Рішення
від 02.10.2023 по справі 760/9316/19
СОЛОМ'ЯНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

С О Л О М ' Я Н С Ь К И Й Р А Й О Н Н И Й С У Д М І С Т А К И Є В А

вул. Максима Кривоноса, 25, м. Київ, 03037; тел. (044) 249-79-26, факс:249-79-28;

вул. Грушецька, 1, м. Київ, 03113; тел.: (044) 456-51-65; факс: 456-93-08

e-mail:inbox@sl.ki.court.gov.ua, web: https://sl.ki.court.gov.ua

Код ЄДРПОУ: 02896762


Провадження 2/760/840/23

В справі 760/9316/19

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

І. Вступна частина

02 жовтня 2023 року Солом`янський районний суд м. Києва у складі

головуючого судді Коробенка С.В.

за участю секретаря Семененко А.Д.

розглянув в порядку спрощеного провадження цивільну справу за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Інкомсервіс» до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 про стягнення заборгованості за спожиті комунальні послуги.

III. Мотивувальна частина

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.

Обслуговування і експлуатацію багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 здійснює ОСББ «ІНКОМСЕРВІС» (код ЄДРПОУ: 33343125) на підставі відповідних договорів із безпосередніми виконавцями робіт та надавачами послуг.

Крім того, станом на 08.02.2019 Об`єднання було колективним споживачем комунальної послуги у вигляді опалення на підставі відповідних Договорів №1541455 від 27.10.2005 з Акціонерною енергопостачальною компанією «КИЇВЕНЕРГО» (код ЄДРПОУ: 00131305) та №1541457 від 28.09.2018 р. з Комунальним підприємством виконавчого органу Київради «КИЇВТЕПЛОЕНЕРГО» (код ЄДРПОУ: 40538421).

Протягом 2018-2019 років Об`єднання було колективним споживачем комунальної послуги у вигляді централізованого водопостачання і водовідведення на підставі відповідного Договору №05890/4-09 від 18.08.2005 з Відкритим акціонерним товариством «Акціонерна компанія «КИЇВВОДОКАНАЛ» (код ЄДРПОУ: 03327629).

Встановлено також, що згідно зі Свідоцтвом про право власності на житло від 27 травня 2005 року, власниками квартири АДРЕСА_2 в рівних частках є ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 . (Том 1, а.с. 12)

Згідно з нормами Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» від 29.11.2001 №2866-111 (Закон №2866-111), Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» від 14.05.2015 №417-VIII (Закон №417-V1II), Житлового кодексу Української РСР (ЖК УРСР), Цивільного кодексу України, Статуту ОСББ «ІНКОМСЕРВІС», Закону України «Про приватизацію державного житлово фонду» від 19.06.1992 №2482-ХІІ, Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 24.06.2004 №1875-IV (Закон №1875-IV), Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 09.11.2017 №2189-VIII (Закон №2189-VIII) у Відповідачів виникає обов`язок своєчасно та у повному обсязі сплачувати затверджені органами управління позивача внески і платежі у рахунок покриття витрат на експлуатацію га ремонт будинку, утримання його прибудинкової території, а також за спожиті комунальні послуги (опалення, водопостачання і водовідведення).

Відповідно до частин другої, п`ятої, сьомої статті 4 Закону №2866-111 об`єднання створюється як непідприємницьке товариство для здійснення функцій, визначених законом. Порядок надходження і використання коштів об`єднання визначається цим Законом та іншими законами України. Господарче забезпечення діяльності об`єднання може здійснюватися власними силами об`єднання (шляхом самозабезпечення) або шляхом залучення на договірних засадах суб`єктів господарювання. Об`єднання є неприбутковою організацією і не має на меті одержання прибутку для його розподілу між співвласниками.

Відповідно до абзацу першого частини першої статті 22 Закону №2866-111 для забезпечення утримання та експлуатації багатоквартирного будинку, користування спільним майном у такому будинку, включаючи поточний ремонт, утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, водопостачання та водовідведення, теплопостачання і опалення, вивезення побутових відходів, об`єднання за рішенням загальних зборів має право: задовольняти зазначені потреби самостійно шляхом самозабезпечення.

Згідно із частинами другою і третьою цієї ж статті Закону №2866-111 питання самостійного забезпечення об`єднанням експлуатації та утримання багатоквартирного будинку та користування спільним майном у такому будинку регулюються Господарським кодексом України в частині господарчого забезпечення діяльності негосподарюючих суб`єктів. Самостійне забезпечення об 'єднанням утримання і експлуатації багатоквартирного будинку, користування спільним майном у багатоквартирному будинку може здійснюватися безпосередньо співвласниками, а також шляхом залучення об`єднанням фізичних та юридичних осіб на підставі укладених договорів.

Частинами шостою і сьомою цієї ж статті Закону №2866-111 для фінансування самозабезпечення об`єднання співвласники сплачують відповідні внески і платежі в розмірах, установлених загальними зборами об`єднання. За згодою правління окремі співвласники можуть у рахунок сплати таких внесків і платежів виконувати окремі роботи. Об`єднання оплачує холодну та гарячу воду, теплову та електричну енергію, природний газ, комунальні послуги за цінами (тарифами), встановленими для населення, крім частини таких послуг, що оплачуються власниками нежитлових приміщень.

Відповідно до пункту 2 Розділу II Статуту Об 'єднання є неприбутковою організацією і не має на меті одержання прибутку для розподілу між співвласниками. Господарче забезпечення діяльності об`єднання може здійснюватися власними силами об`єднання (шляхом забезпечення) або шляхом залучення на договірних засадах суб`єктів господарювання.

Отже, ОСББ «ІНКОМСЕРВІС» (код ЄДРПОУ: 33343125), як неприбуткова організація, частково шляхом самозабезпечення та частково шляхом залучення суб`єктів господарювання здійснює експлуатацію багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 та утримує його прибудинкову територію за рахунок коштів самих співвласників, напряму розраховуючись цими коштами із безпосередніми виконавцями робіт по утриманню і експлуатації будинку та по утриманню його прибудинкової території.

Частиною дев`ятою статті 10 Закону №2866-111 пунктом 3 Розділу III Статуту визначено, що до виключної компетенції загальних зборів належать, зокрема, затвердження Статуту Об`єднання, внесення до нього змін; затвердження кошторису, балансу Об`єднання та річного звіту; визначення порядку сплати, переліку та розмірів внесків і платежів.

Ні зазначеним Законом, ні іншими законодавчими актами України не передбачено затвердження або погодження органами місцевого самоврядування розмірів внесків та платежів, визначених загальними зборами ОСББ.

Пунктом 5 частини 1 статті 7 Закону №417-VIII встановлено, що співвласники зобов`язані виконувати рішення зборів співвласників.

Згідно із абзацами другим, третім, дев`ятим частини першої статті 15 Закону №2866-111, яка кореспондується із абзацами першим, другим, восьмим Статуту, співвласник зобов`язаний виконувати обов`язки, передбачені Статутом об 'єднання; виконувати рішення статутних органів; прийняті у межах їхніх повноважень; своєчасно і в повному обсязі сплачувати належні внески та платежі.

Відповідно до пункту 4.4 Розділу IV Статуту сплата встановлених загальними зборами об 'єднання внесків і платежів, у тому числі відрахувань до резервного, ремонтного фондів у розмірах і в строки, що визначені загальними зборами об 'єднання, є обов`язковою для всіх співвласників.

Отже, у відповідачів виникає обов`язок щомісяця оплачувати затверджені органами управління ОСББ «ІНКОМСЕРВІС» внески і платежі у рахунок покриття витрат на експлуатацію та ремонт багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 та за утримання його прибудинкової території.

Так, 25.09.2007 Загальними зборами співвласників багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 був затверджений внесок на утримання будинку в розмірі 1,50 грн/кв.м квартири/нежитлового приміщення.

16.01.2018 загальними зборами був затверджений внесок на утримання будинку в розмірі 5,50 грн/кв.м квартири/нежитлового приміщення, а 20.12.2018 був затверджений внесок на утримання будинку в розмірі 8,44 грн/кв.м квартири/нежитлового приміщення.

Проте, Відповідачі своєчасно та у повному обсязі не сплачували Позивачу обов`язкові внески на утримання будинку та прибудинкової території, внаслідок чого вони мають заборгованість за період з 01.04.2008 р. по 01.02.2019 у розмірі 23 945 (двадцять три тисяч дев`ятсот сорок п`ять) грн. 04 коп.

Аналізуючи зміст заперечень Відповідачів проти позову, суд звертає увагу на наступне.

Відповідно до частини четвертої статті 22 Закону України "Про міліцію", в редакції чинній на час призначення Відповідачу ОСОБА_1 пільги, працівникам міліції та членам їх сімей надається 50-процентна знижка по оплаті жилої площі, комунальних послуг, а також палива.

Відповідно до частини шостої статті 22 Закону України "Про міліцію" за працівниками міліції, звільненими зі служби за віком, хворобою або вислугою років, зберігається право на пільги за цим Законом.

На підставі пп. "а" і "в" пп. 1 пункту 68 розділу II Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" в статтю 22 Закону України "Про міліцію" внесено зміни: частину четверту доповнено словами "в межах норм, встановлених законодавством", а частину шосту доповнено словами "якщо середньомісячний сукупний доход сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців не перевищує величини доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України".

Проте, зміни, внесені пп. "в" пп. 1 пункту 68 розділу II Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України", визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), згідно з Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року N 10-рп/2008.

Пунктом 12 розділу II Закону України "Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні" від 27 березня 2014 року в статтю 22 Закону України "Про міліцію" частини шосту та сьому викладено у такій редакції: "За працівниками міліції, звільненими зі служби за віком, хворобою або вислугою років, зберігається право на пільги згідно з цим Законом. Пільги, передбачені частинами четвертою, п`ятою цієї статті, надаються за умови, якщо розмір середньомісячного сукупного доходу сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців не перевищує величини доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України".

Законом України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" від 28 грудня 2014 року внесені зміни в Закон України "Про міліцію" і частина сьома статті 22 викладена у новій редакції, згідно якої пільги, передбачені частинами четвертою, п`ятою та шостою цієї статті, надаються за умови, якщо розмір середньомісячного сукупного доходу сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців не перевищує величини доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до вказаного Закону від 28 грудня 2014 року Кабінетом Міністрів України 04 червня 2015 року прийнято постанову N 389, яка набрала чинності 01 липня 2015 року та якою затверджено Порядок надання пільг окремим категоріям громадян з урахуванням середньомісячного сукупного доходу сім`ї.

Вказаним Порядком визначено механізм реалізації права на отримання пільг з оплати послуг за користування житлом (квартирна плата, плата за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), комунальних послуг (централізоване постачання холодної води, централізоване постачання гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізоване опалення, вивезення побутових відходів), паливом, скрапленим газом, телефоном, а також послуг із встановлення квартирних телефонів (далі - пільги) залежно від середньомісячного сукупного доходу сім`ї осіб, які мають право на пільги згідно із законодавчими актами.

Згідно пункту 2 цього Порядку дія останнього поширювалась на осіб, які мають право на пільги за соціальною ознакою згідно із Законом України "Про міліцію".

Постановою Кабінету Міністрів України N 36 від 27 січня 2016 року до пункту 2 зазначеного Порядку було внесено зміни та слова "Про міліцію" (звільнені із служби за віком, хворобою або вислугою років працівники міліції, особи начальницького складу податкової міліції, особи рядового і начальницького складу кримінально-виконавчої служби; діти (до досягнення повноліття) працівників міліції, осіб начальницького складу податкової міліції, рядового і начальницького складу кримінально-виконавчої служби, загиблих або померлих у зв`язку з виконанням службових обов`язків, непрацездатні члени сімей, які перебували на їх утриманні), виключено.

З 07 листопада 2015 року у зв`язку з набуттям чинності Законом України "Про Національну поліцію" втратив чинність Закон України "Про міліцію", відповідно до статті 22 якого позивач мав право на 50-відсоткову знижку по сплаті за користування житлом та комунальними послугами, за паливо.

Згідно з абзацами 2 та 3 пункту 15 Прикінцевих та Перехідних положень Закону України "Про Національну поліцію" встановлено, що за колишніми працівниками міліції, у тому числі пенсіонерами, а також членами їхніх сімей, іншими особами зберігаються пільги, компенсації і гарантії, передбачені цим Законом для колишніх поліцейських, членів їхніх сімей, інших осіб.

Проаналізувавши зміст Закону України "Про Національну поліцію", суд приходить до висновку, що даний правовий акт не містить норм, які б передбачали пільги, компенсації і гарантії не тільки для колишніх міліціонерів, а й для тих, які виходять на пенсію після вступу цього закону в силу.

Таким чином, посилання Відповідачів на неврахування Позивачем при розрахунку заборгованості 50-процентної пільги суд сприймає критично.

Щодо зауважень Відповідачів на неправильність розрахунку заборгованості, складеного Позивачем.

Судом з урахуванням усіх наявних матеріалів перевірений оспорюваний Відповідачами розрахунок заборгованості за отримані ними комунальні послуги, на переконання суду він цілком узгоджується з іншими доказами. Крім того, Відповідачами не запропоновано контррозрахунку заборгованості, у зв`язку з чим суд позбавлений можливості порівняти позиції сторін з цього питання.

Щодо посилання Відповідачів на пропуск Позивачем позовної давності, суд зазначає наступне.

Згідно зі статтями 256, 257 ЦК України позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу. Загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.

Статтею 264 ЦК України визначено, що перебіг позовної давності переривається вчиненням особою дії, що свідчить про визнання нею свого боргу або іншого обов`язку.

Враховуючи, що Відповідачі на протязі усього періоду виникнення заборгованості сплачували суми більші, ніж їм було нараховано за місяць, вони визнавали свій борг, а тому підстави для застосування наслідків пропуску Позивачем строку позовної давності відсутні.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що Позивач належними доказами обгрунтував свої позовні вимоги про стягнення заборгованості з Відповідачів за надані їм комунальні послуги.

Крім того, відповідно до частини другої статті 625 ЦК України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Враховуючи, що Відповідачі своєчасно і в повному обсязі не сплачують обов`язкові тарифи і внески на утримання будинку та прибудинкової території, а також за спожиті комунальні послуги, Позивач вправі вимагати від них сплати зазначених вище штрафних санкцій.

Так, до позовної заяви наданий розрахунок інфляційних втрат та 3% річних, згідно з яким збільшення заборгованості з урахуванням індексу інфляції становить 8521,48 грн, а 3% річних за період прострочення становить 1312,06 грн.

Судом перевірений складений Позивачем розрахунок штрафних санкцій, він відповідає вимогам закону та правил їх нарахування, а тому він може бути покладений в основу судового рішення.

Відповідно до ч. 4 ст. 319 Цивільного кодексу України зазначено, що власність зобов`язує, а в ст. 322 ЦК вказано, що власник зобов`язаний утримувати майно, що йому належить, якщо інше не встановлено договором або законом.

Ст. 360 ЦК України встановлено, що співвласник відповідно до своєї частки у праві спільної часткової власності зобов`язаний брати участь у витратах на управління, утримання та збереження спільного майна, у сплаті податків та зборів (обов`язкових платежів), а також нести відповідальність перед третіми особами за зобов`язаннями, пов`язаними із спільним майном.

Відтак, заборгованість підлягає стягненню з Відповідачів, як співвласників квартири, в частині, що відповідає їх долі у праві власності на квартиру, тобто в рівних частках - по 8444,64 гривень з кожного. В даному випадку солідарна відповідальність Відповідачів не передбачена.

Враховуючи викладене вище, суд вважає вимоги Позивача частково обґрунтованими.

Згідно зі ч. 1 ст. 133 ЦПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Відповідно до ч. 1 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Згідно п. 1 ч. 2 ст. 141 ЦПК України інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються у разі задоволення позову - на відповідача.

Таким чином, з Відповідачів підлягає стягненню на користь Позивача сума судового збору в частках пропорційно до задоволення позовних вимог, тобто по 480,25 гривень з кожного.

Крім того, стягненню з Відповідачів в рівних частках підлягають і витрати на правничу допомогу, понесені Позивачем, - по 1027,54 гривень з кожного.

IV. Резолютивна частина

Керуючись статтями 322, 509, 525, 610, 612, 625 ЦК України, Законом України «Про житлово-комунальні послуги», Законом України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку», статтями 3, 4, 5, 12, 13, 76-81, 259, 263-265, 268 ЦПК України, суд вирішив:

1.Позов задовольнити частково.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Інкомсервіс» заборгованість за спожиті житлово-комунальні послуги за період з 01.04.2008 по 01.02.2019, а також штрафні санкції за прострочення їх оплати, в загальному розмірі 8444 гривень 64 коп.

Стягнути з ОСОБА_2 на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Інкомсервіс» заборгованість за спожиті житлово-комунальні послуги за період з 01.04.2008 по 01.02.2019, а також штрафні санкції за прострочення їх оплати, в загальному розмірі 8444 гривень 64 коп.

Стягнути з ОСОБА_3 на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Інкомсервіс» заборгованість за спожиті житлово-комунальні послуги за період з 01.04.2008 по 01.02.2019, а також штрафні санкції за прострочення їх оплати, в загальному розмірі 8444 гривень 64 коп.

Стягнути з ОСОБА_4 на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Інкомсервіс» заборгованість за спожиті житлово-комунальні послуги за період з 01.04.2008 по 01.02.2019, а також штрафні санкції за прострочення їх оплати, в загальному розмірі 8444 гривень 64 коп.

2.Стягнути з ОСОБА_1 на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Інкомсервіс» витрати пов`язані з розглядом справи в в загальному розмірі 1507 гривень 79 коп.

Стягнути з ОСОБА_2 на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Інкомсервіс» витрати пов`язані з розглядом справи в в загальному розмірі 1507 гривень 79 коп.

Стягнути з ОСОБА_3 на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Інкомсервіс» витрати пов`язані з розглядом справи в в загальному розмірі 1507 гривень 79 коп.

Стягнути з ОСОБА_4 на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Інкомсервіс» витрати пов`язані з розглядом справи в в загальному розмірі 1507 гривень 79 коп.

3. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом 30 днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

4. Позивач: Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Інкомсервіс», адреса: м. Київ, вул. Святослава Хороброго, 7; код ЄДРПОУ: 33343125;

Відповідач-1: ОСОБА_1 , місце проживання: адреса; АДРЕСА_3 ; РНОКПП: НОМЕР_1 ;

Відповідач-2: ОСОБА_2 , місце проживання: адреса; АДРЕСА_3 ; РНОКПП: НОМЕР_2 ;

Відповідач-3: ОСОБА_3 , місце проживання: адреса; АДРЕСА_3 ; РНОКПП: НОМЕР_3 ;

Відповідач-4: ОСОБА_4 , місце проживання: адреса; АДРЕСА_3 ; РНОКПП: НОМЕР_4 .

Суддя:

СудСолом'янський районний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення02.10.2023
Оприлюднено22.11.2023
Номер документу115027952
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із житлових відносин, з них про стягнення плати за користування житлом

Судовий реєстр по справі —760/9316/19

Постанова від 12.06.2024

Цивільне

Київський апеляційний суд

Яворський Микола Анатолійович

Ухвала від 31.05.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Крат Василь Іванович

Ухвала від 17.04.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Крат Василь Іванович

Ухвала від 07.03.2024

Цивільне

Київський апеляційний суд

Яворський Микола Анатолійович

Ухвала від 27.02.2024

Цивільне

Київський апеляційний суд

Яворський Микола Анатолійович

Ухвала від 31.01.2024

Цивільне

Київський апеляційний суд

Яворський Микола Анатолійович

Ухвала від 28.12.2023

Цивільне

Київський апеляційний суд

Яворський Микола Анатолійович

Ухвала від 28.12.2023

Цивільне

Київський апеляційний суд

Яворський Микола Анатолійович

Рішення від 02.10.2023

Цивільне

Солом'янський районний суд міста Києва

Коробенко С. В.

Рішення від 02.10.2023

Цивільне

Солом'янський районний суд міста Києва

Коробенко С. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні