ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02.11.2023м. ХарківСправа № 922/2907/23
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Шатернікова М.І.
при секретарі судового засідання Цірук О.М.
розглянувши в порядку загального позовного провадження справу
за позовом Харківської міської ради (61003, м. Харків, м-н. Конституції, 7; ідент. код 04059243)
до Товариства з обмеженою відповідальністю "МІСТО-СПОРТ" (61045, місто Харків, вул. Клочківська, 190А; ідент. код 32759959)
про стягнення 6027038,29 грн.
за участю представників:
позивача Жилко С.Е.,
відповідача Рижков І.П.
ВСТАНОВИВ:
Позивач, Харківська міська рада, звернувся до Господарського суду Харківської області з позовною заявою про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "МІСТО-СПОРТ" (відповідач) загальної суми у розмірі 6027038,29 грн заборгованості зі сплати орендної плати за користування земельними ділянками: загальною по вул. Клочківській, 192-А у м. Харкові відповідно до договору оренди землі № 140867100005 від 14.02.2008 за період з 02.04.2017 по 28.02.2022. Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням відповідачем своїх зобов`язань за договором оренди в частині визначення розміру та сплати орендної плати за користування земельною ділянкою з посиланням на принцип пріоритетності норм Податкового кодексу України над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у пункті 5.2 статті 5 Податкового кодексу України, та те, що до моменту внесення до договору відповідних змін розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений пунктом 288.5 статті 288 Податкового кодексу України. Зокрема, позивач наголошує, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, граничний розмір якої встановлений Податковим кодексом України. Відповідно до п. 289.1 статті 2890 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Тобто, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки - підставою для перегляду розміру орендної плати. Позивач наполягає, що оскільки розмір орендної плати за договором оренди землі № 140867100005 від 14.02.2008 є меншим, ніж розмір земельного податку за вищевказану земельну ділянку, то виходячи із приписів п. 288.5. ст. 288 ПК України, відповідачем повинна була сплачуватися орендна плата у розмірі земельного податку. При цьому, оскільки збільшення мінімального розміру орендної плати за землю відбулося не у зв`язку з волевиявленням сторін договору, а у зв`язку із визначенням ставки податку відповідно до закону, то необхідність сплати за оренду землі у новому розмірі виникла у ТОВ "МІСТО-СПОРТ" незалежно від внесення змін до договору оренди землі.
Ухвалою господарського суду Харківської області від 10.07.2023 року позовну заяву Харківської міської ради було залишено без руху. Надано позивачу строк п`ять днів з дня вручення копії ухвали про залишення позовної заяви без руху для усунення недоліків позовної заяви.
17.07.2023 року представником позивача до суду подано заяву про усунення недоліків позовної заяви, зареєстровану судом за вх. № 18562.
Ухвалою Господарського суду Харківської області від 20.07.2023 було прийнято позовну заяву Харківської міської ради до розгляду та відкрито провадження у справі № 922/2907/23. Справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче засідання на 14 вересня 2023 року о 13:30.
29.08.2023 від відповідача надійшов відзив на позовну заяву (вх. № 23036), в якому відповідач просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі, обґрунтовуючи свої заперечення проти позову, зокрема тим, що правовідносини, що склалися між сторона урегульовані саме укладеним між Харківською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "МІСТО-СПОРТ" договором оренди землі № 140867100005 від 14.02.2008, умовами якого чітко визначено розмір орендної плати, який підлягає до сплати за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 6310136300:09:001:0053. В період з 14.02.2008 року по 30.06.2023 року зміни до Договору № 994 шляхом підписання додаткової угоди або за рішенням суду, що набрало законної сили, не вносилися. Так само Харківська міська рада в зазначений період часу не зверталася до ТОВ "МІСТО-СПОРТ" з заявою про укладення додаткової угоди до Договору оренди з проектом такої угоди. В період з квітня 2017 року по лютий 2022 року ТОВ "МІСТО-СПОРТ" сплатило до міського бюджету міста Харків орендну плату за Договором у загальному розмірі: 3 724 189,55 грн, яка обчислювалась виходячи з розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки на період експлуатації - 18 464 331 грн (п. 5 договору) та ставки орендної плати - 1,7415195% (п. 9 договору), з урахуванням допущеної у договорі описки. Таким чином, у відповідності до Розрахунку розмір орендної плати в місяць на період експлуатації в період з 2017 по 2021 роки орендна плата складає 62 021,69 грн, а в 2022 році - 68 223,86 грн. Тобто, станом на час розгляду справи у ТОВ "МІСТО-СПОРТ" за спірний період за договором оренди, зареєстрований в реєстрі земель за № 140867100005 існує не заборгованість, а переплата зі сплати орендної плати у сумі 114527,13 грн. Одночасно заперечуючи поти зробленого позивачем розрахунку заборгованості, відповідач наголошує, що з 01.01.2018 року редакція підпункту 288.5.1 пункту 288.5 ст. 288 ПК України в порівнянні з редакцією 2017 року не встановлює нижню граничну межу суми платежу по орендній платі за земельні ділянки (за виключенням земель сільськогосподарського призначення). Таким чином, в 2017 та 2018 роках редакція підпункту 288.5.1 пункту 288.5 ст. 288 ПК України була істотно змінена в порівнянні з редакцію 2015-2016 років, на яку спирався Верховний Суд в постанові від 02.09.2020 у справі №814/1786/16, а тому застосування до спірних правовідносин у справі № 922/2907/23 висновків Верховного Суду щодо застосування підпункту 288.5.1 пункту 288.5 ст. 288 ПК України в редакції за станом на 2015-2016 роки, викладених в постанові від 02.09.2020 у справі № 814/1786/16 є безпідставним у зв`язку з тим, що відносини не є подібними. Крім того, річна ставка орендної плати за спірним договором визначена на рівні 1,7415195% і саме це значення ставки визнається позивачем. Тобто, значення ставки річної орендної плати за Договором є більшим як за 1% так і за 1,5% нормативної грошової оцінки земельної ділянки, вказаної в пункті 5 Договору. Поряд з цим відповідач наголошує на неправомірності застосування для розрахунку орендної плати у спірних договірних правовідносинах іншої нормативної грошової оцінки земельної ділянки, ніж зазначено в Договорі № 994 (№ 140867100005) (п. 5 договору), оскільки сторонами не укладались додаткові угоди щодо внесення змін до пункту 5 договору та не було визнано такої додаткової угоди укладеною в судовому порядку. Таким чином, здійснення розрахунку розміру орендної плати за рік в 2017-2019 роках виходячи з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, розрахованої за Технічною документацією 2013, та з 2020-2022 виходячи з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, розрахованої за Технічною документацією 2018 є неприпустимим, оскільки такі зміни у договір не внесені.
06.09.2023 від позивача надійшла відповідь на відзив (вх. № 23969), в якій позивачем зазначено зокрема, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, граничні розміри якої встановлені Податковим кодексом України. Тому, незважаючи на договірний характер користування земельною ділянкою, розмір орендної плати не може бути меншим ніж визначено пп. 288.5.2 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України. Виходячи із принципу пріоритетності норм Податкового кодексу України над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у пункті 5.2 статті 5 Податкового кодексу України, до моменту внесення до такого договору відповідних змін розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України. Оскільки розмір орендної плати за договором оренди землі від 14.02.2008 № 140867100005 є меншим, ніж розмір земельного податку за вищевказану земельну ділянку, то виходячи із приписів п. 288.5. ст. 288 ПК України, відповідачем повинна була сплачуватися орендна плата у розмірі земельного податку. При цьому, наслідок того, що збільшення мінімального розміру орендної плати за землю відбулося не у зв`язку з волевиявленням сторін договору, а у зв`язку із визначенням ставки податку відповідно до закону, то необхідність сплати за оренду землі у новому розмірі виникла у ТОВ "МІСТО-СПОРТ" незалежно від внесення змін до договору оренди землі.
В свою чергу, на переконання представника відповідача (заперечення надані 19.09.2023 за вх. № 25315) твердження позивача, що орендна плата за землю є загальнодержавним податком і має подвійний статус є помилковим, оскільки орендна плата за землю (ст. 10, 265 ПК України), входить до складу податку на майно, який, в свою чергу, відповідно до норм ПК України є місцевим податків. Отже, орендна плата за землю не належить до загальнодержавних податків і зборів і не має подвійного статусу. Відповідач заперечує щодо правомірності обчислення орендної плати за спірним договором у спірний період виходячи зі ставки 1,5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки встановленої на 01.01.2014 року за Технічною документацією 2013 та на 01.01.2020 року за Технічною документацією 2018 з урахуванням індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки за відповідний період. Та вважає, що єдиним правомірним та законним способом обчислення розміру орендної плати є той, який наведений в Договорі № 994, тобто збільшення вказаного в п. 5 розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки на період експлуатації на індексацію нормативного грошової оцінки земель на відповідний період та застосування до збільшеного значення ставки орендної плати, встановленої пунктом 9. За таких підстав представник відповідача відхиляє доводи позивача, як безпідставні та необґрунтовані.
У підготовчому засіданні 14.09.2023 р. постановлено: протокольну ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті в порядку передбаченому п. 3 ч. 2 ст. 185 ГПК України на 05.10.2023 року о 12:00.
У судовому засіданні 05.10.2023 р. було постановлено протокольну ухвалу про оголошення перерви у судовому засіданні до 02.11.2023 р. о 12:00, в порядку ч. 2 ст. 216 ГПК України.
У судовому засіданні 02.11.2023 представник Харківської міської ради підтримав позовні вимоги у повному обсязі та просив позов задовольнити.
Представник відповідача у судовому засіданні проти обґрунтованості позову заперечував та просив у його задоволенні відмовити, оскільки відповідачем було належним чином виконано умови спірного договору оренди та сплачено орендну плату, розраховану у відповідності з п. 5, 9 договору. При цьому, у ТОВ "Місто-Спорт" існує не заборгованість з орендної плати, а переплата з її сплати на суму 114527,13 грн.
З`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, всебічно і повно дослідивши надані до матеріалів справи докази, суд встановив наступне.
Рішенням 13 сесії Харківської міської ради V скликання від 25.04.2007 № 73/07 Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва об`єктів надано Закритому акціонерному товариства "Місто" земельну ділянку по вул. Клочківській, 192А у м. Харкові загальною площею 2,280 га.
На підставі вказаного рішення, 14.02.2008 між Харківською міською радою (орендодавець) та Закритого акціонерного товариства "Місто" (орендар) було укладено договір оренди землі, який зареєстровано у Харківській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» в Державному реєстрі земель від 14.02.2008 за № 140867100005 (а.с.20-22 т.1).
Відповідно до умов вищезазначеного договору відповідачу передано в оренду земельну ділянку загальною площею 2,2080 га по вул. Клочківській, 192-А у м. Харкові (кадастровий номер 6310136300:09:001:0053) із земель несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови для завершення будівництва під бізнес-центр та будівництва готельного комплексу з необхідною інфраструктурою та благоустроєм прилеглої території (але не пізніше прийняття об`єкту до експлуатації) та для експлуатації об`єкту строком на період будівництва до 01.03.2008 та на період експлуатації до 01.03.2056.
Закрите акціонерне товариство "МІСТО" було перейменовано у Товариство з обмеженою відповідальністю "МІСТО-СПОРТ".
Згідно з планом земельної ділянки, в оренду передано земельну ділянку з кадастровим номером 6310136300:09:001:0053 площею 2,2080 га по вул. Клочківській, 192-А у м. Харкові (а.с.23 т.1).
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить, зокрема, на період експлуатації 18 464 331,00 грн. При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки (п. 5 договору).
Згідно з п. 9 договору, розмір орендної плати за земельну ділянку на рік на період експлуатації, згідно з довідкою № 1983/07 від 18.10.2007 року становить 1,7415195% (з урахуванням описка , допущеної у договорі) від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки і складає 321559,94 грн; що на місяць дорівнює 26 796,66 грн.
Відповідно до п. 10 договору орендар самостійно здійснює обчислення розміру орендної плати за землю з урахуванням індексації нормативної грошової оцінки, визначеної законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами.
Згідно Акту приймання-передачі земельної ділянки б/н від 15.02.2008 року та договору оренди землі від 14.02.2008 за № 140867100005 орендарю передано земельну ділянку загальною площею 2,2080 га строком до 01.03.2056 для завершення будівництва та для експлуатації об`єкту (а.с.22 т.1).
Згідно листа Головного управління Державної податкової служби у Харківській області від 19.06.2023 № 10405/5/20-40-04-02-12, ТОВ "МІСТО- СПОРТ" за земельну ділянку площею 2,2080 га сплачено: у 2017 році - 777 545,08 грн, у 2018 році - 777 595,08 грн, у 2019 році - 777 595,08 грн, за 11 місяців 2020 року - 712 795,49 грн, у 2021 році 777 595,08 грн, та за січень 2022 року - 71 279,55 грн (а.с.23 т.1).
Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 № 1209/13 було затверджено Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року", відповідно до якої середня (базова) вартість земельної ділянки дорівнювала 291,18 грн./м.кв.
Відповідно до витягу Відділу у м. Харкові Головного управління Держгеокадастру у Харківській області № 35/0/45-197 від 06.06.2019 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 6310136300:09:001:0053 площею 2,2080 га становить 129 289 219,00 грн (а.с.27 т.1).
Рішенням Харківської міської ради від 18.12.2019 № 1908/19 "Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2018" встановлено, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2018" вводиться в дію з 01.01.2020 (пункт 2 рішення). Відповідно до Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2018 базова вартість одного квадратного метра земель міста Харкова станом на 01.01.2018 становить 639,78 гривень і підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.
Відповідно до витягу Відділу у м. Харкові Головного управління Держгеокадастру у Хрківській області № 4656/16-207 від 23.11.2020 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 6310136300:09:001:0053 площею 2,2080 га становить 175 448 473,00 грн (а.с.28 т.1).
Невиконання відповідачем зобов`язань за договором оренди в частині сплати орендної плати, з урахуванням зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки, стало підставою для звернення позивача до суду.
Як стверджує позивач, при розрахунку розміру орендної плати враховано імперативну норму щодо того, що орендна плата за земельні ділянки держаної та комунальної власності не може бути меншою за розмір земельного податку.
Розмір земельного податку за земельну ділянку по вул. Клочківській, 192-А у м. Харкові (кадастровий номер 6310136300:09:001:0053) становить:
- у 2017-2018 роках щомісячно по 107 741,02 грн (ставка у розмірі 1% розміру нормативної грошової оцінки);
- у 2019 році щомісячно по 161 611,52 грн (ставка у розмірі 1,5% розміру нормативної грошової оцінки);
- у 2020-2021 роках щомісячно по 219 310,59 грн (ставка у розмірі 1,5% розміру нормативної грошової оцінки);
- у 2022 році щомісячно по 241 241,65 грн (ставка у розмірі 1,5% розміру нормативної грошової оцінки, з урахуванням коефіцієнту індексації).
Отже, розмір орендної плати, яку повинно було сплатити ТОВ "МІСТО- СПОРТ" за період з 02.04.2017 до 28.02.2022, який розраховано виходячи із розміру земельного податку та з урахуванням базової вартості одного квадратного метра земель міста Харкова станом на 2014 та 2020 р., складає:
- за період 02.04.2017-31.12.2017 - 966 077,89 грн;
- за період 01.01.2018-31.12.2018 - 1 292 892,24 грн;
- за період 01.01.2019-31.12.2019 - 1 939 338,24 грн;
- за період 01.01.2020-31.12.2020 (крім березня 2020 року) - 2 412 416,49 грн;
- за період 01.01.2021-31.12.2021 - 2 631 727,08 грн;
- за період 01.01.2022-28.02.2022 - 482 483,30 грн.
Позивач наполягає, що різниця між сплаченою ТОВ "МІСТО-СПОРТ" орендною платою за період з 02.04.2017 до 28.02.2022 за договором оренди землі від 14.02.2008 № 140867100005 та розміром орендної плати, яку повинен був сплатити орендар, з урахуванням імеративної зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки, складає 6 027 038,29 грн.
Оскільки спірна земельна ділянка загальною площею 2,2080 га по вул. Клочківській, 192-А у м. Харкові (кадастровий номер 6310136300:09:001:0053) протягом тривалого строку використовується відповідачем без належної сплати орендної плати, Харківська міська рада була вимушена звернутися до суду за захистом своїх прав шляхом стягнення заборгованості за договором оренди землі від 14.02.2008 № 140867100005 за період з 02.04.2017 до 28.02.2022 складає 6 027 038,29 грн.
Доказів сплати відповідачем вказаної заборгованості матеріали справи не містять.
Натомість відповідач наполягає на належному виконанні умов договору оренди та правомірній сплаті орендних платежів за спірний період, розрахованих у відповідності з п. 5, 9 та 10 договору оренди.
Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог, суд виходить з наступного.
Предметом позову є стягнення заборгованості у розмірі 6 027 038,29 грн зі сплати орендної плати за користування земельною ділянкою по вул. Клочківській, 192-А у м. Харкові (кадастровий номер 6310136300:09:001:0053) відповідно до договору оренди землі від 14.02.2008 № 140867100005 за період з 02.04.2017 до 28.02.2022.
Відповідно до статті 13 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 9 ст. 93 Земельного кодексу України відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.
Згідно зі ст. 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються ЗК України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
У статті 626 ЦК України закріплено поняття договору, яким є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
Договір є двостороннім, якщо правами та обов`язками наділені обидві сторони договору (ч. 3 ст. 626 ЦК України). У п. 3 ч. 1 ст. 3 ЦК України закріплено, що загальними засадами цивільного законодавства є, зокрема, свобода договору.
Також, у ст. 627 ЦК України закріплено принцип свободи договору та визначено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Частиною першою статті 628 ЦК України визначено, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
У силу ст. 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Згідно зі ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. Зміна ціни в договорі після його виконання не допускається.
Відповідно до ст. 638 ЦК України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Згідно з ст. 648 ЦК України зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов`язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту. Особливості укладення договору на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування встановлюються актами цивільного законодавства.
Згідно зі ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
За змістом ст. 15 Закону України "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням й розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Згідно з ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (далі - ПК України).
Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Разом з тим, згідно з підпунктом 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Відповідно до підпункту 14.1.147 пункту 14.1. ст. 14 ПК України плата за землю це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку й орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Отже, орендна плата за користування землею комунальної власності за своїм правовим статусом є обов`язковим платежем, який орендар вносить орендодавцю, а також це і загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку.
Подвійний статус орендної плати зумовлює ту обставину, що при визначенні розміру, окрім норм цивільного, земельного законодавства та Закону України "Про оренду землі" необхідно враховувати і вимоги ПК України.
За змістом статті 1 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
3гідно з підпунктом 14.1.125 статті 14 ПК України нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XII, глави 1 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
За правилами частини п`ятої статті 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Відповідно до частини третьої статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України Про землеустрій.
Частинами першою, другою статті 20 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація; дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Порядок затвердження технічної документації з оцінки земель визначений статтею 23 Закону України "Про оцінку земель". Згідно із частиною першою цієї статті технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою, протягом місяця з дня надходження технічної документації відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації.
Відповідно до частини третьої цієї статті витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Частиною четвертою вказаної статті врегульовано, що рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 ПК України.
Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 № 1209/13 затверджено Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013. Дана нормативна грошова оцінка застосовувалася з 01.01.2014 по 31.12.2019.
Рішенням Харківської міської ради від 27.02.2019 № 1474/19 затверджено Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2018. Вказана нормативна грошова оцінка земель міста Харкова застосовується з 01.01.2020.
Плата за землю справляється на підставі положень розділу XII Податкового кодексу України.
Як вбачається з матеріалів справи (а.с.27-28) позивачем надано до матеріалів справи витяги із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (№ 35/0/45-197 від 06.06.2019 та № 4656/16-207 від 23.11.2020), відповідно до яких розраховувалась сума земельного податку за земельну ділянку з кадастровим номером 6310136300:09:001:0053 площею 2,2080 га за 2017-2018 роки та станом на 01.01.2020 - за 2020-2022 роки.
Відповідно пункту 269.1 статті 269 ПК України платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі. Згідно з підпунктом 270.1.1 пункту 270.1 статті 270 ПК України об`єктами оподаткування земельним податком є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.
Пунктом 271.1 статті 271 ПК України визначено, що базою оподаткування плати за землю є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом XII ПК України, а у разі якщо нормативну грошову оцінку не проведено - площа земельних ділянок.
У пункті 288.1 статті 288 ПК України передбачено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Пунктом 288.4. ст. 288 ПК України визначено, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Згідно з положеннями підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки. Для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.
У підпункті 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 ПК України передбачено, що річна сума орендної плати не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Проаналізувавши вказані норми права, можна зробити висновок, що при визначенні розміру орендної плати, у випадку передачі в оренду земель комунальної власності, має враховуватися нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства, а річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території, однак і не може перевищувати 12 % нормативної грошової оцінки.
А відтак, розмір орендної плати не може бути меншим ніж визначено п. 288.5.2 п. 288.5 статті 288 ПК України.
При цьому суд, враховує, що у п. 5 спірного договору, унормовано, що при змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки. Тобто саме на відповідача покладено обов`язок щодо моніторингу змін в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради та врахуванні таких змін при розрахунку орендної плати, оскільки саме нормативна грошова оцінка земель, яка є імперативною для всіх учасників орендних правовідносин щодо земель комунальної власності, та яка визначається за рішенням міської ради, покладена в основу розрахунку розміру орендної плати та земельного податку.
Пунктом 1.1. додатку 2 до рішення 11 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 22.02.2017 № 542/17 "Про місцеві податки і збори у місті Харкові" встановлено на території міста Харкова на 2017 рік та наступні роки ставку земельного податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, у розмірі 1 відсоток від їх нормативної грошової оцінки. Вказана редакція діяла до 31.12.2018 року.
Пунктом 1.1. додатку 2 до рішення 11 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 22.02.2017 № 542/17 "Про місцеві податки і збори у місті Харкові", в редакції 23 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 28.11.2018 № 1284/18, яка набрала чинності 01.01.2019, встановлено на території міста Харкова на 2017 рік та наступні роки ставку земельного податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, у розмірі 1,5 відсоток від їх нормативної грошової оцінки. Вказана редакція діяла до 01.01.2019 року.
Відповідно до ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Таким чином, суд погоджується з твердженнями позивача, що виходячи з принципу пріоритетності норм Податкового кодексу України над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у пункті 5.2 статті 5 Податкового кодексу України, до моменту внесення до договору оренди земель комунальної власності відповідних змін, розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України (розмір земельного податку). При цьому, суд визнає, що таке визначення розміру орендної плати відповідача, відповідає принципу справедливості та пропорційності у правовідносинах, що складись між сторонами.
Натомість сплата відповідачем орендної плати у розмірі меншому за розмір земельного податку, без врахування зміни базової вартості квадратного метру земель комунальної власності імперативно встановленого у відповідному періоді часу (291,18 до 01.01.2020 та 639,78 грн з 01.01.2020) порушує, як права позивача - орендодавця, так і права всіх мешканців громади, оскільки місцевий бюджет недоотримує відповідні грошові надходження. При тому, що умовами п. 5 договору оренди саме на відповідача, як орендаря земельної ділянки комунальної власності покладено обов`язок враховувати зміни і нормативній грошовій оцінці земель.
Отож, за період з 02.04.2017 по 28.02.2022 відповідач мав сплатити орендну плату відповідно до умов договору від 14.02.2008 № 140867100005 в розмірі 9724935,24 грн.
Втім, як вбачається з матеріалів справи, відповідачем сплачено за вказаний вище період орендну плату в розмірі 3 697 896,95 грн.
Таким чином, перевіривши наведений позивачем розрахунок, судом установлено, що його здійснено у відповідності до положень законодавства щодо мінімального розміру плати за користування земельною ділянкою комунальної власності у спірний період (розмір орендної плати не може бути меншим розміру земельного податку).
Отже, враховуючи у сукупності вищенаведені норми права, що мають імперативний характер для учасників правовідносин, у сукупності з правовідносинами, що склались між сторонами спору, суд визнає правомірними, справедливими та такими, що відповідають сутності орендних правовідносин земель комунальної власності, вимоги позивача про стягнення з відповідача, як орендаря спірної земельної ділянки, заборгованість зі сплати орендної плати за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 6310136300:09:001:0053 загальною площею 2,2080 га по вул. Клочківській, 192-А у м. Харкові відповідно до договору оренди землі від 14.02.2008 № 140867100005 за період з 02.04.2017 по 28.02.2022 з у розмірі 6 027 038,29 грн.
Відповідно до вимог ч. 1 ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Згідно ч.1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Відповідно до ст. 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Статтею 86 ГПК України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Принцип рівності сторін у процесі вимагає, щоб кожній стороні надавалася розумна можливість представляти справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони (п.87 Рішення Європейського суду з прав людини у справі "Салов проти України" від 06.09.2005).
У Рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Надточий проти України" від 15.05.2008 зазначено, що принцип рівності сторін передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище в порівнянні з опонентом.
Змагальність означає таку побудову судового процесу, яка дозволяє всім особам - учасникам певної справи відстоювати свої права та законні інтереси, свою позицію у справі.
Принцип змагальності є процесуальною гарантією всебічного, повного та об`єктивного з`ясування судом обставин справи, ухвалення законного, обґрунтованого і справедливого рішення у справі.
Підсумовуючи викладене та те, що відповідачем у встановленому законом порядку позовні вимоги позивача не спростовано, суд вважає позовні вимоги позивача про стягнення з відповідача на користь позивача 6 027 038,29 грн заборгованості зі сплати орендної плати за користування земельною ділянкою по вул. Клочківській, 192-А у м. Харкові відповідно до договору оренди землі від від 14.02.2008 № 140867100005 за період з 02.04.2017 по 28.02.2022 законними, обґрунтованими, справедливими та такими, що підлягають задоволенню.
Ураховуючи те, що позов задоволено повністю, керуючись статтею 129 ГПК України, судові витрати у вигляді судового збору у розмірі 90405,57 грн належить покласти на відповідача у повному обсязі.
На підставі викладеного та керуючись ст. 6, 8,13, 14, 19, 124, 129 Конституції України, ст.2, 4 Земельного кодексу України, ст. 1, 6, 13, 15, 21 Закону України "Про оренду землі", ст. 1, 5, 18, 20 Закону України "Про оцінку земель", ст. 14, 271, 288, 289 Податкового кодексу України та ст.3, 11, 6, 509, 525, 526, 530, 626, 627, 628, 632, 638, 648 Цивільного кодексу України та ст. 4, 20, 73, 74, 77, 129, 233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "МІСТО-СПОРТ" (61045, місто Харків, вул. Клочківська, 190А; ідент. код 32759959) на користь Харківської міської ради (61003, м. Харків, м-н. Конституції, 7; ідент. код 04059243) 6027038,29 грн заборгованості зі сплати орендної плати за користування земельною ділянкою по вул. Клочківській, 192-А у м. Харкові відповідно до договору оренди землі від 14.02.2008 № 140867100005 за період з 02.04.2017 по 28.02.2022 та 90405,57 грн. судового збору сплаченого при подачі позову.
3. Видати накази після набранням рішення законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ст. 241 ГПК України).
Відповідно до ст.ст. 256, 257 Господарського процесуального кодексу України, рішення може бути оскаржене безпосередньо до Східного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складання повного рішення.
Повне рішення складено "13" листопада 2023 р.
СуддяМ.І. Шатерніков
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 02.11.2023 |
Оприлюднено | 20.11.2023 |
Номер документу | 115001935 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Шатерніков М.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні