Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21 листопада 2023 р. № 520/26114/23
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Панова М.М., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Будагропром" до Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, Державної податкової служби України про визнання дій протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Будагропром" звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд визнати протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняте комісією з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування Головного управління Державної податкової служби у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, №9081582/43445686 від 28.06.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних №27 від 26.05.2023; зобов`язати Державну податкову службу України (04053, м. Київ, Львівська площа, буд. 8, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати податкову накладну №27 від 26.05.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «Будагропром» (61052, м. Харків, провулок Клочківський, будинок 17).
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що оскаржуване рішення відповідача є протиправним та таким, що прийняте всупереч нормам законодавства, яке регулює спірні правовідносини.
Ухвалою суду відкрито спрощене провадження по справі в порядку, передбаченому статтею 257 Кодексу адміністративного судочинства України, та запропоновано відповідачу надати відзив на позов.
Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження надіслана та вручена відповідачам, що підтверджується повідомленнями про вручення поштового відправлення, які містяться в матеріалах справи.
Представником Головного управління ДПС у Харківській області 05.10.2023 до суду надано відзив на позов, в якому зазначено, що оскаржуване рішення відповідача є правомірним, та прийнятим з дотриманням вимог чинного законодавства. В задоволенні адміністративного позову просить відмовити.
Оцінивши повідомлені сторонами обставини, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Будагропром» (далі за текстом - позивач) зареєстровано як юридична особа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 11.01.2020, запис №14801020000083457.
Основним видом діяльності позивача за кодом КВЕД 41.20 - Будівництво житлових і нежитлових будівель (основний); за кодом КВЕД 42.99 - будівництво інших споруд, н.в.і.у.; за кодом КВЕД 43.12 - підготовчі роботи на будівельному майданчику; за кодом КВЕД 43.21 - електромонтажні роботи.; за кодом КВЕД 43.22- монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування; за кодом КВЕД 43.29 - інші будівельно-монтажні роботи; за кодом КВЕД 43.31 - штукатурні роботи; за кодом КВЕД 43.39 - інші роботи із завершення будівництва; за кодом КВЕД 43.99 - інші спеціалізовані будівельні роботи, н.в.і.у.; та інші.
Для введення господарської діяльності за вказаними кодами КВЕД позивач отримав ліцензію № 21-Л серія АЕ від 13.03.2020, видану Державною архітектурно-будівельною інспекцією України (Господарська діяльність з будівництва об`єктів, що за класом наслідків (відповідності) належать до об`єктів з середніми та значними наслідками.
Позивач перебуває на загальній системі оподаткування та з 01.02.2020 є платником податку на додану вартість, що підтверджується завіреною копією витягу Реєстру платників податку на додану вартість №2020334500010 від 20.01.2020.
Введення господарської діяльності позивач здійснює за своїм місцезнаходженням (61052, м. Харків, провулок Клочківський, будинок 17), де останній на підставі укладеного з ТОВ «Сонтор» договору оренди нежитлового приміщення №2 від 01.02.2020 прийняв у строкове платне користування під офіс нежитлове приміщення, площею 42,00 кв.м., що підтверджується підписаним між сторонами договору акту прийому-передачі від 01.02.2020.
Позивач має в своєму штаті кваліфікованих працівників (спеціалістів), які пройшли навчання та перевірку знань з питань охорони праці та промислової безпеки під час виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатації (застосування) машин, механізмів устаткування підвищеної небезпеки, про що свідчить доданий до позовної заяви договір-рахунок №131-2023 від 24.04.2023 на навчання та перевірку знань посадових осіб і спеціалістів ТОВ «Будагропром» укладений з ТОВ «ЦПС «Техінформсервіс» та акт здачі-приймання виконаних робіт від 11.05.2023, а також декларація відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці від 31.03.2020, яка зареєстрована у журналі обліку суб`єктів господарювання у Головному управлінні Держпраці у Харківській області за №168 від 02.04.2020.
ГУ Держпраці у Харківській області позивачу видано дозвіл №151.21.63 від 04.08.2021 на виконання робіт підвищеної небезпеки.
Також, для провадження господарської діяльності позивач має як власності транспортні засоби так і орендовані, що підтверджується доданими до позову свідоцтвами про реєстрацію транспортних засобів (СХС298290) від 14.07.2020, СТХ № 194345 від 12.11.2021, та укладеним з ФОП ОСОБА_1 договору оренди транспортного засобу (марка ГАЗ, модель А21R32-10, рік випуску 2013; реєстраційний номер НОМЕР_1 ) та актом приймання-передачі від 25.08.2020.
Крім того, для виконання будівельних робіт на об`єкті будівництва за договором підряду №25/05-2023 від 25.05.2023 позивачем була залучена спецтехніка та механізми згідно укладеного з ТОВ «Зміїв-Спецбудтехніка» договору про надання послуг №25/05-23 від 25.05.2023, про що свідчить підписаний між сторонами акт надання послуг №154 від 20.06.2023, змінні рапорти машиніста за травень 2023 року, червень 2023 року.
Отже, вищенаведене підтверджує, що позивач має трудові ресурси та матеріально-технічну базу (власні та орендовані транспортні засоби, нежитлове приміщення, залучену техніку та механізми у сторонніх організаціях) для виконання будівельних робіт на об`єктах будівництва.
Судовим розглядом справи встановлено, що між позивачем та ПП «Андріївка» було укладено договір підряду №25/05-2023 від 25.05.2023, предметом якого є виконання будівельних робіт на об`єкті: «Поточний ремонт комплексу по очистці та відвантаженню зерна та олійних культур ПП «Андріївка» Харківська область, Кегичівський район, с.Андріївка (далі за текстом - Договір №25/05-2023 від 25.05.2023).
Пунктом 1.6 Договору №25/05-2023 від 25.05.2023 визначено, що на момент укладення даного Договору, Ціна Робіт, виходячи з обсягу робіт згідно Проектної документації, з урахуванням витрат, погоджена та визначена Сторонами у Додатку №1 до даного Договору, який підписується Сторонами, скріплюється печатками Сторін і є невід`ємною частиною даного Договору. Одиничні розцінки на виконання робіт є твердими (зміні та/або корегуванню не підлягають).
Відповідно до п.3.1 Договору №25/05-2023 від 25.05.2023 визначено, що згідно проектною документацією вартість робіт за цим Договором складається з обсягу робіт, твердих одиничних розцінок на виконання робіт що становить 1 314 000, 00 грн, у тому числі ПДВ-20% в розмірі 219 000, 0 грн.
Також, згідно із п.3.2 Договору №25/05-2023 від 25.05.2023 визначено, що аванс від суми даного Договору, що становить 394 200,0 грн., у тому числі ПДВ-20% в розмірі 65 700,00 грн, перераховується на протязі 5 (п`яти) днів з моменту підписання даного договору.
Пунктом 3.3 Договору №25/05-2023 від 25.05.2023 визначено, що оплата виконаних робіт проводиться Замовником по кожному Акту здачі-приймання виконаних робіт (форма КБ№2) протягом 10 (десяти) банківських днів з моменту підписання Сторонами Акту здачі-приймання виконаних робіт (форма КБ №2).
Відповідно до п.5.2 Договору №25/05-2023 від 25.05.2023 передбачено, що здача-приймання виконаних робіт за Договором оформляється шляхом підписання Сторонами та скріплення печатками Сторін Акту здачі-приймання виконаних робіт (КБ-2в) та довідки про вартість виконаних робіт (форма КБ-3).
26.05.2023 на виконання умов вказаного Договору №25/05-2023 від 25.05.2023 ПП «Андріївка» (Замовником) було перераховано на банківський рахунок позивача (Підрядника) авансовий платіж у розмірі 394 200,0 грн, у тому числі ПДВ-20% у розмірі 65 700,0 грн.
Так, на дату виникнення податкових зобов`язань, визначених відповідно до пункту 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України, а саме за датою зарахування грошових коштів від ПП «Андріївка» на банківський рахунок позивача, останнім складено податкову накладну №27 від 26.05.2023 на загальну суму 394 200,00 грн. (у тому числі ПДВ -20% у розмірі 65 700,00 грн.) та направлено засобами електронного зв`язку до ДПС України для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі за текстом - ЄРПН).
Проте, направлена позивачем засобами електронного зв`язку податкова накладна №27 від 26.05.2023 на загальну суму 394 200,00 грн. (у тому числі ПДВ -20% у розмірі 65 700,00 грн.) для реєстрації в ЄРПН ДПС України була прийнята, але реєстрація вказаної податкової накладної зупинена.
Відповідно до отриманої в електронному кабінеті платника податку позивачем квитанції від 13.06.2023 щодо податкової накладної №27 від 26.05.2023 зазначено: «Відповідно до п.201.16 ст.201 ПКУ реєстрація податкової накладної №27 від 26.05.2022 в ЄРПН зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 41.00, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій». Додатково повідомляємо: показник «D»=17,1792%. «Р»=19841,87. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
14.06.2023 позивачем на підтвердження здійснення господарських операцій з ПП «Андріївка», за наслідками якої складено податкову накладну №27 від 26.05.2023, було надіслано до Головного управління ДПС у Харківській області (надалі за текстом - відповідач) засобами електронного зв`язку повідомлення про подання пояснень та копії документів від 14.06.2023 №1 щодо вказаної вище податкової накладної, реєстрація якої зупинена, та підтверджується отриманою в електронному кабінеті квитанцією №2 від 14.06.2023.
Так, у надісланому позивачем повідомленні від 14.06.2023 №1 про подання пояснень та копій документів №27 від 26.05.2023 останнім надано пояснення, а саме: «ТОВ «Будагропром» (Підрядник) та ПП «Андріївка» (Замовник) укладено договір підряду №25/05-2023 від 25.05.2023. За цим договором від Замовника 26.05.2023 отримано передплату у розмірі 394 200,00 грн за будівельні роботи на об`єкті: «Поточний ремонт комплексу по очистці та відвантаженню зерна та олійних культур ПП «Андріївка» Харківська область, Кегичівський район, с.Андріївка», у зв`язку із чим складено податкову накладну №27 від 26.05.2023 на суму 394 200,0 грн.». Крім того, в підтвердження наданої інформації щодо спірної податкової накладної позивачем додано до вказаного повідомлення наступні документи, зокрема:
- Договір підряду №25/05-2023 від 25.05.2023, укладений між позивачем та ПП «Андріївка» та додаток №1 (договірна ціна) до вказаного договору;
- Виписка з банку АТ «Укрсиббанк» за 26.05.2023 щодо зарахування від ПП «Андріївка» на банківський рахунок авансу за будівельні роботи у розмірі 394 200,0 грн., у тому числі ПДВ-20% - 65 700,0 грн;
- Оборотно-сальдова відомість по рахунку 221 "Малоцінні та швидкозношувані предмети, що перебувають на складі і в експлуатації" за період з 01.06.2023 по 14.06.2023;
- Оборотно-сальдова відомість по рахунку 205 «Будівельні матеріали» за період з 01.06.2023 по 14.06.2023;
- Оборотно-сальдова відомість по рахунку 10 «Основні засоби» за період з 01.06.2023 по 14.06.2023;
- Договір оренди нежитлового приміщення №2 від 01.02.2020, укладений між ТОВ «Будагропром» та ТОВ «Сонтор» разом з актом прийому-передачі приміщення від 01.02.2020.
26.06.2023 директор ТОВ «Будагропром» ОСОБА_2 зателефонував на «гарячу лінію» ГУ ДПС у Харківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування щодо результату розгляду поданого позивачем повідомлення від 14.06.2023 №1 про подання письмових пояснень та копій документів на підтвердження даних, зазначених у податковій накладній №27 від 26.05.2023 і в телефонній розмові з представником ГУ ДПС у Харківській області останній повідомив позивача, що 20.06.2023 комісією ГУ ДПС у Харківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в СРПН було прийнято повідомлення №9023008/43445686 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яке направлено Позивачу в електронний кабінет.
Крім того, в телефонній розмові із представником ГУ ДПС у Харківській області, останній повідомив директора ТОВ «Будагропром» про те, що у зв`язку частковими обмеженнями доступу до електронних сервісів надіслані позивачу в електронний кабінет документи можуть бути доставлені із запізненнями.
28.06.2023 в електронний кабінет позивача надійшло від відповідача 1 повідомлення від 20.06.2023 №9023008/43445686 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних в якому останнім запропоновано протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання повідомлення, додатково надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній № 27 від 26.05.2023, реєстрацію якої зупинена.
Так, у надісланому комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН повідомленні від 20.06.2023 №9023008/43445686 запропоновано позивачу додатково надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній № 27 від 26.05.2023, реєстрацію якої зупинено, а саме, надати первинні документи на придбання товарів, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Додаткова інформація: відсутній рахунок покупцю щодо придбання ТМЦ, документи на передачу будматеріалів від замовника до підрядника.
Так, повідомленням від 28.06.2023 №2 про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної через електронний кабінет позивачем подано додаткові пояснення та документи на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній № 27 від 26.05.2023, що підтверджується квитанцією №1 від 28.06.2023.
Згідно поданого повідомлення від 28.06.2023 №2 у додаткових поясненнях позивач надав наступні пояснення: «ТОВ «Будагропром» (Підрядник) та ПП «Андріївка» (Замовник) укладено договір підряду №25/05-2023 від 25.05.2023. За умовами цього договору від Замовника 26.05.2023 отримано предоплату у розмірі 394 200,00 грн за будівельні роботи на об`єкті: «Поточний ремонт комплексу по очистці та відвантаженню зерна та олійних культур ПП «Андрїївка» Харківська область, Кегичівський район, с.Андріївка». На суму отриманого авансу 394 200,0 грн (у т.ч. ПДВ - 65 700,0 грн.) виписана податкова накладна №27 від 26.05.2023».
Також, при надісланні позивачем через електронний кабінет повідомлення від 28.06.2023 №2 додатково були надані наступні копії документів, зокрема:
- видаткові накладні №НБ-0518-056 від 18.05.2023, №НБ-0519-023 від 19.05.2023, №НБ-0526-045 від 26.05.2023, №НБ-0529-020 від 29.05.2023, № НБ-0529-022 від 29.05.2023, №НБ-0529-039 від 29.05.2023, №НБ-0530-045 від 30.05.2023, №НБ-0530-044 від 30.05.2023, №НБ-0531-035 від 31.05.2023, №НБ-0531-37 від 21.05.2023, №НБ-0531-38 від 31.05.2023, №НБ-0531-039 від 21.05.2023 на придбання товарно-матеріальних цінностей у ТОВ «Новаторбуд»;
- видаткові накладні №1220 від 18.05.2023, №1358 від 29.05.2023, №1403 від 31.05.2023, №1404 від 31.05.2023, №1461 від 08.06.2023 на придбання товарно-матеріальних цінностей у ТОВ «ТЕХ-КРІП»;
- видаткова накладна №94 від 29.05.2023 на придбання товарно-матеріальних цінностей у ФОП ОСОБА_3 ;
- видаткова накладна №5066 від 20.05.2023 на придбання товарно-матеріальних цінностей ТОВ фірма «АВ ЦЕНТР»;
- договір підряду №25/05-2023 від 25.05.2023, укладений між позивачем та ПП «Андріївка» та додаток №1 (договірна ціна) до вказаного договору;
- виписка з банку АТ «Укрсиббанк» за 26.05.2023 щодо зарахування від ПП «Андріївка» на банківський рахунок авансу за будівельні роботи у розмірі 394 200,0 грн., у тому числі ПДВ-20% - 65 700,0 грн;
- Оборотно-сальдова відомість по рахунку 221 "Малоцінні та швидкозношувані предмети, що перебувають на складі і в експлуатації" за період з 01.06.2023 по 14.06.2023;
- Оборотно-сальдова відомість по рахунку 205 «Будівельні матеріали» за період з 01.06.2023 по 14.06.2023;
- Оборотно-сальдова відомість по рахунку 10 «Основні засоби» за період з 01.06.2023 по 14.06.2023;
- Договір оренди нежитлового приміщення №2 від 01.02.2020, укладений між ТОВ «Будагропром» та ТОВ «Сонтор» разом з актом прийому-передачі приміщення від 01.02.2020;
- Ліцензія №21-Л від 13.03.2020, видана Держархбудінспекцією;
- Дозвіл №151.21.63 від 04.08.2021, виданий Головним управлінням Держпраці у Харківській області;
- Декларація відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці від 31.03.2020, яка зареєстрована у журналі обліку суб`єктів господарювання у Головному управлінні Держпраці у Харківській області за №168 від 02.04.2020;
- Договір-рахунок №131-2023 від 24.04.2023 на навчання та перевірку знань посадових осіб і спеціалістів ТОВ «Будагропром» укладений з ТОВ «ЦПС «Техінформсервіс» та акт здачі-приймання виконаних робіт від 11.05.2023.
Проте, згідно отриманої в електронному кабінеті квитанції №2 від 28.06.2023 надіслане позивачем через електронний кабінет повідомленням від 28.06.2023 №2 про подання додаткових пояснень та /або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН разом з доданими до нього документами на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній №27 від 26.05.2023 не було прийнято. У розділі виявлені помилки/зауваження зазначено: «Повідомлення від 28.06.2023 №9153875658 про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН не прийнято до розгляду: По ПН/РК від 26.05.2023 №27 порушено термін подання повідомлення, визначений у п.9 Порядку прийняття рішень про реєстрацію /відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань в ЄРПН, затвердженого наказом МФУ від 12.12.2019 №520.
28.06.2023 через електронний кабінет позивача отримано рішення відповідача 1 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №9081582/43445686, зміст якого свідчить про те, що позивачу відмовлено в реєстрації податкової накладної №27 від 26.05.2023 в ЄРПН, у зв`язку із ненадання/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податкові накладній, реєстрацію якої зупинена в ЄРПН при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання комісією регіонального рівня прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН платником податку. Додаткова інформація (зазначити конкретні документи) - відсутня.
14.07.2023 позивачем подано скаргу до ДПС України на рішення відповідача 1 №9081582/43445686 від 28.06.2023 про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 26.05.2023 №27 в ЄРПН.
24.07.2023 рішенням ДПС України за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань ЄРПН №59030/43445686/2 залишено скаргу позивача без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.06.2023 №9081582/43445686 - без змін.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням відповідача №9081582/43445686 від 28.06.2023 щодо відмови в реєстрації податкової накладної №27 від 26.05.2023 та вважаючи його прийнятим всупереч нормам законодавства, що регулює спірні правовідносини, позивач вернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Суд зазначає, що Податковий кодекс України є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.
Згідно підпунктів "а", "б" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
У відповідності до п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; дата відвантаженим товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно пункт 188.1 статті 188 Податкового кодексу України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів.
Згідно з п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.4 ст. 201 Податкового кодексу України регламентовано, що платники податку в разі здійснення постачання товарів/послуг, постачання яких має безперервний або ритмічний характер покупцям - платникам податку - можуть складати не пізніше останнього дня місяця, в якому здійснено такі постачання, зведені податкові накладні на кожного платника податку, з яким постачання мають такий характер, з урахуванням усього обсягу постачання товарів/послуг відповідному платнику протягом періоду, за який складається така податкова накладна, протягом такого місяця.
У відповідності п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені (терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та відати покупцю за його вимогою.
Відповідно до п. 2 ст. 3 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» бухгалтерський облік є обов`язковим видом обліку, який ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку.
Згідно п. 1 ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. В свою чергу первинний документи це документ, який містить відомості про господарську операцію.
У відповідності до п. 1 наказу від 14.10.1997 №363 «Про затвердження Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні» товарно-транспортна документація - це комплект юридичних документів, на підставі яких здійснюють облік, приймання, передавання, перевезення, здавання вантажу та взаємні розрахунки між учасниками транспортного процесу.
В свою чергу товарно-транспортна накладна це єдиний для всіх учасників транспортного процесу юридичний документ, що призначений для списання товарно-матеріальних цінностей, обліку на шляху їх переміщення, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, а також для розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи.
Підпунктом 11.1 пункту 11 вказаного наказу регламентовано, що основним документом на перевезення вантажів є товарно-транспортна накладна.
Таким чином, товарно-транспортна накладна є достатнім підтвердженням щодо навантаження, транспортування, відвантаження товару, його оприбуткування та бухгалтерського обліку тобто достатнім підтвердженням надання транспортної послуги.
За приписами пункту 74.2 статті 74 Податкового кодексу України, в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Згідно пункту 74.3 статті 74 Податкового кодексу України, зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.
Відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" №1246 від 29.12.2010, податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Пункт 10 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165, передбачає у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Пунктом 11 цього Порядку встановлено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Аналогічні приписи містить абзац 10 пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, згідно яких у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Пунктом 4 Наказу Міністерства фінансів України "Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" №520 від 12.12.2019 визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
16 вересня 2022 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в рамках справи №380/7736/21, адміністративне провадження № К/990/1138/22 досліджував питання щодо підстав для розблокування податкової накладної, які залежить від конкретизації вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, та значив, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючи органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України.
Предметом розгляду є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Відповідно ч. 5 ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Отже, згідно з направленими до Головного управління ДПС у Харківській області та Державної податкової служби України бухгалтерськими та фінансово - господарськими документами Товариством з обмеженою відповідальністю "Будагропром" в повному обсязі підтверджено реальність та законність проведення господарських операцій, законність реєстрації податкової накладної в ЄРПН.
Також суд зазначає, що пунктом 25 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України №1165 від 11.12.2019 встановлено, що комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі. Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Пунктом 5 Наказу Міністерства фінансів України "Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" №520 від 12.12.2019 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктом 11 Наказу Міністерства фінансів України "Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" №520 від 12.12.2019 встановлено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Таким чином, суд приходить до висновку, що рішення Комісії повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної, у даному випадку, або "надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства", або "ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку".
Отже, з огляду на вище описане, рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у Харківський області №9081582/43445686 від 28.06.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної є неправомірним та підлягає скасуванню, а податкова накладна №27 від 26.05.2023, складена Товариством з обмеженою відповідальністю "Будагропром" - реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Будагропром" підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 262, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Будагропром" (пров. Клочківський, буд. 17, м. Харків, 61052, ЄДРПОУ 43445686) до Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, ЄДРПОУ 43983495), Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, ЄДРПОУ 43005393) про визнання дій протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняте комісією з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування Головного управління Державної податкової служби у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, №9081582/43445686 від 28.06.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних №27 від 26.05.2023.
Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, м. Київ, Львівська площа, буд. 8, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати податкову накладну №27 від 26.05.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «Будагропром» (61052, м. Харків, провулок Клочківський, будинок 17).
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Будагропром" (ЄДРПОУ 43445686) сплачену суму судового збору в розмірі 1342 (одна тисяча триста сорок дві) грн. 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області (ЄДРПОУ 43983495).
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Будагропром" (ЄДРПОУ 43445686) сплачену суму судового збору в розмірі 1342 (одна тисяча триста сорок дві) грн. 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (ЄДРПОУ 43005393).
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя М.М.Панов
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.11.2023 |
Оприлюднено | 24.11.2023 |
Номер документу | 115108663 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Панов М.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні