Окрема думка
від 06.11.2023 по справі 911/2261/21
ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ОКРЕМА ДУМКА

У липні 2021 року Приватне акціонерне товариство "ДТЕК Київські регіональні електромережі" звернулося до Господарського суду Київської області з позовом до Спільного підприємства у формі Товариства з обмеженою відповідальністю "Транс-Груп"про стягнення 849 432,89 грн з яких: 782 626,76 грн заборгованість за необліковану електричну енергію, 9 648,82 грн 3% річних, 29 295,71 грн інфляційні втрати та 27 861,60 грн вартість проведених експертних досліджень.

Вимоги позивача обґрунтовані тим, що в під час проведення технічної перевірки засобу обліку електроенергії типу АСЕ 6000 № 63223464, що встановлений в РУ-0,4 кВ КТП-2, було виявлено факт порушення відповідачем правил використання електричної енергії п. 5.5.5 ПРРЕЕ, а саме: пошкодження металевої гофри, що обмежує доступ до дооблікових вторинних струменевих кіл обліку електроенергії; пошкодження ізоляції вторинних кіл (струму) обліку електроенергії; пошкодження металу, з якого виконані вторинні кола обліку елетроенергії (струменеві кола).

Рішенням Господарського суду Київської області від 17.02.2023 у справі № 911/2261/21 у позові відмовлено повністю.

Не погодившись з прийнятим рішенням, Приватне акціонерне товариство "ДТЕК Київські регіональні електромережі" подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Київської області від 17.02.2023 у справі № 911/2261/21 та прийняти нове рішення про повне задоволення позову.

За результатами розгляду апеляційної скарги більшістю голосів суддів було прийнято постанову про залишення апеляційної скарги Приватного акціонерного товариства "ДТЕК Київські регіональні електромережі" на рішення Господарського суду Київської області від 17.02.2023 у справі № 911/2261/21 без задоволення, а рішення Господарського суду Київської області від 17.02.2023 у справі № 911/2261/21 без змін.

При прийнятті зазначеної постанови мною, суддею Північного апеляційного господарського суду Б.О. Ткаченком, висловлено окрему думку, суть якої полягає в наступному.

Зокрема, вважаю за необхідне зазначити, що взаємовідносини, які виникають в процесі продажу і купівлі електричної енергії між виробниками або постачальниками електричної енергії та споживачами регулюються Законом України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 № 2019-VIII, (далі - Закон), Правилами роздрібного ринку електричної енергії, затверджених Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах електроенергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 № 312 (далі - ПРРЕЕ), Кодексом комерційного обліку електричної енергії, затвердженим Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 №311 (далі - ККОЕЕ) та ін.

Відповідно до ст.58 Закону, п.1.1.1 ПРРЕЕ вимоги Закону та ПРЕЕЕ є обов`язковими для виконання всіма споживачами. Статтею 4 Закону передбачено, що учасники ринку електричної енергії провадять свою діяльність на ринку електричної енергії на договірних засадах.

27.03.2009 між Спільним підприємством у формі товариства з обмеженою відповідальністю "ТРАНС - ГРУП" (далі - споживач по Договору) та Приватним акціонерним товариством «ДТЕК КИЇВСЬКІ РЕГІОНАЛЬНІ РОМЕРЕЖІ» (далі - постачальник по Договору) було укладено Договір про постачання електричної енергії № 1218 (особовий рахунок № НОМЕР_1 ) (далі - Договір), відповідно до умов якого, позивач зобов`язувався постачати електричну енергію відповідачу для забезпечення потреб його електроустановок з дозволеною потужністю 505 кВт, а відповідач зобов`язувався сплачувати вартість використаної ним електричної енергії та здійснювати інші платежі за умовами Договору.

Відповідно до Договору, відповідач являється суб`єктом господарювання та споживачем електричної енергії за адресою: АДРЕСА_1. Невід`ємною частиною Договору, є додатки до нього, зокрема: Додаток №3 до Договору «Режими постачання електричної енергії» та Додаток №7 до Договору «Розрахункові засоби обліку та порядок їх експлуатації».

Відповідач відповідно до Договору та актів № 570764, №570765, 570766 та №151318 від 28.10.2017, мав на відповідальному зберіганні прилад обліку типу АСЕ 6000 № 63223473, що розташований в РУ-0,4 кВ КТП-1 та пломби, встановлені на ньому.

Відповідач відповідно до Договору та актів № 570956, №570957 та №151338 від 04.11.2017, мав на відповідальному зберіганні прилад обліку типу АСЕ 6000 № 63223464, що розташований в РУ-0,4 кВ КТП-2 та пломби, встановлені на ньому.

А отже, саме відповідач є особою, яка експлуатує вказаний прилад обліку на підставі Договору, а тому повинен нести відповідальність за збереження, цілісність, та експлуатацію приладу обліку та пломб, встановлених на ньому.

Відповідно до п.4.2.3 Договору, споживач сплачує постачальнику вартість недорахованої електроенергії, розраховану виходячи з приєднаної потужності струмоприймачів та кількості годин їх використання відповідно до Методики, за тарифами, що діяли протягом споживання електричної енергії з порушенням, у разі таких дій споживача: самовільне внесення змін у схеми обліку електроенергії; пошкодження засобів обліку електроенергії, втручання в їх роботу, зняття пломб з засобів обліку; споживання електроенергії поза засобами обліку; інших умов, визначених Методикою.

Звертаю увагу, що відповідно до п. 5.5.5 ПРРЕЕ споживач електричної енергії зобов`язаний:

1) користуватися електричною енергією виключно на підставі договору (договорів);

сплачувати за електричну енергію та надані йому послуги відповідно до укладених договорів;

3) за умови неповної оплати за спожиту електричну енергію припинити власне електроспоживання відповідно до умов договору;

4) здійснювати оплату рахунків, виставлених на підставі актів про порушення цих Правил та умов поговору;

5) дотримуватися правил технічної експлуатації, правил безпеки під час експлуатації власних електроустановок, нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та умов укладених договорів;

6) забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх електроустановок та електроприладів згідно з вимогами нормативно-технічних документів та нормативно-правових актів України;

7) врегулювати у порядку, визначеному Кодексом систем розподілу та цими Правилами, відносини щодо технічного забезпечення розподілу електричної енергії з оператором системи розподілу шляхом укладення окремого договору про надання послуг із забезпечення перетікань реактивної електричної енергії (або у формі додатка до договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії);

8) забезпечувати збереження і цілісність установлених на його території та/або об`єкті (у його приміщенні) розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування;

9) невідкладно повідомляти оператора системи та постачальника послуг комерційного обліку про недоліки в роботі засобу вимірювання;

10) узгоджувати з оператором системи нові підключення та переобладнання внутрішньої електропроводки, здійснювані з метою збільшення споживання електричної потужності;

11) надавати розрахункові документи на вимогу представників електропостачальника та/або оператора системи (після пред`явлення ними службових посвідчень або після отримання споживачем офіційного запиту відповідного учасника роздрібного ринку) для перевірки правильності оплати та відповідності записів у них показам засобу комерційного обліку;

12) забезпечувати доступ представникам оператора системи (після пред`явлення ними службових посвідчень) до об`єкта споживача для проведення технічної перевірки засобу комерційного обліку (засобів вимірювальної техніки), електроустановок та електропроводки, вимірювання показників якості електричної енергії, контролю за рівнем споживання електричної енергії, а також для виконання відключення та обмеження споживання електричної енергії споживачу (субспоживачу) відповідно до встановленого цими Правилами порядку та виконувати їх обґрунтовані письмові вимоги щодо усунення виявлених порушень, якщо це обумовлено умовами договору;

13) забезпечити безперешкодний доступ представникам постачальника послуг комерційного обліку, електропостачальника та/або оператора системи (після пред`явлення ними службових посвідчень) до розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії, що встановлені на об`єктах споживача, для візуального або автоматизованого зняття показів розрахункових засобів комерційного обліку;

14) не перешкоджати заміні засобів комерційного обліку у разі здійснення такої заміни за рахунок постачальника послуг комерційного обліку або оператора системи;

15) не перешкоджати обрізуванню гілок дерев, які ростуть на території, що належить споживачу, для забезпечення відстані не менше 1 метра від проводів повітряної лінії електричної мережі напругою 0,4 кВ та на відстані 2 метра для електричних ліній напругою 10 кВ;

16) не пізніше ніж за 20 робочих днів до припинення користування електричною енергією на об`єкті споживача письмово повідомити електропостачальника, оператора системи та постачальника послуг комерційного обліку про розірвання договорів та розрахуватися за електричну енергію, включаючи день виїзду;

17) забезпечувати безперешкодний доступ до власних електричних установок уповноважених представників відповідних органів виконавчої влади (після пред`явлення ними службових посвідчень), яким згідно з законодавством України надано відповідні повноваження, а також виконувати їх приписи;

18) у разі вибору споживачем тарифу чи комерційної пропозиції, що передбачає розрахунки за тарифами, диференційованими за періодами часу (у тому числі за годинами доби), забезпечити застосування відповідних засобів диференційного (погодинного) вимірювання обсягу електричної енергії;

19) своєчасно вживати відповідних заходів для усунення виявлених порушень;

20) не допускати безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача, а також відшкодовувати збитки, завдані оператору системи та/або споживачу (основному споживачу), у разі виявлення безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача;

21) розраховувати та складати баланс електричної енергії власних мереж;

22) утримувати власні мережі у стані, що відповідає вимогам нормативних документів;

23) у разі виникнення різниці між обсягами електричної енергії, розподіленими на межі основного споживача та його субспоживачів, терміново виконати організаційні та технічні заходи щодо усунення причин її виникнення;

24) у разі приєднання нових субспоживачів до власних технологічних електричних мереж у межах дозволеної (договірної) потужності повідомити про це оператора системи та електропостачальника та ініціювати коригування дозволеної (договірної) потужності (зменшення дозволеної (договірної) потужності на величину дозволеної (договірної) потужності нових субспоживачів);

25) оперативно повідомляти центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, центральний орган виконавчої влади, який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки та охорони праці, електропостачальника та оператора системи, а також тих учасників роздрібного ринку, які зареєструвались в адміністратора комерційного обліку як постачальники послуг комерційного обліку, відповідно до їх повноважень про:

порушення схеми розрахункового обліку електричної енергії, несправності в роботі автоматизованих систем обліку і розрахункових засобів комерційного обліку, що належать споживачу за ознакою права власності (користування) або встановлені на території споживача;

порушення, які пов`язані з відключенням ліній живлення, пошкодженням основного устаткування, ураженням електричним струмом людей і тварин, а також пожежі, викликані несправністю електроустановок споживача або електроустановок, розташованих на території споживача;порушення умов використання договірного обсягу споживання електричної енергії, графіків обмеження Споживання електричної енергії, обмеження споживання електричної потужності, аварійних відключень споживачів електричної енергії, спеціальних графіків аварійних відключень;

виявлення безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача;

26) перед прийняттям остаточного рішення про зміну електропостачальника провести попередні обговорення з новим електропостачальником для визначення можливості постачання електричної енергії.

Пунктом 8.2.5 ПРРЕЕ (в редакції, чинній на момент виявлення порушень) передбачено, що у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів безоблікового споживання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи), оформлюється акт про порушення згідно з формою, наведеною в додатку 8 до цих Правил.

Акт про порушення складається представниками оператора системи, які мають таке право згідно з посадовою інструкцією, пройшли відповідне навчання та інструктаж, після пред`явлення ними посадових посвідчень.

В акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил та всі необхідні для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії параметри, що характеризують електроустановку споживача, схему підключення електроустановки споживача та її графічне зображення із зазначенням:

- меж балансової належності;

- перерізів та матеріалу всіх проводів (кабелів), наявних у схемі підключення;

- номінальної сили струму спрацювання комутаційних апаратів, задіяних у схемі підключення;

- фазування лічильника на дату оформлення акта про порушення.

Споживачі, представники оператора системи, інші особи, присутні при перевірці, під час здійснення перевірки електроустановок мають право здійснювати фото- та відеозйомку для фіксації виявлених порушень та/або відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення, про що зазначається в акті про порушення.

В акті про порушення заповнюються всі графи та рядки без пропусків. Виправлення чи підчищення не допускаються. Текст повинен бути однозначним, без можливості подвійного тлумачення.

В акті зазначаються заходи, яких було вжито або яких необхідно вжити для усунення допущених порушень.

Акт про порушення складається у двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві.

Акт про порушення підписується представником (представниками) оператора системи, який (які) брали участь у перевірці, та споживачем (представником споживача) або іншою особою, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи).

У разі відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписати акт про порушення в ньому робиться запис про відмову. У цьому разі акт про порушення вважається дійсним, якщо його підписали більше одного уповноваженого представника оператора системи та незаінтересована особа (представник житлово-експлуатаційної організації, балансоутримувача або управителя будинку, виборна особа будинкового, вуличного, квартального чи іншого органу самоорганізації населення або представник органу місцевого самоврядування, інший споживач тощо) за умови посвідчення цієї особи або більше одного уповноваженого представника оператора системи, а відмова споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення підтверджується відеозйомкою.

До акта про порушення сторонами можуть бути додані пояснення, зауваження та докази, перелік яких (за наявності) зазначається в цьому акті.

Представники оператора системи перед складанням акта про порушення зобов`язані повідомити споживача про його право внести пояснення та зауваження до акта, викласти мотиви своєї відмови від його підписання або підписати його без зауважень.

Облік бланків актів про порушення ведеться оператором системи у пронумерованому, прошнурованому та скріпленому печаткою журналі.

Акти про порушення та документи, що підтверджують факт їх отримання споживачем, повинні зберігатися оператором системи протягом трьох років з дня оформлення акта про порушення.

Відповідно до п. 4.4 Договору у разі виявлення однією із сторін порушень умов договору іншою стороною, за які законодавством передбачене застосування санкцій чи які тягнуть за собою збитки, занедоотриману продукцію або вигоду тощо, на місці оформлюється двосторонній акт порушень. Акт складається у присутності представників обох сторін договору в двох примірниках. У разі відмови відповідальної сторони від підписання акта в ньому має бути запис про відмову.

Як вбачається із матеріалів справи, 16.01.2020, у відповідності до умов Договору та п. 8.2.5. ПРРЕЕ, уповноваженими представниками позивача при пред`явленні ними службових посвідчень, у присутності головного енергетика споживача ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_1 було виконано технічну перевірку засобу обліку електроенергії типу АСЕ 6000 № 63223464 що встановлений в РУ-0,4 кВ КТП-2 та належать відповідачу.

Під час проведення перевірки на місці було виявлено порушення п. 5.5.5 ПРРЕЕ, а саме: «пошкодження металевої гофри, що обмежує доступ до дооблікових вторинних струмових кіл обліку електроенергії; пошкодження ізоляції вторинних кіл (струму) обліку електроенергії; пошкодження металу з якого виконані вторинні кола обліку електроенергії (струмові кола). Всі вищевказані дії виконано споживачем прихованим шляхом.».

Виявлене порушення відповідає п.п. 3 п.8.4.2 ПРРЕЕ а саме: «інші дії споживача, які призвели до зміни показів засобів вимірювальної техніки».

Виявлене порушення ПРРЕЕ було оформлене Актом про порушення ПРРЕЕ №К 041228 від 16.01.2020.

Пошкоджені вторинні кола обліку разом з пошкодженою ізоляцією та гофрою були вилучені в ході перевірки та упаковані в сейф пакет № UA 00101435, про що зазначено в п. 10 акту № К 041228.

Того ж дня, 16.01.2020 уповноваженими представниками позивача, у присутності головного енергетика споживача ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_1 було виконано технічну перевірку засобу обліку електроенергії типу АСЕ 6000 № 63223473 що встановлений в РУ-0,4 кВ КТП-1 та належать відповідачу.

Під час проведення перевірки на місці було виявлено порушення п. 5.5.5 ПРРЕЕ, а саме: «пошкодження металевої гофри, що обмежує доступ до дооблікових вторинних струмових кіл обліку електроенергії; пошкодження ізоляції вторинних кіл (струму) обліку електроенергії; пошкодження металу з якого виконані вторинні кола обліку електроенергії (струмові кола). Всі вищевказані дії виконано споживачем прихованим шляхом.».

Виявлене порушення відповідає п.п. 3 п.8.4.2 ПРРЕЕ а саме: «інші дії споживача, які призвели до зміни показів засобів вимірювальної техніки».

Виявлене порушення ПРРЕЕ було оформлене Актом про порушення ПРРЕЕ №К 041229 від 16.01.2020.

Пошкоджені вторинні кола обліку разом з пошкодженою ізоляцією та гофрою були вилучені в ході перевірки та упаковані в сейф пакет № UA 00101436, про що зазначено в п. 10 акту № К 041229.

Акти про порушення ПРРЕЕ №К 041228 та №К 041229 від 16.01.2020 оформлені за присутності представника відповідача - головного енергетика ОСОБА_1 та працівників позивача. Факт порушення зафіксовано в графічній схемі, яка відображена в Актах про порушення.

Скористатись своїм правом внести зауваження до Актів про порушення представник споживача відмовився, про що зазначено в Актах про порушення.

Представник відповідача від підпису відмовився, тому відповідно до п.8.2.5. ПРРЕЕ були залучені свідки: слідчо-оперативна група національної поліції у складі ОСОБА_3 (посвідчення № НОМЕР_3) та ОСОБА_2 (посвідчення № НОМЕР_2 ), про що зазначено в Актах про порушення.

За таких умов Акти про порушення ПРРЕЕ №К 041228 та №К 041229 від 16.01.2020 є дійсними в розумінні вимог п. 8.2.5 ПРРЕЕ, у редакції, чинній на момент виявлення порушення та складання актів про порушення.

26.02.2020 позивачем було проведено комісію з розгляду Актів про порушення №К 041228 та №К 041229 від 16.01.2020. Відповідач на засідання комісії не з`явився.

Комісією прийнято рішення провести повторний розгляд після проведення експертизи. Рішення комісії оформлене протоколами №248 та №249 від 26.02.2020 та направлено на адресу відповідача листом №03/400/100/1921 від 28.02.2020.

Вилучені в ході перевірки та упаковані в сейф пакети № UA 00101435 та № UA 00101436 речові докази були направлені на експертне дослідження.

За результатами експертного дослідження речових доказів, упакованих в сейф пакети № UA 00101435 проведеного ТОВ «Незалежний Інститут Судових Експертиз», складено висновок експертного дослідження №9596 від 12.11.2020.

Даним висновком встановлено наступне:

«1. При огляді вторинних струмових кіл обліку, під оболонкою металорукава, виявлено пошкодження полімерної ізоляції у вигляді наскрізних отворів на двох проводах червоного кольору, двох проводах чорного кольору та на двох проводах білого кольору. Виявлені пошкодження мають округлу форму отвору із рваними нерівними краями. Виявлені пошкодження розміщені на однаковому рівні довжини жмуту проводів.

2. Виявлені пошкодження (проколи) полімерної ізоляції дозволяють здійснювати встановлення шунтуючих перемичок та/або додаткових провідників у вторинні струмові кола обліку для зменшення обсягу обліку споживаної електричної енергії.

3. На металевій багатодротовій струмоведучій жилі виявлено пошкодження у вигляді подряпин, вм`ятин в місці проколювання. Виявлені пошкодження могли утворитися як під час проколювання полімерної ізоляції так і під час встановлення шунтуючих перемичок та/або додаткових провідників у второнні струмові кола обліку.

4. Форма витків жил проводу в місці пошкодження ізоляції відрізняється від форми витків жил проводу в місці без пошкодження ізоляції.».

За результатами експертного дослідження речових доказів, упакованих в сейф пакети № UA 00101436, проведеного ТОВ «Незалежний Інститут Судових Експертиз», складено висновок експертного дослідження №9602 від 16.11.2020.

Даним висновком встановлено наступне:

«1. При огляді вторинних струмових кіл обліку, під оболонкою металорукава, виявлено пошкодження полімерної ізоляції у вигляді наскрізних отворів на двох проводах білого кольору та на двох проводах світло-коричньового кольору. Виявлені пошкодження мають округлу форму отвору із рваними, нерівними краями. Виявлені пошкодження розміщені на однаковому рівні довжини жмуту проводів.

2. Виявлені пошкодження (проколи) полімерної ізоляції дозволяють здійснювати встановлення шунтуючих перемичок та/або додаткових провідників у вторинні струмові кола обліку для зменшення обсягу обліку споживаної електричної енергії.

3. На металевій багатодротовій струмоведучій жилі виявлено пошкодження у вигляді подряпин, вм`ятин в місці проколювання. Виявлені пошкодження могли утворитися як під час проколювання полімерної ізоляції так і під час встановлення шунтуючих перемичок та/або додаткових провідників у вторинні струмові кола обліку.

4. Форма витків жил проводу в місці пошкодження ізоляції відрізняється від форми витків жил проводу в місці пошкодження ізоляції»

13.01.2021 позивачем було проведено повторну комісію з розгляду Актів про порушення №К 041228 та №К 041229. Відповідача було запрошено на засідання комісії, листом №04/530/10429 від 04.12.2020 про те на засідання комісії останній не з`явився. За результатами проведеної комісії було визначено обсяг та вартість недооблікованої електричної енергії який склав 338 086 кВт/год. вартістю 782 626,76 грн. з ПДВ.

Рішення комісії, оформлено Протоколами № 015 та №016 від 13.01.2021.

Розрахунок здійснено та зафіксовано у протоколі №015 від 13.01.2021, у зв`язку з тим, що загальна дозволена потужність зазначена у договорі на дві точки обліку, про що зазначено у протоколі №016 від 13.01.2021

Розрахунок вартості не облікованої електричної енергії по Актах про порушення ПРРЕЕ К 041228 та №К 041229 проводився відповідно до вимог п. 8.4 ПРРЕЕ.

Додатково вважаю за необхідне зазначити, що статтею 77 Закону України «Про ринок електричної енергії» визначено, що правопорушеннями на ринку електричної енергії є: недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, крадіжка електричної енергії, самовільне підключення до об`єктів електроенергетики, споживання електричної енергії без приладів обліку, пошкодження приладів обліку, використання приладів обліку електричної енергії, неповірених або неатестованих в установленому порядку.

Факт порушення ПРРЕЕ, а саме здійснення заборонних дій у вигляді здійснення споживачем несанкціонованого доступу до дооблікових вторинних струмових кіл обліку електроенергії в схемі обліку, що призвело до зниження показів приладу обліку відповідачем не заперечується, (споживач відмовився підписати акти, не вказавши причини своє відмови, при цьому не заперечив факт втручання в схему обліку електроенергії споживача, що відображена в актах про порушення, тим самим погодився з наявністю останніх.) Дана обставина також підтверджується відображеною схемою обліку споживача під час перевірки виявленого порушення 16.01.2020.

В силу п. 8.2.4. ПРРЕЕ у разі виявлення представниками оператора системи пошкоджень чи зриву пломб та/або індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів вимірювальної техніки, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів вимірювальної техніки з метою зміни їх показів, самовільних підключень до електричних мереж розрахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до порядку, визначеного главою 8.4 цього розділу.

Відповідно до п.п.3 п. 8.4.2. ПРРЕЕ, останній застосовується на підставі акту про порушення, складеного в порядку, визначеному цими Правилами, у разі виявлення таких порушень як пошкодження (розбите скло, пошкодження цілісності корпусу лічильника тощо) або відсутність засобів вимірювальної техніки (за умови наявності акта про пломбування, складеного в порядку, установленому Кодексом комерційного обліку, або іншого документа, який підтверджує передачу на збереження засобів вимірювальної техніки, та у разі пошкодження засобів вимірювальної техніки за умови втручання споживача в роботу засобів вимірювальної техніки), інші дії споживача, які призвели до зміни показів засобів вимірювальної техніки (використання фазозсувного трансформатора, постійних магнітів (у разі невстановлення на/в лічильник індикаторів), пристрою випромінювання електромагнітних полів тощо).

З вищевикладеного вбачається, що при наявності втручання в дооблікові вторинні струмові кола обліку електроенергії, доведення зміни показів лічильника не є обов`язковим, оскільки підставою для здійснення нарахування вартості необлікованоїї електроенергії є доведеність порушення ПРРЕЕ та умов договору №220058855, а саме пункту 10.1. - самовільне внесення змін у схеми обліку електроенергії.

Відтак, на мою думку, факт наявності порушення підтверджений безпосередньо актами про порушення № К041228 та № К041229, речовими доказами та відповідними висновками експертних досліджень, які були повністю проігноровані судом першої інстанції при ухвалення оскаржуваного рішення.

Також слід зазначити, що оскаржуване рішення обґрунтовано лише тим, що, на думку суду першої інстанції, під час огляду речових доказів, а саме проводів вторинних струмових кіл обліку, що були вилучені під час складання актів про порушення, було встановлено пошкодження полімерної ізоляції, що має незначний характер, а тому, начебто, не дозволяють здійснювати встановлення шунтуючих перемичок та/або додаткових провідників у вторинні струмові кола обліку для зменшення обсягу обліку спожитої електричної енергії.

Водночас висновки суду щодо того, що пошкодження у вигляді подряпин, вм`ятин в місці проколювання взагалі не можливо встановити, тобто вони відсутні та не могли утворитися внаслідок незаконний дій відповідача спростовуються матеріалами справи.

Більш того, як зазначалось мною вище, факт пошкодження вторинних кіл та можливість встановлення шунтуючих перемичок підтверджується відповідними висновками експертних досліджень, який є фахівцем у відповідній галузі експертних досліджень та має відповідні спеціальні знання, які є необхідними в даному випадку для того, щоб зробити відповідні висновки щодо характеру пошкоджень та їх впливу на облік електричної енергії засобом обліку.

На підставі вищевказаного аналізу вважаю, що позивачем належними та допустимими доказами підтверджено позовні вимоги, у зв`язку із чим апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства "ДТЕК Київські регіональні електромережі" на рішення Господарського суду Київської області від 17.02.2023 у справі № 911/2261/21 слід було задовольнити, а рішення Господарського суду Київської області від 17.02.2023 у справі № 911/2261/21 скасувати та прийняти нове, яким позовні вимоги задовольнити повністю.

Суддя

Північного апеляційного

господарського суду Б.О. Ткаченко

"06" листопада 2023 р.

СудПівнічний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення06.11.2023
Оприлюднено24.11.2023
Номер документу115098970
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —911/2261/21

Ухвала від 05.02.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Ухвала від 22.01.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Ухвала від 18.12.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Постанова від 09.11.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Ткаченко Б.О.

Окрема думка від 06.11.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Ткаченко Б.О.

Постанова від 19.10.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Ткаченко Б.О.

Ухвала від 18.10.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Ткаченко Б.О.

Ухвала від 26.09.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Ткаченко Б.О.

Ухвала від 25.09.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Ткаченко Б.О.

Ухвала від 25.09.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Ткаченко Б.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні