядника і не є підставою для змін ціни за договором (пункт 5.2. Договору).

Згідно з пунктом 5.8. Договору, якщо при прийманні робіт будуть виявлені недоліки, що виникли з вини Субпідрядника (в т.ч. у частині кількості, якості та норми витрат матеріалів), сторонами оформляється дефектний акт. Дефектний акт складається Генпідрядником/Замовником, який вказує перелік недоліків у виконаних роботах та строки їх усунення. Субпідрядник зобов`язаний протягом 3 (трьох) днів, з моменту отримання дефектного акта підписати його та направити Генпідряднику/Замовнику. Сторони визначили, що не підписання, не надсилання чи несвоєчасне направлення Субпідрядником дефектного акта прирівнюється до безумовної згоди Субпідрядника зі змістом дефектного акта, складеним Генпідрядником/Замовником. Генпідрядник не підписує Акт приймання-передачі виконаних робіт, затримує оплату неякісно виконаних робіт Субпідряднику до усунення дефектів, а також має право вимагати повернення раніше сплачених Субпідряднику сум, компенсації вартості використаних Субпідрядником матеріалів Генпідрядника, які Субпідрядник зобов`язаний повернути/компенсувати протягом 5 (п`яти) банківських днів з моменту отримання вимоги Генпідрядника. Усунення неякісно виконаних робіт проводиться Субпідрядником за власний рахунок, у строки та на умовах, обумовлених сторонами у дефектному акті.

Генпідрядник має право відмовитися від приймання робіт у разі виявлення недоліків, які не можуть бути усунуті. У цьому випадку Генпідрядник здійснює розрахунок збитків, сума яких компенсується за рахунок субпідрядника, у тому числі шляхом її утримання, на підставі сум, що підлягають сплаті Субпідряднику за виконані Роботи (пункт 5.10. Договору).

Пунктами 9.3., 9.4. Договору узгоджено, що Генпідрядник протягом 5 (п`яти) робочих днів із моменту отримання всіх документів, зазначених у п. 10.1. договору, здійснює їх перевірку та за умови відсутності зауважень до обсягу та якості виконаних робіт, а також до переліку та змісту наданих документів - підписує Акт приймання-передачі виконаних робіт та повертає один примірник Акту приймання-передачі виконаних робіт Субпідряднику у строк, що не перевищує 10 (Десяти) робочих днів від дати його підписання. Якщо в процесі приймання робіт виявлено недоліки, Генпідрядник не підписує Акт приймання-передачі виконаних робіт і надає Субпідряднику мотивовану відмову, в якій вказує перелік недоліків та/або порушених зобов`язань та строк їх усунення. Субпідрядник не має права включати такі роботи до Акту приймання-передачі виконаних робіт за звітний період. Роботи, за якими були виявлені недоліки при їх прийманні у звітному періоді, після усунення виявлених недоліків, підлягають включенню до Акту приймання-передачі виконаних робіт приймань майбутніх періодів. Усунення недоліків/виконання порушених зобов`язань провадиться Субпідрядником власним коштом, у строки та на умовах, обумовлених сторонами у мотивованій відмові, але в обов`язковому порядку без продовження загальних строків виконання робіт.

Відповідно до пункту 9.5. Договору Субпідрядник має право, зокрема, отримувати оплату за виконані роботи у розмірах та у строки, обумовлені в цьому Договорі.

Генпідрядник зобов`язаний, зокрема, прийняти роботи, виконані Субпідрядником, провести огляд їх результатів; при виявленні відступлень від умов цього Договору або інших недоліків заявити про них Субпідряднику (пункт 9.6. Договору).

Здача-приймання робіт обумовлена сторонами у розділі 10 Договору.

Відповідно до пункту 10.1. Договору здача-приймання Робот здійснюється сторонами у такій послідовності. Для підтвердження обсягів фактично виконаних робіт Субпідрядник надає Куратору для перевірки на предмет повноти та правильності оформлення проекти Актів приймання-передачі виконаних робіт, розроблені на підставі змінних завдань, чек-листів, табелів обліку фактично відпрацьованого часу. За відсутності зауважень, Куратор попередньо підтверджує зазначені в Акті обсяги та види виконаних робіт шляхом візування документації.

Після виконання пункту 10.1. Договору, на підставі фактично виконаних обсягів робіт, підтверджених Куратором, Субпідрядник формує у 4 (чотирьох) примірниках Акти приймання-передачі виконаних робіт, але не більше узгоджених Сторонами у Специфікаціях (пункт 10.2. Договору).

Субпідрядник пред`являє в ОСР ПУ Генпідрядника Акт(и) приймання-передачі виконаних робіт. Інженер ОСР ПУ здійснює відповідну перевірку наданих документів (пункт 10.3. Договору).

Субпідрядник вчиняє дії, передбачені пунктами 10.1.-10.3. Договору у строк до 20 (двадцятого) числа звітного місяця. У разі вчинення зазначених дій після 20 (двадцятого) числа звітного місяця фактично виконані Роботи підлягають прийманню та оплаті в наступному звітному періоді (пункт 10.4. Договору).

У разі якщо у представників Генпідрядника, виникають зауваження до документів, що надаються, та/або до пред`явлених для приймання робіт (до обсягу, якості виконаних робіт, до переліку, змісту та оформлення наданих документів), Генпідрядник має право відмовитися від візування/підписання Акта(ів) приймання-передачі виконаних робіт, надавши письмову мотивовану відмову з переліком виявлених порушень та/або Недоліків. До усунення виявлених порушень та/або Недоліків Субпідрядником, Субпідрядник не має права включати такі роботи до Акту здачі-приймання виконаних робіт за звітний період та дані роботи підлягають прийманню в періоді, коли Недоліки/порушення були усунені. У будь-якому із зазначених у цьому пункті випадків вся відповідальність за можливе порушення строків виконання робіт, несвоєчасну їх оплату та інші негативні наслідки, пов`язані з подальшим порушенням Сторонами своїх зобов`язань та обов`язків за Договором, покладається на Субпідрядника (пункт 10.5. Договору).

Відповідно до пункту 10.6. Договору Субпідрядник передає Генпідряднику Акт приймання-передачі виконаних робіт, оформлений та підписаний у строки, згідно з п. 10.4. цього договору; чек-лист або змінне завдання (при виконанні робіт по нормо-годинам); рахунок-фактуру на суму виконаних робіт у звітному періоді; Акт на матеріали, деталі, вузли, конструкції, обладнання та інші товарно-матеріальні цінності Генпідрядника, витрачені під час проведення робіт.

Відповідно до пункту 18.4. Договору останній набирає чинності з дати його підписання сторонами, діє до 31 липня 2023 року та поширює свою дію на взаємовідносини сторін, що виникли з 01 серпня 2021 року. Закінчення терміну дії Договору не звільняє сторони від виконання прострочених на дату закінчення дії Договору зобов`язань, у тому числі гарантійних, а також не зупиняє нарахування штрафних санкцій до моменту фактичного виконання зобов`язань.

Специфікацією № 1 до договору сторони узгодили виконання робіт на території промислових майданчиків Замовника - ПрАТ "АКХЗ"; види робіт та найменування об`єктів: вогнетривкі роботи, технічне обслуговування, поточний та капітальний ремонт обладнання; період виконання робіт - з 01.08.2021 по 31.12.2021 тощо.

Орієнтовна вартість робіт відповідно до вказаної специфікації становить 9 390 150,00 грн. без урахування ПДВ, крім цього, генпідрядник оплачує ПДВ за чинною ставкою 20% у розмірі 1 878 030,00 грн.

Всього з урахуванням ПДВ 11 268 180,00 грн. та формується як сума підписаних актів приймання-передачі виконаних робіт.

Фактична вартість робіт розраховується за погодженими сторонами нормами часу та вартістю 1 нормо-години виконання робіт - 155,00 грн. без урахування ПДВ.

Умови оплати - відстрочка платежу протягом 45 календарних днів з дати підписання актів приймання-передачі виконаних робіт, оформлених субпідрядником згідно встановленого зразка та надання рахунку (пункт 6 Специфікації).

Додатковою угодою № 2 від 03.12.2021 сторонами узгоджено, що оплата Генпідрядником заборгованості перд Субпідрядником за актами прийому-передачі виконаних робіт № 3 від 12.11.2021 на суму 439 076,88 грн. з ПДВ, № 4 від 15.11.2021 на суму 162 170,24 грн. з ПДВ, № 5 від 15.11.2021 на суму 66 827,94 грн. з ПДВ та № 6 від 12.11.2021 на суму 54 029,28 грн. з ПДВ (всього на суму 722 104,34 грн. з ПДВ) проводиться протягом 119 календарних днів від дати підписання даної Додаткової угоди, в безготівковій формі.

Виконуючи умови спірного договору, ТОВ "Капітал-Строй" було виконано роботи на загальну суму 601 247,12 грн., що підтверджується актом № 3 за листопад 2021 приймання-передачі виконаних робіт від 12.11.2021 на суму 439 076,88 грн. та актом № 4 за листопад 2021 приймання-передачі виконаних робіт від 15.11.2021 на суму 162 170,24 грн., підписаними уповноваженими представниками сторін та скріпленим печатками підприємств без заперечень та зауважень, копії яких долучено до матеріалів справи (а.с. 50-51).

28.09.2021 Акціонерним товариством "Перший український міжнародний банк" (далі - Банк, Фактор, позивач у даній справі) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Капітал-Строй" (далі - Клієнт, відповідач у даній справі) укладений Договір факторингу з регресом № МБ-Ф-DNI-4034 (далі - Договір факторингу), відповідно до пункту 1.1. якого Фактор зобов`язався здійснювати Факторингове фінансування Клієнта за Плату на умовах Факторингу з регресом.

Статтею 1 Договору факторингу встановлено, що внаслідок відступлення Права вимоги Фактор замінює Клієнта як кредитора Боржника, у зв`язку з чим до Фактора переходять відповідні права кредитора за Контрактом, включаючи права на отримання вартості майна (продукції)/виконаних робіт/ наданих послуг, суми будь-яких штрафних санкцій (неустойок, штрафів, пені) та суми інших платежів за Контрактом. Разом із відступленням Права вимоги на користь Фактора відступаються всі інші права вимог Клієнта до Боржника, що випливають із Контракту з ним, зокрема, але не виключно, право вигодонабувача за договорами страхування, права на забезпечення, що передане Боржником за таким Контрактом тощо (у разі їх наявності та можливості відступлення).

Ліміт Факторингового фінансування за даним договором встановлюється в розмірі 4 000 000,00 грн. зі строком дії до 01.08.2022 (пункт 1.2.).

Згідно з пунктом 1.3. Договору факторингу право вимоги є відступленим Клієнтом (набутим Фактором) з моменту перерахування Фактором на Поточний рахунок Клієнта суми Авансового платежу у розмірі, зазначеному в Реєстрі (розмір Авансового платежу може бути зменшено Фактором на умовах, зазначених в п. 2.10.1. Договору), що вважається прийняттям (акцептом) Фактором пропозиції Клієнта набути Права вимоги, які зазначені у відповідному Реєстрі, на умовах, зазначених у такому Реєстрі та передбачених Договором.

За здійснене Факторингове фінансування за Договором Клієнт сплачує Банку Плату в порядку та розмірі, визначених ст. 4 Договору (пункт 1.4.).

Відповідно до пункту 1.5. Договору факторингу внаслідок відступлення Права вимоги Фактор замінює Клієнта як кредитора Боржника, у зв`язку з чим до Фактора переходять відповідні права кредитора за Контрактом, включаючи права на отримання вартості майна (продукції)/виконаних робіт/наданих послуг, суми будь-яких штрафних санкцій (неустойок, штрафів, пені) та суми інших платежів за Контрактом.

Перелік Боржників визначається Сторонами у Переліку Боржників (Додаток 2 до Договору) (пункт 2.1.).

Згідно з пунктом 2.2. Договору факторингу умови, на яких Клієнт пропонує Фактору придбати Права вимоги, визначаються у Реєстрі, що складається за формою згідно Додатку 3 до Договору, що є невід`ємною частиною Договору. Реєстр стає невід`ємною частиною Договору після його підписання уповноваженим представником Клієнта та перерахування Фактором Авансового платежу за таким Реєстром на Рахунок Клієнта, відкритий у Банку.

Відповідно до пункту 2.3. Договору факторингу для отримання Факторингового фінансування відповідно до умов Договору Клієнтом можуть передаватися Права вимоги, останній день спливу Терміну платежу за Контрактом за якими не перевищує строку дії Ліміту Факторингового фінансування, визначеного в п. 1.2. Договору.

У пункті 2.4. Договору факторингу сторонами передбачено, що після здійснення Клієнтом на підставі Контракту поставок товарів/виконання робіт/надання послуг Боржникам, Клієнт надає Факторові:

- Реєстр у вигляді електронного документу, складений за формою згідно Додатку 3 до Договору, підписаний уповноваженим представником Клієнта шляхом накладення УЕП К з використанням системи «Клієнт-Банк». Підписаний Клієнтом Реєстр вважається пропозицією (офертою) Банку придбати зазначене у Реєстрі Право вимоги на умовах, зазначених в Реєстрі. З моменту направлення Клієнтом Банку підписаного Клієнтом Реєстру, Клієнт не має права відмовитись від продажу Банку Прав вимоги, зазначених в Реєстрі, або відмовитись від інших умов, зазначених в такому Реєстрі та розпоряджатися Правом вимоги;

- документи щодо повноважень посадових осіб Клієнта, що підписали Реєстр від імені Клієнта, якщо такі документи не були раніше надані Фактору (копії з пред`явленням оригіналів);

- у разі, якщо на дату підписання Реєстру у правовому, фінансовому статусі Клієнта порівняно зі станом, що існував на дату укладений Договору відбулися зміни, Клієнт зобов`язаний надати Фактору документи, які підтверджують такі зміни (копії);

- інші документи та інформацію щодо правового статусу, фінансового стану Клієнта, додаткового забезпечення тощо відповідно до вимог Фактора.

Всі копії документів, що надаються Фактору, повинні бути завірені представником Клієнта, який має право посвідчувати такі документи, та скріплені печаткою Клієнта (якщо використання печатки заявлено Клієнтом у Договорі) на кожному аркуші.

Фактор має право в будь-який час самостійно визначати документи та інформацію, їх форму та порядок надання, які є необхідними для прийняття Фактором рішення про можливість Придбання Прав вимог до конкретного Боржника. Встановлені Фактором вимоги є обов`язковими для Клієнта.

На вимогу Банку Клієнт зобов`язаний падати Банку протягом 10 (десяти) Банківських днів з дня отримання від Банку відповідної вимоги. Реєстр у паперовій формі (за формою, що наведена у Додатку № 3 до Договору), аналогічний за змістом Реєстру, наданому у вигляді електронного документу, підписаний представником Клієнта та скріплений печаткою Клієнта (якщо використання печатки заявлено Клієнтом у Договорі).

У разі прийняття Фактором рішення про придбання Права вимоги за Документами, що зазначені у відповідному Реєстрі, Фактор здійснює перерахування на Поточний рахунок Клієнта суми Авансового платежу, у розмірі, що зазначений у Реєстрі (з урахуванням права Фактора зменшувати суму Авансового платежу відповідно до п. 2.10.1. Договору). Оплата Авансового платежу вважається акцептом (прийняттям) Фактором пропозиції Клієнта про придбання Прав вимоги, зазначених у Реєстрі, на умовах, вказаних у такому Реєстрі.

З моменту оплати Фактором Авансового платежу Право грошової вимоги вважається відступленим Клієнтом (набутим Фактором), а Реєстр стає невід`ємною частиною Договору.

Сплата Авансового платежу за Реєстром здійснюється Банком за наявності Повідомлення про відступлення Права вимоги, підписаного належним чином (якщо Фактором буде прийнято рішення про оформлення такого документу), або за умов надання Фактору належним чином завіреної Клієнтом копії укладеної додаткової угоди до Контракту між Клієнтом і Боржником щодо зміни реквізитів рахунку для перерахування коштів за Контрактом на рахунок Банку (якщо Фактором буде прийнято рішення про оформлення такого документу).

У разі, якщо Фактор прийняв рішення про оформлення Повідомлення про відступлення Права вимоги, Кліспт надає Фактору Повідомлення про відступлення Права вимоги на папері (3 примірника) або у вигляді електронного документу за допомогою Сервісу «Вчасно», підписане з боку Клієнта та Боржника, а Фактор:

- підписує та скріплює печаткою Повідомлення про відступлення Права вимоги зі свого боку та по одному примірнику Повідомлення про відступлення Права вимоги повертає Клієнту та Боржнику (у випадку складання зазначеного документа у паперовій формі), або

- підписує Повідомлення про відступлення Права вимоги шляхом накладення КЕП і направляє Повідомлення про відступлення Права вимоги у вигляді електронного документу за допомогою Сервісу «Вчасно» - Клієнту та Боржнику (у випадку складання зазначеного документа у вигляді електронного документу з використанням Сервісу «Вчасно»).

У разі, якщо протягом 3 (трьох) Банківських днів, наступних за днем надання Фактору Реєстру, Клієнт не отримав Авансового платежу за таким Реєстром, вважається, що Фактор відмовився від пропозиції Клієнта про придбання Прав вимог за таким Реєстром (пункт 2.7. Договору факторингу).

Відповідно до пункту 2.10. Договору факторингу у випадку прийняття Фактором рішення про акцепт (прийняття) пропозиції Клієнта про придбання Права вимоги за відповідним Реєстром, Фактор перераховує грошові кошти в національній валюті України на Поточний рахунок Клієнта двома частинами в наступному порядку:

- первісна сума грошових коштів перераховується на користь Клієнта в розмірі Авансового платежу, розмір якого визначається в Реєстрі, не пізніше 3 (трьох) Банківських днів, наступних за днем надання Клієнтом Фактору відповідного Реєстру; Клієнт надає Фактору право зменшувати зазначену в Реєстрі суму Авансового платежу (без підписання нового Реєстру) у випадку необхідності округлення суми Авансового платежу до найближчого цілого числа. Для визначення суми зменшення Фактор округлює суму Авансового платежу шляхом застосування математичного методу округлення до найближчого цілого числа.

- залишкова сума грошових коштів перераховується на користь Клієнта в розмірі, який визначається як різниця між Вартістю Права вимоги та Авансовим платежем, що був перерахований Фактором на користь Клієнта за відповідним Правом вимоги згідно з умовами, що містяться в Реєстрі, не пізніше 3 (трьох) Банківських днів, наступних за днем отримання Банком від Боржника повної суми його заборгованості за відступленим Фактору відповідним Правом вимоги в розмірі Вартості Права вимоги, за умови відсутності будь-якої заборгованості Клієнта за Борговими зобов`язаннями перед Фактором за Договором. Сума коштів, що підлягає перерахуванню Клієнту згідно з цим підпунктом Договору, визначається Фактором за кожним окремим Правом вимоги, яке виникло за відповідним Документом/Контрактом.

У разі наявності будь-якої заборгованості Клієнта за Борговими зобов`язаннями за Договором станом на дату отримання Фактором коштів від Боржника за відступленими Банку Правами вимоги, Фактор у відповідності до п. 5.7. Договору утримує з суми коштів, що підлягає перерахуванню Клієнту згідно з цим підпунктом Договору, суму заборгованості Клієнта за Борговими зобов`язаннями за Договором і направляє ці кошти в рахунок її погашення; залишок суми коштів перераховується Клієнту в строки, передбачені цим підпунктом Договору.

Згідно з пунктом 3.2. Договору факторингу укладенням Договору Сторони домовилися, що Клієнт поручається перед Фактором за виконання Боржником грошових зобов`язань перед Фактором, що випливають з Контракту/Документів, Права вимоги за якими відступлені Фактору, в сумі несплаченої Вартості Прав вимог (надалі за текстом в статті 3 Договору - "Зобов`язання").

Клієнт відповідає перед Фактором за виконання Зобов`язання (або будь-якої його частини) Боржником в обсязі, визначеному в п. 3.2. Договору (пункт 3.3. Договору факторингу).

Пунктом 3.4. Договору факторингу встановлено, що у разі порушення (невиконання чи неналежного/часткового виконання) Боржником Зобов`язання (або будь-якої його частини), Боржник і Клієнт відповідають перед Фактором як солідарні боржники, що означає право Фактора вимагати виконання Зобов`язання в повному обсязі як від Боржника і Клієнта разом, так і від кожного з них окремо.

Відповідно до пункту 3.5. Договору факторингу моментом, з якого Клієнт набуває статус поручителя за виконання Зобов`язання Боржника, є момент перерахування Фактором на Поточний рахунок Клієнта суми Авансового платежу, у розмірі, зазначеному у відповідному Реєстрі (з урахуванням права Фактора зменшувати розмір Авансового платежу на умовах, передбачених п. 2.10.1. Договору), що вважається акцептом (прийняттям) з боку Фактора пропозиції Клієнта про придбання Прав вимоги, зазначених у Реєстрі, на умовах, вказаних у такому Реєстрі.

У разі порушення Зобов`язання Боржником, Клієнт зобов`язаний не пізніше першого Банківського дня після спливу Періоду очікування виконати Зобов`язання, незалежно від факту направлення Фактором відповідної вимоги. Фактор не зобов`язаний підтверджувати яким би то не було чином факт невиконання Зобов`язання Боржником. Порушення зобов`язання Боржником буде достатньою для Клієнта підставою виконати Зобов`язання без будь-яких застережень, умов чи вимог до Фактора про надання додаткової інформації чи документів. Моментом пред`явлення вимоги Фактора вважається момент порушення Зобов`язання Боржником (пункт 3.6. Договору факторингу).

Згідно з пунктом 3.9. Договору факторингу після виконання Клієнтом Зобов`язання до нього переходить відповідна частина прав Фактора у Зобов`язанні вимагати від Боржника відшкодування в повному обсязі виплат, здійснених Клієнтом як поручителем на користь Фактора.

Відповідно до пункту 13.1. Договору факторингу останній набуває чинності з моменту його підписання Сторонами шляхом накладення КЕП або УЕП представника Клієнта (у разі, якщо Договір укладається у вигляді електронного документу) або з моменту його підписання Сторонами, скріплення печатками Банку, Клієнта (у разі, якщо Договір укладається у паперовій формі).

Договір діє до моменту повного виконання Сторонами взятих на себе зобов`язань за Договором та отримання Фактором грошових коштів в оплату повної Вартості Прав вимоги.

Сторони домовились, що у разі укладення Договору у вигляді електронного документу, засвідчення Договору електронними печатками Банку та Клієнта не здійснюється.

Клієнт підтверджує, що при укладенні Договору, договорів про внесення змін та доповнень до Договору, інших документів, надання яких передбачено Договором та які будуть викладатися на папері, буде використовувати печатку, відбиток якої проставлений у розділі «Реквізити та підписи Сторін» Договору.

Положення Договору щодо відступлення Клієнтом на користь Фактора певного Права вимоги до Боржника, так само як і здійснення Фактором Факторингового фінансування, набирають чинності з дня акцептування (прийняття) Банком пропозиції Клієнта про придбання Прав вимоги за відповідним Реєстром шляхом перерахування Клієнту Авансового платежу за таким Реєстром відповідно до умов Договору.

08.12.2021 Акціонерним товариством "Перший український міжнародний банк" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Капітал-Строй" підписано Реєстр № 2 (додаток до Договору факторингу), згідно з яким Клієнт відступив Фактору Права вимоги за Договором субпідряду на технічне обслуговування та ремонтні обладнання № 4006 від 14.09.2021, зокрема, за актами виконаних робіт №№ 3, 4 на загальну суму 601 247,12 грн.

Відповідно до пункту 2 вказаного Реєстру Фактор у випадку прийняття рішення про придбання зазначених в цьому Реєстрі Прав вимог перераховує Клієнту Авансовий платіж в сумі 685 999,12 грн у строки, встановлені Договором факторингу.

Так, платіжною інструкцією № 3АВ02578FA від 08.12.2021 Фактором було перераховано Клієнту авансовий платіж в сумі 685 999, 12 грн. (а.с. 35).

Клієнт, підписанням цього Реєстру, розуміє та погоджується, що з моменту сплати Фактором Авансового платежу, зазначеного в п. 2, Клієнт виступає поручителем перед Фактором за виконання Боржниками, зазначеними в п. 1 цього Реєстру, зобов`язань по сплаті грошових коштів за Правами вимоги, які визначені в п. 1 цього Реєстру, в сумі несплаченої вартості Прав вимоги згідно ст. 3 договору факторингу (пункт 3 Реєстру № 2 до Договору факторингу).

Таким чином, до АТ «ПУМБ» перейшли права кредитора за Договором субпідряду на технічне обслуговування і ремонти обладнання № 4006 від 14.09.2021, зокрема, за актами виконаних робіт №№ 3, 4 на загальну суму 601 247,12 грн., включаючи права на отримання вартості виконаних робіт/ наданих послуг, суми будь-яких штрафних санкцій (неустойок, штрафів, пені) та суми інших платежів за Договором субпідряду.

Відповідно до Розділу 1 "Терміни та визначення" Додатку 1 до договору факторингу з регресом, "Період очікування" - це строк протягом 30 календарних днів, перебіг якого розпочинається з наступного календарного дня після настання терміну платежу за Контрактом та спливає на тридцятий календарний день з моменту настання терміну платежу за Контрактом. Протягом Періоду очікування Фактор не має права пред`являти до Клієнта вимоги щодо виконання зобов`язань Клієнта у порядку поруки, передбаченої ст. 3 Договору факторингу з регресом.

Так, позивач вказує про те, що період очікування в 30 календарних днів з дня платежу за Контрактом закінчився у такі строки: 119 календарних днів від дати підписання Додаткової угоди № 2 від 03.12.2011 сплинули 02.04.2022 і у вказану дату настав термін платежу за актами виконаних робіт № 3 від 12.11.2021 та № 4 від 15.11.2021, відповідно 30-денний період очікування після вказаної дати закінчився 03.05.2022.

Посилаючись на пункти 3.3., 3.4. Договору факторингу та пункт 3 Реєстру № 2 до Договору факторингу, позивач зазначає про те, що відповідачем не виконано зобов`язання щодо необхідності виконання порушеного боржником зобов`язання у порядку поруки у визначений договором строк, що і стало підставою для звернення з позовом до суду за захистом своїх порушених прав та інтересів.

Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що вимоги, заявлені позивачем, підлягають задоволенню в повному обсязі з наступних підстав.

Відповідно до статті 509 Цивільного кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.

Згідно з положеннями статті 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини. Цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки можуть виникати з рішень суду.

За правилами частини 1 статті 193 Господарського кодексу України, статті 526 Цивільного кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених Господарським кодеком України.

Згідно з частинами 1, 2 статті 837 Цивільного кодексу України за договором підряду одна сторона (підрядник) зобов`язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконану роботу. Договір підряду може укладатися на виготовлення, обробку, переробку, ремонт речі або на виконання іншої роботи з переданням її результату замовникові.

Відповідно до частин 1, 2 статті 838 Цивільного кодексу України підрядник має право, якщо інше не встановлено договором, залучити до виконання роботи інших осіб (субпідрядників), залишаючись відповідальним перед замовником за результат їхньої роботи. У цьому разі підрядник виступає перед замовником як генеральний підрядник, а перед субпідрядником - як замовник. Генеральний підрядник відповідає перед субпідрядником за невиконання або неналежне виконання замовником своїх обов`язків за договором підряду, а перед замовником - за порушення субпідрядником свого обов`язку. Замовник і субпідрядник не мають права пред`являти один одному вимоги, пов`язані з порушенням договорів, укладених кожним з них з генеральним підрядником, якщо інше не встановлено договором або законом.

Статтею 854 Цивільного кодексу України передбачено, якщо договором підряду не передбачена попередня оплата виконаної роботи або окремих її етапів, замовник зобов`язаний сплатити підрядникові обумовлену ціну після остаточної здачі роботи за умови, що роботу виконано належним чином і в погоджений строк або, за згодою замовника, - достроково.

Згідно зі статтею 853 Цивільного кодексу України замовник зобов`язаний прийняти роботу, виконану підрядником відповідно до договору підряду, оглянути її і в разі виявлення допущених у роботі відступів від умов договору або інших недоліків негайно заявити про них підрядникові. Якщо замовник не зробить такої заяви, він втрачає право у подальшому посилатися на ці відступи від умов договору або недоліки у виконаній роботі.

Відповідно до статті 882 Цивільного кодексу України передання робіт підрядником і прийняття їх замовником оформляється актом, підписаним обома сторонами.

Відповідно до частини 1 статті 530 Цивільного кодексу України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Статтею 629 Цивільного кодексу України визначено, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Згідно зі статтею 599 Цивільного кодексу України зобов`язання припиняється виконанням, проведеним належним чином.

Як вже було зазначено вище та вбачається з матеріалів справи, ТОВ "Капітал-Строй" виконано роботи за договором субпідряду № 4006 на технічне обслуговування і ремонти обладнання на загальну суму 601 247,12 грн., що підтверджується актом № 3 за листопад 2021 приймання-передачі виконаних робіт від 12.11.2021 на суму 439 076,88 грн. та актом № 4 за листопад 2021 приймання-передачі виконаних робіт від 15.11.2021 на суму 162 170,24 грн., підписаними уповноваженими представниками сторін та скріпленим печатками підприємств без заперечень та зауважень, копії яких долучено до матеріалів справи (а.с. 50-51).

Додатковою угодою № 2 від 03.12.2021 сторонами узгоджено, що оплата Генпідрядником заборгованості перд Субпідрядником за актами прийому-передачі виконаних робіт № 3 від 12.11.2021 на суму 439 076,88 грн. з ПДВ, № 4 від 15.11.2021 на суму 162 170,24 грн. з ПДВ, № 5 від 15.11.2021 на суму 66 827,94 грн. з ПДВ та № 6 від 12.11.2021 на суму 54 029,28 грн. з ПДВ (всього на суму 722 104,34 грн. з ПДВ) проводиться протягом 119 календарних днів від дати підписання даної Додаткової угоди, в безготівковій формі.

Таким чином, строк виконання зобов`язання з оплати виконаних підрядних робіт за вказаними вище актами є таким, що настав.

Доказів погашення заборгованості в сумі 601 247,12 грн. у встановлені додатковою угодою № 2 від 03.12.2021 до договору субпідряду строки ТОВ "Метінвест-Промсервіс" суду не надано.

Крім того, зазначену суму заборгованості ТОВ "Метінвест-Промсервіс" підтвердило у наданих до суду 10.10.2023 письмових поясненнях (а.с. 107-111).

Згідно зі статтею 1077 Цивільного кодексу України за договором факторингу (фінансування під відступлення права грошової вимоги) одна сторона (фактор) передає або зобов`язується передати грошові кошти в розпорядження другої сторони (клієнта) за плату (у будь-який передбачений договором спосіб), а клієнт відступає або зобов`язується відступити факторові своє право грошової вимоги до третьої особи (боржника).

Клієнт може відступити факторові свою грошову вимогу до боржника з метою забезпечення виконання зобов`язання клієнта перед фактором.

Відповідно до статті 1078 Цивільного кодексу України, предметом договору факторингу може бути право грошової вимоги, строк платежу за якою настав (наявна вимога), а також право вимоги, яке виникне в майбутньому (майбутня вимога).

Майбутня вимога вважається переданою фактору з дня виникнення права вимоги до боржника. Якщо передання права грошової вимоги обумовлене певною подією, воно вважається переданим з моменту настання цієї події.

У цих випадках додаткове оформлення відступлення права грошової вимоги не вимагається.

Відповідно до частини 3 статті 1081 Цивільного кодексу України клієнт не відповідає за невиконання або неналежне виконання боржником грошової вимоги, право якої відступається і яка пред`явлена до виконання фактором, якщо інше не встановлено договором факторингу.

Так, пунктами 3.3., 3.4. договору факторингу з регресом № МБ-Ф-DNI-4034 від 28.09.2021 встановлено, що Клієнт відповідає перед Фактором за виконання Зобов`язання (або будь-якої його частини) Боржником в обсязі, визначеному в п. 3.2. Договору. У разі порушення (невиконання чи неналежного/часткового виконання) Боржником Зобов`язання (або будь-якої його частини), Боржник і Клієнт відповідають перед Фактором як солідарні боржники, що означає право Фактора вимагати виконання Зобов`язання в повному обсязі як від Боржника і Клієнта разом, так і від кожного з них окремо.

Як вже було зазначено вище, відповідно до Розділу 1 "Терміни та визначення" Додатку 1 до договору факторингу з регресом, "Період очікування" - це строк протягом 30 календарних днів, перебіг якого розпочинається з наступного календарного дня після настання терміну платежу за Контрактом та спливає на тридцятий календарний день з моменту настання терміну платежу за Контрактом. Протягом Періоду очікування Фактор не має права пред`являти до Клієнта вимоги щодо виконання зобов`язань Клієнта у порядку поруки, передбаченої ст. 3 Договору факторингу з регресом.

Таким чином, строк виконання зобов`язання за договором факторингу з регресом (щодо необхідності виконання порушеного боржником зобов`язання у порядку поруки) є таким, що настав.

Доказів виконання договірних зобов`язань за спірним договором факторингу відповідачем на момент розгляду справи до суду не надано, у зв`язку з чим вимоги позивача про стягнення заборгованості в сумі 601 47,12 грн. визнаються судом обґрунтованими, правомірними та такими, що підлягають задоволенню.

Розподіл судового збору здійснюється судом відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись статтями 2, 73, 74, 76, 77-79, 86, 129, 165, 221, 233, 238, 240, 241, 327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Капітал-Строй" (50005, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Криворіжсталі, буд. 80, оф. 8, код ЄДРПОУ 35230598) на користь Акціонерного товариства "Перший український міжнародний банк" (04070, м. Київ, вул. Андріївська, буд. 4, код ЄДРПОУ 14282829) 601 247,12 грн. основного боргу, 9 018,71 грн. - судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Загальна сума, що підлягає до стягнення, складає - 610 265,83 грн.

Відповідно до статті 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено шляхом подання апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складення повного тексту судового рішення.

Повне рішення складено 17.11.2023.

Суддя І.Ф. Мельниченко

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення07.11.2023
Оприлюднено20.11.2023
Номер документу114991880
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань банківської діяльності

Судовий реєстр по справі —904/4203/23

Постанова від 25.03.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Дармін Михайло Олександрович

Ухвала від 26.01.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Дармін Михайло Олександрович

Ухвала від 18.01.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Дармін Михайло Олександрович

Ухвала від 15.12.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Дармін Михайло Олександрович

Судовий наказ від 08.12.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мельниченко Ірина Федорівна

Рішення від 07.11.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мельниченко Ірина Федорівна

Ухвала від 11.10.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мельниченко Ірина Федорівна

Ухвала від 19.09.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мельниченко Ірина Федорівна

Ухвала від 21.08.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мельниченко Ірина Федорівна

Ухвала від 08.08.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мельниченко Ірина Федорівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні