ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Капітана Володимира Кісельова, 1, м. Полтава, 36000, тел. (0532) 61 04 21
E-mail: inbox@pl.arbitr.gov.ua, https://pl.arbitr.gov.ua/sud5018/
Код ЄДРПОУ 03500004
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09.11.2023 Справа № 917/820/23
Господарський суд Полтавської області у складі судді Дмитра Сіроша, за участю секретаря судового засідання Людмили Бойченко, розглянув у порядку загального позовного провадження справу за позовом
Заступника керівника Полтавської обласної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Полтавської обласної військової (державної) адміністрації
за участю третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» в особі директора філії «Полтавське лісове господарство»
до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області та
Опішнянської селищної ради Зіньківського району Полтавської області
про визнання незаконними та скасування наказів, визнання незаконними та скасування рішень, скасування державної реєстрації земельних ділянок та витребування земельних ділянок у державну власність
за участю представників сторін:
від прокуратури: Ольга Марченко,
від позивача: не з`явивися,
від відповідача 1 - Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області: Оксана Пивоваренко,
від відповідача 2 - Опішнянської селищної ради Зіньківського району Полтавської області: не з`явився,
від третьої особи: не з`явився.
Обставини справи: Заступник керівника Полтавської обласної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Полтавської обласної військової (державної) адміністрації та Полтавського обласного управління лісового та мисливського господарства до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області та Опішнянської селищної ради Зіньківського району Полтавської області, у якій просить:
визнати незаконним та скасувати наказ ГУ Держгеокадастру у Полтавській області № 10136-сг від 08.11.2019 про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності на території Батьківської сільської ради Зіньківського району Полтавської області в частині формування земельної ділянки сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 5321380700:00:018:0501;
визнати незаконним та скасувати наказ ГУ Держгеокадастру у Полтавській області № 10136-сг від 08.11.2019 про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності на території Батьківської сільської ради Зіньківського району Полтавської області в частині формування земельної ділянки сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 5321380700:00:018:0500;
визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області № 5-отг від 26.11.2020 в частині передачі Опішнянській селищній раді Полтавського району (Зіньківського району) Полтавської області у комунальну власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності з кадастровим номером 5321380700:00:018:0501;
визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області № 5-отг від 26.11.2020 в частині передачі Опішнянській селищній раді Полтавського району (Зіньківського району) Полтавської області у комунальну власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності з кадастровим номером 5321380700:00:018:0500;
визнати незаконним та скасувати рішення Опішнянської селищної ради Зіньківського району від 03.12.2020 в частині затвердження акту приймання - передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 26.11.2020 та прийняття у комунальну власність Опішнянської селищної об`єднаної територіальної громади в особі Опішнянської селищної ради земельної ділянки з кадастровим номером 5321380700:00:018:0501;
визнати незаконним та скасувати рішення Опішнянської селищної ради Зіньківського району від 03.12.2020 в частині затвердження акту приймання - передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 26.11.2020 та прийняття у комунальну власність Опішнянської селищної об`єднаної територіальної громади в особі Опішнянської селищної ради земельної ділянки з кадастровим номером 5321380700:00:018:0500;
- витребувати з незаконного володіння Опішнянської селищної ради Полтавського району (Зіньківського району) Полтавської області ради у власність Полтавської обласної військової (державної) адміністрації земельну ділянку з кадастровим номером 5321380700:00:018:0501;
- витребувати з незаконного володіння Опішнянської селищної ради Полтавського району (Зіньківського району) Полтавської області ради у власність Полтавської обласної військової (державної) адміністрації земельну ділянку з кадастровим номером 5321380700:00:018:0500;
- скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 5321380700:00:018:0501 з одночасним припиненням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо зазначеної земельної ділянки;
- скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 5321380700:00:018:0500 та з одночасним припиненням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо зазначеної земельної ділянки.
Обґрунтовуючи позовні вимоги прокурор зазначає, що земельні ділянки з кадастровими номерами 5321380700:00:018:0500 та 5321380700:00:018:0501, які передані у комунальну власність, як землі сільськогосподарського призначення, відносяться до земель лісогосподарського призначення і входять в державний лісовий фонд, тому не можуть передавати у комунальну власність.
З огляду на викладене, накази та рішення на підставі яких відбулася передача земель, необхідно визнати незаконними та скасувати на підставі статті 21 Цивільного кодексу України.
08.06.2023 від відповідача 1 - Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області надійшов відзив на позов (вх. № 7270), в якому проти позову заперечує, посилаючись на те, що відповідно до даних Державного земельного кадастру земельні ділянки з кадастровими номерами 5321387200:00:018:0500 та 5321387200:00:018:0501 відносяться до земель сільськогосподарського призначення, а тому інвентаризація земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності проведена правомірно. Зазначає, що на земельні ділянки з кадастровими номерами 5321380700:00:018:0500 та 5321380700:00:018:0501 відсутні правовстановлюючі документи державні акти та відсутня реєстрація земельних ділянок відповідно до статті 126 Земельного кодексу України. У цьому випадку, ні розпорядження Зіньківської райдержадміністрації № 165 від 02.04.2003 про затвердження проекту відведення земельних ділянок під заліснення, ні планово картографічні матеріали не є правовстановлюючими документами відповідно до статей 125, 126 Земельного кодексу України. Ураховуючи викладене, вважає накази Головного управління № 10136-сг від 08.11.2019 та № 5-отг від 26.11.2020 законними, а вимоги позивача щодо їх скасування безпідставними.
Також, вказує, що інтереси держави повинні захищати насамперед відповідні суб`єкти владних повноважень (Полтавська обласна державна адміністрація), а не прокурор.
Відповідач 2 відзив, у визначений відповідно до положень Господарського
процесуального кодексу України строк, не подав.
1206.2023 від прокуратури надійшла відповідь на відзив (вх. № 7349) в якій заперечує проти доводів відповідача 2.
14.06.2023 від позивача - Полтавської обласної військової (державної) адміністрації надійшли письмові пояснення (вх. № 7485), в яких підтримує позов заступника Полтавської обласної прокуратури, посилаючись на те, що спірні земельні ділянки належать до земель державної власності, які не можуть передаватися у комунальну власність, оскільки вони перебувають у постійному користуванні державного підприємства, тому їх передача у комунальну власність Опішнянської селищної ради є незаконною.
15.06.2023 від третьої особи надійшли письмові пояснення (вх. № 7536), в яких позов заступника Полтавської обласної прокуратури підтримує та просить його задовольнити.
Ухвалою Господарського суду Полтавської області від 23.05.2023 суд прийняв позовну заяву до розгляду й відкрив провадження у справі, призначив підготовче засідання на 15:10 28.20.06.2023.
Підготовче засідання у справі, призначене на 15:10 20.06.2023, не відбулося у зв`язку з перебуванням судді Дмитра Сіроша на лікарняному.
Ухвалою Господарського суду Полтавської області від 31.07.2023 суд призначив підготовче засідання у справі на 14:30 26.09.2023.
Ухвалою Господарського суду Полтавської області від 26.09.2023 суд закрив підготовче провадження у справі № 917/820/23 та призначив справу до судового розгляду по суті в засіданні суду на 11:00 09.11.2023.
Відповідно до статті 219 Господарського процесуального кодексу України, рішення у цій справі прийнято у нарадчій кімнаті за результатами оцінки доказів.
У судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення та повідомлено про термін виготовлення повного рішення.
Розглянувши матеріали справи, суд
УСТАНОВИВ:
Полтавською обласною прокуратурою під час вивчення матеріалів кримінального провадження № 4202117202000005 від 06.04.2021 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого статтею 356 Кримінального кодексу України, отримано відомості, що свідчать про порушення вимог земельного та лісового законодавства під час передачі земель до комунальної власності.
Установлено, що на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 31.01.2018 № 60 «Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад», Указу Президента України № 449/2020 від 15.10.2020 «Про деякі заходи щодо прискорення реформи у сфері земельних відносин», Постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.2020 № 1113 «Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин», рішенням Опішнянської селищної ради від 19.11.2020 «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» доручено голові виконавчого комітету Опішнянської селищної ради звернутися до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області з клопотанням про передачу у комунальну власність Опішнянській селищній раді Полтавської області земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 1524,3578 га згідно з додатком.
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області № 5-отг від 26.11.2020 передано Опішнянській селищній раді Полтавського району (Зіньківського району) Полтавської області у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 1500,4302 га, які розташовані за межами населених пунктів згідно з актом приймання-передачі.
Рішенням Опішнянської селищної ради Зіньківського району від 03.12.2020 затверджено акт приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від
26.11.2020та прийнято у комунальну власність Опішнянської селищної об`єднаної територіальної громади в особі Опішнянської селищної ради земельні ділянки загальною площею 1500,4302 га.
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, земельні ділянки з кадастровими номерами 5321380700:00:018:0501 площею 1,38 га та 5321380700:00:018:0500 площею 1 га, що входять до загального масиву земель, переданих у комунальну власність наказом Держгеокадастру у Полтавській області № 5-отг від 26.11.2020 на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області № 5-отг від 26.11.2020, акту приймання-передачі від 26.11.2020, рішення Опішнянської селищної ради від 19.11.2020, рішення Опішнянської селищної ради від
03.12.2020зареєстровані як земельні ділянки комунальної форми власності за територіальною громадою в особі Опішнянської селищної ради.
Відповідно до інформації Державного земельного кадастру, зазначені ділянки з кадастровими номерами 5321380700:00:018:0501 площею 1,38 га та 5321380700:00:018:0500 площею 1 га, розташовані в межах Батьківської сільської ради Зіньківського району, є землями запасу, відноситься до категорії земель сільськогосподарського призначення і є власністю територіальної громади в особі Опішнянської селищної ради.
Проте зібраними матеріалами підтверджено, що передача зазначених земель із державної у комунальну власність відбулася з порушенням вимог законодавства з огляду на наступне.
Установлено, що відповідно до розпорядження голови Зіньківської районної державної адміністрації № 165 від 02.04.2003 затверджено проект відведення земельних ділянок під заліснення Полтавському державному лісогосподарському підприємству об`єднання «Полтаваліс» для ведення лісового господарства та надано у постійне користування земельні ділянки, розташовані, зокрема, на території Батьківської сільської ради 16,2 га, з них пасовищ - 16,2 га.
Одночасно, згідно з наказом Полтавського державного лісогосподарського об`єднання «Полтаваліс» №137 від 23.12.2002 розпочато передачу майна Опішнянського та Диканського лісництва Полтавського держлісгоспу Диканському державному лісомисливському господарству.
Наказом Державного комітету лісового господарства України № 372 від 12.07.2005 державне підприємство «Диканське лісомисливське господарство» перейменоване у державне підприємство «Диканське досвідне лісомисливське господарство».
У подальшому державне підприємство «Диканське досвідне лісомисливське підприємство» приєднано до державного підприємства «Полтавське лісове господарство» на підставі наказу Держлісагентства від 27.09.2021№ 579.
Наказом Державного агентства лісових ресурсів України № 922 від 28.10.2022 ДП «Полтавське лісове господарство» припинено, а правонаступником його прав та обов`язків є Державне спеціалізоване господарське підприємство «Ліси України». Згідно з наказом Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» № 205 від
04.01.2023за філією «Полтавське лісове господарство» Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» закріплені майно, права та обов`язки ДП «Полтавське лісове господарство».
Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, з урахуванням правових підстав позову, суд виходив з наступного.
Статтею 7 Лісового кодексу України визначено, що ліси, які знаходяться в межах території України, є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника на ліси здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.
За статтями 45, 47, 48, 54 Лісового кодексу України облік лісів включає збір та узагальнення відомостей, які характеризують кожну лісову ділянку за площею, кількісними та якісними показниками. Основою ведення обліку лісів є матеріали лісовпорядкування.
Лісовпорядкування включає комплекс заходів, спрямованих на забезпечення ефективної організації та науково обґрунтованого ведення лісового господарства, охорони, захисту, раціонального використання, підвищення екологічного та ресурсного потенціалу лісів, культури ведення лісового господарства, отримання достовірної і всебічної інформації про лісовий фонд України.
Лісовпорядкування є обов`язковим на всій території України та ведеться державними лісовпорядними організаціями за єдиною системою в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади з питань лісового господарства.
У матеріалах лісовпорядкування дається якісна і кількісна характеристика кожної лісової ділянки, комплексна оцінка ведення лісового господарства, що є основою для розроблення на засадах сталого розвитку проекту організації та розвитку лісового господарства відповідного об`єкта лісовпорядкування.
Проект організації та розвитку лісового господарства передбачає екологічно обґрунтоване ведення лісового господарства і розробляється відповідно до нормативно-правових актів, що регулюють організацію
лісовпорядкування.
Планово-картографічні матеріали лісовпорядкування складаються на підставі натурних лісовпорядних робіт та камерного дешифрування аерознімків, містять детальну характеристику лісу. Перелік планово - картографічних лісовпорядкувальних матеріалів, методи їх створення, масштаби, вимоги до змісту та оформлення, якості виготовлення тощо регламентується галузевими нормативними документами. Зокрема, за змістом пункту 1.1 Інструкції про порядок створення і розмноження лісових карт, затвердженої Держлісгоспом СРСР 11.12.1986, планшети лісовпорядкування відносяться до планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування, а частина друга зазначеної Інструкції присвячена процедурі їх виготовлення.
Відповідно до пункту 5 Прикінцевих Положень Лісового кодексу України , право державних та комунальних лісогосподарських підприємств на раніше надані в постійне користування землі підтверджується планово - картографічними матеріалами лісовпорядкування.
Отже, при вирішенні питання щодо перебування земельної лісової ділянки в користуванні державного лісогосподарського підприємства необхідно враховувати положення пункту 5 розділу VIII «Прикінцеві положення» Лісового кодексу України.
Подібні правові висновки викладені у постановах Великої Палати Верховного Суду від 30.05.2018 у справі № 368/1158/16-ц, від 23.10.2019 у справі № 488/402/16-ц, від 14.11.2018 у справі № 183/1617/16, постановах Верховного Суду від 08.02.2018 у справі № 910/9256/16, від 15.01.2019 у справі № 907/459/17, від 19.06.2019 у справі № 911/604/18, від 27.01.2020 у справі № 617/964/15-ц та від 22.06.2020 у справі № 297/2935/16-ц, від 21.04.2021 у справі № 707/2196/15-ц, від 07.04.2021 у справі № 367/3877/15-ц, від 01.03.2018 у справі № 910/19932/16, від 04.08.2021 у справі № 925/889/19.
Так, відповідно до інформації ДП «Харківська державна лісовпорядна експедиція» (лист № 611 від 07.10.2021), ДП «Диканське досвідне лісомисливське господарство» (лист № 321 від 28.09.2021 з доданими схемами), ДП «Полтавське лісове господарство» від 30.11.2022 земельні ділянки з кадастровими номерами 5321380700:00:018:0501 площею 1,38 га та 5321380700:00:018:0500 площею 1 га відносяться до земель лісогосподарського призначення і входять в державний лісовий фонд згідно з матеріалами лісовпорядкування 2017 року Проекту організації та розвитку лісового господарства, розроблених по державному підприємству «Диканське досвідне лісомисливське господарство» Полтавського обласного управління лісового та мисливського господарства (копії витягу з проекту додаються). Ділянки входить до масиву земель, переданих державному лісогосподарському підприємству розпорядженням голови Зіньківської районної державної адміністрації № 165 від 02.04.2003, знаходиться в 3 кварталі, зокрема ділянка 5321380700:00:018:0500 у виділі 10, а ділянка 5321380700:00:018:0501 у виділах 2-5 Опішнянського лісництва і представлена у виділі 10 - галявиною, а у виділі 2,4,5 - біополянами, виділ 3 - осикою, кленом гостролистим, кленом польовим, дубом звичайним, берестом (3-5%).
Відповідно до схем розташування земельних ділянок, виконаних ДП «Диканське досвідне лісомисливське господарство» та ДП «Харківська державна лісовпорядна експедиція» орієнтовна площа перетину земельної ділянки з кадастровим номером 5321380700:00:018:0500 площею 1 га з землями лісового фонду складає 1 га, земельної ділянки з кадастровим номером 5321380700:00:018:0501 площею 1,38 га з землями лісового фонду складає 1,358 га.
Зазначені схеми в силу викладеної Верховним судом позиції у постанові від 13.11.2019 у справі № 361/6826/16-ц є допустимим доказом в розумінні статті 77 Господарського процесуального кодексу України, оскільки інформація та схеми надані уповноваженим суб`єктом, який безпосередньо володіє необхідними знаннями та технічними знаннями та технічними можливостями для обробки інформації з державного лісового та земельного кадастру, а матеріали лісовпорядкування є наслідком інвентаризації земель лісового фонду, що перебували у постійному користуванні ДП «Полтавський лісгосп».
Стаття 80 Земельного кодексу України закріплює суб`єктний склад власників землі, визначаючи, що громадяни та юридичні особи є суб`єктами права власності на землі приватної власності, територіальні громади є суб`єктами права власності на землі комунальної власності та реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, держава, реалізуючи право власності через відповідні органи державної влади, є суб`єктом права власності на землі державної власності.
Отже, земля як основне національне багатство, що перебуває під особливою охороною держави, є об`єктом права власності Українського народу, а органи державної влади та органи місцевого самоврядування здійснюють права власника від імені народу, в тому числі й тоді, коли приймають рішення щодо розпорядження землями державної чи комунальної власності.
Прийняття рішення про передачу земель державної власності в комунальну власність позбавляє Український народ загалом (стаття 13 Конституції України) або конкретний орган виконавчої влади правомочностей власника землі в тому обсязі, який дозволяє її статус, як землі державної власності. В цьому контексті в сфері земельних правовідносин важливу роль відіграє конституційний принцип законності набуття та реалізації права власності на землю в поєднанні з додержанням засад правового порядку в Україні, відповідно до яких органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (статті 14, 19 Конституції України).
Згідно зі статтею 83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають, зокрема, усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.
Пунктом 5 зазначеної статті визначено, що територіальні громади набувають землю у комунальну власність у разі, зокрема, передачі їм земель державної власності.
Відповідно до статті 117 (в редакції редакцію закону, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин) передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом. У рішенні органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність зазначаються кадастровий номер земельної ділянки, її місце розташування, площа, цільове призначення, відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку, обмеження у її використанні. На підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки. Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.
Частиною 2 зазначеної статті передбачено, що до земель державної власності, які не можуть передаватися у комунальну власність, належать земельні ділянки, що перебувають у постійному користуванні державних підприємств, установ, організацій, крім випадків передачі таких об`єктів у комунальну власність.
Виходячи з викладеного земельні ділянки з кадастровими номерами 5321380700:00:018:0501 та 5321380700:00:018:0500 не могли бути передані до комунальної власності, а тому наказ Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області № 5-отг від 26.11.2020 та рішення Опішнянської селищної ради Зіньківського району від 03.12.2020, на підставі яких відбулася передача земель, в цій частині, підлягають визнанню незаконними та скасуванню на підставі статті 21 Цивільного кодексу України (відповідно до якої суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси).
Відповідно до Постанови Великої Палати Верховного суду від
23.10.2019 у справі 488/402/16-ц, вимогу про скасування рішення про передачу земельної ділянки у власність можна розглядати як спосіб захисту порушеного цивільного права за статтею 16 Цивільного кодексу України та пред`являтися до суду для розгляду за правилами цивільного судочинства, якщо фактично метою заявлення зазначеної позовної вимоги є оспорювання речового права (права власності), що виникло внаслідок реалізації відповідного рішення суб`єкта владних повноважень.
Аналогічні висновки викладені в Постанові Верховного суду від
19.01.2022 у справі № 592/10260/16.
Щодо вимог про скасування у Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельних ділянок з кадастровими номерами 5321380700:00:018:0500 та 5321380700:00:018:0501 слід зазначити наступне.
Відповідно до частини 3 статті 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», зокрема, у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію набуття речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження припиняються. Одночасно, у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію зміни, припинення речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження повертаються у стан, що існував до відповідної державної реєстрації, шляхом державної реєстрації змін чи набуття таких речових прав, обтяжень речових прав.
Отже, право комунальної власності на спірну земельну ділянку належить припинити.
З огляду на віднесення земельної ділянки до земель лісогосподарського призначення, її формування та реєстрація як земельної ділянки сільськогосподарського призначення відбулися з порушенням законодавства.
Згідно зі статтею 55 Земельного кодексу України до земель лісогосподарського призначення належать землі, вкриті лісовою рослинністю, а також не вкриті лісовою рослинністю, нелісові землі, які надані та використовуються для потреб лісового господарства. Разом з тим, землями сільськогосподарського призначення, згідно зі статтею 22 Земельного кодексу України визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.
Відповідно до статті 20 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент реєстрації земельної ділянки та передачі її у комунальну власність), віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення. Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. Зміна цільового призначення земельних ділянок природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, історико-культурного, лісогосподарського призначення, що перебувають у державній чи комунальній власності, здійснюється за погодженням з Кабінетом Міністрів України.
Порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою, зокрема, для визнання недійсними рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам; відмови в державній реєстрації земельних ділянок або визнання реєстрації недійсною (стаття 21 Земельного кодексу України).
Наведене узгоджується з правовим висновком Великої Палати Верховного Суду, наведеним у постанові від 23.10.2019 у справі № 488/402/16-ц.
Крім цього, слід зазначити, що вилучення земельних ділянок провадиться за згодою землекористувачів на підставі рішень Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, сільських, селищних, міських рад відповідно до їх повноважень (частина 2 стаття 149 Земельного кодексу України).
Відповідно до статті 24 Закону України «Про державний земельний кадастр» державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. До Державного земельного кадастру включаються такі відомості про земельну ділянку, зокрема, як цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель) стаття 15 Закону України «Про державний земельний кадастр»). Зазначені відомості вносяться до земельного кадастру на підставі, у тому числі, технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель - за результатами інвентаризації земель. У разі якщо законом встановлена обов`язковість погодження зміни цільового призначення земельної ділянки з органом виконавчої влади, органом місцевого самоврядування, фізичною, юридичною особою та/або відшкодування втрат сільськогосподарського, лісогосподарського виробництва, до заяви про внесення до Державного земельного кадастру відомостей про зміну цільового призначення (категорії земель та/або виду її цільового призначення) земельної ділянки додаються документи, що підтверджують таке погодження та/або забезпечення виконання зобов`язання з відшкодування втрат сільськогосподарського, лісогосподарського виробництва, у вигляді гарантії (стаття 21 Закону України «Про Державний земельний кадастр»).
Пунктом 10 статті 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» визначено, що державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки. Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Ухвалення судом рішення про визнання нечинним рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою була сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також про скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, що допускається за умови визнання нечинним рішення про затвердження такої документації (за його наявності) та припинення таких прав (за їх наявності).
Спірні земельні ділянки з кадастровими номерами 5321380700:00:018:0501 та 5321380700:00:018:0500 сформовані на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності на території Батьківської сільської ради Зіньківського району Полтавської області, яку затверджено наказом ГУ Держгеокадастру у Полтавській області № 10136-сг від 08.11.2019.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку визнати зазначений наказ недійсним на підставі статті 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр».
Прийняття ГУ Держгеокадастром у Полтавській області рішення поза межами наданих їй повноважень, призвело до проведення державної реєстрації спірної земельної ділянки в ДЗК як земельної ділянки з цільовим призначенням -для сільськогосподарського використання.
Ураховуючи, що земельні ділянки з кадастровими номерами 5321380700:00:018:0501 та 5321380700:00:018:0500 входять до земель, переданих державному лісогосподарському підприємству в 2003 році, використовуються для ведення лісового господарства (тобто відносилися до земель лісогосподарського призначення), зміна цільового призначення із земель лісогосподарського на сільськогосподарське призначення у визначений законом спосіб не відбулася, жодних погоджень на вилучення постійний користувач земельної ділянки не давав, суд дійшов висновку про скасування державної реєстрації земельних ділянок як земель сільськогосподарського призначення комунальної форми власності.
Щодо вимоги про витребування з незаконного володіння Опішнянської селищної ради Полтавського району (Зіньківського району) Полтавської області ради у власність Полтавської обласної військової (державної) адміністрації земельних ділянок з кадастровими номерами 5321380700:00:018:0501 та 5321380700:00:018:0500 слід зазначити наступне.
Відповідно до частини 5 статті 122 Земельного кодексу України обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.
З наведеного також убачається, що вилучення з порушенням земельного законодавства спірних земельних ділянок, зміна їх цільового призначення та передача у комунальну власність, порушує інтереси держави в особі Полтавської військової (обласної) державної адміністрації - власника земельної ділянки лісового фонду як уповноваженого державою органу, оскільки з державної власності без згоди лісокористувача ДП «Диканське лісове господарство», в порушення порядку вилучення та зміни цільового призначення земель лісового фонду, не за розпорядженням Полтавської ОДА незаконно вибула спірна земельна ділянка.
Відповідно до Указів Президента України №№ 64/2022 від 24.02.2022, 133/2022 від 18.03.2022, 259/2022 від 18.04.2022 в Україні введено воєнний стан у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України.
Указом Президента України № 68/2022 «Про утворення військових адміністрацій» для здійснення керівництва у сфері забезпечення оборони, громадської безпеки і порядку утворено Полтавську обласну військову адміністрацію. У зв`язку з утворенням військових адміністрацій обласні, Київська міська державні адміністрації та голови цих адміністрацій набувають статусу відповідних військових адміністрацій та начальників цих військових адміністрацій.
Відповідно до пункту 26 частини 2 статті 15 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» військові адміністрації населених пунктів на відповідній території здійснюють повноваження із вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Відповідно до частини 8 статті 4 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» Військові адміністрації населених пунктів, районні, обласні військові адміністрації здійснюють свої повноваження протягом дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування.
Ураховуючи набуття Полтавською обласною державною адміністрацією статусу військової та продовження дії воєнного стану в Україні, уповноваженим органом у спірних правовідносинах є Полтавська обласна військова адміністрація.
Як установив суд, земельні ділянки з кадастровими номерами 5321380700:00:018:0501 площею 1,38 га та 5321380700:00:018:0500 площею 1 га, які передані у комунальну власність як землі сільськогосподарського призначення, сформовані за рахунок земельної ділянки лісогосподарського призначення площею 16,2 га, переданих в постійне користування Полтавському держлісгоспу на підставі розпорядження голови Зіньківської районної державної адміністрації № 165 від 02.04.2003.
У зв`язку з прийняттям Державним агентством лісових ресурсів рішення про припинення державного підприємства «Полтавське лісове господарство», право постійного користування земельними ділянками державного підприємства «Диканське досвідне лісомисливське господарство», у тому числі, і спірною ділянкою, перейшло до Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» закріплено за філією «Полтавське лісове господарство» Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України».
Відповідно до статті 321 Цивільного кодексу України право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.
Частиною 1 статті 396 Цивільного кодексу України передбачено, що особа, яка має речове право на чуже майно, має право на захист цього права, у тому числі і від власника майна, відповідно до положень глави 29 цього Кодексу.
Відповідно до частини 1 статті 387 Цивільного кодексу України, власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.
Відповідно до правового висновку Великої Палати Верховного Суду, викладеного у постанові від 14.11.2018 у справі № 183/1617/16, задоволення вимоги про витребування майна з незаконного володіння особи, за якою воно зареєстроване на праві власності, відповідає речово-правовому характеру віндикаційного позову та призводить до ефективного захисту прав власника.
Зазначені висновки відповідають правовій позиції, викладеній в постанові Верховного Суду від 15.12.2021 у справі № 366/3242/17.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 23.11.2021 у справі № 359/3373/16, вирішуючи питання про належні способи захисту прав власника земельної ділянки лісогосподарського призначення, зазначила, що вимога про витребування земельної ділянки лісогосподарського призначення з незаконного володіння (віндикаційний позов) у порядку статті 387 Цивільного кодексу України є ефективним способом захисту права власності.
Оскільки спірні земельні ділянки з кадастровими номерами 5321380700:00:018:0501 та 5321380700:00:018:0500 вибули з державної власності та постійного користування державного лісогосподарського підприємства незаконно, наявні правові підстави для витребування їх з незаконного володіння відповідача на підставі статті 387 Цивільного кодексу України.
Доводи відповідача 1 - Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області , що прокурор не довів, що спірні земельні ділянки перебувають в постійному користуванні державного підприємства, оскільки відповідно до статті 125 Земельного кодексу України право постійного користування земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цих прав, суд відхиляє, оскільки зазначене спростовується нормами пункту 5 Прикінцевих Положень Лісового кодексу України, відповідно до якого право державних та комунальних лісогосподарських підприємств на раніше надані в постійне користування землі підтверджується планово-картографічними матеріалами лісовпорядкування.
Щодо представництва інтересів Полтавської обласної державної адміністрації, то відповідно до статті 53 Господарського процесуального кодексу України визначено право прокурора в позовній заяві самостійно визначати, в чому полягає порушення інтересів держави та обґрунтовувати необхідність захисту інтересів держави, а також зазначати орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Відповідно до частини 3 статті 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює компетентний орган; 2) у разі відсутності такого органу.
Бездіяльність компетентного органу (нездійснення захисту інтересів держави) означає, що компетентний орган знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, мав повноваження для захисту, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.
Прокурор, звертаючись до суду з позовом, повинен обґрунтувати та довести бездіяльність компетентного органу.
Звертаючись до компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України «Про прокуратуру», прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.
Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню тощо.
Отже, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України «Про прокуратуру», і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження судом підстав для представництва. Якщо прокурору відомі причини такого не звернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові.
Проте якщо з відповіді зазначеного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим.
Відповідно до висновків викладених у Постанові ВСУ від 16.04.2019 справа №910/3486/18, представництво прокурором у суді законних інтересів держави здійснюється і у разі, якщо захист цих інтересів не здійснює, або неналежним чином здійснює відповідний орган. При цьому прокурор не зобов`язаний встановлювати причини, за яких позивач не здійснює захист своїх інтересів.
Велика Палата Верховного Суду у своїй постанові від 15.10.2019 у справі № 903/129/18 зазначає, що сам факт не звернення до суду уповноваженого суб`єкта з позовом, який би відповідав вимогам процесуального законодавства та відповідно мав змогу захистити інтереси жителів територіальної громади, свідчить про те, що указаний суб`єкт неналежно виконує свої повноваження, у зв`язку із чим у прокурора виникають обґрунтовані підстави для захисту інтересів держави та звернення до суду з таким позовом, що відповідає нормам національного законодавства та практиці Європейського суду з прав людини.
Велика Палата Верховного Суду у своїй постанові від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18 дійшла висновку, що процесуальна дієздатність - це здатність особисто здійснювати процесуальні права та виконувати свої обов`язки в суді (стаття 44 ГПК України). У випадку звернення прокурора з позовом до суду в інтересах держави в особі компетентного органу фактичним позивачем є держава, і саме вона набуває процесуальної дієздатності і є учасником справи.
Полтавською обласною прокуратурою надіслано на адресу Полтавської обласної державної адміністрації лист щодо самостійного вжиття заходів та звернення до суду з позовом про скасування наказу Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області, скасування державної реєстрації права приватної власності та повернення земельної ділянки державі. Необхідність втручання органів прокуратури з метою захисту інтересів держави виникла у зв`язку з тим, що протягом розумного строку зазначені органи самостійно не звернулися до суду з відповідним позовом.
Полтавська обласна військова адміністрація листом від 05.12.2022 № 11798/1/01-522 повідомила про те, що немає можливості самостійно захищати інтереси держави та не заперечує щодо звернення прокуратури до суду для здійснення захисту інтересів держави.
Необхідність втручання органів прокуратури з метою захисту інтересів держави виникла у зв`язку з тим, що протягом розумного строку зазначені органи самостійно не звернулися до суду з відповідним позовом, а зволікання з поверненням земель до державної власності може призвести до їх відчуження органами місцевого самоврядування.
Крім того, відповідності до частини 4 статті 23 Закону України «Про прокуратуру», Полтавська обласною прокуратурою повідомлено Полтавську обласну військову (державну) адміністрацію про здійснення представництва інтересів у суді.
Дослідивши доводи прокурора відносно наявності підстав його звернення до суду з цим позовом, суд встановив, що на виконання вимог статті 53 Господарського процесуального кодексу України та статті 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурором при зверненні до суду з позовом було належним чином обґрунтовано, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, а також визначені законом підстави для звернення до суду саме прокурора.
Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідачів в рівних частинах.
Керуючись статтями 129, 232 - 233, 237 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Визнати незаконним та скасувати наказ ГУ Держгеокадастру у Полтавській області № 10136-сг від 08.11.2019 про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності на території Батьківської сільської ради Зіньківського району Полтавської області в частині формування земельної ділянки сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 5321380700:00:018:0501.
Визнати незаконним та скасувати наказ ГУ Держгеокадастру у Полтавській області № 10136-сг від 08.11.2019 про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності на території Батьківської сільської ради Зіньківського району Полтавської області в частині формування земельної ділянки сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 5321380700:00:018:0500.
Визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області № 5-отг від 26.11.2020 в частині передачі Опішнянській селищній раді Полтавського району (Зіньківського району) Полтавської області у комунальну власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності з кадастровим номером 5321380700:00:018:0501.
Визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області № 5-отг від 26.11.2020 в частині передачі Опішнянській селищній раді Полтавського району (Зіньківського району) Полтавської області у комунальну власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності з кадастровими номерами 5321380700:00:018:0500.
Визнати незаконним та скасувати рішення Опішнянської селищної ради Зіньківського району від 03.12.2020 в частині затвердження акту приймання - передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 26.11.2020 та прийняття у комунальну власність Опішнянської селищної об`єднаної територіальної громади в особі Опішнянської селищної ради земельної ділянки з кадастровим номером 5321380700:00:018:0501.
Визнати незаконним та скасувати рішення Опішнянської селищної ради Зіньківського району від 03.12.2020 в частині затвердження акту приймання - передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 26.11.2020 та прийняття у комунальну власність Опішнянської селищної об`єднаної територіальної громади в особі Опішнянської селищної ради земельної ділянки з кадастровим номером 5321380700:00:018:0500.
Витребувати з незаконного володіння Опішнянської селищної ради Полтавського району (Зіньківського району) Полтавської області у власність Полтавської обласної військової (державної) адміністрації земельну ділянку з кадастровим номером 5321380700:00:018:0501.
Витребувати з незаконного володіння Опішнянської селищної ради Полтавського району (Зіньківського району) Полтавської області у власність Полтавської обласної військової (державної) адміністрації земельну ділянку з кадастровим номером 5321380700:00:018:0500.
Скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 5321380700:00:018:0501 з одночасним припиненням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо зазначеної земельної ділянки;
- скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 5321380700:00:018:0500 та з одночасним припиненням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо зазначеної земельної ділянки.
Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області (вул. Затишна, 23, м. Полтава, 36039, код ЄДРПОУ 39767930) на користь Полтавської обласної прокуратури (м. Полтава, вул. 1100-річчя Полтави, 7, ЄДРПОУ 029100600) судовий збір у розмірі 13 420,00 грн.
Стягнути з Опішнянської селищної ради Зіньківського району Полтавської області (вул. Перемоги, буд. 3, смт Опішня, Зіньківський р-н, Полтавська обл., код ЄДРПОУ 13955864) на користь Полтавської обласної прокуратури (м. Полтава, вул. 1100-річчя Полтави, 7, код ЄДРПОУ 029100600) судовий збір у розмірі 13 420,00 грн.
Видати накази після набрання рішенням законної сили.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Східного апеляційного господарського суду.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Східного апеляційного господарського суду.
Повне рішення складено 20.11.2023.
Суддя Дмитро СІРОШ
Суд | Господарський суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 09.11.2023 |
Оприлюднено | 23.11.2023 |
Номер документу | 115061005 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку |
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Крестьянінов Олексій Олександрович
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Крестьянінов Олексій Олександрович
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Крестьянінов Олексій Олександрович
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Крестьянінов Олексій Олександрович
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Крестьянінов Олексій Олександрович
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Крестьянінов Олексій Олександрович
Господарське
Господарський суд Полтавської області
Сірош Д.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні