Рішення
від 01.11.2023 по справі 908/1016/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 18/45/23

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01.11.2023 справа № 908/1016/23

м.Запоріжжя Запорізької області

за позовом Заступника керівника Запорізької обласної прокуратури (вул. Матросова, 29-А, м. Запоріжжя, 69005) в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах Державного агентства лісових ресурсів України (вул. Шота Руставелі, 9-А, м. Київ, 01601)

до відповідача Запорізької міської ради (пр. Соборний, буд. 206, м. Запоріжжя, 69105)

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача: Державне спеціалізоване господарське підприємство Ліси України (вул. Шота Руставелі, 9а, м. Київ, 01601)

про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії

Господарський суд Запорізької області у складі судді Левкут В.В.

при секретарі судового засідання Непомнящій Н.П.

учасники справи:

від прокуратури: Якушева Я.А., посвідчення № 075809 від 01.03.2023

від позивача: не з`явився

від відповідача: Тодорчук І.С., виписка з ЄДР, довіреність № 02/03.3-20/00062 від 06.01.2023

від третьої особи: не з`явився

Заступник керівника Запорізької обласної прокуратури звернувся в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах Державного агентства лісових ресурсів України до Господарського суду Запорізької області з позовною заявою до Запорізької міської ради, в якій просить:

- визнати протиправною бездіяльність Запорізької міської ради, що полягає у неприйнятті до комунальної власності Запорізької міської територіальної громади з державної власності об`єкта нерухомості житлового будинку літ. А-2, загальною площею 456,67 кв. м., інвентарний номер 10312377, розташованого за адресою: м. Запоріжжя, вул.Оріхівське шосе, 17;

- зобов`язати Запорізьку міську раду забезпечити прийняття з державної власності у комунальну власність Запорізької міської територіальної громади об`єкту нерухомості житловий будинок літ. А-2, загальною площею 456,67 кв. м., інвентарний номер 10312377, розташований за адресою: м. Запоріжжя, вул. Оріхівське шосе, 17.

Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 28.03.2023 справу № 908/1016/23 передано на розгляд судді Левкут В.В.

Ухвалою від 04.04.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, присвоєно справі номер провадження 18/45/23; залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: державне підприємство Пологівське лісомисливське господарство; ухвалено розглядати справу за правилами загального позовного провадження зі стадії підготовчого провадження, підготовче засідання призначено на 30.05.2023. підготовче засідання відкладалось на 27.06.2023 та на 26.07.2023. Ухвалою від 26.07.2023 залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Державне спеціалізоване господарське підприємство Ліси України, виключено з числа третіх осіб державне підприємство Пологівське лісомисливське господарство, підготовче засідання відкладено на 27.09.2023. Ухвалою від 27.09.2023 підготовче провадження закрито; призначено справу до розгляду по суті в судовому засіданні 01.11.2023.

В судовому засіданні 01.11.2023 оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Присутній у судовому засіданні прокурор позовні вимоги підтримав в повному обсязі.

Позовні вимоги мотивовані тим, що Заступником керівника обласної прокуратури, за результатами опрацювання інформації, розміщеної у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, встановлений факт порушень вимог Закону України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності» в частині неприйняття до комунальної власності Запорізької міської територіальної громади об`єкта нерухомості соціальної інфраструктури - житлового будинку державної власності літ. А-2, інвентарний номер 10312377, загальною площею 456,67 кв. м, розташованого по вул. Оріхівське шосе, 17 у м. Запоріжжі. Як вказує прокурор, рішенням Запорізької міської ради від 07.10.2015 № 34 «Про надання згоди на прийняття до комунальної власності міста житлового будинку по вул. Оріхівське шосе, 17 від державного підприємства «Запорізьке лісомисливське господарство» надано згоду на прийняття до комунальної власності міста Запоріжжя житлового будинку по вул. Оріхівське шосе, 17, що є об`єктом права державної власності та перебуває на балансі державного підприємства «Запорізьке лісомисливське господарство». Наказом Державного агентства лісових ресурсів України від 29.04.2016 № 219 «Про безоплатну передачу житлового будинку в комунальну власність Запорізької міської ради» прийнято рішення безоплатно передати житловий будинок, розташований за адресою: м. Запоріжжя, вул. Оріхівське шосе, 17, інвентарний номер 10312377, що перебуває на балансі Олександрійського лісництва державного підприємства «Запорізьке лісомисливське господарство» в комунальну власність Запорізької міської ради у встановленому законом порядку. За доводами прокурора, рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради від 25.05.2020 № 206 «Про створення комісії з питань приймання до комунальної власності міста Запоріжжя відомчого житлового фонду» створена комісія, яка вирішує питання приймання житлового фонду в комунальну власність міста та яка буде розглядати питання передачі в комунальну власність житлового будинку № 17 по вул. Оріхівське шосе у м. Запоріжжі, однак, акт приймання-передачі вказаного житлового будинку до комунальної власності міста Запоріжжя не оформлений, не підписаний та не затверджений. Оскільки власником спірного житлового будинку є Держава Україна, наведене свідчить про тривалу бездіяльність Запорізької міської ради, яка полягає у незабезпеченні прийняття у комунальну власність Запорізької міської територіальної громади спірного житлового будинку. Посилаючись на приписи ст.ст. 19, 131-1 Конституції України, ст. 23 Закону України Про прокуратуру, ст.ст. 326, 334 Цивільного кодексу України, ст.ст. 10, 25, 60, 74 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні, ст.ст. 2, 4, 6, 7 Закону України Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності, прокурор просив позов задовольнити.

Від позивача пояснень по суті спору до суду не надходило. Представник позивача у судове засідання жодного разу не з`явився, про причини неявки суд не повідомив.

Від відповідача 03.05.2023 надійшов відзив. У відзиві на позов відповідач проти позову заперечує та зазначає наступне. Передача житлового фонду з державної власності до комунальної власності здійснюється згідно із Законом України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності» та на підставі Положення про порядок передачі в комунальну власність державного житлового фонду, що перебував у повному господарському віданні або в оперативному управлінні підприємств, установ та організацій (Положення № 891). Запорізька міська рада відповідно до своїх повноважень, визначених законами України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності», «Про місцеве самоврядування в Україні» та Положенням № 891, повинна прийняти виключно рішення щодо надання згоди на передачу об`єктів з державної у комунальну власність, натомість прийняття рішення щодо створення комісії з питання прийняття відомчого житлового фонду в комунальну власність наділений виконавчий комітет міської ради, а прийняття будинків відомчого житлового фонду в комунальну власність разом з відповідною технічною документацією на будинок провадиться безпосередньо комісією з питань приймання відомчого житлового фонду в комунальну власність. Відповідач стверджує, що процедура прийняття спірного житлового будинку до комунальної власності не здійснюється у зв`язку з невиконанням власником та балансоутримувачем спірного житлового будинку заходів, передбачених чинним законодавством, а саме: не оформлена та не надана необхідна для передачі будинку до комунальної власності міста Запоріжжя документація, передбачена п. 8 Положення 891, а саме - відповідна технічна документація на будинок (інвентарна справа, акт прийняття в експлуатацію, плани зовнішніх мереж та інші), документи, що встановлюють право на нього, а також оформлений акт приймання-передачі житлового будинку. Акт приймання-передачі відомчого житлового фонду в комунальну власність після його оформлення та підписання членами комісії з питань приймання відомчого фонду у комунальну власність затверджується Виконавчим комітетом міської ради. За доводами відповідача, прокурором не доведено належними та допустимими доказами, що Державним агентством лісових ресурсів України, як суб`єктом управління відповідним об`єктом державної власності вжито всіх передбачених Законом України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності» та Положенням № 891 заходів, спрямованих на передачу житлового будинку до комунальної власності, не доведена бездіяльність відповідача та в чому вона полягає, а тому при зобов`язанні відповідача забезпечити прийняття з державної до комунальної власності спірного об`єкта порушується встановлений законом порядок передачі житлового будинку з державної у комунальну власність. Відповідач просив в позові відмовити.

Від Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» (Філія «Запорізьке лісове господарство») 10.05.2023 надійшов відзив на позовну заяву, в якому третя особа підтримала заявлені прокурором позовні вимоги та зазначила наступне. Рішенням Виконавчого комітету Запорізької міської ради від 25.05.2020 № 206 «Про створення комісії з питань приймання до комунальної власності міста Запоріжжя відомчого житлового фонду» створена комісія, яка повинна вирішувати питання приймання житлового фонду в комунальну власність міста, в тому числі і житловий будинок АДРЕСА_1 , однак на даний момент житловий будинок до комунальної власності не прийнято. Після цього, згідно дефектної відомості ремонтно-відновлюваних робіт для ремонту гуртожитку по вул. Оріхівське шосе, 17 станом на 24.04.2014 МКП «Основаніє», за участю представників ДП «Запорізьке лісомисливське підприємство», встановлено, що вартість ремонту гуртожитку становить 38,775 тис грн. В листах № 03968/02-18/03 від 16.04.2014 та № 03968/02-18/08 від 06.06.2014 першого заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів Запорізької міської ради Свіркіна Д.О. зазначено, що гуртожиток потребує ремонту на суму 38,775 тис. грн. за рахунок балансоутримувача, правовстановлююча та технічна документація в наявності, передача зовнішніх мереж електро-, газо-, тепло-, водопостачання відсутня, також відсутнє рішення власника житлового будинку про його передачу до комунальної власності. Однак, це спростовується матеріалами справи, так як Державне агентство лісових ресурсів є центральним органом виконавчої влади України, діяльність якого спрямована і координується Кабінетом Міністрів України через Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів і яке реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства (Постанова КМУ від 08.10.2014 №521), яким і надано згоду на передачу державного майна до комунальної власності. Також, за доводами третьої особи, у відповідності до ст. 4-2 Закону України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності», видатки, пов`язані з капітальним ремонтом об`єктів житлового фонду, гуртожитків як об`єктів нерухомого майна, що передається в комунальну власність, відшкодовується з обласних, районних бюджетів за рахунок коштів, передбачених у відповідних бюджетах, обсяг витрат визначається комісією з питань передачі об`єктів. Відносно доводів відповідача щодо покладення на балансоутримувача обов`язку надати документи про передачу спеціалізованим підприємствам зовнішніх мереж електро-, тепло-, газо-, водопостачання і водовідведення третя особа відзначила, що згідно рішення виконавчого комітету № 94 від 22.03.2013 «Про створення комісії з питань приймання до комунальної власності міста Запоріжжя відомчого житлового фонду» саме департаменту житлово-комунального господарства Запорізької міської ради, надано право, в разі необхідності, включати до складу комісії представників інших зацікавлених підприємств, установ, організацій, в тому числі теплопостачальних, електропостачальних та підприємств по обслуговуванню ліфтового господарства. За доводами третьої особи, Запорізька міська рада реальних заходів щодо забезпечення збереження державного майна у стані, придатному до експлуатації та його подальшої передачі до комунальної власності не вживала, тому її дії є незаконними, оскільки призводять до руйнування державного майна та суперечать інтересам громади міста Запоріжжя. Третя особа просила позов прокурора задовольнити.

Від прокуратури 16.05.2023 надійшла відповідь на відзив відповідача, в якій прокурор, посилаючись на судову практику, викладену у постановах Верховного Суду, відзначив про хибність твердження відповідача щодо того, що передача житлового фонду з державної власності до комунальної власності здійснюється згідно із Законом України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності» виключно за умови дотримання Положення № 891, оскільки вища юридична сила закону полягає у тому, що всі підзаконні нормативно-правові акти приймаються на основі законів та за своїм змістом не повинні їм суперечити, а відтак, у випадку суперечності норм підзаконного акта нормам закону необхідно застосовувати норми закону, оскільки він має вищу юридичну силу. Прокурор вважає, що в даному випадку Закон України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності» від 03.03.1998 № 147/98-ВР є спеціальним законом, який регулює відносини, пов`язані з передачею об`єктів права державної власності у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах або у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст. Прокурор вважає, що відповідно до цього закону приймання-передача об`єктів житлового фонду здійснюється безоплатно, на підставі рішення органу, уповноваженого управляти державним майном, та згоди відповідного органу місцевого самоврядування. Вимоги щодо надання будь-яких інших документів органом, уповноваженим управляти державним майном або балансоутримувачем указаного державного майна, Закон не містить (постанови Верховного Суду від 27.07.2022 у справі №925/816/21, від 22.06.2022 у справі № 925/815/21). Також прокурор відзначив, що, оскільки відповідно до вимог чинного законодавства саме відповідач Запорізька міська рада від імені та в інтересах Запорізької міської територіальної громада набуває право власності на спірне нерухоме майно, остання повинна вжити заходи, спрямовані на завершення процедури передачі спірного житлового будинку державної власності до комунальної власності. Прокурор вважає, що на підтвердження тривалої бездіяльності відповідача (7 років), яка полягає у незабезпеченні прийняття з державної власності у комунальну власність Запорізької міської територіальної громади об`єкта нерухомості надано належні та достатні докази, зокрема, інформацію Фонду державного майна України від 12.01.2023 №10-15-784, інформацію виконавчого комітету Запорізької міської ради від 14.02.2023 №00400/03.3-20/05, інформацію Державного агентства лісових ресурсів України від 08.03.2023 № 05-35/1387-23, рішення Запорізької міської ради від 07.10.215 № 34 «Про надання згоди на прийняття до комунальної власності міста житлового будинку по вул. Оріхівське шосе, 17 від державного підприємства «Запорізьке лісомисливське господарство», наказ Державного агентства лісових ресурсів України від 29.04.2016 № 219 «Про безоплатну передачу житлового будинку в комунальну власність Запорізької міської ради», інформацію з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 22.03.2023. У свою чергу, Запорізька міська рада, всупереч взятих на себе зобов`язань щодо прийняття спірного об`єкта соціальної інфраструктури до комунальної власності та наявності рішення органу управління державним майном безпідставно зупинила роботу з цих питань, та тривалий час (7 років) не вживає заходів щодо завершення процедури безоплатного прийняття об`єкта в комунальну власність, а саме: дотепер не оформлено, не підписано акт-приймання передачі, який згідно з ч. 6 ст. 7 Закону, є необхідною умовою для переходу цього об`єкта у комунальну власність, не забезпечено здійснення державної реєстрації відповідного права комунальної власності за Запорізькою міською територіальною громадою.

Від відповідача 30.05.2023 надійшли додаткові пояснення, в яких Запорізька міська рада наголосила на тому, що технічна характеристика будинку та відповідна технічна документація може бути наявна лише у власника або балансоутримувача, тому саме ці суб`єкти відповідно до Положення № 891 повинні зробити певні дії для передачі до комунальної власності житлового будинку.

Від прокуратури 27.06.2023 надійшли: заява про поновлення процесуального строку, встановленого законом для подання доказів; клопотання про приєднання доказів до матеріалів справи копії листа прокурора від 21.06.2023 № 15/3-2556-23, інформації Філії Запорізьке лісове господарство ДСГП Ліси України від 21.06.2023 за № 252; пояснення в порядку ст. 42 ГПК України та заява про залучення до участі у справі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Державного спеціалізованого господарського підприємства Ліси України. Подані документи судом залучено до справи.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення прокурора та представника відповідача, суд

ВСТАНОВИВ:

Відповідно до інформацій з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Єдиного реєстру об`єктів державної власності установлено, що у державній власності перебуває житловий будинок, літ. А-2, інвентарний номер 10312377, загальною площею 456,67 кв.м., розташований за адресою: м. Запоріжжя, вул. Оріхівське шосе, 17.

Органом управління зазначеним державним майном є Державне агентство лісових ресурсів України.

Балансоутримувачем зазначеного державного майна станом на 2014 рік було Державне підприємство «Пологівське лісомисливське господарство».

Листом від 18.03.2014 № 257 Балансоутримувач звернувся до Запорізької міської ради із запитом стосовно надання роз`яснень щодо порядку передачі об`єктів державного нерухомого майна у комунальну власність, а саме чотирьохквартирного житлового будинку за адресою: м. Запоріжжя, вул. Оріхівське шосе, буд. 17 та перелік документів, на підставі яких може бути передано зазначене майно.

Департаментом житлово-комунального господарства Запорізької міської ради (правонаступник - департамент з управління житлово-комунальним господарством Запорізької міської ради) надано доручення міському комунальному підприємству «Основаніє» спільно з представниками Балансоутримувача здійснити перевірку наявної технічної та правовстановлюючої документації та провести обстеження технічного стану вищезазначеного житлового будинку (лист від 14.04.2014 №419/01-37/01).

За результатами обстеження міським комунальним підприємством «Основаніє» складений акт від 24.04.2014 та дефектна відомість ремонтно-відновлювальних робіт станом на 24.04.2014.

Листами від 16.04.2014 №03968/02-18/03 та від 06.06.2014 №03968/02-18/08 Виконавчим комітетом Запорізької міської ради повідомлено Балансоутримувача про порядок передачі житлового будинку № 17 по вул. Оріхівське шосе до комунальної власності міста із зазначенням переліку документів, необхідних для його прийняття, зокрема: рішення (розпорядчий документ) власника про передачу житлового будинку до комунальної власності; технічну документацію на житловий будинок (інвентарну справу та технічний паспорт, акт прийняття в експлуатацію, плани зовнішніх мереж та інші), а також документи, що встановлюють право на нього (свідоцтво на право власності та витяг про реєстрацію права власності) (у разі відсутності необхідної документації вона відновлюється за рахунок підприємства, що передає житловий фонд у комунальну власність); документи про передачу спеціалізованим підприємствам зовнішніх мереж електро-, тепло-, газо-, водопостачання і водовідведення; оформлений в установленому порядку акт приймання-передачі, до якого додаються акти передачі наявного службового житла, договори оренди нежилих приміщень, акти передачі в найм жилих приміщень. Також Виконавчим комітетом Запорізької міської ради повідомлено Балансоутримувача, що технічний стан вказаного житлового будинку є таким, що потребує проведення капітального ремонту та про те, що питання прийняття вищевказаного будинку до комунальної власності буде вирішено після усунення зауважень, виявлених під час обстеження будинку.

Рішенням Запорізької міської ради від 07.10.2015 № 34 «Про надання згоди на прийняття до комунальної власності міста житлового будинку по вул. Оріхівське шосе, 17 від державного підприємства «Запорізьке лісомисливське господарство», за результатами розгляду звернення державного підприємства «Запорізьке лісомисливське господарство» від 05.08.2015 № 663, надано згоду на прийняття до комунальної власності міста Запоріжжя житлового будинку по вул. Оріхівське шосе, 17, що є об`єктом права державної власності та перебуває на балансі державного підприємства «Запорізьке лісомисливське господарство».

Наказом Державного агентства лісових ресурсів України від 29.04.2016 № 219 «Про безоплатну передачу житлового будинку в комунальну власність Запорізької міської ради» прийнято рішення безоплатно передати житловий будинок, розташований за адресою: м.Запоріжжя, вул. Оріхівське шосе, 17, інвентарний номер 10312377, що перебуває на балансі Олександрійського лісництва державного підприємства «Запорізьке лісомисливське господарство» в комунальну власність Запорізької міської ради у встановленому законом порядку.

На лист ДП «Запорізьке лісомисливське господарство» від 31.05.2016 № 269 Департаментом з управління житлово-комунальним господарством Запорізької міської ради листом від 06.07.2016 № 705/01-38/01 надано відповідь, що згідно інформації КП «Водоканал» водопостачання будинку здійснюється від мереж Запорізької обласної клінічної лікарні з водопровідними мережами 14 субабонентів, тому мережі водопостачання не можуть бути передані на баланс КП «Водоканал». Для передачі на баланс КП «Водоканал» мережі водопостачання до будівлі по вул. Оріхівське шосе, 17 необхідно перепідключення лінії водопостачання будинку до міського водопроводу діаметром 1000 мм, що проходить уздовж траси Харків-Сімферополь.

За твердженням відповідача, Департамент з управління житлово-комунальним господарством Запорізької міської ради звертався до ДП «Запорізьке лісомисливське господарство» з листами від 28.02.2019 №Ко-1170 та від 28.08.2019 №1311/01-37/01, в яких зазначено, що до Виконавчого комітету Запорізької міської ради надійшло колективне звернення мешканців житлового будинку по вул. Оріхівське шосе, 17 з питанням прискорення вирішення передачі будинку з державної власності до комунальної власності, у зв`язку з чим необхідно надати повну інформацію про роботи по оформленню документації, необхідної для передачі будинку до комунальної власності міста Запоріжжя та детальну інформацію стосовно належності зовнішніх електричних мереж за вказаною адресою та порядку нарахувань мешканцям за спожиту електроенергію із зазначенням нормативних документів, на підставі яких вони здійснюються. Відповідач наголошує, що відповідей від балансоутримувача (власника) з вищевказаних питань не отримано та дій, спрямованих на вирішення цих питань з боку балансоутримувача (власника) не здійснено.

Згідно із наказом Держлісагентства від 21.09.2021 № 509 «Про припинення Державного підприємства «Запорізьке лісомисливське господарство» (код ЄДРПОУ 33431745) та затвердження складу комісії з припинення» прийнято рішення про припинення Державного підприємства «Запорізьке лісомисливське господарство» шляхом реорганізації, а саме приєднання до Державного підприємства «Пологівське лісомисливське господарство» (код ЄДРПОУ 00991999). Визначено, що Державне підприємство «Пологівське лісомисливське господарство» є правонаступником прав та обов`язків Державного підприємства «Запорізьке лісомисливське господарство».

Згідно із відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань державна реєстрація припинення юридичної особи ДП «Запорізьке лісомисливське господарство» здійснена 09.06.2022.

В подальшому, відповідно до наказу Держлісагентства від 04.11.2022 № 961 «Про припинення Державного підприємства «Пологівське лісомисливське господарство» та затвердження складу з припинення» прийнято рішення про припинення Державного підприємства «Пологівське лісомисливське господарство» (код ЄДРПОУ 00991999) шляхом реорганізації, а саме приєднання до Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» (код ЄДРПОУ 44768034). Визначено термін припинення державного підприємства «Пологівське лісомисливське господарство» до 20.01.2023. Державне спеціалізоване господарське підприємство «Ліси України» є правонаступником прав та обов`язків Державного підприємства «Пологівське лісомисливське господарство».

Згідно із відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Державне підприємство «Пологівське лісомисливське господарство» на теперішній час перебуває в стані припинення.

Рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради від 25.05.2020 № 206 «Про створення комісії з питань приймання до комунальної власності міста Запоріжжя відомчого житлового фонду» створена комісія, яка вирішує питання приймання житлового фонду в комунальну власність міста та яка буде розглядати питання передачі в комунальну власність житлового будинку № 17 по вул. Оріхівське шосе у м. Запоріжжі.

Акт приймання-передачі указаного житлового будинку до комунальної власності міста Запоріжжя не оформлений, не підписаний та не затверджений.

За твердженням прокурора, відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 22.03.2023 власником спірного житлового будинку дотепер є Держава Україна, що свідчить про тривалу бездіяльність Запорізької міської ради, яка полягає у незабезпеченні прийняття у комунальну власність Запорізької міської територіальної громади спірного житлового будинку.

Нездійснення протягом тривалого часу Державним агентством лісових ресурсів України, як органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, захисту порушених інтересів держави та територіальної громади міста Запоріжжя стало підставою для звернення до суду прокурора з даним позовом.

Статтею 131-1 Конституції України передбачено, що прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно з приписами частин 3, 4 статті 53 ГПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 174 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 4 статті 23 Закону України Про прокуратуру наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень.

Згідно частити 3 даної статті прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Не допускається здійснення прокурором представництва в суді інтересів держави в особі державних компаній, а також у правовідносинах, пов`язаних із виборчим процесом, проведенням референдумів, діяльністю Верховної Ради України, Президента України, створенням та діяльністю засобів масової інформації, а також політичних партій, релігійних організацій, організацій, що здійснюють професійне самоврядування, та інших громадських об`єднань.

Таким чином, прокурор має право здійснювати в господарському суді представництво законних інтересів держави в особі органу державної влади, органу місцевого самоврядування чи іншого суб`єкта владних повноважень, за виключенням державних компаній.

Нездійснення захисту виявляється в усвідомленій пасивній поведінці уповноваженого суб`єкта владних повноважень - він усвідомлює порушення інтересів держави, має відповідні повноваження для їх захисту, але всупереч цим інтересам за захистом до суду не звертається. Здійснення захисту неналежним чином виявляється в активній поведінці (сукупності дій та рішень), спрямованій на захист інтересів держави, але яка є неналежною.

Державне агентство лісових ресурсів України є органом управління державним майном - житловим будинком літ. А-2, інвентарний номер 10312377, загальною площею 456,67 кв. м., розташованим за адресою: м. Запоріжжя, вул. Оріхівське шосе, 17, яке на даний час перебуває на балансі Державного спеціалізованого господарського підприємства Ліси України (правонаступник ДП «Пологівське лісомисливське господарство»).

Згідно із ч. 1 ст. 6 Закону України «Про управління об`єктами державної власності» уповноважені органи управління відповідно до покладених на них завдань: ведуть облік об`єктів державної власності, що перебувають в їх управлінні, здійснюють контроль за ефективним використанням та збереженням таких об`єктів (п. 11); погоджують передачу об`єктів державної власності в комунальну власність, до сфери управління інших органів, уповноважених управляти об`єктами державної власності, господарських структур або в користування Національної академії наук України, галузевим академіям наук, а також передачу об`єктів комунальної власності в державну власність; у випадках, передбачених законодавством, приймають рішення про передачу об`єктів державної власності в комунальну власність, до сфери управління інших органів, уповноважених управляти об`єктами державної власності, господарських структур або в користування Національній академії наук України, галузевим академіям наук (п. 18).

Відповідно до пункту 1 Положення про Державне агентство лісових ресурсів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.10.2014 № 521 (далі - Положення), Державне агентство лісових ресурсів України (Держлісагентство) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства.

Відповідно до пункту 3 Положення одним із основних завдань Держлісагенства є здійснення управління об`єктами державної власності, які належать до сфери управління Держлісагенства (п.п. 30).

Відповідно до ст. 28 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади» міністерства, інші центральні органи виконавчої влади та їх територіальні органи звертаються до суду, якщо це необхідно для здійснення їхніх повноважень у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.

Таким чином, Державне агентство лісових ресурсів України, як орган управління державним майном, яке є об`єктом передачі з державної у комунальну власність, в силу ст.ст. 4-1, 7 Закону України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності, ст. 6 Закону України «Про управління об`єктами державної власності», п. 3 Положення, є уповноваженим державою органом, який наділений повноваженнями захищати інтереси держави у правовідносинах, що виникли, у тому числі шляхом звернення до суду з позовом про визнання бездіяльності Запорізької міської ради протиправною та зобов`язання останньої вчинити дії щодо прийняття до комунальної власності Запорізької міської територіальної громади спірного об`єкта нерухомого майна соціальної інфраструктури.

Заступник керівника Запорізької обласної прокуратури звертався до Державного агентства лісових ресурсів України листами від 20.01.2023 № 15/3-45вих-23 та від 24.02.2023 № 15/3-2556-23 щодо виявлених порушень законодавства та вжиття заходів з метою захисту інтересів держави у правовідносинах, що виникли.

Надана Державним агентством лісових ресурсів України листами від 08.02.2023 № 05-35/753-23 та від 08.03.2023 № 05-35/1387-23 інформація не містила відповіді на вказані питання.

Зважаючи на нездійснення Державним агентством лісових ресурсів України заходів для звернення до суду та враховуючи повноваження прокурора самостійно визначати, у чому полягає порушення інтересів держави, а також визначати орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, суд дійшов до висновку, що прокурор обґрунтовано, у межах своїх повноважень, звернувся до суду з даним позовом.

Проаналізувавши фактичні обставини справи, оцінивши надані докази, суд визнав, що позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі з наступних підстав.

Згідно зі статтею 19 Конституції України органи державної влади, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Основні засади передачі об`єктів права державної власності у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах або у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, врегульовано Законом України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності» від 03.03.1998 №147/98-ВР (далі - Закон №147/98-ВР).

Отже, Закон №147/98-ВР є спеціальним законом, який регулює відносини, пов`язані з передачею об`єктів права державної власності у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах або у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст. (Аналогічний правовий висновок викладений Верховним Судом у постановах від 22.06.2022 у справі № 925/815/21 та від 27.07.2022 у справі № 925/816/21).

Відповідно до частини першої статті 2 Закону №147/98-ВР (тут і надалі в редакції, чинній на момент надання відповідачем згоди на прийняття у комунальну власність спірного житлового будинку) об`єктами передачі згідно з цим Законом є, зокрема, об`єкти житлового фонду, гуртожитки та інші об`єкти соціальної інфраструктури (навчальні заклади, заклади культури (крім кінотеатрів), фізичної культури та спорту, охорони здоров`я (крім санаторіїв, профілакторіїв, будинків відпочинку та аптек), соціального забезпечення, дитячі оздоровчі табори), які перебувають у повному господарському віданні чи оперативному управлінні державних підприємств, установ, організацій (далі - підприємств) або не увійшли до статутного капіталу господарських товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), у тому числі не завершені будівництвом.

Згідно з частиною першою статті 4 вказаного Закону передача об`єктів з державної у комунальну власність здійснюється за рішенням:

Кабінету Міністрів України - щодо об`єктів, визначених у абзацах другому - п`ятому частини першої статті 2 цього Закону (крім нерухомого майна, призначеного виключно для розміщення дошкільних навчальних закладів);

органів, уповноважених управляти державним майном, самоврядних організацій - щодо об`єктів, визначених в абзаці шостому частини першої статті 2 цього Закону, та нерухомого майна, призначеного виключно для розміщення дошкільних навчальних закладів.

Відповідно до частини 2 цієї статті передача об`єктів з державної у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах здійснюється за наявності згоди відповідних сільських, селищних, міських, районних у містах рад, якщо інше не передбачено законом, а у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст за наявності згоди районних або обласних рад, якщо інше не передбачено законом.

Статтею 4-1 Закону №147/98-ВР визначено особливості передачі об`єктів житлового фонду, гуртожитків та інших об`єктів соціальної інфраструктури:

1. Передача об`єктів житлового фонду, гуртожитків та інших об`єктів соціальної інфраструктури здійснюється у порядку, встановленому цим Законом, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею.

2. Ініціатива щодо передачі об`єктів житлового фонду, гуртожитків та інших об`єктів соціальної інфраструктури у комунальну власність може виходити відповідно від органів, визначених статтею 3 цього Закону, підприємств, на балансі яких перебувають ці об`єкти, а також господарських товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації).

3. Рішення щодо передачі об`єктів житлового фонду, гуртожитків та інших об`єктів соціальної інфраструктури у комунальну власність приймаються органами, уповноваженими управляти державним майном, самоврядними організаціями за згодою відповідних сільських, селищних, міських, районних у містах рад, а у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст за згодою районних або обласних рад.

Пропозиції щодо передачі об`єктів житлового фонду, гуртожитків та інших об`єктів соціальної інфраструктури, які належать підприємствам, погоджуються з цими підприємствами, а щодо передачі об`єктів житлового фонду (крім гуртожитків) та інших об`єктів соціальної інфраструктури, споруджених за рахунок коштів підприємств, - також з трудовими колективами цих підприємств.

Відповідно до частин 1, 2 статті 6 Закону №147/98-ВР передача об`єктів здійснюється комісією з питань передачі об`єктів, до складу якої входять представники виконавчих органів відповідних рад, місцевих органів виконавчої влади, органів, уповноважених управляти державним майном, самоврядних організацій, фінансових органів, підприємств, трудових колективів підприємств, майно яких підлягає передачі. Утворює комісію з питань передачі об`єктів та призначає її голову: виконавчий орган відповідної сільської, селищної, міської, районної у місті ради, якщо інше не передбачено законом, - у разі передачі об`єктів у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах.

Передача житлового фонду оформляється актом приймання-передачі, який підписується головою і членами комісії. Форма акта приймання-передачі затверджується Кабінетом Міністрів України. Право власності на об`єкт передачі виникає з дати підписання акта приймання-передачі (частини п`ята та шоста статті 7 Закону №147/98-ВР).

Відповідно до п. 9 Положення про порядок передачі об`єктів права державної власності, затвердженого Постановою КМ України від 21.09.1998 № 1482, орган, який створює комісію з питань передачі об`єктів, у триденний термін з дня прийняття рішення про передачу об`єктів повідомляє відповідному підприємству, установі і організації про визначення кандидатур до складу комісії. Відповідне підприємство, установа і організація зобов`язані у п`ятиденний термін з дня отримання повідомлення делегувати до складу комісії своїх представників. Якщо у зазначений термін вони не делегували своїх представників, орган, який створює комісію, має право затвердити склад комісії без цих представників (крім випадків, коли кандидатуру не надав відповідний орган, уповноважений управляти державним майном). Передача майна здійснюється в місячний термін з дня прийняття рішення про передачу.

Суд відзначає, що рішенням Виконавчого комітету Запорізької міської ради від 25.05.2020 № 206 створено комісію з питань приймання відомчого житлового фонду, яка буде розглядати питання передачі указаного житлового будинку у комунальну власність. Однак, всупереч вимогам ст. 6 Закону, до складу вказаної комісії не включено представника Державного агентства лісових України, як органу управління указаним державним майном та державного підприємства, на балансі якого перебуває спірний житловий будинок. Відповідно до листа Державного агентства лісових ресурсів України від 08.03.2023 № 05-35/1387-23 інформація щодо створення виконавчим комітетом Запорізької міської ради комісії з питань передачі вищезазначеного будинку до комунальної власності відсутня, жодних пропозицій від Виконавчого комітету Запорізької міської ради щодо включення представника Державного агентства лісових ресурсів України до складу відповідної комісії не надходило.

Заперечуючи позовні вимоги, відповідач, зокрема, стверджує, що з метою вирішення питання прийняття до комунальної власності м. Запоріжжя житлового будинку за адресою вул. Оріхівське шосе, 17 Департаментом з управління житлово-комунальним господарством Запорізької міської ради направлялися листи від 06.07.2016 №705/01-38/01 та від 28.02.2019 №Ко-1170, від 28.08.2019 №1311/01-37/01 до Балансоутримувача та Власника з проханням надати повну інформацію щодо стану роботи по оформленню документації, необхідної для передачі будинку до комунальної власності міста Запоріжжя. Відповідач наголошує, що відповідей від Балансоутримувача та Власника з вищевказаних питань не отримано та дій, спрямованих на вирішення цих питань з їх боку не здійснено.

Однак, доводи відповідача щодо здійснення ним дій, направлених на вирішення питання прийняття житлового будинку до комунальної власності не знайшли свого підтвердження.

До матеріалів справи відповідачем надано копії листів Департаменту з управління житлово-комунальним господарством Запорізької міської ради від 28.02.2019 №Ко-1170 та від 28.08.2019 №1311/01-37/01 до ДП «Запорізьке лісомисливське господарство» (балансоутримувача), в яких зазначено, що до Виконавчого комітету Запорізької міської ради надійшло колективне звернення мешканців житлового будинку по вул. Оріхівське шосе, 17 з питанням прискорення вирішення передачі будинку з державної власності до комунальної власності, у зв`язку з чим необхідно надати повну інформацію про роботи по оформленню документації, необхідної для передачі будинку до комунальної власності міста Запоріжжя та детальну інформацію стосовно належності зовнішніх електричних мереж за вказаною адресою та порядку нарахувань мешканцям за спожиту електроенергію із зазначенням нормативних документів, на підставі яких вони здійснюються. При цьому, листи адресовані тільки Балансоутримувачу, докази звернення з такими листами до Власника відсутні. Із змісту листів до вбачається, що вони направлені внаслідок отримання колективних звернень від мешканців житлового будинку по вул. Оріхівське шосе, 17, а не з ініціативи відповідача. Крім того, докази направлення/отримання цих листів відсутні.

Доводи відповідача, що передача житлового фонду з державної власності до комунальної власності здійснюється згідно із Законом України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності» виключно за умови дотримання Положення № 891 суд також визнав необґрунтованими.

Відповідно до ст. 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права.

Частинами 1-3 ст. 11 ГПК України передбачено, що суд при розгляді справи керується принципом верховенства права. Суд розглядає справи відповідно до Конституції України, законів України, міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує інші правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що встановлені Конституцією та законами України.

У разі невідповідності правового акта правовому акту вищої юридичної сили суд застосовує норми правового акта вищої юридичної сили (ч. 7 ст. 11 ГПК України).

Юридична сила закону як основного джерела права, а також його місце в системі нормативно-правових актів закріплені в Конституції України.

Однією з ознак, яка відрізняє закон від інших нормативно-правових актів, є прийняття його вищим представницьким органом державної влади, яким у відповідності до пункту 3 частини 1 статті 85 Конституції України є Верховна Рада України.

У Рішенні Конституційного Суду України від 17.10.2002 №17-рп зазначено, що Верховна Рада України є єдиним органом законодавчої влади, це означає, що жоден інший орган державної влади не уповноважений приймати закони.

Вища юридична сила закону полягає у тому, що всі підзаконні нормативно-правові акти приймаються на основі законів та за своїм змістом не повинні їм суперечити, а відтак, у випадку суперечності норм підзаконного акта нормам закону необхідно застосовувати норми закону, оскільки він має вищу юридичну силу.

Висновок щодо застосування закону як акта, який має вищу юридичну силу, ніж підзаконний нормативно-правовий акт, викладений у постановах Верховного Суду від 08.06.2022 у справі № 200/14558/19-а, від 08.04.2020 у справі № 826/25373/15, від 12.03.2019 у справі № 913/204/18, від30.03.2021 у справі № 922/2712/19, від 15.08.2019 у справі №281/459/17, від 24.10.2019 у справі № 761/14626/17.

Отже, в даному випадку Закон України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності» від 03.03.1998 № 147/98-ВР (зі змінами) є спеціальним законом, який регулює відносини, пов`язані з передачею об`єктів права державної власності у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах або у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст.

Стосовно посилання відповідача, що процедура прийняття житлового будинку до комунальної власності не здійснюється у зв`язку з ненаданням власником та балансоутримувачем житлового будинку документації, яка необхідна для передачі будинку суд зазначає, що відповідно до закону № 147/98-ВР приймання-передача об`єктів житлового фонду здійснюється безоплатно, на підставі рішення органу, уповноваженого управляти державним майном, та згоди відповідного органу місцевого самоврядування. Вимоги щодо надання будь-яких інших документів органом, уповноваженим управляти державним майном або балансоутримувачем указаного державного майна, закон не містить. Аналогічний правовий висновок вкладений у постановах Верховного Суду від 27.07.2022 у справі №925/816/21, від 22.06.2022 у справі № 925/815/21.

До того ж, суд зауважує, що системний аналіз правових норм Закону №147/98-ВР надає підстави для висновку, що приймання-передача об`єктів житлового фонду здійснюється безоплатно та безумовно на підставі рішення органу, уповноваженого управляти державним майном та згоди відповідного органу місцевого самоврядування, що в даному випадку дотримано.

Наведене свідчить, що всупереч вимогам ст. 7 Закону № 147/98-ВР та саме через бездіяльність відповідача акт-приймання передачі житлового будинку на теперішній час не оформлений та не підписаний, житловий будинок до комунальної власності Запорізької міської територіальної громади не прийнятий, державна реєстрація права комунальної власності на нього за Запорізькою міською територіальною громадою в особі Запорізької міської ради не здійснена.

Відповідно до ч. 5 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» права суб`єкта комунальної власності від імені та в інтересах територіальних громад здійснюють відповідні ради.

Згідно із ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими Законами.

Статтею 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Пунктом 51 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад віднесено надання згоди на передачу об`єктів з державної у комунальну власність та прийняття рішень про передачу об`єктів з комунальної у державну.

Згідно із ч. 1 ст. 74 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи та посадові особи місцевого самоврядування несуть відповідальність за свою діяльність перед територіальною громадою, державою, юридичними і фізичними особами.

Враховуючи вищенаведені законодавчі положення та встановивши, що згідно з рішенням Запорізької міської ради від 07.10.2015 № 34 надано згоду на прийняття до комунальної власності міста житлового будинку по вул. Оріхівське шосе, 17 від державного підприємства «Запорізьке лісомисливське господарство» та відповідно до наказу Державного агентства лісових ресурсів України від 29.04.2016 № 219 прийнято рішення безоплатно передати вказаний житловий будинок у комунальну власність Запорізької міської ради, житловий будинок по вул. Оріхівське шосе, 17 у м. Запоріжжі підлягав передачі у комунальну власність органу місцевого самоврядування, суд дійшов висновку щодо обґрунтованості доводів прокурора про невчинення відповідачем дій, направлених на прийняття об`єкту житлового фонду у комунальну власність шляхом підписання акту приймання-передачі.

Відповідно до частини 2 статті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

Таким чином, оскільки відповідно до вимог чинного законодавства саме Запорізька міська рада від імені та в інтересах Запорізької міської територіальної громади набуває право власності на спірне нерухоме майно, то саме на Запорізьку міську раду покладається обов`язок щодо вжиття заходів, направлених на завершення процедури передачі спірного житлового будинку з державної власності до комунальної власності.

Щодо позовної давності суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 256, 257 ЦК України позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу. Загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.

З матеріалів справи вбачається, що відповідачем допущено триваюче правопорушення, оскільки відповідач, як суб`єкт владних повноважень протягом певного проміжку часу (сім років) ухилявся від виконання своїх зобов`язань (триваюча протиправна бездіяльність).

Суд звертає увагу на те, що сама по собі бездіяльність - це триваюча пасивна поведінка суб`єкта, яка виражається у формі невчинення дії (дій), яку він зобов`язаний був і міг вчинити. Тобто, бездіяльність не має чітко окреслених часових меж, а саме явище бездіяльності є триваючим.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного суду України від 24.11.2015 у справі № 800/259/15 та постанові Вищого адміністративного суду України від 16.07.2017 у справі №К/800/53809/15.

Позиція щодо обрахунку строків за триваючими правопорушеннями викладена у постановах Верховного Суду від 11.12.2019 у справі № 420/3261/19, від 19.06.2018 у справі № 464/2638/17, від 26.03.2018 у справі №800/506/17, постанові Великої Палати Верховного Суду від 21.08.2018 у цій же справі та постанові Верховного Суду справа № 464/2638/17 від 19.06.2018.

Зокрема, Верховний Суд дійшов висновку, що триваюче правопорушення - це проступок, пов`язаний з тривалим, неперервним невиконанням обов`язків, передбачених правовою нормою, яке припиняється або виконанням регламентованих обов`язків, або притягненням винної у невиконанні особи до відповідальності. Тобто, триваючі правопорушення характеризуються тим, що особа, яка вчинила певні дії чи бездіяльність, перебуває надалі у стані безперервного продовження цих дій (бездіяльності). Ці дії безперервно порушують закон протягом якогось часу. Іноді такий стан продовжується значний час і увесь час винний безперервно вчиняє правопорушення у вигляді невиконання покладених на нього обов`язків.

Суд відзначає, що триваюче правопорушення припиняється лише у випадку усунення стану, за якого об`єктивно існує цей обов`язок, виконанням обов`язку відповідним суб`єктом або припиненням дії відповідної норми закону.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що строки давності не поширюються на триваючі правопорушення. Оскільки на дату звернення прокурора до суду не припинили існувати підстави для звернення до суду, строк на звернення до суду не пропущено.

Відповідно до частини 1 статті 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін.

Обов`язок із доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи.

Суд відзначає, що у розумінні закону суб`єктивне право на захист - це юридично закріплена можливість особи скористатися заходами правоохоронного характеру для поновлення порушеного права і припинення дій, які порушують це право.

Крім того, за змістом процесуального законодавства захисту в господарському суді підлягає не лише порушене суб`єктивне право, а й охоронюваний законом інтерес.

Відповідно до ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. У разі посилання учасника справи на невчинення іншим учасником справи певних дій або відсутність певної події, суд може зобов`язати такого іншого учасника справи надати відповідні докази вчинення цих дій або наявності певної події. У разі ненадання таких доказів суд може визнати обставину невчинення відповідних дій або відсутності події встановленою. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів (ст. 74 ГПК України).

Відповідач визнані судом обґрунтованими позовні вимоги не спростував, доказів, які могли б свідчити про наявність підстав для звільнення його від виконання обов`язку щодо здійснення дій, направлених на прийняття з державної власності у комунальну власність Запорізької міської територіальної громади об`єкту нерухомості житлового будинку літ. А-2, загальною площею 456,67 кв. м., інвентарний номер 10312377, розташованого за адресою: АДРЕСА_2 , не надав.

Таким чином, дослідивши матеріали справи та надані докази, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог у повному обсязі.

Судовий збір на підставі пункту 2 частини 1 статті 129 Господарського процесуального кодексу України покладається на відповідача.

Керуючись ст.ст. 74, 76-80, 129, 233, 236-242 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1.Позов задовольнити.

2.Визнати протиправною бездіяльність Запорізької міської ради, що полягає у неприйнятті до комунальної власності Запорізької міської територіальної громади з державної власності об`єкта нерухомості житлового будинку літ. А-2, загальною площею 456,67 кв. м., інвентарний номер 10312377, розташованого за адресою: АДРЕСА_2 .

3.Зобов`язати Запорізьку міську раду (пр. Соборний, буд. 206, м. Запоріжжя, 69105; ідентифікаційний код 04053915) забезпечити прийняття з державної власності у комунальну власність Запорізької міської територіальної громади об`єкту нерухомості житловий будинок літ. А-2, загальною площею 456,67 кв. м., інвентарний номер 10312377, розташований за адресою: АДРЕСА_2 . Видати наказ.

4.Стягнути з Запорізької міської ради (пр. Соборний, буд. 206, м. Запоріжжя, 69105; ідентифікаційний код 04053915) на користь Запорізької обласної прокуратури (вул. Матросова, 29, м. Запоріжжя, 69005; ідентифікаційний код 02909973; розрахунковий рахунок UA438201720343180001000000271, відкритий в Державній казначейській службі України, м. Київ, МФО 820172, отримувач: Запорізька обласна прокуратура, ЄДРПОУ 02909973, код класифікації видатків бюджету - 28000) кошти, витрачені у 2023 році на сплату судового збору при здійсненні представництва інтересів держави в суді, в сумі 5368,00 грн. Видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

У зв`язку із запровадженням воєнного стану на території України та інтенсивними ракетними та артилерійськими обстрілами м. Запоріжжя, що загрожувало життю, здоров`ю та безпеці відвідувачів та працівників суду в умовах збройної агресії проти України, а також знаходженням судді Левкут В.В. у відпустці з 04.11.2023 по 19.11.2023, повне рішення складено, оформлено і підписано у відповідності до вимог ст.ст. 240, 241 ГПК України 21.11.2023.

Суддя В.В. Левкут

Дата ухвалення рішення01.11.2023
Оприлюднено24.11.2023
Номер документу115101470
СудочинствоГосподарське
Сутьстворення комісії з питань приймання до комунальної власності міста Запоріжжя відомчого житлового фонду» створена комісія, яка повинна вирішувати питання приймання житлового фонду в комунальну власність міста, в тому числі і житловий будинок АДРЕСА_1 , однак на даний момент житловий будинок до комунальної власності не прийнято. Після цього, згідно дефектної відомості ремонтно-відновлюваних робіт для ремонту гуртожитку по вул. Оріхівське шосе, 17 станом на 24.04.2014 МКП «Основаніє

Судовий реєстр по справі —908/1016/23

Постанова від 20.03.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Ухвала від 17.01.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Ухвала від 25.12.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Судовий наказ від 19.12.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Левкут В.В.

Судовий наказ від 19.12.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Левкут В.В.

Ухвала від 18.12.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Левкут В.В.

Рішення від 01.11.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Левкут В.В.

Ухвала від 27.09.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Левкут В.В.

Ухвала від 26.07.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Левкут В.В.

Ухвала від 27.06.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Левкут В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні