ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
08 листопада 2023 рокум. Ужгород№ 260/5706/23 13:28 год
Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Скраль Т.В.
при секретарі Шестак Н.В.,
за участю:
позивач: Комунальне некомерційне підприємство Лікарня Святого Мартина - представники Слюсарчук-Гузо Вікторія Василівна, Меліка Надія Юріївна,
відповідач: Східний офіс Держаудитслужби - представник Джой Дарина Олексіївна,
третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю "Лєда Медікал" - адвокат Поцелов Андрій Олександрович,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовною заявою Комунального некомерційного підприємства Лікарня Святого Мартина (89600, Закарпатська область, м. Мукачево, вул. Новака Андрія, буд. 8-13, код ЄДРПОУ 01992831) до Східного офісу Держаудитслужби ( 49600, м. Дніпро, вул. Володимира Антоновича, 22, корп. 2, код ЄДРПОУ 40477689), третя особа без самостійних вимог на сторона позивача: Товариство з обмеженою відповідальністю Лєда Медікал (04060, м. Київ, вул. Ризька, буд. 73-Г, код ЄДРПОУ 42825205) про визнання протиправним та скасування висновку,
ВСТАНОВИВ:
У відповідності до статті 243 частини 3 КАС України 08 листопада 2023 року проголошено вступну та резолютивну частини рішення. Рішення у повному обсязі складено 20 листопада 2023 року.
10 липня 2023 року Комунальне некомерційне підприємство Лікарня Святого Мартина звернулося до суду з позовною заявою до Східного офісу Держаудитслужби, третя особа без самостійних вимог на сторона позивача: Товариство з обмеженою відповідальністю Лєда Медікал, якою просить визнати протиправним та скасувати Висновок Східного офісу Держаудитслужби про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-03-14-010959-а, а також зобов`язання здійснення заходів щодо усунення виявлених порушень.
10 серпня 2023 року ухвалою суду відкрито провадження у даній адміністративній справі.
19 жовтня 2023 року ухвалою суду закрито пiдготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
1. Позиції сторін.
Свої позовні вимоги позивач мотивує тим, що в даній закупівлі учасники могли підтвердити наявність досвіду виконання аналогічного договору шляхом надання як договору, товар якого відповідає предмету закупівлі, так і шляхом надання договору, предмет якого відповідає коду Державного Класифікатора (ДК) предмету закупівлі, а саме - Апаратура для підтримування фізіологічних функцій організму. Крім того, державний фінансовий контроль був реалізований відповідачем на території Закарпатської області, яка не входить до переліку адміністративно-територіальних одиниць, що підвідомчі Східному офісу, вважаємо, що безумовною підставою для видачі рішення Про початок моніторингу закупівель від 06.06.2023 №138 мало би бути відповідне доручення Голови Держаудитслужби та/або його заступників, якого не значиться у вказаному рішенні у преамбулі. Зазначають, що вимога Держаудитслужби щодо розірвання договору, яка має наслідком припинення зобов`язань за договором, є непропорційною тяжкості зазначених, на думку аудиторів, порушень, а усунення виявлених під час проведення моніторингу закупівлі недоліків у запропонований у висновку спосіб може призвести до порушення майнових прав та інтересів замовника та матиме негативні наслідки для його репутації, що є непропорційним у співвідношенні з виявленими недоліками. Відтак, надані документи ТОВ ЛЄДА МЕДІКАЛ на підтвердження досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів) відносяться до Медичного обладнання (Код ДК 021:2015 33100000-1). На їх переконання, висновок Держаудислужби, як акт індивідуальної дії, не відповідає критеріям, передбаченим частиною 2 статті 2 КАС України, зокрема критерію пропорційності - щодо необхідності дотримання балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення суб`єкта владних повноважень.
08 вересня 2023 року відповідачем до суду подано відзив на позовну заяву. В обґрунтування якого вказано наказом Державної аудиторської служби України від 27.08.2020 №242 Про внесення зміни до положень про офіси Держаудитслужби пункт 1 Положення про Східний офіс Держаудитслужби доповнено абзацом такого змісту: На території інших адміністративно-територіальних одиниць Офіс та управління здійснюють реалізацію державного фінансового контролю за дорученням Голови Держаудитслужби та його заступників. Листом від 21.04.2023 №003100-18/4590-2023 Про надання доручення Держаудитслужба доручила офісам Держаудитслужби та їх управлінням в областях провести моніторинги процедур закупівель згідно з переліком, наведеним у додатку. Відповідно до переліку закупівель, який є додатком до листа, Офісу доручено провести, зокрема, вказану процедуру закупівлі UA- 2023-03-14-010959-а. Таким чином, у разі наявності доручення Держаудитслужби, яке у даному випадку є таким, що винесене на підставі та в межах законодавства України, відповідний міжрегіональний територіальний орган, у даному випадку Східний офіс Держаудитслужби, зобов`язаний реалізовувати завдання органу державного фінансового контролю, у тому числі і на території іншої адміністративно-територіальної одиниці. За викладених обставин Офіс мав відповідні повноваження на проведення моніторингу процедури закупівлі позивача. Щодо встановлених порушень зазначають, що задля підтвердження кваліфікаційного критерію Наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів) у складі тендерної пропозиції учасника закупівлі ТОВ "ЛЄДА МЕДІКАЛ" завантажений договір від 16.04.2021 №97-1/21. Відповідно до пункту 1.1. Розділу І договору від 6.04.2021 № 97-1/21 предмет закупівлі медичні вироби для церебральної ангіографії та тромбектомії за кодом ДК 021:2015: 33140000-3 Медичні матеріали, тоді як предмет закупівлі, унікальний номер якої UA-2023-03-14-010959-а, Апарати для підтримування серцевої функції, код ДК 021:2015: 33180000-5 - Апаратура для підтримування фізіологічних функцій організму, що не відповідає вимозі визначеній в Примітці Додатку № 1 до тендерної документації визначеній Замовником. Отже, тендерна пропозиція учасника закупівлі ТОВ "ЛЄДА МЕДІКАЛ" не відповідає вимозі визначеній самостійно Замовником в Примітці Додатку № 1 до тендерної документації. Проте, на порушення вимоги підпункту 2 пункту 41 Особливостей Замовник не відхилив тендерну пропозицію учасника закупівлі ТОВ "ЛЄДА МЕДІКАЛ", натомість визнав його переможцем та уклав із ним договір поставки від 04.04.2023 № 08-23-155Т, що суперечило чинному на момент проведення закупівлі законодавству. Таким чином, встановлене Офісом порушення підпункту 2 пункту 41 Особливостей є доведеним з боку відповідача, а позиція позивача з викладеного питання є хибною та не узгоджується з викладеними вище положеннями чинного законодавства.
20 вересня 2023 року позивачем подано до суду відповідь на відзив, в якому зазначено, що відповідачем додано до відзиву наказ Східного офісу Держаудитслужби №138 від 06.06.2023 року разом з додатком на підтвердження відповідних повноважень на проведення моніторингу закупівлі UA -2023-03-14-010959-а, який не може бути належним доказом у справі, так як безумовною підставою для наявності повноважень на проведення моніторингу закупівлі UA -2023-03-14-010959-а, а також видачі наказу від 06.06.2023 №138 Про початок здійснення моніторингу закупівель мало б бути відповідне доручення Голови Держаудитслужби та/або його заступників, якого не значиться у такій позиції наказу як Підстава. Крім того, зазначають, що у висновку моніторингу спосіб усунення виявлених порушень Закону №922-VIII не відповідає вимогам пункту 8 частини другої статті 2 КАС України, оскільки не є пропорційним виявленим порушенням, відповідачем не дотримано необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи (у вигляді припинення зобов`язань за договором через порушенням лише замовником вимог Закону України Про публічні закупівлі) і цілями, на досягненняяких спрямоване це рішення (дія) (застосування заходів впливу на винну особу задля уникнення у майбутньому порушення вимог Закону України Про публічні закупівлі), тому висновок моніторингу в частині обраного способу усунення порушень є протиправним та має бути скасований.
26 вересня 2023 року третьої особою подано письмові пояснення щодо позову, в якій зазначають, що до повноважень Держаудитслужби не входить право органів фінансового контролю вимагати розірвання договорів, укладених у відповідності до норм Закону України Про публічні закупівлі за результатами проведеної процедури закупівлі. Відповідно до оголошення про проведення відкритих торгів UA-2023-03-14-010959- а предметом закупівлі є: Апаратура для підтримування фізіологічних функцій організму, яка відповідає коду Державного Класифікатора 021:2015 33180000-5 Апарати для підтримування серцевої функції. Згідно з приміткою до Додатку 1 до Тендерної документації аналогічним договором відповідно до умов цієї Документації є договір, щодо поставки товару, який є предметом закупівлі. Отже, Замовником не встановлювалось умов, що аналогічним договором є договір, що відповідає предмету закупівлі саме за кодом Державного Класифікатора (ДК). Таким чином, в даній закупівлі учасники можуть підтвердити наявність досвіду виконання аналогічного договору шляхом надання як договору, найменування предмету якого відповідає предмету закупівлі, а саме - Апаратура для підтримування фізіологічних функцій організму, так шляхом надання договору, предмет якого відповідає коду Державного Класифікатора (ДК) предмету закупівлі. В даному випадку, учасником ТОВ ЛЄДА МЕДІКАЛ надано договір від 16.04.2021 № 97-1/21, предметом якого є Апаратура для підтримування фізіологічних функцій організму, що повністю відповідає предмету даної закупівлі та вимогам Тендерної документації. Крім того, відповідно до п. 1.2 Додатку 1 до Тендерної документації, на підтвердження наявності досвіду виконання аналогічних договорів учасники мають надати: не менше одного договору та документами, що підтверджують виконання такого договору (-ів) в повному обсязі (видаткові накладні або інші документи передбаченні при поставці вказаного товару) (вказані документи подаються по всіх договорах, що були зазначенні у довідці). Договори повинні бути надані з усіма додатками або іншими невід`ємними їх частинами (специфікації, рахунки, додаткові угоди тощо). В свою чергу, учасником ТОВ ЛЄДА МЕДІКАЛ надано два договори: вищенаведений, договір від 16.04.2021 № 97-1/21, предметом якого є Апаратура для підтримування фізіологічних функцій організму; Договір про закупівлю № 369 від 05.09.2022, предметом якого є товари ДК 021:2015: 33180000-5 Апаратура для підтримування фізіологічних функцій організму (CPV) (НК 024: 2019 - 62085 Контур екстракорпоральної серцево-легеневої допоміжної системи). Таким чином, учасником ТОВ ЛЄДА МЕДІКАЛ в повному обсязі підтверджено наявність досвіду виконання аналогічних за предметом закупівлі договорів.
27 вересня 2023 року відповідачем подано заперечення на відповідь на відзив, в яких зазначають, що Офіс зазначив спосіб усунення виявленого порушення, який є достатньо чітким та зрозумілим. Крім того, розірвання договору, який укладено з порушеннями вимог Закону № 922 спрямоване саме на усунення порушень, що допущені позивачем та є пропорційним виявленому порушенню. Зауважують, що тендерна пропозиція учасника закупівлі ТОВ ЛЄДА МЕДІКАЛ не відповідає вимозі визначеній самостійно Замовником в Примітці Додатку № 1 до тендерної документації, а саме: відповідно до пункту 1.1. Розділу І договору від 16.04.2021 № 97-1/21 предмет закупівлі медичні вироби для церебральної ангіографії та тромбектомії за кодом ДК 021:2015: 33140000-3 Медичні матеріали, тоді як предмет закупівлі, унікальний номер якої UA-2023-03-14-010959-а, Апарати для підтримування серцевої функції, код ДК 021:2015: 33180000-5 Апаратура для підтримування фізіологічних функцій організму, що не відповідає вимозі визначеній в Примітці Додатку № 1 до тендерної документації визначеній Замовником. Проте, на порушення вимоги підпункту 2 пункту 41 Особливостей Замовник не відхилив тендерну пропозицію учасника закупівлі ТОВ ЛЄДА МЕДІКАЛ, натомість визнав його переможцем та уклав із ним договір поставки від 04.04.2023 № 08-23-155Т, що суперечило чинному, на момент проведення закупівлі, законодавству.
Під час розгляду справи по суті уповноважені представники позивача позов підтримали повністю, просили суд його задовольнити з мотивів, що у ньому наведені. Звернули увагу суду, що фінансовий контроль організований неправомірно, а зобов`язальна частина висновку не містить норму на підставі якої контролюючий орган пропонує розірвати укладений договір.
Представник відповідача в судовому засіданні, проти задоволення позову заперечила та просила суд відмовити в задоволенні позову в повному обсязі. Щодо застосування обмежень введених урядом Постановою №303, яка набрала чинності 17.03.2022 року, у спірних правовідносинах мають застосовуватися норми постанови №561 від 07.05.2022 року, яка набрала чинності 18.05.2022 року і є спеціальним правовим актом та на виконання повноважень закріплених ст.12-1 Закону №389 VIII.
Представник третьої особи просив задовольнити позов з мотивів, що наведені у письмових поясненнях. Додатково пояснив, що надали два аналогічні договори від 16.04.2021 № 97-1/21 та договір про закупівлю № 369 від 05.09.2022, предметом якого є товари ДК 021:2015: 33180000-5 Апаратура для підтримування фізіологічних функцій організму. Відповідач розпочав процедуру моніторингу вже після укладення договору, що свідчить про неефективність моніторингу та непропорційність вжитих заходів. Крім того, у відповідача відсутні повноваження вимагати розірвання договору.
2. Обставини, встановлені судом
Судом встановлено, що 14 березня 2023 року Комунальним некомерційним підприємством Лікарня Святого Мартина оприлюднено тендерну документацію для учасників щодо підготовки тендерних пропозицій до участі у процедурі відкриті торги на закупівлю: Апаратура для підтримування фізіологічних функцій організму код ДК 021:2015 33180000-5: Апарати для підтримування серцевої функції код ДК 021:2015 33182000-9 Каротидна стент-система 56284; Апарати для підтримування серцевої функції код ДК 021:2015 33182000-9 Каротидна стент-система 56284; Апарати для підтримування серцевої функції код ДК 021:2015 33182000-9 Система захисту від емболії 58112; Апарати для підтримування серцевої функції код ДК 021:2015 33182000-9 Система захисту від емболії 58112; Апарати для підтримування серцевої функції код ДК 021:2015 33182000-9 Балон коронарний 47732; Апарати для підтримування серцевої функції код ДК 021:2015 33182000-9 Шприц аспіраційний 10749; Апарати для підтримування серцевої функції код ДК 021:2015 33182000-9 Ангіографічний катетер 10749; Апарати для підтримування серцевої функції код ДК 021:2015 33182000-9 Ангіографічний катетер 10749; Апарати для підтримування серцевої функції код ДК 021:2015 33182000-9 Шатл 10749; Апарати для підтримування серцевої функції код ДК 021:2015 33182000-9 Шатл 10749; Апарати для підтримування серцевої функції код ДК 021:2015 33182000-9 Шатл 10749; Апарати для підтримування серцевої функції код ДК 021:2015 33182000-9 Шатл 10749; Апарати для підтримування серцевої функції код ДК 021:2015 33182000-9 Інтрод,юсер феморальний 8F 15cm 10678; Апарати для підтримування серцевої функції код ДК 021:2015 33182000-9 Інтрод,юсер феморальний 9F 15cm 10678; Апарати для підтримування серцевої функції код ДК 021:2015 33182000-9 Інтрод,юсер феморальний 9F 15cm 35703; Апарати для підтримування серцевої функції код ДК 021:2015 33182000-9 Провідник 35703; Апарати для підтримування серцевої функції код ДК 021:2015 33182000-9 Провідник 35703; Апарати для підтримування серцевої функції код ДК 021:2015 33182000-9 Провідник 35703; Апарати для підтримування серцевої функції код ДК 021:2015 33182000-9 Провідниковий катетер 35703; Апарати для підтримування серцевої функції код ДК 021:2015 33182000-9 Катетер для тромбекстракції 34920; Апарати для підтримування серцевої функції код ДК 021:2015 33182000-9 Навігацийний мікрокатетер 10691; Апарати для підтримування серцевої функції код ДК 021:2015 33182000-9 Операційний оклюзійний катетер 36257; Апарати для підтримування серцевої функції код ДК 021:2015 33182000-9 Пристрій для вилучення тромбів 10714; Апарати для підтримування серцевої функції код ДК 021:2015 33182000-9 Мікрокатетер 10691.
Очікувана вартість 4 055 876,00 грн за унікальним номером: UA- 2023-03-14-010959-а. Застосована процедура закупівлі - відкриті торги.
04 квітня 2023 року між Комунальним некомерційним підприємством Лікарня Святого Мартина та Товариством з обмеженою відповідальністю ЛЄДА МЕДІКАЛ укладено договір поставки № 08-23-15ST.
Предметом закупівлі (поставки) за цим Договором є товари, а саме: Апаратура для підтримування фізіологічних функцій організму код ДК 021:2015 33180000-5 Апарати для підтримування серцевої функції код ДК 021:2015 33182000-9.
Загальна сума Договору становить: 4 055 812,00 грн (чотири мільйони п`ятдесят п`ять тисяч вісімсот дванадцять гривень 00 копійок), в тому числі ПДВ (7%) - 265 333,50 грн,- за рахунок власних коштів Покупця.
Покупець бере бюджетні зобов`язання за цим Договором відповідно до наявних бюджетних асигнувань відповідно до статей 23 і 48 Бюджетного кодексу України в межах суми, зазначеної у пункті 4.1 цього Договору.
Цей Договір набирає чинності з дня його укладення та діє до 31.12.2023 року, а в частині розрахунків до повного виконання Сторонами прийнятих на себе зобов`язань.
21 квітня 2023 року Державна аудиторська служба листом №003100-18/4590-2023 звернулась до Офісів Держаудитслужби та їх управлінь в областях Про надання доручення, в якому з метою оптимізації контролю у сфері закупівель і досягнення максимальної ефективності в реалізації основних завдань, передбачених Законом України Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні, Держаудитслужба доручає офісам Держаудитслужби та їх управлінням в областях провести до 30.06.2023 моніторинг процедур закупівель згідно з переліком, наведеним у додатку, (т.1 а.с. 51-54).
Відповідно до пункту 314 Додатку доручено Східному офісу Держаудитслужби, відповідно до пункту 4 частини другої статті 8 Закону України Про публічні закупівлі, провести моніторинг закупівлі UA- 2023-03-14-010959-а, (т.1 а.с. 54).
06 червня 2023 року наказом Східного офісу Держаудитслужби Про початок здійснення моніторингу закупівлі № 138, відповідно до частини другої статті 8 Закону України Про публічні закупівлі, пункту 9 Положення про Східний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Держаудитслужби від 02.06.2016 № 23 із змінами, наказано почати моніторинг закупівель відповідно до переліку, що додається, (т. 1 а.с. 44).
Відповідно до додатку до наказу Східного офісу Держаудитслужби від 06.06.2023 № 138 Переліку процедур закупівель, щодо яких здійснюється моніторинг прийнято рішення про початок моніторингу процедура закупівлі № UA- 2023-03-14-010959-а (оприлюднена на вебпорталі 14 березня 2023 року), з підстави виявлення органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель, (т.1 а.с. 45-50).
22 червня 2023 року за результатом проведення моніторингу, відповідачем сформовано висновок про результати моніторингу процедури закупівлі № UA-2023-03-14-010959-а, (т.1 а.с.6-8).
Згідно з цим висновком за результатами аналізу питання розгляду тендерної пропозиції учасника закупівлі ТОВ ЛЄДА МЕДІКАЛ встановлено порушення вимоги підпункту 2 пункту 41 Особливостей.
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні від 26.01.1993 № 2939- XII, статтею 8 Закону України Про публічні закупівлі від 25.12.2015 № 922-VIII Східний офіс Держаудитслужби зобов`язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема в межах законодавства шляхом розірвання договору поставки від 04.04.2023 № 08-23-155Т зокрема, шляхом укладання відповідної додаткової угоди з дотриманням положень Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Не погоджуючись із висновком про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-03-14-010959-а позивач у визначений законом строк звернувся до суду з даним позовом.
3. Мотиви суду та норми права, застосовані судом
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Нормами частини 1 статті 2 Закону України Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні від 26.01.1993 №2939 ( далі по тексту - Закону №2939) визначено головні завдання органу державного фінансового контролю.
Згідно з статтею 5 Закону №2939 контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України "Про публічні закупівлі", проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування.
Відповідно до частини 1 статті 8 Закону України Про публічні закупівлі від 25.12.2015 № 922-VIII (далі по тексту - Закон № 922) моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю).
Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії.
Моніторинг процедури закупівлі не проводиться на відповідність тендерної документації вимогам частини четвертої статті 22 цього Закону.
Моніторинг процедур закупівель здійснюється також щодо процедур закупівель, особливості яких передбачені у законах, що визначені у частинах восьмій та дев`ятій статті 3 цього Закону.
Згідно з пунктом 1 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2016р. №43 (далі - Положення про Держаудитслужбу) Державна аудиторська служба України (Держаудитслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів та який реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
Держаудитслужба здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку міжрегіональні територіальні органи, що передбачено пунктом 7 Положення про Держаудитслужбу.
Відповідно до пункту 1 Положення про Східний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Держаудитслужби від 02.06.2016 № 23 зі змінами (далі - Положення про Офіс) Східний офіс Держаудитслужби (далі - Офіс) підпорядковується Держаудитслужбі та є її міжрегіональним територіальним органом.
У складі Офісу утворюються як структурні підрозділи управління в Донецькій, Запорізькій, Кіровоградській областях (далі - управління).
Управління здійснюють свої повноваження на території адміністративно-територіальної одиниці за їх місцезнаходженням відповідно.
На території Дніпропетровської області реалізацію державного фінансового контролю здійснює апарат Офісу.
На території інших адміністративно-територіальних одиниць Офіс та управління здійснюють реалізацію державного фінансового контролю за дорученням Голови Держаудитслужби та його заступників.
Основним завданням Офісу є реалізація повноважень Держаудитслужби на території Дніпропетровської, Донецької, Запорізької, Кіровоградської областей, а також на території інших областей за дорученням Голови Держаудитслужби та його заступників ( пункт 3 Положення).
Пунктом 9 Положення про Держаудитслужбу визначено, що Держаудитслужба в межах повноважень, передбачених законом, на основі і на виконання Конституції та законів України, актів Президента України та постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, актів Кабінету Міністрів України, наказів Мінфіну видає накази організаційно-розпорядчого характеру, організовує та контролює їх виконання.
Підпунктом 1 пункту 11 Положення про Держаудитслужбу визначено, що Голова Держаудитслужби очолює Держаудитслужбу, здійснює керівництво її діяльністю, представляє Держаудитслужбу у відносинах з іншими органами, підприємствами, установами, організаціями в Україні та за її межами.
Відповідно до підпункту 27 пункту 11 Положення про Держаудитслужбу Голова Держаудитслужби дає в межах повноважень, передбачених законом, доручення, обов`язкові для виконання державними службовцями і працівниками апарату Держаудитслужби та її міжрегіональних територіальних органів.
Пунктом 2 Положення про Офіс визначено, що Офіс у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України, постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, дорученнями Прем`єр-міністра України, Міністра фінансів України, Голови Держаудитслужби, його першого заступника та заступника, наказами Мінфіну та Держаудитслужби, актами Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідних місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, цим Положенням.
21 квітня 2023 року Державна аудиторська служба листом №003100-18/4590-2023 звернулась до Офісів Держаудитслужби та їх управлінь в областях Про надання доручення, в якому з метою оптимізації контролю у сфері закупівель і досягнення максимальної ефективності в реалізації основних завдань, передбачених Законом України Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні, Держаудитслужба доручає офісам Держаудитслужби та їх управлінням в областях провести до 30.06.2023 моніторинг процедур закупівель згідно з переліком, наведеним у додатку, (т.1 а.с. 51-54).
Відповідно до пункту 314 Додатку доручено Східному офісу Держаудитслужби, відповідно до пункту 4 частини другої статті 8 Закону України Про публічні закупівлі, провести моніторинг закупівлі UA- 2023-03-14-010959-а, (т.1 а.с. 54).
Таким чином, у разі наявності доручення Держаудитслужби, яке у даному випадку є таким, що винесене на підставі та в межах законодавства України, відповідний міжрегіональний територіальний орган, у даному випадку Східний офіс Держаудитслужби, зобов`язаний реалізовувати завдання органу державного фінансового контролю, у тому числі і на території іншої адміністративно-територіальної одиниці.
За викладених обставин Офіс мав відповідні повноваження на проведення моніторингу процедури закупівлі Комунального некомерційного підприємства Лікарня Святого Мартина, а отже правомірно реалізував завдання органу державного фінансового контролю на території іншої області, а доводи позову в цій частині є безпідставними.
Порядок здійснення моніторингу публічних закупівель регламентовано положеннями статті 8 Закону № 922.
Відповідно до пункту 4 частини 2 статті 8 Закону № 922 рішення про початок моніторингу процедури закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) за наявності однієї або декількох із таких підстав: виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель.
Згідно із частиною 2 статті 8 Закону № 922 для аналізу даних, що свідчать про ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, може використовуватися: інформація, оприлюднена в електронній системі закупівель; інформація, що міститься в єдиних державних реєстрах; інформація в базах даних, відкритих для доступу центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
За наявності однієї або декількох підстав, які визначено частиною 2 статті 8 Закону № 922, керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) приймає рішення про початок моніторингу процедури закупівлі та відповідно до частини 3 зазначеної статті Закону повідомлення про прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі орган державного фінансового контролю оприлюднює в електронній системі закупівель протягом двох робочих днів з дня прийняття такого рішення із зазначенням унікального номера оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєного електронною системою закупівель, та/або унікального номера повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі, а також опису підстав для здійснення моніторингу процедури закупівлі.
06 червня 2023 року наказом Східного офісу Держаудитслужби Про початок здійснення моніторингу закупівлі № 138, відповідно до частини другої статті 8 Закону України Про публічні закупівлі, пункту 9 Положення про Східний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Держаудитслужби від 02.06.2016 № 23 із змінами, наказано почати моніторинг закупівель відповідно до переліку, що додається, (т. 1 а.с. 44).
Відповідно до додатку до наказу Східного офісу Держаудитслужби від 06.06.2023 № 138 Переліку процедур закупівель, щодо яких здійснюється моніторинг прийнято рішення про початок моніторингу процедура закупівлі № UA- 2023-03-14-010959-а (оприлюднена на вебпорталі 14 березня 2023 року), з підстави виявлення органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель, (т.1 а.с. 45-50).
Частиною 6 статті 8 Закону №922 визначено, що за результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.
За результатами моніторингу закупівлі, унікальний номер якої UA- 2023-03-14-010959-а, предмет закупівлі є Апаратура для підтримування фізіологічних функцій організму код ДК 021:2015 33180000-5 Апарати для підтримування серцевої функції код ДК 021:2015 33182000-9, Офісом було складено висновок про результати моніторингу закупівлі від 22 червня 2023 року, який затверджено начальником Офісу ОСОБА_1 та оприлюднено в електронній системі закупівель у відповідності до вимог частини 6 статті 8 Закону №922.
Згідно з цим висновком за результатами аналізу питання розгляду тендерної пропозиції учасника закупівлі ТОВ ЛЄДА МЕДІКАЛ встановлено порушення вимоги підпункту 2 пункту 41 Особливостей.
Відповідно до пункту 3-7 розділу X Прикінцеві та перехідні положення Закону №922 установлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
Постановою Кабінету Міністрів України від 12.12.2022 №1178 затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України Про публічні закупівлі, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (далі Особливості, у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до пункту 1 Особливостей ці особливості встановлюють порядок та умови здійснення публічних закупівель (далі - закупівлі) товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України Про публічні закупівлі (далі - замовники), із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.
Згідно Додатку № 1 до тендерної документації для підтвердження кваліфікаційного критерію Наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів) Замовником у примітці зазначено, що аналогічним договором відповідно до умов цієї Документації є договір, щодо поставки товару, який є предметом закупівлі.
Відповідно до підпункту 2 пункту 41 Особливостей Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону.
Відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону № 922 тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Відповідно до пункту 22 частини першої статті 1 Закону № 922 предмет закупівлі - товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції/пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку.
Порядок визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 15.04.2020 № 708 встановлює правила визначення замовником предмета закупівлі відповідно до Закону України Про публічні закупівлі (далі - Закон) із застосуванням показників цифр основного словника національного класифікатора України ДК 021:2015 Єдиний закупівельний словник, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23 грудня 2015 року № 1749 (далі - Єдиний закупівельний словник), а також особливості визначення предмета закупівлі для окремих товарів, робіт і послуг.
Відповідно до Оголошення про проведення відкритих торгів UA-2023-03-14-010959- а предметом закупівлі є: Апаратура для підтримування фізіологічних функцій організму код ДК 021:2015 33180000-5 Апарати для підтримування серцевої функції код ДК 021:2015 33182000-9.
Згідно з приміткою до Додатку 1 до Тендерної документації аналогічним договором відповідно до умов цієї Документації є договір, щодо поставки товару, який є предметом закупівлі.
Відповідно до пункту 1.2 Додатку 1 до Тендерної документації інформація, зазначена у довідці, підтверджується наступними документами:
- не менше одного договору та документами, що підтверджують виконання такого договору (-ів) в повному обсязі (видаткові накладні або інші документи передбаченні при поставці вказаного товару) (вказані документи подаються по всіх договорах, що були зазначенні у довідці). Договори повинні бути надані з усіма додатками або іншими невід`ємними їх частинами (специфікації, рахунки, додаткові угоди тощо).
- листами відгуками по договорах, що наведені у довідці. Відгуки повинні бути належно оформлені, містити вихідний номер та дату видачі такого документу, реквізити аналогічного договору, підтверджувати належне та своєчасне виконання умов договору.
Таким чином, для підтвердження досвіду виконання аналогічних договорів необхідно було надати не менше одного договору, що підтверджують виконання такого договору в повному обсязі.
В свою чергу, учасником ТОВ ЛЄДА МЕДІКАЛ, відповідно до про наявність досвіду виконання аналогічних договорів №2-21/03 від 21 березня 2023 року, надано два договори про закупівлю:
- від 16.04.2021 № 97-1/21, предметом якого є товари ДК 021:2015 № 33140000-3 Медичні матеріали;
- № 369 від 05.09.2022, предметом якого є товари ДК 021:2015: 33180000-5 Апаратура для підтримування фізіологічних функцій організму (CPV) (НК 024: 2019 - 62085 Контур екстракорпоральної серцево-легеневої допоміжної системи).
Таким чином, в даній закупівлі ТОВ ЛЄДА МЕДІКАЛ підтвердило наявність досвіду виконання аналогічного договору шляхом надання договору про закупівлю № 369 від 05.09.2022, предмет якого відповідає коду Державного Класифікатора (ДК) предмету закупівлі.
На підставі викладеного, оцінюючи правомірність рішень органу владних повноважень, суд, керуючись критеріями, закріпленими у статті 2 КАС України, вважає, що оскаржуваний в даній справі висновок є противоправним і таким, що прийнятий без врахування всіх істотних обставин, а тому підлягає скасуванню.
Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують.
Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2статті 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість мотивів, покладених суб`єктом владних повноважень в основу своїх дій на відповідність вимогам частини другої статті 2 КАС України та зважаючи на доводи адміністративного позову, суд дійшов висновку про повну обґрунтованість позовних вимог та, відповідно, наявність правових підстав для задоволення позову з мотивів, що вищезазначені.
Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем при поданні адміністративного позову сплачено судовий збір у розмірі 2 684,00 грн, що підтверджується платіжною інструкцією від 08 серпня 2023 року № 1797, (т.1 а.с. 17).
Таким чином, вказана сума судового збору підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 9, 14, 90, 139, 242-246, 255 КАС України, суд -
У Х В А Л И В:
1. Позов Комунального некомерційного підприємства Лікарня Святого Мартина до Східного офісу Держаудитслужби, третя особа без самостійних вимог на сторона позивача: Товариство з обмеженою відповідальністю Лєда Медікал про визнання протиправним та скасування висновку - задовольнити.
2. Визнати протиправним та скасувати Висновок Східного офісу Держаудитслужби про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-03-14-010959-а.
3. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Східного офісу Держаудитслужби (49600, м. Дніпро, вул. Володимира Антоновича, 22, корп. 2, код ЄДРПОУ 40477689) на користь Комунальне некомерційне підприємство Лікарня Святого Мартина (89600, Закарпатська область, м. Мукачево, вул. Новака Андрія, буд. 8-13, код ЄДРПОУ 01992831) судові витрати у розмірі 2684, 00 грн (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні, 00 коп.) сплаченого cудового збору.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
СуддяТ.В.Скраль
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.11.2023 |
Оприлюднено | 23.11.2023 |
Номер документу | 115070350 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Скраль Т.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні