ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ
майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,
e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ 03499916
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"14" листопада 2023 р. м. Житомир Справа № 906/1020/23
Господарський суд Житомирської області у складі: судді Машевської О.П.
за участю секретаря судового засідання: Звєрєвої С.Р.
за участю представників сторін:
від позивача: Наумчук Д.В., представник, дов. №08/15106 від 23.12.20
від відповідача: Бугайов Д.М., адвокат, ордер серії АМ №1068547 від 31.10.23
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу
за позовом Акціонерного товариства "Житомиробленерго"
до Коростенської міської організації Товариства Червоного Хреста України
про стягнення 60978,24 грн
Процесуальні дії по справі.
Відповідно до ухвали суду від 02.08.23р. справу за позовом Акціонерного товариства "Житомиробленерго" до відповідача Коростенської міської організації Товариства Червоного Хреста України про стягнення 60 978, 24грн відкрито за правилами спрощеного позовного провадження, перше підготовче засідання призначено на 19.09.23р. о 10:00.
Ухвалою суду від 19.09.23р. відкладено розгляд справи по суті на 05.10.23р. о 11:00.
Відповідно до ухвали суду від 05.10.23р. повідомлено відповідача про оголошену у судовому засіданні перерву до 02.11.23р. о 14:30, одночасно суд зобов`язав позивача письмове пояснення щодо обґрунтованості здійсненого розрахунку як в частині періоду нарахування за 226 днів, так і в частині застосованого у розрахунку показника годин роботи відповідача - 10 годин 6 днів на тиждень відповідно до п. 8.4.8 Правил роздрібного ринку електричної енергії .
Ухвалою суду від 02.11.23р. оголошено перерву у судовому засіданні до 14.11.23р. о 10:00.
В судовому засіданні 14.11.23р. оголошено вступну та резолютивну частину рішення про часткове задоволення позову.
Виклад позицій учасників судового процесу, заяви, клопотання.
Позивач Акціонерне товариство "Житомиробленерго" звернувся до господарського суду з позовом до відповідача Коростенської міської організації Товариства Червоного Хреста України про стягнення 60978,24грн вартості необлікованої електричної енергії (надалі за текстом - Позивач, Відповідач).
В обґрунтування підстав поданого позову позивач посилається на те, що 23.02.21р. відповідним персоналом АТ "Житомиробленерго" в присутності керівника Коростенської міської організації Товариства Червоного Хреста України Шкуратової Л.М. (особа, яка допустила на об`єкт), під час проведення огляду за адресою: м. Коростень, вул. Ольгинська, 9, виявлено порушення п.п. 3 п. 8.4.2 "Правил роздрібного ринку електричної енергії", інші дії споживача, а саме незабезпечення функціонування власного розрахункового засобу вимірювальної техніки обсягу електричної енергії відповідно до вимог нормативно-технічних документів та паспортних даних заводу виробника відповідного засобу комерційного обліку шляхом встановлення пристрою на прилад обліку, що блокує його роботу, при включенні даного пристрою електролічильник не враховує спожиту електричну енергію. Працівниками АТ "Житомиробленерго" в присутності Шкуратової Л.М., було розпочато оформлення Акту про порушення ПРРЕЕ №01101-21 та після закінчення оформлення якого керівнику Відповідача було вручено другий примірник Акту про порушення ПРРЕЕ №01101-21 від 23 лютого 2021 року про що було зроблено відповідний запис, а у графі "зауваження до складеного акту" зазначила "що даний прилад придбала в Інтернеті на OLX 28.01.2021 року для залякування щурів".
У позовній заяві Позивач доводить, що 24.03.21р. в присутності керівника Відповідача у відповідності до вимог ПРРЕЕ, комісія з Коростенського РЕМ з розгляду Актів про порушення ПРРЕЕ розглянула Акт №01101-21 від 23 лютого 2021 року та прийшла до спільного рішення: акт про порушення складено з дотриманням вимог ПРРЕЕ та визнано правомірним, а споживача причетним до порушення, провести нарахування у відповідності до вимог п. 8.4.10 Постанови №312 від 14.03.2018 року про затвердження ПРРЕЕ із змінами та доповненнями по дозволеній потужності, режим роботи 10 годин, 6 днів на тиждень з дати останньої техперевірки вузла обліку електричної енергії.
Як доводить Позивач, 24.03.21р. керівником Відповідача, факт застосування пристрою для блокування електролічильника визнала, від проведення експертизи відмовилась, про що подала відповідну заяву в Коростенський РЕМ.
В результаті проведених нарахувань, сума не облікованої електричної енергії склала 42 175, 09 грн., 24.03.21р. керівник Відповідача отримала претензію №426 від 24.03.21р., розрахунок по акту №010101-21 від 23.02.21р., розрахунок на відшкодування завданих збитків №2752 від 24.03.21р., протокол засідання комісії з розгляду актів порушення ПРРЕЕ №2/03-21 від 24.03.21р.
Позивач доводить, що 16.07.21р. відповідним персоналом АТ "Житомиробленерго" в присутності керівника Відповідача Шкуратової Л.М. (особа, яка допустила), під час проведення огляду за адресою: м. Коростень, вул. Ольгинська, 9 виявлено порушення п.п. 2 п. 8.4.2. "Правил роздрібного ринку електричної енергії", відсутність пломби з відбитками тавра оператора системи розподілу встановленої на щиту КДЕ на фасаді будівлі та вказаної в акті про пломбування №259052 від 24.02.21р. рег. №337.
У позові Позивач вказує, що працівниками АТ "Житомиробленерго" в присутності керівника Відповідача Шкуратової Л.М. було розпочато оформлено Акту про порушення ПРРЕЕ №000099 20. Після закінчення оформлення вищезазначене Акту про порушення ПРРЕЕ керівнику Відповідача було вручено другий примірник вказаного Акту, про що зроблений відповідний запис, однак керівник Відповідача в графі "зауваження до складеного акта" зазначила про те, що своєї вини не визнає, до лічильника є вільний доступ інших осіб.
Позивач доводить, що 18.08.21р. у присутності керівника Відповідача у відповідності до вимог ПРРЕЕ, комісія Коростенського РЕМ з розгляду актів про порушення ПРРЕЕ, розглянула Акт №000099 20 від 16.07.21р. та прийшла до спільного рішення: акт про порушення №000099 20 від 16.07.21р. складено з дотриманням вимог ПРРЕЕ та визнано правомірним, а споживача причетним до порушення, провести нарахування у відповідності до вимог п. 8.4.10 Постанови №312 від 14.03.2018 року про затвердження ПРРЕЕ із змінами та доповненнями по дозволеній потужності, режим роботи 10 годин, 6 днів на тиждень з дати останньої техперевірки вузла обліку електричної енергії.
У позові Позивач зазначає, що в результаті проведених нарахувань, сума не облікованої електричної енергії складає 18803,15грн, 18.08.21р. керівник Відповідача отримала: претензію №700/8156 від 18.08.221р., розрахунок по акту №000099-21 від 16.07.21р., розрахунок на відшкодування завданих збитків №7397 від 18.08.21р., протокол засідання комісії з розгляду актів порушення ПРРЕЕ №1/08-21 від 18.08.21р.
Відповідач у відзиві на позов заперечує позовні вимоги в повному обсязі та доводить, що зі змісту Акту про порушення №01101-212 від 23.02.21р. вбачається, що пломби, та індикатори впливу постійного (змінного) магнітного та електричного полів, які були встановлені на розрахунковому засобі обліку позивача під час перевірки не порушені, факту їх зриву або знаходження у неналежному стані не встановлені. Доводить, що зі змісту вказаного Акту не вбачається факт наведення працівниками Коростенського РЕМ при описі змісту порушення відповідного пункту ПРРЕЕ, а саме п. 8.2.4 Правил з конкретизацією порушення, не вказано, що дії споживача призвели до зміни показів засобів вимірювальної техніки.
Відповідач, посилаючись на п.п. 5.2.19-5.2.21, 5.2.26 Кодексу комерційного обліку електричної енергії, затвердженого Постановою НКРЕКП 14.03.2018 №311, зазначає, що вузол обліку вважається введеним в експлуатацію з дати підписання сторонами акта введення у промислову експлуатацію. Доводить, що згідно Акту про пломбування №035093 від 15.06.2017 року в адмінприміщенні Відповідача встановлено лічильник НІК 2301АП2В, заводський номер 8518543, вказаний акт підписано Шкуратовою Л.М., а в Акті про пломбування №250324-20 рег. 708 від 04.06.2020 в графі "На відповідальне зберігання цілісні та неушкоджені розрахункові засоби обліку та пломби (індикатори), що перелічені вище в кількості __шт. прийняв споживач (уповноважена особа)" значиться директор Борушевська О.А., яка працювала в Будинку милосердя Червового Хреста (код ЄДРПОУ 30912891) та яке припинило свою діяльність 14.10.2008 року.
У відзиві Відповідач зазначає, що акт про пломбування №250324-20 рег. №708 від 04.06.2020 року підписано не уповноваженою особою споживача, а тому не міг бути доказом при розгляді акту про порушення ПРРЕЕ. Доводить, що у додатку №1 до протоколу засідання комісії з розгляду Актів про порушення ПРРЕЕ №2/03-21 від 24.03.2021, період розрахунку з 05.06.2020, остання техперевірка 04.06.2020, Акт ТО №708, тому, на думку Відповідача, вважає безпідставним посилання в протоколі на Акт про пломбування №250324-20 рег. №708 від 04.06.2020.
Відповідач, посилаючись на п. 8.4.4 ПРРЕЕ зазначає, що факт пошкодження пломб та/або індикаторів, та/або засобів вимірювальної техніки, факт втручання споживача в роботу засобів вимірювальної техніки, крім випадків спрацювання індикаторів (фіксації індикаторами впливу фізичних полів), має бути підтверджений експертизою, проведеною спеціалізованою організацією (підприємством), яка має право на її проведення відповідно до законодавства. До отримання оператором системи результатів експертизи положення цієї глави не застосовуються для визначення обсягу та вартості не облікованої електричної енергії, за винятком випадків, передбачених цим пунктом. Однак, Відповідач зазначає, що експертиза не проводилася для підтвердження факту втручання споживача в роботу засобу вимірювальної техніки. Доводить, що розрахунок вартості не облікованої електричної енергії проведено за 9 (дев`ять) місяців в порушення підп. 1 п. 8.4.8 ПРРЕЕ.
Відповідач звертає увагу на те, що до Акту про порушення №01101-21 від 23.02.21р. в якості додатку вказано відео фіксація порушення, однак в Протоколі засідання комісії з розгляду актів про порушення ПРРЕЕ №02/03-21 від 24.03.2021 року не зазначено про дослідження вини споживача.
Відповідач щодо Акту про порушення №000099-20 від 16.07.2021 року зазначає, що з його змісту вбачається, що інші пломби та індикатори дії впливу постійного (змінного) магнітного та електричного полів, які були встановлені на розрахунковому засобі обліку під час перевірки не порушені, факту їх зриву або знаходження у неналежному стані не встановлено.
Відповідач у відзиві доводить, що у Акті про порушення №000099-20 від 16.07.2021 року зроблено зауваження про те, що 15.07.2021 року о 20:30 приїхали 3 (три) службові особи представники РЕМ та зняли пломбу у зв`язку з чим 16.07.21р. о 09:45 було здійснено повідомлення на "гарячу лінію" АТ "Житомиробленерго" за вх. №42986672 про зривання пломби. В подальшому, об 11:37 прибули працівники Позивача та склали акт про порушення.
Відповідач, посилаючись на п.п. 14 п. 1.2.1. Кодексу комерційного обліку електричної енергії доводить, що даний пункт застосовується у разі відсутності пломби з відбитком тавра оператора системи, що встановлено на самому електролічильнику чи на вузлі обліку електричної енергії, тому, на думку Відповідача, щит КДЕ не входить до вузла обліку електричної енергії та не є засобом вимірювальної техніки. Доводить, що своєчасно повідомлено до проведення перевірки оператора системи про пошкодження пломби, будь-яких втручань в роботу лічильника не було, тому Комісією неправомірно застосовано п.п. 2 п. 8.4.2. ПРРЕЕ та безпідставно нараховано 18 803, 15 грн.
Позивач у відповіді на відзив доводить, що 24.03.21р. на Комісії Коростенського РЕМ з розгляду Актів про порушення ПРРЕЕ керівником Відповідача Шкуратовою Л.М. визнано факт застосування пристрою для блокування електролічильника, від проведення експертизи відмовилася, про що подано відповідну заяву Коростенському РЕМ. Зазначає, що у Акті по порушення ПРРЕЕ, який підписав Відповідач, зазначена схема електроживлення споживача з параметрами вузла обліку електроустановки, лінії електропередачі та ТП. В свою чергу, відео фіксація, про яку зазначає Відповідач, є додатком до акту, крім того, до акту додано сейф пакет з вилученим електролічильником та прилад для його зупинки, які є доказом та юридичним фактом. Додатково звернув увагу на те, що визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачем ПРРЕЕ, здійснено відповідно до п. 8.4.1. Правил ПРРЕЕ.
Позивач доводить, що 16.07.21р. відповідним персоналом АТ "Житомиробленерго" за участю керівника Відповідача під час огляду виявлено порушення п.п.2 п. 8.4.2. ПРРЕЕ, відсутність пломби з відбитками тавра оператора системи розподілу встановленого на щиту КДЕ на фасаді будівлі та вказаної в акті пломбування №259052 від 24.02.2021 рег. №337. Звертає увагу на те, що керівник Відповідача в Акті про порушення ПРРЕЕ від 16.07.21р. в графі "Зауваження до складеного акту" вказала про відсутність своєї вини, оскільки до лічильника є вільний доступ інших осіб. 18.08.21р. на засіданні Комісії Коростенського РЕМ з розгляду Актів про порушення ПРРЕЕ за наслідками розгляду Акту про порушення ПРРЕЕ №000099-20 від 16.07.21р. було вирішено здійснити нарахування у відповідності до вимог п. 8.4.10 ПРРЕЕ по дозволеній потужності, режим роботи 10 годин, 6 днів на тиждень з дати останньої техперевірки вузла обліку електричної енергії.
Позивач у відповіді на відзив доводить, що від Відповідач письмових заяв до оператора системи розподілу щодо пошкодження пломб до проведення перевірки не надходило.
Позивач у своїх поясненнях від 24.10.23р. зазначив про те, що в розрахунку до Акту про порушення ПРРЕЕ №01101-21 від 23.02.21р. в частині періоду нарахування кількості днів (216 днів) застосовано норму п.п. 3 п. 8.4.8 ПРРЕЕ, а саме вчинення інші дії, що призвели до споживання не облікованої електричної енергії, виявити які представники оператора системи під час проведення контрольного огляду засобу комерційного обліку не мали можливості, або встановив пристрій, що занижує покази лічильника електричної енергії (з використання фазо зсувного трансформатора, постійних магнітів (у разі встановлення на/в лічильник індикаторів), пристрою випромінювання електромагнітних полів тощо), з дня останньої технічної перевірки, тобто з 04.06.2020 року (акт про пломбування та технічну перевірку вузла обліку електричної енергії рег. №708 від 04.06.20р.) Зазначає, що в частині застосованого розрахунку показника годин роботи Відповідача - 10 годин 6 днів на тиждень, слугував лист Відповідача (вх. №4879 від 02.11.11р.) щодо зміни режиму роботи з 08:00 год до 18:00 год, 6 днів на тиждень, вказаний лист внесений в програмне забезпечення PromCalk за договором споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії №389 від 28.12.18р.
В свою чергу, в розрахунку до Акту про порушення ПРРЕЕ №000099 -20 від 16.07.21р. в частині періоду нарахування кількості днів (114 днів) застосовано норму п.п. 1 п. 8.4.8 ПРРЕЕ, а саме у разі виявлення у споживача порушень, зазначених у підпунктах 1-3 (у частині пошкодження засобів вимірювальної техніки та/або пломб) або у пункті 4 пункту 8.4.2. цієї глави, - з дня останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку або технічної перевірки (якщо технічну перевірку було проведено після останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку) до дня виявлення порушення, але не більше загальної кількості робочих днів у шести календарних місяцях, що передували дню виявлення порушення, тобто з останнього дня проведення технічної перевірки від 24.02.21р. (Акту про пломбування та технічну перевірку вузла обліку електричної енергії рег. №337 від 24.02.21р.). Доводить, що в частині застосованого розрахунку показника годин роботи Відповідача - 10 годин 6 днів на тиждень також слугував лист Відповідача (вх. №4879 від 02.11.11р.).
Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.
1. 28.12.2018 року між АТ "Житомиробленерго" (Позивач, Оператор системи) та Коростенською міською організацією товариства Червоного хреста України (Відповідач, Споживач) був укладений Договір №389 споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії (надалі за текстом - Договір №389).
Договір є публічним договором, який встановлює порядок та умови розподілу (передачі) електричної енергії споживачу як послуги Оператора системи. Договір укладається сторонами з урахуванням статтей 633, 634, 641, 642 ЦК України шляхом приєднання споживача до умов цього договору згідно з заявою-приєднанням, що є додатком 1 до Договору.
За умовами п. 1.2. Договору №389 визначено, що умови Договору розроблені відповідно до Закону України "Про ринок електричної енергії" та Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕЕКП від 14.03.2018 №312 (далі - ПРРЕЕ), та є однаковими для всіх споживачів.
У п. 2.1. Договору №389 сторони домовилися про те, що оператор системи надає споживачу послуги з розподілу (передачі) електричної енергії параметри якості якої відповідають показникам, визначеним Кодексом системи передачі, затвердженого постановою НКРЕКП від 14.03.2018 №309, та Кодексу системи розподілу, затвердженого постановою НКРЕКП від 14.03.2018 №310, за об`єктом, технічні параметри якого фіксуються в Паспорті точки розподілу за об`єктом споживача, який є Додатком 2 до цього Договолру, та в особовому рахунку споживача, облікових базах даних Оператора системи.
Відомості про засіб (засоби) вимірювання обсягу електричної енергії, що використовується на об`єкті (об`єктах) споживача, зазначаються разом із енергктичними ідентифікаційними кодами (ЕІС кодами) в додатку 3.1 до цього Договору (п. 2.2. Договору №389).
Облік (у тому числі приладовий) електричної енергії, що передається Оператором системи розподілу та споживається Споживачем на межі балансової належності об`єкта споживача, здійснюється відповідно до вимог Кодексу комерційного обліку електричної енергії, затвердженого постановою НКРЕКП від 14.03.2018 №311 (далі - Кодекс комерційного обліку) та з урахуванням вимог цього Договору. За розрахункову одиницю розподіленого та спожитого обсягу електричної енергії береться одна кіловат година (кВт год) (п. 3.1. Договору №389).
Ціною цього Договору є вартість послуг з розподілу (передачі) електричної енергії на об`єкт (об`єкти) споживача зазначає у в Паспорті точки (точок) розподілу за об`єктом споживача (п. 5.1. Договору №389).
Оплата послуг з розподілу (передачі) електричної енергії за цим Договолром здійснюється на поточний рахунок оператора (п. 5.2. Договору №389).
У підп. 2 п. 6.2. Договору №389 споживач зобов`язався, серед іншого, забезпечити належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх внутрішніх електромереж, електроустановок та електроприладів.
Відповідно до п. 8.6. Договору №389 визначено, що у разі порушення розрахункового обліку з вини споживача споживач сплачує Оператору системи вартість недоврахованої електроенергії, виходячи із приєднаної потужності струмоприймачів та кількості годин їх використання. Вартість недоврахованої електроенергії визначається за ціною закупівлі електричної енергії Оператором системи на втрати електричної енергії в мережах у відповідному розрахунковому періоді.
За умовами п. 8.9. Договору №389 визначено, що у разі виявлення однією із сторін порушень умов Договору іншою стороною, за які законодавством передбачене застосування санкцій чи які тягнуть за собою збитки, недотриману продукцію або вигоду тощо, на місці оформлюється двосторонній акт порушень. Акт складається у присутності представників обох сторін у двох примірниках. Сторона, дії або бездіяльність якої стала причиною складання акта, має право внести до акта свої зауваження.
Сторона, яка виявила порушення своїх прав, зобов`язання попередити іншу сторону про необхідність складення акта. Сторона, яка здійснила таке порушення, не може без поважних причин відмовитись від складання та підписання відповідного акту.
У разі відмови сторони, що здійснила порушення, від підписання акта, в акті робиться запис про відмову. Якщо акт на місці складення підписали не менше 3 уповноважених представників сторони, що складала акт, такий акт вважається дійсним.
У п. 11.1. Договору №389 визначено, що цей Договір набирає чинності з дня приєднання споживача до умов цього договору і діє протягом 1 року, якщо інший термін не зазначено в заяві приєднання. Договір вважається продовженим на кожен наступний рік, якщо за місяць до закінчення терміну дії Договору жодною із сторін не буде заявлено про припинення його дії або перегляд його умов. Договір може бути розірвано і в інший термін за ініціативою будь-якої із сторін у порядку, визначеному законодавством України.
Договір №389 та всі додатки до нього підписані сторонами, скріплені печатками сторін.
2. 04.06.20р. за рег. №708 Позивачем було складено Акт №250324-20 про пломбування та технічну перевірку вузла обліку електричної енергії Відповідача, за договором 08-0389, назва точки обліку - Міському Червоному Хресту, адреса точки обліку м. Коростень, вул. Ольгинська, буд. 9. Місце встановлення вузла обліку електричної енергії - РШ 0,4 кВ в приміщенні, точка приєднання до мереж РУ- 0,4 кВ 3 ГП-3, дозволена потужність - 10 кВт. Зазначено, що на відповідальне зберігання цілісні та неушкоджені розрахункові засоби обліку та пломби (індикатори) прийняв споживач директор Борушевська О.А. (підпис).
3. 24.02.21р. за рег. №337 Позивач було складено Акт №259052-20 про пломбування та технічну перевірку вузла обліку електричної енергії Відповідача за договором 08-0389 за адресою м. Коростень, вул. Ольгинська, буд. 9. Зазначено, що на відповідальне зберігання цілісні та неушкоджені розрахункові засоби обліку та пломби 9індикатори) прийняв споживач голова КМО ТЧХ Шкуратова Л.М. (підпис).
4. 23.02.21р. о 19:00 представниками Позивача у складі: Баліцького В.А. (старший інспектор, посв. №764), Костенком Р.А. (старший інспектор, посв. №655), Грень В.П. (старший інспектор, посв. №761) за участю споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача): представник споживача Шкуратова Л.М., характеристика об`єкта Коростенська міська організація товариства Червоного Хреста України, м. Коростень, вул. Ольгинська, 9 було виявлено порушення обліку електричної енергії, а саме: інші дії п.п. 3 п. 8.4.2. Правил роздрібного ринку електричної енергії , інші дії споживача, а саме незабезпечення функціонування власного розрахункового засобу вимірювальної техніки обсягу електричної енергії відповідно до вимог нормативно-технічних документів та паспортних даних заводу виробника відповідного засобу комерційного обліку шляхом встановлення пристрою на прилад обліку, що блокує його роботу, при включенні даного пристрою електролічильник не враховує спожиту електричну енергію.
У п. 1 до Акту про порушення ПРРЕЕ №01101-21 від 23.02.21р. вказано відомості про засоби вимірювання електричної енергії споживача на дату складання акта про порушення, а саме: 1) заводський номер: 8518543; 2) Тип НІК 2301 АП2В; 3) покази: 011548; 4) трансформатори струму: -; 5) трансформатори напруги -; 6) дата повірки: I-17; 7) номінальний струм 5-100; 8) місце встановлення: РШ -0,4кВ; 9) позначення на схемі місця встановлення: т.W.
У п. 3 вказаного Акту зазначено, що місце, кількість та тавро установлених пломб (індикаторів) згідно з актом про пломбування та/або актом про збереження пломб, їх стан: зах. С58865132, оператора системи: кл. кр. С58865131, вх.конс.37355304 не пошкоджені; НІК 117123 не пошкоджена, про повірку засобу вимірювання I-17 не пошкоджена, індикаторів дії впливу постійного (змінного) магнітного або електричного полів: М13747636, М13747367 не пошкоджені.
У п. 3 вказаного Акту визначені відомості про комутаційні апарати та/або запобіжники, задіяні у схемі електроживлення споживача: тип комунікаційного апарату та/або запобіжника - рубильник, місце встановлення - РЩ-0,4 кВ, позначення на схемі місця встановлення - т. Q, опломбування оператора системи (так/ні) - так, струм спрацювання, А - 100.
У п. 5 вказаного Акту зазначено про те, що представник споживача не надав паспортні дані на встановлене електричне обладнання, не допустив для складання переліку встановленого електричного обладнання та відмовився ввімкнути електричне обладнання на повну потужність для проведення замірів. Дозволена потужність споживання відповідно до умов Договору 10 кВт.
У п. 10 вказаного Акту визначено перелік вилучених та укладених у пакет засобів вимірювання електричної енергії, пломб та/або інших технічних засобів: електролічильник з приладом для його зупинки. Пакет опломбований пломбою №UA00064314 та вилучений представниками оператора системи. Акт про пломбування від 23.02.21р. №01101-21. Зазначено, що комісія оператора системи з розгляду акта про порушення буде проводити засідання 24.03.21р. о 10 год.
У графі "Зауваження до складеного акта" Відповідач зазначив про те, даний пристрій придбали в Інтернеті на ОLX 28.01.21р. для відлякування щурів (підпис Відповідача).
До акта про порушення додається: 1) відео фіксація порушення; 2) сейф пакет з вилученим лічильником та пристроєм для його зупинки.
У додаткових відомостях Акту зазначено, що другий примірник даного акту вручено представнику споживача Шкуратовій Л.М. для передачі керівництву.
5. 24.03.21р. на засіданні Комісії з розгляду актів про порушення ПРРЕЕ, оформленого Протоколом №2/03-21, у присутності голови Відповідача Шкуратової Л.М. було розглянуто Акт про порушення ПРРЕЕ №01101-21 від 23.02.21р. за наслідками якого визнано, що Акт про порушення №01101-21 від 23.02.21р. складено з дотриманням вимог ПРРЕЕ, Методики та визнано правомірним, а споживача причетним до порушення; зміст прийнятого рішення: розрахунок до акту здійснити у відповідності до вимог п. 8.4.10 ПРРЕЕ по дозволеній потужності, режим роботи 10 годин 6 днів на тиждень, з дати останньої техперевірки вузла обліку електричної енергії ; заходи щодо усунення порушення або необхідної дії споживача: не порушувати ПРРЕЕ. Обсяг і вартість, не облікованої електричної енергії, складає 11941 кВт год на суму 42 175, 09 грн згідно розрахунку, який додається.
6. 24.03.21р. керівник Відповідача Шкуратова Л.М. подала начальнику Коростенського РЕМ заяву в якій визнала факт застосування пристрою для блокування електролічильника виявленого 23.02.21р. та зафіксованого в Акті про порушення ПРРЕЕ №01101-21, одночасно повідомила про визнання та відмовляється від експертизи.
7. Комісія з розгляду актів про порушення ПРРЕЕ здійснила розрахунок до Акту про порушення ПРЕЕ №01101-21 від 23.02.21р. таким чином: період розрахунку з 05.06.20р., остання техперевірка 04.06.2020 року., Акт ТО №708, договір №08-0389, згідно п. 8.4 ПРРЕЕ п.п. 8.4.10 Wдоб=Р*tдоб*Кв, Рдозв.=10кВт, tдоб=10 год 6 днів на тиждень, Кв=0,6, Wдоб=10*0,6=60кВт/год, а саме:
1) 2020 рік; місяць -6; дні - 20; Wдоб - 60; кВт/год - 1200; по лічильнику - 56; різниця - 1144; середня ціна купівлі, грн. - 1,441002; тариф розподіл, грн. - 0,90380; тариф передача, грн. - 0,15540; загальний тариф, грн. - 2,500202; сума - 2860, 22 грн;
2) 2020 рік, місяць -7; дні -27; Wдоб- 60; кВт/год - 1620; по лічильнику - 76; різниця - 1544; середня ціна купівлі, грн. - 1,445930; тариф, розподіл, грн. - 0,90380; тариф передача, грн. - 0,15540; загальний тариф, грн. - 2,505130; сума - 3867, 92 грн;
3) 2020 рік, місяць -8; дні -25; Wдоб- 60; кВт/год - 1500; по лічильнику - 66; різниця - 1434; середня ціна купівлі, грн. - 1,581310; тариф, розподіл, грн. - 0,89342; тариф передача, грн. - 0,24023; загальний тариф, грн. - 2,714960; сума - 3893,25 грн;
4) 2020 рік місяць -9; дні -26; Wдоб- 60; кВт/год - 1560; по лічильнику - 62; різниця - 1498; середня ціна купівлі, грн. - 1,884300; тариф, розподіл, грн. - 0,89342; тариф передача, грн. - 0,24023; загальний тариф, грн. - 3,017950; сума - 4520,88 грн;
5) 2020 рік місяць -10; дні -25; Wдоб- 60; кВт/год - 1500; по лічильнику - 64; різниця - 1436; середня ціна купівлі, грн. - 1,756970; тариф, розподіл, грн. - 0,89342; тариф передача, грн. - 0,24023; загальний тариф, грн. - 2,890620; сума - 4150,93 грн;
6) 2020 рік місяць -11; дні -25; Wдоб- 60; кВт/год - 1500; по лічильнику - 150; різниця - 1350; середня ціна купівлі, грн. - 1,864820; тариф, розподіл, грн. - 0,89342; тариф передача, грн. - 0,24023; загальний тариф, грн. - 2,998470; сума - 4047, 93 грн;
7) 2020 рік місяць -12; дні -26; Wдоб- 60; кВт/год - 1560; по лічильнику - 150; різниця - 1410; середня ціна купівлі, грн. - 2,080670; тариф, розподіл, грн. - 0,89342; тариф передача, грн. - 0,312276; загальний тариф, грн. - 3,286850; сума - 4634,45 грн;
8) 2021 рік місяць -1; дні -23; Wдоб- 60; кВт/год - 1380; по лічильнику - 96; різниця - 1284; середня ціна купівлі, грн. - 1,914863; тариф, розподіл, грн. - 1,18801; тариф передача, грн. - 0,29393; загальний тариф, грн. - 3,396803; сума - 4361,49 грн;
9) 2021 рік місяць -2; дні -19; Wдоб- 60; кВт/год - 1140; по лічильнику - 299; різниця - 841; середня ціна купівлі, грн. - 1,857950; тариф, розподіл, грн. - 1,18801; тариф передача, грн. - 0,29393; загальний тариф, грн. - 3,339890; сума - 2808,84 грн;
Загалом 35145, 91 грн, ПДВ 7029, 18 грн, загальна сума, разом з ПДВ складає 42 175, 09 грн.
8. 24.03.21р. за №426 Позивач надіслав Відповідачу претензію з вимогою про сплату 42 175, 09 грн вартості не облікованої електричної енергії.
9. 25.03.21р. за №441 Позивач повторно надіслав претензію Відповідачу щодо сплати вартості не облікованої енергії за Актом про порушення ПРРЕЕ №01101-21 від 23.02.21р. на суму 42 175, 09 грн разом з рахунком на оплату за №2752 від 24.03.21р. за 03.21 по Акту за порушення ПРРЕЕ №01101-21 від 23.02.21р. на суму 42 175, 09 грн.
10. 07.04.21р. за №66 Відповідач надіслав заперечення на претензію від 24.03.21р. за №426 в якій не визнає нараховані Позивачем суму вартості не облікованої електричної енергії на суму 42 175, 09 грн.
11. 10.04.21р. за №567 у відповіді на заперечення Позивач вказав на відсутності правових підстав для перегляду Акту про порушення ПРРЕЕ №01101-21 від 23.02.21р.
12. 16.07.21р. о 11:37 представниками Позивача у складі: Логвинюка А.П. (провідного інженера, посв. №149), Дячка О.М. (юрисконсульта, посв. №73), Ганулінським С.П. ( інспектор, посв. №517), Грищенко О.А. (інспектор, посв. №151) за участю споживача голови Позивача Шкуратовою Л.М. на об`єкті Відповідача, за адресою м. Коростень, вул. Ольгинська, 9, було виявлено порушення п. 8.4.2 п.п. 2 ПРРЕЕ, а саме відсутність пломби з відбитком тавра ОСР встановленої на щиту КДЕ на фасаді будівлі та вказаної в акті пломбування №259052 від 24.02.21р. рег. №337.
У п. 1 Акту про порушення ПРРЕЕ №000099-20 від 16.07.21р. визначено про засоби вимірювання електричної енергії споживача на дату складання акта про порушення, а саме: заводський номер 1104164; тип НІК 2301 АП2В; покази 039256,0; трансформатори струму -; трансформатори напруги -; дата повірки I/21; номінальний струм 3/60; місце встановлення Щит КДЕ на фасаді; позначення на схемі місця встановлення Wah.
У п. 2 вказаного Акту визначено місце, кількість та тавро установлених пломб (індикаторів) згідно з актом про пломбування та/або актом про збереження пломб, їх стан: оператора системи: С63635871 не пошкоджені; С63635872 щит КДЕ відсутня, про повірку засобу вимірювання: I/21р. Не пошкоджена; індикаторів дії впливу постійного (змінного) магнітного або електричного полів: М11661139, М11661140 - не пошкоджені.
У п. 3 вказаного Акту зазначено тип комутаційного апарату та/або запобіжника - ВА 0,4; місце встановлення - Щит КДЕ, позначення на схемі місця встановлення - А; опломбування оператором системи (так/ні) пломба відсутня.
У п. 4 вказаного Акту визначено результати вимірів параметрів схеми електроживлення споживача на дату складання акта про порушення, ділянка схеми самовільного підключення від вихідних клем лічильника, точка вимірювання, зазначена у схемі електроживлення споживача - В, матеріал проводу (кабелю) AsXSn, переріз проводу (кабелю), мм.2 - 16, струм живлення, А -; до вхідних клем лічильника точка вимірювання, зазначена у схемі електроживлення споживача - А, матеріал проводу (кабелю) AsXSn, переріз проводу (кабелю) мм.2 - 16; струм споживання, А -. Тип засобу вимірювальної техніки - мікрометр МК25-1, інвентаризаційний номер - С -4180607, дата повірки - III кВ. 2020 рік.
У п. 5 вказаного Акту зазначено, що перелік струмоприймачів, приєднаних споживачем до електричної мережі та режим роботи: відсутня можливість встановити перелік обладнання та режим роботи. Дозволена потужність споживання відповідно до умов Договору 10 кВт.
У п. 10 Зазначеного Акту вказано про те, що Комісія оператора системи з розгляду складеного акту про порушення буде проводити засідання 18.08.21р. о 10:00.
У графі "Зауваження до складеного акту" Відповідач вказала на обставини зриву пломби на лічильнику 15.07.21р. о 20:30.
До Акту про порушення додано докази фото фіксації.
13. 18.08.21р. на засіданні Комісії з розгляду актів про порушення ПРРЕЕ, оформленого Протоколом №1/08-21 розглянула Акт про порушення ПРРЕ №000099-20 від 16.07.21р. , яким зафіксовано порушення п. 8.4.2. п.п. 2 ПРРЕЕ, а саме відсутність пломби з відбитком тавра ОСР встановленого на щиту КДЕ на фасаді будівлі та вказаної в акті про пломбування №259052 від 24.02.21р. рег. №337 за наслідками якого визнано, що Акт про порушення ПРРЕЕ №000099-20 від 16.07.21р. складено з дотриманням вимог ПРРЕЕ, Методики та визнано правомірним, а споживача причетним до порушення; зміст прийнятого рішення: розрахунок по акту здійснити у відповідності до вимог п. 8.4. 10 ПРРЕЕ по дозволеній потужності, режим роботи 10 годин 6 днів на тиждень, з дати останньої техперевірки вузла обліку електричної енергії.
14. Комісія з розгляду актів про порушення ПРРЕЕ здійснила розрахунок вартості не облікованої енергії за період з 25.02.21р., остання техперевірка 24.02.21р., Акт ТО №337, договір №08-0389, згідно п. 8.4.2 п.п. 8.4.10 ПРРЕЕ, Wдоб = Р*tдоб*Кв, Рдозв.=10 кВт, tдоб=10 год 6 днів на тиждень, Кв=06, Wдоб=10*10*0,6=60Квт/год , а саме:
1) 2021 рік; місяць 2; дні -3; Wдоб - 60; кВт/год - 180; по лічильнику - 0; різниця 180; середня ціна купівлі, грн. - 1,857950; тариф розподіл, грн. - 1,18801; тариф передачі, грн. - 0,29393; загальний тариф, грн. - 3,339890; сума 601,18;
2) 2021 рік; місяць 3; дні - 26; Wдоб - 60; кВт/год - 1560; по лічильнику - 414; різниця 1146; середня ціна купівлі, грн. - 1,830992; тариф розподіл, грн. - 1,18801; тариф передача, грн. - 0,29393; загальний тариф, грн. - 3,312932; сума 3796, 62 грн;
3) 2021 рік; місяць 4; дні - 26;Wдоб - 60; кВт/год - 1560; по лічильнику - 643; різниця 917; середня ціна купівлі, грн. - 1,647212; тариф розподіл, грн. - 1,18801; тариф передача, грн. - 0,29393; загальний тариф, грн. - 3,129152, сума 2869,43 грн;
4) 2021 рік; місяць 5; дні - 22; Wдоб-60; кВт/год - 1320; по лічильнику - 419; різниця 901;середня ціна купівлі, грн. - 1,243053; тариф розподіл, грн. - 1,18801; тариф передача, грн. - 0,29393; загальний тариф, грн. - 2,724993; сума 2455, 21 грн;
5) 2021 рік; місяць 6; дні - 24; Wдоб - 60; кВт/год - 1440; по лічильнику - 222; різниця 1218; середня ціна купівлі, грн. - 1,873044; тариф розподіл, грн. - 1,18801; тариф передача, грн. - 0,29393; загальний тариф, грн. - 3,354984, сума 4086,37 грн;
6) 2021 рік; місяць 7; дні - 13; Wдоб - 60; кВт/год - 780; по лічильнику - 307; різниця - 473; середня ціна купівлі, грн. - 2,451428; тариф розподіл, грн. - 1,18801; тариф передача, грн. - 0,29393; загальний тариф , грн. - 3,933368; сума 1960,48 грн.
Загалом на суму 15 669, 29 грн, сума ПДВ - 3133, 86 грн, загальна сума разом з ПДВ, 18 803, 15 грн.
15. 18.08.21р. за №700/8156 Позивач надіслав Відповідачу претензію разом з рахунком №7397 від 18.08.21 за 08.2021 по Акту про порушення ПРРЕЕ №000099-20 від 16.07.21р. на суму 18 803, 15 грн. про сплату коштів вартості не облікованої електричної енергії на суму 18 803, 15 грн.
16. Оскільки Відповідач в добровільному порядку не сплатив кошти вартості не облікованої електричної енергії на загальну суму 60 978, 24 грн, Позивач звернувся з позовом про примусове стягнення коштів вартості не облікованої електричної енергії на суму 60 978, 24 грн.
17. Позивачем до позовної заяви додано диск CD відео-фіксації порушення Відповідачем ПРРЕЕ.
Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.
1. Статтею 15 ЦК України передбачено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорення.
Кожна особа за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу має право звернутися до суду, який може захистити право або інтерес у один із способів, визначених ч. 1 ст. 16 ЦК України.
Стаття 526 ЦК України визгначено, що зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
У ч. 1 ст. 614 ЦК України визначено, що особа, яка порушила зобов`язання, несе відповідальність за наявності її вини (умислу або необережності), якщо інше не встановлено договором або законом.
Особа є невинуватою, якщо вона доведе, що вжила всіх залежних від неї заходів щодо належного виконання зобов`язання.
Відсутність своєї вини доводить особа, яка порушила зобов`язання (ч. 2 ст. 614 ЦК України).
Згідно ст. 626 ЦК України договором є домовленість сторін, спрямована на встановлення, зміну або припиненя цивільних прав та обов`язків.
Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства (ч. 1 ст. 628 ЦК України).
2. Частиною 1 ст. 275 ГК України визначено, що за договором енергопостачання енергопостачальне підприємство (енергопостачальник) відпускає електричну енергію, пару гарячу і перегріту воду (далі - енергію) споживачеві (абоненту), який зобов`язаний оплатити прийняту енергію та дотримуватися передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного обладнання, що ним використовується; окремим видом договору енергопостачання є договір постачання електричної енергії споживачу.
3. Особливості постачання електричної енергії споживачам та вимоги до договору про постачання електричної енергії споживачу встановлюється на підставі Закону України "Про ринок електричної енергії" від 13.04.2017 за №2019-VIII з подальшими змінами (надалі за текстом - Закон №2019-VIII).
Частиною 1 ст. 4 Закону №2019-VIII визначено, що учасники ринку електричної енергії провадять свою діяльність на ринку електричної енергії на договірних засадах. Для забезпечення функціонування ринку електричної енергії укладаються такі види договорів, зокрема, договір про надання послуг з розподілу (п. 7).
За умовами ст. 56 Закону №2019-VIII визначено, що постачання електричної енергії споживачам здійснюється електропостачальниками, які отримали відповідну ліцензію, за договором постачання електричної енергії споживачу. Договір постачання електричної енергії споживачу укладається між електропостачальником та споживачем та передбачає постачання всього обсягу фактичного споживання електричної енергії споживачем у певний період часу одним електропостачальником. Постачання електричної енергії споживачам здійснюється за вільними цінами. Постачання електричної енергії електропостачальниками здійснюється з дотриманням правил роздрібного ринку. Умови постачання електричної енергії, права та обов`язки електропостачальника і споживача визначаються договором постачання електричної енергії споживачу. Загальні положення та умови договору мають бути справедливими і прозорими, викладеними чітко і ясно, не містити процедурних перешкод, що ускладнюють здійснення прав споживача. Жодне положення договору постачання електричної енергії споживачу не має створювати обмежень права споживача на зміну електропостачальника. Крім того, договір не може містити положення, що накладають додаткові фінансові зобов`язання на споживача, який здійснює зазначене право. В іншому разі таке положення вважається недійсним з моменту укладення договору.
Частиною 3 ст. 58 вказаного Закону визначено, що споживач зобов`язаний:1) сплачувати за електричну енергію та надані йому послуги відповідно до укладених договорів; 2) надавати постачальникам послуг комерційного обліку, з якими він уклав договір, доступ до своїх електроустановок для здійснення монтажу, технічного обслуговування та зняття показників з приладів обліку споживання електричної енергії; 3) дотримуватися правил технічної експлуатації, правил безпеки під час експлуатації власних електроустановок, нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та умов укладених договорів; 4) врегулювати у порядку, визначеному кодексом систем розподілу, відносини щодо технічного забезпечення розподілу електричної енергії з оператором системи розподілу;5) надавати стороні, з якою укладено договір про постачання/купівлю-продаж електричної енергії, інформацію про сумарну номінальну потужність споживання електричної енергії своїх електроустановок, якщо технічна спроможність таких установок може забезпечити споживання в обсязі 600 ГВт·год на рік та вище.
Частиною 1 ст. 77 Закону №2019-VIII визначено, що учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом.
Порушеннями на ринку електричної енергії, серед іншого, є: крадіжка електричної енергії, самовільне підключення до об`єктів електроенергетики, споживання електричної енергії без приладів обліку; пошкодження приладів обліку, використання приладів обліку електричної енергії, неповірених або неатестованих в установленому порядку, тощо.
У відповідності до ч. 3 ст. 77 вказаного Закону визначено, що у разі скоєння правопорушення на ринку електричної енергії до відповідних учасників ринку можуть застосовуватися санкції у виді: 1) попередження про необхідність усунення порушень; 2) штрафу; 3) зупинення дії ліцензії; 4) анулювання ліцензії.
4. Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг затвердила постановою від 14.03.2018 № 312 Правила роздрібного ринку електричної енергії (надалі за текстом - ПРРЕЕ).
Ці Правила регулюють взаємовідносини, які виникають під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником (електропостачальниками) та споживачем (для власного споживання), а також їх взаємовідносини з іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії, визначеними цими Правилами.
Учасниками роздрібного ринку є: електропостачальники, оператор системи передачі, оператори систем розподілу, у тому числі оператори малих систем розподілу, споживачі, основні споживачі, субспоживачі, виробники електричної енергії, які підпадають під визначення розподіленої генерації, та інші учасники ринку, які надають послуги, пов`язані з постачанням електричної енергії споживачу з метою використання ним електричної енергії на власні потреби.
Ці Правила є обов`язковими для виконання усіма учасниками роздрібного ринку.
Згідно п. 2.3.4. ПРРЕЕ визначено, що відповідальність за збереження і цілісність засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені.
Відповідальним за експлуатацію та технічний стан засобів (вузлів) вимірювальної техніки є їх власник.
У п. 5.5.5. п. 5 ПРРЕЕ визначено обов`язки споживача електричної енергії, зокрема, споживач зобов`язаний: дотримуватися правил технічної експлуатації, правил безпеки під час експлуатації власних електроустановок, нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та умов укладених договорів (п. 5); забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх електроустановок та електроприладів згідно з вимогами нормативно-технічних документів та нормативно-правових актів України (п. 6); забезпечувати збереження і цілісність установлених на його території та/або об`єкті (у його приміщенні) розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування (п. 8); своєчасно вживати відповідних заходів для усунення виявлених порушень (п. 19).
Згідно п. 8.2.4. ПРРЕЕ визначено, що у разі виявлення представниками оператора системи пошкоджень чи зриву пломб та/або індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів вимірювальної техніки, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів вимірювальної техніки з метою зміни їх показів, самовільних підключень до електричних мереж розрахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до порядку, визначеного главою 8.4 цього розділу.
У п. 8.2.5. ПРРЕЕ зазначено, що у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів безоблікового споживання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи), оформлюється акт про порушення згідно з формою, наведеною в додатку 8 до цих Правил.
Акт про порушення складається представниками оператора системи, які мають таке право згідно з посадовою інструкцією, пройшли відповідне навчання та інструктаж, після пред`явлення ними службових посвідчень.
В акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил та всі необхідні для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії параметри, що характеризують електроустановку споживача, схему підключення електроустановки споживача та її графічне зображення із зазначенням: меж балансової належності; перерізів та матеріалу всіх проводів (кабелів), наявних у схемі підключення; номінальної сили струму спрацювання комутаційних апаратів, задіяних у схемі підключення;фазування лічильника на дату оформлення акта про порушення.
Споживачі, представники оператора системи, інші особи, присутні при перевірці, під час здійснення перевірки електроустановок мають право здійснювати фото- та відеозйомку для фіксації виявлених порушень та/або відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення, про що зазначається в акті про порушення.
В акті про порушення заповнюються всі графи та рядки без пропусків. Виправлення чи підчищення не допускаються. Текст повинен бути однозначним, без можливості подвійного тлумачення.
В акті зазначаються заходи, яких було вжито або яких необхідно вжити для усунення допущених порушень.
Акт про порушення складається у двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві.
Акт про порушення підписується представником (представниками) оператора системи, який (які) брали участь у перевірці, та споживачем (представником споживача) або іншою особою, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи).
У разі відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписати акт про порушення в ньому робиться запис про відмову. У цьому разі акт про порушення вважається дійсним, якщо його підписали більше одного уповноваженого представника оператора системи та незаінтересована особа (представник житлово-експлуатаційної організації, балансоутримувача або управителя будинку, виборна особа будинкового, вуличного, квартального чи іншого органу самоорганізації населення або представник органу місцевого самоврядування, інший споживач тощо) за умови посвідчення цієї особи або більше одного уповноваженого представника оператора системи, а відмова споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення підтверджується відеозйомкою.
До акта про порушення сторонами можуть бути додані пояснення, зауваження та докази, перелік яких (за наявності) зазначається в цьому акті.
Представники оператора системи перед складанням акта про порушення зобов`язані повідомити споживача про його право внести пояснення та зауваження до акта, викласти мотиви своєї відмови від його підписання або підписати його без зауважень.
У п. 8.2.6. ПРРЕЕ визначено, що на підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків.
Комісія з розгляду актів про порушення створюється оператором системи і має складатися не менше ніж з 3 уповноважених представників оператора системи.
Споживач має право бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення.
Акт про порушення, не розглянутий у визначеному цими Правилами порядку протягом 60 календарних днів від дня його складення, вважається недійсним та підлягає скасуванню (крім випадків необхідності проведення експертизи пломб, індикаторів та/або засобу вимірювальної техніки електричної енергії для встановлення факту порушення). Якщо для розгляду акта про порушення необхідні результати експертного дослідження, зазначений термін розгляду відраховується з дати їх отримання оператором системи від експертної установи.
Комісія з розгляду актів про порушення може повторно розглянути акт про порушення в порядку, встановленому цими Правилами, на підставі звернення споживача, на вимогу Регулятора, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, або за рішенням суду. За рішенням оператора системи у зв`язку з отриманням результатів експертизи чи інших даних, які не були відомі на момент ухвалення рішення комісією, але мають суттєве значення, рішення комісії може бути переглянуте у порядку, встановленому цими Правилами, протягом 1 року, починаючи з дня, наступного за днем його прийняття.
Рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу.
У разі причетності споживача до порушення цих Правил у протоколі зазначаються відомості щодо обсягу та вартості необлікованої електричної енергії. В такому разі разом з протоколом споживачу надаються розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії з посиланням на відповідні пункти глави 8.4 цього розділу та розрахункові документи для оплати необлікованої електричної енергії та/або збитків.
У п. 8.2.7. ПРРЕЕ зазначено про те, що 8.2.7. Кошти за необліковану електричну енергію та суми збитків перераховуються споживачем на поточний рахунок оператора системи.
Споживач має оплатити розрахункові документи за необліковану електричну енергію протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунка (у випадку неотримання споживачем рахунка у поштовому відділенні упродовж 5 робочих днів з дня надходження рахунка до поштового відділення споживача рахунок вважається отриманим споживачем на 5 робочий день).
У разі незгоди споживача з фактом безоблікового споживання електричної енергії та відмови від сплати вартості необлікованої електричної енергії оператор системи звертається з позовом до суду для підтвердження факту безоблікового споживання електричної енергії та стягнення вартості необлікованої електричної енергії.
Спірні питання, які виникають між сторонами при складанні акта про порушення та/або визначенні обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, вирішуються Регулятором, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики відповідно до компетенції, енергетичним омбудсменом та/або судом.
Пунктом 8.4.4. ПРРЕЕ визначено, що визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії здійснюється оператором системи на підставі акта про порушення, складеного у порядку, визначеному цими Правилами, у разі виявлення таких порушень, зокрема, 2) пошкодження або відсутність пломб з відбитками тавр оператора системи чи інших заінтересованих сторін, установлених на засобах (вузлах) вимірювальної техніки в місцях, указаних в акті про пломбування, складеному в порядку, визначеному Кодексом комерційного обліку, або в іншому документі, який підтверджує факт пломбування і передачу на збереження засобів вимірювальної техніки та установлених пломб (крім пломб, установлених на кріпленнях кожуха лічильника електричної енергії); 3) пошкодження (розбите скло, пошкодження цілісності корпусу лічильника тощо) або відсутність засобів вимірювальної техніки (за умови наявності акта про пломбування, складеного в порядку, установленому Кодексом комерційного обліку, або іншого документа, який підтверджує передачу на збереження засобів вимірювальної техніки, та у разі пошкодження засобів вимірювальної техніки за умови втручання споживача в роботу засобів вимірювальної техніки), інші дії споживача, які призвели до зміни показів засобів вимірювальної техніки (використання фазозсувного трансформатора, постійних магнітів (у разі невстановлення на/в лічильник індикаторів), пристрою випромінювання електромагнітних полів тощо).
5. Суд констатує, що вирішуючи спір про застосування енергоспостачальником до споживача електричної енергії оперативно-господарської санкції - вартості електроенергії, не облікованої внаслідок порушення споживачем ПРРЕЕ, суд повинен дослідити обставини щодо вчинення споживачем такого порушення, а також перевірити правильність визначення енергопостачальником розміру застосованої санкції.
6. Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи (ч.1 ст. 73 Кодексу).
Згідно ст.79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.
Тобто, кожна обставина підлягає доказуванню таким чином, аби задовольнити, як правило, стандарт переваги більш вагомих доказів, тобто коли висновок про існування стверджуваної обставини з урахуванням поданих доказів видається більш вірогідним, ніж протилежний (аналогічний стандарт доказування застосовано ВПВС у постанові від 18.03.2020 у справі №129/1033/13-ц та , в подальшому, у постанові від 21.06. 2023 у справі № 916/3027/21).
7. У постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 15.01.19р. у справі №906/233/17 зроблено висновок про те, що для нарахування споживачу суми недоврахованої електричної енергії визначальним є саме факт порушення Правил, який може доводитися у тому числі, але не виключно, актом.
8. Судом встановлено, що у Акті про порушення ПРРЕЕ №01101-21 від 23.02.21р. Позивачем виявлено порушення п.п. 3 п. 8.4.2. ПРРЕЕ інші дії споживача, які призвели до зміни показів засобів вимірювальної техніки (використання фазозсувного трансформатора, постійних магнітів (у разі невстановлення на/в лічильник індикаторів), пристрою випромінювання електромагнітних полів тощо).
Оператор системи вказав, що інші дії споживача полягали в в незабезпеченні функціонування власного розрахункового засобу вимірювальної техніки обсягу електричної енергії відповідно до вимог нормативно-технічних документів та паспортних даних заводу виробника відповідного засобу комерційного обліку шляхом встановлення пристрою на прилад обліку, що блокує його роботу, при включенні даного пристрою електролічильник не враховує електричну енергію.
Матеріалами справи встановлено, що Відповідач факт використання пристрою не заперечувала та в "зауваженнях до складеного акту" так і під час засідання Комісії з розгляду актів про порушення ПРРЕЕ 24.03.21р. вказала про те, що даний пристрій був придбаний через Інтернет в січні 2021 року з метою відлякування щурів.
Також суд приймає до уваги той факт, що Відповідач у заяві від 24.03.21р. підтвердила про те, що факт застосування пристою для блокування електролічильника виявленого 23.02.21р. та зафіксованого в Акті про порушення ПРРЕЕ №01101-21 визнала, від проведення експертизи відмовилася.
З огляду на зазначене, суд визнає доведеним факт порушення Відповідачем п.п. 3 п.8.4.2. ПРРЕЕ згідно Акту про порушення ПРРЕЕ №01101-21 від 23.02.21р.
Щодо здійсненого Позивачем розрахунку обсягу та вартості не облікованої електричної енергії за Актом про порушення ПРРЕЕ №01101-21 від 23.02.21р. суд зазначає таке.
Для визначені розрахунку Оператор системи взято період після дати останньої технічної перевірки 04.06.20р. Акт №250324-230 рег. №708 про пломбування та технічну перевірку вузла обліку електричної енергії, тобто з 05.06.20р. та яка становить 216 днів.
Як доводив Позивач, щодо показника годин роботи Відповідача - 10 годин 6 днів на тиждень слугував лист Відповідача від 31.10.2011р. (вх. №4879 від 02.11.11р.) в якому вказано режим роботи: з 08.00 до 18.00, 6 днів на тиждень.
Разом з тим, у підп. 1 п. 8.4.8. ПРРЕЕ, при визначенні кількість днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил, визначається виходячи з кількості робочих днів електроустановки споживача (крім випадків фіксації засобами комерційного обліку кількості днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил), у разі виявлення у споживача порушень, зазначених у підпунктах 1-3 (у частині пошкодження засобів вимірювальної техніки та/або пломб) або у підпункті 4 пункту 8.4.2 цієї глави, - з дня останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку або технічної перевірки (якщо технічну перевірку було проведено після останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку) до дня виявлення порушення, але не більше загальної кількості робочих днів у шести календарних місяцях, що передували дню виявлення порушення.
З огляду на зазначене, судом здійснено власний розрахунок обсягу та вартості не облікованої електроенергії та враховано, що день виявлення порушення 23.02.21р., відтак шестимісячний строк періоду нарахування припав на 23.08.20р., а саме:
рікмісяцьдніWдобкВт/годПо лічильникуРізницяСередня ціна купівлі, грнТариф розподіл, грнТариф передача, грнЗагальний Тариф, грнсума2020серпень760420663541,5813100,893420,240232,714960961,102020вересень266015606214981,8843000,893420,240233,0179504520,882020жовтень256015006414361,7569700,893420,240232,8906204150,932020листопад2560150015013501,8648200,893420,240232,9984704047,932020грудень2660156015014102,0806700,893420,312763,2868504634,452021січень236013809612841,9148631,188010,293933,3968034361,492021лютий 196011402998411,8579501,188010,293933,3398902808,84 151 90608878173 25485,62 пдв5097,12 30582,74
Таким чином, обґрунтованою до стягнення є недоврахована електрична енергія за Актом про порушення ПРРЕЕ №01101-21 за період з 23.02.21р. до 23.08.20р. на суму 30582, 74 грн, яка підлягає задоволенню.
У стягненні вартості 11 592, 35грн не облікованої електричної енергії суд відмовляє.
10. Судом встановлено, що в Акті про порушення ПРРЕЕ №000099-20 від 16.07.21р. Оператор системи виявив порушення п.п. 2 п. 8.4.2. ПРРЕЕ, а саме відсутність пломби з відбитком тавра ОСР встановленої на щиту КДЕ на фасаді будівлі та вказаної в акті про пломбування №259052 від 24.02.21р.
Як свідчать матеріали справи, Відповідач не визнавала порушення, визначені у Акті про порушення ПРРЕЕ №000099-20 від 16.07.21р., посилаючись на те, що ними з дотриманням абз. 2 п. 8.4.1. ПРРЕЕ, було вжиті заходи щодо повідомлення Оператора системи про виявлення пошкодження засобів вимірювальної техніки 15.07.21р. близько 20:40 сторонніми особами.
Суд констатує, що докази на підтвердження зазначених фактів Відповідачем, матеріали справи не містять.
Кодекс комерційного обліку електричної енергії затверджений постановою НКРЕКП від 14.03.18р. за №311 визначає основні положення щодо організації комерційного обліку електричної енергії на ринку електричної енергії, права та обов`язки учасників ринку, постачальників послуг комерційного обліку та адміністратора комерційного обліку щодо забезпечення комерційного обліку електричної енергії, отримання точних і достовірних даних комерційного обліку та їх агрегації (об`єднання), порядок проведення реєстрації постачальників послуг комерційного обліку, точок комерційного обліку та реєстрації автоматизованих систем, що використовуються для комерційного обліку електричної енергії.
У підп. 57 п. 1.2.1. Кодексу комерційного обліку електричної енергії визначено, що пошкодження пломб (індикаторів) це відсутність чи пошкодження цілісності пломб та/або індикаторів, пломбувального матеріалу, на якому встановлено пломби (дріт, кордова нитка тощо), гвинтів, на яких закріплено пломбувальний матеріал, зокрема відсутність чи пошкодження пломб з відбитками тавр про повірку, чи підтверджений факт підробки (фальсифікації) пломби за умови наявності акта про пломбування (іншого документа, що підтверджує факт пломбування і передачу на збереження ЗКО, установлених пломб та індикаторів).
З огляду на зазначене, суд визнає доведеним факт порушення Відповідачем п.п. 2 п.8.4.2. ПРРЕЕ згідно Акту пролпорушення ПРРЕЕ №000099-20 від 16.07.21р.
Щодо здійсненого Позивачем розрахунку обсягу та вартості не облікованої електричної енергії за Актом про порушення ПРРЕЕ №0000099-20 від 16.07.21р. суд враховує, що за вказаним актом період розрахунку Позивачем взято згідно акту останньої техперевірки від 24.02.21р. №259052-20 рег. №337, що становить 114 днів на суму 18 803, 15 грн.
З огляду на зазначене, суд визнає обгрунтований розрахунок обсягу вартості не облікованої електричної енергії за Актом про порушення ПРРЕЕ №000099-20 від 16.07.21р. на суму 18 803, 15 грн.
11. Суд констатує, що матеріали справи не містять доказів на підтвердження оскарження рішень Комісії з розгляду актів про порушення ПРРЕЕ від 24.03.21р. та 18.08.21р., а також доказів сплати коштів не облікованої електричної енергії після отримання рахунків.
13. Відповідно до частин першої - третьої статті 13 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом.
Згідно із частинами першою, третьою статті 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Обов`язок із доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи.
Належність доказів - це спроможність фактичних даних містити інформацію щодо обставин, що входять до предмета доказування, слугувати аргументами (посилками) у процесі встановлення об`єктивної істини. При цьому питання про належність доказів остаточно вирішується судом (постанови Верховного Суду від 19.06.19р. у справі №910/4055/18, від 16.04.19р. у справі № 925/2301/14).
Таким чином, Позивач довів обґрунтованість вимог в частині, визнаній судом.
Щодо розподілу судових витрат.
Відповідно до п. 9 ст. 129 ГПК України господарський суд покладає на Відповідача судовий збір у повному обсязі.
Керуючись статтями 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити частково.
2. Стягнути з Коростенської міської організації Товариства Червоного Хреста України (вул. Ольгинська, буд. 9, м. Коростень, Житомирської області, код ЄДРПОУ 24708040) на користь Акціонерного товариства "Житомиробленерго" (вул. Пушкінська, буд. 32/8, м. Житомир, 10008):
- на р/р НОМЕР_1 в Філії Житомирське обласне управління АТ "Ощадбанк", код банку 311647, код ЄДРПОУ 22048622 - 49385,89грн вартості необлікованої електричної енергії;
- на р/р НОМЕР_2 в Філії Житомирського обласного управління АТ "Ощадбанк" , код банку 311647, код ЄДРПОУ 22048622 - 2684,00грн судового збору.
Видати наказ.
3. У стягненні вартості 11592,35грн необлікованої електричної енергії відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повне рішення складено: 20.11.23
Суддя Машевська О.П.
Віддрукувати:
1- у справу ,
2- позивачу ЄДРПОУ 22048622 на ел. пошту: kanc@co.ztoe.com.ua ,
3- відповідачу ЄДРПОУ 24708040 на ел. пошту адвоката Бугайова Д.М. ІНФОРМАЦІЯ_1
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 14.11.2023 |
Оприлюднено | 22.11.2023 |
Номер документу | 115029285 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Машевська О.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні