Рішення
від 20.11.2023 по справі 140/25901/23
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 листопада 2023 року ЛуцькСправа № 140/25901/23

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Мачульського В.В.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом керівника Ковельської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області до Ремонтно житлового-комунального підприємства №1, Ковельської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Керівник Ковельської окружної прокуратури (далі прокурор) в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області (далі - ГУ ДСНС у Волинській області) звернувся з позовом до Ремонтно житлового-комунального підприємства №1 (далі РЖКП №1, відповідач 1), Ковельської міської ради (далі Ковельська МР, відповідач 2) про визнання бездіяльності протиправною щодо приведення у стан готовності захисної споруди №04123, з метою використанням її за призначенням; зобов`язання привести у стан готовності захисну споруду №04123, що знаходиться за адресою: вулиця Сагайдачного, 7, місто Ковель, Ковельського району, з метою використанням її за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту» затверджених Наказом МВС України №579 від 09.07.2018 (далі - Вимога №579).

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що згідно інформації Ковельського районного управління ГУ ДСНС України у Волинській області № 48-3-01-123/48 03.03 від 08.02.2023 встановлено, що на території Ковельської міської ради наявні споруди цивільного захисту, які перебувають у комунальній власності Ковельської міської ради. Зокрема, сховище №04123 відповідно до паспорту споруди цивільного захисту знаходиться по вул. Сагайдачного, 7, в м. Ковель Ковельського району та становить площу 34,1 кв. м. Введена в експлуатацію вказана споруда у 1989 році. Дане укриття у разі наявної загрози розраховане на утримання у ньому 50 осіб (балансоутримувач Ремонтне ЖКП №1).

Неготовність сховища №04123 підтверджується інформацією Ковельського районного управління ГУ ДСНС України у Волинській області № 48-03-01-1244/48 03.03 від 20.07.2023 та долученими актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, що проведено балансоутримувачем 05.07.2021, 07.07.2022 та 26.07.2023.

Зазначеними актами оцінки стану готовності захисної споруди встановлено відсутність захисно-герметичних воріт, дверей, ставень, механізмів задраювання, системи вентиляції, запірної арматури, виносних баків, пудр - клозетів, системи електропостачання та електроосвітлення відсутня, заземлення електрообладнання, гідроізоляції, робочого інструменту з обслуговування захисної споруди, документації на захисну споруду, що підтверджують проведення щорічних оглядів захисної споруди.

Вищевказані порушення із року в рік є однаковими, що свідчить про їх тривалий характер та, як наслідок, невжиття відповідних заходів балансоутримувачем з метою усунення зафіксованих порушень та приведення захисної споруди у стан, придатний до готовності.

Крім цього, Ковельською окружною прокуратурою 01.08.2022 внесено відомості до ЄРДР під № 42022032110000065 за ознаками злочину, передбаченого ч. 1 ст. 367 КК України, за фактом службової недбалості в діях службових осіб органів місцевого самоврядування Ковельського району при приведенні в готовність та проведенні технічної інвентаризації захисних споруд цивільного захисту.

В межах здійснення досудового розслідування даного кримінального провадження 26.07.2023 слідчим із участю спеціаліста - головного фахівця цивільного захисту Ковельського РУ ГУДСНС у Волинській області Милостивої М.А., заступника міського голови Жигаревича В.В., начальника відділу з питань цивільного захисту та екологічної безпеки Дідковського Ю.М., заступника начальника РЖКП-1 м. Ковеля Пініса І.О. проведеного огляд приміщення - сховища за №04123.

В ході даного огляду підтверджено наявність наступних порушень у сфері цивільного захисту населення, що допущено балансоутримувачем Ремонтно ЖКП №1, а саме: між покрівлею та дверима виявлено щілини, підлоговим покриттям є пісок, будь яких запасних виходів-входів із сховища не виявлено, на стінах та стелі є сліди підтоплення, в приміщенні підвищена вологість, системи вентиляції, водопостачання, каналізаційної системи, системи опалення, електропостачання та електроосвітлення не виявлено, захисна споруда підлягає капітальному ремонту.

Зазначені порушення є підставою для зобов`язання РЖКП №1 вжити відповідних заходів задля приведення сховища у стан готовності.

Невжиття ефективних заходів з метою приведення протирадіаційного укриття №04123 до стану готовності суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану.

Вказує, що розпорядженням від 26.01.2015 №47-р Кабінетом Міністрів України на територіях Донецької та Луганської областей запроваджено режим надзвичайної ситуації, а на всій території України - режим підвищеної готовності згідно Кодексу цивільного захисту України. Вказаним розпорядженням Урядом із 2015 року фактично розпочато етап активної підготовки до захисту населення в разі можливої військової агресії.

Подання даної позовної заяви спрямоване на усунення порушень законодавства у сфері обороноздатності держави, на забезпечення захисту цивільного (мирного) населення, особливо у питаннях підтримання колективних засобів захисту, якими є захисні споруди та інші місця можливого перебування людей для збереження їх життя та здоров`я у разі активних військових дій на території міста Ковель.

Зазначає, що підставність звернення прокурора з такими позовами до суду в інтересах держави в особі органів ДСНС підтверджено останньою актуальною практикою судів апеляційної інстанції.

Протиправна бездіяльність Ремонтно ЖКП №1, як балансоутримувача, полягає у тому, що всупереч положень ч. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України, п. 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138, упродовж тривалого проміжку часу не забезпечено належне утримання та приведення у період воєнного часу до стану готовності захисної споруди з метою використання її за призначенням.

В той же час протиправна бездіяльність Ковельської міської ради, як власника захисної споруди, полягає у тому, що всупереч вимог ч. 2 ст. 19 та ч. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України, ст. ст. 319, 322 ЦК України органом місцевого самоврядування не організовано виконання вимог законодавства щодо належного утримання захисної споруди та приведення її до стану готовності в умовах воєнного часу, а також не вирішувались питання, як головним розпорядником бюджетних коштів, про їх виділення балансоутримувачу для проведення відповідних робіт з метою приведення захисної споруди до використання за призначенням.

Враховуючи згадані вище обставини щодо обізнаності позивача про наявні порушення інтересів держави, а також беручи до уваги характер наданих на запити прокуратури відповідей, наявний виключний випадок, за якого порушення відповідачем інтересів держави супроводжується неналежним виконанням уповноваженими органами функцій із їх захисту, що призводить до виникнення у органів прокуратури не лише права, а й обов`язку вжити заходів з представництва інтересів держави в суді.

Вважаючи вказану бездіяльність відповідачів протиправною, керівник Ковельської окружної прокуратури звернувся до суду з позовом.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 06.09.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, судовий розгляд справи ухвалено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Представник відповідача 1 у відзиві на позовну заяву від 11.10.2023 №1014 зазначає, що не погоджується з позовними вимогами та вважає, що позов не підлягає задоволенню, оскільки вказана захисна споруда була передана на баланс 24.02.2022 та згідно Акта приймання-передачі основних засобів від 28.02.2022 року зафіксовано, що об`єкт (захисна споруда) : «частково зруйнована, не відповідає вимогам державних будівельних норм щодо споруд цивільного захисту населення». Крім того 15.03.2022 постійно діючою комісією РЖКП №1 з проведення загального весняного огляду житлового фонду та нежитлових об`єктів надано комісійний висновок про те, що дана захисна споруда не відповідає будівельним нормам та стандартам для будівель цивільного захисту; не придатна для нормальної експлуатації та не здатна виконувати свої функції, - тому не доцільно проводити її ремонт. Дана обставина підтверджується також технічним звітом від 07.09.2023 за результатами обстеження будівельних конструкцій будівлі сховища №04123 затвердженого експертом ОСОБА_1 яким рекомендовано провести повний демонтаж будівельних конструкцій (стін та перекриття) та виконати нове будівництво (реконструкцію) захисної споруди цивільного захисту населення у відповідності діючих будівельних норм, інших нормативних документів, що стосуються будівель та споруд цивільного захисту на основі затвердженої містобудівної та проектно-кошторисної документації в установленому порядку.

Зазначає, що листом від 13.09.2023 №148/2.1/2-23 повідомило Ковельську міську раду та Ковельське РУ ГУ ДСНС України у Волинській області та також клопотало розглянути можливість виключення з фонду захисних споруд, за погодженням із ДСНС, сховище обліковий № 04123; прийняти рішення щодо доцільності демонтажу наявної будівлі сховища №04123 та будівництва на його місці нової споруди цивільного захисту населення у відповідності з вимогами діючих будівельних норм, однак відповіді не отримало.

Вважає, що керівником Ковельської окружної прокуратури не надано суду належних, допустимих та достовірних доказів, які у своїй сукупності є достатніми для визнання протиправною бездіяльності відповідача-1 щодо приведення у стан готовності захисної споруди №04123 з метою використання її за призначенням та зобов`язання привести згадану захисну споруду у стан готовності.

Відповідач 2 у відзиві на позовну заяву від 21.09.2023 №6.09/51 зазначає, що прокурором невірно в позовній заяві зазначено код ЄДРПОУ відповідача, а твердження про протиправну бездіяльність Ковельської міської ради є передчасним, хибним і таким, що не відповідає обставинам цієї справи. Так, існуюча споруда цивільного захисту (цивільної оборони) сховище №04123 по вул. Сагайдачного 7, літер А, м. Ковель не відповідає нормам ДБН В.2.2.5-97, щодо забезпечення внутрішнього об`єму приміщення не менше 1.5 куб.м на одного перехованого. РЖКП №1 поінформував власника захисної споруди Ковельську міську раду, що експертом встановлено неможливість подальшого утримання та експлуатації будівлі сховища №04123.

Вважає, що Ковельська міська рада діє у законний спосіб в межах власних повноважень, у спосіб передбачений Конституцією і законами України, та не порушує охоронювані законом права, свободи чи інтереси окремих громадян, юридичних осіб, державні або суспільні інтереси.

У відповідях на відзив відповідача 1 та відповідача 2 позивач вказує на те, що прокурором подано окрему заяву (клопотання) до суду про допущення технічної описки в зазначенні коду ЄДРПОУ. Протиправна бездіяльність Ковельської міської ради, як власника захисної споруди, полягає у тому, що всупереч вимог ч. 2 ст. 19 та ч. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України, ст. ст. 319, 322 ЦК України органом місцевого самоврядування не організовано виконання вимог законодавства щодо належного утримання захисної споруди та приведення її до стану готовності в умовах воєнного часу, а також не вирішувались питання, як головним розпорядником бюджетних коштів, про їх виділення балансоутримувачу для проведення відповідних робіт з метою приведення захисної споруди до використання за призначенням.

Крім того, наданий відповідачем 2 технічний звіт від 07.09.2023 не підтверджує наявність визначених у п. 4 Вимог критерій для виключення захисної споруди з обліку, в тому числі аварійного стану споруди чи технічної неможливості або економічної недоцільності збереження захисних споруд під час будівництва. При цьому згідно п. 5 згаданих Вимог критерієм технічної неможливості або економічної недоцільності збереження (відновлення) захисної споруди є умова, що вартість робіт з її капітального ремонту, реконструкції, реставрації перевищує вартість нового будівництва захисної споруди з відповідними технічними характеристиками або вартість робіт, необхідних для пристосування під захисну споруду того самого класу (групи) існуючих об`єктів будівництва.

Незадовільний технічних стан захисної споруди №04123 зумовлений наявністю прямої вини посадових осіб обох відповідачів, оскільки саме за бездіяльності останніх згадана споруда набула статусу неготової до використання. Таким чином, відповідачі не підтвердили у встановленому Законом порядку та належними і допустимими доказами підстави для виключення захисної споруди №04123 з фонду захисних споруд.

У запереченні у відповіді на відзив відповідач 1 зазначає аналогічні обґрунтування технічного стану захисної споруди вказані у відзиві. Крім того, прийняття рішення у даному кримінальному провадженні і дозволить РЖКП №1 належним чином оформити документи-додатки у відповідності до вимог п.п.14, 15 наказу №579, а саме: «.надання документів про причини виникнення дефектів і пошкоджень, через які захисна споруда набула аварійного стану, та встановлення осіб, з вини яких захисна споруда набула такого стану». Захисна споруда №04123 була «виведена з ладу» та приведена у стан «не готова» до використання за призначенням ще задовго до початку особливого періоду (воєнного стану) та до передачі її РЖКП №1.

13.09.2023 до суду від виконувача обов`язків керівника Ковельської окружної прокуратури надійшли додаткові пояснення в яких він додатково обґрунтував правомірність звернення прокурора із даним позовом до суду в інтересах ГУ ДСНС України у Волинській області.

01.11.2023 РЖКП №1 звернулось до суду з клопотанням про приєднання до справи доказів надсилання заперечення на відзив керівника Ковельської окружної прокуратури.

Інших заяв по суті справи на адресу суду від учасників справи не надходило.

Враховуючи вимоги статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) судом розглянуто дану справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Дослідивши письмові докази, письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення, з наступних мотивів та підстав.

Згідно інформації Ковельського районного управління ГУ ДСНС України у Волинській області № 48-3-01-123/48 03.03 від 08.02.2023 встановлено, що на території Ковельської міської ради наявні споруди цивільного захисту, які перебувають у комунальній власності Ковельської міської ради.

Зокрема, сховище відповідно до паспорту споруди цивільного захисту знаходиться по вул. Сагайдачного, 7, в м. Ковель Ковельського району та становить площу 34,1 кв м. Введена в експлуатацію вказана споруда у 1989 році. Дане укриття у разі наявної загрози розраховане на утримання у ньому 50 осіб.

З облікової картки даної захисної споруди цивільного захисту вбачається, що обліковий номер вищевказаного укриття - 04123, форма власності - комунальна, балансоутримувач - Ремонтне житлово-комунальне підприємство № 1, стан готовності - не готове.

Відповідно до відомостей, що розміщені в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Міністерства юстиції України, засновником даного РЖКП є Ковельська міська рада.

Сховище №04123, що знаходиться за адресою: вул. Сагайдачного, 7 в м. Ковелі, перебуває на балансі РЖКП-1, що підтверджується розпорядженням Ковельського міського голови від 01.12.2004 №561.

Рішенням Ковельської міської ради від 22.04.2021 №8/144 реорганізовано ремонтно житлове-комунальне підприємство №2 (код ЄРДПОУ 30514430) шляхом приєднання до ремонтно житлового-комунального підприємства №1 (код ЄРДПОУ 30653356).

Вказаним рішенням встановлено, що ремонтно-комунальне підприємство №1 є правонаступником майнових прав та обов`язків реорганізованого ремонтного житлово-комунального підприємства №2, а також усіх соціально - економічних зобов`язань перед найманими працівниками вказаних юридичних осіб.

Разом з цим відповідно до технічного паспорту на об`єкт нерухомого майна - захисну споруду цивільного захисту (цивільної оборони) №04123, що знаходиться за адресою: вул. Сагайдачного, 7 м. Ковель, встановлено, що сховище окремо розташоване.

Згідно інформації Ковельського районного управління ГУ ДСНС України у Волинській області № 48-3-01-123/48 03.03 від 08.02.2023 встановлено, що на території Ковельської міської ради наявні споруди цивільного захисту, які перебувають у комунальній власності Ковельської міської ради.

Зокрема, сховище відповідно до паспорту споруди цивільного захисту знаходиться по вул. Сагайдачного, 7, в м. Ковель Ковельського району та становить площу 34,1 кв м. Введена в експлуатацію вказана споруда у 1989 році. Дане укриття у разі наявної загрози розраховане на утримання у ньому 50 осіб.

З облікової картки даної захисної споруди цивільного захисту вбачається, що обліковий номер вищевказаного укриття - 04123, форма власності - комунальна, балансоутримувач - Ремонтне житлово-комунальне підприємство № 1, стан готовності - не готове.

Відповідно до відомостей, що розміщені в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Міністерства юстиції України, засновником даного РЖКП є Ковельська міська рада.

Сховище №04123, що знаходиться за адресою: вул. Сагайдачного, 7 в місті Ковелі, перебуває на балансі РЖКП-1, що підтверджується розпорядженням Ковельського міського голови від 01.12.2004 №561.

Рішенням Ковельської міської ради від 22.04.2021 №8/144 реорганізовано ремонтно житлове-комунальне підприємство №2 (код ЄРДПОУ 30514430) шляхом приєднання до ремонтно житлового-комунального підприємства №1 (код ЄРДПОУ 30653356).

Вказаним рішенням встановлено, що РЖКП №1 є правонаступником майнових прав та обов`язків реорганізованого ремонтного житлово-комунального підприємства №2, а також усіх соціально-економічних зобов`язань перед найманими працівниками вказаних юридичних осіб.

Разом з цим відповідно до технічного паспорту на об`єкт нерухомого майна - захисну споруду цивільного захисту (цивільної оборони) №04123, що знаходиться за адресою: вул. Сагайдачного, 7 м. Ковель, встановлено, що сховище окремо розташоване.

Неготовність сховища №04123 підтверджується інформацією Ковельського районного управління ГУ ДСНС України у Волинській області № 48-03-01-1244/48 03.03 від 20.07.2023 та долученими актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, що проведено балансоутримувачем 05.07.2021, 07.07.2022 та 26.07.2023.

Зазначеними актами оцінки стану готовності захисної споруди встановлено відсутність захисно-герметичних воріт, дверей, ставень, механізмів задраювання, системи вентиляції, запірної арматури, виносних баків, пудр - клозетів, системи електропостачання та електроосвітлення відсутня, заземлення електрообладнання, гідроізоляції, робочого інструменту з обслуговування захисної споруди, документації на захисну споруду, що підтверджують проведення щорічних оглядів захисної споруди.

Сховище за адресою: вул. Сагайдачного, 7 в м. Ковель є стратегічно важливою спорудою цивільного захисту, яка при необхідності, а саме внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів здатна розмістити 50 осіб.

Крім цього, Ковельською окружною прокуратурою 01.08.2022 внесено відомості до ЄРДР під № 42022032110000065 за ознаками злочину, передбаченого ч. 1 ст. 367 КК України, за фактом службової недбалості в діях службових осіб органів місцевого самоврядування Ковельського району при приведенні в готовність та проведенні технічної інвентаризації захисних споруд цивільного захисту.

В межах здійснення досудового розслідування даного кримінального провадження 26.07.2023 слідчим із участю спеціаліста-головного фахівця цивільного захисту Ковельського РУ ГУДСНС у Волинській області Милостивої М.А., заступника міського голови Жигаревича В.В., начальника відділу з питань цивільного захисту та екологічної безпеки Дідковського Ю.М., заступника начальника РЖКП №1 м. Ковеля Пініса І.О. проведеного огляд приміщення - сховища за №04123.

В ході даного огляду підтверджено наявність наступних порушень у сфері цивільного захисту населення, що допущено балансоутримувачем - РЖКП №1, а саме: між покрівлею та дверима виявлено щілини, підлоговим покриттям є пісок, будь яких запасних виходів-входів із сховища не виявлено, на стінах та стелі є сліди підтоплення, в приміщенні підвищена вологість, системи вентиляції, водопостачання, каналізаційної системи, системи опалення, електропостачання та електроосвітлення не виявлено, захисна споруда підлягає капітальному ремонту.

Проте, як вже вказувалося, судом відповідачі посилаючись на акти обстеження та технічний звіт вважають, що дана захисна споруда не відповідає будівельним нормам та стандартам для будівель цивільного захисту та не придатна для нормальної експлуатації, не здатна виконувати свої функції, а тому не доцільно проводити її ремонт.

Вважаючи, що відповідачі допустили протиправну бездіяльність щодо приведення захисного укриття №04123 у стан готовності, прокурор звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Пунктом 3 частини першої статті 131-1 Конституції України передбачено, що в Україні діє прокуратура, яка здійснює: представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно з частинами першою, третьою статті 23 Закону України Про прокуратуру від 14.10.2014 №1697-VII (далі - Закон №1697-VII) представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

За змістом частини четвертої статті 23 Закону №1697-VII наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень. Виключно з метою встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави в суді у випадку, якщо захист законних інтересів держави не здійснює або неналежним чином здійснює суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, прокурор має право отримувати інформацію, яка на законних підставах належить цьому суб`єкту, витребовувати та отримувати від нього матеріали та їх копії.

Пунктом 1 частини шостої статті 23 Закону №1697-VII передбачено, що під час здійснення представництва інтересів громадянина або держави у суді прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом та законом, що регулює виконавче провадження: звертатися до суду з позовом (заявою, поданням).

За приписами частин третьої - п`ятої статті 53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 15.05.2019 у справі №820/4717/16 за позовом керівника Харківської місцевої прокуратури №5 в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області до Приватного акціонерного товариства Науково-виробниче підприємство Теплоавтомат, треті особи: Департамент цивільного захисту Харківської обласної державної адміністрації, Регіональне відділення Фонду державного майна України по Харківській області, про зобов`язання вчинити дії, дійшла висновку про те, що спірні правовідносини обумовлені реалізацією прокурором передбачених КАС України та Законом №1697-VII повноважень щодо захисту інтересів держави і спрямовані на усунення порушень законодавства у сфері обороноздатності держави, у тому числі на забезпечення захисту мирного населення, особливо у питаннях підтримання колективних засобів захисту, якими є захисні споруди та інші місця можливого перебування людей, для збереження їх життя та здоров`я в разі військової агресії. Велика Палата Верховного Суду погодилася з висновками судів першої та апеляційної інстанцій про те, що спір у цій справі є публічно-правовим та підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства, оскільки виник за участю суб`єкта владних повноважень, який реалізовує у спірних правовідносинах надані йому чинним законодавством владні управлінські функції стосовно виявлення та усунення порушень у сферах пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту, а саме щодо стану готовності пунктів управління, захисних споруд і наявності планів цивільного захисту на особливий період і планів реагування на надзвичайні ситуації.

На думку суду, звертаючись до суду в інтересах держави, у позовній заяві керівник Ковельської окружної прокуратури обґрунтував, в чому полягає порушення інтересів держави та необхідність їх захисту.

Зокрема, звернення до суду з позовом у цьому випадку обумовлено тим, що спір стосується оскарження бездіяльності відповідачів, внаслідок якої захисна споруда №04123, є неготовою до використання за призначенням, що призводить до загрози життю та здоров`ю населення, з урахуванням того, що на території України проходять бойові дії, систематично наносяться ракетні удари по різним об`єктам. Внаслідок протиправної бездіяльності відповідачів у сфері цивільного захисту порушено інтереси держави та територіальної громади, що є підставою для звернення до суду з цим позовом. Обраний прокурором спосіб захисту інтересів держави спрямований на захист країни в умовах збройної агресії, підвищення обороноздатності держави, а також на захист життя та здоров`я людей, спонукання відповідачів належно виконувати покладені на них законодавством зобов`язання щодо утримання захисних споруд цивільного захисту у належному стані. Подання позовної заяви спрямоване на усунення порушень законодавства у сфері обороноздатності держави, на забезпечення захисту цивільного (мирного) населення, особливо у питаннях підтримання колективних засобів захисту, якими є захисні споруди та інші місця можливого перебування людей для збереження їх життя та здоров`я у разі активних військових дій на території Ковельської ОТГ.

Указом Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24.02.2022 №64/2022 (затвердженим Законом України від 24.02.2022 №2102-ІХ), у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб.

В подальшому, Указами Президента України строк дії воєнного стану в Україні неодноразово продовжувався та такий стан триває на момент розгляду справи судом.

Згідно із частиною першою статті 2 Закону України Про оборону України від 06.12.1991 №1932-ХІІ (далі - Закон №1932-ХІІ) оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

За змістом статті 3 Закону №1932-ХІІ підготовка держави до оборони в мирний час включає, зокрема, забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Пунктом 14 частини першої статті 2 КЦЗ України визначено, що цьому Кодексі терміни вживаються в такому значенні: захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів.

Відповідно до статті 4 КЦЗ України цивільний захист - комплекс заходів, які реалізуються на території України в мирний час та в особливий період і спрямовані на захист населення, територій, навколишнього природного середовища, майна, матеріальних і культурних цінностей від надзвичайних ситуацій та інших небезпечних подій, запобігання виникненню таких ситуацій та подій, ліквідацію їх наслідків, надання допомоги постраждалим, здійснення державного нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Згідно із пунктом 2 частини першої статті 32 КЦЗ України до захисних споруд цивільного захисту належать: протирадіаційне укриття - негерметична споруда для захисту людей, в якій створюються умови, що виключають вплив на них іонізуючого опромінення у разі радіоактивного забруднення місцевості та дії звичайних засобів ураження.

Пунктом 2 частини третьої статті 23 КЦЗ України передбачено, що укриттю підлягають: у протирадіаційних укриттях - населення, у тому числі працівники суб`єктів господарювання, хворі, медичний та обслуговуючий персонал закладів охорони здоров`я, евакуйоване населення, яке проживає або працює в зонах можливого небезпечного і значного радіоактивного забруднення, крім тих, хто підлягає укриттю у сховищах.

За приписами частин четвертої, п`ятої, сьомої статті 32 КЦЗ України для вирішення питань щодо укриття категорій населення, визначених частиною третьою цієї статті, центральні органи виконавчої влади, інші органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд. Порядок створення, утримання фонду захисних споруд, цивільного захисту, виключення таких споруд з фонду та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України. Вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері цивільного захисту.

Відповідно до пункту 1 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд із фонду та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138 (далі - Порядок №138), цей Порядок визначає механізм створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту (далі - захисні споруди), у тому числі споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів, та ведення його обліку.

За змістом пункту 3 Порядку №138 терміни, що вживаються у цьому Порядку, мають таке значення:

балансоутримувачі захисних споруд - власники, користувачі, юридичні особи, на балансі яких перебувають захисні споруди (у тому числі споруди, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації);

утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Пунктами 9, 10 Порядку №138 визначено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами. Балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд. Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Згідно із пунктом 11 Порядку №138 вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Відповідно до пункту 1, 2 розділу І Вимог №579 цими Вимогами внормовано питання утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту (далі - захисні споруди). Ці Вимоги призначені для використання міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання - балансоутримувачами захисних споруд (далі - балансоутримувачі).

Підпунктом 1 пункту 2 розділу VI Вимог №579 передбачено, що для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Згідно із підпунктом 2 пункту 2 розділу VI Вимог №579 оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках:

у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна;

у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди;

після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди;

у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (далі - нагляд).

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.

Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 розділу VI Вимог №579).

За приписами підпунктів 8, 9 пункту 2 розділу VI Вимог №579 під час оцінки стану готовності перевіряються:

загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом);

двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність);

температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди;

наявність і стан засобів пожежогасіння;

герметичність захисної споруди, справність ДЕС, експлуатація в режимі захисної споруди протягом 6 годин з перевіркою роботи в режимі чистої вентиляції і фільтровентиляції (у сховищах).

За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням.

Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.

З матеріалів справи вбачається, що наявна на території Ковельської міської ОТГ захисна споруда цивільного захисту №04123 (балансоутримувач РЖКП №1 КП) є не готовою для експлуатації за призначенням, що підтверджується актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, що проведено 05.07.2021, 07.07.2022 та 26.07.2023.

Аналізуючи наведені норми чинного законодавства та встановлені обставини справи, суд приходить до висновку, що станом на початок збройної агресії проти України захисна споруда цивільного захистусховище №04123, що знаходиться по вул. Сагайдачного, 7 в м. Ковель не була готова до використання за призначенням, через що не здатна забезпечити захист цивільного населення.

Систематичне невжиття Ковельською міською радою та ремонтно житловим-комунальним підприємством №1 визначених законодавством заходів з метою приведення сховища №04123 до стану готовності суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 03.10.2018 у справі №826/12192/16та від 25.07.2019 у справі№820/5164/15та в силу приписів частини п`ятоїстатті 242 КАС Українивраховується судом при вирішенні даного спору.

Суд не приймає до уваги посилання відповідачів на неможливість подальшого утримання та експлуатації будівлі сховища №04123, як захисної споруди цивільного значення через набуття нею аварійного стану та технічної неможливості її відновлення, оскільки на момент розгляду справи судом дана споруда не виключення з фонду захисних споруд та відсутнє документальне погодження на виключення будівлі сховища №04123 від ГУ ДСНС України у Волинській області.

А отже, за приписами частини восьмої статті 32 КЦЗ України утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Крім того, суд вважає безпідставною позицію відповідача 1 щодотого, що РЖКП №1 не може бути відповідачем, оскільки не є суб`єктом владних повноважень, з огляду на наступне.

Відповідно до пункту 9 частини першоїстатті 4 КАС Українивідповідачсуб`єкт владних повноважень, а у випадках, визначених законом, й інші особи, до яких звернена вимога позивача.

Частиною п`ятоюстатті 46 КАС Українипередбачено, що громадяни України, іноземці чи особи без громадянства, громадські об`єднання, юридичні особи, які не є суб`єктами владних повноважень, можуть бути відповідачами лише за адміністративним позовом суб`єкта владних повноважень, зокрема,в інших випадках, коли право звернення до суду надано суб`єкту владних повноважень законом.

Відтак, аналізуючи суб`єктний склад сторін та предмет позову, суд вважає, що РЖКП №1 КП є належним відповідачем в даних спірних правовідносинах.

Згідно із частиною першоюстатті 77 Кодексу адміністративного судочинства Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.

Частинами першою-третьоюстатті 90 Кодексу адміністративного судочинства Українипередбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

З урахуванням встановлених обставин справи, наведених норм чинного законодавства України, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підтверджені належними і допустимими доказами, та враховуючи також, що у позовній заяві прокурор обґрунтував, в чому полягає порушення інтересів держави та необхідність їх судового захисту, тому поданий в інтересах держави позов керівника Ковельської окружної прокуратури належить задовольнити шляхом визнання протиправною бездіяльність Ремонтно житлового-комунального підприємства №1, та Ковельської міської ради щодо приведення протирадіаційного укриття №04123 у стан готовності відповідно до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579 та зобов`язання Ремонтне житлове-комунальне підприємство №1 та Ковельську міську раду у межах компетенції та повноважень вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди №04123, що знаходиться за адресою: вулиця Сагайдачного, 7, місто Ковель, Ковельський район, Волинська область, з метою використання її за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579.

Згідно із частиною другою статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Відтак, оскільки у цій справі задоволено позов суб`єкта владних повноважень, тому судові витрати у вигляді сплаченого судового збору в сумі 2684,00грн згідно із платіжною інструкцією від 04.08.2023 №1515 з відповідачів стягненню не підлягають.

Керуючись статтями 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Ремонтного житлового-комунального підприємства №1, та Ковельської міської ради щодо приведення протирадіаційного укриття №04123 у стан готовності відповідно до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579.

Зобов`язати Ремонтне житлове-комунальне підприємство №1 та Ковельську міську раду у межах компетенції та повноважень вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди №04123, що знаходиться за адресою: вулиця Сагайдачного, 7, місто Ковель, Ковельський район, Волинська область, з метою використання її за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області (43020, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Електроапаратна, 6, код ЄДРПОУ 38592653).

Відповідач 1: Ремонтне житлове-комунальне підприємство №1 (45000, Волинська область, Ковельський район, місто Ковель, вулиця Фабрична, 2, код ЄДРПОУ 38592652);

Відповідач 2: Ковельська міська рада (45000, Волинська область, місто Ковель, вулиця Незалежності, 73, код ЄДРПОУ 04051313).

Головуючий

Суддя В.В. Мачульський

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.11.2023
Оприлюднено22.11.2023
Номер документу115031752
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —140/25901/23

Постанова від 28.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 28.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 01.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 15.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 15.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 22.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Рішення від 20.11.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Мачульський Віктор Володимирович

Ухвала від 06.09.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Мачульський Віктор Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні