Рішення
від 17.11.2023 по справі 140/15895/23
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 листопада 2023 року ЛуцькСправа № 140/15895/23

Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Денисюка Р.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом заступника керівника Луцької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області до приватного підприємства КРП про зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Луцької окружної прокуратури (далі прокурор) в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області (далі - ГУ ДСНС у Волинській області) звернувся в суд з позовом до приватного підприємства КРП (далі ПП «КРП», відповідач) про зобов`язання привести в стан готовності захисну споруду №04051, що знаходиться за адресою: вул. Карбишева, 2, м. Луцьк, Волинська обл., з метою використання її за призначенням у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що згідно з інформацією Луцького РУ ГУ ДСНС у Волинській області від 12.12.2022 встановлено, що у м. Луцьку наявна захисна споруда цивільного захисту - сховище №04051, яке є обмежено готовим для експлуатації за призначенням. Згідно облікової картки та технічної характеристики, останнє вбудоване в приміщення по АДРЕСА_1 та становить площу 720 кв.м. Дане сховище у разі наявної загрози розраховане на утримання в ньому 600 осіб. Власником та балансоутримувачем вказаного сховища є ПП «КРП».

Обмежена готовність захисної споруди №04051 підтверджується актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, що проведені 17.12.2018, 13.11.2019, 07.10.2020, 29.07.2021, 31.08.2022.

Зазначеними актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту впродовж 2018-2022 років встановлено неналежний стан захисно-герметичних дверей (не закриваються або закриваються із зусиллям, прилягають не герметично, ущільнююча гума пошкоджена та втратила еластичність); не обладнано споруду захисту засобами для доступу осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення; відсутні противибухові пристрої; відсутні фільтри ФГ-70; відсутні регенеративні патрони РП-100; відсутні протипилові фільтри; відсутні фільтри поглиначі; відсутні герметичні клапани; відсутні клапани надмірного тиску; відсутні прилади для виміру підпору повітря; відсутня система зв`язку та оповіщення; відсутня автоматична система пожежогасіння та сигналізації; не забезпечено споруду приладами для виміру температурно-вологісного режиму, відсутність робочого інструмента формування з обслуговування захисної споруди тощо.

За наслідками вказаних оцінок стану готовності захисної споруди № 04051, працівниками Луцького РУ ГУ ДСНС України у Волинській області рекомендовано ПП «КРП» з метою приведення сховища у стан готовності, провести ряд дій, у тому числі, провести капітальний ремонт, забезпечити споруду засобами пожежогасіння, відновити запас робочого інструменту, обладнати споруду місцями для сидіння та лежання, забезпечити споруду системами життєзабезпечення, відновити технічне обладнання та майно споруди, провести заміну захисно-герметичних дверей.

У 2023 році проведену повторну оцінку стану готовності захисної споруди № 04051 (акт від 23.05.2023), за наслідками якої вказане сховище визнано обмежено готовим до використання за призначенням, та зафіксовано ряд порушень, у тому числі: неналежний стан захисно-герметичних дверей (закриваються з зусиллям, ущільнююча гума пошкоджена та втратила еластичність); не обладнано споруду захисту засобами для доступу осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення; відсутні електроручні вентилятори; відсутні противибухові пристрої; відсутні фільтри ФГ-70; відсутні регенеративні патрони РП-100; відсутні протипилові фільтри; відсутні фільтри поглиначі; відсутні безнапірні та напірні баки для питної води; відсутні герметичні клапани;, відсутні клапани надмірного тиску; відсутні прилади для виміру підпору повітря; відсутня система зв`язку та оповіщення; відсутня автоматична система пожежогасіння та сигналізації; не забезпечено споруду приладами для виміру температурно-вологісного режиму, відсутність робочого інструмента формування з обслуговування захисної споруди тощо.

Також актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 23.05.2023 балансоутримувачу повторно надано рекомендації щодо приведення сховища у стан готовності, в тому числі, відновити систему життєзабезпечення захисної споруди, встановити герметичні двері в захисну споруду.

З аналізу актів оцінки стану захисної споруди № 04051 прослідковується, що вищевказані порушення із року в рік є однаковими, що свідчить про їх тривалий характер та, як наслідок, невжиття відповідних заходів з метою усунення зафіксованих порушень та приведення захисної споруди у стан придатний до готовності.

Зазначає, що відповідачем відомості, зазначені в щорічних актах готовності захисної споруди, не оскаржувалися.

Наведене свідчить про тривалість та систематичність порушень у сфері цивільного захисту, що може призвести до порушень інтересів держави в частині завдання шкоди життю та здоров`ю людей.

На даний час, на фоні військової агресії з боку Російської Федерації, в умовах воєнного стану питання належного утримання, використання та функціонування захисних споруд цивільного захисту населення постало досить актуально.

Вказує, що розпорядженням від 26.01.2015 №47-р Кабінетом Міністрів України на територіях Донецької та Луганської областей запроваджено режим надзвичайної ситуації, а на всій території України - режим підвищеної готовності згідно Кодексу цивільного захисту України. Вказаним розпорядженням Урядом із 2015 року фактично розпочато етап активної підготовки до захисту населення в разі можливої військової агресії.

Зазначені порушення є підставою для зобов`язання ПП КРП вжити відповідних заходів задля приведення сховища №04051 у стан готовності.

Подання даної позовної заяви спрямоване на усунення порушень законодавства у сфері обороноздатності держави, на забезпечення захисту цивільного (мирного) населення, особливо у питаннях підтримання колективних засобів захисту, якими є захисні споруди та інші місця можливого перебування людей для збереження їх життя та здоров`я у разі активних військових дій на території м. Луцька.

З огляду на вказане просить позов задовольнити.

Ухвалою суду від 26.06.2023 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за вказаним позовом та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (а.с. 111).

Копія ухвали про відкриття провадження від 26.06.2023 була направлена на адресу ПП «КРП» рекомендованим листом та отримана ним 12.07.2023, про що свідчить повідомлення про вручення поштового відправлення (а.с. 114).

Відповідач правом на подання відзиву на позовну заяву не скористався, доказів у спростування позовних вимог не надав, про причини неподання відзиву суд не повідомив.

Прокурор у додаткових поясненнях щодо обґрунтування визначення ГУ ДСНС у Волинській області позивачем у справі посилаючись на норми пункту 48 частини 2 статті 17-1 Кодексу цивільного захисту України та статті 28 Закону України "Про центральні органи виконавчої влади" зазначив, що Державна служба України з надзвичайних ситуацій та її територіальні органи (ГУ ДСНС України у Волинській області), наділені повноваженнями на звернення до адміністративного суду із позовами зобов`язального характеру, зокрема про зобов`язання власника (балансоутримувача) привести захисту споруду цивільного захисту до стану готовності (а.с. 116-118).

Інших заяв по суті справи не надходило.

Враховуючи вимоги статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) судом розглянуто дану справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Дослідивши письмові докази, суд приходить до висновку, що позов підлягає до задоволення з огляду на наступне.

Судом встановлено, що згідно із інформацією, викладеною у листах Луцького РУ ГУ ДСНС у Волинській області від 12.12.2022 № 48-04-01-1865/48-04.02 (а.с.21-30) та від 23.12.2022 № 48-04-01-1947/48-04-01 (а.с.34-38), у м. Луцьку наявна захисна споруда цивільного захисту сховище №04051, за адресою: м. Луцьк, вул. Карбишева, 2, балансоутримувач ПП КРП, яка є обмежено готовою до використання за призначенням.

Відповідно до облікової картки сховища (протирадіаційного укриття) та технічної характеристики захисної споруди протирадіаційне укриття №04051, загальною площею 720 кв.м., розташоване за адресою: АДРЕСА_1 , введене в експлуатацію у 1982 році, у разі наявної загрози розраховане на утримання в ньому 600 осіб (а.с. 86).

Обмежена готовність сховища №04051 підтверджується актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, що проведені 17.12.2018, 13.11.2019, 07.10.2020, 29.07.2021 та 31.08.2022, 23.05.2023 (а.с. 39-81).

Зазначеними актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту встановлено неналежний стан захисно-герметичних дверей (закриваються з зусиллям, ущільнююча гума пошкоджена та втратила еластичність); не обладнано споруду захисту засобами для доступу осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення; відсутні електроручні вентилятори; відсутні противибухові пристрої; відсутні фільтри ФГ-70; відсутні регенеративні патрони РП-100; відсутні протипилові фільтри; відсутні фільтри поглиначі; відсутні безнапірні та напірні баки для питної води; відсутні герметичні клапани;, відсутні клапани надмірного тиску; відсутні прилади для виміру підпору повітря; відсутня система зв`язку та оповіщення; відсутня автоматична система пожежогасіння та сигналізації; не забезпечено споруду приладами для виміру температурно-вологісного режиму, відсутність робочого інструмента формування з обслуговування захисної споруди тощо.

17.03.2023 внесено відомості до ЄРДР під №42023032010000026 за кримінальним правопорушенням, передбаченим ч.1 ст.367 КК України, за фактом невиконання або не належного виконання своїх службових обов`язків через несумлінне ставлення до них службовими особами органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадовими особами приватних підприємств, розташованих на території Луцького району у сфері нагляду, утримання та використання захисних споруд цивільного захисту населення (а.с.100).

Листом від 12.06.2023 №04 ПП «КРП» повідомило Луцьку окружну прокуратуру про те, що на даний час Волинське обласне бюро технічної інвентаризації здійснює виготовлення технічної документації, після його виготовлення буде оформлена облікова картка захисної споруди цивільного захисту та проведена технічна інвентаризація. Крім цього зазначили, що ними розроблено план покращення захисної споруди із врахування фінансового стану ПП «КРП», у якому передбачено покращення споруди та усунення деяких недоліків зазначених в акті оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту (а.с.93-94).

Вважаючи, що відповідач допустив протиправну бездіяльність щодо приведення протирадіаційного укриття №04051 у стан готовності, прокурор звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає наступне.

Пунктом 3 частини першої статті 131-1 Конституції України передбачено, що в Україні діє прокуратура, яка здійснює: представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно з частинами першою, третьою статті 23 Закону України Про прокуратуру від 14.10.2014 №1697-VII (далі - Закон №1697-VII) представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

За змістом частини четвертої статті 23 Закону №1697-VII наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень. Виключно з метою встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави в суді у випадку, якщо захист законних інтересів держави не здійснює або неналежним чином здійснює суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, прокурор має право отримувати інформацію, яка на законних підставах належить цьому суб`єкту, витребовувати та отримувати від нього матеріали та їх копії.

Пунктом 1 частини шостої статті 23 Закону №1697-VII передбачено, що під час здійснення представництва інтересів громадянина або держави у суді прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом та законом, що регулює виконавче провадження: звертатися до суду з позовом (заявою, поданням).

За приписами частин третьої - п`ятої статті 53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 15.05.2019 у справі №820/4717/16 за позовом керівника Харківської місцевої прокуратури №5 в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області до Приватного акціонерного товариства Науково-виробниче підприємство Теплоавтомат, треті особи: Департамент цивільного захисту Харківської обласної державної адміністрації, Регіональне відділення Фонду державного майна України по Харківській області, про зобов`язання вчинити дії, дійшла висновку про те, що спірні правовідносини обумовлені реалізацією прокурором передбачених КАС України та Законом №1697-VII повноважень щодо захисту інтересів держави і спрямовані на усунення порушень законодавства у сфері обороноздатності держави, у тому числі на забезпечення захисту мирного населення, особливо у питаннях підтримання колективних засобів захисту, якими є захисні споруди та інші місця можливого перебування людей, для збереження їх життя та здоров`я в разі військової агресії. Велика Палата Верховного Суду погодилася з висновками судів першої та апеляційної інстанцій про те, що спір у цій справі є публічно-правовим та підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства, оскільки виник за участю суб`єкта владних повноважень, який реалізовує у спірних правовідносинах надані йому чинним законодавством владні управлінські функції стосовно виявлення та усунення порушень у сферах пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту, а саме щодо стану готовності пунктів управління, захисних споруд і наявності планів цивільного захисту на особливий період і планів реагування на надзвичайні ситуації.

На думку суду, звертаючись до суду в інтересах держави, у позовній заяві керівник Луцької окружної прокуратури обґрунтував, в чому полягає порушення інтересів держави та необхідність їх захисту.

Зокрема, звернення до суду з позовом у цьому випадку обумовлено тим, що спір стосується оскарження бездіяльності відповідача, внаслідок якої захисна споруда №04051, що знаходиться за адресою: вул. Карбишева, 2, м. Луцьк, Волинська область є неготовою до використання за призначенням, що призводить до загрози життю та здоров`ю населення, з урахуванням того, що на території України проходять бойові дії, систематично наносяться ракетні удари по різним об`єктам. Внаслідок протиправної бездіяльності відповідача у сфері цивільного захисту порушено інтереси держави та територіальної громади, що є підставою для звернення до суду з цим позовом. Обраний прокурором спосіб захисту інтересів держави спрямований на захист країни в умовах збройної агресії, підвищення обороноздатності держави, а також на захист життя та здоров`я людей, спонукання відповідача належно виконувати покладені на нього законодавством зобов`язання щодо утримання захисних споруд цивільного захисту у належному стані.

Крім того, відповідно до частини четвертої 4 статті 23 Закону 1697-VII прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це відповідного суб`єкта владних повноважень.

Суд констатує, що прокурор дотримався вказаних норм, попередньо повідомивши листом від 30.05.2023 №53-4854вих-23 ГУ ДСНС у Волинській області про пред`явлення позову (а.с.87-88), а наявність підстав для представництва не була оскаржена вказаним суб`єктом владних повноважень.

Натомість листом від 01.06.2023 №4801-2697/4808 ГУ ДСНС у Волинській області повідомило, що не заперечує щодо пред`явлення прокуратурою позову до суду з метою зобов`язання ПП КРП, на балансі якого перебуває сховище №04051, що розташоване за адресою: вул. Карбишева, 2, м. Луцьк, привести у готовність до використання за призначенням (а.с.89).

Указом Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24.02.2022 №64/2022 (затвердженим Законом України від 24.02.2022 №2102-ІХ), у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб.

В подальшому, Указами Президента України строк дії воєнного стану в Україні неодноразово продовжувався та такий стан триває на момент розгляду справи судом.

Згідно із частиною першою статті 2 Закону України Про оборону України від 06.12.1991 №1932-ХІІ (далі - Закон №1932-ХІІ) оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

За змістомстатті 3 Закону №1932-ХІІ підготовка держави до оборони в мирний час включає, зокрема, забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Пунктом 14 частини першої статті 2 КЦЗ України визначено, що у цьому Кодексі терміни вживаються в такому значенні: захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів.

Відповідно до статті 4 КЦЗ Україницивільний захист - комплекс заходів, які реалізуються на території України в мирний час та в особливий період і спрямовані на захист населення, територій, навколишнього природного середовища, майна, матеріальних і культурних цінностей від надзвичайних ситуацій та інших небезпечних подій, запобігання виникненню таких ситуацій та подій, ліквідацію їх наслідків, надання допомоги постраждалим, здійснення державного нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Згідно із пунктом 2 частини першої статті 32 КЦЗ Українидо захисних споруд цивільного захисту належать: протирадіаційне укриття - негерметична споруда для захисту людей, в якій створюються умови, що виключають вплив на них іонізуючого опромінення у разі радіоактивного забруднення місцевості та дії звичайних засобів ураження.

Пунктом 2 частини третьої статті 32 КЦЗ України передбачено, що укриттю підлягають: у протирадіаційних укриттях - населення, у тому числі працівники суб`єктів господарювання, хворі, медичний та обслуговуючий персонал закладів охорони здоров`я, евакуйоване населення, яке проживає або працює в зонах можливого небезпечного і значного радіоактивного забруднення, крім тих, хто підлягає укриттю у сховищах.

За приписами частин четвертої, п`ятої, сьомої статті 32 КЦЗ України для вирішення питань щодо укриття категорій населення, визначених частиною третьою цієї статті, центральні органи виконавчої влади, інші органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд. Порядок створення, утримання фонду захисних споруд, цивільного захисту, виключення таких споруд з фонду та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України. Вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері цивільного захисту.

Відповідно до пункту 1 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд із фонду та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138 (далі - Порядок №138, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), цей Порядок визначає механізм створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту (далі - захисні споруди), у тому числі споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів, та ведення його обліку.

За змістом пункту 3 Порядку №138 терміни, що вживаються у цьому Порядку, мають таке значення:

балансоутримувачі захисних споруд - власники, користувачі, юридичні особи, на балансі яких перебувають захисні споруди (у тому числі споруди, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації);

утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Пунктами 9, 10 Порядку №138 визначено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами. Балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд. Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Згідно із пунктом 11 Порядку №138 вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Відповідно до пункту 1, 2 розділу І Вимог №579 цими Вимогами внормовано питання утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту (далі - захисні споруди). Ці Вимоги призначені для використання міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання - балансоутримувачами захисних споруд (далі - балансоутримувачі).

Підпунктом 1 пункту 2 розділу VI Вимог №579 передбачено, що для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Згідно із підпунктом 2 пункту 2 розділу VI Вимог №579 оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках:

у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна;

у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди;

після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди;

у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (далі - нагляд).

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.

Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 розділу VI Вимог №579).

За приписами підпунктів 8, 9 пункту 2 розділу VI Вимог №579 під час оцінки стану готовності перевіряються:

загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом);

двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність);

температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди;

наявність і стан засобів пожежогасіння;

герметичність захисної споруди, справність ДЕС, експлуатація в режимі захисної споруди протягом 6 годин з перевіркою роботи в режимі чистої вентиляції і фільтровентиляції (у сховищах).

За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням.

Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.

З матеріалів справи вбачається, що наявна у м. Луцьку захисна споруда цивільного захистусховище (протирадіаційне укриття) №04051 (балансоутримувач ПП КРП) є обмежено готовою для експлуатації за призначенням, що підтверджується актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, що проведено 17.12.2018, 13.11.2019, 07.10.2020, 29.07.2021 та 31.08.2022, 23.05.2023 (а.с. 39-81).

Відповідач не подав до суду жодних доказів на спростування доводів позовної заяви.

Невжиття відповідачем визначених законодавством заходів з метою приведення протирадіаційного укриття №04051 до стану готовності суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

Аналогічну правову позицію викладено в постановах Верховний Суд від 03.10.2018 у справі №826/12192/16 та від 25.07.2019 у справі №820/5164/15.

Суд погоджується із доводами прокурора, що відповідач, достовірно знаючи про стан вказаної захисної споруди, не вжив усіх необхідних заходів з метою приведення її у готовність, що є підставою для зобов`язання ПП КРП вжити відповідних заходів задля приведення сховища №04051 у стан готовності.

Згідно із частинами першою та другою статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З урахуванням встановлених обставин справи, наведених норм чинного законодавства України, виходячи із наданих суду статтею 245 КАС Україниповноважень, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підтверджені належними і допустимими доказами, та враховуючи також, що у позовній заяві прокурор обґрунтував, в чому полягає порушення інтересів держави та необхідність їх судового захисту, тому поданий в інтересах держави позов заступника керівника Луцької окружної прокуратури належить задовольнити шляхом визнання протиправною бездіяльності ПП КРП щодо приведення сховища №04051 у стан готовності відповідно до Вимог №579 та зобов`язання відповідача вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди №04051, що знаходиться за адресою: вул. Карбишева, 2, м. Луцьк, Волинська область, з метою використання її за призначенням у відповідності до Вимог №579.

Згідно із частиною другою статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Відтак, оскільки у цій справі задоволено позов суб`єкта владних повноважень, тому судові витрати у вигляді сплаченого судового збору в сумі 2684,00грн згідно із платіжною інструкцією від 14.06.2023 №1093 (а.с.18) з відповідача стягненню не підлягають.

Керуючись статтями 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Приватного підприємства КРП щодо приведення сховища № 04051 у стан готовності відповідно до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579.

Зобов`язати Приватне підприємство КРП вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди №04051, що знаходиться за адресою: вул. Карбишева, 2, м. Луцьк, Волинська область, з метою використання її за призначенням у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: заступник керівника Луцької окружної прокуратури (43025, Волинська обл., м. Луцьк, вул. Винниченка, 13, код ЄДРПОУ 02909915).

Позивач: Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області (43020, Волинська обл., м. Луцьк, вул. Електроапаратна, 6, код ЄДРПОУ 38592653).

Відповідач: Приватне підприємство КРП (43023, Волинська обл., м. Луцьк, вул. Карбишева, 2, код ЄДРПОУ 32144564).

Суддя Р.С. Денисюк

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.11.2023
Оприлюднено20.11.2023
Номер документу114995154
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —140/15895/23

Постанова від 28.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 15.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 15.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 11.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Рішення від 17.11.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Денисюк Руслан Степанович

Ухвала від 26.06.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Денисюк Руслан Степанович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні